\²
ƏT-TUR
SURƏSİNİN
ŞƏRHİ
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ
Mərhəmətli və Rəhimli Allahın adı
ilə!
ﮞ ﮟ
(52. 1) “And
olsun Tura!”
Fövqəluca
insanlara müdrik bilikləri, möminlərin mükafatlandırılacağını və kafirlərin
cəzalandırılacağını xatırladan əzəmətli məxluqlarına and içir. Əvvəlcə
Allah Sina dağına and içir. Bu dağda İmran oğlu Musa peyğəmbər (ə) Fövqəluca
ilə danışmış və orada o (ə) ona (ə) nazil edilən əhdləri almışdır. Musaya (ə)
və onun xalqına göstərilən lütüfkarlıq Allahın ən böyük möcüzələrindən və
xeyirxahlıqlarındandır və onlar o qədər çoxsaylı və misilsiz dəyərə
malikdir ki, Allahın qulları onları, sadəcə, saymağa və dəyərləndirməyə qadir
deyillər.
ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ
ﮦ
(52. 2) “And
olsun sətir-sətir yazılı Kitaba ki”,
(52. 3)
“açıq və zərif səhifələrdədir!”
Təfsir edənlərin
bir qismi hesab edirdilər ki, ayədə Mühafizəolunan Ana Kitabdan bəhs
edilir, digərləri deyirdilər ki, Allah, bütün Kitablardan ən yaxşısı olan Kəramətli
Qurana and içmişdir və Allah onda qədim xalqlar, onların nəsilləri haqqında
hekayətləri və həmçinin keçmiş və gələcək nəsillərin ən yaxşı biliklərini
bir yerə toplamışdır. Bu Kitab açıq səhifələrdə yazılmışdır. O son dərəcə
aydın və fərasətli ağıl və sağlam mühakimə qabiliyyətinə malik olan hər kəs
üçün asan başa düşüləndir.
ﮧ ﮨ ﮩ
(52. 4) “And
olsun Beytülməmura!”
Ayədə yeddinci göydə ucaldılmış məbəddən bəhs edilir ki, alicənab mələklər
daima oranı ziyarət edirlər. Hər gün ora yetmiş min mələk gəlir və orada Rəbbə
ibadət edirlər. Beytülməmura bir dəfə daxil olan mələk bir daha Qiyamət
gününədək oraya daxil olmaz.
Bəzi şərhçilər
deyiblər ki, bu ayədə söhbət Məkkədəki Məscidülhəramdan gedir, çünki
burada həmişə çoxlu namaz qılanlar və zəvvarlar olur və onlar Kəəbənin ətrafını
təvaf edir, dua oxuyur və Allahı zikr edirlər. Fövqəluca “Əncirə və zeytuna
and olsun! Sina dağına and olsun! Bu əmin-amanlıq şəhərinə and olsun!” (95/1-3)
– deyə buyurduqda, məhz bu müqəddəs məbədə and içmişdi. Müqəddəs Kəbə - yer
üzündə inşa edilmiş istisnasız bütün tikililərdən ən yaxşısıdır və onun ziyarət
edilməsi islamın ən mühüm sütunlarından biridir. Həqiqətən, Kəbə, Fövqəlucanın
ona and içməsinə layiqdir və bununla O (Pak və Müqəddəs), onun qüdsiliyini və əzəmətini
bir daha vurğulayır.
ﮪ ﮫ ﮬ
(52. 5) “And
olsun yüksəldilmiş dama!”
Burada
Allahın yaratdığı göy nəzərdə tutulur ki, onu yer kürəsi üçün qübbə və dam
etmişdir[1].
O, yeri işıqla təchiz edir və onun sakinlərinə dünyanın tərəflərini müəyyən
etməkdə kömək göstərir. Allah məhz göydən yağış yağdırır, Öz nemətini nazil
edir və insanlara ruzi verir.
ﮭ ﮮ ﮯ
(52. 6)
“Dolu dənizlərə[2]
and olsun!”
Allah dənizləri
və okeanları su ilə doldurmuş və onlara sahillərindən kənara çıxmağa,
insanların və heyvanların məskunlaşdıqları yerləri su altında qoymağa
imkan vermir. Təbiətdə su o qədər çoxdur ki, o çətinlik çəkmədən bütün yer
üzünü örtə bilər. Lakin Fövqəlmüdrik Allah ona bunu etməyə icazə vermir ki,
canlı məxluqların çoxu maneəsiz olaraq quruda yaşaya bilsinlər.
Bəzi ilahiyyatçıların rəyinə görə, bu ayə: “And olsun tutuşdurulmuş
dənizə!” – mənasını bildirir. Bu da onunla izah edilir ki, Qiyamət günü
dənizlər alovlanacaq və əzab-əziyyətlə dolu[3] olacaqdır.
ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ
(52. 7) “Rəbbinin
cəzası mütləq gələcəkdir”
Allahın bu
surədə and içdiklərinin hamısı Onun böyük möcüzələrinə aiddir və Onun –
Vahid və Fövqəlqüdrətli Allah olduğunu və ölüləri diriltməyin Onun üçün çətin
olmadığını təsdiq edir. Onun cəzası labüddür və O (Pak və Müqəddəs), Öz sözlərini
və vədini pozmur.
ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚ
(52. 8) “və
heç nə onu geri döndərə bilməyəcəkdir».
Heç bir şey
onun yaxınlaşmasının qarşısını ala bilməz. Əgər heç bir canlı məxluq Allahın
iradəsinin əleyhinə bir addım atmağa belə qadir deyilsə, başqa cürə necə ola
bilər?!
ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ
(52. 9) “Həmin
gün göy titrəyişlərdən sarsılacaq”,
(52. 10)
“dağlar isə hərəkətə gələcək».
Fövqəluca xəbər
verir ki, Qiyamət günü göy rahatlığını itirəcək və silkələnməyə başlayacaq,
dağlar isə yerlərindən dəbərib, buludlar kimi yerlərini dəyişəcək. Bundan
sonra dağlar daranmış yun kimi yumşalacaq və sonra isə büsbütün toz halına
gələcəklər. Bu qismət Qiyamət günü qüdrətli dağların başına gələcək, bəs onda
aciz insan haqqında nə deyə bilərik?!
ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ
(52. 11) “Həmin
gün vay halına yalan sayanların,
(52. 12) “şənlənib,
boşboğazlıq edənlərin!”
“Vay halına” sözü ilə nəzərdə tutulan – kədər, qorxu, cəza və qisasdır
ki, onlar kafirlərin qisməti olacaqdır. Özlərini yaramaz və boş şeylərə
bütövlüklə həsr edən və bunlarla əylənən fasiqlər bu lənətə layiqdirlər. Onlar
biliklərə nail olsalar da, onların təfəkkürü haqqı yox etməyə və yalanı
yaymağa yönələcəkdir. Əgər onlar hər hansı işlə məşğul olsalar, məşğələləri mənasız
və axmaqlıq olacaqdır. Onlar bütün həyatlarını əyləncələrdə və şənliklərdə
keçirirlər ki, bunu möminlər haqqında demək olmaz, çünki onlar yalnız özlərinə
və ətraflarındakılara fayda verən şeyləri öyrənir və icra edirlər.
ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ
(52. 13) “Həmin
gün onlar amansızcasına Cəhənnəm oduna atılacaqlar”.
Kafirlərə rəhm
edilmədən onları Qaynar Cəhənnəmə atacaqlar. Mələklər fasiqləri kobudluqla
Cəhənnəmə tərəf itələyəcək, arxalarınca üz üstə sürükləyərək, küfürlərinə və
zalımlıqlarına görə qınayıb, deyəcəklər:
ﯵ ﯶ ﯷ
ﯸ ﯹ ﯺ ﯻ
(52. 14) “Bu – sizin yalan saydığınız Oddur!”
Təsvir edilməsi
və ya nəsə başqa bir şeylə müqayisə edilməsi mümkün olmayan əbədi əzabı
dadın!
ﭑ ﭒ ﭓ
ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ
(52. 15)
“Doğrudanmı bu da sehrdir? Ya da siz görmürsünüz?”
Belə bir rəy var ki, ayədə Cəhənnəmdən və cəzadan bəhs edilir və bu
parçanın mətni də onu göstərir. Kafirlər Alovsaçan Cəhənnəmi gördükdə,
onlara deyiləcək: “Bəlkə, siz elə bilirsiniz ki, bu bir sehrdir? Ola bilsin
ki, gördüyünüz cəza, sizə yalnız qarabasma kimi gəlir? Bəlkə də, siz ona
layiq deyilsiniz? Yaxud siz sağlam düşüncədən məhrum edilmişdiniz və onun
haqqında heç nə eşitməmişdiniz? Bəlkə, dəlillər sizə gəlib çatmamışdı?”
Əlbəttə ki, bu belə deyildir. Bu – sehr deyil və kafirlər çox yaxşı
başa düşürlər ki, odla verilən cəza - əsil həqiqətdir və gerçəklikdir və
bunun sehrbazlıqla heç bir əlaqəsi yoxdur. Onlar heç vəchlə qarabasma bəhanəsi
ilə özlərinə təsəlli tapa bilməyəcək, onlara təkzibolunmaz dəlillər təqdim
edildiyinə görə, öz əməllərinə haqq qazandıra bilməyəcəklər, çünki peyğəmbərlər
və onların ardıcılları onlara iman gətirməyi təklif edirdilər. Haqq onlara
məlum idi, lakin onlar onu rədd etmişdilər və bununla da ən inanılası, ən aydın,
ən şərəfli təlimdən imtina etmişdilər.
Belə bir rəy
də var ki, ayədə haqq dindən və Muhəmməd Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) aydın xütbələrindən bəhs edilmişdir. Məgər bu –
sehrbazlıqdır? Hansı ağıllı insan ən şərəfli və ən aydın həqiqəti sehrbazlıq
adlandırar? Lakin kafirlər haqqa kor kimi baxırdılar və belə şeyləri söyləməyi
özləri üçün təbii sayırdılar.
ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ
ﭞﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ
(52. 16) “Yanın! Səbir etsəniz də, səbir etməsəniz də, sizin üçün fərqi
yoxdur. Sizə yalnız etdiklərinizə görə əvəz veriləcəkdir».
Bu gün odlu Cəhənnəm sizi udacaqdır. Yandırıb-yaxan alov bədənlərinizi
qarsalayacaq və ürəklərinizi gəmirəcək. Sizə nə səbir etməyiniz, nə də səbirsizliyiniz
kömək etməyəcəkdir. Cəhənnəm əzabı bunlara görə heç də azalmayacaqdır,
çünki Cəhənnəm elə bir yer deyil ki, orada səbirli olmağınız sizə rahatlıq gətirsin
və istirahət edə biləsiniz. Siz bu cəzaya öz yaramaz əməllərinizlə layiq olmusunuz.
Kafirləri
yaxalayacaq cəzanı xatırlatdıqdan sonra, Fövqəluca möminləri onlar üçün
hazırlanmış mükafatla sevindirir ki, müsəlmanların ürəyində həmişə qorxu və
ümid yaşaya bilsin:
ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ ﭫ
(52. 17) “Həqiqətən,
təqvalılar Cənnət bağlarında və Səadət içində olacaqlar”.
Allah təqvalı
o şəxsləri adlandırır ki, onlar Onun qəzəbindən və cəzalandıracağından qorxaraq
hər şeyi edirlər ki, onlardan uzaq olsunlar, yəni, Onun əmrlərini yerinə
yetirir və Onun qadağanlarına itaətsizlik göstərmirlər. Belə möminlər gözəl
bağlar arasında, sıx ağacların kölgəliklərində, şır-şır axan çayların sahilində
və yüksək saraylara məxsus otaqlarda zövq alacaqlar. Onların vücudu və qəlbi
Cənnət nemətlərindən vəcdə gəlib, təsəvvürolunmaz ləzzətlər içində
yaşayacaqlar.
ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ
(52. 18)
“Onlar Rəbbin əta etdiklərinə sevinəcəklər. Rəbb onları Cəhənnəm əzabından
qorumuşdur”.
Onlar Rəbbin səxavətlə əta etdiyi bol bəxşişlərinə valeh olacaq və öz
heyranlıqlarını və sevinclərini gizlətməyəcəklər. Bu hədiyyələri nə təsvir
etmək, nə də təsəvvür etmək mümkün deyil, çünki dünya həyatında heç kim
ecazkar Cənnət füsunkarlıqlarının onların baxışlarından necə gizli saxlandığından
xəbərdar deyildir.
ﭵ ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ
(52. 19) “Etdiklərinizə görə nuşcanlıqla
yeyin, için!”
Ən çox arzu
edilən qonaqlığa, zərif yeməklərə və ən ləzzətli içkilərə sevinin və şənlənin.
ﭼ ﭽ ﭾ ﭿﮀ ﮁ
ﮂ ﮃ ﮄ
(52. 20)
“Onlar yan-yana düzülmüş taxtlarında dirsəklənəcəklər. Biz onları ala gözlu
hurilərlə evləndirəcəyik”.
Ərəb sözü olan “ittika” insanın yatağında rahat, sabit və xoşladığı
bir vəziyyətdə uzanmasını bildirir. Allahın qulları məhz bu vəziyyətdə zərif
libaslar geyib, bəzək şeyləri taxaraq, qiymətli zinətlərlə süslənmiş
taxtlarda istirahət edəcəklər.
Fövqəluca xəbər verir ki, Cənnət taxtları bir-birinin yanında sıra ilə
yerləşdiriləcək. Bu isə onların çoxsaylı olacağını göstərir. Onlar necə gəldi
düzülməmiş, səliqəli sıralarla yerləşdirilmişdir və Cənnət sakinləri onlarda
bir-birindən o qədər də uzaq olmayan bir məsafədə olacaq, can usandırmayan
söhbətlərdən və ürəyəyatan ünsiyyətdən məmnunluq duyacaqlar.
Rəbb vəd etmişdir ki, möminlərin qəlbi də, canı da Cənnətin füsunkar
nemətlərindən göz çəkə bilməyəcək. Ləzzətli yeməklərdən, təkrarolunmaz
içkilərdən və dostlarla xoş, xeyirxah ünsiyyətdən sonra, onlar ancaq bir
şeyi arzu edəcəklər – cazibədar zövcələri ilə tənhalığa çəkilmək, çünki
onlarsız istənilən zövq kamil olmazdı.
Buna görə
Fövqəluca möminləri, onları Cənnətdə gözləyən pak, heyranedici və gözəl əxlaq
sahibi olan zövcələrlə müjdələyir. Onların cazibədarlığı və qəşəngliyi Cənnət
sakinlərinin baxışlarını valeh və ağıllarını məftun edir. Onlara yönələn bir
baxış bəs edir ki, insanların ürəyi onları öz ağuşlarına ehtirasla sıxmaq arzusu
ilə dolsun. Allah onları alagözlü adlandırmışdır, çünki onların qara bəbəkləri,
gözün qar kimi ağ almacığı fonunda xüsusilə seçiləcəkdir.
ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ
ﮐ ﮑ ﮒﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ
(52. 21)
“Biz möminləri, dində onların ardınca gedən nəsilləri ilə yenidən
qovuşduracağıq və onların əməllərini azca da olsa, əksiltməyəcəyik. Hər bir
insan əldə etdiyinin zaminidir».
Cənnət
sakinlərinin sevinci və xoşbəxtliyinə, həmçinin Allahın onları, valideynlərinin
nümunəsi əsasında iman gətirmiş və onların sadiq ardıcılları olmuş öz
övladları ilə qovuşdurması əlavə ediləcəkdir. Allah möminlərin uşaqlarını,
onlar hətta öz valideynlərinin yüksək məqamına layiq olmasalar da, Cənnətdə
valideynləri ilə birlikdə yerləşdirəcəkdir. Bu lütüfkarlıq Allahın mömin
ata-analara böyük səxavətlə verəcəyi hədiyyə və mükafat olacaqdır. Həm də
Allah valideynlərin özlərinin mükafatlarını, azca da olsa, əksiltməyəcəkdir.
Kafirlərin uşaqlarının da valideynlərinin ardınca Cəhənnəmə gedəcəklərini
heç kimin səhvən zənn etməməsi üçün Fövqəluca bildirmişdir ki, Cənnətin
qanunları Cəhənnəmə tətbiq edilmir. Cəhənnəm ədalətli qisas məskənidir və
Allahın ədaləti tələb edir ki, hər bir günahkar yalnız öz günahlarına və cinayətlərinə
görə əzab çəksin. Buna görə Allah bildirir ki, hər bir insan təkcə öz əməlləri
üçün məsuliyyət daşıyır. Ağır yüklə yüklənmiş bir kimsə, özgə yükünü daşımaz
və günahkar da özgəsinin cəzasını çəkməz. Fövqəluca bunu yada salır ki, heç
kim bu ayədən yanlış nəticələr çıxarmasın.
ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ
(52. 22)
“Biz onları istədikləri meyvələr və ətlə təmin edərik”.
Rəbb xəbər
verir ki, O (Pak və Müqəddəs), Cənnətin xoşbəxt sakinlərinə çoxsaylı nemətlər
əta edəcəkdir və onların arasında meyvə: üzüm, nar, alma və bir çox başqa bəhrələr
olacaqdır. Bu iştahaaçan məhsullar o qədər olacaq ki, möminlər onların hamısından
yeməyə vaxt tapmayacaqlar. Onlara quş əti, hər növ ət xörəkləri veriləcək və
onlar hərə öz xoşuna gələni seçəcək.
ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ
(52. 23)
“Onlar orada bir-birilərinə dolu badə təklif
edəcəklər ki, nə boşboğazlığa, nə də günaha səbəb olmayacaq».
Əbədi gənc
yeniyetmələr onların arasında şərab və gözəl nektarla doldurulmuş piyalə və badələrlə
dolaşacaqlar və möminlər onlardan içərək, bir-birilərinə təklif edəcəklər.
Onlar boş danışıqlara yol verməyəcək və günah söhbətlər etməyəcəklər. İnsanlar
faydasız sözlərdən və şərdən uzaq durduqda, onların nitqi səmimi, xeyirxah və
pak olur. Onların yanında insanların ürəyi açılır, sevinir və ziyalanır. Cənnətdə
həyat məhz belə olacaqdır və onun xoşbəxt sakinləri bir-birilərinə məhəbbət bəsləyəcək,
bir-birilərinə ən mehriban və zərif sözlərlə müraciət edəcək və öz Rəbbinin
heyrətamiz nitqini dinləyəcəklər və bütün bunlar Onun onlara bəslədiyi məhəbbət
və iltifatına dəlalət edəcəkdir.
ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ
(52. 24)
“Onların ətrafında, gizli saxlanan mirvarilər kimi, gənc xidmətçiləri
dolaşacaqlar».
Onların ətrafında, əl dəyilməmiş mirvari kimi gözəl gənc xidmətçilər
dolaşacaqlar. Onlar möminlərə xidmət göstərəcək və onlardan ötrü zəruri olan
hər işi görəcəklər, bu isə onu göstərir ki, möminləri Cənnətdə çoxlu zövq verən
ləzzətlər və tam rahatlıq gözləyir.
ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ
(52. 25)
“Onlar biri-birinə yönəlib, sorğu-sual edəcəklər».
Onlar
dünyadakı yaşayışları və müxtəlif işlər barədə söhbət edəcəklər. Bu Səadətə
nail olmaq üçün onlar nələri keçib gəlməli olduqlarını yadlarına salacaq və
deyəcəklər:
ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ
ﯟ ﯠ
(52. 26)
“Onlar deyəcəklər: “Biz, həqiqətən, əvvəllər öz ailələrimizlə olanda
qorxardıq».
Rəbdən
qorxduğumuz üçün günahlardan çəkinər və nöqsanlardan xilas olmağa
çalışardıq.
ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ
(52. 27)
“Allah isə bizə lütüfkarlıq etdi və bizi ölüm küləyindən qorudu”.
Allah bizə həyatda
doğru yolla getməyə kömək etdi və bizi müdhiş hərarətdən və dözülməz cəzadan
xilas etdi.
ﯨﯩﯪﯫ ﯬﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ
(52. 28) “Həqiqətən,
biz əvvəllər Ona dua edirdik və həqiqətən, O – Xeyirxahdır, Rəhimlidir».
Biz Rəbbimizə
daima ibadət edərdik və Ona dua etməkdən də yorulmazdıq. Biz Ona yalvarardıq
ki, bizi cəzadan xilas etsin və bizə Cənnət nemətləri əta etsin. Dua ibadət səciyyəsi
daşıyır və Allahın qarşısında itaətkarlığı bildirə və ya xahiş mahiyyətində
ola bilər.
Xeyirxah, Rəhimli
– Onun gözəl adları arasındadır. O (Pak və Müqəddəs), Öz xeyirxahlığı və rəhimdilliyi
sayəsində möminlərə Cənnətə girməyə icazə vermiş və onları Öz qəzəbindən və
Cəhənnəm məşəqqətindən qorumuşdur.
ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ ﯸ ﯹ ﯺﯻ
(52. 29)
“Xatırlat! Sən, Rəbbinin neməti sayəsində, nə kahin, nə də məcnun deyilsən!”
Allah Öz Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) buyurur
ki, islamı müsəlmanların və kafirlərin arasında təbliğ etsin, çünki onun (s.ə.s.)
xütbələri haqqa etiqad edənlərin yolunu işıqlandırmalı və fasiqləri isə bəraət
qazanmaqdan məhrum etməliydi. O (Pak və Müqəddəs), ona (s.ə.s.) əmr etmişdi
ki, kafirlərin və müşriklərin sözlərinə və təhqirlərinə əhəmiyyət verməsin.
Onlar çox yaxşı bilirdilər ki, yalan danışırlar, lakin səni incidən ləqəblərlə
adlandırmaqlarında davam edirdilər ki, səni insanlardan uzaqlaşdırsınlar.
Lakin yaxşı məlumdur ki, cinlərin xidmət etdiyi və yüzlərlə yalan arasında
birinin doğru ola biləcəyi ehtimalı ilə xəbər gətirdikləri kahinlərə və cadugərlərə
sənin heç bir aidiyyətin yoxdur. Sənin cinli və ağıldan məhrum dəlilərlə də
heç bir əlaqən yoxdur. Bundan başqa, sən – insanların ən dərrakəlisi, ən doğruçusu,
ən kamili və ən ləyaqətlisisən.
ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ ﰁ ﰂ ﰃ
(52. 30) “Bəzən
də onlar deyirlər: “O – şairdir! Gəlin biz, onun nə zaman müsibətlərə uğrayacağını
gözləyək».
Bəzən onlar
səni şair adlandırırlar, lakin axı Allah Özü buyurmuşdur: “Biz ona şeir
öyrətməmişdik və bu ona yaraşmaz da». Onlar səndən, sənin dinindən xilas
olmaq istəyirlər və deyirlər: “Gəlin, onun ölməsini gözləyək. Bu baş verdikdə
isə, onun işi də onunla birlikdə məhv olar və biz azad nəfəs alarıq”.
ﰄ ﰅ ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ
ﰊ
(52. 31)
“De: “Gözləyin! Şübhəsiz ki, mən də sizinlə birlikdə gözləyənlərdənəm».
Gözləyin mənim
ölümümü və mən də sizinlə birlikdə Allahın sizi Özünün və ya möminlərin əli
ilə məhv edəcəyi günü gözləyəcəyəm».
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔﭕ ﭖ
ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ
Kafirləri səni
rədd etməyə və sənə böhtan atmağa məcbur edən nədir? Bəlkə onları buna ağılları
təhrik edir? Onda gör belə yaramaz fikirlər doğuran ağıl necə də kütdür! Ən
sağlam düşüncəli insanı dəli və ən inandırıcı həqiqəti yalan hesab edən
“ağıllıdansa”, “dəli” adlanmaq daha yaxşıdır.
Bəlkə də
onların küfürü ədalətsizliklərinin və zalımlıqlarının nəticəsidir? Əsil həqiqətdə,
bu elə belədir ki, var. Sənin düşmənlərinin zalımlığı hədd-sədd bilmirlər. Qatı
cinayətkarların sözlərinə və hərəkətlərinə təəccüb etmək lazım deyil,
çünki onlar ağıllarına gələn istənilən şeyi etməkdən çəkinmirlər.
ﭛ ﭜ ﭝﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ
(52. 33) “Bəzən
də onlar deyirlər: “O, onu uydurmuşdur”. Xeyr! Onlar, sadəcə, iman gətirmirlər”.
Onlar
bildirirlər ki, sən özün bu Quranı qondarmısan. Məsələ orasındadır ki, onlar
iman gətirmirlər. Axı əgər onlar iman gətirsəydilər, belə danışmazdılar.
ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ
(52. 34) “Əgər
onlar doğru deyirlərsə, qoy onda ona bənzər bir hekayət gətirsinlər”.
Allah bəlağətli
natiqlik qabiliyyətinə malik və gözəl şair olan ərəblərə meydan oxuyur: “Siz
də Qurana bənzər bir şey yaradın və əgər siz bunu edə bilməsəniz, öz yolunuzu
azdığınızı etiraf edin və Muhəmmədə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!)
deməyin ki, Quranı uydurmuşdur.
Lakin hətta
bütün insanlar və cinlər bir yerə yığışıb Qurana bənzər bir şey yaratmaq istəsələr
də, onlar bunu etməyə qadir ola bilməzlər. Bu belə olduğu halda, insanlar
iki çıxılmaz vəziyyət qarşısında qalırlar: onlar ya Qurana iman gətirməli və
onun hökümlərinə itaət etməli, ya da onlar onu inkar etməli və şüurlu surətdə
yalana və uydurmalara üstünlük verməlidirlər.
ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ
(52. 35) “Məgər
onlar öz-özünə xəlq edilmişlər? Məgər özləri xaliqdirlər?”
Bu – dinin gerçəkliyi lehinə təkzibolunmaz bir dəlildir. Əgər insan
onu etiraf edirsə, onda o, iman gətirməlidir. Əgər o, onu rədd edirsə, deməli,
o, nəinki təkcə dini rədd edir, o, əslində, həm də sağlam düşüncəni də rədd
edir. Tövhidi və Elçinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) təlimini
inkar edən kafirlər, əslində, onları Allahın yaratdığını inkar edirlər. Din
və sağlam düşüncə sübut edir ki, insanın mənşəyini yalnız üç ehtimaldan biri
ilə izah etmək mümkündür.
Güman etmək
olar ki, insanlar dünyaya öz-özünə gəliblər. Onları heç kim yaratmamışdır və
onlar kənardan heç bir təsir olmadan peyda olmuşlar. Əlbəttə ki, bu
açıq-aşkar cəfəngiyatdır. Həm də güman etmək olar ki, onlar özləri özlərini
yaratmışlar, lakin bu da mümkün deyildir. Özü özünü yaratmağı hətta güman etmək
belə çətindir.
Əgər nə
birinci, nə də ikinci ehtimallar mümkün deyilsə, onda biz yalnız Yaradıcının
mövcud olmasını qəbul etməliyik ki, bu da Fövqəluca Allahdır. Kimə ki, bu həqiqət
aydın olur, o mütləq dərk edir ki, yalnız Allah Öz məxluqlarının ibadətinə
layiqdir.
ﭳ ﭴ ﭵ ﭶﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ
(52. 36)
“Yaxud onlar göyləri və yeri xəlq etmişdilər? Yox! Onlar etiqad etmirlər».
Bu, cavabı
özündə olan ibrətli bir sualdır. Şübhəsiz ki, insanlar göyləri və yeri
yaratmamışdılar və onların xəlq edilməsində iştirak etməmişdilər. Onda niyə
onlar Allahın Kitabını və idrakın səsini dinləmirlər? Çünki onlar Allahın vədinə
əmin deyillər.
ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ
(52. 37) “Məgər
Rəbbinin xəzinələri onların yanındadır? Ya da onlar özləri hökümdardırlar?”
Bəlkə, Əzəmətli Rəbbin nemətlərini onlar bölüşdürürlər və öz istədikləri
kimi bəzilərinə əta edir və bəzilərini də ondan məhrum edirlər? Əgər belə
deyilsə, onda onlar niyə Muhəmmədin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!)
peyğəmbərliyini dəlilik saydılar?! Onlar özlərini elə aparırlar ki, sanki
Kainatı özləri idarə edirlər və onlara elə gəlir ki, Muhəmməd (s.ə.s.) bu yüksək
şərəfə layiq deyildir. Axı onlar hətta özlərinə belə zərər vura və fayda verə
bimirlər. Onlar nə həyata, nə ölümə, nə də dirilməyə hakim deyillər. Bəs
onlara iman gətirməyə mane olan nədir? Bəlkə onlar Allahın səltənətini zəbt
etmişlər və Onun məxluqları üzərində hökümranlıq edirlər? Yox və yox! Onlar
yalnız aciz və köməksiz qullardır!
Bu ayə Fövqəlucanın:
“Məgər sənin Rəbinin mərhəmətini onlar bölüşdürürlər? Onların dünya həyatında
yaşaması üçün vəsaitləri aralarında Biz bölmüşük və onlardan bəzilərini digərlərindən
dərəcələr üzrə üstün etmişik...” (Zuhruf, 43/32) buyurduğu kəlamına bənzəyir.
ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ
(52. 38) “Bəlkə onların nərdivanları var ki,
onunla qalxıb qulaq asırlar? Qoy onlardan qulaq asan aydın bir dəlil gətirsin».
Bəlkə
onların nərdivanları var ki, onunla qalxıb Allahın nitqinə və mələklərin
danışıqlarına qulaq asırlar və başqalarına məlum olmayanları öyrənirlər? Əgər
bu belədirsə, qoy onlar haqlı olduqlarını sübut etsinlər. Məgər onların dəlillərimi
var?! Bütün aşkarda və qeybdə olanlar yalnız Tək Allaha bəllidir və heç kim
Onun biliklər xəzinəsinə girməyə qadir deyil. O (Pak və Müqəddəs), yalnız Öz
etibarlı elçilərinə (onlara salam olsun!) bu biliklərin çox az bir hissəsini
açır.
Belə bir vəhy
ən yaxşı, ən ləyaqətli və ən məlumatlı elçilərdən biri olan Muhəmməd Peyğəmbərə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) nazil edilmişdi və o (s.ə.s.) da kimə
ibadət etməyi və Axirətdə onları nəyin gözlədiyini insanlara xəbər vermişdir.
O (s.ə.s.), öz sözlərini, təlimini inandırıcı və danılmaz edən çoxsaylı dəlillər
və möcüzələrlə təsdiq etmişdir. Nadan, azmış, kor və inadkar müşriklər onu yalançı
elan etmiş və təlimindən boyun qaçırmışdılar, lakin eyni zamanda özlərinə
haqq qazandıra bilən heç bir inandırıcı və hətta şübhədoğurucu bir sübut da gətirə
bilməmişdilər. Belə olduqda, ağıllı insan onlardan kimə inanmalıdır?
ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ
(52. 39) “Məgər
qızlar – Onun, oğlanlar – sizindir?”
Ey müşriklər! Budur, yenə sizin bir səhviniz. Lakin bu dəfə siz ikiqat
pis düşünmüsünüz. Siz öz Rəbbinizə övladlar aid etmisiniz və iki cinsdən
Onun üçün zəifini ayırmısınız. Məgər aləmlərin Rəbbi üçün bundan da yaramaz
bir nöqsan uydurmaq olarmı?!
ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ
(52. 40) “Bəlkə
sən onlardan mükafat istəyirsən və onlar vəzifələrlə yüklənmişlər?”
Xeyir, Muhəmməd, sən onlara doğru yol göstərdiyinə görə onlardan
mükafat gözləmirsən. Sən onlara nəinki təmənnasız olaraq xeyirxahlıq etməyi
öyrədirsən, həm də sən saysız-hesabsız var-dövləti onlara qurban verirsən
ki, onlar Allaha tərəf dönsünlər, sənin təbliğatına qulaq assınlar və sənin
əmrlərinə itaət etsinlər. Sən heç nədə xəsislik etmədən ümid bəsləyirsən
ki, onların ürəkləri islama qarşı yumşalacaq, bilik və iman üçün açılacaq.
ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ ﮢ
(52. 41)
“Yoxsa onlar qeybi bilir və onu yazırlar?”
Ola bilsin
ki, onlara məlum olan elə şey var ki, sən bilmirsən və buna görə onlar
inadkarcasına səndən üz döndərirlər? Amma savadsız, cahil və yolunu azmış
xalqda hansı biliklər ola bilər? Sən isə onların arasında ən əzəmətli, ən
mühüm bir təlimi təbliğ edirsən və Allahdan bəzi qeybə məxsus xəbərləri öyrənirsən
ki, onlar heç kim üçün açıq deyil.
Bütün bu ayələri
Fövqəluca ona görə nazil etmişdir ki, məntiqi dəlillərlə kafirləri öz
baxışlarının yanlış və nöqsanlı olmasına əmin edə bilsin. Gör Onun dəlilləri
necə də sadə və inandırıcıdır!
ﮣ ﮤ ﮥﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ
(52. 42) “Bəlkə
onlar fitnəkarlıq etməyi arzulayırlar? Axı kafirlər özləri fitnələrinin qurbanı
olacaqlar”.
Əgər onlar sənin
dinini və başladığın işini məhv etmək istəsələr, qoy bilsinlər ki, onların
cinayətləri onların özlərinin əleyhinə çevriləcəkdir. Həmd olsun Allaha,
bütün hadisələr belə də oldu! Kafirlər bütün imkanlardan istifadə edirdilər
ki, Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) zərər toxundursunlar,
lakin Allah ona (s.ə.s.) möhkəm olmağa kömək göstərdi, sonra da onun (s.ə.s.)
dininə düşmənləri üzərində qələbə bəxş etdi.
ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰﮱ
ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ
(52. 43) “Bəlkə
onların Allahla yanaşı digər ilahı var? Allah pakdır və onların qoşduqları şəriklərdən
uzaqdır!”
İnsanların
köməyinə ümid bəslədikləri və cəzasından qorxduqlarından daha layiqli kim
var? Heç kim Kainatda hakimiyyəti Onunla bölüşdürmür və heç kim ibadətə haqqı
Onunla bölüşdürmür. Məhz bu həqiqəti bəyan etmək xatirinə Allah bütün əvvəlki
ayələri nazil etmiş və bu qədər təkzibolunmaz dəlillər gətirmişdir. İnsanların
Allahdan başqa kiməsə ibadət etmələrinin bihudə və faydasız olmasını dərk
etmələri çox vacibdir.
Ondan başqa heç kim ilahlaşdırılmağa və ibadətə, dua, səcdə və kömək
üçün müraciət edilməsinə, xilas üçün yalvarılmasına layiq deyildir. O
(Pak və Müqəddəs), – Vahid Haqq İlahdır. Onun adları gözəldir, sifətləri
kamil və şərəflidir, əməlləri isə həmdə layiqdir. O (Pak və Müqəddəs), əzəmət,
şöhrət, fövqəlqüdrət Sahibidir. O (Pak və Müqəddəs), – Vahid, Özünəbəs,
Böyük, Şanlı, Həmdəlayiq Allahdır!
ﯘﯙﯚﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ
(52. 44) “Əgər
onlar hətta göyün parça-parça düşdüyünü görsələr də, deyərlər:
“Bu bulud topasıdır!”
Fövqəluca xəbər verir ki, kafirlər və müşriklər haqdan şüurlu surətdə
boyun qaçırırlar və yalana müraciət edirlər və möminlərin onlara haqqı təsdiq
edən hansı dəlilləri gətirməsinə baxmayaraq, onlar ona müqavimət göstərəcəklər.
Hətta onlar göyün parçalarının, onların günahlarının əvəzi kimi, aşağıya
onların üstünə düşdüyünü görsələr də, deyəcəklər: “Bu – buludların
yalnız adicə topalaşmalarıdır!” Bütün bunlar onu göstərir ki, onlar
Allahın ayələrinə əhəmiyyət vermirlər və Onun nəsihətlərindən ibrət götürmürlər.
ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ
(52. 45)
“Artıq sən onlara sarsılıb öləcəkləri Günədək baş qoşma!”
Ey Muhəmməd!
Onların qəlblərini artıq sağaltmaq mümkün deyil və onlarda kök salmış pislik
odlu cəza ilə yandırılmalıdır. Onlara baş qoşma, qoy onlar cəzanın
sarsıdacağı Qiyamət gününü gözləsinlər. O cəzanı nə təsvir etmək, nə də hər
hansı başqa bir şeylə müqayisə etmək mümkün deyil.
ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ
(52. 46) ”Həmin
gün onların fitnələri onlara heç bir fayda verməyəcək və heç kim onlara kömək
etməyəcək».
Bu dünyada
kafirlər öz fitnəkarlıqları və kələkbazlıqları sayəsində yaşamağa nail
olurlar, lakin Qiyamət günü onların fitnələri onlara qətiyyən heç bir fayda
verməyəcəkdir. Onların cəhdləri boşa çıxacaq və heç nə ilə özlərinə kömək edə
bilməyəcəklər və heç bir başqası da onlara kömək göstərə bilməyəcək.
ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ ﯸ ﯹ
ﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ
(52. 47) “Həqiqətən,
zalımlara bundan başqa da əzab-əziyyət hazırlanmışdır, lakin onların əksəriyyəti
bilmir».
Axirət həyatında
fasiqlərin cəzalandırılacağını xatırladaraq, sonra Allah bildirir ki, onları
bir cəza da gözləyir. Bu – yer üzündə ölüm, əsir düşmə, olduğu ərazidən qovulma
və həmçinin qəbirdə və o dünyada cəzadır ki, ölüm anından Qiyamət günü
başlayanadək davam edəcəkdir. Lakin günahkarların əksəriyyəti bunu bilmir və
buna görə onlar özlərini ağır iztirablara məhkum edən cinayətlər törədirlər.
(52. 48) “Rəbbinin
hökmünədək səbir et, axı sən Bizim gözümüzün önündəsən. Qalxdıqda, Rəbbini
həmd ilə şərəfləndir!”
Fövqəluca
Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) buyurur ki, müşriklərin hərəkətlərinə
əhəmiyyət verməsin, taleyinin zərbələrinə qarşı səbirli olsun və Onun hökümlərini
qüsursuz yerinə yetirsin. Bunun əvəzində Rəbb mükafat olaraq, ona (s.ə.s.),
onu (s.ə.s.) şərdən qoruyacağını və onun (s.ə.s.) qayğısını çəkəcəyini vəd
etmişdir. Elçinin (s.ə.s.) həmişə möhkəm və səbirli
olması üçün Allah ona (s.ə.s.) çoxlu ibadət etməyi və Rəbbini tez-tez xatırlamağı
əmr etmişdir.
Allah bu ayədə
möminlərə gecə namazı və ya beş fərz namaz qılmağı buyurmuşdur və bu, Fövqəlucanın
aşağıdakı sözləri ilə təsdiq edilir:
ﰋ ﰌ ﰍ ﰎ ﰏ ﰐ
(52. 49)
“Onu gecənin bir vaxtında və ulduzlar batdıqda təriflə!”
Ulduzların
batması dedikdə, gecənin sonuncu hissəsi nəzərdə tutulur. Yəqin ki, buraya
fərz sübh namazı da daxildir. Bu barədə ən yaxşı bilən Allahdır.
[1] Qeyd etmək yerinə düşərdi ki, göy qübbəsi, yer kürəsinin
damı kimi, nəinki ayənin bu şərhdə göstərilən funksiyalarını (işıq, yağış və
s.) yerinə yetirir, o həm də bir sıra olduqca mühüm müdafiə özəlliklərinə
malikdir. Bu – Kainatdan (Günəşdən və sairədən) daima Yerə axıb gəlməkdə
olan və canlı varlıqları bir anda məhv edə biləcək hər növ zərərli şüaların və
təsirlərin qarşısını alır, onları neytrallaşdırır. Həmd olsun Müdrik Allaha
ki, insanlar üçün yaşamağa yer üzündə belə gözəl şərait yaratmışdır! F.S.
[2] “Dolu dənizlər” söz birləşməsi rus dilindəki mətndə tutuşdurulmuş (alovlandırılmış)
kimi verilmişdir. Bu türk və Azərbaycan dillərində olan Quran tərcümələrində
də fərqli çevrilmişdir. Şeyx Səədi Şərhinin öz mətnindən də göründüyü kimi, bəhs edilən əsas məsələ dəniz və okeanların su
ilə dolu olmasıdır.
Digər rəy isə (suyun alovlanması) bəzi ilahiyyatçıların irəli sürdükləri
ehtimallardır. “Tutuşdurulmuş” (“alovlandırılmış”) ifadəsinə gəldikdə isə, bu,
imam Qurtubinin “Əl-Camiu li-Əhkamil-Kuran” adlı təfsirində geniş açıqlanırsa
da, dəqiq bir nəticəyə gəlinmir. Buna görə mən “الْمَسْجُورِ” sözünü “alovlandırılmış” (“tutuşdurulmuş”) kimi
deyil, “dolu” ifadəsi ilə verməyi məqbul saydım. Əsaslandığım mənbələr:
Kurani-Kerim Luğeti, Mahmut Zanga; bir çox Quran tərcümələri (ris dilində:
Kuliyev, Osmanov, Kraçkovski, Poroxova; Azərbaycan dilində: Z.B. və V.M., Ə.
Musayev və b., Təbəri Təfsirində həmin ayənin şərhində Abdullah ibn Abbasdan
gələn bir hədisdə rəvayət edilir ki, “Bəhrul-məscur” – “daşmasının qabağı alınan bir dəniz deməkdir”. Bu barədə Ömərdən
(Allah ondan razı olsun) Allahın Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!): “Dəniz hər gecə üç dəfə yer üzünü örtmə səviyyəsinə qalxır və
hər dəfə də Allahdan yerdəki məxluqların üstünə daşmaq üçün icazə istəyir.
Lakin Fövqəluca Allah ona mane olur”. Abdullah ibn Əmr və Əbu Salehin
Əli ibn Əbu Talibdən (Allah ondan razı olsun!) rəvayət etdikləri başqa bir rəyə
görə, “Bəhrul-məscur” dedikdə, Ərşin altında olan bir dəniz nəzərdə tutulur.
Ənəs bin Rəbil Fövqəluca Allahın Qiyamət günü insanları diriltmək üçün həmin
dənizdən onların üstünə yağış yağdıracağını və onları ot kimi bitirib,
qəbirlərindən qaldıracağını söyləmişdir. Bax: Təbəri Təfsiri, e-proqram,
türkcə, Tur surəsinin şərhi. Qeyd: F.S.
Комментариев нет:
Отправить комментарий