\º
ƏL-HƏŞR
SURƏSİNİN
ŞƏRHİ
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ
Mərhəmətli
və Rəhimli Allahın adı ilə!
Bu surə həmçinin “Bənu Nadir” adını almışdır. Böyük bir yəhudi qəbiləsi
bu adı daşıyırdı və Muhəmməd Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) peyğəmbərlik fəaliyyətinə başlamasından xeyli əvvəl Mədinənin
yaxınlığında məskunlaşırdı. O (s.ə.s.), Mədinəyə hicrət etdikdə bu qəbilə,
bir çox digər yəhudi qəbilələri kimi, Vahid Allaha və Onun Peyğəmbərinə (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) iman gətirməkdən imtina etdilər. O vaxt o
(s.ə.s.) Mədinədə müsəlmanların qonşuları olan yəhudilərlə sülh müqaviləsi
bağladı. Bədr yaxınlığında döyüşdən altı ay keçdikdən sonra Peyğəmbər (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) Nadir qəbiləsinin yaşadığı yerə gəlib,
xahiş etdi ki, əl-Kiləb qəbiləsindən bir-neçə adam öldürmüş Əmr b. Umey əd-Dəmriyə
görə fidyə verməkdən ötrü müsəlmanlara kömək etsinlər.
Yəhudilər
dedilər: “Biz sizə kömək edərik, Əbu əl-Qasim. Biz sənin məsələni həll edənə qədər
burada otur». Onlar birgə qərar qəbul etmək üçün bir kənara çəkildikdə, şeytan
onları ağır bir cinayətə yönəltdi ki, onlar qədərləri ilə təyin olunmuş bədbəxtliyə
məruz qalsınlar. Onlar qərara aldılar ki, Peyğəmbəri (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) öldürsünlər və dedilər: “Kim bu daşı götürüb, onun başına elə
atar ki, onun başını dağıtsın?” Bədbəxt bir günahkar olan Əmr b. Cuhhaş adlı
biri bunu etməyə söz verdi. Onda Salam b. Mişkam dedi: “Belə etməyin. Allaha
and olsun ki, onu sizin sui-qəsdiniz haqqında xəbərdar edərlər və onda biz birinci
olaraq onunla bağladığımız müqaviləni pozmuş olarıq”.
Rəbb həmin anda Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) yəhudilərin
planı haqqında vəhy nazil etdi. Allahın Elçisi (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) ayağa qalxıb, tələsik Mədinəyə tərəf getdi. Səhabələri onun
(s.ə.s.) dalısınca gedib, ona (s.ə.s.) çatdılar və dedilər: “Sən elə
qalxmısan ki, biz bunu heç hiss etməmişik». O (s.ə.s.) yəhudilərin sui-qəsdi
haqqında onlara xəbər verdi və sonra onlara aşağıdakı hökmü ilə məktub göndərdi:
“Mədinəni tərk edin və bir də heç vaxt burada sakinləşməyin. Mən sizə on gün vaxt
verirəm və əgər bu müddət keçənədək sizi burada görsəm, başınızı kəsəcəyəm».
Bir-neçə gün
ərzində yəhudilər köçməyə hazırlaşırdılar. Lakin sonra münafiqlərdən biri olan
Abdullah b. Ubey b. Salul onlara bir məktub göndərdi. Məktubda yazmışdı: “Evlərinizi
tərk etməyin. Mənim iki min adamım var ki, sizin qalanızda daldalana bilərlər
və sizə görə ölümə hazırdırlar”. Kureyza qəbiləsi və Qətfan qəbiləsindən olan
sizin müttəfiqləriniz də sizə kömək etməyə hazırdırlar».
Nadir qəbiləsinin
ağsaqqalı Xuey b. Axtab ona vəd edilmiş yardıma ümid edərək, Allahın Elçisinə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) belə bir namə göndərdi: “Biz öz evlərimizi
tərk etməyəcəyik və buna görə, nə istəyirsən, et». Bunu eşidən Allahın Elçisi
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!), Allaha həmd etdi və səhabələri o
saat döyüşə hazırlaşdılar. Müsəlmanların bayrağını Əli b. Əbu Talib (Allah
ondan razı olsun!) aparırdı.
Yəhudilər öz
qalalarında yerləşmişdilər, daş və oxlarla özlərini qoruyurdular. Abdullah b.
Ubeyin tərəfdarları olan kureyzlilər və Qatfandan olan müttəfiqləri onlardan
xaincəsinə üz döndərdilər. Allahın Elçisi (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) yəhudilərin yaşadıqları yerləri mühasirəyə aldı və səhabələrinə əmr
etdi ki, onların xurma ağaclarını kəsib yandırmağa başlasınlar. Necə bir vəziyyətə
düşdüklərini dərk edərək, yəhudilər Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) məktub yazıb, Mədinəni tərk etmək istədiklərini bildirdilər. Peyğəmbər
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) mühasirəni qaldırdı və onlara imkan
verdi ki, yığışsınlar, ailələri və dəvələrinin apara biləcəyi mallarını (silahdan
başqa) aparsınlar. O (s.ə.s.) beləliklə yəhudilərin mal-mülkünə və
silahlarına sahib oldu. Qənimət bütövlüklə Peyğəmbərin (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) ixtiyarına keçdi və müsəlmanların ehtiyacına sərf
edilməsi üçün təyin olundu.
Peyğəmbər (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) hərbi qəniməti,
tələb olunduğu kimi, beş hissəyə bölmədi, çünki Allah ona (s.ə.s.) bu qəniməti
mübarizəsiz bəxş etmişdi. Müsəlmanlar atlarını yəhərləməmişdilər və qələbəyə
nail olmaq üçün güc sərf etməmişdilər. Peyğəmbər (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) yəhudiləri öz başçıları Xuey b. Axtabla birlikdə Xeybərə qovdu.
Müsəlmanlar da onların torpaqlarını, evlərini və silahlarını ələ keçirdilər.
Qənimətlərin arasında əlli ədəd zirehli geyim, əlli dəbilqə, üç yüz qırx
qılınc vardı. Bu surədə xatırlanan hadisələrin qısa təsviri belədir.
ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ
(59. 1)
“Göylərdə olanlar da, yerdə olanlar da Allahı şərəfləndirirlər. O – Fövqəlqüdrətlidir,
Müdrikdir».
Göylərin və
yerin bütün sakinləri Allahı sərəfləndirir, Onun qüsursuz sifətlərini tərifləyir,
Ona ibadət edir və Onun fövqəlqüdrəti qarşısında itaət edirlər. Fövqəlqüdrətli
və Müdrik adları Onun gözəl adları arasındadır. Bütün varlıqlar Onun hakimiyyətinə
tabedir və Onun üçün heç bir çətin və mümkün olmayan şey yoxdur. Onun məxluqları
və hökümləri hikmətlə doludur, çünki O (Pak və Müqəddəs), heç nəyi əyləncə
xatirinə yaratmır, yalnız faydalı ehkamlar nazil edir və O (Pak və Müqəddəs),
Öz ilahi müdrikliyinin tələb etdiyini həyata keçirərək gerçəkləşdirir.
ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ
ﮢﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ
(59. 2) “O –
Kitab əhlindən olan kafirləri ilk dəfə toplayıb öz diyarından Qovandır. Siz
onların gedəcəklərini bilmirdiniz. Onlar isə elə zənn edirdilər ki, qalaları
onları Allahdan qoruyacaq. Lakin Allah onları gözləmədikləri yerdən yaxaladı
və ürəklərinə qorxu saldı. Onlar evlərini öz əlləri və möminlərin əlləri ilə
dağıtdılar. Ey görməyi bacaranlar, nəsihətlərə qulaq asın!”
O (Pak və Müqəddəs), Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!)
Kitab əhlindən olan kafirlər üzərində qələbəni bəxş etdi və sülh müqaviləsini
pozduqlarına və xəyanətkarlıqlarına görə Nadir qəbiləsini seçib bəyəndikləri
məskənlərindən və torpaqlarından qovdu. Yəhudilər hazırlaşıb, Mədinəni tərk
etdilər, lakin bu yalnız ilk toplanış və Muhəmməd Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı
və salamı olsun!) vaxtında keçirəcəkləri həyəcanların hələ başlanğıcı
idi. Quran ayəsi hələ gələcəkdə də yəhudiləri toplanışların və sürgünlərin
gözlədiyinə işarə edir. Bu öncəgörüm əvvəlcə Muhəmməd Peyğəmbər (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) yəhudiləri Xeybərdən qovarkən, sonra Ömər
b. əl-Xəttab (Allah ondan razı olsun!) bu ərazidə qalan yəhudilərə oranı tərk
etməyi əmr edərkən gerçəkləşdi.
Ey müsəlmanlar! Siz hətta güman edə bilməzdiniz ki, onlar öz doğma evlərindən
çıxıb gedərlər, çünki yəhudi yaşayış məntəqələri yaxşı möhkəmləndirilmişdi
və onlar alınmaz qala kimi idi. Yəhudilər özləri də qala divarları arxasında
kifayət qədər güclü idilər. Onlar ümid edirdilər ki, qalaları onları Allahdan
qoruya bilər və öz güclərinə güvənirdilər. Onlar özləri özlərini aldatmışdılar
və belə hesab edirdilər ki, heç kim onları məğlub edə bilməz. Lakin Allah fövqəlqüdrətlidir
və istənilən qoşunların öhdəsindən gələr. Nə qalalar, nə qüllələr insanları
Ondan qoruya bilməz. Belə bir mübarizədə nə qüdrət[1], nə
müdafiə heç bir fayda gətirə bilməz.
Fövqəluca
Allah onları gözləmədikləri yerdən yaxaladı və onların ürəyinə qorxu saldı.
Qorxu və dəhşət – Allahın ən böyük silahıdır ki, ona nə sayla, nə bacarıqla,
nə qüdrətlə, nə də güclə qələbə çalmaq olmaz. Yəhudilər zənn edirdilər ki,
onların müdafiəsində qalalar onları qoruya bilər və buna görə onlar qala divarları
arxasında özlərini rahat hiss edirdilər. Hər kəs ki, Allahdan başqa nəyəsə
ümid bağlayarsa, Rəbbin yardımından məhrum olar. Kim də Allahdan başqa kiməsə
özünü təslim edərsə, öz çiyninə daşıya bilməyəcəyi ağır yük götürmüş olar.
Buna görə
göylərdən gələn zərbə onların ən zərif yerinə – ürəklərinə dəydi. Axı məhz ürəklər
elə bir yerdir ki, dözümlülük və səbirlilik, ruhdan düşmə və zəiflik onlarda bərqərar
olur. Budur, yəhudilərin qüdrəti və gücü puç oldu, onların yerini zəiflik,
ümidsizlik və qorxaqlıq tutdu ki, onlar bundan xilas ola bilmədilər. Məhz
bu onların məğlubiyyətinin səbəbi oldu.
Yəhudilər
özləri öz evlərini dağıdırdılar və müsəlmanları da buna sövq edirdilər. Onlar
bunu, Allahın Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) onlara
yalnız dəvələrinin apara biləcəkləri şeylərini götürməyi əmr etməsi ilə əlaqədar
idi. Belə olduqda, onlar evlərinin damını sökməyi qərara aldılar (halbuki
vaxtı ilə onlar bu evləri qoruyar, onlarla fəxr edərdilər) və müsəlmanları da
buna sövq edirdilər. Onlar öz bədbəxtliklərində günahkar özləri idilər və özlərinə
ziyan vururdular.
Bunda, iti
ağla və sağlam düşüncəyə malik olanların hamısı üçün nəsihət vardır. Yuxarıda təsvir
edilən hadisə əyani surətdə təsdiq edir ki, Allah haqqın düşmənləri və alçaq
ehtiraslara qul olanlarla necə rəftar edir. Fövqəluca Allah onları törətdikləri
günahlara görə cəzalandıranda qüdrət yəhudilərə fayda vermədi, istehkamları
onları qoruya bilmədi. Amma bu nəsihətin – ibrətin mənası çox böyükdür və
konkret bir hadisə ilə məhdudlaşmır.
Müzakirə
etdiyimiz ayə bu ibrət üzərində düşünmək hökmünü nəzərdə tutur və deməli, bənzər
faktlar arasında oxşarlığı araşdırmaq, bunlardan irəli gələn
qanunauyğunluqlar üzərində düşünmək, onların mənaları və hikməti haqqında
fikirləşmək lazımdır. Bunların sayəsində isə insan təfəkkürü təkmilləşir,
şüur inkişaf edir, iman artır və şeylərin mahiyyəti haqqında əsil təsəvvürə
nail olunur.
Sonra Fövqəluca
Allah xəbər verir ki, yəhudilərə lazım olan cəza tam verilmədi və onların
iztirabları yüngülləşdirildi.
ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭﯮ ﯯ ﯰ
ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ
(59. 3) “Əgər
Allah onlara sürgün edilmə yazmasaydı, onda O, onlara bu dünyada iztirab verərdi.
Axirətdə isə onlara Odda əzab-əziyyət hazırlanmışdır”.
Əgər Allah onlara doğma yerlərini tərk etmək hökmü verməsəydi və
bunu öncədən təyin etməsəydi, onda onları tamamilə başqa qisas və cəza
haqlayardı. Lakin Allahın qədəri dəyişməzdir. Hərçənd bu dünyada iztirablı cəza
yəhudilərdən yan keçmişdir, onlara Axirət həyatında – Cəhənnəm odunda
sarsıdıcı cəza hazırlanmışdır.
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕﭖ
ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ
(59. 4) “Bu,
şübhəsiz ki, onların Allaha və Elçisinə müqavimət göstərdiklərinə görədir.
Kim Allaha müqavimət göstərsə, bilsin ki, Allahın cəzası
sərtdir».
Onlar bu cəzaya
layiq idilər, çünki Allahdan və Onun Elçisindən (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) uzaqlaşmışdılar, yəni, dinə nifrət bəsləyir, ona qarşı
mübarizə aparır və ciddi-cəhdlə onun tələblərinə itaətsizlik göstərirdilər.
Axı Allah Ona itaət etməkdən boyun qaçıran və Onunla düşmənçilik edənləri sərtliklə
cəzalandırır.
ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ
ﭪ ﭫ ﭬ
(59. 5) “Nə
qədər xurma ağacı doğradınızsa və ya onları öz kökləri üstündə
saxladınızsa, – buna icazəni Allah vermişdi ki, fasiqlər rüsvay olsunlar”.
Nadir qəbiləsindən olan yəhudilər Allahın Elçisini (ona Allahın salavatı
və salamı olsun!) və müsəlmanları onlar xurma ağaclarını və digər ağacları kəsdiklərinə
görə qınayırdılar. Onlar belə hesab edirdilər ki, müsəlmanlar onların
torpağında özbaşınalıq edirlər və bunu onların cinayəti kimi təqdim edirdilər.
Belə olduqda Fövqəluca Allah buyurur ki, müsəlmanlar yalnız Rəbbin hökmünü
yerinə yetirirdilər ki, günahkarları biabır etsinlər. Onları xurma ağaclarını
kəsməyə və yandırmağa Rəbb sövq etmişdi ki, bununla kafirləri cəzalandırsın,
rüsvay etsin və alçaltsın və onlar özlərinin tamamilə gücsüz olduqlarını
görsünlər. Yəhudilər öz ağaclarını qoruya və xilas edə bilmədilər. Bir
zamanlar məhz bu xurma plantasiyaları onların hakimiyyətinin dayağı
olmuşdu.
Ən səhih şərhlərdən birinə əsasən, ərəb sözü olan “lina” (burada:
“xurma ağacı” mənasındadır) xurma ağaclarının bütün müxtəlif növlərinə
aiddir.
Nadir qəbiləsinin
qisməti belə olmuşdi və onların dünya həyatında da cəzası belə olmuşdu.
Sonra Fövqəluca Allah yəhudilərin malının və mülkiyyətinin kimə qalması
haqqında xəbər verərək, belə buyurur:
ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ
ﭲ ﭳﭴ ﭵ ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ
(59. 6)
“Allahın Öz Elçisinə onlardan qaytardığı qənimətə doğru siz nə at, nə də dəvənin
löhrəm qaçışı ilə çapmısınız, amma Allah Öz elçilərinə istədiklərinin üzərində
hakimiyyət bəxş edir. Allah hər şeyə qadirdir”.
Ey müsəlmanlar!
Allah, əvvəllər bu yerlərdə yaşayan Nadir qəbiləsinin mülkiyyətini və
var-dövlətini Öz Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) hədiyyə
etmişdir. Siz bu döyüşə öncədən hazırlaşmamış, elə də səy göstərməmişdiniz və
öz minik heyvanlarınızı çapıb yormamışdınız. Allah düşmənlərinizin ürəyinə
qorxu salan kimi, onlar sizin mərhəmət edəcəyinizə təslim oldular. Həqiqətən,
Allah elçilərinə (onlara Allahın salamı olsun!) istədikləri üzərində hökümranlıq
etməyi bəxş edir. Onun səltənəti və fövqəlqüdrəti hüdudsuzdur və buna görə
heç kim Onun iradəsinə müqavimət göstərə bilməz və heç kim də Onun izni
olmadan qüdrət əldə edə bilməz.
Müsəlmanların
qorxudulub qaçmış düşməndən döyüşsüz əldə etdikləri hərbi qənimətlər müsəlman
ilahiyyatçılarının dilində “fey” (“qaytarılmış bir şey”) adlandırılır.
Onların bu adı alması, Allahın nemətini dadmağa belə layiq olmayan kafirlərin
bu nemətləri müsəlmanlara qaytarması ilə bağlıdır, çünki maddi nemətlər
haqq ilə yalnız onlara məxsusdur.
ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ
ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧﮨ ﮩ
ﮪﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ
(59. 7)
“Allahın məskənlərin sakinlərindən Elçisinə qaytardığı qənimətlər Allaha,
Elçisinə, qohumlarına, yetimlərə, kasıblara və səfərdə olanlara aid
edilmişdir ki, o, aranızdakı varlıların əlinə keçməsin. Elçinin sizə
verdiyini götürün və sizə yasaq etdiyindən uzaq durun. Allahdan qorxun, çünki
Allah cəzalandırmaqda sərtdir”.
Fey haqqında qanun bütün belə oxşar hallara aiddir, çünki Allah: “Allahın
Öz Elçisinə məskənlərin sakinlərindən qaytardığı qənimətlər” – deyə
buyurur. Burada, Muhəmməd Peyğəmbər (ona Allahın salavatı və salamı olsun!)
zamanında və ya önun (s.ə.s.) ölümündən sonra müsəlman əmirlərinin idarəsi
zamanı əldə edilmiş hər hansı məskənlər nəzərdə tutulur. Fey Allah və Onun
Elçisi (s.ə.s.), Elçinin (s.ə.s.) qohumları, yetimlər, kasıblar və səfərdə
olanların arasında bölüşdürülür. Bu ayə “əl-Ənfal” surəsinin aşağıdakı
ayəsinə bənzəyir: “Bilin ki, əgər siz qənimət ələ keçirmisinizsə, onun
beşdə bir hissəsi Allaha, Elçisinə, yaxın qohumlarına, yetimlərə,
kasıblara və səfərdə olanlara aid edilmişdir...” (Ənfal, 8/41).
Beləliklə,
fey beş hissəyə bölünür. Beşdə bir hissə Allaha və Onun Elçisinə (s.ə.s.) və
ümumiyyətlə müsəlmanların ehtiyaclarına sərf edilir. Beşdə bir hissə Peyğəmbərin
(s.ə.s.) qohumlarına ayrılır və yaşadıqları yerdən asılı olmayaraq Haşimin və
əl-Mutəllibin nəsillərinin kişi və qadınları arasında bərabər bölünür. Qənimət
yalnız Haşimin və əl-Mutəllimin törəmələri arasında bölüşdürülür, Əbu Manaf nəslinin
qalan nümayəndələrinin ona haqqı yoxdur, çünki dərədə əl-Mutəllibin nəsli
Haşimin nəslinə birləşib, Muhəmməd Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) kömək etdikləri zaman, qureyşlilər onun (s.ə.s.) qohumlarını baykot
etməyi qərara alaraq, onlarla düşmənçilik etməyə başlamışdılar. Buna görə
Allahın Elçisi (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əl-Mutəllibin nəsli
haqqında belə demişdir: “Onlar məni nə cahillik dövründə, nə də
islam dönəmində tərk etmirlər”.
Feyin beşdə
bir hissəsi atalarını itirmiş və həddibuluğa çatmamış kasıb yetim hesab
olunan uşaqlara paylanır. Yoxsullar və yad ölkədə səfərdə olduğu halda
yaşamağa vəsaiti olmayanlar da beşdə bir hissə alırlar.
Fövqəluca qəniməti elə bölüşdürmüşdür ki, o, varlı və firavan yaşayan
insanların əlinə düşməsin. Əgər bu müdrik qanun olmasaydı, varlılar qənimətləri
öz aralarında bölərdilər, köməksiz yoxsullara isə bir quruş də qalmazdı. Belə
ədalətsizlik çox böyük bəlalar gətirərdi ki, onların bütün ağır nəticələri
yalnız Tək Allaha bəllidir.
Əgər insanlar Allahın iradəsinə itaət və şəriət qanunlarına riayət etsələr,
onda onlar saysız-hesabsız nemətlərə nail olarlar. Buna görə Allah möminlərə
ümumi qaydalar nazil etmiş və belə buyurmuşdur: “Elçinin sizə verdiyini
götürün, qadağan etdiyindən uzaq olun». Bu, bütövlükdə həm müsəlman
etiqadına, həm də şəriət qanunlarına aiddir. Allahın hər bir qulu Muhəmməd
Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əmrlərinə bütünlüklə
və tamamilə itaət etməli və onun (s.ə.s.) nəsihətlərini əlində rəhbər tutmalıdır.
Onunla hər hansı bir məsələdə razılaşmamaq isə ilahi hökmünə ziddir.
Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) hər hansı bir məsələyə
dair qərarı Allahın Öz qərarı gücündədir və heç kim heç bir şəraitdə Allahın
Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) iradəsinə etiraz etmək və
ya kiminsə rəyini onun sözlərindən üstün tutmaq haqqına malik deyildir.
Sonra Rəbb möminlərə Ondan qorxmağı əmr edir, çünki bunun sayəsində
Allahın qulu öz qəlbini və ürəyini möhkəmləndirir, öz dünyəvi və Axirət həyatını
sahmana salır, əbədi Səadətə və böyük qismətə nail olur. İnsan dindarlıqdan və
möminlikdən məhrum olduqda, özünü sonsuz məhrumiyyətlərə və iztirablara məhkum
edir. Elə buna görə də Fövqəluca Ondan qorxmağı buyurur. Həqiqətən, O (Pak
və Müqəddəs), Onun hüzurunda qorxu hissi keçirməyəni və öz alçaq istəklərinə
güzəştə gedəni sərt cəzalandırır.
ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ
ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ
(59. 8) “Həm
də öz ellərindən və mallarından uzaqlaşdırılmış kasıb mühacirlərə də. Onlar
Allahın lütfünü və razılığını qazanmağa səy göstərir, Allaha və Onun
Elçisinə kömək edirlər. Onlar sədaqətli olanlardır”.
Sonra Fövqəluca xəbər verir ki, feyi sadalanan beş dərəcə insanlar
arasında bölmək hökmünün hikməti və səbəbi ondan ibarətdir ki, məhz onlar
qayğıya və yardıma digərlərindən daha layiqdirlər. Onların arasında mühacirlər
də var idi ki, onlar Allahın lütüfkarlığına və Onun Elçisinin (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) məhəbbətinə nail olmaq xatirinə, vətəni, bəyənib
alışdıqları ev-eşiklərini tərk edərək, yaxın qohumlarından və sevdikləri
insanlardan və yığdıqları mal-dövlətdən ayrılaraq Mədinəyə hicrət etmişdilər.
Onlar sədaqətliydilər və bu ada layiqdilər, çünki dinin bütün tələblərini
yerinə yetirirdilər və öz etiqadlarını saleh əməlləri və Xaliqə səmimi ibadətləri
ilə təsdiq edirdilər. Onlar, özlərini mömin adlandıraraq, mübarizədən çəkinən,
Allahın yolu uğrunda hicrətdən imtina edənlərə və Ona ibadət etməyənlərə oxşamırdılar.
ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ ﯰ
ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ ﯸ ﯹ ﯺ ﯻ ﯼ ﯽﯾ ﯿ ﰀ ﰁ ﰂ ﰃ ﰄ ﰅ ﰆ
(59. 9) “Evlərində
yaşayanlar və onlaradək iman sahibi olanlar, onlara hicrət edənləri sevirlər
və onlara əta edilənə ehtiyac duymurlar, özləri müqabilində, hətta ehtiyac
içində olduqlarına baxmayaraq, onlara üstünlük verirlər».
Hərbi qənimətin bir hissəsinə ənsarların da haqqı var idi. Onlar iman
gətirmiş Mədinə sakinləriydilər. Onlar əl-Aus və əl-Xəzrəc qəbilələriydi
və Allahın, Onun Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) iradəsinə
könüllü olaraq itaət etmişdilər. Onlar Muhəmməd Peyğəmbəri (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) səmimiyyətlə sevmiş, ona (s.ə.s.) etibarlı
sığınacaq vermiş, onu (s.ə.s.) hər hansı düşməndən mühafizə edəcəklərini qərara
almış və bütün başqa torpaqlar müharibə, müşriklik və şər ocağı olduğu
bir zamanda, öz şəhərini hicrət etmiş möminlər üçün doğma bir yurda çevirmişdilər.
Allahın
dininə kömək etməyə çalışanların hamısı Allahın və Elçisinin (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) köməkçiləri olan ənsarların tərəfinə keçirdilər.
Bu, islam möhkəmlənənədək və bütün dünyaya yayılanadək davam etdi. Müsəlmanlar
isə insanların ürəklərini elmlə, imanla və Quranla, ölkələri isə qılınc və
silahla fəth edirdilər.
Ənsarların gözəl məziyyətlərindən söz salarkən, Fövqəluca Allah
xüsusilə vurğulayır ki, onlar yanlarına hicrət edən müsəlmanları sevdilər,
çünki hələ öncədən onlar Allahı və Onun Elçisini (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) və Allahı və Onun dinini sevənlərin hamısını sevmişdilər. Onlar
mühacirlərə verilənə heç bir meyl göstərmirdilər və Allahın mühacirlərə əta
etdiyi lülüfkarlığa və yalnız onlara bəxş etdiyi məziyyətlərə həsəd çəkmirdilər.
Bütün bunlar onu göstərir ki, ənsarlar çox comərd və səxavətli insanlar idilər,
pislik, paxıllıq onların ürəyində özünə yer tapmamışdı.
Bu ayə
mühacirlərin ənsarlardan üstün tutulmasına dəlalət edir, birincisi, ona görə
ki, Allah mühacirləri əvvəlcə xatırlayır, ikincisi isə, O (Pak və Müqəddəs),
xəbər verir ki, ənsarlar mühacirlərə bəxş edilənə həsəd çəkmirlər. Sözsüz
ki, Fövqəluca Allah mühacirləri, nə ənsarların, nə də başqalarının
almadığı mükafatla şərəfləndirir. Bu da çox ədalətlə edilmişdir, çünki onlar
nəinki Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) kömək etmiş və həm
də Allahın yolunda hicrət etmişdilər.
Lakin ənsarlar da, başqalarını ötüb keçdikləri gözəl məziyyətlərdən
məhrum deyildilər. Bu məziyyətlərdən biri – onların hicrət etmiş qardaş və
bacılarına, özləri ilə müqayisədə, comərdcəsinə üstünlük vermələri idi,
halbuki elə özləri də sıxıntılı vəziyyətdə yaşayırdılar. Əgər insan özü ilə
müqayisədə başqasına üstünlük verirsə, hətta özünün buna ehtiyacı olduğu
halda, hətta özü sıxıntılı vəziyyətdəykən öz mal-mülkünü başqasına
bağışlamaqla ianə verirsə, onda hesab etmək olar ki, onun səxavəti və comərdliyi kamilliyə çatmışdır[2].
Bu məziyyətlər
yalnız nəcib əxlaqa malik və Fövqəluca Allahı öz ehtiraslarından və maddi ləzzətlərdən
daha güclü sevən insanlara məxsusdur. Bunun nümunəsi kimi, ənsarlardan birinin
başına gələn əhvalatdır ki, bu ayə də onunla əlaqədar nazil edilmişdi. Bir
dəfə onun evində qonaqları gecələyən zaman, o, onları yedizdirməyi üstün
tutdu, özü arvadı və uşaqları ilə ac yatdılar.
Belə alicənablıq tamahkarlığa və xudbinliyə ziddir. Comərdlik – tərifəlayiqdir,
fayda güdmək və yalnız özünü düşünmək qınanılmağa layiqdir, çünki xəsisliyin
və acgözlüyün təzahürüdür. O kəslər ki, səxavətlidirlər, tamahdan
xilas edilmişlər və onlar hökmən uğur əldə edəcəklər. Əlbəttə, söhbət o kəslərdən
gedir ki, onlar öz qəlbini nəinki yalnız tamahkarlıqdan, həm də digər nöqsanlardan
qorumuşlar. Əgər insan onlardan xilas olmağa nail ola bilirsə, onda o,
Allahın və Onun Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) hökümlərinin
qarşısında itaətkar olur və onları mütiliklə icra edir. Allahın qadağan
etdiyi şeylərin hamısı, əgər onun nəfsi onlara meyil edir və cəzb edilirsə
belə, ona yad olur. O, öz var-dövlətini Allah yolunda sərf etməyə başlayır
ki, Onun mərhəmətinə nail olmağa və əbədi Səadət qazanmağa səy göstərsin.
Həqiqətən, özlərini tamahkarlıqdan və nöqsanlardan qoruya bilməyənlər
bütün bunlardan məhrumdurlar. Onlar girdabın daha da dərinliklərinə
batırlar, xeyirxah işlər görməyə xəsislik edirlər ki, bu da bütün bəlaların mənbəyidir.
Beləliklə, bu ayələrdə Fövqəluca Muhəmməd Peyğəmdərin (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) pak səhabələrini – mühacirləri və ənsarları
xatırladır. Onlar islam ümmətinin böyük imamları idilər və ehtirama və
mükafatlara layiq görüldülər və onlara qədər olanların və onlardan sonra gələnlərin
hamısını qabaqlayıb, ötüb keçdilər. Öz işləri və öz imanları sayəsində onlar
müsəlmanlar arasında ən yaxşılar və təqvalılar arasında birincilər oldular.
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ
ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ
(59. 10)
“Onlardan sonra gələnlər isə deyirlər: “Ey Rəbbimiz! Bizi və bizdən əvvəl
iman gətirən qardaşlarımızı bağışla! Ürəklərimizə iman gətirənlərə kin və həsəd
hissi salma! Ey Rəbbimiz! Həqiqətən, Sən – Şəfqətli və Rəhimlisən!”
Səhabələrin yolu ilə getmək və onları nümunə götürmək bütün sonrakı nəsillər
üçün şərəfdir. Buna görə Fövqəluca buyurur ki, mühacirlərin və ənsarların
ardıcılları belə deyirlər: «...Ey Rəbbimiz! Bizi və bizdən əvvəl iman gətirən
qardaşlarımızı bağışla!...” Bu dua müsəlmanların nəinki təkcə özlərinin
bağışlanmağa layiq olmağa can atdıqlarını, həm də onların digər möminlərə
xeyirxah münasibət bəsləmələrini xüsusilə nəzərə çarpdırır. Onlar Peyğəmbərin
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) səhabələrindən ötrü, həm də onlardan
əvvəlkilər və onların mömin ardıcılları üçün dua edirlər. Haqq dinin
üstünlüyünün biri də elə bundadır: möminlər bir-birilərinə kömək edirlər və
bir-birilərindən ötrü dua edirlər. Onları birləşdirən imandır ki, müsəlmanları
bir-birinə qardaşlıq hissləri bəsləməyə çağırır. Müsəlman qardaşlığının
təzahürlərindən biri isə onların bir-biriləri üçün dua etməsi və qarşılıqlı məhəbbətdir.
Bax buna görə
müsəlmanlar Rəbbə dua edirlər ki, onların ürəyinə din qardaşlarına qarşı bir
damcı da olsa belə kin-küdurət salmasın. Bu yaramaz duyğu olmadıqda, onun
yerini möminlərə məhəbbət hissi, onlarla dostluq, onlara saxta olmayan
xeyirxahlıq hissi və bir möminin digərinə bəsləməli olduğu bütün hər hansı gözəl
hisslər tutur.
Fövqəluca, səhabələrdən sonra islamı qəbul etmiş müsəlmanları mömin
adlandırır. Onların dualarının sözləri göstərir ki, Peyğəmbərin (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) səhabələrini və onların ardıcıllarını
vahid bir din və ümumi olan baxışlar birləşdirir. Bu şərəfə yalnız Peyğəmbərin
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əsil ardıcılları və vahid ümmətin
tərəfdarları layiq görülürlər, çünki başqa heç kim tam mənada yuxarıda
xatırlanan keyfiyyətlərə malik olmur.
Mömin müsəlmanlar həmişə öz səhvlərini və günahlarını etiraf edirlər,
özləri və başqaları üçün bağışlanma diləyirlər, Allaha öz qardaşlarına kin və
ədavət bəsləməkdən onları xilas etməyə dua edirlər. Bütün bunlara dəlalət edən
onların Allaha etdikləri duaların sözləridir. Həqiqətən də, bu sözlər
onların bir-birinə bəslədiyi məhəbbətlə doludur. Bu məhəbbət müsəlmanları,
özləri üçün istədiklərini öz qardaşları üçün də arzu etməyə, onlara, uzaq və
ya yaxınlıqlarından, diri və ya ölü olmasından asılı olmayaraq, səmimi və
şəfqətli olmağa yönəldir. Bu şərəfli ayə möminlərin bir-birinin qarşısında
öz vəzifələrinə necə riayət etməli olduqlarını öyrədir.
Sonra Rəbb
xüsusilə qeyd edir ki, onlar öz namazlarını Allaha Onun gözəl adları olan Şəfqətli
və Rəhimli adları vasitəsi ilə müraciətlə bitirirlər. Allahın bu iki mübarək
adı Onun məxluqlarına mərhəmətinin, rəhminin və lütüfkarlığının
kamilliyinə dəlalət edir. Bunların ən böyük təzahürü – Allahın, Onun
qarşısında və insanlar qarşısında öz vəzifələrini yerinə yetirməkdə qullarına
kömək göstərməsidir.
Beləliklə, Fövqəluca
mömin müsəlmanların – mühacirlərin, ənsarların və onların ardıcıllarının məziyyətlərini
və keyfiyyətlərini qeyd edir. Məhz onlar hərbi qənimətlərdən pay almaq hüququna
layiq görülmüşdülər ki, o da bütövlükdə və tamamilə islamın xeyrinə sərf
edilirdi və onlar çoxsaylı təltiflərə və mükafatlara layiq görülürdülər.
Ey Rəbbimiz!
Öz mərhəmətin və comərdliyinlə bizi də onların arasına sal!
ﭩ ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ
ﭴ ﭵ ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ
(59. 11) “Məgər
sən görmürsən ki, münafiqlər Kitab əhlindən olan öz kafir qardaşlarına nə
deyirlər: “Əgər sizi qovsalar biz də sizinlə gedərik və heç vaxt sizə qarşı
heç kimə itaət etmərik. Sizinlə döyüşsələr, biz mütləq sizə kömək edərik».
Allah şahiddir ki, onlar yalançıdırlar”.
Fövqəluca, Kitab əhlindən olan qardaşlarına kömək vəd edən və onları
möminlərlə üzbəüz qoyan münafiqlərin hərəkətlərinə təəccübləndiyini
bildirir. Münafiqlər yəhudilərə onları çətin məqamda, hətta onları qınasalar
və ya qorxutsalar da, tərk etməyəcəklərini vəd etmişdilər. Münafiqlər
müsəlmanlar onlarla döyüşmək qərarına gələcəkləri halda, onlara kömək və
yardım göstərəcəklərini vəd etmişdilər. Lakin Allah – şahiddir ki, onlar
yalan deyirdilər və öz həmdaşlarını[3] yalan
vədlərlə yoldan çıxardırdılar.
ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ
ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ
(59. 12)
“And olsun ki, əgər onlar qovulsalar, özləri onlarla getməyəcəklər. Əgər
onlarla döyüşsələr, onlara kömək etməzlər. Əgər kömək etsələr də, dönüb
qaçacaqlar və sonra onlara kimsə kömək etməyəcək».
Onların belə davranmaları heç də nadir hal deyildir, çünki yalan –
onların xasiyyətinin əlamətlərindən, aldatmaq və yoldan azdırmaq –
onların həyat prinsiplərindən, ikiüzlülük və qorxaqlıq – onların nəsibidir.
Buna görə Allah onların sözlərini yalan adlandırmış onların xəyanətkar
olması və xəyanəti haqqında qabaqcadan xəbər vermişdir. Doğrudan da, hər
şey Allahın öncədən bildirdiyi kimi oldu. O (Pak və Müqəddəs), buyurmuşdu
ki, əgər yəhudilər öz evlərini tərk etsələr, onda ikiüzlü münafiqlər
onların ardınca getməyəcəklər, çünki onlar öz doğma yerlərini
xoşlayırlar, döyüşlərin ağrı-acısına dözməyə hazır deyillər və verdikləri vədi
yerinə yetirmək adətinə malik deyillər. Onların ürəklərinə sahib olan
qorxaqlıq və cəsarətsizlikdir və onlar öz arxadaşlarını, yardıma ən çox ehtiyacları
olduğu bir zamanda darda qoyub qaçarlar. Əgər onlar köməyə
gəlsələr də, hökmən geri dönüb qaçarlar[4].
Axırıncı
ifadə ehtimal edilmişdir və heç vaxt gerçəkləşməz. Heç kim islam düşmənlərinə
kömək etməz, çünki münafiqlər heç bir vəch ilə onların tərəfində
vuruşmayacaqlar və Fövqəluca Allah da onlara kömək etməyəcəkdir.
ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ
ﮞﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ
(59. 13) “Həqiqətən,
onlar ürəklərində Allahdan daha çox sizdən qorxurlar, çünki onlar başa düşməz
adamlardır».
Ey iman gətirənlər!
Onların satqınlığının və xəyanətinin səbəbi onların Allahdan qorxmalı
olduqları halda, sizdən daha çox qorxmalarıdır. Onlar, hətta özlərinə zərər
vura və ya fayda gətirə bilməyən məxluqlardan qorxurlar və xeyirə də, şərə də
sərəncam çəkən, kimisinə mərhəmətini bəxş edən, kimisini də ondan məhrum
edən Fövqəlqüdrətli Xaliqi yaddan çıxarırlar.
Amma məsələ
ondadır ki, onlar şeylərin əsas mahiyyətini dərk etmir və onların verə biləcəyi
nəticələr haqqında fikirləşmirlər. Həqiqətən, sağlam təfəkkür insanları
Allahdan qorxmağa, Ona təvəkkül etməyə və Onu hamıdan, kimliyinə baxmayaraq, daha
çox sevməyə və məxluqlara qarşı öz hisslərini Fövqəluca Xaliqə münasibətindən
asılı etməyə çağırır.
ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰﮱ
ﯓ ﯔ ﯕﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ
(59. 14)
“Onlar istehkamlı qalalar və divarlar arxasında olmadan sizinlə döyüşməzlər.
Onların öz arasında sərt ədavət vardır. Sən zənn edirsən ki, onlar birdirlər,
lakin ürəkləri bir-birindən ayrıdır. Bunun səbəbi – onların ağılsızlığıdır”.
Hətta birləşdirkdən sonra da onlar, yalnız möhkəmləndirilmiş şəhər
və ya məskəndə və yaxud hündür divarların və çəpərlərin arxasında
daldalanmasalar, sizinlə qətiyyən döyüşməyəcəklər. Bax onda, ola bilsin ki,
onlar sizə müqavimət göstərərlər. Lakin bu, onların igidliyinin göstəricisi
deyil, çünki onlar özlərinə deyil, qalaya və divarlara bel bağlayacaqlar.
Həqiqətən, bu – böyük rüsvayçılıqdır.
Onların öz
aralarında amansız ədavət hökm sürür, amma bunun səbəbi onların əllərinin zəifliyində
və qüvvələrinin kifayət qədər olmamasında deyil, sadəcə imanlarının zəifliyində,
aralarında həmrəyliyin olmamasındadır. Sən onları bir yerə yığışanda və
bir-birilərinə kömək göstərdiklərini nümayiş etdirdiklərini gördükdə elə
güman edirsən ki, onlar vəhdət halındadırlar. Amma əslində onların ürəkləri
bir-birindən ayrıdır, dağınıq haldadır və qarşılıqlı ədavətlə doludur,
çünki onlar ağıldan və sağlam düşüncədən məhrumdurlar.
Əgər onlar
sağlam düşüncə qabiliyyətinə malik olsaydılar, onda onlar yaxşının müqabilində,
pisə üstünlük verməz və özləri üçün ən pis tale seçməzdilər. Onların məqsədləri
ümumi olardı, ürəkləri həmrəy olardı və özləri də mənəvi və maddi sahələrdə
bir-birilərinə yardım edərdilər. Lakin ikiüzlü münafiqlər, çətin məqamda tərk
etdikləri yəhudilər kimi, özlərinə özgə yol seçdilər. Allah yəhudilərdən
Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) intiqamını aldı və onları elə
bu dünyadaca rüsvay etdi.
ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦﯧ
ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ
(59. 15) “Onlar yaxın vaxtlarda öz əməllərinin bəlasını dadmış və
onlara sarsıdıcı əzab hazırlanmış sələflərinə bənzərlər».
Onlar kafir qureyşlilərə oxşayırlar. Şeytan onların əməllərini gözləri
qarşısında bəzəkli göstərmiş, sonra isə onlara heç bir şeylə kömək göstərməmişdir.
Axı o, onlara belə vəd etmişdi: “Bu gün insanlardan heç kim sizə qalib gələ
bilməz. Həqiqətən, mən qonşuluğunuzda olacağam». Lakin iki dəstə bir-birini
gördükdə, o dönüb geriyə qaçaraq dedi: “Mənim sizə aidiyyətim yoxdur. Həqiqətən,
mən sizin görmədiklərinizi görürəm” (Ənfal, 8/48).
Qureyşliləri onların sayı və gücü azdırdı, lakin bunların heç biri
onlara uğur gətirmədi və onları Allahın cəzasından xilas etmədi. Onlar Bədr
döyüşünə cəsarət və təkəbbürlə yönəldilər və belə hesab edirdilər ki, Allahın
Elçisini (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) və möminləri məğlub edəcəklər.
Lakin Allah qələbəni Peyğəmbərinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) və
möminlərə əta etdi: onlar kafirlərin ağsaqqallarını və rəhbərlərini doğradılar
və onların çoxunu əsir götürdülər. Qalan müşriklər isə qaçıb aradan çıxa
bildilər. Beləcə, onlar öz əməllərinin bəlasını və öz əxlaqsızlığının və
müşrikliyinin ağır nəticələrini yaxşıca daddılar. Onların bu həyatda qisməti
belə oldu, Axirətdə isə onlara sarsıdıcı ağrılar verəcək cəza hazırlanmışdır.
ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ ﯸ ﯹ
ﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ
(59. 16) “Onlar insana: “İnkar et!” deyən şeytana bənzərlər. O, kafir
olduqda isə, şeytan deyir: “Şübhəsiz ki, sənə aidiyyətim yoxdur! Həqiqətən,
mən aləmlərin Rəbbi Allahdan qorxuram».
Münafiqlərə
gəldikdə isə, onlar insana: “İman gətirmə!” – deyən şeytana oxşayırlar.
Bununla şeytan insanın gözündə kafirliyi bər-bəzəkli göstərir və o,
aldanaraq imansızlıq və əbədi bədbəxtlik yoluna qədəm qoyduqda, vaxtı ilə
onu bu yola çağıran şeytan, ona heç bir kömək etmir və ondan əl çəkir.
Şeytan etiraf edir ki, o, insanı əzab-əziyyətlərdən xilas etməyə və ona hətta
zərrə qədər fayda verməyə belə qadir deyil.
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕﭖ ﭗﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ
(59. 17) “Hər
ikisinin də aqibəti Oda düşmək olacaqdır və onlar orada əbədi qalacaqlar.
Zalımlara verilən əvəz belədir!”
Kafirliyə və
Allaha itaətsizliyə çağıran şeytanı və onun ardınca gedən insanları eyni qismət
gözləyir. Onlar Cəhənnəm Oduna vasil olacaqlar və orada əbədi qalacaqlar.
Fövqəluca buyurur: “...O öz firqəsini Od sakinləri olmağa çağırır” (35/6).
Zalımlığa və küfrə dalmış fasiqlərin taleyi belə olacaqdır. Onların hər biri,
törətdikləri günahların ağırlığına bərabər cəza alacaqdır.
Şeytanın öz əlaltı
agentlərinə münasibəti məhz belədir. Əvvəlcə o, onları aldadır, öz yolu ilə
getməyə çağırır. Burada isə onları şərdən və ziyandan başqa heç nə gözləmir.
Onlar onun toruna düşəndə və onların üzərinə məhv olma təhlükəsi kölgə
salanda, o, onlardan əlini çəkir və onları əbədi əzabla təklikdə qoyur. Şeytanın
ardınca gedən hər kəs alçaldılacaq və rüsvay olunacaq, çünki Allah qullarını
belə olacağı haqqında xəbərdar etmiş və bunun ziyanlı nəticələr verəcəyini bildirmiş
və onların aşkar düşməninin vəzifə və məqsədləri haqqında onlara xəbər
vermişdir. Buna görə, şeytana itaət edən hər kəs sağlam təfəkkürə qarşı qiyam
etdiyinə görə heç bir bəraət ala bilməz.
ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦﭧ
ﭨ ﭩﭪ ﭫ ﭬﭭ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ ﭵ ﭶ ﭷﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ
(59. 18) “Ey
iman gətirənlər! Allahdan qorxun və qoy qəlbiniz görsün ki, O, sabaha nə
hazırlamışdır. Allahdan qorxun, axı Allah nə etdiklərinizdən xəbərdardır”.
(59. 19)
“Allahı unudanlara bənzəməyin, O da onlara özlərini unutdurmuşdur. Onlar –
fasiqdirlər”.
Fövqəluca qullarına buyurur ki, onlar dinin onlara vacib qıldıqlarına
riayət etsinlər, o cümlədən, həm təklikdə, həm də camaat arasında, hər
anda və hər bir vəziyyətdə Allahdan qorxsunlar, Onun hökümlərinə riayət etsinlər,
Onun hüdudlarını aşmasınlar, onlara fayda verən və zərər vuran şeylər üzərində
və həmçinin Qiyamət günü hesabatı tələb olunacaq xeyirxah və şər əməllər
üzərində düşünsünlər.
Həqiqətən, əgər insanlar baxışlarını və ürəklərini Axirət həyatına
yönəltsələr və orada olacaq öz yerləri üzərində düşünsələr, onda onlar
ciddi-cəhdlə xeyirxah işlər görməyə başlayar və qarşılarına çıxan və onları
yoldan çıxaran, irəli getməyə qoymayan hər hansı maneəni aradan qaldırarlar.
Əgər onlar xatırlasalar ki, Allah onların işlərindən və əməllərindən xəbərdardır
və onlardan heç biri Onun nəzərindən gizli qala bilməz və itirilə bilməz və
ya unudula bilməz, onda onlar mütləq öz qüvvələrini saleh əməllər işləməyə
yönəldərlər.
Bu şərəfli
ayə insanlara öz əməllərini dəyərləndirməyi və özlərinə qarşı tələbkar
olmağı öyrədir. O, onların öz səhvlərini, qüsurlarını etiraf etməyi, onları təkrarlamamağı,
səmimi tövbə etməyi və həmçinin günaha, Allaha itaətsizliyə aparan yollardan
çəkinməyi öyrədir. O həmçinin onları öz qüsurları üzərində düşünməyə məcbur
edir ki, onlar o qüsurları aradan qaldırmaq üçün səylərini əsirgəməsinlər və
onları düzəltməkdən ötrü Fövqəlqüdrətli Xaliqdən yardım diləsinlər.
İnsan həmişə
Allahın ona göstərdiyi mərhəmətini və xeyirxahlıqlarını öz nöqsanları ilə
müqayisə etməlidir, çünki Allah qarşısında öz borcunu beləcə dərk etmə onu
möminliyin ağuşuna yönəldir. Lakin bunu unudan, buna laqeyd yanaşan şəxs
böyük bir nemətdən məhrum olur və Allahı unudan və Onun xəbərdarlıqlarına
və Onun hüzurunda öz vəzifələrini yerinə yetirməyə laqeydlik göstərənlərə bənzəyirlər.
Onlar öz həyatını keyfə, ləzzətlərə və alçaq ehtiraslara həsr edirlər, amma
xilas əldə edənlərin arasına düşmürlər və öz əməllərindən heç bir fayda[5]
əldə etmirlər. Bundan başqa, Allah onları özlərini unutmağa, fayda və xeyir gətirə
biləcək hər şeyə laqeyd yanaşmağa məcbur edir. Onların əməlləri itir və
onlar həm öz dünya həyatını, həm də Axirət həyatını məhvə uğradırlar. Bu –
çox böyük özünüaldatmadır və bunun nəticələrini (fəsadlarını) düzəltmək,
yaralarını sağaltmaq mümkün deyil, çünki bu insanlar – öz Rəbbinə itaət etməkdən
yayınmış və günahlar burulğanına batmış qatı günahkarlardır.
ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ
(59. 20) “Od
sakinləri Cənnət sakinlərinə bərabər deyillər. Cənnət sakinləri uğur
qazanmışlardır».
Məgər Allahdan qorxanlar, sabah onu nəyin gözlədiyi üzərində düşünənlər,
Cənnət bağlarına layiq olanlar və peyğəmbərlərin, sədaqətli möminlərin,
şəhidlərin, saleh möminlərin və Allahın lütüfkarlığını əta etdiyi bütün
insanların arasında yaşayanlar öz Xaliqini və Hamisini xatırlamağa, Onun
hüzurunda öz vəzifələrinə laqeyd yanaşan və dünya həyatında bədbəxt
olan və ölümdən sonra dəhşətli cəzaya layiq görülənlərlə müqayisə edilə bilərmi?!
Həqiqətən, birincilər uğura nail olacaq, sonuncular isə zərər çəkəcəklər.
ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ
ﮔﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ
(59. 21) “Əgər
Biz bu Quranı bir dağa nazil etsəydik, sən görərdin ki, o, Allahın
qarşısında qorxudan necə itaətkarcasına parçalanıb dağılır. Biz belə məsəlləri
insanların düşünmələri üçün çəkirik».
Fövqəluca Allahın Öz Kitabında ifadə etdiklərinə, Onun buyurduqlarına
və Öz qullarına qadağan etdiklərinə diqqətlə yanaşaraq, insanlar, əgər ürəkləri
qüdrətli dağlar kimi mərhəmətsiz və bərk olsalar da, Onun hökümlərini yerinə
yetirməlidirlər. Çünki əgər Quran hər hansı bir dağa nazil edilsəydi, sən görərdin
ki, o, Allahın qarşısında qorxusundan necə itaətkarcasına parçalanıb dağılır.
Bu onu göstərir ki, Quran insanların ürəklərinə necə güclü təsir bağışlayır.
Onun təbliğ etdiyi sözlər ən təsirlidir, onun buyruq və qadağaları
isə ən doğru və hikmətlidir. Onlar qəlb üçün əlverişli, insan vücudu üçün
isə çətinlik törətmir, ziddiyyətlərdən və bir-birini inkar edən müddəalardan
azaddır və onlarda keçilməsi mümkün olmayan çətinliklər və məcburiyyətlər
yoxdur. Nəhayət, onlar istənilən ölkə və dövr üçün yararlıdır və hər bir
insan üçün münasibdir.
Sonra Fövqəluca
Allah xəbər verir ki, O (Pak və Müqəddəs), insanlar üçün məsəllər çəkir və
onlar üçün yol veriləni və qadağan olunanı izah edir ki, onlar Onun ayələri
üzərində düşünsünlər. Axı Allahın ayələri üzərində düşünənin qarşısında
biliklər xəzinəsi açılır. Xeyirin və şərin yolları onun üçün aydınlaşır və
o, nəcib əxlaq və yüksək məziyyətlər əldə etməyə başlayır və nöqsanlardan
xilas olur. Buna görə, insana Quran üzərində düşünməkdən və onun ayələrinin
dərin mənalarını dərk etməkdən daha çox fayda verə bilən heç bir şey yoxdur.
ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣﮤ ﮥ ﮦ ﮧﮨ
ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ
(59. 22) “O
– Allahdır, Ondan başqa qeybi və aşkarı bilən ilah[6] yoxdur! O – Mərhəmətlidir,
Rəhimlidir».
Bu və daha sonrakı ayələrdə Allahın əzəmətli və hədsiz məna kəsb edən
bir çox gözəl adları və ali məziyyətləri xatırlanır. Rəbb xəbər verir ki, O –
pərəstişə və ibadətə layiq[7] Olan
Vahid İlahdır. Ondan başqa həqiqi ilah yoxdur, çünki Onun kamilliyi mütləqdir,
Onun mərhəməti hər şeyi qapsayır, Onun hakimiyyəti isə hüdudsuzdur. Bütün
digər ilahlaşdırılan obyektlər hətta zərrə qədər ibadətə layiq deyillər,
çünki onlar acizdirlər, nöqsanlarla doludurlar və nə özlərinə, nə də
başqalarına fayda verməyə qadir deyillər. Sonra Fövqəluca Rəbb xatırladır
ki, bütün görülən və qeybə məxsus olan hər şey haqqında kamil biliyə və həmçinin
bütün canlıları və varlıqları himayə edən hüdudsuz mərhəmətə malikdir.
ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ
ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ
(59. 23) “O
– Özündən başqa ilah olmayan, Hökmdar, Müqəddəs, Pak, Qoruyan, Fövqəlqüdrətli,
Fövqəlgüclü və Məğrur Allahdır. Allah Pakdır və Ona qoşulan şəriklərədən Fövqəlucadır».
Rəbb bir daha qeyd edir ki, allahlıq və ibadətedilmə haqqı yalnız Tək
Ona xasdır, çünki Onun gözəl adları arasında – Hökümdar adı vardır, yəni,
göy və yer aləmləri Onun hökümranlığı altındadır və Onun köməyinə
möhtacdır; Müqəddəs və Pak, yəni, hər hansı qüsur və nöqsanlardan xali və
kamil məziyyətlərə malikdir ki, bunların sayəsində O (Pak və Müqəddəs), istənilən
kəslərdən müqayisəedilməz qədər daha çox ehtirama və şərəfləndirilməyə Layiqolandır;
Qoruyan, yəni, peyğəmbərlərinin və elçilərinin (onlara salam olsun!) doğruçuluğunu,
onların öz xalqlarına göstərdikləri təkzibolunmaz dəlillərlə və aydın ayələri
ilə Təsdiqedəndir; Fövqəlqüdrətlidir, yəni, heç kim Ona qalib gələ bilməz
və ya Onun iradəsinə müqavimət göstərməyə gücü yetməz, çünki O (Pak və Müqəddəs),
bütün varlıqların üzərində hökümrandır və bütün məxluqları İdarəedəndir; Fövqəlgüclüdür,
yəni, Onun ilahi hakimiyyəti bütün qullarına aiddir və O (Pak və Müqəddəs), əzəmətliləri
alçaltmağa və kasıbları varlandırmağa Haqqıolandır; Məğrur, yəni, təkəbbür və
fövqələzəmət Ona məxsusdur və zalımlıqdan, əsarət altına almaqdan və digər
nöqsanlardan ucadır.
Allah Ona şərik
qoşulanlardan çox ucadır. Bu sözlər ən geniş mənada onu göstərir ki, Fövqəluca
Allah müşriklərin və haqq dinin düşmənlərinin Onun haqqında fikirləşdiklərindən
çox uzaqdır.
ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧﯨ ﯩ ﯪ ﯫﯬ ﯭ ﯮ
ﯯ ﯰ ﯱ ﯲﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ
(59. 24) “O
– Allahdır, Xaliqdir, Yaradandır, Şəkilləndirəndir. Ən gözəl adlar –
Onundur. Göylərdə və yerdə nə varsa, Onu şərəfləndirir və O – Fövqəlqüdrətlidir,
Müdrikdir».
Xaliq,
Yaradan, Şəkilləndirən – Onun gözəl adlarındandır. Bu gözəl adlar Onun
Kainatı xəlq etdiyini və onu qədərinə müvafiq təklikdə idarə etdiyini təsdiq
edir. Başqa heç kim buna qadir deyil və buna görə heç kim Onunla bu ilahi
haqqı bölüşdürmür.
Ən gözəl adlar – Ona məxsusdur. Bu adlar o qədər çoxdur ki, onları
saymaq mümkün deyildir. Yalnız Allah Özü Özünün bütün adlarını və sifətlərini
bilir. Onların hamısı gözəldir və kamildir. Onlar Rəbbin qüsur və
nöqsanlardan xali olan fövqəlali məziyyətlərinə dəlalət edir. Onların cazibədarlığı
– Allahın bu adları sevməsində, onları sevənləri sevməsində və həmçinin məxluqların
bu adlar vasitəsilə Ona müraciət etmələrini sevməsindədir.
Bu ecazkar
adlar və fövqəluca sifətlər yalnız Ona məxsusdur. Göylərin və yerin sakinləri
Ona möhtacdırlar, Onu şərəfləndirir və Ondan kömək diləyirlər, O (Pak və
Müqəddəs), isə Öz mərhəməti və səxavəti ilə İlahi müdrikliyinə tam uyğun
olaraq onları mükafatlandırır. Bütün bunlar Fövqəluca Allahın kamilliyinə dəlalət
edir. Onun gözəl adlarına – Fövqəlqüdrətli və Müdrik adları da aiddir. O (Pak
və Müqəddəs), bir şeyi istəyən kimi, o gerçəkləşir və bu mütləq özündə bir
hikmət əks etdirir və fayda verir.
[1] Təbii ki, istənilən
güc, qüdrət fövqəlqüdrət qarşısında duruş gətirməyə qadir ola bilməz! Fövqəlqüdrət
isə yalnız Fövqəluca Allaha məxsusdur. F.S.
[2] Allahın
adı ilə! Kursivlə fərqləndirdiyim bu fraqment – müəllif şərhi çox
düşündürücüdür, çünki o zamankı ərəb şəhərlərində qəbilə halında yaşayan
bütün insanların cahiliyyə təfəkkürünə mübtəla olduğu bir şəraitdə, həmin
eynidəyərli şəhərlərin birinin əhalisinin yeni yaranan ilahi dinin tərəfkeşlərinə
qarşı belə sevgi və məhəbbət bəsləməsi və onları çox yüksək səviyyədə öz ailələrinə
qəbul edib, onlara əla hörmət və qayğı göstərməsinin özünu, biz bu gün öz gerçək
həyatımızda ən böyük möcüzələrdən biri kimi qəbul etməliyik. Oxucu Quranda
çoxsaylı möcüzələrlə rastlaşır və bu gün həmin möcüzələrin bir xeylisi
müasir elm xadimləri tərəfindən təsdiq edilmişdir. Bu möcüzələrin Allah tərəfindən
insanlara göstərilməsi şübhə yeri qoymayan bir həqiqətdir. Bəs onda açıq
olmayan və yalnız müasir zamanın alimləri tərəfindən aşkarlanan Quran möcüzələrinə
yanaşmamız necə olmalıdır? Mən Quran möcüzələrini kəşf edən müasir dövr alimlərini
və onların açıqlamalarını bir-bir sadalamadan və nümunələr göstərmədən, sadəcə,
oxucularımın nəzərinə çatdırmaq istəyirəm ki, bu – Adəm övladlarının kəşfləri
Fövqəlqüdrətli və Fövqəluca Allahın öncədən təyin etdiyi Quran möcüzələrini
təsdiq etmək üçün nəzərdə tutulmuş möcüzələrdir. Bunlar Müdrik Allahın, Mübarək
Quranı nazil etməzdən öncə, Özünün Ana Kitabına yazdığı gerçəkliklərdir.
Bunlardan gözlənən məqsəd isə, zaman keçdikcə, insanın unudacağı Quran həqiqətlərini
insanların öz əlləri ilə təsdiq etmələridir. Misilsiz qüdrət və hikmət Sahibi
elmi, biliyi insanlara mərhələ-mərhələ aşıladığına görə, bu ikinci dövr möcüzələri
– yəni alimlərin Qurandakı möcüzələri kəşf etməsi baş verir və Quran ayələrində
əks olunmuş həqiqətlər aşkarlanıb təsdiq olunur və bu, öz növbəsində, Quranın
tayı-bərabəri olmayan yeganə Müqəddəs Allah tərəfindən nazil edilməsini,
insanların asanlıqla dərk edə bildiyi üsullarla təsdiq edir. Möhtərəm oxucum
bilməlidir ki, yer üzündə elm və texnikanın inkişaf etməsinin əsas səbəblərindən
biri də Quran həqiqətlərini aşkar edib təsdiqləməkdən ötrü texniki mühitin,
elmi təfəkkürün hazırlanmasıdır. Elm və texnika inkişaf etmədikcə Quranda bu
gün möcüzələr kimi qəbul etdiyimiz həqiqətləri anlamaq müşgül olardı. Buradan
belə bir nəticə çıxara bilərik ki, Müdrik Allahın yer üzündə elm və texnikanı
bərqərar etməsinin əsas səbəblərindən biri – Qiyamət ərəfəsində insanların
İlahi Vəhyini, Allahın Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) gətirdiyi Mübarək Quranı tam anlaya bilməsi,
ona etiqad etməsi, Ona və Onun Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) iman gətirməsi və Allaha yəqinliklə ibadət etməsi üçün imiş. Çünki bu
gün Quran və Sünnə baxımından elm və texnikanın inkişafını başqa məntiqlə
izah etmək mümkün deyil. Qiyamət günü ən və ən yüksək inkişaf etmiş texniki
vasitələrin heç bir əhəmiyyəti olmayacaq, çünki hər şey Allah tərəfindən məhv
ediləcək. Bəs onda əvvəlin və axırın Onda birləşdiyi bir halda bu inkişaf nəyə
lazım idi? Bəşərə, Öz mərhəməti və lütüfkarlığı sayəsində elmi-texniki
inkişafı Bəxşedən, insana misilsiz bir həqiqəti çatdırmaq məqsədi güdür: O
(insan) – Fövqəlqüdrət Sahibi Allah tərəfindən xəlq edilişdir, sınağa çəkilir, əbədiyyətə
qovuşmaq imkanına malikdir. Əgər Allahın imtahanından şərəflə çıxarsa - əbədi
Səadətə qovuşa bilər. Bundan ötrü bəşəriyyətə Kitab bəxş edilib, maddi elm
verilib ki, Haqqı dərk edə bilsin. Əziz oxucu, ramazan günlərində yazılan bu
qeydləri diqqətlə və laqeydliyi yaxın buraxmadan mütaliə et və düşün!
Dəyərli bacı və qardaşlar! Bu qeydləri
daha dərindən və layiqincə mənimsəməkdən ötrü Əbdürrəhman əs-Səədinin bu gözəl
və qiymətli Quran Təfsiri, bəlkə də, bu dünyada adi insanların tarix boyu
yazdıqları bütün kitabların ən dəyərlilərindədir. Bu Təfsiri bütövlükdə
(I-VII) oxusanız, buradakı qeydlərin açıqladığı gerçəkliyin dərinliyini və vacibliyini
də anlamaq asan olacaqdır. F.S.
[3] Yaramaz işlərdə eyni “əqidəyə” və xislətə malik
olanlar. F.S.
[4] Mənim eynilə çevirib, kursivlə
verdiyim bu fraza (ifadə) müəllifin dediyinə görə, bir ehtimaldır və o heç
vaxt gerçəkləşmir. F.S.
[5] Axirət günü onlara lazım olacaq fayda. F.S.
[6] Gördüyünüz kimi, Fövqəluca Allah bu hikmətli ayəsində “Allahdan başqa
ilah yoxdur!” şəhadətinə müvafiq olaraq, “...Ondan başqa ilah yoxdur!”
deyə buyurur və “müasir” dırnaq arası təfsir “əllamələrinin” iddia etdikləri
kimi, heç bir digər ayəsində, bu şəhadət ifadəsinə, “Muhəmmədin Onun qulu və
Elçisi” olmasından başqa sözlər əlavə etməmişdir. Belə olduğu halda, özlərini
savadlı hesab edən bəzi müsəlman qardaşların şəhadət ifadəsinə (“Lə ilahə
illəllah”a) tərcümədə özlərindən çoxsaylı əlavə sözlər qoşmaları başa düşülməzdir.
Belələri hətta iddia edirlər ki, Lə ilahə illəllah kəlamı ərəbcədən başqa dillərə,
o cümlədən Azərbaycan dilinə mütləq “Allahdan başqa ibadətə layiq haqq məbud
yoxdur” kimi tərcümə olunmalıdır və (bunu ərəb dili qrammatikasının özəllikləri
ilə əlaqələndirirlər) Allahın Öz sözlərinin olduğu kimi Azərbaycan dilinə tərcümə
edilməsi yanlışdır (?). Bu iddia, mənim Qurana və Sünnəyə əsaslanan
etiqadıma görə, özü tam yanlış və zərərlidir, bidətmeyillidir. Lakin mən
əlavələrin (“ibadətə layiq haqq məbud”) şərh vasitəsi kimi işlədilməsinin əleyhinə
deyil, əksinə, lehinəyəm və zəruriyyət yarandıqda, yetərli savadı olmayanlra
anlatmaqdan ötrü ondan istifadə etmək olar və lazımdır da. F.S.
[7] Mərhum möhtərəm Səədinin
(Allah ona rəhmət etsin!) elə bu (59/22) ayəsinin şərhindəcə istifadə
olunmuş “ibadətə layiq” ifadəsi necə də gözəl tərzdə yuxarıdakı fikrimizi
tamamlayır və təsdiq edir; mübahisə həvəskarlarına yersiz spekulyasiyaya qurşanmağın,
ilk növbədə, faydasızlığını, sonra isə, zərərliliyini sübut edir. Yəni, “ibadətə
layiq haqq məbud” ifadəsindən təfsir, şərh və izahlarda, yeri düşdükcə,
istifadə oluna bilsə də, onu “Lə ilahə illəllahın” “batini tərkibinə” (?)
daxil olan sözlər kimi və başqa dillərə tərcümədə isə onların şəhadət formasına
mütləq əlavə edilməsini tələb etmək kimi bir mülahizə heç bir nasla sabit görülməmişdir.
Elə buradaca, növbəti ayədə (59.23) də mülahizəmiz öz təsdiqini tapır: “O,
Özündən başqa ilah Olmayan...” (ﮭ ﮮ
ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ)
kəlamına diqqət yetirin! Allah
Özü heç bir ayədə “haqməbudçuların”(bu ifadə mənimdir F.S.) uydurduqları
“ibadətə layiq” ifadəsini işlətmir, çünki O (Pak və Müqəddəs),
Vahid və Mütləq Rəbdir. Onun mütləqliyinin və fövqəlqüdrətinin əlamətlərinə
aid olmayan və Ona aid edilməsinə cəhd göstərilən hər şey – şirkdir. “Haqməbudçular”
“Özündən başqa ilah olmayan” ayəsindən sonra necə iddia edə bilərlər
ki, Allahın Vəhdətinin (tovhidin) əsası, özülü olan şəhadətə əlavə sözlər
qoşmaq lazımdır (?). Bundan başqa, Quran üzrə aparılan araşdırmalar göstərir
ki, Quranda “haqməbudçuların” formulası Rəbbimiz tərəfindən işlədilməyib
və, yanılmıramsa, Allahın Elçisinin (s.ə.s) də belə bir hədisi yoxdur. Allah
hamımızı – müsəlman bacı-qardaşlarımızı Ona, bilmədən və ya məqsədyönlü niyyətlə,
şərik qoşmaqdan qorusun! F.S.
Комментариев нет:
Отправить комментарий