Ê \
SURƏSİNİN
ŞƏRHİ
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ
Mərhəmətli və Rəhimli Allahın adı
ilə!
ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ
(75. 1)
“Xeyr! Qiyamət gününə and içirəm!”
Bu surə “lə”
(“xeyr”) sözü ilə başlayır və bu söz burada inkar ədatı kimi işlədilməmişdir və
artıq söz (ziyadə) də deyildir. O, diqqəti
sonrakı ayələrə cəlb etmək üçün tətbiq edilmişdir. And içilən zaman belə ifadələr
tez-tez işlənir və buna görə təəccüblü deyil ki, surə belə başlanır, halbuki
çox vaxt bu söz başlanğıc üçün istifadə edilmir.
Allah Qiyamətin
gerçəkliyini təsdiq etmək məqsədi ilə Qiyamət gününə and içir. Həmin gün ölülər
öz məzarlarından qalxacaq, Toplanış meydanında yığışacaq və Rəbbin hökmünü
gözləyəcəklər.
ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ
(75. 2)
“Xeyr! Özünü qınayan nəfsə and içirəm!”
Ayədə möminlərin
və fasiqlərin ruhlarından[1]
bəhs edilir. İnsan nəfsi, tez-tez müxtəlif hallara düşdüyündən və sabit
qalmadığından, tərəddüd etməyə məyilli olduğundan, sabit bir şeyə daimi
bağlı qala bilmədiyindən, özünü qınayan adlandırılmışdır. Ölüm gəldikdə isə,
o, insanı törətdiyi cinayətlərə görə qınamağa başlayacaq. Möminlərə gəldikdə
isə, onlar özlərini həm bu dünyada öz nöqsanlarına, fərasətsizliklərinə görə,
həm də öz vəzifələrinə laqeyd yanaşmalarına görə qınayırlar.
Beləliklə,
Allah eyni zamanda layiq olanlara əvəz verəcəyinə də and içmişdir. Sonra O (Pak
və Müqəddəs), xəbər verir ki, inadkar günahkarların bir hissəsi Qiyamət
gününü yalan sayır.
ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ
(75. 3)
“Doğrudanmı insan elə zənn edir ki, Biz onun sümüklərini toplaya bilməyəcəyik?”
Burada
öldükdən sonra dirildilmə nəzərdə tutulur. Fövqəluca, nadanlığı və qərəzkarlığından
öz bədən skeleti olan sümüklərinin canlandırılacağını qeyri-adi bir
qabiliyyət hesab edən kafirin: “Çürümüş sümükləri kim dirildəcəkdir?” (Yasin,
36/78) sözlərinə sanki cavab verərək, Allah belə buyurur:
ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ
(75. 4) “Əlbəttə!
Biz hətta onun barmaq uclarını bərpa etməyə qadirik».
(75. 5)
“Lakin insan bundan sonra da günah törətmək istəyir».
(75. 6) “O, soruşur ki, Qiyamət günü nə vaxt başlayacaqdır?”
Bu o deməkdir
ki, Allah bədənin bütün hissələrini bərpa etməyə gücü yetəndir, çünki əgər
barmaq ücları yenidən bərpa edilirsə, deməli bütün bədənin yaradılması da
artıq başa çatmış olmalıdır. Lakin kafirin Fövqəluca Allahın fövqəlqüdrətini
inkar etməsi, onu təsdiq edən faktların yetərsizliyinə görə deyil, sadəcə,
kafirin məqsədinin məhz onu gözləyən dirildilməni inkar etməsinə görədir.
Ərəb sözü olan “yəfcura” (“pozğunluq etmək”) həm də “bir şeyi qəsdən inkar
etməyi” bildirir.
ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ
(75. 7)
“Gözlər bərələ qalanda”,
(75. 8) “ay
tutulanda”,
(75. 9) “günəş
ayla qovuşanda –“
Dirilmə başladıqda insanın baxışları dəhşətli qorxudan gah donacaq,
gah da gözləri bərələ qalacaqdır və insan artıq gözlərini belə qırpa bilməyəcəkdir.
Fövqəluca buyurur: “O, onlara yalnız gözlərin bərələ qalacağı Günə qədər
möhlət verəcəkdir. Onlar baxışları yuxarıya dikilmiş halda qalacaq, gözləri
ilə özlərinə baxa bilməyəcək, ürəkləri bom-boş olacaqdır” (İbrahim, 14/42-43).
Ay işığından və hökümranlığından məhrum olacaq, sonra isə günəşlə
birləşəcəkdir. Onlar Fövqəluca Allah tərəfindən xəlq edildikləri zamandan
bəri bir yerdə olmamışdılar və bu, Qiyamət günü baş verəcəkdir. Ay sönəcək,
günəş isə bürmələnib yığılacaq və hər ikisi Cəhənnəmə atılacaq ki, Allahın
bütün qulları da görsün ki, günəş də, ay da – Rəbbin iradəsinə tabe olan qullar
imişlər. Bax elə o zaman onlara ibadət edən müşriklər öz dərin azğınlıqlarını
dərk edəcəklər.
ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ
ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ
(75. 10) “həmin
Gün insan deyəcək: “Hara qaçaq?”
(75. 11)
“Əsla! Sığınacaq olmayacaq!”
(75. 12) “Həmin
gün gedəcəyiniz yer yalnız Rəbbinizin hüzurudur».
İnsan bu
sarsıntıları və həyəcanlı hadisələri gördükdə, ucadan deyəcək: “Bizi haqlamış
və dəhşətə salan hər şeydən xilas yeri haradadır?” Lakin sığınacaq yalnız
Allahın yanında tapmaq olar. Heç kim Ondan gizlənə və öz qismətindən qaça bilməz.
Bütün insanlar mütləq Onun hüzurunda dayanacaq, öz əməllərinə görə əvəz
alacaqlar. Buna görə sonra O (Pak və Müqəddəs), buyurur:
ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ
(75. 13) “Həmin
gün insana əvvəllər nə etdiyi və özündən sonraya nə qoyduğu xəbər veriləcəkdir”.
Hər bir
insan özünün həyatının həm başlanğıcında, həm də sonunda etdiyi yaxşı və pis əməllərdən
xəbər tutacaqdır. Ona inkar edə bilməyəcəyi xəbərlər veriləcəkdir.
ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ
(75. 14)
“İnsan isə özü öz əleyhinə şahidlik edəcəkdir,
(75. 15) “hətta
özünü doğrultmağa çalışsa da”.
Həmin Gün
insan özü öz əməlləri haqqında şahidlik edəcək və öz sonunu müəyyənləşdirə[2]
biləcəkdir. Onun bəraəti və üzrxahlığı qəbul edilməyəcəkdir. Əksinə, belə
etdikdə o, öz törətdiklərini bir daha təsdiq etmiş və boynuna almış
olacaqdır. Buna görə Fövqəluca buyurur: “Öz kitabını oxu! Bu gün sənin
özünün öz əleyhinə saymağın kifayətdir” (İsra, 17/14).
Hətta əgər qul törətdiklərini inkar etməyə cəhd göstərərsə və özünə bəraət
qazandırmaq istəyərsə, onun təkzibi və özünü təmizə çıxarmaq istəməsi ona
heç bir fayda verməyəcəkdir, çünki eşitmə orqanı, baxışları və bədəninin
bütün hissələri onun özünə qarşı şahidlik edəcəklər və onun bütün etdikləri
əməlləri haqqında xəbər verəcəklər. Tövbə zamanı artıq keçmiş olacaq və gecikmiş
tövbənin bir faydası olmayacaqdır. Buna görə Allah belə buyurur: “Həmin
Gün zalımlara onların üzr istəməsi fayda verməyəcəkdir və onlardan tövbə tələb
olunmayacaqdır” (Rum, 30/57).
ﯸ ﯹ ﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ ﰁ ﰂ
ﰃ
(75. 16) “Onu tələsik yadda saxlamaq üçün dilini tərpətmə”.
(75. 17)
“Onu Biz toplayıb oxudacağıq».
Cəbrail (ə) Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) vəhy gətirəndə,
mələk onu verib qurtarmazdan öncə, o (s.ə.s), Quran ayələrini yadda saxlamaq
istəyi üzündən, Cəbrailin (ə) ardınca onları coşğunluqla oxuyub təkrarlayırdı.
Allah isə bunu ona (s.ə.s) qadağan edərək, buyurur: “Sənə vəhy edilən tamamlanmadan
öncə Quranı oxumağa tələsmə...” (Taha, 20/114). Sən Quranı hökmən yadda
saxlayacaqsan və onu insanlara oxuyacaqsan, çünki Allah onu sənin ürəyində
cəmləşdirəcəkdir. Sən əvvəllər ehtiyat edirdin ki, vəhydən nəyisə nəzərdən
qaçırar və ya unudarsan, lakin indi ehtiyat etmək üçün heç bir əsas yoxdur,
çünki Allah vəd etmişdir ki, heç vaxt belə olmayacaqdır.
ﰄ ﰅ ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ ﰊ ﰋ ﰌ ﰍ
(75. 18)
“Onu Biz oxuyan zaman, ardınca sən də oxu”.
(75. 19) “Onu
Biz izah edəcəyik».
Cəbrail (ə)
növbəti vəhyin nazil edilməsini sona çatdırdıqdan sonra, onda onu onun (ə)
ardınca oxu, Biz isə onun mənasını sənə izah edəcəyik.
Beləliklə,
Allah Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) Öz Kitabının həm mətnini,
həm də mənasını qoruyacağını vəd etmişdir. Allahın Elçisi (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) Rəbbinin iradəsinə itaət etmişdir və Cəbrail
(ə) ona (s.ə.s) Quranı oxuyanda, onu diqqətlə dinləmiş və mələk onu oxuyub
qurtaran kimi, vəhyi onun (ə) ardınca təkrar etmişdir.
Bu ayədə müəllif
mövzunu izah edib qurtarmayınca sual verməməli olan şagirdlərin davranış
qaydaları ifadə edilmişdir. O, mövzunu bitirib, nitqinə ara verdikdə,
şagirdlər onlara aydın olmayan hər şey barədə sual verə bilərlər.
Ayədən həmçinin
bəlli olur ki, müsəlman, insanı axıradək dinləmədən, hətta əgər onun
çıxışının əvvəli bəyənilməyə və ya qınanmağa layiq olsa belə, kiminsə sözü
ilə razılaşmamalı və ya onu rədd etməməlidir. Əvvəlcə, onun təqdimatının nə dərəcədə
doğru və ya yanlış olması aydınlaşdırılmalı və onun barəsində düzgün
mühakimə yürütmək üçün onun sözlərini kifayət qədər yaxşı anlamaq lazımdır.
Bununla
yanaşı bu ayə təsdiq edir ki, Peyğəmbər (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) öz ardıcıllarına Allahın nəinki ayələrinin sözlərini, həm də onların
mənasını da izah və şərh edirdi.
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ
(75. 20)
“Xeyr! Amma siz gəlib-gedəni sevirsiniz”
(75. 21) “və
Axirətə etinasızlıq göstərirsiniz”.
Siz maddi
nemətlərə, ləzzətlərə və məmnunluqlara nail olmağa tələsirsiniz və Axirət
həyatındansa, bunlara üstünlük verirsiniz və buna görə də ölümdən sonra
sizi gözləyən xoşbəxtliyiniz xatirinə xeyirxah işlər görməyə laqeyd
yanaşırsınız. Siz bu fani dünyanı sevirsiniz və məhz bu, sizin Allahın öyüd və
nəsihətlərinə biganə yanaşmanızın səbəbidir.
Bu dünyanın
nemətləri və ləzzətləri asan əldəediləndir, insan isə asan nail olunan hər
şeyi sevməyə meyillidir. Axirət həyatında əbədi Səadətə gəldikdə isə o, müəyyən
müddətə qədər təxirə salınmışdır. Buna görə siz bu Səadətə laqeydsiniz və
ondan ötrü zəhmət çəkməkdən boyun qaçırırsınız, sanki siz Axirət həyatı üçün xəlq
edilməmisiniz[3]
və bu dünya sizin əbədi evinizdir. Siz bu keçici dünya xatirinə var qüvvənizi
əsirgəmir və ondan ötrü gecə-gündüz çalışırsınız. Həqiqət sizin şüurunuzda
təhrif olunmuşdur və siz çox böyük itkiyə uğramısınız. Əgər siz Axirət həyatına
üstünlük versəydiniz və öz yolunuzun sonuna şüurlu surətdə baxsaydınız, onda
mütləq uğur qazanardınız və nə zərər çəkməz, nə itki verməz, nə də bədbəxtliyə
qapılmazdınız.
Sonra Allah Cənnətdə möminlərin vəziyyətini və onlarla günahkarlar
arasındakı nəhəng fərqi təsvir edir və insanları əbədi həyata üstünlük
verməyə çağırır. Allah öz Rəbbi ilə görüşəcəklərinə ümid bəsləyənləri gözləyən
mükafat haqqında xəbər verir və buyurur:
ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ
(75. 22) “O
gün bəzi üzlər parlayacaq”
(75. 23) “və
Rəbbinə baxacaqlar».
Möminlərin
üzü ziyalı və gözəl olacaq, çünki onların ürəyi səadətə nail olacaq və köksü
isə sevinclə dolacaqdır. Onlar öz Rəbbinin üzünü görə biləcəklər. Onların
arasında elələri olacaq ki, Allahı hər səhər və axşam görəcəkdir. Başqaları isə
Onu yalnız cümə günləri görəcəklər. Onlar Allahın alicənab simasına baxmaq imkanından
həzz alacaq və Onun gözqamaşdırıcı və misilsiz gözəlliyindən məmnun
olacaqlar. Onlar Allahın surətini gördükdə, onları əhatə edən səadəti belə
unudacaq və təsvirolunmaz ləzzət duyacaqlar. Onların üzləri işıqlanacaq və
daha da gözəl olacaqlar. Ey Rəbbimiz! Bizi də onların arasındakılardan et!
ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ
(75. 24) “Digər
üzlər isə həmin gün kədərli olacaq”
(75. 25) “və onlar əmin olacaqlar ki, artıq müsibətə uğramışlar».
Onlar dünya
həyatına üstünlük verdilər və buna görə onların üzü qaşqabaqlı, kədərli,
qorxu içində və alçaldılmış vəziyyətdə olacaqdır. Onlar anlayacaqlar ki,
onları sərt və iztirablı cəza gözləyir və bunu başa düşdüklərinə görə də
onların üzü qaralıb, hüzn içində olacaq.
ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱﭲ ﭳ ﭴ
(75. 26)
“Əsla! O, onun körpücük sümüklərinə çatdıqda”,
(75. 27)
“Ovsun oxuyan olacaqmı?” – deyiləcək”
Fövqəluca
qullarını qorxudaraq, onlara ölümqabağı canvermə anını xatırladır. Bu zaman
insanın canı[4]
körpücük sümüyünə, yəni döş qəfəsi boşluğunun yuxarı dəliyini əhatə edən sümüklərə
çatdıqdan sonra yalnız ölməkdə olan insanı kədər bürüyəcək. Bu halda insanlar,
onların zənninə görə, ölməkdə olanın şəfa və rahatlıq tapmasına kömək edə biləcək
istənilən vasitəyə əl atmağa razı olacaqlar. Onlar özlərinə ovsun oxunmasını
və ya cadu edilməsini xahiş edəcəklər, çünki adi üsullarla şəfa tapmaq ümidindən
məhrum ediləcəklər. Lakin Allahın qədəri gerçəkləşdikdə, heç nə onun
qarşısını ala bilməz.
ﭵ ﭶ ﭷ ﭸ
(75. 28) “və
əmin olacaq ki, ayrılıq vaxtı gəlmişdir”.
Canverənə
aydın olacaq ki, bu fani dünya ilə vidalaşma vaxtı çatmışdır.
ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ
(75. 29)
“Baldır baldıra dolaşan”
(75. 30) “gündə
onu Rəbbinin hüzuruna itələyə-itələyə aparacaqlar».
Bədbəxtliklər
bir yerə cəmləşərək can verəni möhkəm və sıx əhatə edəcək. Onun həyatında ən
mühüm bir hadisə baş verəcək və kədər onu çulğalayacaqdır. Onun canına bədənini
tərk etmək hökmü veriləcək və o, ondan ayrılacaq və onu Fövqəluca Allahın hüzuruna
doğru çəkib aparacaqlar və orada törətdiyi əməllərini etiraf edib, boynuna
alacaq və ona layiqli əvəz veriləcəkdir.
Allah bu xəbərdarlığı
ilə insanları öz qəlbini məhvə məhkum edən hər şeydən qorumağa və onların
xilas olmasını təmin edən şeylərə can atmağa çağırır. Lakin haqqa müqavimət göstərən
və Allahın ayələrinə əhəmiyyət verməyən inadkarlar öz azğınlıq və inkarçılıqlarını
təkidlə davam etdirirlər.
ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ
(75. 31) “O,
iman gətirmədi və namaz qılmadı”.
(75. 32)
“Əksinə, o, bunu yalan sayıb, üz döndərdi”,
(75. 33)
”sonra isə, təkəbbürlə ailəsinin yanına getdi”.
Bu günahkar
Allaha, Onun mələklərinə, Onun Kitablarına, elçilərinə, Qiyamət gününə, xeyri
və şəri ilə qədərə iman gətirmədi. O, namaz qılmadı və haqqı yalan saydı. O,
qadağaları pozdu və Rəbbinin hökümlərinə rahatca və Allahdan qorxmadan itaətsizlik
göstərdi. O – təkəbbürlü idi və başına gələcək müsibətlər haqqında heç düşünmürdü
də.
ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ
(75. 34)
“Vay sənin halına, vay!”
(75. 35) “Bir
daha vay halına, vay!”
(75. 36) “Doğrudanmı
insan elə hesab edir ki, nəzarətsiz qoyulacaq?”
Fövqəluca
kafirləri iki dəfə təhdid edir, sonra isə insana, onu mövcud olmadığı halda xəlq
etdiyini xatırladır. Doğrudanmı insan elə güman edir ki, onu hökümlərsiz və
qadağalarsız, mükafatsız və cəzasız qoyacaqlar? Bu – Müdrik Allah haqqında
yanlış ehtimaldır. O (Pak və Müqəddəs), heç vaxt belə rəftar etməz.
ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ
ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ
(75. 37) “Məgər o, süzülən məninin bir damcısı deyildimi?”
(75. 38)
“Sonra o, qan laxtasına çevrildi, sonra da O, onu xəlq edib, formalaşdırdı».
(75. 39) “O,
ondan cütlük: erkək və dişi yaratdı”.
(75. 40) “Məgər O, ölüləri diriltməyə qadir ola bilməzmi?!”
Allahın iradəsi
ilə çox kiçicik bir damcı qan laxtasına çevrilmişdir və ondan bütöv bir
orqanizm əmələ gəlmişdir. Allah insanı müxtəlif mərhələlərdən keçirmiş, onu
mükəmməl və boy-buxunlu yaratmış və insanları kişi və qadınlar kimi xəlq
etmişdir. Məgər bundan sonra O (Pak və Müqəddəs), ölüləri dirildə bilməzmi?
Əlbəttə! O (Pak və Müqəddəs), hər şeyə qadirdir!
[1] Ruh – nəfs, can, qismən də qəlb – sinonimlərdir.
F.S.
[2] Bu “müəyyənləşdirmə” insanın
öz taleyinə hər hansı bir dəyişiklik etmək qabiliyyəti və ya imkanı ilə bağlı
deyil. Bu ifadə ilə müəllif demək istəyir ki, insan, onun başına artıq nəyin gələcəyini
bilib, özü üçün müəyyən edəcəkdir, yəni anlayacaqdır. F.S.
[3] Yəni,
möhtərəm müəllif Əbdürrəhman əs-Səədinin məntiqinə görə, Mərhəmətli Allah
insanı məhz Axirət Səadəti üçün xəlq etmişdir. Amma buna baxmayaraq, onların
xeyli bir qisminin, öz zalımlıqları (günahları) üzündən, Cəhənnəmin yanacağı
olacaqları da Qurandan bəllidir. F.S.
[4] Ya da – ruhu. F.S.
Комментариев нет:
Отправить комментарий