À\
ƏT-TALAQ
SURƏSİNİN
ŞƏRHİ
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ
Mərhəmətli və Rəhimli Allahın adı
ilə!
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙﭚ ﭛ ﭜ ﭝﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ
ﭩﭪ ﭫ ﭬ ﭭﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ ﭵﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ
(65. 1) “Ey
Peyğəmbər! Siz zövcələrinizə talaq verəndə, müəyyən müddət ərzində
ayrılırsınız, bu müddətin hesabını aparın və Rəbbiniz Allahdan qorxun! Onları
öz evlərindən qovmayın və qoy onlar, əgər aşkar fahişəlik etməmişlərsə,
onlardan çıxmasınlar. Bu, Allahın hüdudlarıdır. Kim Allahın hüdudlarını aşarsa,
o özünə zülüm etmiş olar. Sən bilmirsən, ola bilsin ki, Allah bundan sonra
başqa bir qərar çıxartsın”.
Fövqəluca
Peyğəmbərinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) və bütün möminlərə
müraciət edir və bildirir ki, əgər onlar zövcələrini boşamaq niyyətinə düşsələr,
bunu edə bilərlər. Lakin buna səbəb olsa da, talaq verməyə tələsmək lazım
deyil və Allahın ehkamlarına uyğun olaraq qanuni yolla boşanmaq lazımdır.
Ər və arvad
müəyyən olunmuş müddət bitdikdə boşanırlar. Bu müddəti yalnız o halda saymağa
başlamaq olar ki, ər arvadına, o, aybaşı qanaxmasından təmizləndikdən sonra
talaq vermiş olsun və ər arvadının son aybaşısından sonra onunla cinsi əlaqəyə
girməmiş olsun. Yalnız müəyyən olunmuş müddətə layiqincə riayət edildikdə,
şəriət boşanmaya icazə verir.
Əgər ər
arvadına arvadın aybaşısı başlayan zaman boşanma elan edərsə, onda cari
qanaxmanın müddəti hesaba alınmır və boşanma üçün müəyyən olunmuş müddət
artırılır.
Eyni hal, ər
iki aybaşı arasındakı dövrdə, əvvəlki qanaxmadan sonra yenə arvadı ilə cinsi
əlaqəyə girdikdə də tətbiq edilir. Bunun səbəbi – qadının hamilə ola bilməsidir
və buna görə boşanma üçün hansı müddətin müəyyən edilməsi aydın olmur.
Ey möminlər! Bu müddətin hesabını aparın, yəni, aybaşı qanaxması
varsa, onun günlərinin sayını müəyyən edərkən dəqiq olun, əgər aybaşı olmursa və
ya arvad hamilədirsə, aylar üzrə hesablayın.
Boşanma üçün
müəyyən olunmuş müddətin qeydiyyatını apararkən, boşanan ər-arvad Allah
qarşısında və gələcəkdə bu qadınla evlənəcək insan qarşısında öz vəzifələrini
yerinə yetirirlər. Bunun sayəsində həmçinin boşanma üçün müəyyən olunmuş bütün
müddət ərzində arvadını saxlamağı və onun maddi təminatını ödəməyi öz öhdəsinə
götürən ərin də hüquqlarına riayət edilmiş olur. Əgər bu müddət təyin
olunmuşsa, onda hər iki tərəf bir-birinin qarşısında öz vəzifələrini yerinə
yetirməlidirlər.
Müddətin
hesabını aparmaq vəzifəsi ərə və həddi-buluğ yaşında olan arvada həvalə
edilir. Əgər arvad həddi-buluğ yaşına çatmayıbdırsa, onda bu məsuliyyət
ona zamin duran şəxsin öhdəsinə düşür.
Ey möminlər!
Hər bir təşəbbüsünüzdə Allahdan ehtiyat edin, Ondan qorxun və boşandığınız
arvadlarınızın haqlarına riayət edin. Onları müəyyən olunmuş müddət ərzində
evlərinizdən qovmayın, çünki o müddət keçənədək arvad ərinin evində qalmalıdır.
Bundan başqa, onun bu evi tərk etməyə icazəsi də yoxdur.
Allah
arvadlarınızı evlərinizdən qovmağı qadağan etmişdir, çünki arvadı evlə təmin
etmək ərin vəzifəsidir və arvad müəyyən olunmuş boşanma müddəti bitənədək ərinin
evində yaşamaq haqqına malikdir. Allah
həmçinin qadınlara evdən çıxmağı qadağan etmişdir, çünki bu hərəkəti ilə arvad
ərinin hüququnu pozmuş və onun namusuna qəsd etmiş olur[1]. Bu hər iki
qadağa müəyyən olunmuş müddətin lap sonunadək qüvvəsini saxlayır.
Əgər
boşanmış arvad əxlaqsız hərəkətlər etməyə başlayarsa, onda ərə onu evdən
qovmağa icazə verilir, çünki əks təqdirdə, arvad evin sakinlərinə öz təhqiramiz
hərəkətləri və cinayətləri ilə yaramaz təsir göstərə bilər. Buna bənzər bir
hal olduqda, arvad özü ərini onu qovmağa vadar etmiş olur. Boşanmış arvadına
evində sığınacaq verməklə ər onu ovundurmağa və ona yaxşılıq etməyə cəhd
göstərir və əgər qadın bunun əvəzində özbaşınalıq etməyə başlayırsa, özü
özünə ziyan vurur. Bütün bunlar boşanması hələ qətiləşməmiş arvadlara aiddir
ki, ərləri onların nikahını müddət keçənə qədər hələ bərpa edə bilərlər.
Qəti
boşanmış arvadlara gəldikdə isə, ər ona sığınacaq verməyə borclu deyil,
çünki mənzil ərin arvadı qarşısında götürdüyü maddi öhdəliklərin bir hissəsidir,
ər isə, yalnız nikahını bərpa edəcəyi arvadına maddi kömək etməyə borcludur.
Allahın
qulları üçün təyin etdiyi hədləri belədir. O (Pak və Müqəddəs), onları Özünün
qanunları etmiş və insanların onları yerinə yetirməsini və heç vaxt onları
pozmamalarını buyurmuşdur. Kim Allahın sərhədlərini aşarsa və qanununu
pozarsa, yalnız özünə zərər vurar və özünü Allahın qanunlarına riayət etməsi
sayəsində nail ola biləcəyi mükafatdan məhrum etmiş olar. Bu mükafat yer
üzündə və ölümdən sonra əmin-amanlığın zəmanətidir.
Boşanmaq üçün təyin olunmuş müddətə riayət edilməsi haqqında hökm
böyük bir hikmətdən ibarətdir. Birincisi, ola bilsin ki, Allah boşanmış ər-arvadın
ürəklərinə məhəbbət və rəhm hissi salsın və onda ər nikahı bərpa etsin.
Bundan ötrü o, müddətin nə vaxt bitdiyini dəqiq bilməlidir. Həm də ola bilər
ki, ər arvadı ilə hansısa müəyyən bir səbəbə görə boşanmışsa, həmin müddət ərzində
həmin səbəb aradan qalxsın və belə olduqda da ər yenə nikahı bərpa edə bilər.
İkincisi isə, bu müddət gözləmə dövrüdür və o qurtardıqdan sonra aydın olur
ki, arvad bətnində ərindən uşağa qalmamışdır.
ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ
ﮘﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚ
(65. 2) “Onlar üçün müəyyən olunmuş müddət başladıqda,
onları öz yanınızda yaxşılıqla saxlayın və ya yaxşılıqla buraxın. Özünüzdən
iki ədalətli şəxsi şahid tutun və Allah xatirinə şahid olun. Bu, Allaha və
Axirət gününə iman gətirənlər üçün nəsihətdir. Allahdan qorxanlara, O, çıxış
yolu göstərər”
(65. 3) “və
onun güman etmədiyi yerdən ona ruzi yetirər. Allaha təvəkkül edənə isə O, bəs
edər. Həqiqətən, Allah Öz işini sona yetirər. Allah hər şeyin qədərini[2] təyin etmişdir».
Ər arvadının
iddət müddəti sona çatmamış olduğu halda nikahını bərpa edə bilər, çünki
bundan sonra o, artıq öz istəyi ilə nikahını bərpa etmək və ya arvadını
buraxmaq haqqından məhrum olur.
Əgər siz ailənizi
saxlamaq qərarına gəlsəniz, onlarla dinc şəraitdə və razılıq içində yaşayın,
onlara pislik etməyin və onlara ziyan vurmağa və ya onları dustaq saxlamağa cəhd
göstərməyin. Allah ərlərə arvadlarını bu məqsədlərlə saxlamağa icazə vermir.
Əgər siz qəti olaraq boşanmağı qərara almışsınızsa, onda onları xoşluqla
buraxın, mübahisəsiz, qalmaqalsız və zorakılıq etmədən ayrılın və evdən onlara
məxsus olan şeyləri götürmələrinə mane olmayın. Öz qəti boşanmanız və ya
nikahı bərpa etməniz üçün iki ədalətli müsəlmanı şahid kimi dəvət edin. Həqiqətən,
şahidlərin iştirakı mümkün ola biləcək çəkişmələri və öncədən bildirilməli
olan şeylərin gizlədilməsinin qarşısını alır.
Ey şahidlər!
Allah qarşısında şəhadətinizi təsdiq edin, yəni, hər şeyi olduğu kimi – nə
haqqa yalan qatmadan, nə də haqqı gizlətmədən təsdiq edin. Bunu Allah
xatirinə edin və ər-arvaddan hər hansı birinin, yaxın qohumunuz və ya sevimli
dostunuz olmasına baxmayaraq, tərəfini saxlamağa cəhd göstərməyin.
Yuxarıda
göstərilən qanunlar və hədlər Allaha və Axirət gününə iman gətirənlər üçün
bir öyüd-nəsihətdir, çünki məhz Allaha və Qiyamət gününə iman gətirmək,
insanı Allahın təlimlərindən ibrət almağa və özünün Axirəti üçün, gücü
çatdıqca, öncədən xeyirxah işlər görməyə yönəldir.
İmanı ürəyini
tərk etmiş insan tamamilə əksinə davranır. O, Axirətə özü ilə hansı cinayətlərini
aparacağına laqeyd yanaşır. O, Allahın nəsihətlərinə ehtiram göstərmir, çünki
onun qəlbində onu bunlara sövq edən iman yoxdur.
Məlumdur ki,
ər-arvad boşanma zamanı sıxıntılı vəziyyətdə, təşviş içində və kədərli
olurlar. Buna görə Fövqəluca qullarına buyurur ki, bu ağır saatda Ondan
qorxsunlar və vəd edir ki, boşanmalar və bütün digər işlər zamanı onların
taleyini yüngülləşdirəcək və onlar üçün son dərəcə məşəqqətli vəziyyətlərdən
çıxış yolu açacaqdır.
Əgər insan
arvadını boşamağı qərara alıbsa və bunu şəriətə uyğun yerinə yetiribsə, yəni,
o, arvadı aybaşı qanaxmasından təmizləndiyi sonrakı dövrdə ona cəmisi bir
dəfə boşanma haqqında elan edibsə və sonuncu aybaşıdan sonrakı dövrdə arvadı
ilə cinsi yaxınlıq etməyibsə, onda Allah onu buna görə sıxıntılara salmır və
ona asanlıq və firavanlıq əta edir. Ola bilsin ki, belə olduqda, ər
boşanmasına peşman olsun və nikahını bərpa etsin.
Bu ayənin boşanma və nikahın vəhdətinin bərpası haqqında nazil edilməsinə
baxmayaraq, o, daha geniş mahiyyət kəsb edir. Buna görə, Allahdan qorxan hər
bir təqvalı şəxs bütün işlərində Onun lütüfkarlığını əldə etməyə can atır
və Allah da belə insanı həm bu dünyada, həm də Axirət həyatında mütləq mükafatlandıracaqdır.
Bu mükafatın bir hissəsi isə Rəbbin onu qayğılardan xilas etməsi və onun
üçün çətin vəziyyətdən çıxış yolu açması olacaqdır.
Öz işlərində
Allahdan qorxmayanların çiyinlərinə isə mütləq ağır yük salınacaq və özlərinə
də çox möhkəm qandallar vurulacaqdır ki, o bədbəxtlər onlardan nə xilas ola
biləcəklər, nə də onlardan canlarını qurtara biləcəklər. Boşanma zamanı bunu
unutmamaq lazımdır, çünki Allahın qulu Ondan ehtiyat etmirsə və boşanmanı şəriətə
uyğun aparmırsa, məsələn, əgər o, tezliklə qəti boşanmadan ötrü üç dəfə dalbadal
talaq elan edirsə, o, hökmən buna peşman olacaqdır, lakin səhvini düzəltmək,
mövcud vəziyyətdən çıxmaq, artıq olduqca gec olacaqdır.
Allah təqvalı
qulları üçün nəinki çətin vəziyyətdən çıxış yolu yaradır, O (Pak və Müqəddəs),
həm də onlara heç güman etmədikləri və almağı düşünmədikləri bir yerdən ruzi
nazil edir. Allaha təvəkkül edən üçün həm mənəvi və həm də maddi işlərdə Onun
himayəsi bəs edər. Buna görə mömin həmişə Allaha təvəkkül etməli, Onun köməyi
və yardımına arxalanmalı və ümid bəsləməlidir ki, Rəbb ona kömək edəcək və
onu ziyandan qoruyacaqdır. Doğrudan da, əgər insan Allaha təvəkkül edirsə,
onda O (Pak və Müqəddəs), onun bütün işlərini ən gözəl tərzdə sahmana salır.
Başqa cür necə də ola bilər? Axı insan Allahın mislində Zəngin, Güclü, Fövqəlqüdrətli
və Mərhəmətli Himayədarın lütfünü qazanır və O (Pak və Müqəddəs), Öz
quluna hər kəsdən daha yaxındır.
Lakin ola da
bilər ki, Allah Öz İlahi hikmətinə müvafiq olaraq, Öz quluna, onun nəzərdə
tutduğu işinin həyata keçirilməsinin ən böyük uğur qazanacağı vaxtına qədər
Öz köməyini təxirə salsın. Buna görə Fövqəluca buyurmuşdur: “Allah Öz işini
axıra qədər çatdırır”. Bu o deməkdir ki, Allahın öncədən nəzərdə tutduğu
mütləq gerçəkləşməlidir. Amma bununla yanaşı hər bir şeyin müddəti və
ölçüsü müəyyənləşdirilmişdir ki, onların sayəsində heç bir şey nə gecikə
bilər, nə də vaxtından tez başlaya bilər.
ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ
ﯯﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ ﯸ ﯹ
(65. 4)
“Aybaşısından kəsilmiş qadınlarınız üçün təyin olunmuş müddət, əgər şübhələnirsinizsə,
üç aya bərabərdir, aybaşısı olmayanlar üçün də eynilədir. Hamilə olanlar
üçün müddət onlar hamiləlikdən qurtaranadəkdir. Allahdan qorxanların işlərini
Allah yüngülləşdirir».
Boşanmanı
bundan ötrü təyin edilmiş müddətə müvafiq olaraq həyata keçirməyi buyurduqdan
sonra, Allah bu müddətin davamiyyətini insanlara xəbər verir. Əgər qadının
aybaşı dövrü artıq sona yetmişsə, onda boşanma üçün təyin olunmuş müddət, hətta
ər heyizin kəsilməsinə şübhə etsə belə, üç aya bərabərdir. Bu zaman hər ay
bir aybaşı dövrünə bərabərdir. Aybaşı qanaxmaları qadınlarda ahıl yaşa görə və ya başqa səbəblər üzündən kəsilə bilər,
ər isə buna, əgər əvvəllər arvadından müntəzəm aybaşı qanaxmaları olduğu
halda şübhə edə bilərdi.
Cinsi
yetginliyə çatmamış və hələ aybaşı qanaxmaları olmayan qızlar və heç vaxt
aybaşı qanaxmaları olmayan ahıl qadınlar üçün müəyyən edilmiş müddət də üç
aydan ibarətdir.
Müntəzəm
aybaşı qanaxmaları olan qadınlara gəldikdə isə, onların haqqında Fövqəluca
belə buyurur: “Boşanmış qadınlar üç aybaşı müddəti ərzində gözləməlidirlər.
Əgər onlar Allaha və Axirət gününə iman gətirirlərsə, Allahın onların bətnində
yaratdığını gizlətməyə onlara icazə verilməmişdir. Ərlər bu dövr ərzində
barışmaq istəsələr, onları qaytarmaq haqqına malikdirlər...” (Bəqərə,
2/228).
Hamilə
qadınlar üçün isə müəyyən olunmuş müddət onların bətnlərində daşıdıqlarından
azad olanadək, yəni uşaq və ya əkizlər dünyaya gələnədək davam edir. Bu halda
ayların sayının müəyyənləşdirilməsinin mənası yoxdur.
Allahdan
qorxana O (Pak və Müqəddəs), çətin məsələlərinin həllində və ağır yükdən
azad olmaqda kömək edir.
(65. 5) “Bu,
Allahın sizə nazil etdiyi əmridir. Kim Allahdan qorxarsa, O, onun yaramaz əməllərini
bağışlayar və mükafatını artırar».
Allah sizə
Öz hökmünü nazil etmişdir ki, siz bu əhdə riayət edəsiniz, ona mütilik göstərəsiniz
və hörmət bəsləyəsiniz. Hər kim də Allahdan qorxarsa, bəlalardan və xoşagəlməz
hallardan xilas edilər və arzu etdiyi mükafatı alar.
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ
ﭗ ﭘ ﭙ ﭚﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪﭫ ﭬ ﭭ ﭮﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ ﭵ
(65. 6)
“Onları da gücünüz çatdıqca öz yaşadığınız yerdə məskunlaşdırın. Onları,
ziyan vurmaq üçün, sıxışdırmayın. Əgər onlar hamilədirlərsə, azad olanadək
onların xərcini çəkin. Əgər onlar sizin uşağınızı əmizdirirlərsə, haqlarını ödəyin
və öz aranızda yaxşılıqla məsləhətləşin. Əgər bir-birinizlə yola getməsəniz,
onda onu başqa qadın əmizdirsin”.
Əvvəlcə
xatırladılmışdı ki, Allah ərlərə müəyyən olunmuş müddət ərzində boşadıqları
arvadlarını evdən qovmağı qadağan etmişdir. Bu ayədə isə Fövqəluca onlara
boşadıqları arvadlarını mənzillə təmin etməyi və onları özlərinin
yaşadıqları kimi evlərdə, maddi imkanlarından asılı olaraq, saxlamağı əmr etmişdir.
Onları
sıxma-boğmaya salmaq məqsədilə onlara zərər vurmayın, zor tətbiqi ilə onları
usandırıb, müəyyən olunmuş müddət bitməmiş, evdən çıxıb gedəcəklərinə ümid
edərək, nə sözdə, nə də əməlinizdə onlarla kobud davranmayın. Bu halda siz
onları, Allahın əmrinin əleyhinə olaraq, evdən qovub çıxarmış hesab olunacaqsınız.
Beləliklə, Rəbb boşadıqları arvadlarını qovmağı qadağan etmişdir, arvadlara
da ər evindən çıxmağı qadağan etmişdir və ərlərə isə arvadlarına xoşluqla
yanaşmağı, onlara pislik etməməyi və narahatçılıq yaratmamağı buyurmuşdur.
Əgər
boşanmış arvadlar hamilə olarsa, onları doğana qədər maddi cəhətdən təmin
edin. Bu, hətta boşanması qəti olan və nikahı isə bərpa olunmayacaq arvadlara
da şamil edilir. Bu halda ərin öhdəsinə düşən maddi məsuliyyət təkcə ananın
hamilə olduğu uşağa görə yaranır. Əgər boşanma hələ qətiləşməmişsə, onda ər
həm boşadığı arvadını, həm də onun hamilə olduğu uşağını, o anadan olana qədər
maddi cəhətdən təmin etməlidir.
Ana uşağı doğduqdan sonra, o, onu döş südü ilə özü əmizdirə bilər və
ya bundan imtina edə bilər. Əgər onlar sizin uşaqlarınızı əmizdirirlərsə,
onda onlara öncədən şərtləşdirilmiş maddi mükafat ödəyin. Əgər bu mükafatın
məbləği qabaqcadan şərt qoyulmamışdırsa, onda siz bu zəhmətə layiq mükafat
verin və öz aranızda məsləhətləşin. Qoy ər-arvad bir-birinin xeyirxah məsləhətlərinə
qulaq assınlar və onlara həm bu dünyada, həm də Axirətdə fayda və mənfəət
verəni qəbul etsinlər.
Əgər insan
xeyirli nəsihətlərə laqeyd yanaşarsa, onda o, özünə böyük zərər vura bilər
ki, onun ziyanlılıq dərəcəsi yalnız Allaha bəllidir. Əksinə, insanlar məsləhətləşdikdə,
xeyirxahlıq etməkdə və təqvalılığa etiqad göstərməkdə bir-birilərinə yardım
edirlər.
Burada qeyd etmək lazımdır ki, ər-arvad boşanma dövründə ayrıldıqda,
xüsusilə, əgər onların uşağı olubsa, ərin arvadının və uşağının
saxlanmasına ayırdığı məbləğin miqdarı barədə çox vaxt mübahisə edirlər. Əksər
hallarda belə mübahisələr qarşılıqlı ədavət yaranması ilə sona çatır və
ardınca bir sıra xoşagəlməz nəticələr törədir. Buna görə Allah ər-arvadın hər
ikisinə əmr edir ki, bir-biriləri ilə xoş rəftar etsinlər və boşanma dövrü ərzində
qarşılıqlı razılaşma şəraitində dolansınlar, bir-birilərini narahat etməsinlər
və mübahisələr aparmasınlar. Allahın qullarına nəsihəti belədir.
Əgər
boşanmış ər-arvad uzun-uzadı bir-biri ilə uşağın doğma anası tərəfindən əmizdirilməsi
barədə razılığa gələ bilməsələr, onda onlar bu məqsədlə dayə tutmalıdırlar.
Fövqəluca bu barədə belə buyurur: “Analar südəmər körpələrini, əgər onları
axıradək əmizdirmək istəyirlərsə, tam iki il əmizdirməlidirlər. Uşağı
doğulan ana geyim və yeməklə, imkan daxilində, təmin edilməlidir. Heç kimə
gücü çatdığından artıq həvalə edilmir. Nə ana uşağına görə, nə də ata uşağına
görə zərərə salınmamalıdır. Belə vəzifələr varisə də həvalə edilir. Əgər
onlar qarşılıqlı məsləhət və razılıqla döşdən ayırmaq istəsələr, günah etməzlər.
Əgər siz uşaqlarınızı başqasının əmizdirməsini istəsəniz, zəhmət haqqını
layiqincə ödədikdə, sizə günah sayılmaz. Allahdan qorxun və bilin ki, həqiqətən,
Allah sizin etdiklərinizi görür” (Bəqərə, 2/233).
Süd anasını
o vaxt dəvət etmək olar ki, körpə anasınkından başqa, kiminsə döşünü tuta
bilsin. Əgər o, yad döşünü əmmək istəmirsə, onda onu yalnız doğma anası əmizdirməlidir.
Əgər o imtina edərsə, onu buna məcbur etmək lazımdır. Ər öz növbəsində ona, məbləğini
öncədən şərtləşdirmədikləri halda, layiqincə maddi mükafat ödəməlidir.
Bu kəramətli
ayəni məhz belə başa düşmək lazımdır. Uşaq anasının bətnində olanda, atası
onun qayğısına qalmalıdır. O doğulanda və anasının südünü əmməyə başlayanda,
Fövqəluca valideynlərə ikisindən birini seçməyə icazə vermişdir: körpəni
ya doğma anasının südü ilə qidalandırmalı, ya da süd anası çağırılmalıdır.
Əgər körpə başqa qadının döşünü əmmirsə, onda onun anasının başqa çıxış yolu
yoxdur və onu özü əmizdirməli və onun qayğısına qalmalıdır – hamiləlik
dövründə olduğu kimi, o zaman o, uşaqdan imtina edə bilməz və onu dünyaya gələnədək
bətnində daşımalıdır.
ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋﮌ ﮍ ﮎ
ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ
(65. 7) “Qoy
varı olan varına görə xərcləsin. Ruzisi məhdud olan isə Allahın əta etdiyindən
xərcləsin. Allah insana Özünün ona əta etdiyindən artıq yükləməz. Allah çətinlikdən
sonra asanlaşdırır».
Fövqəluca ərin
boşadığı arvadına və körpəsinə xərcləyəcəyi vəsaitin ölçüsünü müəyyənləşdirmiş
və onu ərin rifahı və var-dövləti ilə əlaqələndirmişdir. Zəngin insan xəsislik
etməməli və kasıbların xərclədiyi qədər xərcləməməlidir. İmkansız adamlar isə
yalnız gücləri çatdığını sərf etməlidir.
Allah insana
Özünün ona əta etdiyindən artıq vəzifə həvalə etmir. O (Pak və Müqəddəs),
Özünün ilahi müdrikliyi və mərhəməti ilə insana onun yerinə yetirə biləcəyini
icra etməyi buyurmuşdur. O (Pak və Müqəddəs), insanlara öz malının bir hissəsini
xərcləmək hökmü vermiş və ehtiyac içində yaşayanların bu vəzifəsini
asanlaşdırmışdır. Bu təkcə insanların maddi mükəlləfiyyətlərinə deyil,
bütövlükdə bütün şəriətə aid edilmişdir.
Allah çətinliklərdən
sonra mütləq asanlıq bəxş edir. Bu – ehtiyac içində olanlar üçün bir müjdə,
sıxıntı və məhrumiyyətlərdən xilas edilmə vədidir. Fövqəluca buyurur: “Həqiqətən,
hər çətinlikdən sonra asanlıq başlayır” (İnşirah, 94/5).
ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ
(65. 8) “Neçə-neçə
ölkələrin xalqı Rəbbinin və Onun elçilərinin hökümlərinə itaətsizlik
göstərmişdilər. Onlara Biz sərt hesab təqdim etdik və onları dəhşətli əzablara
uğratdıq».
(65. 9)
“Onlar öz əməllərinin məhvedici nəticələrini daddılar və əməllərinin sonu – zərər
oldu”.
Allah
günahlar içində batmış və Onun elçilərini yalançı hesab etmiş xalqların həlak
edilməsi haqqında xəbər verir. Nə onların çoxsaylı olması, nə onların gücü,
törətdiklərinə görə cavab verməli olduqları vaxt çatdıqda, onlara heç bir
kömək etmədi və onlar şiddətli əzabverən cəzaya uğradıldılar. Allah onlara öz
yaramaz əməllərinə görə layiq olduqları cəzanı daddırdı. Onları bu dünyada
yaxalayan cəza ilə yanaşı Allah onlar üçün Axirət həyatında görəcəkləri sərt
intiqam hazırlamışdır və bununla əlaqədar belə buyurur:
ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖﯗ
ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ
(65. 10)
“Allah onlar üçün ağır əzab-əziyyətlər hazırlamışdır. Allahdan qorxun, ey
iman gətirmiş ağıl sahibləri. Allah artıq sizə Xatırlatma nazil etmiş” –
Ey sağlam düşünmək
qabiliyyətinə malik olan və Allahın ayələrinin mahiyyətini dərk edə bilən
insanlar! Allahdan qorxun və yadınızda saxlayın ki, keçmiş nəsillər öz
kafirlikləri üzündən əzab-əziyyətlərə düçar edilmişlər. Eyni şey sizin də
başınıza gələ bilər, çünki Allahın Öz məxluqlarına münasibəti bütün zamanlarda
eyni ədalətlə özünü göstərir.
ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ
ﯶ ﯷ ﯸ ﯹ ﯺ ﯻﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ ﰁ ﰂ
(65. 11) “və
iman gətirənləri və xeyirxah işlər görənləri qaranlıqdan işığa çıxartmaq üçün
sizə Allahın aydın ayələrini oxuyan Elçi də göndərmişdir.
Allaha iman
gətirib, yaxşılıqla davrananları Allah altından çaylar axan Cənnət bağlarına
daxil edəcəkdir. Onlar orada əbədi qalacaqlar. Həqiqətən, Allah onların
ruzisini ən yaxşısından etmişdir».
Allah mömin
qullarına xatırladır ki, O (Pak və Müqəddəs), onlara Öz Elçisi Muhəmmədin (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) vasitəsi ilə Kitab nazil
etmişdir ki, onları cahillik, kafirlik və günahların zülmətindən elm, iman və
Allaha itaət işığına çıxartsın. Lakin insanların yalnız bir qismi bu Kitaba
iman gətirdikləri halda, digər qismi onu yalan hesab etdilər.
O kəslər ki,
iman gətirib, yaxşı işlər gördülər, dinin vacib və könüllü icra edilən hökümlərini
yerinə yetirirdilər, O (Pak və Müqəddəs), onları axar çayları olan Cənnət
bağlarına daxil edəcəkdir. İnsan bu bağlarda əbədi olaraq Səadət içində qalacaq,
baxışların görmədiyi, qulaqların eşitmədiyi və insan qəlbinin heç xəyalına
belə gətirmədiyi şeylərdən ləzzət alacaqdır. Allaha və Onun Elçisinə (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) iman gətirməyənlər isə, Cəhənnəmdə
əzaba düçar ediləcəklər və Cəhənnəm Alovu içində əbədi qalacaqlar.
ﰃ ﰄ ﰅ ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ ﰊ ﰋ ﰌ ﰍ ﰎ ﰏ ﰐ ﰑ ﰒ ﰓ ﰔ ﰕ ﰖ ﰗ ﰘ ﰙ
ﰚ ﰛ ﰜ
(65. 12) “Allah – yeddi göyü və bir o qədər də
yeri[3] Yaradandır.
Allah əmrini onların arasında nazil edir və bilin ki, Allah hər şeyə qadirdir
və, həqiqətən, Allah hər şeyi elmi ilə əhatə edir».
Fövqəluca xəbər
verir ki, O (Pak və Müqəddəs), yeddi göyü və onlarda olan hər şeyi və yeddi
yer təbəqəsini və onlarda olan hər şeyi xəlq etmişdir. Dini qanunlardan və həmçinin
Rəbbin bütün Kainatın həyatını idarə etdiyi Kainat və Qədər qanunlarından
ibarət olan, Onun Öz elçilərinə (onlara salam olsun!) açıqladığı Vəhyini
nazil etmişdir ki, onlar Onun qullarına nəsihət versinlər, məxluqlara öz
Xaliqini dərk etməkdə və Onun hüdudsuz fövqəlqüdrətinə və hər şeyi əhatə
edən elminə əmin olmaqda kömək etsinlər.
Əgər
insanlar Allahı Onun gözəl adları və qüsursuz sifətləri vasitəsi ilə dərk
etsələr, onda onlar mütləq Ona ibadət etməyə başlayarlar, Onu sevər və Onun
hüzurunda öz vəzifələrini yerinə yetirərlər.
Buna görə,
Kainatın yaradılmasının və hikmətli hökümlərin nazil edilməsinin məqsədi – Allahı
dərk etmək və Ona ibadət etməkdir.
Allahın
xoşbəxt qulları bu məqsədə sadiqdirlər, şərəfsiz fasiqlər isə ondan üz döndərirlər.
[1] Bu – kursivlə
verdiyim müəllif müddəası günümüzümüzün, az qala tamamilə unudulmuş, demək olar
ki, icra olunmayan ən əktual ilahi prinsiplərdən biridir. Cəmiyyətin əxlaqının
pozğunlaşmasının mühüm amillərindəndir. F.S.
[2] Bu söz (“qədər”),
ümumiyyətlə “tale”, “alın yazısı”, “qismət”, “bəxt”, “müqəddərat” kimi mənalara
malikdir. Lakin onun bir sıra açıq mənaları da vardır ki, həm ərəb, həm də Azərbaycan
dilində eyni mənaya malikdir. “Qədər” ana dilimizdə kifayət qədər çox işlətdiyimiz qədər, say,
ölçü, həcm, müddət, vaxt və s. mənaları özündə ifadə edir. Mən düşünürəm ki,
Fövqəluca Allah bu ayədə “hər şeyin qədərini” buyuruğunda, məhz burada qeyd
etdiyim və edə bilmədiyim bütün mənaları kompleks şəkildə nəzərdə tutmuşdur,
çünki “tale” mənasında “qədər” sözü məhz belə geniş mənalı, hər şeyi əhatə edən
mahiyyətə malikdir. Müdrik Allahın Ana Kitabında yazdığı qədər insanın, o, hələ
ana bətninə düşməsinə və oradan dünyaya gəlməsinə qədər və taki Qiyamətədək
olacaq taleyini əks etdirir. F.S.
[3] Bu
qeydimlə hörmətli oxuculara xatırlatmaq istəyirəm ki, Allah Quranda möcüzə kimi
qəbul edilsin deyə, heç bir açıqlama verməmişdir. Lakin insanların nəzərinə
çatdırılan həqiqətlər Muhəmməd Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) zamanında bilinməsi mümkün olmayan gerçəkliklərə istinad etdiyi üçün həm
də möcüzədir. Mənə qalan, bu möcüzəni təsbit etmək deyil, bu ayədə göstərilən bu vacib və çox
maraqlı məlumata elmi mənbələrdə də geniş yer ayrıldığını nəzərə çapdırmaq və
ayədə yerin 7 (yeddi) qatdan ibarət olduğunun təsdiq edildiyini bildirməkdir.
Yerin alimlər tərəfindən qeyd edilən həmin qatları bunlardır: 1.Hidrosfer;
2.Litosfer; 3.Astenosfer; 4.Üst mantiya; 5.Alt mantiya; 6.Xarici nüvə; 7.Daxili
nüvə.
"Litosfer"
sözü yunan dilində "Qaya" mənasını ifadə edən "Lithos"
kəlməsindən gəlir. Litosfer yerin ən üst qatını təşkil edən bərk təbəqədir.Digər
təbəqələrlə müqayisədə çox nazik qatdır. Litosfer qatı okeanların altında və
vulkan püskürməsi üçün əlverişli olan bölgələrdə daha nazikdir.Başqa
təbəqələrdən daha soyuq və daha bərkdir. Buna görə də yerin qabığı vəzifəsini
yerinə yetirir. Litosferin aşağısında yunan dilində "zəif" kəlməsi
"asthenes"dən əmələ gələn "astenosfer" təbəqəsi var. Bu
təbəqə litosferlə müqayisədə daha nazikdir.Hərəkətli təbəqədir. İsti və yarımqatı
maddələrdən təşkil olunmuş bu təbəqə geoloji yüksək istiliyə və təzyiqə məruz
qalanda yumşalıb əriyir. Belə ehtimallar var ki, bərk litosfer təbəqəsi yavaş
hərəkət edən astenosfer təbəqəsinin üzərində üzür və ya hərəkət edir. Hər halda
belə zənn olunur. Bu təbəqələrin aşağısında yüksək hərarətə malik olan, yarımqatı
qayalardan əmələ gələn, təxminən 2900 km qalınlığında olan və adına
"mantiya" deyilən bir təbəqə var.Yerin üst
səthi ilə müqayisədə özündə daha çox dəmir, maqnezium və kalsium ehtiva edən
mantiya daha isti və qalındır, çünki yerin daxilindəki hərarət və təzyiq
dərinliyə getdikcə daha da çoxalır. Yerin mərkəzində də, təxminən,
mantiyanın iki qatı qalınlığında olan nüvə var. Bu təbəqənin belə qalın olmasının
səbəbi onun içində qayalardan çox metalların (dəmirlə nikelin qarışığının)
olmasıdır. Yerin nüvəsi isə iki ayrı hissədən - biri 2200 km qalınlığında olan
maye xarici nüvədən,digəri isə 1250
km qalınlığındakı bərk daxili nüvədən meydana gəlib. Dünya
dövr etdikcə maye xarici nüvə dünyanın maqnit sahəsini əmələ gətirir. Yerin
təbəqələrinin göy üzü ilə XX əsr texnologiyası sayəsində kəşf edilən bu
oxşarlığının Quranda bildirilməsi şübhəsiz ki, Mübarək Quranın çoxsaylı elmi
möcüzələrindən biridir. (Mənbələr üçün bax: www.nice.az. Yer kürəsinin təbəqələri və www.mucizeler.com Quran heç tükənməyən
möcüzə, səh. 99-101). F.S.
Gününüz yaxşı olan dostlar, mənim adım Mika Qəhrəmanova, Bakı, Azərbaycan, mən peşə üzrə həkiməm, 47 yaşım var. Həqiqi həyat ifadələrimi xahişlə oxuyun, bu məlumatın bu məqaləni oxuyan bir kəsə, pozulmuş evliliyi bərpa etməsini və itirilmiş sevgi münasibətlərini 2 gün ərzində bərpa etməsinə kömək edəcəyinə dair müsbət bir niyyətim var. İllərdir Grønseth ilə əlaqədə olduqdan sonra mənimlə aramızı kəsdi, onu məni sevmək üçün geri qaytarmaq üçün hər şeyi etdim, amma etdiyim hər şey boşa çıxdı, ona olan sevgimə görə onu çox istədim, mən əlimdə olan hər şeyi soruşdum, söz verdim amma rədd etdi. Problemimi işdəki həmkarıma izah etdim və o, daha yaxşı yazmağımda kömək edə biləcək bir sevgi sehrbazına müraciət etməyimi təklif etdi, amma eşq yazım hissəsinin mövcud olduğunu və ya işlədiyini düşünməyən bir insanam, seçimim yoxdu amma sınamaq üçün spellcaster kanalına e-poçt göndərdim və o, hər şeyin üç gündən əvvəl yaxşı olacağını, keçmişimin üç gündən əvvəl mənə qayıdacağını söylədi, Sevgi sehr hissəsini havaya atdı və təəccüblü bir şəkildə ikinci gün gecə saat 3.00 idi. Keçmiş eşq ortağım məni mobil telefonuma çağırdı, o qədər təəccübləndim ki, Telefon danışığına cavab verdim və dediyi hamısı baş verən hər şeyə görə peşman olduğunu, onun yanına qayıtmasını istəməsini, məni çox sevdiyini söylədi . Mən çox xoşbəxt idim və xoşbəxtliklə birlikdə yaşamağa başladıq. bu şəkildə hər hansı bir yardıma ehtiyac duyduğunuzda həkiminizbinovia93@gmail.com ya da whatsapp +23481444807 nömrəli telefonla əlaqə saxlaya bilərsiniz və ya da viberlə +2348144480786 nömrəli ünvana müraciət edə bilərsiniz və lazımlı şeyləri götürün ......
ОтветитьУдалить