\¹
ƏL-MÜCADİLƏ
SURƏSİNİN
ŞƏRHİ
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ
Mərhəmətli və Rəhimli Allahın adı
ilə!
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ
ﭜ ﭝ ﭞﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ
(58. 1)
“Allah, əri barədə səninlə mübahisə və Allaha şikayət edən qadını artıq
eşitmişdir. Allah sizin mübahisənizi eşitmişdir, axı Allah – Eşidəndir, Görəndir”.
Bu gözəl ayələr Mədinə sakinlərindən birinin barəsində nazil edilmişdi.
Onun zövcəsi öz ərindən Allaha şikayət etmiş və kömək üçün Allahın Elçisinin
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) yanına gəlmişdi. Mədinənin bu sakini
yaşlı bir adam idi və uzun illər birgə yaşamalarına və övladlarının olmasına
baxmayaraq arvadını rədd etmişdi. Belə olduqda qadın Allaha və Onun Elçisinə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) öz probleminin həlli ilə bağlı ümid
edərək, Allaha dua etmişdi. Qadın Peyğəmbərə (s.ə.s.) çox şikayət etmiş, ona
(s.ə.s.) dəfələrlə baş verən əhvalatı danışmış və təkrar etmişdi.
Axı Allahın
gözəl adları arasında – Eşidən və Görən adları vardır. O (Pak və Müqəddəs), məxluqlarının
danışıqlarını bütün zamanlarda və istənilən şəraitdə eşidir və bütün
varlıqları, hətta aysız gecədə qara qaya üstündə hərəkət edən qarışqanı belə
görür. Rəbb qullarına xəbər verir ki, O (Pak və Müqəddəs), kamil eşitmə və
kamil görmə qüdrətinə malikdir və bütün böyük və kiçik işlərdən agahdır. Bu
sözlərdə Allahın qadını onun qəmindən və bədbəxtliyindən xilas edəcəyinə
eyham vardır. Bu qadınla baş verənlərə dair Öz iradəsini nazil edərək, Allah
cahiliyyə dövrünün qadınları rədd etmək barədə adətinə münasibətini bütövlükdə
bildirərək, belə buyurur:
ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ ﭫ ﭬﭭ ﭮ ﭯ ﭰ
ﭱ ﭲﭳ ﭴ ﭵ ﭶ ﭷ ﭸ ﭹﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ
(58. 2)
“Sizdən qadınlarını özlərinə haram edənlər qınanılan və yalan sözlər
danışırlar. Onların zövcələri onların anaları deyildir, axı onların anaları
yalnız onları doğan qadınlardır. Həqiqətən, Allah – Əfvedəndir,
Bağışlayandır”.
Müşriklər öz
arvadlarını özlərindən rədd etmək məqsədilə onları ya analarının, ya
bacılarının, ya da onlarla nikah halal sayılmayan digər yaxın qadın
qohumlarının arxası adlandırardılar. Bəzən onlar sadəcə olaraq deyirdilər
ki, bundan sonra arvadları onlar üçün toxunulmazdır. Bu adət “zihar” adını
almışdır, çünki arvadlarından əl çəkəndə ərəblər “zəhr” (“arxa”, “dal” mənasında)
sözünü işlədərdilər.
İnsanlar öz
zövcələrini necə anaları adlandıra bilərlər? Axı onlar bunun, əsil həqiqətdə,
belə olmadığını bilirlər. Onlar arvadlarını onları dünyaya gətirən anaları
ilə necə eyniləşdirə bilərlər? Fövqəluca bu davranışın nə dərəcədə qüsurlu
və qınanmağa layiq olduğunu qeyd edərək, belə rəftarı qəbahətli və iftira
adlandırır. Lakin Allahın gözəl adları arasında Əfvedən və Bağışlayan adları
vardır və buna görə O (Pak və Müqəddəs), günah işlədən və sonra onu səmimiyyətlə
tövbə edən hər kəsi bağışlayır.
ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ
ﮋ ﮌ ﮍﮎ ﮏ ﮐ ﮑﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ
(58. 3)
“Qadınlarını özlərinə haram elan[1] edərək, sonra bundan
əl çəkənlər, bir-birilərinə toxunmazdan əvvəl bir kölə azad etməlidirlər.
Bununla sizə nəsihət verilir və Allah nə etdiklərinizdən xəbərdardır».
Müsəlman ilahiyyatçıları nəyin zihardan əl çəkmə hesab olunması
barədə rəylərində yekdilliyə nail olmamışlar. Onların bəziləri demişlər ki,
zihar elan etdikdən sonra öz arvadı ilə cinsi əlaqəsini bərpa etmək niyyəti
olan kişi, artıq dediyindən əl çəkmiş hesab olunur. Bu o deməkdir ki, təkcə bu
niyyət, Quran hökmünə uyğun olaraq, insanın işlətdiyi günaha görə tövbə etməsini
zəruriləşdirir. Bu rəy ona əsaslanır ki, ər-arvad cinsi yaxınlığa başlamazdan
əvvəl, yəni, ər bu niyyətini yalnız həyata keçirmək istədikdə, Allah onun
tövbə etməsini buyurmuşdur.
Digər
ilahiyyatçılar hesab edirdilər ki, “əl çəkmək” adı altında cinsi həyatın
bilavasitə bərpa edilməsi nəzərdə tutulmuşdur, çünki Quranda belə deyilir: «...sonra
isə dediklərindən əl çəkirlər». Onlar öz nəzər nöqtələrini onunla əsaslandırırdılar
ki, ər öz arvadından əl çəkmək istədikdə, məhz onunla cinsi yaxınlıqdan imtina
etməyi nəzərdə tutur».
İstənilən
halda, zihardan əl çəkən ər öz günahını tövbə edib, bir mömin köləsini və ya
mömin kölə qadını azad etməlidir. Bu ayədə söhbət məhz mömin kölələrdən
gedir və bu dəqiqləşdirmə qərəzsiz qəsdin tövbə edilməsi haqqında ayə ilə təsdiq
edilmişdir: “Əgər mömin sizə düşmən olan qəbilədəndirsə, onda bir mömin kölə
azad edilməlidir” (Nisa, 4/92). Bu zaman hökmən azad edilən kölənin və ya
kölə qadının onlara tam çalışmalarına maneə olan qüsurları olmamalıdır. Bununla
yanaşı ər köləsini azad edənədək və deməli günahını yuyanadək əl çəkdiyi
arvadı ilə cinsi yaxınlıqdan çəkinməlidir.
Allahın bu iradə izharı ilə sizə nəsihət verilir, yəni, Rəbb qanunlarını
belə izah edir və onlarla qullarını qorxudur. Nəsihət vermə - bu və ya digər
bir hökmün bəyan edilməsi və onu yerinə yetirənlərə mükafatın, itaətsizlik
göstərənlərə isə cəzanın xatırlanmasıdır. Əgər insan arvadını bu müşrik
ayini üzrə özündən uzaqlaşdırmaq niyyətindədirsə, kölə azad etmək zəruriyyəti
yarana biləcəyini yadına salarsa, onda o, mütləq bu niyyətindən çəkinər.
Allah bilir ki, siz nələr törədirsiniz və hər kəsə əməllərinə görə əvəzini
mütləq verəcəkdir.
ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭﮮ ﮯ ﮰ
ﮱﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ
(58. 4) “Əgər
kimsə bunu edə bilməzsə, onda o, bir-birilərinə toxunmazdan əvvəl, iki ay ərzində
fasiləsiz oruc tutmalıdır. Kim də bunu bacarmazsa, o, altımış kasıbı yedizdirməlidir.
Bu ona görə edilir ki, siz Allaha və Onun Elçisinə iman gətirəsiniz. Bunlar
Allahın sərhədləridir, kafirlər üçün isə dözülməz əzab-əziyyət hazırlanmışdır”.
Əgər kimsə,
köləsi olmadığına görə onu azad edə bilməzsə və ya kölə almağa pulu olmazsa, o,
iki ay ərzində fasiləsiz olaraq, onlar bir-birilərinə toxunmazdan əvvəl, oruc
tutmalıdır. Əgər insan belə bir orucu tutmaq imkanına malik olmazsa, onda o,
altımış kasıb yedizdirməlidir.
Quranın bir
çox şərhçiləri belə hesab edirdilər ki, hər kasıbı onun ölkəsindəki adət-ənənəyə
uyğun olaraq yedizdirmək lazımdır. Bəzi ilahiyyatçılar isə elə hesab edirdilər
ki, hər kasıba, ramazan ayının sonunda fitrə sədəqəsi kimi paylanmasına icazə
verilən bir mudd[2]
buğda və ya digər hər hansı ərzaqdan yarım saa[3]
yedirmək kifayətdir.
Biz sizə qanunlarımızı belə izah edirik ki, siz Allaha və Onun Elçisinə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) iman gətirəsəniz, axı yalnız Fövqəlucanın
bu və digər qanunlarını yerinə yetirərək, iman gətirmək olar. Müsəlman Rəbbinin
qanunlarına riayət etməlidir və imanın mahiyyəti də elə bundan ibarətdir.
Bundan başqa, bunun sayəsində iman da güclənir, təkmilləşir və möhkəmlənir.
Allahın
qoyduğu sərhədlər belədir və insanlar bu hədləri aşmaq haqqına malik deyillər,
çünki onlar hədlərə riayət etməli, israfa və səhlənkarlığa yol verməməlidir.
Kafirlərə gəldikdə isə, onlara şiddətli cəza hazırlanmışdır.
Yuxarıda
sadalanan ayələrdən aşağıdakı nəticələri çıxarmaq olar:
- Allah
qullarına qarşı xeyirxahdır və onların qayğısını çəkir. O (Pak və Müqəddəs),
incimiş qadının şikayət və dualarını dinlədi və onu iztirab və çətinliklərdən
xilas etdi. Bununla yanaşı O (Pak və Müqəddəs), bu problemin toxuna biləcəyi hər
kəsi də həmin iztirablardan qurtardı.
- Zihar
yalnız müstəsna olaraq ərin öz qanuni arvadından əl çəkməsini nəzərdə tutur
ki, buna aşağıdakı sözlər dəlalət edir: “Sizdən o kəslər ki, öz arvadlarını
özlərinə haram edirlər”. Əgər kişi öz köləsi olan qadınla cinsi yaxınlıq
etməyəcəyinə söz verərsə, bu zihar sayılmaz. Bu halda kişi yalnız, andını
pozanların günahını yuduğu kimi, etdiyi günahını yumalıdır, çünki o, Allahın
ona istifadə etməyə icazə verdiyini özünə haram qılmışdır. Eyni şey and içməklə
yeməkdən, su içməkdən və s. əl çəkməyə də aiddir.
- Zihar
haqqında qadına onunla nikah bağlananadək elan edilmişdirsə, qüvvəyə minmiş
hesab edilmir, çünki bu vaxt qadın hələ onun qanuni arvadı deyildi. Eynilə
nikah bağlananadək boşanma qanuni olmadığı kimi, kişinin gələcək
nişanlısına, onu boşayacağını şərt qoyması da qüvvəyə minə bilməz[4].
Şəriət
ziharı qadağan etmişdir, çünki Allah onu qınanılan və yalan söz
adlandırmışdır.
Quran vəhyləri
hökümləri nəinki ifadə edir, həm də onların hikmətini açıqlayır və buna görə
Allah buyurur: “Onların qadınları – onların anaları deyildir».
- Şəriət kişini öz arvadını – anası, bacısı
və ya nikah bağlamağa haqqı olmayan digər yaxın qohumu adlandırmasını bəyənmir,
çünki buna bənzər münasibət zahirən günahla eynilik təşkil edir.
- Kişi
ziharı elan edən kimi deyil, yalnız zihardan əl çəkdikdən sonra günahını
yumalıdır. Yuxarıda biz artıq müsəlman ilahiyyatçılarının zihardan əl çəkmənin
necə olması barədə iki rəyini nəzərdən keçirmişik.
- Bu günahı
yumaq üçün müsəlman bir köləni azad etməlidir. Kölə - yaşlı və ya uşaq, kişi
və ya qadın ola bilər, çünki ayə ümumi mahiyyətdədir.
- Əgər ər
bir kölə azad etmək imkanına malikdirsə və ya iki ay ərzində fasiləsiz oruc tuta
bilərsə, onda o, öz zövcəsi ilə intim əlaqəsini bərpa etməsindən öncə günahını
yumalıdır. Əgər ər günahını yuyana qədər kasıbları yedizdirərsə, onda kişinin
günahını tam yuyanadək ər-arvada cinsi əlaqəyə girməyə icazə verilir.
- Günahın
yuyulmasının ər-arvad münasibətlərinin bərpasınadək həyata keçirilməsinə
dair buyuruğun hikməti – bunun arzu edilməsi şəraitində kişini günahını
tezliklə yumağa sövq edəcəyidir.
- Günahı
yumaq üçün altımış kasıb yedizdirilməlidir. Ehtiyacı olanların yedizdirilməsinin
sayı az olduqda, günah yuyulmuş sayılmır, çünki Fövqəluca buyurmuşdur: «...
o, altımış kasıbı yedirtməlidir».
ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢﯣ
ﯤ ﯥ ﯦ ﯧﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ
(58. 5)
“Allahla və Onun Elçisi ilə düşmənçilik edənlər, onlardan əvvəlkilərin
alçaldıldığı kimi, alçaldılacaqlar. Biz artıq aydın ayələr nazil etmişik,
kafirlər üçün isə alçaldıcı əzablar hazırlanmışdır».
Allaha və
Onun Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) yalnız günahkarlar və
itaətsizlik göstərənlər müqavimət göstərirlər və onlar Allaha və Onun Elçisinə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) iman gətirməkdən imtina edəndə bu ədavət
daha da dəhşətli olur və möminlərə qarşı kin-küdurət bəslənir. Bu fasiqlər
alçaldılacaq və rüsvay ediləcəkdir, necə ki, kafirlərin əvvəlki nəsilləri
alçaldılmış və biabır edilmişdilər. Həqiqətən də, onlar öz törətdikləri cinayətlərə
görə tam əvəz alacaqlar.
Onlar Allah qarşısında bəraət qazana bilməyəcəklər, çünki O (Pak və Müqəddəs),
insanlara haqlı olmalarının təkzibolunmaz dəlillərini nazil etmişdi O (Pak
və Müqəddəs), onlara çoxsaylı ayələr və inandırıcı dəlillər göndərmişdi, əsil
dəyərləri və əşyaların əsil mahiyyətini izah etmişdi. Allahın Təlimatının
ardınca gedən insanlar uğur qazananlar olacaqlar. Allahın ayələrinə inanmayan
kafirlər isə alçaldıcı cəzanı dadacaqlar. Onlar özlərini bu ayələrdən üstün
tuturdular və yalnız rüsvayçılığa və alçaqlığa layiq oldular.
ﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳﯴ ﯵ ﯶ ﯷﯸ
ﯹ ﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ
(58. 6) “Həmin
gün Allah onların hamısını dirildəcək və etdiklərini onlara bildirəcəkdir.
Allah bunları hesablamışdır, onlar isə unudublar. Allah hər şeyin Şahididir”.
Qiyamət günü bütün məxluqlar qəbirlərindən cəld qalxacaqlar və onda
Fövqəluca Allah onların xeyirxah və bədxah əməlləri barədə onlara xəbər verəcəkdir.
O (Pak və Müqəddəs), onların həmin əmələrini bilir, çünki onları saymış, yəni,
onları Mühafizəolunan Kitabında qeyd etmiş və alicənab mühafizəçi mələklərə
onların hesabını aparmağı tapşırmışdır. İnsanlar onları unutmuşlar, yəni,
bütün etdikləri əməllərini yaddan çıxarmışlar. Lakin əvəzində Allah onların əməllərini
hesaba almışdır, axı Allah hər şeyin Şahididir. O (Pak və Müqəddəs), qeybin də,
aşkarın da, gizli saxlananın da, bəyan edilənin də Şahididir. Bax buna görə
sonra Rəbb Özünün hüdudsuz elmindən xəbər verərək, buyurur ki, o, həm göylərdə,
həm də yerdə bütün kiçik və böyük olan nə varsa, hamısını əhatə edir.
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛﭜ
ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ ﭵﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ
(58. 7) “Məgər
sən bilmirsən ki, göylərdə və yerdə nə varsa, Allaha məlumdur? Üç nəfərin
arasında elə bir gizli söhbət olmaz ki, O, orada dördüncü olmasın; ya da beş nəfər
arasında O, altıncı olmasın. Onlar bundan daha çox və ya daha az olsalar da –
O, harada olmalarından asılı olmayaraq, həmişə onlarladır. Sonra, Qiyamət
günü, O, onlara nə etdiklərini xəbər verəcəkdir. Həqiqətən, Allah hər şeydən
xəbərdardır».
Allahın Öz məxluqlarının
yanında olması adı altında Rəbbin hər şeyi əhatə edən elmi başa düşülür. Ona dəqiq
məlumdur ki, məxluqları öz aralarında nəyi açıq danışır, nəyi də gizli saxlayırlar.
Məhz buna görə Fövqəluca buyurur ki, Ona bütün varlıqlar haqqında hər
şey məlumdur.
ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ
ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤﮥ ﮦ ﮧ ﮨﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ
ﯙ ﯚ ﯛﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ
(58. 8) “Məgər
sən gizli söhbətlərinin qadağan olunduğu kəsləri görmədinmi? Onlar özlərinə
qadağan olunana qayıdır, günahlar, Allahın Elçisinə ədavət və itaətsizlik
haqqında bir-biriləri ilə gizli danışırlar. Yanına gəldikdə, səni Allahın salamladığı
kimi salamlamırlar, ürəklərində isə deyirlər: “Niyə Allah bizi söylədiklərimizə
görə cəzalandırmır?” Onlara Cəhənnəm bəs edər! Onlar ora düşəcəklər. Ora necə
də pis yerdir!”
(58. 9) “Ey iman gətirənlər! Əgər siz bir-birinizlə gizlicə danışırsınızsa,
onda günahlardan, Elçiyə ədavətdən və itaətsizlikdən danışmayın, yalnız
dindarlıqdan və təqvalılıqdan danışın və Allahdan qorxun, çünki hamınız Onun
yanında toplanacaqsınız».
Gizli söhbət adı altında iki və ya daha çox insanların məxvi apardıqları
həm xeyirli, həm də zərərli səciyyə daşıyan söhbət nəzərdə tutulur. Allah
belə söhbətləri yalnız dindarlıq və təqvalılıq ruhunda aparmağa icazə
vermişdir. Dindarlıq adı altında Allaha və Onun Elçisinə (ona Allahın salavatı
və salamı olsun!) itaət, Onun və Onun qullarının qarşısında öz vəzifələrini icra
etmək başa düşülür. Təqvalılıq adı altında isə, bu halda, günah etməkdən və
qüsurlara yol verməkdən imtina nəzərdə tutulur.
Mömin müsəlman
mütləq həmişə Allahın iradəsinə itaət edər və istər gizlində, istərsə aşkarda, onu
yalnız Allaha yaxınlaşdıran və Onun qəzəbindən uzaqlaşdıran söhbətlər
aparar. Fasiq isə Böyük Allahın əmrlərinə laqeyd yanaşar və gizlində öz əlaltıları
ilə günah əməllərdən, Elçiyə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) düşmənçilikdən
və itaətsizlikdən söhbət edər.
Məhz
münafiqlər belə davranardılar və Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!), hətta onu (s.ə.s) salamlayanda da hörmətsizlik göstərərdilər. Bundan
sonra isə onlar öz-özlərinə deyirdilər: “Niyə Allah bizi danışdıqlarımıza
görə cəzalandırmır?” Onlar məhz belə düşünürlər, hərçənd öz fkirlərini
gizli saxlayırlar. Lakin qeybi və aşkarı Bilən Allah möminlərə münafiqlərin
ürəklərində gizlətdikləri niyyətlərini xəbər vermişdir.
Bu niyyətlər
onların Allahın cəzalandıracağına etinasızlıqla yanaşdıqlarını təsdiq edir.
Cəzanın ləngidilməsi onları sakitləşdirir və onlar elə güman edirlər ki,
qisas alınacağından ehtiyat etməyə dəyməz. Lakin Fövqəluca Allah onların törətdiklərini
unutmur. O (Pak və Müqəddəs), onlara yalnız az bir müddətə möhlət verir. Onların
Cəhənnəmə düşəcəyi kifayətdir, çünki orada bütün əzab və əziyyətlər bir yerə
toplanmışdır. Günahkarlar onların öhdəsində olacaqlar və iztirablara məruz
qoyulacaqlar. Bu sığınacaq necə də pisdir, yəni, bu sonluq necə də kədərli və dəhşətlidir!
Bu ayədə söhbət, birincisi, ikiüzlilərdən getməkdədir, çünki onlar
özlərini mömin kimi göstərir və Allahın Elçisinə (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) yalan sözlərlə müraciət edirdilər, sanki onlar ona (s.ə.s.)
yalnız yaxşılıq arzulayırdılar; ikincisi, Kitab əhlindən bəziləri haqqında deyilmişdir
ki, onlar Muhəmməd Peyğəmbəri (ona Allahın salavatı və salamı olsun!), ona
ölüm arzulayaraq, salamlayırdılar. Ərəbcə, bu sözlər “əs-samu əleykə”
kimi səslənirdi.
ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ
ﯮ ﯯﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ
(58. 10) “Gizli söhbətlər – iman gətirənləri kədərləndirməyə cəhd göstərən
şeytandandır. Lakin Allahın izni olmadıqca, bu onlara zərər vura bilməz. İman
gətirənlər qoy Allaha təvəkkül etsinlər”.
Fövqəluca bildirmişdir ki, möminlərin düşmənlərinin, onlara qarşı
fitnə quraraq və zərər vurmaq istəyərək, zalımlıq niyyəti ilə etdikləri
gizli söhbətlər[5]
şeytan əməlidir. Lakin şeytanın fitnəsi zəifdir. O (Al)[6] iman
gətirənləri kədərləndirməyə cəhd göstərir və bu onun (Al) planı və ali məqsədidir.
Lakin o (Al) Allahın icazəsi olmadan möminlərə zərər vura bilməz, çünki
Allah iman gətirənlərə vəd etmişdir ki, onları qorusun və düşmənləri ilə mübarizədə
onlara yardım etsin. Fövqəluca buyurur: «...Lakin məkrli hiylələr yalnız
pislik edənləri əhatə edir...” (Fatir, 35/43).
Nə vaxt
Allahın, Onun Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) və möminlərin
düşmənləri onların əleyhinə qəsd etmək niyyətinə düşsələr, onların fitnəsi
mütləq öz əleyhinə çevriləcək və onlar möminlərə, Allahın onlar üçün təyin
etdiyi istisna olmaqla, başqa heç bir zərər vura bilməyəcəklər.
Qoy möminlər
Ona təvəkkül etsinlər və Onun vədinə inansınlar. Həqiqətən, Allaha təvəkkül
edəni O (Pak və Müqəddəs), onun düşmənlərindən qoruyur və ona bütün ruhani və
maddi işlərində kömək göstərir.
ﯶ ﯷ ﯸ ﯹ ﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ
ﰁ ﰂﰃ ﰄ ﰅ ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ ﰊ ﰋ ﰌ ﰍ ﰎ ﰏ ﰐﰑ ﰒ ﰓ ﰔ ﰕ ﰖ
(58. 11) “Ey
iman gətirənlər! Yığıncaqda oturduğunuz zaman sizə: “yer verin” deyildikdə,
siz də yer verin ki, Allah da sizə genişlik versin. Sizə “Qalxın”
buyurulduqda, qalxın. Allah da sizdən iman gətirənləri və elm bəxş edilənləri dərəcələr
üzrə ucaldır. Allah sizin nə etdiyinizi bilir”.
Allah
qullarına gözəl əxlaqı və ədəb-ərkanı belə öyrədir. Əgər möminlər bir məclisə
yığışırlarsa, onlardan kiməsə və ya gec gələn qonaqlara yer çatmırsa, onda
oradakılar sıx oturmalıdırlar. Bu onların heysiyyətinə qətiyyən toxunmur və
onlar müsəlman qardaşlarına qayğı göstərmiş olurlar. Bunun əvəzi isə, göstərilən
xeyirxahlığın xüsusiyyətinə uyğun gələn mükafat olacaqdır. Buna görə, məclisdə
qardaşına yer verib, oturmasına kömək edənə Allah daha geniş bir yer əta edəcəkdir.
Möminlərə hər
hansı bir səbəbə görə yerlərindən qalxmağı buyurduqda, onlar ləngimədən
qalxmalıdırlar ki, yaranmış mürəkkəb şəraiti tezliklə aydınlaşdırsınlar. Bu
göstərişləri doğru yerinə yetirənlər iman və aydın biliklər sahibi
olanlardır. Belə insanları O (Pak və Müqəddəs), digərləri üzərində onların
elminə və iman gücünə uyğun olaraq ucaldır. O (Pak və Müqəddəs), sizin nə etdiklərinizdən
xəbərdardır və hər kəsə onun əməlinə görə: xeyirə xeyirlə və şərə də şərlə əvəz
verəcəkdir. Bu ayə saleh biliklərin üstünlüyünü xüsusilə vurğulayır və göstərir
ki, onlar, insan yalnız davranış normalarına riayət etdikdə və işlərində
biliklərə əsaslandıqda faydalı nəticələr verir.
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ
ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ
(58. 12) “Ey
iman gətirənlər! Əgər siz Elçi ilə məxfi söhbət aparacaqsınızsa, onda əvvəlcə
sədəqə verin. Bu sizin üçün daha yaxşı və daha pak olar. Yox əgər siz bir şey
tapa bilməsəniz, onda axı Allah – Bağışlayan və Rəhimlidir”.
Fövqəluca
möminlərə buyurur ki, onlar Allahın Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) yanına onunla məxfi söhbət etmək üçün gəlməzdən əvvəl sədəqə verməlidirlər.
Bu, müsəlman ədəb-ərkanının daha bir təzahürü və Peyğəmbərə (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) ehtiram göstərmənin nümunəsidir. Ona (s.ə.s.) belə
hörmətlə yanaşılması – möminlər üçün daha yaxşı və daha pakdır, yəni, bunun
sayəsində iman gətirənlərin mükafatı artır, onların qəlbi isə nöqsan və
eyiblərdən təmizlənir. İnsanlar Elçiyə (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) hörmətlə yanaşmadıqda və onu (s.ə.s.) boş sözlərlə üzbəüz söhbətə
tutmaqla tez-tez narahat etdikdə, belə nöqsan və eyiblərə yol verilir.
Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) yanına gizli söhbət
üçün gəlməzdən əvvəl sədəqə verilməsi hökmü, özünə biliklər axtaran və
xeyirxahlıq etmək arzusu ilə yananların və sədəqəyə və ianələrə əhəmiyyət
verməyənlərin hamısı üçün meyar olmuşdur. Kim ki, xeyirxahlığa can atmır və
yalnız özünə həmsöhbət axtarırsa, qoy o, Peyğəmbər (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) ilə faydasız danışıqlardan çəkinsin və onu (s.ə.s.) narahat
etməsin.
Şübhəsiz ki,
sədəqə paylamaq hökmü bunu etməyə imkanı olanlara aid idi. İanə verməyə vəsaiti
olmayanlara, Allah gücləri çatmadığı şeyi etmək əmri verməmişdi. Bundan başqa,
Allah onları bağışlamış və onlara, vəsaitləri olmadığı halda, öncədən sədəqə
paylamadan, Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) müraciət etməyə
icazə vermişdi.
ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰﭱ ﭲ ﭳ ﭴ ﭵ
ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ
(58. 13)
“Doğrudanmı siz gizli söhbətdən əvvəl sədəqə verməkdən qorxdunuz? Əgər siz
bunu etməmisinizsə və Allah tövbənizi qəbul etmişsə, onda namaz qılın, zəkat
verin, Allaha və Onun Elçisinə itaət edin. Allah etdiklərinizdən xəbərdardır”.
Sonra Allah
iman gətirənlərin nə hiss etdiklərini və hər dəfə Peyğəmbərlə (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) söhbət edərkən sədəqə paylamağın onlar üçün necə çətin
olduğunu nəzərə aldı. Buna görə Allah edə bilməyəcəklərinə görə onları
qınamadı. O (Pak və Müqəddəs), onları bu vəzifədən azad etdi, lakin Peyğəmbərə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) necə ehtiram bəsləməyi onlara öyrətdi.
Axı bu hökmün əsil mənası sədəqə paylamaqdan deyil, müsəlmanları öz Peyğəmbərinə
(s.ə.s.) necə hörmət etməyə alışdırmaqdan ibarət idi.
Buna görə, bundan sonra Fövqəluca mühüm hökümləri yerinə yetirmək əmri
verir ki, onların əsası bu mərasimləri yerinə yetirməkdən ibarət idi. Siz sədəqə
paylamadınız, Allah sizi bağışladı, çünki ianə vermək sizin üçün ağır idi.
Ancaq bilin ki, belə bəraət heç də həmişə məqbul deyil, çünki Rəbbin heç də
bütün hökümləri asan olmamalıdır. Buna görə, namaz qılın, onun şərtlərini və
vacib hökümlərini yerinə yetirin, Onun hədləri və tələblərinə riayət edin və həm
də zəkat ödəyin, yəni, mülkünüzün müəyyən hissəsini Allahın buyurduğu kəslərə
verin. Bu iki ibadət ayini, bizim öz bədənimiz və malımızla yerinə yetirdiklərimizin
ən mühümlərindəndir.
Kim bu ayinləri layiqincə yerinə yetirirsə, o, Allah və insanlar qarşısında
öz əsas vəzifələrini yerinə yetirir. Buna görə sonra
Fövqəluca Allah Özünə və Elçisinə (ona Allahın salavatı
və salamı olsun!) itaət etməyi buyurur. Bu – Quran hökümlərinin ən əhatəlisidir.
Allaha və Onun Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) itaət edərkən
müsəlman onların əmrlərini və qadağalarını yerinə yetirməli, onların xəbər
verdikləri hər şeyə iman gətirməli və şəriətin qoyduğu sərhədləri keçməməlidir.
Ən başlıcası isə, o, bütün bunları səmimiyyətlə (ixlasla) Allah xatirinə etməli
və unutmamalıdır ki, Allah onu görür. Axı məxluqlarının əməlləri və onların
ürəklərində gizlətdikləri hər şey Ona bəllidir və bu biliklər əsasında O
(Pak və Müqəddəs), kimi cəzalandıracaq, kimi də mükafatlandıracaqdır.
ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ
ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ
(58. 14) “Məgər
sən görmədin ki, onlar Allahın qəzəbləndiyi insanlarla dostluq edirlər?
Bunlar nə sizə, nə də onlara aid deyillər. Onlar öncədən yalan and içirlər”.
(58. 15)
“Allah onlar üçün ağır əzablar hazırlamışdır. Həqiqətən, onların etdikləri
çox pisdir!”
Fövqəluca Allah qəzəbləndiyi və Onun ən dəhşətli lənətinə layiq
olmuş kafir yəhudilər, xristianlar və müşriklərlə dostluq edən münafiqlər
haqqında xəbər verir. Allah xüsusilə qeyd edir ki, münafiqlər mömin deyillər,
lakin onlar – sadəcə kafir də deyillər. Fövqəluca buyurub: “Onlar
bunların[7]
arasında tərəddüd edirlər, lakin nə bunlara, nə də onlara aid deyillər...” (Nisa,
4/143).
Onlar qəlbən
və bədənləri ilə nə möminlərə, nə də allahsızlara aiddirlər, çünki onların
canı kafirlərlədir, bədənləri isə müsəlmanların yanındadır. Allah onları məhz
belə təsvir etmişdir. Bu insanlar yalana etiqad edirlər, çünki and içirlər
ki, iman gətiriblər, halbuki əslində allahsızdırlar. Allah bu yalançı və
yaramaz xainlərə əvəz olaraq dəhşətli əzab-əziyyət hazırlamışdır və onları
nə təsvir etmək, nə də təsəvvür etmək mümkün deyil. Həqiqətən, onların
cinayətləri çox murdardır, çünki onlar Allahın qəzəbinə, intiqamına və lənətinə
düçar olacaqlar.
ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ
(58. 16)
“Onlar öz andlarını qalxan etdilər və başqalarını da Allahın yolundan
azdırdılar. Onlara alçaldıcı əzablar hazırlanmışdır».
Onlar
anlarının hesabına Allahın, Onun Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) və möminlərin qınağından qaçmaq istəyirlər. Nəticədə nəinki onlar özləri
azğınlıq içində qalır, həm də ətraflarındakıları da Allahın yolundan
çıxarırlar. Axı məhz bu yol Cənnətin Səadət bağlarına aparır və əgər insan bu
yoldan sapırsa, onda o mütləq elə bir cığıra düşür ki, o, Cəhənnəm Odunda
sona çatır.
Onlar Allaha iman gətirməyi və Onun ayələrinə itaət etməyi alçaldıcı
saydıqlarına görə, onları alçaldıcı cəza yaxalayacaqdır. Bax buna görə O (Pak
və Müqəddəs), onları əbədi əzablarla alçaldacaqdır. Onlara rahatlıq
olmayacaqdır və onlara möhlət verilməyəcəkdir.
ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚﯛ ﯜ ﯝ
ﯞﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ
(58. 17) “Nə
malları, nə də övladları onlara Allah qarşısında heç nə ilə kömək edə bilməyəcəklər.
Onlar Od sakinləridir və orada əbədi qalacaqlar».
Nə
mal-mülkiyyətləri, nə də övladları onları cəzadan xilas etməyəcək və onlara
kiçicik bir mükafat qazanmağa belə kömək edə bilməyəcəklər. Onlar Cəhənnəm
sakinləri olacaq və oradan çıxmaq onlara heç vaxt nəsib olmayacaq. Onlar
orada həmişəlik qalacaqlar.
ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬﯭ ﯮ ﯯ
ﯰ ﯱﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ
(58. 18)
“Allah onların hamısını diriltdiyi Gün, onlar sizin qarşınızda and içdikləri
kimi, Onun qarşısında and içməyə başlayacaqlar və elə güman edəcəklər
ki, bu onlara kömək edəcək. Həqiqətən, onlar – yalançıdırlar».
Kim bu həyatda
ikən hansı yola sadiq idisə, o öldükdən sonra da o yola sadiq olacaqdır. Bu dünyada
ikiüzlülər möminləri aldadırdılar və and içirdilər ki, iman gətiriblər.
Qiyamət günü başladıqda və Allah insanları diriltdikdə, onlar eynilə Onun
qarşısında and içməyə çalışacaqlar və elə zənn edəcəklər ki, bu onlara fayda
verəcək. Bu ona görə belə olacaq ki, küfür, münafiqlik və qüsurlu baxışlar
günbəgün onların şüurunda getdikcə daha dərin kök atır. Nəticədə onlar azırlar
və düzgün rəftar etdiklərinə və hökmən mükafat almağı bacaracaqlarına inanırlar.
Lakin onların baxışları, özləri kimi yalan idi, çünki yalan bütün qeybi və
aşkarı Bilən Allahın nəzərindən qaça bilməz.
ﯸ ﯹ ﯺ ﯻ ﯼ ﯽﯾ ﯿ ﰀ ﰁﰂ ﰃ
ﰄ ﰅ ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ
(58. 19) “Şeytan onları məğlub etdi və onlara Allahı xatırlamağı
unutdurdu. Onlar şeytanın firqəsidir. Həqiqətən, şeytanın firqəsi – ziyana
uğramışlardır”.
Amma şeytan
onlara sahib oldu, cinayətlərini onlara gözəl göstərdi və onları hətta Allaha dair
yaddaşlarını unutmağa məcbur etdi. Məhz şeytan onların açıq-aşkar düşməni idi və
onlar üçün şərdən başqa heç bir şey arzulamırdı. Fövqəluca buyurur: “...o,
öz firqəsini Alov sakinləri olmağa dəvət edir” (35/6).
Onlar –
şeytanın tərəfdarlarıdır və onlar mütləq zərərə düşəcəklər. İman, yer üzündəki
firavanlıq, ailə - onlar hər şeydə yalnız ağır zərərə uğrayacaqlar.
ﰊ ﰋ ﰌ ﰍ ﰎ ﰏ ﰐ ﰑ ﰒ ﰓ ﰔ
ﰕ ﰖ ﰗﰘ ﰙ ﰚ ﰛ ﰜ ﰝ
(58. 20)
“Allahla və Onun Elçisi ilə düşmənçilik edənlər ən alçaldılmışların
arasında olacaqlar».
(58. 21)
“Allah yazmışdır: “Qələbəni Mən və Mənim elçilərim çalacağıq! Həqiqətən,
Allah – Fövqəlgüclüdür, Fövqəlqüdrətlidir».
Bu, Fövqəlqüdrətli
Rəbbin vədi və təhdididir. Bu təhdid Ona və Onun Elçisinə (ona Allahın salavatı
və salamı olsun!) müqavimət göstərənlərə, onlara iman gətirməyənlərə və
onların hökümlərinə itaətsizlik göstərənlərə yönəldilmişdir. Onlar alçaldılacaqlar
və özlərinə köməkçi tapmayacaqlar. Belə bir son necə də pisdir!
Vəd Rəbbə və
Onun Peyğəmbərinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!), elçilərin yolu ilə
gedənlərə və bununla da Allahın firqəsinə daxil olanlara yönəldilmişdir. Bu
isə uğur qazanmışların firqəsidir. Onların nəsibi – həm bu dünyada, həm də
Axirətdə Allahın köməyi, həmçinin qələbə və zəfərdir. Bu vəd nə pozulmayacaq,
nə də dəyişdirilməyəcəkdir. Fövqəlqüdrətli və Böyük Allah Sadiqdir! Heç bir
şey Onun qəbul etdiyi qərarı yerinə yetirməsinə maneə ola bilməz!
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ
ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ ﭵ ﭶ ﭷﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽﭾ ﭿ ﮀ
ﮁﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ
(58. 22) “Allaha və Axirət gününə iman gətirənlərin arasında sən
Allah və Onun Elçisi ilə düşmənçilik edənləri sevənləri tapmazsan, hətta
belələri onların ataları, oğulları, qardaşları və ya qohumları olsalar da.
Allah onların ürəklərinə imanı həkk etmiş və onlara Özündən ruh təhkim
etmişdir. O, onları altından çaylar axan Cənnət bağlarına daxil edəcək və
onlar orada əbədi qalacaqlar. Allah onlardan razıdır, onlar da Ondan
razıdırlar. Onlar Allahın firqəsidir. Həqiqətən, Allahın firqəsi – xilas olanlardır».
Allaha və
Qiyamət gününə iman Allaha və Onun Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) müqavimət göstərənlərə məhəbbətlə bir araya sığışmaz. Həqiqi iman
sahibi mütləq öz dininin tələblərini yerinə yetirəcəkdir. O, hökmən iman gətirənləri
sevəcək və digər yolu tutanlara, hətta bu onun ən yaxın adamı olsa belə, nifrət
və düşmənçilik hissi bəsləyəcək,. Əsil iman belə olmalıdır və yalnız o bəhrə
verməyə və insana böyük məqsədə çatmaq üçün kömək etməyə qadirdir.
Məhz belə
insanların ürəyində Allah imanı həkk etmiş, möhkəmləndirmiş və ting kimi
becərdib böyütmüşdür ki, o, şübhə və aldanış küləkləri altında əyilib
sınmasın. Məhz belə insanları, Allah Öz ruhunu onlara təhkim etməklə, yəni vəhyi,
elmi, ilahi köməyi və mərhəməti ilə onları möhkəmləndirmişdir. Onlar üçün
dünya aləmində gözəl yaşayış hazırlanmışdır, Axirətdə isə onlar əbədi Cənnət
bağlarında olacaqlar və orada ürəklərinin arzuladığı və nəzərlərinin dikildiyi
hər şeyi əldə edəcəklər. Bununla yanaşı onlar ən böyük mərhəmətə nail
olacaqlar – Allah onlardan razı olacaq və heç vaxt onlara qəzəblənməyəcək.
Onlar da öz Rəbbindən və göstəriləcək çoxsaylı hörmət və ehtiramdan, Onun
onlara əta edəcəyi bol-bol hədiyyələrdən və yüksək mükafatlardan razı qalacaqlar.
Həqiqətən də, bu mükafatlandırma hədsiz olacaqdır!
Allaha və
Qiyamət gününə iman gətirdiklərini güman edən, lakin bununla yanaşı Allahın
düşmənlərinə məhəbbət bəsləyən, öz Rəbbinə iman gətirməyə etinasız yanaşan
fasiqlərə gəldikdə isə
onların zənlərinin gerçəkliklə heç bir əlaqəsi
yoxdur. Hər bir iddia mütləq faktlarla təsdiq edilməlidir, sadəcə zənnə
qapılmaq isə heç bir qüvvəyə malik deyil və diqqətə alına bilməz.
[1] Yəni, qadınlarına
“zihar” elan etmək. Ziharın nə olduğu bundan əvvəlki ayənin şərhində izah
edilmişdir. F.S.
[2] Ölçü vahidi. F.S.
[3] Öıçü vahidi. F.S.
[4] Bu müəllif iddiasından
aydın olur ki, şərt, qanuni əlaqələrə girməmiş şəxslər arasında qanuni əsas ola
bilməz. Əslində, bu hüquqi cəhətdən ən düzgün müddəadır. F.S.
[5] Yəni bir-neçə şəxsin bir-biri ilə pıçıltı ilə
danışması. F.S.
[6] (Al) –
Allahın lənətlədiyi. F.S.
[7] İman və küfür nəzərdə tutulur. F.S.
Комментариев нет:
Отправить комментарий