\°
SURƏSİNİN
ŞƏRHİ
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ
Mərhəmətli və Rəhimli Allahın adı ilə!
ﭑﭒ ﭓ ﭔ ﭕ
Fövqəluca Şərəfli Qurana – ayələri
böyük və dərin məna daşıyan Kitaba and içir. Bu ayələr insanlara çoxlu nemət
gətirir və onların xeyir-dua sahibi olmalarına səbəb olur.
Hər bir şeyə şan-şöhrət gətirən onun
gözəl və ecazkar keyfiyyətləridir. Şərəfli Quran isə bu ada hər şeydən daha
çox layiqdir. Bu – Fövqəluca Allahın Sözüdür və onda keçmiş və gələcək nəsillərin
bilikləri öz inikasını tapmışdır. Quran bəlağət və kamil müddəalarla doludur,
onun hecası gözəldir, mənaları isə dərin və hikmətlidir. Bütün bunlar Allahın
qullarını onun hökümlərini mükəmməl surətdə yerinə yetirməyə səfərbər etməli,
ləngimədən ona itaət göstərməyə yönəltməli və onları, belə əzəmətli bir nemətə
görə Rəbbə minnətdarlıq bildiməyə sövq etməlidir. Lakin insanların əksəriyyəti
Onun göstərdiyi misilsiz neməti dəyərləndirə bilmirlər və buna görə sonra O
(Pak və Müqəddəs), belə buyurur:
ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ
ﭡ
(50.
2) “Onlar özlərindən olan çəkindirici nəsihətçinin onların yanına gəlməsinə təəccüb
etdilər və kafirlər dedilər: “Bu – çox qəribədir!”
Müşriklər, onları zərər verən hər şeydən
çəkinməyə və fayda verən işləri görməyə çağıran Allahın Elçisinin
(ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) onların yanına gəlməsinə təəccüblənmişdilər.
Bu nəsihətçi – onlardan biri idi: onlar onunla (s.ə.s.) görüşə bilər, ondan
təlimi haqqında öyrənə bilər və onun doğruçuluğuna əmin ola bilərdilər.
Həqiqətən, onlar
təəccüblənilməsi lazım gəlməyən bir şeyə təəccüb edirdilər. Əksinə, qəribədir
ki, bəs insanların ağlı necə olmuşdu ki, onlar belə adi şeylərə təəccüblənirdilər!
Lakin onların dərrakəsi yerindəydi və mühakimə qabiliyyəti də
qaydasındaydı. Məsələ orasında idi ki, onlar – kafir[3]
idilər və onların imansızlığı onları haqqı həqiqətə uyğun olmayan, inanılmaz,
ağlasığmaz bir şey sayırdılar.
Ola bilsin ki, onlar doğrudan da belə
fikirləşirlər. Əgər belədirsə, onda bu onların hədsiz cahilliyini və
ağıllarının zəifliyini təsdiq edir. Onlar: ağıllı insanların sözlərini
ağlasığmaz hesab edən dəliyə; bir döyüşçünün iki düşmənlə döyüşə girməsinə təəccüb
edən qorxağa və alicənab insanların səxavətli olmasını başa düşməkdə çətinlik
çəkən xəsisə bənzəyirlər. Onlar öz inamsızlığı və təəccübü ilə kimə ziyan
bura bilərlər? Həqiqətən, onların davranışı yalnız onların hədsiz
nadanlığını və zalımlığını təsdiq edir.
Lakin, ola bilsin ki, onlar haqqı
bilirlər, amma Peyğəmbərin (s.ə.s) sözlərinə
təəccüblənməyi üstün tuturlar ki, azğınlıqları üzə çıxmasın. Bu isə ən dəhşətli
və ən yaramaz vicdansızlıq, şərəfsizlikdir. Sonra Fövqəluca kafirlərin məhz
nəyi ağlasığmaz hesab etdiklərini xəbər verir. Onlar deyirlər:
ﭢ ﭣ ﭤ ﭥﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ
(50. 3) “Doğrudanmı bu[4], biz ölüb torpaq
olduqdan sonra baş verəcək? Bu qayıdış ağlasığmazdır!”
Onlar, bütün varlıqlar üzərində Hökmdarın
fövqəlqüdrətini zəif, tamamilə aciz qulların imkanları ilə müqayisə etdilər.
Onlar savadsız cahillərin dəyərsiz biliklərini Hərşeyibilən Xaliqin kamil elmi
ilə müqayisə etdilər.
ﭫ ﭬﭭﭮﭯ ﭰﭱ ﭲ ﭳ ﭴﭵ
(50. 4) “Biz bilirik ki, Yer onlardan nə
götürəcək. Bizim dərgahımızda isə yaddasaxlayan Kitab vardır».
Allaha çox yaxşı məlumdur ki, qəbirdə
qalan bədənlər çürüyür və bütün bunlar Onun Mühafizəolunan Ana Kitabında yazılmışdır.
Bu Kitabdan bir söz belə yox olmaz və başqası ilə əvəz edilə bilməz. O, özündə
sizin həyat və ölümünüz haqqında hər şeyi qoruyub saxlayır. Məgər Allahın
hüdudsuz elmindən də daha böyük dəlil varmıdır? Ondan başqa heç kim belə bir
elmə malik və ölüləri diriltməyə qadir deyildir.[5]
ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ
(50. 5) “Doğrusu, haqq onlara gəldikdə,
onu yalan saydılar və indi özləri çaşqınlıq içindədirlər”.
Onlar haqqın ən
inandırıcı dəlillərlə təsdiq olunmasına baxmayaraq onu qəbul etmədilər.
İnadkarlıq və kafirlik onları yalan sözlər danışmağa sövq etdi, amma
çoxsaylı sübutlar və təkzibolunmaz şəhadətlər onları çaşqınlığa saldı.
Şübhələr onlara əziyyət verir və bundan sonra nə edəcəklərini bilmirlər.
Onlar gah səni cadugər adlandırır, gah sənə məcnun, bəzən də, sadəcə, şair deyirlər,
Quran haqqında ağıllarına gələni danışırlar.
Eyni şeyi haqqı inkar edən hər bir kəs
barəsində söyləmək olar. O, onlara açıqlandıqda, onlar rahatlıqlarını və arxayınlıqlarını
itirib, nə edəcəklərini bilmirlər. Onların işləri qarışır və nizamlana
bilmir, sözləri isə cəfəngiyat və ziddiyyətli olur.
Haqqa axıradək sadiq qalanlara gəldikdə
isə, onların əməlləri düzgün və düşünülmüş, yolu isə gözəl və doğrudur. Həqiqətən,
onların sözləri əməllərinə zidd olmur.
ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ
(50. 6) “Məgər onlar üzərlərində Bizim
inşa etdiyimiz və bəzədiyimiz səmaya baxmayıblarmı? Onda yarıqlar yoxdur”.
Fövqəluca kafirlərin
bu dünyada vəziyyətini təsvir etdikdən və onları yaramaz əməllərinə görə
qınadıqdan sonra, O (Pak və Müqəddəs), qullarını bütün dünyaya yayılan çoxsaylı
möcüzələri üzərində düşünməyə və özləri üçün çoxlu faydalı nəticələr çıxarmağa
çağırmışdır. İnsanlar üçün bu əzəmətli möcüzələri görə bilmək heç də çətin deyil.
Axı bundan ötrü çox güc və vaxt sərf etmək və çətin səyahətlərə çıxmaq
lazım gəlməyəcək. Allahın göyü onun kamil xətləri və qüdrətli qübbəsi ilə
ucaltması üzərində sadəcə düşünmək bəsdir ki, Onun bütün göy qübbəsini
mütəhərrik və hərəkətsiz, görünən və gözdən itən ulduzlarla necə bəzədiyini
görmək olsun. O ulduzlar göy qübbəsini şərqdən qərbədək tamamilə bəzəmişlər
və heç kim bu məxluqda nə bir nöqsan, nə çatışmazlıq, nə də nəzərdən
qaçmış bir qüsur tapa bilməz.
Bu gözəl səmanı
Allah yer məkanı üçün kümbəz yaratmış və onu yerin sakinlərinin
möhtac olduqları zəruri şeylərlə təchiz etmişdir.
ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ
ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ
(50. 7) “Biz yer üzünü yaymış, onun üzərində sarsılmaz dağlar ucaltmış və
orada hər növ əla bitki cütləri yetişdirmişik ki,”
(50. 8) “dua edən hər qulumuz görsün və
ibrət alsın».
(50. 9) “Biz göydən bərəkətli su nazil
etmiş və onunla bağlar və biçiləcək taxıl becərmişik və”
(50. 10) “həm də yanbayan sallanan meyvəli
hündür xurma ağacları – ”
Biz yer üzünün genişliyini
ucsuz-bucaqsız etdik ki, hər bir canlı onda özünə sığınacaq tapa bilsin,
yaşamağa vəsait əldə edə bilsin və öz rifahı üçün zəhmət çəkə bilsin. Biz
onun üzərində dağları dayaq – istinadgahlar etdik ki, siz müxtəlif titrəyişlərdən
və sarsıntılardan qorunasınız, hər növ gözəl bitkilərin cütünü bitirdik ki,
insanlara sevinc bəxş etsin və onları öz ecazkarlığı ilə heyrətləndirsin. Bu
bitkilər Adəmin nəsilləri üçün qida və onların mal-qarası üçün yemdir və
onlara çoxlu müxtəlif faydalar verir.
Fövqəluca, insanların üzüm, nar, limon,
alma və bir çox digər əla meyvələr yetişdirdikləri ecazkar bağları xüsusilə
qeyd edir. Onlarda hündür xurma ağacları boy atır ki, çətirləri səmaya yüksəlir
və başqa ağacların qalxa bilmədikləri hündürlüklərə qədər uzanır. Bu ağaclar
insanlara çoxsaylı faydalar gətirir və onlarda yan-yana yetişən xurmalar
Allahın qullarına əla məzə və zəruri yeyinti məhsuludur. İnsanlar onları həm
özləri yeyir, mal-qaralarını yemləyir və həm də özləri üçün ehtiyat kimi tədarük
edirlər.
Bütün bunlar, Allahın göydən yağış
nazil etməsi və yerdə çayları axıtması sayəsində mümkün olur. Bu su ilə
insanlar öz əkin sahələrini sulayır və buğda, arpa, qarğıdalı, düyü, darı və digər
dənli bitkilərin məhsulunu əldə edirlər.
Bu çoxsaylı dəlillər
kifayətdir ki, insanların cahillik korluğundan gözləri açılsın və daima
yadda saxlasınlar ki, bu dünyada və Axirət həyatında insana fayda verən nədir
və Allahın və Onun Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) onlara
xəbər verdikləri heç nəyi unutmasınlar. Lakin buna yalnız öz üzünü səmimiyyətlə
Rəbbinin Üzünə doğru çevirən, Onun cəzalandıracağından qorxan, Onun mükafatlandıracağına
ümid bəsləyən və Onun çağırışına cavab verən Allahın itaətkar qulları
nail ola bilirlər. Haqdan üz çevirən kafirlərə gəldikdə isə, heç bir möcüzə
və heç bir nəsihət onlara fayda verməyəcəkdir.
Allahın bu gözəl nişanələri insanlara nəyi
öyrədir? İnsanı Kainatda hər tərəfdən əhatə etmiş əzəmət və qüvvə Onun fövqəlqüdrətinin
dəlilləridir.
Göylərin, yerin və
onların sakinlərinin yaradıldığı gözəllik, cazibədarlıq və mükəmməllik
Allahın müdriklər müdriki olduğuna və həddi-hüdudu bilinməyən biliklərə
malik olduğuna dəlalət edir.
Onun məxluqlarının insana və bir-birilərinə
gətirdiyi sayıbilinməz fayda Onun mərhəmətinin hər şeyi və hər canlını əhatə
etməsini təsdiq edir.
Kainatın nəhəngliyi və onda hökm sürən
nizam-intizam – onun Vahid Xaliq – Fövqəluca Allah tərəfindən yaradıldığına insanı
əmin edir. O (Pak və Müqəddəs), heç kimə və heç nəyə möhtac deyil, nə zövcəsi,
nə övladları, nə Özünə bərabəri, nə də Özünə oxşarı yoxdur. Yalnız O (Pak və
Müqəddəs), məxluqlarının ibadətinə, onların itaətinə və sevgisinə layiqdir.
ﮰ ﮱﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗﯘ ﯙ ﯚ ﯛ
(50. 11) “qulların ruzisidir[6]. Biz onunla[7] ölü bir diyara həyat
veririk. Çıxış[8]
da belə olacaqır».
Qup-quru, həyat əlaməti olmayan
torpağın da həyata qaytarılması təsdiq edir ki, Allah ölmüş insanları da,
onlara törətdikləri əməllərin əvəzini bütünlüklə verməkdən ötrü onları
dirildə bilər.
Göylərə və yer üzünə səpələnmiş
çoxsaylı dəlilləri sadaladıqdan sonra, Fövqəluca əvvəllər yaşamış bir çox
xalqların məruz qaldıqları əzab-əziyyətli cəza haqqında xəbər verir. O (Pak və
Müqəddəs), qullarını qorxudur ki, onlar öz kafir sələflərinin ardınca getməsinlər
və onların küfrə batmış qəbilədaşlarını həlak edən şeylərdən çəkinməyi
bacarsınlar.
ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩﯪ ﯫ ﯬﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ
(50. 12) “Onlara qədər Nuhun xalqı, Rəss
sakinləri və Səmudlular onları yalançılardan saydılar”,
(50. 13) “Adlar da, Firon xalqı və Lut
qardaşları da”,
(50. 14) “Əykə camaatı və Tubba xalqı
da”. Onların hamısı elçiləri yalançı saydılar və Mənim təhdidim gerçəkləşdi».
Bir çox xalqlar
onlara göndərilmiş böyük peyğəmbərləri və alicənab elçiləri (onlara Allahın
salamı olsun!) təkzib etdilər. Nuhun (ə) qəbilədaşları Nuhu (ə) inkar
etdilər, səmudlular – Salehi (ə), adlar – Hudu (ə), Lutun (ə) qardaşları Lutu (ə),
Əykə camaatı – Şüeybi (ə) qəbul etmədilər. Tubba xalqı da öz elçilərinə iman
gətirməkdən boyun qaçırdılar. Tubba – islamaqədərki dövrdə Yəməndə hökümranlıq
etmiş padşahların tituludur. Fövqəluca Quranda hansı Yəmən hökmdarlarından
və onun xalqının hansı elçini inkar etməsindən bəhs edildiyini bizə bildirmir.
Niyə Allah bu barədə sükut edir? Bunun əsil səbəbi yalnız Ona məlumdur,
lakin ola da bilər ki, xalis ərəblər bu hökümdarı yaxşı tanıyırmışlar, çünki onlar
öz tarixlərinin bütün mühüm səhifələrini bilirdilər. Bütün bu xalqlar elçiləri
yalançı saymışdılar və buna görə də vəd edilmiş cəza onları haqlamışdı.
Ey Muhəmmədi (s.ə.s.) qəbul etmək istəməyən
günahkarlar! Siz heç də öz sələflərinizdən üstün deyilsiniz və əvvəlki elçilər
də heç bir şeydə sizin Peyğəmbərinizdən (s.ə.s.) üstün deyildilər. Kafirlikdən
çəkinin ki, sizdən əvvəlki qəbilədaşlarınızın başına gələnlər sizin də başınıza
gəlməsin.
ﯴ ﯵ ﯶﯷ ﯸ ﯹ ﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ
(50.
15) “Məgər Biz ilk yaradılışda əziyyətmi çəkmişdik? Buna baxmayaraq, onlar
yeni yaradılışa şübhə edirlər”.
Fövqəluca insanlara xatırladır ki, ilk
dəfə yaradılış faktı, onun bir daha təkrar xəlq edilə biləcəyinin mümkünlüyünü
sübuta yetirir. Mövcud olmadıqları bir şəraitdə insanları Xəlqedən, onları,
cəsədləri torpağa qarışdıqdan sonra da dirildə bilər.
Məgər Biz Kainatı yaratdıqdan sonra
yorulduq və ya gücdənmi düşdük? Qətiyyən yox! Biz heç bir yorğunluq hiss etmədik
və bu kafirlərə yaxşı məlumdur. Onlar buna şübhə etmirlər, amma təkrar yarada
biləcəyimizə şəkk gətirirlər. Onlar öldükdən sonra özlərinin dirildiləcəyini
təsəvvür edə bilmirlər, hərçənd bunda qəribə heç bir şey yoxdur. Məxluqu təkrar
yaratmaq, onu ilk dəfə yaratmaqdan həmişə asan olur və buna görə Fövqəluca buyurur:
“O – məxluqatı ilk dəfə Yaradandır, sonra Təkraryaradandır və Onun üçün
bunu etməsi daha asandır...” (Rum, 30/27).
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘﭙ ﭚ ﭛ ﭜ
ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ
(50. 16) “And olsun ki, insanı Biz xəlq
etmişik və nəfsinin ona nə vəsvəsə verdiyini də Biz bilirik. Biz ona onun şah
damarından da yaxınıq».
Fövqəluca xəbər verir ki, O (Pak və Müqəddəs),
insan nəslini – kişi və qadınları təkbaşına xəlq etmişdir. Onlarla baş verən
hər şey, onların ağlından keçən hər cür fikirlər və onların başqalarından
gizlətdikləri şeylər Ona məlumdur. Əgər Allah insana onun şah damarından da
yaxındırsa, bu başqa cür ola da bilməz. Buna görə, insan həmişə yadında
saxlamalıdır ki, onun Yaradanı, harada olmasından asılı olmayaraq, onu görür,
onun ən gizli niyyətlərini və ən mübhəm istəklərini bilir. Belə olduqda,
Allahın qulu öz Rəbbindən utanaraq, Onun haram etdiklərindən çəkinəcəkdir.
ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ
ﭧ ﭨ ﭩ
(50. 17) “İki mirzə[9] onun sağ və sol tərəfində
oturub, yazırlar».
İnsan həmçinin yadda saxlamalıdır ki,
iki alicənab mələk[10]
onun bütün əməllərini yazıb qeyd edirlər. O, onlara hörmət etməli, ehtiram
göstərməli və həmçinin aləmlərin Rəbbinin narazılığına səbəb ola biləcək şeyləri
danışmaqdan və etməkdən çəkinməlidir. İnsanın sağında əyləşən mələk onun
yaxşı əməllərini qeyd edir, sol tərəfində əyləşən mələk isə onun günahlarını
yazır. Onlar öz vəzifələrini yorulmadan yerinə yetirir və istənilən anda insanın
etdiyi və törətdiyi büs-bütün hər şeyi yazmağa hazır olurlar.
ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ
(50. 18) “O, bir söz söyləyən kimi,
müşahidəçi onun yanında hazır olur».
İnsan bir xeyirxah
və ya pis bir söz söyləyən kimi, sayıq keşikçi o andaca onu öz kitabına yazır
və buna görə Fövqəluca belə buyurur: “Həqiqətən, üzərinizdə mühafizəçilər
var – alicənab mirzələr və onlar sizin nə etdiklərinizi bilirlər” (İnfitar,
82/10-12).
ﭳ ﭴ ﭵ ﭶﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ
(50. 19) “Ölüm bayğınlığı doğrudan da gələcəkdir.
Bu, sənin ondan qaçdığın şeydir».
Allahın ayələrini inkar edən və Onun nəsihətlərinə
əhəmiyyət verməyən hər bir kafir ölümqabağı bayğınlıqdan qaça bilməyəcəkdir.
Ondan xilas olmaq mümkün deyil!
ﭾ ﭿ ﮀﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ
(50. 20) “Sura üfürüləcək. Bu – Təhdid
günüdür!”
Həmin gün fasiqlər onlara vəd edilmiş cəzanı
alacaqlar, möminlər isə onlara vəd edilmiş mükafata layiq görüləcəklər.
ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ
(50. 21) “Hər bir nəfs çarvadarı[11] və şahidi ilə birlikdə
gələcək».
Bir mələk insanı ən böyük və əzəmətli
toplanış yerinə gətirəcək və onu qaçmağa qoymayacaq, ikincisi isə onun yaxşı
və pis əməllərinə şahidlik edəcəkdir. Bu – Allahın Öz qullarına və onların əməllərinə
bəslədiyi diqqətin və Onun alacağı qisasın ədalətli olacağının ən aydın bir şəhadətidir.
Adəmin nəsillərindən olanların heç biri bunu unutmamalıdır. Lakin, buna
baxmayaraq, insanların əksəriyyəti Rəbbinin nəsihətlərinə diqqət yetirmir və
buna görə Qiyamət günü Fövqəluca kafirləri laqeydliyə görə qınayacaq, danlayacaq
və onlardan hər birinə deyəcək:
ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ
ﮘ ﮙ
(50. 22) “Sən buna laqeyd idin, lakin
Biz sənin örtüyünü açdıq və bu gün sənin baxışın çox itidir”.
Sən dirildiləcəyinə
inanmırdın və öz Axirət həyatın üçün çalışmırdın, amma bu gün Biz sənin ürəyini
bürüyən, səni dərin yuxuya verən və Rəbbinin bütün ayələrindən üz döndərməyə
məcbur edən pərdəni götürdük. Bu gün baxışların itiləşmişdir, çünki sən öz
gözünlə görüb, dəhşətli intiqam alınacağına və amansız cəza veriləcəyinə
əmin oldun. Sən öz dünya həyatında bu dünyaya niyə gəldiyinə diqqətsiz yanaşırdın,
amma bu gün ayılıb özünə gəldin, lakin artıq səhvlərini düzəldə və əldən
çıxartdıqlarının yerini doldura bilməyəcəksən. Allah Öz qullarını belə təhdid
edir ki, onlar, bu əzəmətli gündə müşriklərin və kafirlərin başına nəyin gələcəyini
unutmasınlar.
ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ
(50. 23) “Onun yoldaşı deyəcəkdir:
“Budur, yanımdakı hazırdır».
Fövqəluca xəbər
verir ki, insanı dünya həyatında qorumağı və onun əməllərini saxlamağı
tapşırdığı mələk Qiyamət günü öz himayəsi altında olanı gətirəcək və onun
bütün əməllərini özünə təqdim edəcək və deyəcəkdir: “Mən mənə tapşırılanı
yerinə yetirdim. Mən onu və onun bütün etdiklərini saxladım ki, o, ədalətli əvəz
ala bilsin».
ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰﮱ ﯓﯔ ﯕﯖ ﯗ ﯘ
(50. 24) “Atın Cəhənnəmə hər bir
inadkar kafiri”,
(50. 25) “xeyirxahlığı qadağan edəni,
cinayət törədəni və şübhə içində olanı”
(50. 26) “və Allahla bərabər başqa ilah
qəbul edəni. Atın onları ağır əzablar içinə!”
O, cəzaya layiqdir, çünki iman gətirməkdən
imtina etmiş və Allahın ayələrini inadkarcasına rədd etmiş, çoxlu günahlar törətmiş
və Rəbbinə itatətsizlik göstərməyə cəsarət etmişdir. O, xeyirxah işlər görməkdə
xəsislik etmiş, yaxşı işlər görmək istəməmişdir – bunların ən gözəli isə,
Allaha, mələklərə, Şərəfli Kitablara və elçilərə iman gətirməkdir. O, iman gətirməkdən
boyun qaçırmış və yaxşılıq etməkdə və sədəqə paylamaqda xəsislik göstərmişdir.
O, Allahın qanunlarını pozmuş, Onun
qullarının haqlarını tapdamış və Allahın vəd etdiyi mükafatlarının və cəzalandıracağının
gerçəkliyinə şübhə etmişdir. Onun qəlbi imandan və xeyirxahlıqdan məhrum
edilmiş və kafirlik, ədavət, şəkk-şübhə, xəsislik və müşrikliklə doldurulmuşdur.
O, hətta özlərinə belə nə zərər vura, nə də xeyir verə bilməyən, nə həyata, nə
ölümə, nə də dirilməyə sərəncam çəkmək gücünə malik olmayan yalançı ilahlara
ibadət etmişdir. Ey mələklər! Bu günahkarı sərt əzablara məruz qoyun ki, o,
müdhiş, əzab-əziyyətli və qeyri-təbii ağrılı cəzanı dadsın!
ﯙﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣﯤ
(50. 27) “Onun yoldaşı deyəcək: “Ey Rəbbimiz!
Mən onu yolundan azdırmadım. O özü dərin azğınlıq içində idi”.
İnsanı günah işlətməyə
təhrik edən şeytan ondan imtina edəcək və deyəcək: “Ey Rəbbim! Mən onu
haqq yoldan çıxartmamışam, axı mən onun üzərində hakimiyyətə malik deyildim
və ona təkzibolunmaz dəlillər və sübutlar göstərə bilməzdim. Mənim onun
günahlarına aidiyyətim yoxdur – o özü azğınlığa üstünlük vermiş və haqdan
uzaqlaşmışdır”. Fövqəluca həmçinin buyurur: “İş bitincə, şeytan deyəcək:
“Həqiqətən, Allahın vədi haqq vəd idi, mən isə sizə vədə verib, sözümün
üstündə durmadım. Mənim sizin üstünüzdə heç bir hakimiyyətim yox idi. Mən
sizi çağırdım, siz də mənə qulaq asdınız. Buna görə məni qınamayın, özünüzü
qınayın. Mən sizə kömək edə bilmərəm, siz də mənə kömək edə bilməzsiniz.
Şübhəsiz ki, sizin əvvəllər mənə ibadət etmənizə mənim aidiyyətim yoxdur...” (İbrahim,
14/22).
ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ
(50. 28) “O, buyuracaq: “Mənim
hüzurumda mübahisə etməyin. Mən sizi əvvəlcədən xəbərdar etmişdim”.
Fövqəluca görəndə ki, kafirlər və
şeytanlar bir-biriləri ilə mübahisə edirlər, belə buyuracaq: “Mənim
hüzurumda höcətləşməyin, çünki bu onsuz da sizə fayda verməyəcəkdir. Mən
sizə xəbərdarlıq nazil etmişdim. Yanınıza öz doğruçuluğunu aydın ayələr və
parlaq dəlillərlə təsdiq etmiş elçilər gəlirdilər. Onlar sizə dinin haqq
olduğunu sübut edirdilər və sizi öz kafirliyinizə cahilliyiniz və bilməməzliyinizlə
bəraət qazanmaqdan məhrum edirdilər. Bu gün siz Mənim hüzurumda öz əməllərinizlə
birlikdə dayanmısınız və mütləq onlara görə əvəz alacaqsınız”.
ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ
(50. 29) “Mənim Sözüm dəyişilməzdir və
Mən qullarıma zalımlıq edən də deyiləm».
Allah Öz vədini pozmaz, çünki elə bir kəs
yoxdur ki, onun sözü Fövqəlqüdrətli Allahın nitqindən daha doğru ola bilsin. O
(Pak və Müqəddəs), Öz qullarına yalnız onların etdikləri əməllərinə görə əvəzini
verəcəkdir və onların nə günahlarını artıracaq, nə də göstərdikləri xidməti
azaldacaqdır.
ﯷ ﯸ ﯹ ﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ
(50. 30) “Həmin gün Biz Cəhənnəmə
buyuracağıq: “Sən doldunmu?” O soruşacaq: “Daha da varmı?”
Fövqəluca Cəhənnəmə düşəcək
günahkarların hədsiz dərəcədə çox olması haqqındakı xəbərlə insanlara bu həqiqətin
dəhşətliliyini çatdırmaq istəyir. Onlar o qədər çox olacaqlar ki, Rəbb Cəhənnəmdən
soruşacaq: “Sən doldunmu?” Cəhənnəm öz Rəbbinə görə kafirlərə qəzəblənəcək
və onlara qarşı amansız olacaqdır və buna görə o, Ondan xahiş edəcək ki,
bütün qalan günahkarları və cinayətkarları da ona atsınlar.
Allah isə Cəhənnəmi
ağzına qədər əzabkeşlərlə dolduracağını vəd etmiş və belə buyurmuşdur: “...Mən
mütləq günahkar cinləri və insanları – hamısını birlikdə Cəhənnəmə dolduracağam...”
(Hud, 11/119). Bütün kafirlər Cəhənnəmə vasil edildikdən sonra, Fövqəlqüdrətli
Allah, Onun naqis məxluqlarının ayağına bənzəməyən, Ayağını[12]
onun üstünə basacaq və Cəhənnəm üstünə çökən təzyiqdən bağırıb deyəcəkdir:
“Bəsdir! Bəsdir! Mənə bəsdir – mən doldum!”
ﰁ ﰂ ﰃ ﰄ ﰅ ﰆ
(50. 31) “Cənnət təqvalılar üçün
yaxınlaşdırılacaq və yaxınlıqda olacaq».
Əməlisaleh insanlar onların öz Rəbbindən
qorxduqlarına, şirkdən, böyük və kiçik günahlardan çəkindiklərinə, Onun hökümlərinə
itaət etdiklərinə görə layiq olduqları bu gözəl məkanı, onlar üçün hazırlanmış
zövq oxşayan əbədi məmnuniyyəti və gözəllikləri görəcəklər. Salehləri
uğur qazanmaları münasibəti ilə təbrik edəcək və onlara deyəcəklər:
ﰇ ﰈ ﰉ ﰊ ﰋ ﰌ ﰍ ﰎ ﰏ ﰐ ﰑ ﰒ ﰓ ﰔ ﰕ
(50. 32) “Bu, sizə vəd ediləndir! O, hər
itaətkara və riayət edənə,”
(50. 33) “Mərhəmətlini görmədən qorxana
və qəlbən yönələrək gələnə məxsusdur”.
Cənnət yurdu, qəlbin həzz aldığı və
baxışların dikilib qaldığı nemətləri ilə doğru yola qayıtmağa can atan, Rəbbini
sevən, hər an Onu xatırlayan, yardım haqqında Ona dua edən, Ona qorxu və
ümidlə müraciət edən, Onun dininin qanunlarına riayət edən, hökümlərini səmimiyyətlə
və düzgün yerinə yetirən, yol verilənlərin sərhədini aşmayan, Mərhəmətli
Allahdan Onu görmədən qorxan, Onu daha yaxşı dərk etməyə çalışan, Onun rəhm edəcəyinə
və bağışlayacağına təvəkkül edən, Rəbbi qarşısında ürəyində tövbə ilə
dayanan, üzünü yalnız Ona çevirən və bütün istəklərini Onun bəyəndiklərinə
tabe edən hər kəs üçün hazırlanmışdır.
Mömin Rəbbindən
qorxduğunu təkcə insanların arasında olduqda büruzə verməməlidir. O, Allahla
tənha qaldıqda qorxu hissi keçirməlidir. Onun qarşısında yalnız belə qorxu
hissi səmimi və əsaslı olur. Amma bəzi insanların başqalarının gözü önündə sərgilədikləri
“qorxu hissi” ikiüzlülüyün nümayiş etdirilməsindən başqa bir şey deyil və
onun əsil qorxu hissinə aidiyyəti yoxdur. Bu böyük hiss insana o zaman fayda
verə bilər ki, o, bu hissi insanların içində olduqda da, Allahla tənha
qaldıqda da onu duya, keçirə bilsin.
ﰖ ﰗﰘ ﰙ ﰚ ﰛ ﰜ
(50. 34) “Oraya sağlıqla daxil olun! Bu
– Əbədiyyət günüdür!”
Siz nə bəlalara, nə də bədbəxtliklərə məruz
qalmayacaq, hər hansı şərdən və xoşagəlməz şeylərdən müdafiə olunacaqsınız. Heç
bir şey sizin səadətinizə fasilə verməyəcək və onu zəhərləyə bilməyəcək. Sizi
Əbədiyyət və ölümsüzlük gözləyir və artıq siz bu aləmdə hüzn və kədərin nə
olduğunu bilməyəcəksiniz.
ﰝ ﰞ ﰟ ﰠ ﰡ ﰢ ﰣ
(50. 35) “Orada onlar üçün
arzuladıqları hər şey hazırlanmışdır. Dərgahımızda isə daha artığı vardır”.
Cənnət sakinləri arzu etdikləri hər
şeyi alacaqlar, Mərhəmətli və Rəhimli Allah isə onların mükafatını
artıraraq, onları baxışların rast gəlmədiyi, qulaqların eşitmədiyi və hətta
insanların ağıllarına belə gətirmədikləri şeyləri onlara əta edəcəkdir.
Ən ecazkar və ən əzəmətli mükafat isə
Fövqəlqüdrətli Allahın alicənab Üzünə baxmaq, Onun gözəl nitqindən həzz almaq,
Onun yaxında olmasından ləzzət duymaq imkanı olacaqdır. Ey Rəbb, bizi bütün bunlardan
məmnun olmağa yönəlt!
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ
ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ
(50. 36) “Biz onlara qədər, onlardan
güclü olan neçə-neçə nəsilləri həlak etdik! Onlar yer üzündə gəzib-dolaşmışdılar.
Məgər qaçıb xilas ola bildilərmi?”
Fövqəluca, Muhəmməd Peyğəmbəri (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) inkar edənləri və uydurma ilahlara ibadət
etməyi üstün tutanları azğınlığa düşməkləri barədə bir daha xəbərdar edir. Məkkə
müşriklərindən daha böyük gücə və hakimiyyətə malik olan neçə-neçə müxtəlif
xalqları Allah həlak etmişdir. Onlar güclü müdafiə istehkamları və qalalar
inşa edir, gözəl saraylar və qəsrlər ucaldırdılar, ecazkar bağlar salır,
kanallar çəkirdilər. Onlar əkir, tikir, dağıdırdılar, lakin onlar Allahın elçilərini
(onlara salam olsun!) rədd edəndə və Onun ayələrindən üz çevirəndə, heç nə
onlara fayda vermədi. Onları sərt qisas və agrılı-acılı cəza çulğaladı. Bu cəzadan
xilas yolu yox idi. Nə güc, nə var-dövlət, nə övladlar günahkarlara ağır
qismətdən qaçmağa kömək edə bilmədi.
ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ
(50. 37) “Həqiqətən, bunda ürəyi olan,
qulaq asan və şahid olan kəslər üçün bir öyüd-nəsihət vardır».
Böyük ürəyə malik,
zirək, ağıllı və təmiz qəlbli insan Allahın ayələri üzərində düşünməli,
onlardan fayda əldə etməli və öz xasiyyəti və adətlərini təkmilləşdirməyə səy
göstərməlidir. O, Allahın nəsihətlərinə qavrama orqanları ilə diqqət
yetirir və onları qəlbi ilə dinləyir, onlara əsaslanır və onlarda şəfa və
haqq qərarlar tapır.
Allahın ayələrindən üz döndərənə və
onlara diqqət yetirməyənə gəldikdə isə, onlar ona heç bir fayda vermir. O,
haqqı qəbul etməkdən boyun qaçırır ki, Aqil Allah belələrini doğru yola yönəltmir.
ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ ﭵ ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ
(50. 38) “And olsun ki, Biz göyləri,
yeri və onların arasındakıları altı dövrdə xəlq etdik və yorğunluq Bizə
toxunmadı».
Fövqəluca Özünün hüdudsuz hakimiyyətindən,
sarsılmaz iradəsindən və onların sayəsində əzəmətli məxluqlar yaratmasından
xəbər verir. Rəbb Kainatı yaratmağa bazar günü başlamış və cümə günü isə onu
bitirmişdir və bu zaman ərzində nə yorğunluq hiss etmiş, nə gücdən düşmüş, nə
də zəiflik duymamışdır. Məgər bu nəhəng aləmi Yaradan ölüləri dirildə bilməzmi?
ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ
(50. 39) “Sənə nə deyirlərsə, səbir et və günəş doğmazdan öncə və batmazdan qabaq
həmd ilə Rəbbini tərifləyib şərəfləndir».
(50. 40) “Gecənin bəzi saatlarında və səcdələrdən
sonra Onu şöhrətləndir!”
Onların səni söymələrinə və təlimini rədd
etmələrinə diqqət yetirmə, Rəbbinin hökümlərini səbirlə yerinə yetir və Ona
günün başlanğıcında və sonunda, gecələr və namazlarının sonunda Ona həmd
edib, şərəfini ucalt. Həqiqətən, Fövqəluca Allahı xatırlamaq insanların ürəklərini
rahat edir, sevinc gətirir və çətinlikləri səbirlə adlamağa kömək edir.
ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ
(50. 41) “Eşit! Həmin gün carçı yaxın
bir məkandan çağıracaqdır».
Ayədə mələk İsrafilin yer üzündə sura
üfürəcəyindən bəhs edilir.
ﮘ ﮙ ﮚ ﮛﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ
(50. 42) “Həmin gün onlar həqiqətən
müdhiş bir səs eşidəcəklər. Bu – Çıxış[13] günüdür”.
Həmin gün insanlar elə qorxunc bir fəryad
eşidəcəklər ki, dəhşətə gələcəklər. Bu Çıxış günü olacaqdır və
insanları diriltmək yalnız Fövqəlqüdrətli Allahın səlahiyyətinə aid olduğu
üçün, sonra Quranda belə deyilmişdir:
ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ
ﮬﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ
(50. 43) “Həqiqətən, Biz dirildirik və
öldürürük. Qayıdış Bizə olacaqdır».
(50. 44) “Həmin gün yer yarılacaq və
onlar çıxmağa tələsəcəklər. Bu toplanış Bizim üçün asandır».
Dirildilmiş insanlar carçının
çağırışına cavab verməyə tələsəcəklər və Qiyamət gününün Toplanış
meydanına gələcəklər. Allah heç bir çətinlik çəkmədən onları bir yerə
toplayacaq və bu Onun yorğunluğuna səbəb olmayacaqdır.
ﯔ ﯕ ﯖ ﯗﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ
(50. 45) “Onların nə danışdığını Biz
daha yaxşı bilirik və sənin onları məcbur etməyin lazım deyil. Quranla Mənim təhdidimdən
qorxanlara nəsihət ver!”
Biz onların səni
necə incitdiklərini bilirik. Biz sənin qayğını çəkirik, yolunu
asanlaşdırırıq və sənə düşmənlərin üzərində qələbə çalmaqda mütləq kömək
edəcəyik. Buna görə Rəbbinə təvəkkül et, Onun vədinə sevin, onun gerçəkliyinə
əmin ol və həmişə yadında saxla ki, Biz sənə səndən daha mərhəmətli və daha Rəhimliyik.
Sənə yalnız Allahın vədinin gerçəkləşəcəyi günü gözləmək və möhkəm ruhlu
elçilərin (onlara salam olsun!) nümunəsini davam etdirmək qalır. Sənə insanları
iman gətirməyə məcbur etmək lazım deyil, axı sən onların üzərində hakimiyyətə
malik deyilsən. Fövqəluca həmçinin buyurur: “Həqiqətən, sən – yalnız xəbərdarlıq
edən nəsihətçisən və hər bir xalqın nəsihətçisi vardır” (Rəd, 13/7).
İnsanlara onların
ağılları və ürəkləri ilə başa düşə biləcəkləri sözlərlə nəsihət ver,
onlara xeyirxahlıq etməyi, şərdən çəkinməyi öyrət və Allahdan qorxan möminlər
sənin xütbələrinə hökmən qulaq asacaqlar. Allahın qisas alacağından qorxmayanlara
və ona[14]
inanmayanlara gəldikdə isə, sənin öyüd-nəsihətlərin onları, bilməməzliyə
və məlumatı olmadığına görə, Allah qarşısında bəraət almaq imkanından məhrum
edir. Bax elə buna görə də fasiqlər deyə bilməyəcəklər ki, onlara moizəçi və
nəsihətçi gəlməmişdi.
[1] Başlanğıc hərflərindən biri olan və anlaşılması
asan, təqlid edilməsi isə qətiyyən mümkün olmayan möcüzələr nümayiş etdirən bu
“Qaf” hərfi, “Quran” sözünün ilk hərfi olduğu üçün, onun Quranı təmsil etdiyi
düşünülür. Belə görünür ki, Quranı təmsil etdiyini düşündüyümüz “Qaf” hərfi
başlanğıc hərfi olaraq, iki surədə keçir. Bu surələrdə keçən “Qaf” hərflərini
toplasaq, 114 rəqəmini (114=(19x3)) alarıq ki, bu da Quran surələrinin
sayıdır (Bax: “Quran heç tükənməyən möcüzələr”, 2005, İstanbul, səh. 408).
F.S.
[2] Bu (50-ci) surənin 1-ci ayəsində Allah Quranı – şərəfli
(şanı uca, şan-şöhrətli) adlandırmışdır (ər. - məcidالْمَجٖيدِ) və bu sifət
Fövqəluca Allahın Öz gözəl sifətlərindən biridir. Deməli, Allah Özünü şərəfləndirdiyi
sifətlə Quranı da vəsf etmişdir ki, bu da onun Özü kimi sarsılmaz, kamil və mükəmməl
olmasını təsdiq edən misilsiz bir dəlildir. (Yuxarıdakı mənbə: səh 410). F.S.
[3] İnkar edən. Burada: Allahı və Onun Elçisini (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) inkar edənlər, onlara iman gətirməyənlər nəzərdə
tutulur. F.S.
[4] Qiyamət günü insanların dirildilməsi. F.S.
[5] Müdrik Allahın bu ayəsi
və onun şərhindən aydın olur ki, insanın yaradılışından vəfatınadək olan hər
şey Mühafizəolunan Səhifələrdə (“Lövhi Məhfuz”) qeyd olunmuşdur. Allahın bu Bəyanatı
ağıl sahibləri üçün kifayət qədər yetərlidir ki, onlar dirilmə prosesinin
Allahın sərəncamında olan “sıravi” məsələlərdən biri olduğunu və onun möcüzə
deyil, sənədləşdirilib-proqramlaşdırılmış bir ilahi əməl olduğunu dərk
etsinlər. Bu Əzəmətli Proqramın həyata keçirilməsi, biz öz bilgisayarımızı
asanlıqla işə saldığımız kimi, Allahın Qədərinə müvafiq, gerçəkləşdiriləcək
bir əməliyyat olacaqdır və bunda Kainatın Yaradıcısı üçün heç bir çətinlik və
ya maneə yoxdur. İnsanların Qiyamət günü dirildiləcəyinə inana bilməyənlər, qoy
burada gətirdiyimiz bu elementar nümunə üzərində düşünsünlər, özlərinin
elmi-texniki biliklərinə və təcrübəsinə əsaslanıb, həqiqəti dərk etməyə
çalışsınlar. Haqqı dərk etməyə ağıl cəhətdən qabil olanlar üçün bunları
anlamaq və Allahın Quranına iman gətirmək heç də çətin bir şey deyildir. F.S.
[6] Ayənin başlanğıcında “qulların
ruzisini” ifadəsi ilə 50/7-9-10-cu ayələrdə xatırlanan taxıl və meyvələr
(xurma) nəzərdə tutulur. F.S.
[7] Bu fraqmentdə isə “onunla”, sözü ilə bərəkətli
su nəzərdə tutulur. F.S.
[8] Qiyamət günü Fövqəlqüdrətli Allahın
ölüləri dirildib qəbirlərindən çıxarması nəzərdə tutulur.
Qeyd:
Mənim bu izahları ayrıca səhifəaltı qeydlər kimi verməkdə məqsədim Allahın şərəfli
ayələrinin tərcümələrinə bəşər sözünü əlavə etməməklə bağlıdır və imkan
yarandıqca, bu əsərdə istifadə etdiyim Quran tərcümələrinə edilmiş və ayələrin
əslində olmayan söz və ifadələrdən tərcümələri mümkün qədər təmizləməkdir. Tərc.
F.S.
[9] Ayənin əslində “mirzə” (katib) kimi tərcümə etdiyim söz : الْمُتَلَقِّيَانِ kimi verilmişdir və rus dilinə
“iki mələk” söz birləşməsi ilə çevrilmişdir. Mən həmin sözü ana dilimizdə
vaxtilə geniş işlədilmiş və indi unudulmaqda olan “mirzə” kimi verməyi daha
məqsədə uyğun saydım. Həm də الْمُتَلَقِّيَانِ sözündə
“mələk" ifadəsinin olmadığını nəzərə alaraq, onu (“mələk” sözünü) ayənin
dilimizə tərcüməsində işlətmədim. F.S.
[11] Yəni, onu qova-qova gətirənlə (çarvadarla) gələcək.
F.S.
[12] İmam
Kurtubi “Əl-Camiu li-Ahkamil-Kuran” əsərində qeyd etdiyi kimi, “Bu “ayaq” (qədəm)
sözünü İbn Məsuddan nəql edilən rəvayət açıqlayır: “Cəhənnəmdə nə qədər
sığınacaq, zəncir, toxmaq, tabut varsa, mütləq onların üzərində sahibinin adı
da yazılmışdır. Cəhənnəm keşikçilərindən hər biri adını və məziyyətlərini
bildiyi və əzab verəcəyi adamını gözləyir. Onların hər biri (əzab verəcəkləri) əmr
olunduğu və gözlədikləri şəxslərin hamısını qəbul edib qurtarandan sonra, həmin
keşikçilər: “Yetər, yetər, bu qədəri bizə bəsdir”, deyəcəklər. Məhz həmin
vaxt Cəhənnəm içindəkilərinin üzərində bağlanıb qapanacaq, çünki artıq oraya
gəlməyə heç kim qalmayacaqdır. Məhz bu gələcək məxluq kütləsi (topluluğu)
haqqında “ricl” (sinonimi: “ayaq”-dır) və “qədəm” ifadələrindən istifadə
edilmişdir. Bu rəyin (yorumun) lehinə ayrı bir hədisdə Peyğəmbərin (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!): “Fövqəluca Allah ora üçün yeni məxluqlar
yaradıb Cənnətin artmaqda olan məkanına sakin edincəyə qədər Cənnətdə (yenə
kifayət qədər) artıq yer qalacaqdır” sözləri də bunu təsdiq etməkdədir.
Bax: Kurtubi Təfsiri, Qaf surəsinin 31-ci ayəsinin şərhi. Qeyd: tərc. F.S.
[13] Qiyamət günü ölülərin
Fövqəlqüdrətli Allah tərəfindən dirildilib qəbirlərindən çıxarılacaqları gün nəzərdə
tutulur. F.S.
[14] Allahın alacağı qisas, yəni insanların əməllərinə
görə onlara verəcəyi ədalətli əvəz nəzərdə tutulur. F.S.
Комментариев нет:
Отправить комментарий