ƏL-HƏQQƏ
SURƏSİNİN
ŞƏRHİ
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ
Mərhəmətli
və Rəhimli Allahın adı ilə!
ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ
(69. 1)
“Labüdolan!”[1]
(69. 2) “Nədir
bu Labüdolan?”
(69. 3) “Sən
hardan biləydin ki, Labüdolan nədir?”
Bu (اَلْحَاقَّةُ)[2] –
mütləq bütün məxluqlar üçün baş verəcək Qiyamət gününün adlarından
biridir. Həmin gün əşyaların əsil mahiyyəti aşkar olacaq və insan ürəklərinin
sirri aydınlaşacaqdır. Fövqəluca dəfələrlə Labüdolan günün gələcəyini
insanlara xatırlatmış və bununla onun əhəmiyyətini vurğulamışdır. Həqiqətən
də, həmin gün böyük hadisələr və müdhiş dəhşətlər Günü olacaqdır!
Sonra Rəbb
bu dünyada olmuş və Qiyamət günü baş verəcəklərə bənzəyən hadisələri təsvir
edir. O (Pak və Müqəddəs), itaətsizlik edən xalqları sarsıtmış amansız cəza
haqqında xatırladaraq belə buyurur:
ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ
(69. 4) “Səmudlular
və adlar Böyük bəlanı yalan saydılar”.
Səmudlular –
məşhur qəbilə idi və Hicr şəhərində məskunlaşırdılar. Allah onlara elçisi
Salehi (ə) göndərir. O (ə) onları müşriklikdən əl çəkməyə və tək Allaha ibadət
etməyə çağırırdı. Lakin səmudlular onun (ə) dəvətini rədd etdilər və onu (ə)
yalançı saydılar. Onlar bütün canlıları dəhşətə salan ölçüyəgəlməz bədbəxtliyə
bənzər olan Böyük bəla gününə iman gətirmədilər.
Adlar isə Hadramautun[3]
sakinləri idilər. Onlara da Allah elçisi Hudu (ə) göndərmişdi. O (ə) da
onların arasında tək Allaha ibadəti təbliğ edirdi, lakin onlar da ona (ə)
iman gətirmədilər, dirilmə haqqında onlara gətirdiyi xəbəri rədd etdilər.
Allah bu xalqları elə bu dünyada cəzalandırdı və buyurdu:
ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ
(69. 5) “Səmudlular
şiddətli fəryadla qırıldılar”.
Bu çox dəhşətli
bir fəryad idi ki, ürəklər ondan parçalanırdı. Kafirlərin
hamısı ölüb yerə sərildilər. Onların şəhərində evlərdən və meyitlərdən başqa
heç nə qalmadı.
ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ
(69. 6)
“Adlar isə sərt şaxtalı küləklə həlak edildilər».
Allah
onların üstünə şiddətli gurultu salan və öz gücü ilə ildırım şaqqıltısından
da üstün olan külək göndərdi. Bu külək kafirlərin üzərində şiddətlə
vıyıldayırdı və həddi-hüdudu yox idi.
ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ ﯶ ﯷ ﯸ ﯹ ﯺ
(69. 7) “O, onu onların üzərində yeddi gecə və səkkiz gün ərzində
fasiləsiz əsməyə məcbur etdi və sən, çürümüş xurma ağaclarının gövdələri
kimi qopub yerə sərilmiş insanları görə bilərdin».
O, onlara fəlakət, bədbəxtlik və dəhşət gətirdi və nəticədə yerə sərilmiş
insanlar çürümüş ağacların qol-budaqları kimi yerə düşüb qalmış, çürük gövdələr
kimi bir-birinin üstünə yıxılmışdılar.
ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ
(69. 8) “Sən
onlardan qalmış bir şey görürsənmi?”
Bu elə bir
sualdır ki, cavab verilməsini tələb etmir. Şübhəsiz ki, onlardan heç bir əsər-əlamət
qalmamışdır!
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ
(69. 9)
“Firon, ondan əvvəlkilər və alt-üst edilmiş yurdlar günah törədirdilər”.
Lakin Allaha
itaətsizlik edən və yer üzündə özbaşınalıq törədən təkcə bu xalqlar deyildi.
Misir hökmdarı – Firon (L) da bu yolu seçmişdi. Allah onun (L) yanına qulu və
elçisi İmran oğlu Musanı (ə) göndərmişdi. Rəbb ona (L) aydın möcüzələr göstərmiş
və bunun sayəsində də haqq ona (L) aydın olmuşdu. Lakin öz şərəfsizliyi və təkəbbürlüyü
üzündən o (L), bu möcüzələri rədd etmiş və kafir olmuşdu. Başqa xalqlar da
var idi ki, haqqı qəbul etməkdən boyun qaçırmışdılar və onların arasında
alt-üst edilmiş şəhərlərin əhalisi, yəni Lut peyğəmbərin (ə) xalqı da var idi.
Bütün bu xalqlar kafirliyə və allahsızlığa batmışdılar, zalımlıq və inadkarlıq
edir, günah və pozğunluq törədirdilər.
ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ
(69. 10)
“Onlar öz Rəbbinin elçisinə itaətsizlik etdilər və O da onları getdikcə güclənən
əzabla yaxaladı”.
Hər bir xalq
Allahın onlara göndərdiyi elçini (ə) inkar edirdi. Buna görə Allah onları məhv
etmək üçün üstlərinə kifayət qədər cəza nazil etmişdi.
ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ
(69. 11)
“Şübhəsiz ki, su qalxmağa başlayanda, Biz sizi üzən vasitə ilə daşıdıq”
Həmin xalqlardan biri də Nuh peyğəmbərin (ə) xalqı idi. Allah onun (ə)
kafir qəbilədaşlarını suda batırmaq qərarına gəldikdə, suyu yer üzündə
qalxmağa və hətta hündürlükləri belə basmağa məcbur etdi. Lakin bununla
yanaşı Allah bəşəriyyətə mərhəmət göstərərək, onu gəmi ilə xilas etdi və ona
yalnız seçilmişləri yerləşdirdi və onların bel sütununda gələcək nəsillərin
zərrələrini saxladı.
Ey insanlar!
Bütün günahkarların həlak edildiyi vaxt sizi xilas edən Allaha həmd edin!
Tövhidin haqq olmasına dəlalət edən Allahın ən böyük möcüzələrindən ibrət
götürün! Bu möcüzələrdən birini xatırladaraq, sonra Fövqəluca Allah belə
buyurur:
ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ
(69. 12)
“ki, o sizin üçün bir ibrət olsun və yadda saxlayan qulaq onu yadda saxlasın».
Gəmilərə
baxdıqda, siz o ilk gəmini və onun tarixçəsini xatırlamalı və Allahın,
elçisinin (ə) ardınca gedən möminləri necə xilas etməsini və yer üzündə qalan
bütün digər insanların hamısını necə məhv etməsini yada salmalısınız. Həqiqətən,
istənilən əşya, ilk dəfə bu qəbildən yaradılan şeyi bizə xatırladır.
Ey ağıl
sahibləri! Siz bu nəsihəti anlamalısınız və onun mahiyyətini dərk etməlisiniz.
Haqdan üz döndərən və öz taleyinə laqeyd yanaşan, axmaq olan, ağıldan və
uzağı görmək qabiliyyətindən məhrum olan kəs bunu edə bilməz. Onlar
Allahın ayələrindən özləri üçün heç bir fayda əldə edə bilmirlər, çünki
Allahın nazil etdiyinin mahiyyətini başa düşmürlər və Onun Kitablarına iman
gətirmirlər.
Fövqəluca əvvəlki
ayələrdə Allahın elçilərini (onlara salam olsun!) yalançı adlandıran kafirlərin
layiq görüldüyü dünyəvi cəza haqqında xəbər vermişdi. O (Pak və Müqəddəs), həmçinin
bildirmişdir ki, Öz elçilərini və onların sadiq ardıcıllarını necə xilas
etmişdir. Bütün bunlar hər bir insanın öz əməllərinə görə tam alacağı
Axirət həyatındakı böyük əvəzin yalnız astanası idi. Buna görə, sonra Rəbb
dünyanın sonu çatanda baş verəcək qorxunc hadisələri bəyan edir.
ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ
(69. 13)
“Sura cəmisi bir dəfə üfürüləndə”,
İsrafil (ə)
sura üfürəcək və bundan sonra məxluqların ruhları artıq əsaslı surətdə
formalaşmış bədənlərinə yönələcəklər. Hər bir ruh öz bədəninə daxil olduqdan
sonra, bütün insanlar aləmlərin Rəbbinin hüzurunda dayanacaqlar.
ﭵ ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ ﮄ ﮅ
(69. 14)
“yer və dağlar qaldırılıb parçalandıqda və birdəfəliyə toza çevrildikdə,
(69. 15) “həmin
gün Hadisə[4] başlayacaq».
(69. 16)
“Göy yarılacaq, çünki o həmin gün zəif olacaqdır».
Dağlar toza çevriləcək, sonra isə yer üzünə yayılaraq, yox olacaq.
Onda bütün yer üzü düzənliyə çevriləcək və onun səthində nə çökəkliklər, nə
də hündürlüklər olmayacaqdır. Yerin və onun üzərindəkilərin taleyi belə
olacaqdır. Göylərə gəldikdə isə, onlar ehtizaza gələcək, qabağa-dala hərəkət edəcək
və nəhayət, parçalanacaqlar. Onların rəngi dəyişiləcək, öz əvvəlki möhkəmliyi
və qüdrətini itirəcək. Yalnız nəsə böyük, dəhşətli və həyəcanlı bir şey
Allahın bu qüdrətli məxluqunu zəiflətməyə qadirdir.
ﮆ ﮇ ﮈﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ
(69. 17) “Mələklər
onun kənarlarında olacaqlar və səkkiz nəfəri isə sənin Rəbbinin Ərşini öz üzərlərində
daşıyacaqdır”.
Mələklər
göylərin yan tərəfləri ilə uçacaq. Onlar öz Rəbbinin və Onun əzəməti
qarşısında mütləq itaət və mütiliklə davranacaqlar. Müdhiş gücə malik səkkiz
mələk isə Öz qolları üzərində rəhməti və ədaləti ilə məhkəmə qurmağa yönələn
Mərhəmətli Allahın Ərşini daşıyacaqdır.
ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ
(69. 18) “Həmin
gün siz təqdim olunacaqsınız və heç bir sirriniz gizli qalmayacaq”.
Bədəninizin nə bir zərrəsi, nə bir əməliniz, nə də bir özəl cizginiz
Fövqəluca Allahdan gizli qalmayacaqdır, çünki bütün aşkar və qeybə aid olan
şeylər Ona məlumdur. Yalın, lüt və sünnət olunmamış insanlar hamar yer
üstündə ayaq üstündə dayanacaqlar və carçının səsini diqqətlə dinləyəcəklər.
Rəbbin baxışı onların vücudunu, qəlbini saracaq və O (Pak və Müqəddəs), törətdikləri
əməllərə görə onlara əvəzini verəcək. Sonra Fövqəluca Allah bu qorxunc məhkəmənin
necə keçəcəyini xəbər verir və buyurur:
ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ
(69. 19)
“Kitabı sağ əlinə verilən deyəcək: “Budur! Oxuyun mənim kitabımı!”
(69. 20) “Mən inanırdım ki, məndən hesab tələb ediləcəkdir».
Bunlar xoşbəxt
möminlər olacaqlar və onlara xeyirxah əməllərinin qeyd olunduğu kitab sağ əllərinə
veriləcək. Qiyamət günü bu onları fərqləndirən bir əlamət olacaqdır və bununla
Rəbb onların işini şərəfləndirəcək və onlara böyük ehtiram göstəriləcəkdir. Ürəyi
xoşbəxtlik və sevinclə dolu olan belə insan istəyəcəkdir ki, Rəbbin ona
lütüfkarlıq göstərməsini Allahın bütün məxluqları görsünlər və buna görə,
deyəcəkdir: “Bura baxın! Oxuyun mənim kitabımı!” Bu qeydlərdə Allahın
onun günahlarını bağışlaması, nöqsanlarını örtməsi, onun üçün Cənnət bağları
və çoxsaylı uğurlar hazırlanması yazılmışdır. O, buna Allahın lütfü ilə, Qiyamətə
və hesab veriləcəyinə iman gətirməsi, Allahın onun bu günə hazırlaşmasına və
yaxşı işlər görməsinə kömək etməsi sayəsində nail olmuşdur. Məhz buna görə
mömin bildirəcək ki, o, hesablaşmanın və əvəzin labüdlüyünə əmin idi.
ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ
ﯔ
(69. 21)
“Artıq o, Səadətə qovuşmuşdur”
(69. 22) “yüksək
bir Cənnət bağında”,
(69. 23)
“meyvələrin yaxın olduğu yerdə”[5].
O (mömin),
ürəyinin istədiyi və baxışlarının dikildiyi hər şeyi tapıb, əldə edə biləcəkdir.
O, öz həyatından razı qalacaq və başqa heç bir şey istəməyəcəkdir. O, Cənnət
bağlarında yüksək imarətlərdə, saraylarda və füsunkar ucalıqlarda
yaşayacaqdır. Cənnət ağaclarının budaqları o qədər aşağı sallanacaq ki, Cənnət
sakinləri ləzzətli meyvələri ayaq üstə olanda da, oturanda və ya uzanmış
halda da dərə biləcəklər.
ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ
(69. 24) “Ötən
günlərdəki əməllərinizə görə iştahla yeyin-için!”
Ləzzətli yeməklərdən
və əla içkilərdən istədiyiniz qədər həzz alın. Bu gün heç bir şey sizin məmnunluğunuzu
poza və iştahınızı korlaya bilməz. Siz buna öz xeyirxah əməllərinizlə layiq
olmusunuz, axı siz namaz qılar və oruc tutardınız, sədəqə verər və həccə gedərdiniz,
insanlara yaxşılıq edər və Allahı xatırlayardınız, öz səhvlərinizi tövbə edərdiniz
və pis əməllərdən çəkinərdiniz. Beləliklə, Fövqəluca qeyd edir ki, məhz
xeyirxah işlər insanların Cənnətə düşməsinə, onların səadətinin rəhni və
onların xoşbəxtliyinin əsasına səbəb olur.
ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ
(69. 25)
“Kitabı sol əlinə veriləcək kəs isə deyəcək: “Kaş ki, kitabımı mənə verməyəydilər!”
Belələri – bədbəxt
fasiqlərdir ki, onların bədxah əməllərinin yazıldığı kitabları sol əllərinə
veriləcəkdir. Bu onlara zülm olunacağına və onların dəhşətli sonuna,
rusvayçılığına, biabır ediləcəklərinə və şərəfsizliyinə bir işarədir. Belə
insan təşviş, kədər və iztirab içində deyəcəkdir: “Kaş ki, kitabımı mənə
verməyəydilər!” Axı bu kitab ona xəbər verəcək ki, o, əbədi ziyanla Cəhənnəmə
vasil olacaqdır.
ﯩ ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ
(69. 26)
“Hesabımın necə olacağını kaş bilməyəydim!”
(69. 27)
“Kaş ki, onunla hər şey bitəydi!”
Kaş ki, mən
unudulaydım, dirildilməyəydim və öz hesab kitabımı görməyəydim! Kaş ki, ölüm
hər şeyin sonu olaydı və ondan sonra dirilmə olmayaydı!
ﯲ ﯳ ﯴ ﯵﯶ ﯷ
(69. 28) “Var-dövlətimin
mənə heç bir faydası olmadı!”
O, ağır yük
kimi onun çiyinlərinə çökəcək öz keçmiş var-dövlətini və əldən getmiş
hakimiyyətini yada salacaq. O, öz Axirət həyatı üçün heç nə tədarük etməmişdi,
zənginliyi və hakimiyyəti də ona heç bir fayda gətirməyəcək və onu cəzadan
xilas etməyəcəkdi. Belə olduqda, o etiraf edir ki, var-dövlət dünyada
ona fayda vermədi, çünki o, xilas olmağa can atmırdı, əbədi həyatda isə o,
heç kimə kömək edə bilməz.
ﯸ ﯹ ﯺ ﯻ
(69. 29) “Səltənətim
də əlimdən getdi!”
Mənim hakimiyyətim yox oldu – o daha yoxdur. Bu gün mənə nə əsgərlərim,
nə də çoxsaylı tərəfdarlarım kömək edə bilməyəcəklər. Məni nə onların
çoxsaylılığı, nə də artıq ötüb keçmiş gücü xilas edə bilməz. Mənə itirdiyim
yüksək mövqeyim də fayda verə bilməz. Bütün bunlar əbəs imiş. Nahaq zəhmət çəkmişəm,
amma hər şeydən daha pis olan, bunlardan ötrü mənim mərhəmət və uğurdan məhrum
olmağımdır. Mən onları həyəcana, matəmə və qəm-qüssəyə mübadilə etmişəm. Bu dəhşətli
gündə Rəbb mələklərə əmr edəcək ki, onu cəzalandırsınlar. Sonra Cəhənnəmin
sərt və qüdrətli mühafizəçilərinə buyuracaq:
ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ ﰁ ﰂ ﰃ ﰄ ﰅ ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ ﰊ ﰋ ﰌ ﰍ ﰎ ﰏ ﰐ ﰑ ﰒ
ﰓ ﰔ ﰕ ﰖ ﰗ ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ
(69. 30)
“Onu yaxalayın və zəncirləyin”,
(69. 31)
“sonra Cəhənnəmə atın”
(69. 33) “O,
Allaha iman gətirməmişdi”
(69. 34) “və
yoxsulu yedirtməyə çağırmamışdı».
(69. 35) “Bu
gün burada onun sevimli qohumları yoxdur”,
(69. 36)
“qanlı irindən başqa yeməyə də bir şeyi yoxdur».
(69. 37)
“Onu yalnız fasiqlər yeyərlər”.
Boynuna onu boğan boyunduruq keçirin və onu Cəhənnəmin közləri
üstündə və şiddətli alovunda yandırın. Qızmar zənciri ona arxadan[8] elə
keçirin ki, onun ağzından çıxsın və o, ondan asılmış vəziyyətdə qalsın. Bu,
tayı-bərabəri olmayan dəhşətli cəza onu bir an belə rahat olmağa qoymayacaqdır.
Belə cəza necə də dözülməz olacaqdır! Vay onun halına! Gör o necə ifşa
edilmiş və alçaldılmışdır!
Onu bu əzablara
gətirib çıxaran nə olmuşdu? O, öz Rəbbinə iman gətirməmişdi, Onun elçilərinə
müqavimət göstərmiş və onların insanlara gətirdikləri Haqqı danmışdı. Onun ürəyində
kasıblara və yoxsullara qarşı rəhm hissi yox idi və buna görə o onları özü yedizdirmir
və başqalarını da bunu etməyə çağırmırdı. Onun qəlbində elə bir şey yox idi
ki, onu mərhəmətli və rəhimli olmağa sövq etsin.
Beləliklə,
Allah qarşısında xoşbəxtliyin rəhni – səmimiyyətdir və onun da əsasında
Allaha iman, insanlara xeyirxah münasibət göstərilməsi dayanmaqdadır ki,
bu da öz növbəsində yaxşılığın bütün növlərini və formalarını ehtiva
edir. Bunlardan ən görkəmlisi isə ehtiyacı olanlara yardım göstərmək və
onları ən zəruri olan şeylərlə təmin etməkdir.
Lakin fasiqlər həm xalis imandan, həm də xeyirxahlıqdan məhrumdurlar
və buna görə də ən sərt cəzaya layiqdirlər. Qiyamət günü onlara himayəçi
ola biləcək və onları Allahın cəzasından xilas edə biləcək, onlar üçün
mükafat xahiş edəcək nə qohumları, nə də dostları olmayacaqdır. Fövqəluca
buyurur:
“Onun hüzurunda, icazə verilənlərdən
başqa, heç kimin şəfaəti fayda verməyəcəkdir...” (Səba, 34/23); “Zalımların
nə sevdikləri qohumu, nə də sözü keçən bir şəfaətçisi olmayacaqdır”
(Mumin, 40/18).
Onlar Cəhənnəm sakinlərinin yaralarından axan irinlə qidalanacaqlar.
O – qaynar halda və murdar, acı dadlı, çürümüş və üfunət iyli olacaqdır.
Onu, yalnız qəsdən ağır günahlar törədən, Allahın hökümlərinə və qadağalarına
laqeyd yanaşan kafirlər yeyəcəklər. Bu iyrənc qida təkcə haqq yoldan
çıxanlara və Cəhənnəmə aparan yola qədəm basanlara qismət olacaqdır. Məhz
buna görə onlar əzab-əziyyətinin misli görünməmiş cəzalara layiq görüləcəklər.
ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ
(69. 38)
“Yox! And içirəm gördüklərinizə”
(69. 39) “və
görmədiklərinizə!”
Fövqəluca Öz
məxluqlarının gördüklərinə və görmədiklərinə and içir. Bunlara hər növ
canlı varlıqlar və həm də Böyük Allahın Özü daxildir[9].
Rəbb bu andı Öz Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) sadiqliyini
və onun (s.ə.s) gətirdiyi Mübarək Quranı təsdiq etmək üçün içmişdir.
Bununla da Allah bir daha bəyan edir ki, Peyğəmbər (ona Allahın salavatı
və salamı olsun!) Fövqəluca Xaliqin Kitabını təbliğ edir.
O (Pak və
Müqəddəs), həmçinin Peyğəmbəri (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) şair,
cadugər adlandıranları yalançılıqda ifşa edərək vurğulayır ki, onları buna
sövq edən təkcə onların kafirliyi və Allahın nəsihətlərinə diqqət yetirmək istəməmələri
idi. Əgər onlar iman gətirsəydilər və dərk etsəydilər, başa düşərdilər ki, həqiqətən,
onlara fayda verən və ya ziyan vuran nədir.
ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳﭴ ﭵ ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ ﭻﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ
ﮃ ﮄ ﮅ
(69. 40) “Bu
– şərəfli bir Elçinin sözləridir».
(69. 41) “Bu – şair sözü deyildir. Siz necə də az inanırsınız!”
(69. 42) “Bu
– kahin sözü deyildir. Nəsihətləri necə də az xatırlayırsınız!”
(69. 43) “Bu
– aləmlərin Rəbbindən nazil edilmişdir».
Muhəmməd
Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) çöhrəsinə diqqətlə nəzər
salın və baxın ki, onun cizgiləri və nəcib əxlaqı necə də gözəldir. Bu barədə
elə düşünün ki, gördüklərinizin bütün mahiyyəti sizə aydınlaşsın. Onda
sizə bəlli olar ki, o (s.ə.s) – Allahın həqiqi elçisidir və təbliğ etdiyi Quran
aləmlərin Rəbbi tərəfindən nazil edilmişdir. O, o dərəcədə ecazkardır
ki, insan sözü ola bilməz. Onun mükəmməlliyi onu Naziledənin əzəmətini
nümayiş etdirir. O, Onun sifətlərinin təkrarolunmazlığını, Onun Öz məxluqları
haqqında hədsiz qayğısını və, nəhayət, Onun Özünün bütün qullarından
üstün olduğunu göstərir. İnsanlara heç də yaraşmaz ki, onlar fasiqlərin
dediklərini təkrarlasınlar və Allah haqqında ləyaqətsiz tərzdə düşünsünlər.
ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ ﮐ
ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ
(69. 44) “Əgər
o, Bizə bəzi sözlər isnad etsəydi”,
(69. 45)
“onda Biz onun sağ əlindən tutar”,
(69. 46)
“sonra da şah damarını kəsərdik”
(69. 47) “və
sizdən heç biriniz onu xilas edə bilməzdiniz».
Əgər Muhəmməd
Bizim adımızdan yalan söyləsəydi, onda Biz onun sağ əlindən tutar, sonra da
onun ürəyindən başlayan şah damarını kəsərdik, onu kəsdikdə isə insan ölür.
Yox, əgər Peyğəmbər (ona Allahın salavatı və salamı olsun!)
– Allah bizdən uzaq etsin! – Allaha yalan nitqləri ilə böhtan atsaydı, onda
Fövqəluca o saat ona (s.ə.s) Öz sərt cəzasını nazil edərdi. O (Pak və Müqəddəs),
onu (s.ə.s) Öz qüdrətli qisası ilə yaxalayardı, axı O (Pak və Müqəddəs), - ədalətli
Hakim və Fövqəlqüdrətli Hökmdardır.
Allah, Öz Müdrikliyi sayəsində, Onun adından yalanı bəyan edənə, onunla
razılaşmayanların həyatına, mal-mülkünə qəsd edilməsinə yol verənə və eyni
zamanda həm ona[10]
və həm də onun ardınca gedənlərə[11] xilas
yolu hazırlandığını və onun[12] düşmənlərini[13] isə
məhv olmaq gözlədiyini bildirənə aman vermir.
Muhəmməd
Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı olsun) gəldikdə isə Allah ona (s.ə.s)
möcüzələri ilə yardım göstərmiş və onun (s.ə.s) haqlı olduğunu çoxsaylı aydın
ayələri ilə təsdiq etmişdir. O (Pak və Müqəddəs), düşmənləri üzərində ona (s.ə.s)
qələbə qazandırmış və onların üzərində hakimiyyət vermişdir. Bütün bunlar
onun (s.ə.s) peyğəmbərliyinin haqq olmasının ən əzəmətli şəhadətlərindəndir.
Əgər Allah onu (s.ə.s) məhv etmək istəsəydi, nə o özü (s.ə.s), nə də
kimsə bir başqası Allahın cəzasının qarşısını ala bilməzdi.
ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ
(69. 48) “Həqiqətən,
bu – təqvalılar üçün Nəsihətdir”.
Təqvalı
qullar həm din məsələlərində, həm də dünyəvi işlərdə onlara fayda verən hər şeyi
Mübarək Qurandan öyrənirlər. Onun sayəsində onlar xeyirxah işlər görür,
sağlam düşüncəyə malik olur, gözəl əxlaqa yiyələnir, dini qanunlara riayət
edir və, nəhayət, Allaha səylə ibadət edən əməlisaleh alimlər və başqaları
üçün nümunə olurlar.
ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ
(69. 49)
“Şübhəsiz ki, aranızda onu yalan sayanların olması Bizə məlumdur».
Bu sözlərdə Quranı qəbul etməyənlərə təhdid və xəbərdarlıq vardır.
Onları Allahın cəzası gözləyir. Bu cəza necə də ağrılıdır!
ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ
(69. 50) “Həqiqətən,
bu[14] – kafirlər üçün bəladır”.
Onlar Qurana
iman gətirməmişdilər və buna görə vəd edilmiş qisas onlardan alınacaqdır.
Onlar onu öz gözləri ilə gördükdə, dərin matəmə batacaqlar. Onlar bu
Kitabdan bir Təlimat kimi istifadə etmədiklərinə, onun hökümlərinə itaət
etmədiklərinə görə həsrət çəkəcəklər, çünki bu etdiklərinin nəticəsində
onlar mükafatdan məhrum olmuş və əzab-əziyyətli cəzaya layiq görülmüşdülər.
Lakin artıq qisməti dəyişmək mümkün olmayacaqdır.
ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ
(69. 51) “Həqiqətən,
bu – yəqin bir həqiqətdir”.
Yəqin həqiqət
– idrakın ən yüksək pilləsidir. İnsan hər hansı bir şeyi tam mənada dərk etdikdə,
o, ona əmin olur və ona qətiyyətlə etiqad edir. O, ona şübhə etmir və ondan
əl çəkmir.
Möhkəm
etiqadın üç dərəcəsi vardır ki, onların hər biri əvvəlkindən yüksəkdir.
İnsanın möhkəm faydalı biliklər əldə etdiyi birinci dərəcə - yəqin bilik (ilm
əl-yəkin) adlanır. İnsanın öz gözləri ilə görüb öz bildiklərinə inandığı ikinci
dərəcə - dəlillərə əsaslanan etiqad (əyn əl-yəkin) adlanır. İnsanın
hər hansı bir şeyi dad və ya hissiyat orqanları vasitəsi ilə anladığı üçüncü dərəcə
isə yəqin həqiqət (haqq əl-yəkin) adlanır.
Kəramətli
Quranı yəqin həqiqət adlandırmaq olar, çünki onda olan biliklər möhkəm dəlillərə
istinad edir. Onun təlimi o dərəcədə inandırıcıdır ki, ona
iman gətirən sanki[15]
onunla canlı rabitəyə malikdir.
ﮯ ﮰ ﮱ ﯓ ﯔ
(69. 52) “Əzəmətli
Rəbbinin adını şərəfləndir!”
Allahın adı
Müqəddəsdir və O (Pak və Müqəddəs), Onun kamilliyinə yaraşmayan hər şeydən ucadır!
Buna görə Onun şanlı, gözəl və pak məziyyətlərini xatırlayaraq Onu şərəfləndir[16].
[1]Labüdolan –
mütləq gerçəkləşəcək Qiyamət günü nəzərdə tutulur. Azərbaycan dilində bu sözün
Qiyaməti ifadə etməsini bu kitabda ilk dəfə işlətdiyimə görə onun Qurandakı (Ä) (“əl-Həqqa”) sözünü nə dərəcədə tam əvəz etməsinə
mütəxəssislərin rəy verməsinə ehtiyac var. Açığını deyim ki, bu Təfsirin
ana dilimizə tərcüməsində rast gəldiyim spesifik söz “qıtlığını” yalnız dilimizin zəngin mənbə
və mənsəblərinə dönə-dönə müraciət etməklə aradan qaldırmaq mümkün olmuşdur və
təbii ki, bu zaman sözyaratma prinsipindən vaz keçmək mümkün olmayan bir istəkdir. F.S.
[2] Labüdolan (yuxarıda 154-cu qeydə bax!). F.S.
[3] Hadramaut – Ərəb
yarımadasının cənubunda yerləşən tarixi əyalət və həmçinin qədim cənubi ərəb
məmləkətlərindən birinin adıdır. (İndiki Yəmən Ərəb Respublikasının yerləşdiyi ərazilər).
F.S.
[4] Qiyamət günü nəzərdə tutulur. F.S.
[5] Cənnət sakinlərinin
ağaclardakı meyvələri dərməsini asanlaşdırmaq üçün Allah ağacların budaqlarını
yerə elə yaxınlaşdırmışdır ki, cənnətliklər hətta istirahət etdikləri
taxtlarında belə əllərini uzatdıqda, o meyvələri asanlıqla dərə bilsinlər.
F.S.
[6] Arşın – təxminən 68 sm olan qədim uzunluq
ölçüsüdür. F.S.
[7] Ehtimal etmək olar ki,
bu uzunluq Cəhənnəm əzabkeşinin od-alov içində “sərbəst hərəkət” edə
bilməsinin məhdudlaşdırılmış həddidir. Bundan əlavə, qeyd etməliyəm ki, bir
çox tərcümələrdə bu ayə əslinə uyğun çevrilmir. F.S.
[8] 153-cü dibnotda qeyd etdiyim kimi, Quranın bu (69/32) ayəsi, ümumiyyətlə,
mənə, tanış olmaq müyəssər olduğum bir çox müxtəlif tərcümələrdə olduqca
vacib bir istilah əslinə qətiyyən uyğun gəlməyən sözlərlə verilmişdir və bu
dəhşətli cəza üsulu, sanki, bilərəkdən daha yüngül formada əks etdirilmişdir.
Mən bu nəticəyə öz təxəyyülümə əsasən gəlməmişəm. Bu feil (فَاسْلُكُوهُ) çevrilən ayələrdə “vurmaq”, “bağlamaq”, “zəncirləmək”
və sairə kimi əmr formalı hökm kimi verildiyi halda, Səədi Təfsirində bu ifadələrin
heç biri öz əksini tapmır. Ərəb müəllifi bu ayənin bu fraqmentini “yetmiş
arşınlıq zənciri kafirlərin arxasından salıb ağızlarından çıxarın” formatında
vermişdir. Bu isə ona dəlalət edir ki, Cəhənnəm Odunda hədsiz hərarətdən qızarmış
zəncir bədbəxt zalımların arxasından salınıb, bütün daxili orqanlarını
sarsıda-sarsıda ağzından çıxarılacaq və onlar Cəhənnəmdə, şişə və ya payaya
keçirilmiş kimi, həmin zəncirlərdən asılmış vəziyyətdə müdhiş əzablara məruz
qoyulacaqlar. İlk olaraq Cəhənnəmə atılan zalımlar öncə bu üsulla zəncirə
keçiriləcək. Mütləq Hökmdarın hökmü (həmin ayəyə bax) belədir! Bundan sonra
hələ digər müdhiş cəzaların veriləcəyi də ehtiva edilir. Buna görə də mən ayəni
“zəncirə keçirin” kimi redaktə etmişəm. Allah daha yaxşı bilir. F.S.
[9] Buraya Allahın məxluqlarının
bütün gördükləri və görə bilmədikləri, o cümlədən, görə bilmədikləri Fövqəluca
Xaliq də aiddir ki, Onun məxluqları, təbii olaraq, Onu bu maddi dünyada görmürlər.
F.S.
[10] Yəni, kafirə. F.S.
[11] Kafir və münafiqlərə. F.S
[12] Kafirin. F.S.
[13] Möminlər nəzərdə tutulur. F.S.
[14] Quran nəzərdə tutulur. F.S.
[15] Ey möhtərəm oxucu! Mən,
böyük islam alimi və müfəssiri Ə. əs-Səədinin rus dilindən çevirdiyim bu əsərində
kursivlə verdiyim bu müddəasına, xələl gətirmədən, bir həqiqəti nəzərinizə
çatdırmaq istəyirəm. Quran Fövqəlqüdrətli Allahın Sözüdür və yalnız Ona xas
olan ecazkarlıqlara malik olduğundan insan sözü ilə müqayisə
edilə bilməz. Allahın Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) bir-çox
hədislərində Quran ayələri və onun sözlərinin oxunmasının hikməti və oxuyanın
əldə edəcəyi çoxsaylı savablar haqqında kifayət qədər xatırlamalar, nəsihətlər
və hökümlər vardır. Bütün bunlar ona dəlalət edir ki, Allahın Quranla gerçəkləşmiş
Sözü öz zahiri görünüşündən başqa, əslində, batini məna və mahiyyətə də
malikdir. Fövqəlqüdrətli Allah Öz Sözünü Öz ilahi mahiyyətinin müəyyən təcəssümü
olaraq insanlara elçisi vasitəsilə nazil edir. Deməli, Onun Fövqəlucalığına,
Fövqəlqüdrətinə, Müdrikliyinə və bütün digər ad və sifətlərinə xas olan
ecazkar və qeybə aid nüfuzu, təsiri daimi və əbədi olduğu üçün Quran da bu
ecazkar (möcüzəli) qüvvəyə, təsirə malikdir. Allah əbədi və daima diri olduğu
üçün Onun Sözü də canlıdır. Bu mülahizəmizi təsdiq və təqdir edən çoxsaylı
nassın mövcud olduğunu müsəlman bacı-qardaşlarımız çox gözəl bilirlər.
Quranın möminlər üçün şəfa olması və onun başqa faydaları haqqında ayə və hədislər
bu düşüncəmizi daha da aydınlaşdırır. Fikrimi uzatmadan deməliyəm ki, “ona iman gətirən sanki
onunla canlı rabitəyə malikdir” kimi verilmiş müəllif ifadəsindən, altını cızdığım “sanki”
sözünü nəzərə almamağı məsləhət görərdim, çünki əslində, “sanki” sözü, ilk
növbədə ehtimal bildirir, halbuki Quranı mömin oxucu ilə, virtual deyil, məhz
real canlı əlaqə, ilahi rabitə yaratma vasitəsi kimi qəbul etmək daha əfzəldir.
Bunu dərk edən Haqqa, inşallah, daha yaxın olar! Həmd olsun Fövqəluca Allaha!
F.S.
[16] Bu, mərhum müəllifin möhtərəm oxucularına müraciətidir.
F.S.
Комментариев нет:
Отправить комментарий