SURƏSİNİN
ŞƏRHİ
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ
Mərhəmətli və Rəhimli Allahın adı
ilə!
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ
(80. 1)
“Ovqatı təlx oldu və döndü”,
(80. 2)
“çünki ona bir kor yaxınlaşmışdı”.
Bu mübarək
ayələr Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) yanına gəlmiş və
ondan (s.ə.s) Allahın dini haqqında yeni bir şey eşitmək istəyən bir mömin
kor kişi haqqında nazil edilmişdir. Həmin vaxtda onun (s.ə.s) yanına həmçinin
qureyşlilərin adlı-sanlı varlılarından biri də gəlmişdi. Allahın Elçisi
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!), təbii olaraq, insanları haqq dinə dəvət
etməyə çalışırdı. Buna görə o (s.ə.s) varlı adama müraciət etdi və kasıb kor
kişidən üzünü o ümidlə döndərdi ki, həmin varlı islamı qəbul edər və günahlarının
rəzalətindən qurtarar. Lakin Allah belə bir hərəkəti bəyənmədi və Elçisini (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) yüngülcə məzəmmət etdi.
Sonra Fövqəluca
Allah mömin ilə söhbətdən hansı faydanı ala biləcəyini xatırladır və buyurur:
ﭘ ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ
ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ ﭧ ﭨ ﭩ ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ ﭯ ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ ﭴ ﭵ ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ
(80. 3) “Sən
nə bilirdin? Bəlkə, o təmizlənəcəkdi”
(80. 4) “və
ya nəsihəti xatırlayacaqdı və xatırlaması ona fayda verəcəkdi».
(80. 5) “Heç
nəyə ehtiyacı olmadığını qərara alana”
(80. 6) “sən
diqqət yetirirsən”.
(80. 7) “O təmizlənməsə
sənə nə olacaq ki?”
(80. 8) “Sənin
yanına həvəslə gələnə”
(80. 9) “və
qorxana”
(80. 10) “sən
diqqət yetirmirsən”.
Ey Muhəmməd!
Kor kişi pis xasiyyətdən təmizlənə və gözəl keyfiyyətlər qazana bilərdi. O,
faydalı biliyi yadda saxlaya bilər və sonra ondan fayda götürərdi. Peyğəmbərliyin
və sənin xütbələrinin, nəsihətlərinin əsas məqsədi də məhz elə bundadır. Sən,
haqqı axtarmaq və onu qəbul etmək üçün yanına gələn hər kəsi gülərüz qarşılamalısan
və başqa davranış sənə yaraşmaz.
Sən, haqqı dərk
etmək niyyətində olmayan və dinsiz-imansız keçinəcəyini güman edən varlıya tərəf
çevrilməməliydin. Onun var-dövləti var, lakin o – zəngin deyil, çünki
xeyirxahlıq etmək istəmir. Sən bu kafirdən üstün olanı tərk etməməliydin,
çünki hətta əgər o küfürdən təmizlənməsə də, sən onun cinayətlərinə görə məsuliyyət
daşımayacaqsan.
Bu müddəadan
belə bir qayda yaranır: “Qeyri-müəyyən bir şeyə görə, artıq müəyyən olanı tərk
etmək, yəni güman edilən fayda xatirinə gerçək faydadan imtina etmək olmaz».
Buna görə bilik axtaran, ona ehtiyacı olan və can atan hər kəsi mehribanlıqla
qarşılamaq, ona hamıdan daha çox diqqət yetirmək lazımdır.
ﭻ ﭼ ﭽ ﭾ ﭿ ﮀ ﮁ ﮂ
(80. 11)
“Xeyr! Bu, həqiqətən, Nəsihətdir”
(80. 12) “və
qoy hər istəyən onu yadda saxlasın!”
Bunlar Allahın moizələri və nəsihətləridir. O (Pak və Müqəddəs),
qullarına nəsihət verir və Kitabında onlara ehtiyacları olan hər şeyi izah
edir, onlardan ötrü doğru yolu azğınlıqdan fərqləndirir. Bundan sonra isə
haqq insanlara aydın olan kimi, diləyən hər kəs öz işlərində onları rəhbər
tutmaq üçün əsas götürə bilər. Fövqəluca buyurur: “De: “Haqq – sizin Rəbbinizdəndir.
Kim istəyir – inanır, kim istəmirsə, qoy inanmasın...” (Kəhf, 18/29).
Sonra Fövqəluca
Allah Quran nəsihətlərinin əhəmiyyəti və əzəməti haqqında xəbər verərək,
buyurur:
ﮃ ﮄ ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ
(80. 13) “O,
kəramətli səhifələrdədir” –
(80. 14)
“ucaldılmış və pak”
(80. 15)
“elçilərin əllərindədir” –
(80. 16) “şərəfli
və itaətkarların”.
Yüksəklərə ucaldılmış bu səhifələr Quran nəsihətlərinin dəyərini və
misilsiz məziyyətlərini təsdiq edir. Şeytanlar ona toxuna və ya, gözucu da
olsa, nəzər sala bilmirlər. Onlar mələklərin – Allahın Onun qullarına göndərdiyi
elçilərinin əllərindədirlər. Bu elçilər alicənabdırlar və buna görə
onlar yalnız xeyir və xeyir-dua gətirirlər, onların qəlbi və əməlləri isə
yaxşılıqla doludur.
Allah Öz
Kitabını belə qoruyur. O (Pak və Müqəddəs), onu Öz nəcib və alicənab, qüdrətli
və təqvalı mələkləri vasitəsilə peyğəmbərlərinə nazil edir, şeytanlara isə
ona yaxınlaşmağa icazə vermir. Hər bir insan buna inanmalı və bunu qəbul etməlidir.
Lakin buna baxmayaraq, insan Allaha naşürüklük etməklə cavab verir və buna görə
də, sonra Quranda belə buyrulur:
ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ
ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡ ﮢ ﮣ ﮤ ﮥ ﮦ ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ ﮱ
(80. 17) “Qəhr
olsun insan! O necə də naşükürdür!”
(80. 18) “O,
onu nədən xəlq etmişdir?“
(80. 19)
“Nütfədən. Qədərini də yaratmış”,
(80. 20)
“sonra yolunu asanlaşdırmış”,
(80. 21)
“sonra onu vəfat etdirib, qəbrə qoymuşdur”.
(80. 22)
“Sonra, istədiyi vaxt O, onu dirildəcəkdir».
(80. 23)
“Xeyr! O, hələ də Allahın əmr etdiyini yerinə yetirməmişdir».
İnsan
Allahın ona verdiyi nemətləri müqabilində necə də naşükürdür! O, haqq ona məlum
olduqdan sonra, ona müqavimət göstərir! Axı o, yalnız mənfur bir mayedən
yaradılmış aciz bir məxluqdur. Allah onun qədərini təyin etmiş, ona
boy-buxun vermiş və onu qeyri-adi müşahidə edilən və edilməsi mümkün olmayan
bacarıq və istedadla təmin etmişdir. O (Pak və Müqəddəs), onun maddi və
dini nemətlərə nail olması yollarını asanlaşdırmış, ona doğru yolu göstərmiş,
onu izah etmiş və onun sədaqətli olmasını sınaqdan keçirmək üçün ona əmr
və qadağalar həvalə etmişdir. O (Pak və Müqəddəs), onu ehtiram göstərilməsi
ilə şərəfləndirərək, ona insanın meyidini basdırmağı və cənazəni, digər
heyvan cəsədləri kimi, yerin üstündə qoymamağı anlatmışdır. Sonra da O
(Pak və Müqəddəs), onu dirildəcək ki, etdikləri əməllərinə görə ona əvəzini
versin.
Allah insanı idarə edir[1] və onu taleyinin
çoxsaylı dəyişkənlikləri ilə sınayır. Heç kim Onunla bu hakimiyyəti bölüşmür
və buna baxmayaraq, insan Onun hökümlərini icra etmir, nöqsanlara yol verir və
Onun qarşısında borclu qalır.
ﯓ ﯔ ﯕ ﯖ ﯗ ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ
ﯪ ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ ﯴ ﯵ
(80. 24)
“Qoy insan hər şeydən öncə öz yeməyinə baxsın!”
(80. 25)
“Biz bol leysan yağdırırıq”,
(80. 26)
“sonra yerdə şırım açıb,
(80. 27)
“ona taxıl əkirik,
(80. 28)
“üzüm və yonca,
(80. 29)
“zeytun və xurma ağacları,
(80. 30)
“sıx ağaclı bağlar,
(80. 31)
“meyvə və otlar bitiririk ki,
(80. 32)
“sizə və mal-qaranıza fayda versin».
Allah insana təklif edir ki, o, öz yediyinə diqqət yetirsin və qidanın
ona necə gəlib çatması haqqında düşünsün. Allah səmadan bol yağış yağdırır və
bitkilər üçün yer üzündə şırımlar açır və çoxsaylı mədəni bitkilər
yetişdirir ki, sonra onlar dadlı yeməklərə və xoşagələn yemə çevrilir. Allah
üzümü, yoncanı, zeytunu və xurmanı onların böyük faydalılığına görə xüsusilə
vurğulayır. Ərəb sözü olan “kadb” (“yonca”) həm də uzun saplağı olan bütün
bitkiləri ehtiva edir.
Allah bağlar
salır ki, ağacları çox sıx bitir, onların qol-budaqları isə bir-birinə
sarmaşırlar. Onlarda elə meyvələr yetişir ki, onlar insana sevinc və məmnunluq
gətirir. Buna misal olaraq, incili, üzümü, əriyi, narı və s. göstərmək olar.
Allah həmçinin otları[2]
yaratmışdır. Onları heyvanlar və mal-qara yeyir. Allah bu heyvanları
yaradaraq, insana tabe etmişdir. Kim bu nemətlərin üzərində düşünərsə, mütləq
öz Rəbbinə həmd edər və bütün qüvvəsini sərf edər ki, Onun yoluna gəlsin,
Onun hökümlərinə itaət etsin və Onun bildirdiklərinin hamısına iman gətirsin.
ﯶ ﯷ ﯸ ﯹ ﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ ﰀ
ﰁ ﰂ ﰃ ﰄ ﰅ ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ ﰊ ﰋ ﰌ
(80. 33)
“Qulaqbatırıcı Səs gəldikdə”,
(80. 34) “həmin
gün insan qardaşını da atacaq”,
(80. 35)
“anasını da, atasını da”,
(80. 36)
“zövcəsini də, oğullarını da”,
(80. 37)
“çünki hər bir insanın başı öz qayğısına qarışacaq».
Qiyamət günü
başladıqda, dəhşətli bir gurultu qopacaq ki, ondan qulaqlar batacaq və ürəklər
təlatümə gələcək. Onda insan özünün ən sevimli və əzizlərini belə atıb
qaçacaq: qardaşını, anasını, atasını, zövcəsini və uşaqlarını. Həmin gün o,
böyük bir dəhşətin şahidi olacaq və xeyirxah işlər görməyə sayagəlməz
ehtiyac duyacaqdır. Onu yalnız özünü cəzadan qurtarmaq düşündürəcək və buna
görə başqaları haqqında fikirləşməyə vaxtı belə olmayacaq. Həmin gün bütün
məxluqlar xoşbəxt və bədbəxtlərə ayrılacaqlar.
ﰍ ﰎ ﰏ ﰐ ﰑ ﰒ ﰓ ﰔ ﰕ ﰖ ﰗ
ﰘ ﰙ ﰚ ﰛ
(80. 38) “Həmin
gün bəzilərinin üzü parıldayacaq”,
(80. 39)
“güləcək və şadlanacaq».
(80. 40)
“Başqa üzlər isə həmin gün toz-torpaqlı olacaq”,
(80. 41)
“onlar qaralacaqlar”.
Bəxtəvər
möminlərin üzləri parıladayacaq, onlar güləcək və şadlanacaqlar, çünki onlar
xilas olduqlarını və uğur qazandıqlarını biləcəklər. Bədbəxt günahkarların
üzləri isə zülmət içində, tutqun və qapqara olacaqdır. Onlar hər cür nemətdən
əllərinin üzüldüyünü görəcək, öz bədbəxtliyi və həlak olacaqlarını biləcəklər.
ﰜ ﰝ ﰞ ﰟ ﰠ
(80. 42)
“Bunlar məhz kafir günahkarlar olacaqlar».
Onlar Allaha
Onun göstərdiyi mərhəmətinə görə minnətdarlıq etməkdən boyun qaçırardılar,
Onun ayələrini rədd edərdilər və Onun qadağalarını pozmağa cəsarət edərdilər.
Ey Rəbbimiz! Bizi bağışla və bundan xilas et, axı Sən – Səxavətlisən, Alicənabsan!
[1] Kursiv mənimdir. F.S. Müəllifin bu
dəyərli müddəası Qurana əsaslanır, İlahi hikmətini və mərhəmətini ifadə edir.
Lakin insanların böyük əksəriyyəti bu mütləq həqiqəti olduğu kimi dərk etmir və
ya etmək istəmir. Əgər insanlar Fövqəlqüdrətli Allahın onları fasiləsiz idarə və
müşahidə etdiyinə iman gətirsəydilər və buna uyğun davransaydılar, onda
onların həyatı kifayət qədər asanlaşmış olardı və onlar Qiyamətə və əbədi səadət
hazırlaşmağı üstün tutardılar. F.S.
[2] Müəllifin, ayənin
bilavasitə mətni ilə bağlı olmadığı üçün, qeyd etmədiyi və otlarla bağlı bir
qeydi oxucuların nəzərinə çatdırmaya bilmərəm. Peyğəmbərimizin (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) bəşəriyyətə, ilk növbədə isə müsəlmanlara irs
qoyduğu Təbabətində məhz Allahın xəlq etdiyi saysız-hesabsız şəfalı otlardan və
dərman bitkilərindən bəhs edilməkdədir. Düzdür, bu gün bu ilahi təbabəti, nədənsə,
həm bizim ölkəmizdə, həm də əksər xarici ölkələrdə “xalq təbabəti” deyə
adlandırırlar. Bunlar məhz Müdrik Allahın yer üzündə yaratdığı misilsiz ot və
bitkilərin və onların barəsində müalicə səciyyəsi daşıyan məlumatları isə,
Allahın elçiləri (onlara Allahın salamı olsun!) vasitəsilə bəşəriyyətə
çatdırıldığı bir şəraitdə insana bəlli olmuşdur. Görünür ki, Allahı və Onun
peyğənbərlərini unudan kütlələr şəfanın Kim tərəfindən nazil edilməsini də
unutduqları üçün, onu “xalq” adı ilə bağlamışlar. Bu isə xalqa deyil, Xaliqə,
yerin, insanın, göylərin və bütün digər varlıqların Yaradanına qarşı yalnız
laqeydlikdən doğmuş bir fenomendir. Əslinə qaldıqda, nə rəsmi tibb, nə də
“xalq təbəbətinin” nailiyyətləri bəşər təfəkkürünə insanların öz istəyi ilə
qazandırdığı bir gerçəklik deyil, yalnız Allahın qədəri ilə nizamlanan proseslərdir.
Allah istəmədikcə, hər şeyin qədərində nəzərdə tutmadıqca heç nə baş verə bilməz.
Allahın yer üzündə yaratdığı çoxsaylı otlar və bitkilər haqqında, oxucu üçün,
güman edirəm bu məlumat hələlik bəsdir. F.S.
Комментариев нет:
Отправить комментарий