ƏL-ƏNFAL
(“QƏNİMƏTLƏR”)
SURƏSİNİN
ŞƏRHİ
ﭑ ﭒ ﭓ ﭔ
Mərhəmətli və Rəhmli
Allahın adı ilə!
ﭑ
ﭒ ﭓﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘﭙ
ﭚ ﭛ ﭜ
ﭝ ﭞﭟ ﭠ
ﭡ ﭢ ﭣ
ﭤ ﭥ ﭦ
(8.1)
(Ey Peyğəmbərim!) Səndən (müharibədə əldə edilmiş) qənimətlər (onların kimə
çatması) haqqında soruşarlar. De: “Qənimətlər Allahın və Peyğəmbərinindir
(onun bölünməsi Allaha və Peyğəmbərinə aiddir). Buna görə də əgər (həqiqi)
möminsinizsə, Allahdan qorxun, aranızdakı münasibətləri düzəldin, Allaha və
Onun Peyğəmbərinə itaət edin!”
Qənimət
– müsəlmanların Allahın iradəsi ilə düşməni məğlub edərək, kafirlərdən ələ
keçirdikləri əmlakdır. Bu ayələr, Bədr döyüşündən sonra müsəlmanlar müşriklərə
üstün gəldikdə və ilk böyük həcmli hərbi qənimətə sahib olduqda, nazil
edilmişdir. O zaman bir sıra müsəlmanlar arasında qənimətlərin bölüşdürülməsi
üstündə ixtilaf baş vermişdi və onlar məsləhət almaq üçün Allahın Elçisinə (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) müraciət etmişdilər. O vaxt Fövqəluca Allah
hərbi qənimətlərin necə və kimlərin arasında bölüşdürülməsini izah etmək məqsədilə
bu ayələri nazil etmişdi.
Ey
müsəlmanlar! Qənimətlə Allaha və Onun Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) məxsusdur. Onlar onu istədikləri kimi bölüşdürə bilərlər və siz onların
qərarına müqavimət göstərməməlisiniz. Əksinə, onun (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) qərarları sizi qane etməlidir və siz ona (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) itaət etməlisiniz. Siz Allahın hökmlərini yerinə yetirərək və
Onun haramlarını pozmadan Allahdan qorxmalısınız. Siz aranızda düşmənçilikdən və
ixtilaflardan çəkinməli, qarşılıqlı məhəbbətə və qarşılıqlı anlaşmaya can
atmalı, bir-birinizdən inciməkdən uzaq olmalı və mehribançılıq münasibətləri
saxlamalısınız. Siz ancaq bu yolla birləşə və qarşılıqlı küsüşmələrin nəticələri
olan hər hansı ziddiyyətlərə və kin-küdurət dolu mübahisələrə son qoya bilərsiniz.
İnsanlar
arasında ziddiyyətlərin tənzimlənməsi onların ətraflarındakılara hörmətlə
yanaşmasını və onları incidənlərə qarşı güzəşt göstərilməsini nəzərdə tutur ki,
bunun sayəsində düşmənçiliyin və insanların qəlbində özünə yuva salan nifrətin
kökünü kəsmək mümkünləşir. Allah bunları xatırlatdıqdan sonra, Ona və Onun
Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) itaət göstərməyi əmr edir və
bu hökm geniş mənada bütün möminlərə aiddir. Məhz iman insanları Allaha və Onun
Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) tabe olmağa sövq edir. Əgər
insan Ona və Onun Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) itaət etməkdən,
nöqsanlara yol verməklə, tamamilə boyun qaçırırsa, onda onun imanı yarımçıqdır.
Beləliklə,
insanların imanını iki dərəcəyə ayırd etmək olar. Birinciyə aid olan – kamil
imandır. Buna görə insan tərifə layiq görülür və o ona ən böyük müvəffəqiyyət
qazanmağa gömək edir. İkinci dərəcəyə aid olan isə qeyri-kamil imandır.
Aşağıdakı ayələrdə Allah kamil imandan bəhs edir:
ﭧ ﭨ ﭩ
ﭪ ﭫ ﭬ
ﭭ ﭮ ﭯ
ﭰ ﭱ ﭲ
ﭳ ﭴ ﭵ
ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺﭻﭼﭽ ﭾﭿ
(8.2)
“Möminlər yalnız o kəslərdir ki, Allahın adı çəkiləndə (Onun heybət və əzəmətindən)
ürəkləri qorxudan titrəyər, Allahın ayələri oxunduğu zaman həmin ayələr onların
imanlarını daha da artırar, onlar ancaq öz Rəbbinə təvəkkül edərlər”;
(8.3) “(Vaxtlı-vaxtında, lazımınca) namaz qılar və
verdiyimiz ruzidən (Allah yolunda) sərf edərlər”.
“Muminun”
(möminlər”) sözünün müəyyən artikllə yazılışı onu göstərir ki, ayədə söhbət
haqq dinin bütün tələblərini yerinə yetirənləri nəzərdə tutur. Onların yanında
Allahın adı xatırlandıqda ürəkləri Onun qarşısında qorxudan həyəcanla titrəyir.
Bu qorxu onları günah işlətməkdən vaz keçməyə vadar edir, çünki Fövqəluca Allah
qarşısında qorxu – günahlardan əl çəkməyə yardım göstərən ən böyük amillərindən
biridir.
Quran
ayələri möminlərə oxunduqda onların imanı güclənir və buna görə onlar ayələrə
diqqətlə qulaq asır və bütün qəlbi ilə onların mənalarını dərk etməyə
çalışırlar. Bu, onların imanın güclənməsinə səbəb olur, çünki anlama insan qəlbinin
əməllərinə xasdır. İnsan vəhylərin mənası üzərində düşünürsə, onun əvvəllər
bilmədiyi məna hökmən ona agah olur. Bununla yanaşı, o, unutduğunu yadına salır
və ürəyində isə xeyirxah işlər görmək və Rəbbinin mərhəmətini qazanmaq,
günahlardan əl çəkmək və sərt cəzalardan qaçınmaq arzusu oyanır. Şübhəsiz ki,
bütün bunlar imanın artmasına səbəb olur.
Belə
iman sahibləri təkcə öz Rəbbinə təvəkkül edir və heç kimi Ona şərik qoşmurlar.
Onlar qəti əmindirlər ki, O, onları ancaq faydalı olan şeylərə yaxınlaşdırar və
onların mənəvi və maddi əməllərinə ziyan verə bilən hər şeydən uzaqlaşdırar. Təvəkkül
etmək insanı xeyirxah əməllər işləməyə təkan verir və insan öz Rəbbinə təvəkkül
etmədikcə, onun heç bir əməli kamil ola bilməz.
Belə
mömin insanlar fərz və nafilə namazlarını qəlbən və zahiri hərəkətləri ilə
qılaraq bununla İslam namazının ən vacib tələblərindən birini yerinə yetirirlər.
Bundan başqa, onlar zəkat verir, günahlarının kəffarəsi olaraq sədəqə paylayır,
öz zövcələri və qohumlarına, qullarına və kölə qadınlarına qayğı göstərir, digər
vacib sədəqələr paylayır və həmçinin könüllü olaraq müxtəlif xeyriyyə məqsədləri
üçün vəsaitlərini sərf edirlər.
ﮀ ﮁ
ﮂ ﮃﮄ ﮅ
ﮆ ﮇ ﮈ
ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ
(8.4)
“Onlar həqiqi möminlərdir. Onların öz Rəbbi yanında dərəcələri vardır. Onları bağışlanma və tükənməz ruzi gözləyir!”
Sadalanan
keyfiyyətlərə malik olan əməlisaleh insanlar əsil iman sahibləridir, çünki
onlar İslama etiqad edirlər və haqq din tərəfdarlarıdır, qəlbən və zahiri hərəkətləri
ilə xeyirxah işlər görürlər, doğru biliklər əldə edirlər və əməldə onları əsas
tutaraq Allah və Onun qulları qarşısında öz vəzifələrini yerinə yetirirlər.
Bundan
və bundan əvvəlki ayələrdən bir sıra nəticələr çıxartmaq olar. Birincisi,
möminlərin əməllərini sadalayaraq, Fövqəluca Allah, əvvəlcə, onların qəlbən
yerinə yetirdikləri əməlləri haqqında xəbər verir, çünki bu əməllər bədən hərəkətləri
ilə icra edilən əməllərin özülünü təşkil edir və sonunculardan üstündür.
İkincisi, iman arta və azala bilər: o, saleh[1]
əməllər sayəsində artır və itaətsizlik nəticəsində azalır. Üçüncüsü, Allahın
qulu öz imanı haqqında fikirləşməli və onu artırmağa çalışmalıdır. Bunun ən təsirli
üsullarından biri – Allahın Kitabı üzərində düşünmək və onun mənasını dərk etməkdir.
Allah
bu barədə xatırlatdıqdan sonra, əsil möminlər üçün hazırlanmış mükafatlardan bəhs
edir. Möminlər yüksək Cənnət dərəcələrinə yüksəldiləcəklər ki, o dərəcələr
onların əməllərindən asılı olaraq bir-birindən fərqlənəcəkdir. Onların
günahları bağışlanacaq və onlara Allahın rəhmət məskənində səxavətli qismət nəsib
olacaq. Bu qismət sırasında gözlərin görmədiyi və qulaqların eşitmədiyi və hətta
insan qəlbinin düşünmədiyi şeylər vardır.
Deyilənlərdən
belə çıxır ki, imanı kamil olmayan saleh insanlar Cənnət sakinləri arasında
olacaqlarına baxmayaraq, əsil möminlər üçün hazırlanmış kamil mükafatlardan ala
bilməyəcəklər.
ﮍ ﮎ ﮏ
ﮐ ﮑ ﮒ
ﮓ ﮔ ﮕ
ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ
ﮛ ﮜ ﮝ
ﮞ ﮟ ﮠ
ﮡ ﮢ ﮣ
ﮤ ﮥ ﮦﮧ ﮨﮩ ﮪﮫ
ﮬﮭ ﮮ
ﮯ ﮰ ﮱ
ﯓ ﯔ ﯕ
ﯖ ﯗ ﯘ
ﯙ ﯚ ﯛ
ﯜ ﯝ ﯞ ﯟ
ﯠ ﯡ ﯢ
ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ
(8.5)
“Rəbbin səni bu minvalla haqq-ədalət uğrunda Bədrə getmək üçün evindən
çıxartdı. Halbuki bu, möminlərdən bir dəstənin xoşuna gəlmirdi”[2].
(8.6)
“Gözləri baxa-baxa ölümə sürüklənirlərmiş kimi, haqq bəlli olduqdan sonra belə,
onlar yenə də bu barədə səninlə mübahisə edirdilər”[3].
(8.7)
“O zaman Allah sizə iki dəstədən birinin (Şamdan qayıdan karvanın və ya Məkkədən
çıxıb onların köməyinə gələn Qüreyş əsgərlərinin) sizin olmasını vəd edirdi.
Siz silahsız (qüvvətsiz) karvanın sizin olmasını arzu edirdiniz. Allah isə Öz
sözləri (bu barədə nazil etdiyi ayə) ilə haqqı (İslamı) bərqərar etmək və
kafirlərin kökünü kəsmək istəyirdi”.
(8.8)
“(Allah bununla) günahkarların xoşuna gəlməsə də, haqqı (İslamı) bərqərar etmək
və batili (küfrü) yox etmək istəyirdi”.
Bədr
yaxınlığında əzəmətli döyüşü təsvir etməzdən öncə Fövqəluca Allah möminlərə xas
olan keyfiyyətlər haqqında xəbər verir, çünki Bədr yaxınlığındakı döyüşün
iştirakçıları bu keyfiyyətlərə malik idilər və xeyirxah işlər görürdülər ki,
bunlardan ən əzəmətlisi Allah yolunda müqəddəs müharibə idi. Onların imanı həqiqi
imandı və buna görə Allahın onlara vəd etdiyi mükafat da həqiqi mükafat oldu.
Fövqəluca
Allah Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əmr edir ki, şəhərdən
çıxıb Bədr adlı yerə yola düşsünlər və Onun nəzərdə tutduğu haqq naminə müşriklərlə
görüşsünlər. Sonradan baş verən hadisələrin hamısı qədərlə müəyyənləşdirilmiş və
planlaşdırılmışdı.
Müsəlmanlar
yola düşdükdə onların hətta ağıllarına belə gəlmirdi ki, düşmənlə döyüşə girməli
olacaqlar. Döyüşün qaçılmaz zəruriyyəti onlara aydın olduqda, bəziləri Peyğəmbərlə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) mübahisə etməyə başladılar. Onlar
döyüşmək istəmirdilər və elə davranırdılar ki, sanki onları labüd ölümə
aparırdılar və onlar bunu müşahidə etməyə məcburdurlar. Əlbəttə, onlar belə rəftar
etməməliydilər, xüsusilə, onlar Allahın əmrinə itaət edərək, Onun istədiyi işi
görmək və haqq xatirinə bu yola çıxmışdılar. Belə şəraitdə istənilən mübahisələr
mənasızdır. İnsanlar öz qərarlarının doğruluğuna şübhə etdikdə mübahisə və çəkişmələr
fayda verə bilər. Əgər həqiqət aydın və mübahisəsizdirsə, onda onlara ona riayət
etməkdən başqa bir şey qalmır.
Qeyd
etmək lazımdır ki, möminlərin əksəriyyəti Peyğəmbərlə (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) höccətləşmirdilər və düşmənlə rastlaşmağa müqavimət göstərmirdilər.
Allahın qınağına layiq görülən azsaylı insanlar da sonradan Onun iradəsinə tabe
oldular və müqəddəs müharibədə fəal iştirak etdilər. Allah da onlara dözümlülük
bəxş etdi və müxtəlif hadisələr vasitəsi ilə onların ürəyinə yəqinlik saldı ki,
onların bəziləri haqqında bir qədər sonra bəhs edəcəyik.
Müsəlmanlar
şəhərdən çıxdılar ki, Əbu Sufyanın Şama yola düşdüyü qureyşlilərin böyük ticarət
karvanının yolunu kəssinlər. Onlar karvanın Şamdan qayıtdığı haqqında eşitdikdə,
Muhəmməd Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) çağırışına üç yüz
on nəfərdən bir qədər çox adam toplaşdı. Onların cəmisi yetmiş dəvəsi vardı ki,
onlara növbə ilə minməyi və ərzaq yükləməyi qərara almışdılar. Qureyşlilər müsəlmanların
niyyətindən xəbər tutduqda, yola çıxdılar ki, öz karvanlarını müdafiə etsinlər.
Onlar böyük bir qoşun təchiz etdilər ki, tərkibində çoxlu at var idi. Döyüşçülərinin
sayı min nəfərə çatırdı.
O
zaman Allah müsəlmanlara vəd etmişdi ki, müşriklərin iki dəstəsindən biri
onlara qalacaq: onlar ya karvanı tutacaqlar, ya da qureyşlilərin qoşunu üzərində
qəlbə çalacaqlar. Müsəlmanlar istəyirdilər ki, karvanı ələ keçirsinlər, çünki
onlar maddi çətinliklər içində idilər, karvan isə kifayət qədər (özünümüdafiə)
qüvvəsinə malik deyildi. Lakin Fövqəluca Allah istəyirdi ki, onların özləri
üçün arzuladıqlarından da daha yaxşı bir hadisə baş versin. Allah istəyirdi ki,
onlar qureyşlilərin tərkibində müşriklərin ağsaqqalları və adlı-sanlı igidləri
olan qoşununa qalib gəlsinlər. Allah istəyirdi ki, haqq zəfər çalsın, onun tərəfdarları
qələbə qazansınlar, yalan tərəfdarları isə sarsıdıcı məğlubiyyətə
uğradılsınlar. O istəyirdi ki, qulları heç ağıllarına belə gətirmədikləri Onun
haqqı müdafiə etməsinin şahidi olsunlar. Allah müxtəlif dəlil və sübutların
vasitəsilə, günahkarların nifrətinə səbəb olsa da, haqqı təsdiq və yalanı ifşa
etdi. Həqiqətən, Rəbb onların istəklərinə heç bir diqqət yetirmədi.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘ
ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ ﭝ
ﭞ ﭟ ﭠ ﭡ ﭢﭣ ﭤﭥ ﭦ ﭧ
ﭨ ﭩ ﭪ
ﭫﭬ ﭭ ﭮ ﭯﭰ
ﭱ
(8.9)
“O zaman siz (dua edərək) Rəbbinizdən kömək diləyirdiniz. (Allah:) “Mən sizin
imdadınıza bir-birinin ardınca gələn min mələklə çataram!” – deyə duanızı qəbul
buyurmuşdu”.
(8.10)
“Allah bu köməyi sizə yalnız sizin üçün bir müjdə və ürəkləriniz sakit olsun
deyə etmişdi. Qələbə yalnız Allahdandır. Allah yenilməz qüvvət sahibi, hikmət
sahibidir!”
Allahın
sizə göstərdiyi lütfkarlığını xatırlayın! Siz o zaman öz düşməninizin
yaxınlığında idiniz və Allaha sizə kömək göstərməsi üçün dua etdiniz. Siz Ona
yalvarırdınız ki, sizə yardım və qələbə nəsib etsin və O, duanızı qəbul edərək,
sizə hərtərəfli kömək göstərdi. O, sizə bir-birinin ardınca gələn min nəfər mələk
göndərdi. Lakin onların gəlişi sadəcə sizə görə bir müjdə idi, çünki onsuz da qələbə
qoşunların çoxsaylı və hazırlıqlı olmasından deyil, Allahın iradəsindən
asılıdır. Heç kim Ona üstün gələ bilməz. Öz yenilməz Qüdrəti sayəsində O, hətta
ən çoxsaylı, mükəmməl hazırlıq görmüş və yaxşı silahlanmış qoşunları yardımdan
məhrum edə bilər. Öz müdrikliyi sayəsində isə O, öncədən müəyyən etdiyi hadisələrin
nəticələrini təyin edir və hər şeyi öz yerinə qoyur.
ﭲ
ﭳ ﭴ ﭵ
ﭶ ﭷ ﭸ ﭹ ﭺ
ﭻ ﭼ ﭽ
ﭾ ﭿ ﮀ
ﮁ ﮂ ﮃ
ﮄ ﮅ ﮆ
ﮇ ﮈ
(8.11)
“O vaxt (Bədr vuruşunda) Öz tərəfindən (köməyindən) arxayınlıq əlaməti olaraq,
Allah sizi xəfif bir mürgüyə daldırmış, sizi (çirkdən-pasdan) təmizləmək (və ya
dəstəmaz almaq), Şeytanın vəsvəsəsini sizdən çıxartmaq, ürəklərinizi (qələbəyə
inamla) doldurmaq və (quma batmasın deyə) ayaqlarınızın altını möhkəm etmək
üçün göydən üstünüzə yağış yağdırmışdı”.
Allah
müsəlmanları mürgülətdi və bu Onun yardımının yeni bir təzahürü və Onun müsəlmanların
dualarını qəbul etməsinin dəlili idi. Mürgü onları ürəklərində baş qaldırmış
xofdan xilas edərək, onlara özlərini əmin-amanlıqda hiss etməyə imkan verdi və
Allahın onlara kömək göstərəcəyinə inam yaratdı. Sonra yağış yağaraq möminləri
pisliklərdən, toz-torpaqdan və şeytanların vəsvəsəsindən təmizlədi. Allah
onların qəlbini möhkəmlətdi, çünki məhz qəlbin gücü bütün bədənə qüvvət verir.
Bununla yanaşı O, onların qədəmlərini sabitləşdirdi: yağışdan sonra qumsal
torpaq bərkidi və yerimək üçün rahat oldu.
ﮉﮊ
ﮋﮌ ﮍ
ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒﮓ ﮔ
ﮕ ﮖ ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ ﮛ ﮜ ﮝﮞﮟﮠ ﮡ
(8.12)
“Xatırla ki, o zaman Rəbbin mələklərə belə vəhy etmişdi: “Mən
də sizinləyəm. Möminlərə qüvvət (mətanət) verin. Mən kafirlərin ürəklərinə
qorxu salacağam. Onların boyunlarını vurun, bütün barmaqlarını doğrayın!”
Allah
mələklərinə köməyini və yardımını onlardan əsirgəməyəcəyini bildirir və
onlara əmr edir ki, möminlərin ürəyinə cəsurluq və Onun mərhəmətini qazanmaq
üçün Onun yolunda düşmənlə vuruşmaq arzusu təlqin etsinlər. Allah Özü isə
kafirlərin qəlbinə qorxu salacağını vəd etdi, çünki qorxu – müsəlmanlara düşmən
üzərində qələbə çalmağın ən böyük amillərindən biridir. Allah möminləri müdafiə
edərək kafirlərin ürəyinə qorxu salır ki, bundan sonra onlar müsəlmanlara
müqavimət göstərə bilmirlər və məğlubiyyətə uğrayırlar.
Kafirlərin
başlarını vurmaq və barmaqlarını kəsmək əmrinə gəldikdə isə, bu, Allahın möminlərə
yardım göstərməyi təlqin etdiyi mələklərə
aiddir. Belə olduğu halda, bu vəhy, Bədr yaxınlığındakı döyüşdə mələklərin
bilavasitə iştirak etmələrini təsdiqləyən dəlildir. Bu əmr, ola bilsin ki,
Allahın döyüşə ruhlandırdığı və döyüşdə müşriklərə qarşı necə amansız olmağı
öyrətdiyi möminlərə də şamil edilsin.
ﮢ
ﮣ ﮤ ﮥ
ﮦﮧ ﮨ ﮩ
ﮪ ﮫ ﮬ
ﮭ ﮮ ﮯ ﮰ
(8.13)
“Bu onların Allaha və Onun Peyğəmbərinə qarşı çıxmalarına görədir. Kim Allaha və
Onun Peyğəmbərinə qarşı çıxsa, Allah ona şiddətli əzab verər”.
Müşriklər[4]
belə aqibətə layiqdirlər, çünki onlar Allaha və Onun Elçisinə (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) qarşı döyüşürdülər və onlarla açıq-aşkar düşmənçilik
edirdilər. Kim Allahla və Onun Elçisi (ona Allahın salavatı və salamı olsun!)
ilə əlaqəsini kəsərsə, hökmən şiddətli cəzaya uğradılar ki, bunun təzahürlərindən
biri də Allahın dostlarının Onun düşmənləri üzərində qəlbə çalması və onları məhv
etməsidir.
ﮱﯓﯔﯕ ﯖﯗﯘ
(8.14)
“Bax beləcə, bunu (dünyadakı bu əzabı) dadın. Kafirləri hələ bir Cəhənnəm əzabı
da gozləyir”[5].
Ey
Allahdan və Onun Elçisindən (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) ayrılmış
mürtədlər! Bu həyatınızdakı cəzanı dadın və bilin ki, iman gətirməyənlərə Cəhənnəm
əzabı da hazırlanmışdır.
Bu
Quran hekayətində Allahın çox böyük möcüzələri öz əksini tapmışdır ki, onlar
Muhəmməd Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) təbliğ etdiklərinin
həqiqiliyini sübut edən dəlillərdir.
Birincisi,
Allah möminlərə qələbə bağışlayacağını vəd etmişdi və Öz vədini yerinə yetirdi.
Fövqəluca Allah buyurur: “(Ey Məkkə müşrikləri və yəhudilər!) İki dəstənin
(Bədr müharibəsi zamanı) qarşı-qarşıya durması sizin üçün (Peyğəmbərin
doğruluğuna) dəlildir. Bunlardan biri Allah yolunda vuruşanlar, digəri isə
kafirlər idi. (Möminlər üç yüz on üç nəfər, kafirlər isə təqribən min nəfər
idilər). (Möminlər kafirlərin) onlardan ikiqat artıq olduqlarını öz gözləri ilə
görürdülər. (Yaxud kafirlər möminləri iki özləri qədər, yəni təxminən iki min nəfər
və ya onların olduqlarından iki dəfə artıq, yəni altı yüzdən bir qədər çox
görürdülər). Əlbəttə, Allah istədiyinə Öz köməyi ilə qüvvət verər. Şübhəsiz ki,
bu (Bədr əhvalatı) bəsirət sahiblərindən ötrü bir
ibrət dərsidir”
(Ali-İmran,
3/13).
İkincisi,
O, yardım üçün Ona dua edən möminlərə cavab verərək, kömək göstərməkdən ötrü zəruri
şərait yaratdı. Bu, təsdiq edir ki, Rəbb Öz mömin qullarının qayğısına qalaraq
onların imanını möhkəmlədir və qədəmlərini sabitləşdirir, onları hər hansı
xoşagəlməz hallardan və şeytan vəzvəsələrindən xilas edir. Bu həmçinin
qullarının dini hökmləri yerinə yetirmələrini mənəvi və maddi səbəblərin vasitəsilə
asanlaşdıran Allahın mərhəmətinin dəlilləridir.
ﯙ
ﯚ ﯛ ﯜ
ﯝ ﯞ ﯟ
ﯠ ﯡ ﯢ
ﯣ ﯤ ﯥ
ﯦ ﯧ ﯨ
ﯩ ﯪ ﯫ
ﯬ ﯭ ﯮ
ﯯ ﯰ ﯱ
ﯲ ﯳ ﯴ
ﯵ ﯶﯷ ﯸ
ﯹ ﯺ
(8.15)
“Ey iman gətirənlər! Kafirlərlə bir yerə toplaşdıqları vaxt rastlaşsanız, dönüb
onlardan qaçmayın!”
(8.16)
“Təkrar döyüş
üçün bir tərəfə çəkilən və ya başqa bir
dəstəyə qoşulan istisna edilməklə, kim belə bir gündə düşmənə arxa çevirib
qaçarsa, sözsüz ki, Allahın qəzəbinə uğramış olar. Onun məskəni Cəhənnəmdir.
Ora nə pis dönüş yeridir”.
Fövqəluca
Allah Öz mömin qullarına əmr edir ki, layiqincə cəsarət və inadkarlıq göstərsinlər
və ruhu və bədəni möhkəmlədən əməllər etməyə səy göstərsinlər. O, tərəflər
bir-biri ilə əlbəyaxa döyüşə başladıqdan sonra döyüş meydanından qaçmağı
qadağan edir.
Ey
möminlər! Əgər sizin döyüş cərgələriniz düşmənin döyüş cərgələri ilə üz-üzə gəlsələr,
onlara arxa çevirməyin. Əksinə, mətanətli olun və müharibənin ağırlığına səbirlə
dözün. Belə davrandıqda, siz Allahın dininə kömək edərsiniz, digər möminlərin
qəlbinə inam və allahsızların ürəyinə dəhşət salarsınız. Düşmənə arxa çevirməyə
ancaq hərbi manevr etmək və ya başqa bir dəstə ilə birləşmək məqsədilə icazə
verilir. Kim ki, döyüş zamanı başqa bir səbəblə arxasını düşmənə çevirərsə,
Allahın qəzəbinə düçar olar və Cəhənnəmə vasil edilər.
Beləliklə,
üzrlü səbəb olmadan döyüş meydanından qaçma ən böyük günahlardan biridir. Bu
barədə səhih hədislərdə xəbər verilmişdir və bu, belə günaha yol vermiş müsəlmanların
ünvanına qorxunc xəbərdarlıq kimi təsdiq olunur.
Şərh
etdiyimiz ayələrin mənasından aydın olur ki, döyüş zamanı ancaq bir cinahdan
başqa cinaha keçməyə, əgər belə yerdəyişmə düşmənə daha güclü zərbə vurmağa
imkan verirsə, icazə verilir. Bu yerdəyişməni həyata keçirərkən müsəlmanlar
kafirlərə döyüş meydanından qaçmaq niyyəti ilə arxa çevirmirlər. Onlar belə
edirlər ki, düşmən üzərində üstünlük əldə etsinlər, onun seçilmiş qoşunlarına zərbə
endirsinlər, onu azdırsınlar və ya başqa bir hərbi niyyəti həyata keçirsinlər.
Həmçinin başqa dəstəyə kömək və ona kafirləri darmadağın etməyə yardım məqsədilə
də geri çəkilməyə icazə verilir. Belə etməyə, hətta düşmən dəstəsi müsəlmanların
düşərgəsində olduqda da, icazə verilir və bu hökm tamamilə aydındır.
Əgər
müsəlmanlar geri çəkilərək döyüşdə iştirak etməyən bir dəstəyə qoşulmaq istəyirlərsə,
məsələn, əgər onlar kafirlərin zərbəsi altında məğlubiyyətə uğrayaraq bir müsəlman
ölkəsinə və ya müsəlmanların hərbi düşərgələrinin birinə sığınmağa cəhd göstərirlərsə,
onda səhabələrin müxtəlif rəylərindən aydın olur ki, belə etməyə icazə verilir.
əgər müsəlmanlar kiçik bir məğlubiyyətə uğramağa dözməklə, ümumi qələbəyə nail
olmağı və ya qüvvələrini qoruyub saxlamağı nəzərdə tuturlarsa, onda yəqin ki,
belə hərəkət etmək məqsədəuyğundur. Lakin əgər müsəlmanlar döyüşün davam
etdirilməsinin onların kafirlər üzərində qələbəsi ilə qurtaracağına əmindirlərsə,
belə bir vəziyyətdə onlara geri çəkilməyə icazə verilməsini təsəvvür etmək çətindir.
Əslində, belə bir halda kiminsə geri çəkilməsi ağlabatan iş deyil.
Şərh
etdiyimiz ayə ümumi mənaya malikdir, lakin bu surənin sonunda biz bu hökmün
qoşunların say tərkibi ilə əlaqədar olması barədə nazil edilmiş ayə
haqqında ayrıca bəhs edəcəyik.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕﭖ
ﭗ ﭘ ﭙ
ﭚ ﭛ ﭜ
ﭝﭞ ﭟ ﭠ
ﭡ ﭢ ﭣﭤ
ﭥ ﭦ ﭧ
ﭨ ﭩ
(8.17)
“Onları siz öldürmədiniz, Allah öldürdü. (Bir ovuc torpaq) atdığın zaman sən atmadın,
Allah atdı. Allah bununla möminləri yaxşı bir imtahandan keçirtdi. Allah Eşidəndir, Biləndir!”
Fövqəluca
Allah müşriklərin Bədrdə məğlubiyyətə uğradılması və müsəlman- ların onları necə
öldürməsi haqqında xəbər verir. Onlar bu qələbəyə öz güc və qüdrətləri
sayəsində nail olmamışdılar. Bütpərəstləri darmadağın edən Allah Özü idi və
möminlərə kömək edirdi. Bu barədə öncə deyilmişdir. Muhəmməd Peyğəmbər (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) müşriklərə bir ovuc qum atarkən də, bu məhz
Allahın iradəsi ilə olmuşdu. Burada söhbət döyüş zamanı baş vermiş hadisədən
gedir. Peyğəmbər (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) öz çadırına girərək
Allaha dua etməyə, Ondan yardım dilədi. Sonra o (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) çadırdan çıxıb bir ovuc qum götürüb müşriklərə tərəf atdı. Rəbbi isə elə
etdi ki, qum zərrələri onlara gedib çataraq istisnasız olaraq bütün müşriklərin
üzünə, ağızlarına və gözlərinə dəydi. Bu, kafirlərin döyüş ruhunu sındırdı və sıralarını
pərən-pərən saldı. Onların gücsüzlüyü aşkar oldu və nəticədə onlar məğlubiyyətə
uğradılar.
Ey
Muhəmməd! Sən onlara qum atdın, lakin sən buna öz gücün sayəsində nail olmadın.
Bizim Qüdrətimiz sayəsində atdığın qum onlara qədər gedib çatdı və onların gözlərinə
doldu. Allah möminlərə kafirlər üzərində, hətta onların arasında bilavasitə toqquşma
olmasa belə, qələbə bəxş etmək qüdrətinə malikdir. Lakin O, möminləri sınamaq,
onları cihadda iştirak etmələri sayəsində böyük yüksəkliklərə ucaltmaq və
yaxşıca və səxavətlə mükafatlandırmaq istəyirdi. Allah qullarının bir-biri ilə
gizli və açıq danışıqlarınının hamısını eşidir. Ona onların ürəklərində
saxladıqları bütün xeyirxah və bədxah niyyətləri agahdır. O, Özünün Kamil
biliyinə və İlahi müdrikliyinə əsaslanaraq qullarının taleyini təyin edir ki,
onlar bundan mümkün qədər çox fayda götürə bilsinlər. Sonra isə O, onların hər
birinə niyyətlərinə və əməllərinə görə əvəzini verir.
ﭪ
ﭫ ﭬ ﭭ
ﭮ ﭯ ﭰ
(8.18)
“Bu (hadisələr) bir həqiqətdir. Allah, sözsüz ki, kafirlərin hiyləsini zəiflədəndir!”
Qələbəni
sizə Allah bəxş etmişdir, çünki O, İslama və onun tərəfdarlarına müqavimət göstərənlərin
hiyləsini və zalım kələklərini zəiflədir. Bununla yanaşı O, onların fəndlərini
özlərinə qarşı çevirir.
ﭱ ﭲ ﭳ
ﭴ ﭵﭶ ﭷ
ﭸ ﭹ ﭺ ﭻﭼ ﭽ
ﭾ ﭿ ﮀ
ﮁ ﮂ ﮃ
ﮄ ﮅ ﮆ
ﮇ ﮈ ﮉ
ﮊ ﮋ
(8.19)
“Əgər qələbə diləyirdinizsə, artıq qələbə çalınmışdır. Əgər küfrə
son qoysanız, bu, sizin üçün daha xeyirli olar. Yox əgər yenidən
başlasanız, biz də başlayarıq. Dəstənizin sayı nə qədər çox olsa da, bu
sizi heç nədən xilas etməz, çünki Allah həqiqətən, möminlərlədir”[6].
Ey
müşriklər! Siz Allaha dua edirdiniz ki, zalım cinayətkarlara qarşı cəza göndərsin
və O da sizi məşəqqətli cəzaya düçar etdi. Cəza sizi iztiraba məruz qoydu və təqvalı
möminlər üçün ibrətamiz dərs oldu. Əgər siz Allahı tezliklə hökm çıxarmağa
çağırmaqdan əl çəksəniz, bu sizin üçün daha yaxşı olar, çünki O, sizə möhlət
verə və sizi ləngitmədən cəzalandırmaqdan vaz keçə bilər. Lakin əgər siz sözə
baxmasanız, onda nə sizin döyüşlərdə və vuruşmalarda güvəndiyiniz köməkçiləriniz,
nə də müttəfiqləriniz, qoşunlarınız nə qədər çoxsaylı olsalar da, sizə
fayda verə bilməzlər. Allah həmişə təqvalı möminlərə kömək göstərir. O,
kimləri müdafiə edirsə, onlar zəif və azsaylı olsalar da, qələbə onların tərəfində
olur.
Ayədə
deyildiyi kimi, Allahın Öz məxluqları ilə olması müddəası onu göstərir ki, O, əməlisaleh
dindarları müdafiə edir ki, bu da müsəlmanların saleh əməllərindən asılıdır. Əgər
Allah bəzi hallarda düşmənə möminləri üstələməyə imkan verirsə, bunun səbəbi hökmən
onların yol verdikləri nöqsanlarla – imanın vacib tələblərini yerinə yetirməməklə
bağlı olur. Əgər onlar Allahın tələblərini layiqincə icra etsələr, onda onlar
heç vaxt tamamilə məğlub edilə bilməzlər.
Təqvalı
dindarlara həmişə yardım göstərdiyini xatırlatdıqdan sonra, Fövqəluca Allah
onlara əmr edir ki, dinin tələblərinə müvafiq olaraq davransınlar ki, bunun sayəsində
onlar Onun yardımına layiq görülə bilərlər.
ﮌ ﮍ
ﮎ ﮏ ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ
ﮔ ﮕ ﮖﮗ ﮘﮙﮚ ﮛ ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ
(8.20)
“Ey iman gətirənlər! Allaha və Onun Peyğəmbərinə itaət edin, eşitdiyiniz halda, ondan üz döndərməyin!”
(8.21)
“Eşitmədikləri halda: “Eşitdik!” deyənlər kimi
olmayın!”
Allahın
və Onun Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əmrlərini yerinə
yetirin və sizə haram edilən hər şeydən çəkinin. Onun Kitabında nazil edilmiş
hökmləri və tələbləri eşitdiyiniz halda, Allaha və Onu Elçisinə (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) itaət etməkdən boyun qaçırmayın. Əgər siz Quran əhkamlarından,
onları eşitdikdən sonra, üz döndərsəniz, onda ən pis hərəkət etmiş olarsınız.
Eşitmədikləri
halda, haqqı eşitdiklərini bəyan edənlərə oxşamayın, çünki onlar heç bir şey eşitməmişdilər.
Heç bir əsası olmadan dəlilsiz-sübutsuz iddialarla qane olmayın, çünki belə
davranışı Allahı və Onun Elçisi (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) bəyənmirlər.
İman özünütərifdən və fantaziyalardan ibarət deyildir. O, insanların ürəklərində
kök salmış və saleh əməllərlə təsdiq olunmuş tələblərdən ibarətdir.
ﮡ
ﮢ ﮣ ﮤ
ﮥ ﮦ ﮧ
ﮨ ﮩ ﮪ
ﮫ ﮬ
(8.22)
“Allaha görə, gəzən canlıların ən pisi dərk etməyən
karlar və lal- lardır”.
Canlı
məxluqların ən pisi ayələrdən və və nəsihətlərdən fayda götürmə- yənlərdir. Onlar haqdan söhbət edildikdə kar və lal
olanlardır. Onlar nəyin fayda verdiyini anlamağa o qədər qadir deyillər ki,
onlara əhəmiyyətli dərəcədə zərər verəndənsə, fayda verəni üstün tuta bilmirlər.
Belə məxluqlar Allah qarşısında ən zərərli heyvanlardan da pis vəziyyətdədirlər.
Allah onlara eşitmə, görmə qabiliyyəti və ağıl vermişdir ki, onlar həmin
orqanlarından istifadə edərək, Öz Rəbbinə itaət etsinlər, lakin onlar o vasitələrdən
günah törətmək üçün istifadə edir ki, bunun nəticəsində də özlərini böyük nemətlərdən
məhrum edirlər. Onlar ən yaxşı məxluqların əks tipləridir; onlar doğru yolla
getməkdən boyun qaçırmış və məxluqlardan ən pisi olmağı üstün tutmuşlar.
Onların
məhrum edildikləri eşitmə qabiliyyəti eşidiləni dərk etmək istedadından ibarətdir.
Lakin onlar ümumiyyətlə, eşitmək bacarığından məhrum edilməmişlər və buna görə
də Fövqəluca Allah həqiqəti onların nəzərinə çatdırmışdır. Onlar Onun ayələri və
möcüzələri haqqında eşitmişlər, amma bu, onlara fayda gətirməmişdir, çünki Ona
məlum idi ki, onlarda xeyirxahlıq yoxdur və onlar Onun möcüzələrini lazımınca
anlamağa layiq deyillər.
ﮭ ﮮ ﮯ
ﮰ ﮱ ﯓﯔ
ﯕ ﯖ ﯗ
ﯘ ﯙ ﯚ
(8.23)
“Əgər Allah onlarda bir xeyir olduğunu bilsəydi, əlbəttə ki, onlara eşitdirərdi. Onlara eşitdirsəydi də, yenə də üz çevirərək,
dönüb gedərdilər”.
Əgər
Allah fasiqlərə eşitmə qabiliyyəti versəydi də, onlar Ona itaət etməyi rədd edəcəkdilər,
çünki onlar qətiyyən haqqa can atmırdılar. Bu ona dəlalət edir ki, Fövqəluca
Allah xeyirxahlıqdan məhrum olanları və müsəlman olmağa layiq olmayanları
imandan və uğurdan məhrum edir. Belə qərarlar İlahi müdrikliyinə uyğundur. Buna
görə həmd təkcə Ona məxsusdur.
ﯛ ﯜ ﯝ
ﯞ ﯟ ﯠ
ﯡ ﯢ ﯣ
ﯤﯥ ﯦ ﯧ
ﯨ ﯩ ﯪ
ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ
ﯰ
(8.24)
“Ey iman gətirənlər! Peyğəmbər sizi, sizləri dirildəcək bir şeyə dəvət etdiyi zaman Allahın və Onun Peyğəmbərinin dəvətini qəbul edin.
Bilin ki, Allah insanla onun qəlbi arasına girər və siz axırda Onun hüzurunda cəm ediləcəksiniz!”
Fövqəluca
Allah mömin qullarına buyurur ki, haqq dinin tələblərini yerinə yetirsinlər,
Allahın və Onun Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) çağırışına
cavab versinlər. O, izah edir ki, bu hökm özündə böyük bir hikməti əks etdirir
və çox böyük fayda verir, çünki insanın qəlbi təkcə Fövqəluca Allaha ibadət etməsi,
Onun və Onun Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) hökmlərinin daima
yerinə yetirilməsi sayəsində canlanır.
Sonra
Fövqəluca Allah Öz qullarını itaətsizlik göstərməkdən çəkindirərək bildirir ki,
O, insanın onun öz qəlbi ilə olan rabitəsini kəsməyə qadirdir. Qoy insanlar
Onun hökmlərini ilk dəfə eşitdikdə, onları rədd etməkdən çəkinsinlər, yoxsa
onlar Allahın hökmünü sonradan icra etmək istəsələr, bu imkanından məhrum edilərlər.
Onların ürəkləri çaşıb karıxa bilər, çünki Allah insanın öz qəlbi ilə olan əlaqəsini
pozmağa qadirdir. Allah qullarının qəlblərinin istədiyi kimi çək-çevir edir və
onları istədiyi istiqamətə yönəldir. Qoy insanlar bu duanı tez-tez təkrarlasınlar:
“Ey qəlbləri çək-çevir edən Allah, Öz dininin yolunda qəlbimi sabitləşdir! Ey
ürəkləri yönəldən Allah, qəlbimi Sənə itaət yoluna yönəlt!” Gerçəkliyinə şübhə
etmək mümkün olmayan Məhşər günü onların hamısı Allahın qarşısında
toplanacaqlar və onda mömin xeyirxah əməllərinə görə mükafat, günahkar isə öz
günahlarına görə əvəzini alacaqdır[7].
ﯱ ﯲ ﯳ
ﯴ ﯵ ﯶ
ﯷ ﯸﯹ ﯺ
ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ ﯿ
(8.25)
“Sizdən təkcə zalımlara toxunmaqla sovuşmayacaq bəladan qorxun. Bilin ki, Allah şiddətli Əzabverəndir!”[8]
Sınaqdan
keçirilmə təkcə günahkar zalımlara deyil, həmçinin açıq-aşkar itaətsizlik edən
günahkarları islah etməyə cəhd göstərməyən günahsız insanlara da zərbə
endirir. Allahın cəzası cinayət törədilməsində təkcə günahkarlara düçar olmaqla
kifayətlənmir və buna görə insanlar belə sınaqlardan ehtiyatlanmalı və ətraflarındakıları
qınanılan əməllərdən çəkindirməli, əxlaqsızlıq və şərəfsizlik yayan bədniyyətli
cinayətkarlara müqavimət göstərməli, başqalarına günah işlətməyə və zalımlıq
etməyə yol verməməlidirlər. İnsanlar bilməlidirlər ki, Allah Onu qəzəb- ləndirməyə
cəsarət edənləri və Onun lütüfkarlığını qazanmağa cəhd göstərməyənləri sərt cəzalandırır.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘ
ﭙ ﭚ ﭛ
ﭜ ﭝ ﭞﭟ ﭠ ﭡ ﭢﭣﭤ
(8.26)
“(Ey mühacirlər!) Xatırlayın ki, bir zaman siz yer üzündə (Məkkədə) az idiniz;
zəif (aciz) sayılırdınız, (buna görə də) adamların (kafirlərin) sizi ələ keçirməsindən
qorxurdunuz. (Belə bir vaxtda Allah) sizə (Mədinədə) sığınacaq verdi, (Bədrdə)
sizə köməklik göstərib müdafiə etdi və təmiz (halal qənimətlərdən) ruzi verdi
ki, bəlkə, şükür edəsiniz!”
[1] Xeyirxah, yaxşı, faydalı.
F.S.
[2] Ayənin tərcüməsi qismən
redaktə edilmişdir. F.S.
[3] Ayənin tərcüməsi qismən
redaktə edilmişdir. F.S.
[4] Müşriklər – Allaha şərik
qoşanlar, bütpərəstlər. F.S.
[5] Ayənin tərcüməsinə bəzi dəyişikliklər
edilmişdir. F.S.
[6] Ayənin tərcüməsi redaktə
edilmişdir. F.S.
[7]
Burada bəhs edilən əvəzi veriləcək günahlar – bu dünyadan köçməzdən öncə
vaxtında tövbə edilməmiş və bağışlanılmamış günahlardır. F.S.
[8] Ayənin
tərcüməsinin birinci hissəsi bu variantda daha anlaşıqlı və əslinə daha
yaxındır: “O fitnədən qorxun ki, təkcə zalımlara toxunmaqla qalmayacaq...”. F.S.
Комментариев нет:
Отправить комментарий