Ə.N. əs-Səədi. Təfsir. II c. 6.142-6.160 ayələr
(6.143)
“(Allah o heyvanları) səkkiz cift yaratdı: (erkək və dişi olmaq üzrə) bir cüt
qoyun və bir cüt keçi. De: “(Allah) iki erkəyi, yoxsa iki dişini, yaxud da iki
dişinin qarınlarındakı (müxtəlif cinsli) balaları haram etdi? Əgər (Allahın nəyi
halal, nəyi haram buyurduğunu bildiyinizi) doğru deyirsinizsə, bir elmə əsaslanaraq
(bu haqda) mənə xəbər verin!”
(6.152) “Yetimin malına, xeyirxah məqsəd (onu
qoruyub saxlamaq, çoxaltmaq) istisna olmaqla, həddi-buluğa çatana qədər yaxın
düşməyin. Ölçüdə və çəkidə düz olun. Biz hər kəsi yalnız qüvvəsi yetdiyi qədər
yükləyirik. Söz söylədiyiniz zaman (lehinə və ya əleyhinə danışdığınız adam)
qohumunuz olsa belə, ədalətli olun. Allah qarşısındakı əhdi (dini vəzifələrinizi,
andlarınızı) yerinə yetirin. (Allah) bunları sizə tövsiyə etmişdir ki, bəlkə,
düşünüb öyüd-nəsihət qəbul edəsiniz!”
(6.142)
“Yük daşıyan və (yunlarından) döşək düzəldilən heyvanları da (yaradan Odur).
Allahın sizə verdiyi ruzilərdən yeyin və şeytana uymayın. Şübhəsiz ki, o sizin
açıq-aşkar düşməninizdir”.
Allah
ev heyvanlarını yük daşımaq və minik kimi istifadə etmək və həmçinin bu məqsədlər
üçün kiçikliyinə görə yaramayanları yaratmışdır. Sonunculara aid olanlar köşəklər[1]
və digər heyvanlardır. Bu iki qrup ev heyvanları öz yararlığına görə yük daşıyanlara
və minik üçün istifadə olunanlara ayrılırlar. Bu heyvanların ətinin yeyilməsinə
və başqa məqsədlər üçün istifadə edilməsinə gəldikdə isə bunlardan ötrü istənilən
ev heyvanı istifadə edilə bilər. Əlbəttə, bu zaman insanlar şeytanın yolları ilə
getməməlidirlər. Bu yollardan biri də Allahın yeməyə halal etdiyinin bir
hissəsini haram saymaqdır. Şeytan bəşəriyyətin açıq düşmənidir; o, insanlara
özlərinə zərər vuran işləri görməyə əmr edir və onları əbədi bədbəxtliyə məruz
qoyur.
(6.144)
“(Həmçinin erkək və dişi olmaqla) bir cüt dəvə və bir cüt inək. De: “(Allah)
iki erkəyi, yoxsa iki dişini, yaxud da iki (müxtəlif cinsli) dişinin
qarınlarındakı balaları haram buyurdu? Yoxsa Allah bunu (iddia etdiyinizi) sizə
tövsiyə etdiyi zaman (orada) şahid idiniz? Heç bir biliyi olmadan insanları
(haqq yoldan) azdırmaq üçün Allaha qarşı yalan uyduran şəxsdən daha zalım kim
ola bilər? Həqiqətən, Allah zalım tayfanı doğru yola salmaz!”
Allah
bu ayələrdə insanlara bəxş etdiyi, təmiz və halal ev heyvanlarını xatırladır.
Onlara aid olanlar: qoçlar və qoyunlar və həmçinin keçilər və dişi keçilərdir.
Ev heyvanlarının bu qəbildən olan bütün növlərini istisnasız olaraq yeməyə icazə
verilmişdir və onların arasında heç bir fərq yoxdur. Lakin müşriklər onlardan bəzilərini
haram elan etmiş və bəzilərini də təkcə kişilərin yeməsinə icazə vermişdilər.
Belə
olduqda Allah Öz Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əmr edir ki,
müşrikləri, onların halal saydıqları heyvanlarla haram saydıqları heyvanlar
arasında heç bir fərqin olmadığına əmin etsin. Ona (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) belə demək hökmü verilmişdi: “Məgər Allah sizə bütün erkək
qoyunları və ya erkək keçiləri yeməyi qadağan etmişdi? Yox, siz bunu iddia
etmirsiniz. Məgər Allah sizə bütün dişi qoyunları və ya dişi keçiləri yeməyi
qadağan etmişdi? Yox, siz bunu da iddia etmirsiniz. Siz bu heyvanların bütün erkəklərinin
və ya bütün dişilərinin haram olduğunu hesab etmirsiniz. Onda dişilərin bətnində
dişi və ya erkək cinsdən olan balalardan başqa daha nə ola bilər? Doğrudanmı
Allah sizə erkək qoyunların və erkək keçilərin qarışıq cinsini haram etmişdir?
Yox, siz bunu da demirsiniz. Beləliklə, əgər Allah sadalanan üç haramdan heç
birini sizə nazil etməmişsə, bəs onda siz, ümumiyyətlə, nəyə istinad edirsiniz?
Əgər sizin iddia və bəyanatlarınız doğrudursa, möhkəm biliklərə əsaslanaraq bu
barədə mənə məlumat verin”.
Tamamilə
aydındır ki, müşriklər, sadalanan üç iddianın birindən başqa, öz əməllərinə
ağlabatan bir izahat verə bilmədilər, lakin o bir iddianı da
cavablandırmadılar. Onlar bəzi heyvanlar üçün xüsusi adlar uydurmuş, qadınlara
onlardan bəzilərini yeməyi haram etmiş, heyvanlardan bəzilərini müəyyən vaxtlar
üçün toxunulmaz elan etmiş və daha bir sıra belə baxışlara tərəfdar çıxmışlar
ki, onlardan hər biri, heç şübhəsiz ki, onların tamamilə cahil olmasının nəticəsi
və tutqunlaşmış idrakının və yaramaz təxəyyüllərinin məhsulu idi. Allah onların
xeyrinə dəlillər nazil etməmişdi və onlar özləri də iddialarını inandırıcı
sübutlarla əsaslandıra bilmədilər.
Sonra
isə Allah bu qayda ilə erkək və dişi dəvələr arasında, həmçinin, kəllərlə inəklər
arasında fərqlərin olmadığını açıqlayır. Müşriklərin baxışlarının yanlışlığı və
qüsurluluğu aşkar olduqdan sonra, Allah onları inandırdı ki, vəziyyətdən yeganə
çıxış yolu Allahın şəriətinin yerinə yetirilməsidir: “Allah sizə belə etməyi
tapşıranda siz iştirak edirdiniz? Sizin öz nəzəriyyələrinizin doğruluğunu əsaslandırmağa
bir imkanınız qalmışdır. Siz bəyan etməlisiniz ki, Allah bunu sizə tapşırmışdır
və Öz elçilərinə vəhy nazil etdiyi kimi, sizə də vəhy nazil etmişdir. Bundan
başqa, siz bəyan etməlisiniz ki, sizə nazil edilən vəhy əvvəlki elçilərin təbliğ
etdiklərindən və əvvəlki Kitablardan nazil edilənlərdən fərqlidir”.
Əgər
onlar belə bir şey bəyan etsəydilər, onlar dəhşətli bir böhtan atmış olardılar
ki, bu da hamıya aydındır. Heç bir biliyi olmadan insanları yoldan çıxartmaq
üçün Allaha böhtan atandan da zalım kim ola bilər? Belə bir insan Onu nəinki
sadəcə aldadır. O, bunu ona görə edir ki, dəlillərə və sübutlara əsaslanmadan,
sağlam mühakiməni və müqəddəs mətnləri əldə rəhbər tutmadan Allahın qullarını Onun yolundan sapdırsın. Həqiqətən,
Allah heç vaxt yer üzündə özbaşınalıq etmək niyyətində olan və Ona yalan satan
zalımları doğru yola yönəltmir.
(6.145) “(Ey Elçim!) De: “Mənə gələn vəhylər
içərisində murdar olduqları üçün ölü heyvan, axar qan, donuz əti və ya Allahdan
başqasının adı ilə (bismillah deyilmədən) günah olaraq kəsilmiş heyvanlar
istisna olmaqla, hər hansı bir kəsin yediyi yeməklər içərisində haram buyurulan
bir şey görmürəm. Bununla yanaşı, hər kəs məcburiyyət qarşısında qalsa, həddi
aşmadan, zəruri ehtiyacını ödəyəcək qədər (bunlardan yesə, Allah ona cəza verməz)”.
Çünki sənin Rəbbin, həqiqətən, bağışlayandır, rəhm edəndir!”
Onlar
halalı haram bəyan etdiklərinə və bunu yalandan Allahın adına çıxdıqlarına görə
müşrikləri qınadıqdan sonra, onların müdhiş yalanını ifşa etdikdən sonra, O, Öz
Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əmr edir ki, Onun doğrudan da
haram etdiyini onların bilməsi üçün onlara izah etsin ki, insanlar bundan başqa
qalanlarının halal olduğunu və hər kim ki, halal olanı haram elan edərsə, onun
yalançı olduğunu bilsinlər, çünki gerçək olan, təkcə Onun Elçisinin (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) dili ilə deyilmiş Allahın haramlarıdır.
Bu
ayədə Allah Peyğəmbəri Muhəmmədə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əmr
edir ki, təkcə yeyilməsi haram olan şeylərin yeyilməsinin qadağan olunduğunu xəbər
versin və bu haram şeylərin başqa məqsədlər üçün istifadə edilə bilməsi məsələsi
ilə işi olmasın.
Ölü
(heyvanın) ətinin yeyilməsi qadağan edilmişdir. Ölü heyvan əti deyildikdə,
şəriətə uyğun olmayaraq kəsilən istənilən heyvanlar nəzərdə tutulur. Uca Alla
buyurur: “Ölü (kəsilmədən ölüb murdar olmuş) heyvan, qan, donuz əti,
Allahdan başqasının adı ilə (bismillah deyilmədən) kəsilmiş, boğulmuş, (küt alət
və ya silahla) vurulmuş, (bir yerdən) yıxılaraq ölmüş, (başqa bir heyvanın
buynuzu ilə) vurulub gəbərmiş, vəhşi heyvanlar tərəfindən parçalanıb yeyilmiş –
canı çıxmamış kəsdiyiniz heyvanlar müstəsnadır...” (Maidə, 5/3).
Həmçinin
axıdılmış qanı içmək də qadağan edilmişdir. Axıdılmış qan dedikdə, kəsildiyi
zaman heyvanların cəmdəyindən çıxan qan nəzərdə tutulur. Bu qan kəsilən
heyvanda qalarsa, o, insanlar tərifindən yeyildikdə onlara zərər verə bilər, cəmdəyindən
axıb yerə töküldükdə isə, belə ətin istifadə edilməsi zərərli nəticələr təhlükəsi
yaratmır. Bu ifadədən belə bir nəticəyə gəlmək olar ki, kəsildikdən sonra
heyvanın ətində və damarlarında qalan qan təmiz və halaldır.
Donuz
ətinin istifadə edilməsi də haramdır. Donuz əti, bundan əvvəl xatırlanan haram
şeylər kimi murdardır, natəmizdir və zərərli məhsuldur. Allah insanlara rəhm edərək,
onları yeməyi qadağan etmişdir ki, insanları hər cür murdar və natəmiz şeylərdən
uzaqlaşdırsın.
Bundan
başqa, Allahın xatiri üçün kəsilməmiş, bütlərə və müşriklərin sair
tanrıçalarına qurban edilmiş heyvanların ətindən istifadə etmək də qadağan
edilmişdir, çünki belə hərəkətlər günaha batma və Allaha itaətdən boyun qaçırma
əməlidir.
Lakin
əgər şərait insanı haram məhsulu yeməyə məcbur etdikdə, əgər o, yeməyə başqa
bir şey tapmadıqda və həyatı üçün təhlükə olduğunu gördükdə[2],
onda Allah ona o ərzaqdan yeməyə bir şərtlə icazə verir ki, həmin şəxs Allaha
itaətsizlik göstərməsin və zəruri həddi aşmasın, yəni əgər o, bunu zəruriyyət
olmadan etmək istəməsin və ehtiyacı olduğundan çox yeməsin.
Bu
ayədə sadalanan məhsulların yemək üçün nəyə görə yeganə haram edilənlər
adlandırılması barədə İslam alimləri müxtəlif rəylər söyləmişlər. Axı məlumdur
ki, vəhşi heyvanların və vəhşi quşların ətinin yeyilməsi də haram edilmişdir,
halbuki bu ayədə onların barəsində bir söz deyilmir.
Bəziləri
hesab edirdilər ki, bu ayə Allahın qalan bütün məhsulları haram etdiyindən əvvəl
nazil edilmişdir və buna görə, onun məhdud mənası daha sonrakı haramlarla
ziddiyyət təşkil etmir, axı onlar, bu ayə nazil edilənə qədər, Vəhylərdə[3]
öz əksini tapmamışdı. Digər alimlər isə hesab edirdilər ki, bu ayə özündə, bəzilərinin
adı açıq verilmiş, bəziləri isə ayənin mənasına və nazil olunan harama görə müəyyənləşdirilən
bütün qadağan olunmuş məhsullara aiddir.
Fövqəluca
Allah bildirir ki, donuz ətinin yemək üçün istifadə edilməsi ona görə haramdır
ki, o – murdardır. Ola bilsin ki, ölü ətinin yeyilməsi və qanın içilməsi də
buna görə haram edilmişdir. Murdarlıq – bütün haram edilmiş məhsullara şamil edilir.
Allah Öz qullarına bütün pis və iyrənc məhsulları yeməyi haram etmişdir ki,
onları belə çirkin şeylərə toxunmaqdan çəkindirsin. Yemək üçün istifadə edilən
murdar şeylərin daha təfərrüatlı izahı Quran ayələrini şərh edən və onların mənasını
açıqlayan Sünnədə göstərilir.
Əgər
Fövqəluca Allah təkcə bu ayədə sadalanan məhsulları yeməyi haram etmişdirsə və
qadağan hökmü vermək təkcə Onun haqqıdırsa, onda Onun halal etdiyini qadağan edən
müşriklər böhtançı imişlər və onlar öz Rəbbinə qarşı iftira atırmışlar və Ona
Onun söyləmədiyini şamil edirmişlər.
Əgər
bu ayədə donuz əti xatırlanmasaydı, böyük inamla demək olardı ki, deyilənlər
yeyilməsi haram edilmiş ev heyvanlarına aiddir. Bu parçanın mətnindən görünür
ki, Allah, Onun halal etdiyini haram sayan və öz hisslərinə qapılaraq
boşboğazlıq edən müşriklərin baxışlarını təkzib etməyi qərara almışdır. Deməli,
ev heyvanı ancaq gəbərdikdə və ya Allahın adı çəkilmədən kəsildikdə, onun ətini
yemək haram edilmişdir. Qalan bütün hallarda isə onun yeyilməsi halaldır. Belə
bir şərhi nəzərə alsaq, onda donuz ətinin bu ayədə xatırlanmasını, bəzi cahillərin
donuzları ev heyvanlarına aid etməsi ilə izah etmək olar. Məhz cahil
xristianlar və onların tayları bunu belə hesab edirlər. Onlar donuzları ev
heyvanları kimi bəsləyir, yeməyə icazə verir və donuzla ev heyvanları arasında
heç bir fərq qoymurlar.
(6.146) “Yəhudilərə dırnaqlı heyvanların
hamısını haram etdik. İnək və qoyunun bellərinə və ya bağırsaqlarına yapışan,
yaxud sümüklərinə qarışan yağlar müstəsna olmaqla, onların piylərini də yəhudilərə
haram buyurduq. Həddi aşdıqlarına görə onları belə cəzalandırdıq. Şübhəsiz ki,
Biz sözündə doğru olanıq!”
Allah
müsəlmanlara ancaq murdar olan şeyləri yeməyi haram etmişdir ki, onları hər cür
zərərli və napak şeylərdən qorusun. Kitab əhlinə gəldikdə isə, Allah hətta bir
sıra təmiz məhsulları da onlara itaətsizliklərinə görə cəza kimi qadağan
etmişdir. Yəhudilərə isə dəvə əti və bütün digər ikidırnaqlı olmayan heyvanları
və həmçinin inək və qoyunların bəzi hissələrini (bağırsaq piylərini və qoyun
quyruqlarını) yemək qadağan edilmişdi. Onlara digər piyləri yemək halal
olunmuşdu, çünki Allah təkcə o heyvanların belinə və bağırsaqlarına yapışan
piyi və yaxud sümüklərə qarışmış piyi istisna etmişdi.
Allah
yəhudilərə bu qadağaları onlar zalımlıq etdiklərinə, Onun və Onun qullarının
qarşısında öz vəzifələrini yerinə yetirmədiklərinə görə bir cəza kimi nazil
etmişdi. O, həmişə doğru danışır və haqlı olur və ancaq doğru qərarlar qəbul
edir. Kimin nitqi Onun sözlərindən doğru ola bilər? Qəti iman sahibi olan
insanlar üçün kimin qanunları Onun hökmlərindən daha yaxşı ola bilər?
(6.147) “Əgər onlar səni yalançı hesab etsələr,
de: “Rəbbiniz böyük mərhəmət sahibidir. Onun günahkar bir tayfaya (verəcəyi) əzabın
da qarşısı alına bilməz!”
Ey
Muhəmməd! Əgər müşriklər səni yalançı saysalar da onları cəlb etməklə və qorxutmaqla
aralarında dəvətini davam etdir. Onlara xəbər ver ki, Allah, bütün məxluqlarına
aid etdiyi çox geniş mərhəmət sahibidir. Qoy onlar bu nemətə yaxınlaşmağa tələssinlər
və müvafiq əməllər yerinə yetirsinlər. Belə əməllərin ən başlıcası sənin peyğəmbərliyini
və Təlimini qəbul etmələridir, axı çoxsaylı günahlar və cinayətlər törədən
insanlardan Rəbbin verəcəyi cəzanın qarşısını almaq mümkün olmayacaqdır. Qoy
onlar Allahın cəzasını insanlara yönəldən günahlardan çəkinsinlər. Bu
günahlardan ən böyüyü sənə iman gətirməməkləridir.
(6.148)
“Müşriklər belə deyəcəklər: “Əgər Allah istəsəydi, nə biz, nə də atalarımız
müşrik olar və nə də biz bir şeyi haram edə bilərdik. Onlardan əvvəlkilər də
(öz peyğəmbərlərini) belə təkzib etmişdilər. Nəhayət, əzabımızı daddılar.
(Onlara) de: “Bizim qarşımıza çıxara biləcək bir elminiz varmı? Siz yalnız zənnə
qapılır və yalan uydurursunuz!”
(6.149)
“De: “Tutarlı dəlil yalnız Allaha məxsusdur. Əgər O istəsəydi, sizin hamınızı
doğru yola yönəldərdi”.
Allah
xəbər verir ki, müşriklər Onun qədərini dəlil gətirməklə bütlərə ibadət etmələrinə
və Onun halal qıldığını haram etmələrinə bəraət qazandırmağa çalışacaq və güman
edəcəklər ki, əgər O, bütün xeyri və şəri yaratmışsa, onda ilahi qədəri bəraət
almağa çalışmaq onları qınanmaqdan xilas edə biləcəkdir. Hər şey həqiqətən
Allahın öncədən dediyi kimi oldu və buna görə digər bir vəhydə xəbər verilir
ki, müşriklər belə deyiblər: “...Əgər Allah istəsəydi, nə biz, nə də
atalarımız Ondan başqa heç bir şeyə tapınmaz, Onsuz (Allahın razılığı, hökmü
olmadan) heç bir şeyi haram etməzdik...” (Nəhl, 16/35).
Fövqəluca
Allah buyurmuşdur ki, bütün zamanlarda kafir xalqlar Allahın elçilərinin dəvətini
rədd edərək, özlərinə ilahi qədərlə haqq qazandırmağa cəhd göstərmişlər. Bu
onlara heç bir fayda verməmiş, lakin Allah onlara əzabverici cəzanı daddırana qədər
özlərini eləcə də aparmışlar. Əgər özlərinə belə bəraət qazandırmaq doğru
olsaydı, o, onları cəzadan xilas edərdi və Allah da onları amansız cəzaya məruz
qoymazdı. Belə cəzanı ancaq ona layiq olanlar çəkirlər. Lakin o bəraət əsassız
və şübhəlidir və bunun bir neçə izahları var.
Birincisi,
əgər o doğru olsaydı Allah kafirlərdən qisas almazdı.
İkincisi,
istənilən bəraət biliklərə və inandırıcı dəlillərə istinad etməlidir. Əgər bəraət
həqiqəti əvəz etməyə qadir olmayan zənnə və uydurma yalanlara söykənirsə, onda o
əbəs və faydasızdır. Allah qatı mübahisəçi olan müşriklərə təklif edir ki, öz
biliklərini və dəlillərini təqdim etsinlər, lakin onlar bunu etmədilər, çünki
onların heç bir biliyi, məlumatı yox idi. Əksinə, onlar ancaq zənnə qapılır və
yalanlar uydururdular. Öz münasibətlərini yalan və fərziyyələri üzərində quran
insan özü də yalançıdırsa və mütləq zərər çəkəcəksə, onda öz münasibətlərini məhz
ədalətsizlik, inadcıllıq, şər və nöqsan üzərində bərqərar edən insanlar barəsində
nə deyə bilərik?
Üçüncüsü,
Allah həqiqəti ən inandırıcı tərzdə insanların nəzərinə çatdırmış və onları öz
itaətsizliklərinə bəraət qazandırmaq imkanından məhrum etmişdir. O (Allah), bütün
peyğəmbərlərin və elçilərin yekdilliklə təbliğ etdikləri dəlillər nazil
etmişdir. Bu dəlilləri bütün Səmavi Kitablar və peyğəmbərlərin hekayətləri,
sağlam ağıl və habelə nöqsansız təhtəlşüur təsdiq edir. Buradan aydın olur ki,
bu təkzibolunmaz ayələrlə ziddiyyət təşkil edən nə varsa, hamısı yalandır,
çünki təkcə yalan həqiqətin ziddinə ola bilər.
Dördüncüsü,
Fövqəluca Allah məxluqlarına iradə və istedad vermişdir ki, onlar bu özəlliklərinin
sayəsində öz vəzifələrini yerinə yetirə bilərlər. O, Öz qullarına onların
bacara bilməyəcəkləri bir işi görməyi əmr etməmiş və onların qaçına bilməyəcəkləri
şeyləri onlara qadağan etməmişdir. Əgər bundan sonra insanlar Onun qədəri və
tale ilə özlərinə bəraət qazandırmağa cəhd göstərsələr, onda zalımlıq etmiş və
sadəcə inadkarlıq göstərmiş olarlar.
Beşincisi,
Fövqəluca Allah insanların törətdikləri əməlləri etmələrinə onları məcbur
etmir. Əksinə, qulların əməlləri onların istəkləri ilə müəyyənləşdirilir. Onlar
istədikləri zaman bu və ya digər bir işi görə və yaxud onu etməkdən özlərini
saxlaya bilərlər. Buna əmin olmaq çox asandır və bunu inkar edənlər ancaq təkəbbürlü
adamlardır ki, onlar hətta gördükləri və əllə toxunub hiss etdikləri əşyaları
da inkar etməyə hazırdırlar. Hər bir insan könüllü görülən işlərlə, məcburiyyət
qarşısında görülən işlərin arasında fərqi görməyə qadirdir, halbuki bütün
bunların hamısı Allahın iradəsindən asılıdır və Onun icazəsi ilə baş verir.
Altıncısı,
əgər insanlar öz itaətsizliklərinə Allahın qədəri və tale ilə bəraət
qazandırırlarsa, onda onların işləri hökmən ziddiyyətli olur. Onlar bu nəticədən
qaça bilmirlər. Bir kimsə qədərə və taleyə istinad etməklə özünə bəraət
qazandıraraq belə insanları incitdikdə, vurduqda və ya onların malını mənimsədikdə,
onlar belə bəraəti qəbul etməz və hətta bundan son dərəcə qəzəblənərlər. Qəribədir
ki, onlar Allahın qəzəbinə səbəb olan öz günahları və əməllərinə görə özlərini
doğrultmağa cəsarət göstərdikləri dəlillərə istinad etdikləri halda, insanların
onları incidərkən özlərinə bəraət qazandırmağa çalışdıqları eyni dəlillərlə heç
vaxt razılaşmırlar.
Yeddincisi,
Allahın qədəri və tale ilə özlərini doğruldaraq, kafirlər bəraət axtarmırlar,
çünki onlar öz dəlillərinin əsassızlığını çox gözəl başa düşürlər. Onların
yeganə məqsədi haqq müdafiəçilərini təkzib etmək və onları istənilən mümkün
üsullarla məğlub etməkdir ki, bunun üçün onlar doğru və ya əyri saydıqları
bütün hər şeydən istifadə edirlər.
(6.150) “De: “Bunu (haram saydıqlarınızı)
Allah haram buyurmuşdur deyə, şəhadət verəcək şahidlərinizi gətirin!” Şayəd
onlar (yalandan) şahidlik etsələr, sən onlarla birlikdə şahidlik etmə, ayələrimizi
yalan hesab edənlərin və axirətə inanmayanların nəfslərinin istəklərinə uyma.
Onlar (bütləri) öz Rəbbinə tay tutarlar.
Ey
Muhəmməd! Allahın halal buyurduğunu qadağan edənlərə və Ona iftira atanlara əmr
et ki, onlar belə qadağaların Allah tərəfindən nazil olunduğunu təsdiq edən
şahidlərini çağırsınlar. Onlar belə təklifi eşidərək iki şeydən birini etmək məcburiyyətində
qalacaqlar. Əgər onlar bunu təsdiq edən şahidlər gətirməsələr, onda onların
iddialarının yalan və təsdiq olunmadığı aşkar olacaqdır. Əgər onlar bu
qadağaları təsdiq edən şahidlər tapsalar, onda o şahidlərin ən yalançı və
günahkar adamlar olduğu üzə çıxacaq ki, insanlar onların şahidliyini qəbul etməyəcəklər,
çünki ədalətli insanlar belə şeyləri heç vaxt təsdiq etməzlər.
Buna
görə Fövqəluca Allah Onun ayələrini yalan sayan, Axirət həyatına inanmayan və
bütlərini və uydurulmuş tanrıçalarını öz Rəbbi ilə bərabərləşdirənlərə
şahidlik etməyi və onların niyyətlərinə göz yummağı Öz Peyğəmbərinə (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) və onun ardıcıllarına qadağan etmişdir.
Onlar Qiyamət gününü inkar edir və tövhidə etiqad göstərmirlər. Onların niyyətləri
ancaq Allaha şərik qoşmaqla və haqqı danmaqla bağlıdır, çünki insanların niyyətləri
həmişə onların etiqadı ilə müəyyən olunur. Onlar, Allahın, yaratdığı ən yaxşı məxluquna,
onların ardınca getməməyə və onların şahidlik etdiklərinə şəhadət verməməyə əmr etdiyinə layiqdirlər. Bütün bunlar onu
göstərir ki, onlar Allahın halal qıldığını, yalnız öz yanlış niyyətlərinə
istinadla haram edirdilər.
(6.151)
“(Ey Elçim!) De: “Gəlin Rəbbinizin sizə nələri haram etdiyini deyim: Ona heç
bir şərik qoşmayın; ata-anaya yaxşılıq edin; kasıblıq üzündən uşaqlarınızı
öldürməyin. Sizin də, onların da ruzisini Biz veririk. Açıq və gizlin pis işlərə
yaxın düşməyin. Allahın (qətlini) haram buyurduğu cana qıymayın. (Allah)
bunları sizə tövsiyə etmişdir ki, bəlkə, düşünüb anlayasınız!”
Fövqəluca
Allah Öz Peyğəmbərinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) buyurur ki, bütün
insanlara aid yeyinti məhsullarından, içkilərdən, ifadələrdən və əməllərdən
ibarət olan əsas haramlar haqqında Onun halal qıldığını haram edənlərə xəbər
versin.
Hər
şeydən əvvəl, Allah, bir və ya bir neçəsi olmasından asılı olmayaraq, Ona şəriklər
qoşulmasını haram edir. Allaha şərik qoşulması adı altında Onunla bərabər məxluqlara
ibadət etmək, onları təkcə Onu ucaltmalı olduqları kimi ucaltmaq və ya təkcə
Ona həsr olunmalı şeyi, onlara aid etmək nəzərdə tutulur. Əgər qul Allaha şərik
qoşmanın bütün formalarından çəkinərsə, onda o, bütün hallarda tövhidə etiqad və
təkcə Ona ibadət etmiş olur. Tək Bir Olan Allaha məhz belə səmimi ibadət və
müşrikliyi rədd etmək qulların Onun qarşısında vəzifəsidir.
Sonra
Allah qulların məxluqlar qarşısında ən mühüm vəzifələrini xatırladır və
valideynlərə xoş sözlər söyləməklə, onlarla ən gözəl tərzdə davranmaqla onlara
yaxşılıq etməyi əmr edir. Valideynlərə fayda verən və ya onları sevindirən hər
hansı söz və hər hansı əməl onlara yaxşı münasibət bəsləmənin təzahürüdür və əgər
insan onlara layiqincə yaxşılıq etməyə nail olarsa, onda o, heç vaxt onlara itaətsizlik
göstərməz.
Daha
sonra Fövqəluca Allah, cahiliyyə zamanında rəhmsiz və zalım müşriklərin etdiyi
kimi, kasıblaşacaqlarından və təminatlarının azalacağından qorxaraq oğlan və
qız uşaqlarını öldürməyi qadağan edir. Əgər insanlara kasıbçılıqdan qorxaraq
öz uşaqlarını öldürmək insanlara qadağan edilmişdirsə, onların öz uşaqlarını
heç bir səbəb olmadan və ya özgə uşaqlarını öldürməyə qətiyyən haqları yoxdur.
Allah valideynləri övladları ilə birlikdə ruzi ilə təmin edəcəyini Öz öhdəsinə
götürmüşdür və qoy ata-analar düşünməsinlər ki, uşaqlarını ruzi ilə onların
özləri təmin edirlər. Onlar hətta özlərini belə ruzi ilə təmin etməyə qadir
deyillər və uşaqlar onlar üçün heç bir çətinlik törətməz.
Allah
çirkin əməllərə yaxınlaşmağı belə qadağan etmişdir. Bu ad altında mənfur ağır
günahlar nəzərdə tutulur. Bu günahlar açıq-aydın və gizli ola, bədənlə və ya qəlblə
törədilə bilər. Allah onlara yaxın düşməyi də qadağan etmişdir. Bu qadağa, o
günahları törətməyə qoyulan qadağadan daha qabarıq tərzdə ifadə olunmuşdur,
çünki o, ondan öncə baş verən və ya onlara səbəb ola bilən bütün əməllərə aiddir.
Allah
həmçinin müsəlman kişiləri və müsəlman qadınları, uşaqları və yaşlıları, möminləri
və günahkarları və habelə sülh müqaviləsi və ya sazişi ilə toxunulmazlığına zəmanət
verilən kafirləri öldürməyi qadağan etmişdir. Lakin insan nikah bağladıqdan
sonra zina edərsə və ya başqa müsəlmanı öldürərsə və yaxud İslamdan üz çevirib müsəlman icmasını tərk edərsə, edam edilə bilər.
Allah
bu hökmlərini Öz qullarına ona görə göndərmişdir ki, onları yadda saxlayıb
ağıllansınlar və onlara riayət etsinlər. Buradan aydın olur ki, qullar onlara həvalə
edilmiş vəzifələrini onların düşünmək və anlamaq qabiliyyətindən asılı olaraq
yerinə yetirirlər.
Yetimlərin
malını yeməyin, öz xeyriniz üçün istifadə etməyin və onu zəruriyyət olmadan xərcləməyin.
Yetimlərin malını, ancaq onlara fayda verdikdə və ya onların var-dövlətini
artırmaq istədikdə, istifadə edin. Bu o deməkdir ki, onlara zərər verdiyi və ya
fayda və zərər vermədiyi hallarda yetimlərin malına onlar həddi-buluğ yaşına
çatana qədər və öz əmlakına öz bildiyi kimi savadlı sərəncam verməyi bacaranadək
yaxınlaşmaq qadağan edilir. Buradan belə bir nəticə çıxır ki, yetim həddi-buluğ
yaşına çatana qədər öz əmlakına müstəqil sərəncam çəkmək hüququna malik olmur və
onun hamisi onun əmlakına ən yaxşı tərzdə sərəncam çəkməlidir və bu məhdudiyyətlər
yetimin həddi-buluğa çatmasına qədər davam edir.
Ölçü
qabını tam doldurun və ağırlığı düzgün çəkin və əgər bu tələbləri qüsursuz
yerinə yetirmək istəsəniz, onda sizlərdən heç kimi onun imkanlarından artıq
yükləməzlər. Allah insana onun öhdəsindən gələ bildiyi qədər vəzifə tapşırır və
ona gücü çatmadığı öhdəliklər vermir. Əgər siz səhlənkarlığa yol vermədən və bəd
niyyəti olmadan ölçüdə və çəkidə düzgünlüyə can atsanız, lakin bu zaman səhv
etsəniz, Allah sizi bağışlayar və sizə lütfkarlığını göstərər.
Bu
ayəyə istinad edərək İslam hüququ əsaslarının biliciləri təsdiq edirlər ki,
Allah insana onun imkanlarını aşan vəzifələr həvalə etmir və əgər insan Ondan
qorxursa, Onun hökmlərini nöqsansız yerinə yetirmək üçün mümkün olan hər şeyi
edirsə, onda o, qalan başqa şeylərə görə məsuliyyət daşımır.
Əgər
siz insanlar arasında baş verən münaqişəni həll edirsinizsə və ya onların ifadələrini
və əməllərini dəyərləndirirsinizsə, onda sevdikləriniz haqqında da və
xoşlamadıqlarınız haqqında da ədalətli olun və həqiqəti deyin. Tərəfkeş
olmayın və insanlara izah etməli olduğunuzu gizlətməyin, çünki sizin xoşunuza
gəlməyən adamlara və onların dediklərinə qarşı qərəzli yanaşma ədalətsizlikdir
və qadağan olunmuş əməldir. Bundan da başqa, əgər din alimi bidətçi baxış tərəfdarlarını
tənqid edirsə, o onların hər nəzər nöqtəsinə layiqincə diqqət yetirməli,
onların düzgün və yanlış baxışlarını izah etməli, onların doğru etiqada
yaxınlığı və ya uzaqlığını ədalətlə dəyərləndirməlidir. Alimlər onu da qeyd
edirlər ki, hakim çəkişən tərəflərdən hər hansı birinə nə baxışı və nə də sözü
ilə tərəfgirlik etməməlidir.
Allahın
Öz qulları ilə hər şeyi özündə ehtiva edən əqd bağladığı zaman onlara həvalə
etdiyi öhdəliklərə və qulların öz aralarında bağladıqları müqavilələrə sadiq
olun! İnsanlar bu öhdəliklərdən hər birini qüsursuz yerinə yetirməlidirlər. Onları
pozmaq və ya yerinə yetirən zaman səhlənkarlıq göstərmək qəti qadağandır.
Allah
belə hökmləri sizə ona görə həvalə etmişdir ki, siz onları yadda saxlayasınız və
Onun hökmlərini layiqincə yerinə yetirəsiniz və onlarda olan hikməti və dini
qanunları dərk edəsiniz.
(6.153)
“Bu, şübhəsiz ki, Mənim doğru yolumdur. Onu tutub gedin. Sizi (Allahın)
yolundan sapdıracaq yollara uymayın. (Allah) sizə bunları tövsiyə etdi ki, pis əməllərdən
çəkinəsiniz!”
Allah
bir çox mühüm əmr və qanunlarını izah etdikdən sonra, onlara daha geniş nəzərdən
yanaşmağı xatırladır. Allahın Öz Kitabında şərh etdiyi bu və digər hökmləri
bilavasitə Allaha və Rəbbin rəhmət məkanına yönəldən doğru, sadə və ən qısa
yoldan ibarətdir.
Ey
insanlar! Siz bu yolla getməlisiniz ki, xoşbəxtlik əldə edəsiniz və uğur qazana
və arzularınızın yerinə yetməsinə nail ola biləsiniz. Siz bu düz cığırla
üst-üstə düşməyən yollarla getməməlisiniz, çünki əks halda siz azarsınız və
ondan ya sağa və ya da sola meyl edərsiniz. Əgər siz ondan sapsanız, onda mütləq
Cəhənnəmə aparan yollardan birinə düşərsiniz. Allah sizə bunu nəsihət edir ki,
təqvalı olasınız. Əgər siz Onun təlimini rəhbər tutsanız, onu dərk edib həyata
keçirsəniz, onda siz hökmən Allahdan qorxan qullar olarsınız ki, onlar mütləq
uğur qazanacaqlar.
Bu
ayədə Allah doğru yolu tək sayla xatırladır[4]
və onu Öz yolu adlandırır, çünki o, Ona doğru aparan yeganə istiqamətdir və
Allah Özü insanlara bu yolla getməyə kömək göstərir.
(6.154)
“Sonra Biz yaxşı işlər görən kimsəyə - Musaya (bəxş etdiyimiz neməti)
tamamlamaq, hər şeyi ətraflı izah etmək üçün ona bir hidayət və (ilahi) mərhəmət
olaraq Kitabı (Tövratı) verdik ki, bəlkə, yəhudilər (bununla) öz Rəbbinə qovuşacaqlarına
(Onun hüzuruna gedəcəklərinə) inansınlar!”
Bu
ayədə “sonra” (“summə”) sözü zaman ardıcıllığını bildirmir, çünki Musa əleyhissalam,
Muhəmmədin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) bu Kitabı insanlara oxumağa
başlamasından qabaq peyğəmbərlik etmişdi. Bu söz burada rəvayət edilən ifadənin
ardıcıllığını göstərmək üçün istifadə olunmuşdur.
Allah
xəbər verir ki, O, Musa peyğəmbərə (ə) Tövratı ona görə bəxş etmişdi ki, Öz
lütfkarlığını tamamlasın, onun xalqı arasından xeyirxahlıq edən insanlara göstərdiyi
nemətini başa çatdırsın. Allah mömin israillilərə saysız-hesabsız nemətlər əta
etmişdi ki, bunlardan biri də nazil edilmiş Tövrat idi. Allah onlara göstərdiyi
Öz xeyirxahlığını tamamladı və təkcə bu artıq onları Ona həmd etməyə yönəltməliydi.
Allah haram və halalı, dini hökmləri və qadağaları, onların bilməyə ehtiyac duyduqları
etiqad və bir çox başqa məsələləri təfərrüatı ilə onlara izah etmişdi. O,
onlara hər cür yaxşılığa doğru yol göstərmiş və onlara dinin əsas və fərdi müddəalarına[5]
zidd olan hər cür pis əməli anlatmışdı. O, onlara xoşbəxtlik, mərhəmət və çoxlu
nemətlər əldə etməyi öyrətmişdi. O, onlara Kitab və aydın ayələr nazil etmişdi
ki, Onunla görüşəcəklərinə iman gətirsinlər. Çünki bu Kitabda dirilmənin və törədilmiş
əməllərə görə əvəz veriləcəyinin gerçəkliyinə inandırıcı dəlillər vardı ki,
onlar hər bir insanın Allahla görüşəcəyinə və buna hazırlaşmağa iman gətirməli
olduğunu zəruriləşdirir.
(6.155) “Bu nazil etdiyimiz (Quran) mübarək
bir Kitabdır. Ona tabe olun və Allahdan qorxun ki, bəlkə, sizə rəhm edilsin!”
Bu
Əzəmətli Quran – Allahın müdrik xatırlatması və mübarək bir Kitabdır ki, onda
böyük nemət və tükənməz biliklər təmərküzləşdirilmişdir. Quran – bütün digər
elmlərin və hər növ nemətlərin mənbəyidir. Dünyada elə bir xeyir iş yoxdur ki,
Quran onun hikmətini və faydasını izah edərək, yerinə yetirilməsinə çağırmasın
və dünyada elə bir şər əməl də yoxdur ki, onun müdhiş nəticələr verəcəyini
bildirərək, insanları ondan çəkindirməsin və ondan xilas olma yolunu öyrətməsin.
Ey
insanlar! Bu Kitabın hökmlərini və qadağalarını rəhbər tutun, ona istinad edərək
öz imanınızın özülünü qoyun və divarlarını hörün. Fövqəluca Allahdan qorxun və
Quran ayələrinə itaətsizlik göstərməyin, çünki əgər siz onlara əməl etsəniz,
hökmən əfv olunacaqsınız, axı Kitabın öyrənilməsi və onun nəsihətlərinin yerinə
yetirilməsi – Allahın mərhəmətini qazanmağın ən böyük amilidir.
(6.156) “Biz onu sizin: “Bizdən əvvəl Kitab
ancaq iki tayfaya (yəhudilərə və xaçpərəstlərə) nazil edilmişdir. Biz onların
oxuduqlarından xəbərsizik”- deməməyiniz
(6.157)
və ya: “Əgər bizə də Kitab nazil edilsəydi, onlardan daha artıq düz yolda
olardıq”, söyləməməyiniz üçün (göndərdik). Artıq Rəbbinizdən sizə açıq-aşkar
bir dəlil, hidayət və mərhəmət gəlmişdir. Allahın ayələrini yalan hesab edib
onlardan üz çevirəndən daha zalım kim ola bilər?! Ayələrimizdən üz çevirənləri
üz çevirdiklərinə görə ən pis cəza ilə cazalandıracağıq!”
Biz
sizə bu Mübarək Kitabı nazil etdik ki, sizi küfrə bəraət qazandırmaq imkanından
məhrum edək və siz deməyəsiniz ki, Kitab təkcə yəhudilərə və xristianlara – sizə
qədərki dindar ümmətlərə nazil edilmişdi və siz əvvəlki Kitablardan xəbərsiz
idiniz. Onu sizə Biz göndərmişik və səmadan hələ heç vaxt belə dolğun məzmunlu,
aydın və asan ifadə edilmiş Vəhy endirilməmişdi.
Buna
qədər siz öz kafirliyinizə doğru bir Təlimatın sizə hələ heç gəlib çatmaması və
ya natamam şəkildə çatması ilə bəraət qazandıra bilərdiniz. Lakin indi siz
doğru yolu göstərən kamil Təlimatı gördünüz, axı sizə Rəbbinizdən açıq-aydın
bir möcüzə gəlmişdi. Açıq-aydın möcüzə dedikdə, haqqa nur saçan nə varsa –
hamısı nəzərdə tutulur.
O
(Kitab), sizi azğınlıqdan düz yola çıxarır və sizə qarşı bəslənən mərhəmətdir,
çünki dində və dünyəvi həyatınızda xoşbəxtliyinizi təmin edir. O, sizi onun
hökmlərini yerinə yetirməli və onun bütün hekayətlərinə inanmalı olduğunuza yönəldir.
Əgər sizlərdən kimsə ona diqqət yetirmir və onu yalan sayırsa, onda o –
zalımların ən zorbalarındandır, çünki Allahın ayələrini inkar edənlərdən,
onlardan üz döndərənlərdən və uzaqlaşanlardan daha zalım kəslər yoxdur. Allahın
ayələrindən üz çevirən hər kəs azğınlığa qapıldığı və başqalarını da azğınlığa
saldığı üçün hökmən dəhşətli cəzaya məruz qoyulacaqdır. Bu, törədilən cinayətlərə
görə ədalətli əvəz olacaqdır, axı Rəbb Öz qullarına heç vaxt zülm etmir.
Bu
ayələr – Quran biliklərinin ən şərəfli və mübarək olmasının və hər şeyi əhatə
etməsinin dəlilləridir. Müqəddəs Quran sayəsində düz yol tamamilə aydın görünür
və onun aydınlaşdırılması üçün insanlar mütəfəkkirlərin uydurmalarına,
filosofların mühakimələrinə və ya ilk və sonuncu nəsillərin digər elmlərinə
ehtiyac duymurlar. Bu ayələrdən həm də aydın olur ki, əvvəlki Kitablar təkcə
iki ümmətə - yəhudilərə və xristianlara nazil edilmişdi. Ancaq onlar Kitab əhli
hesab olunur, zərdüştilər və digər dinlərin nümayəndələri onlara aid edilmirlər.
Onlardan həmçinin belə bir nəticə çıxır ki, Quran nazil edilənə qədər ərəblər
tam mənada cahillik içində idilər və mühüm biliklərin mühafizəçiləri olan yəhudilərin
və xristianların Kitablarının mahiyyəti haqqında təsəvvürə malik deyildilər.
(6.158) “(Məkkə müşrikləri) özlərinə yalnız mələklərin,
yoxsa Rəbbinin (əzabının), yaxud da Rəbbinin bəzi Qiyamət əlamətlərinin gəlməsinimi
gözləyirlər? (Ey Elçim!) Rəbbinin bəzi Qiyamət əlamətləri gələcəyi gün əvvəlcə
iman gətirməmiş və ya imanından bir xeyir qazanmamış şəxsə (sonrakı) imanı heç
bir fayda verməz. De: “Gözləyin, doğrusu, elə biz də gözləyirik!”
Doğrudanmı
zalımcasına davranmaqda davam edən və öz inkarçılığında inadkarlıq göstərən
kafirlər Axirət həyatının başlanğıcını və cəza xəbərçilərini gözləyirlər? Bu,
baş verdikdə, mələklər onların canlarını almaq üçün qarşılarında zühur edəcəklər
və o zaman dinə qayıtmaq və xeyirxah işlər görməyə başlamaq heç bir fayda verməyəcək.
Sonra isə Allah görünəcək ki, Öz qullarına hökm çıxarsın və bütün möminlərə və
günahkarlara layiq olduqlarının əvəzini versin. Doğrudanmı kafirlər bunu gözləyirlər?
Doğrudanmı onlar Qiyamətin qopmasının yaxınlaşmasını sübut edən əlamətlərin təzahür
etməsini gözləyirlər?
O
əlamətlər təzahür etməyə başladıqda iman, əvvəllər iman gətirməmiş və öz imanı
sayəsində xeyir qazanmamış, kəslərə artıq fayda verməyəcək. Bu, baş verəndə
kafirlər doğru imanı qəbul etməkdən faydalana bilməyəcək, möminlər isə, əgər
onlar əvvəllər xətalara yol verirdilərsə, artıq xeyirxah əməllərini çoxalda
bilməyəcəklər. İman təkcə o şəxslərə fayda verəcək ki, onlar bu əlamətlər
zühur edənə qədər iman gətirmiş və xeyirxahlıq etməyi bacarmış olsunlar.
Bu
müddəanın hikməti tamamilə aydındır, çünki iman o şəxslərə fayda verir ki,
onlar qeybə inanmış və öz istəyi ilə mömin kimi davranmış olsunlar. Rəbbin
Qiyamət əlamətləri zühur etdikdə isə qeybə məxsus olanlar aşkarlanacaq və iman
tamamilə lüzumsuz olacaqdır. Onda insanlar iman gətirməyə məcbur olacaqlar və
onların imanı suda boğulanın və ya alov bürüyüb yanan insanın, ölümlə üz-üzə gəldikdən
sonra törətdiyi günahlardan imtina edənin imanına bənzəyəcəkdir. Fövqəluca
Allah buyurur: “Onlar əzabımızı gördükdə dedilər: “Biz yalnız Allaha iman gətirdik,
(Rəbbimizə) qoşduğumuz şərikləri (bütləri) isə inkar etdik! Amma
əzabımızı gördükləri zaman iman gətirmələri – Allahın Öz bəndələri barəsində
öncə olub-keçmiş (tətbiq edilmiş) adətinə (qayda-qanununa) müvafiq olaraq heç
bir fayda vermədi. (Əzab gəlməmişdən əvvəl iman gətirmək lazımdır, əzabı
gördükdə gətirilən imanın heç bir faydası olmaz). Kafirlər elə oradaca ziyana
uğradılar (məhv oldular)” (Mumin, 40/84-85).
Peyğəmbərin
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) çoxsaylı səhih hədislərində bildirilir
ki, Allahın bəzi Qiyamət əlamətləri adı altında Günəşin qərbdən çıxması nəzərdə
tutulur. İnsanlar bunu gördükdə, onlar o saat dinə iman gətirəcəklər, lakin bu
onlara heç bir fayda verməyəcəkdir, çünki tövbə qapıları artıq bağlanmış
olacaqdır.
Bu
vəhy Allahın elçilərini yalançı sayan kafirlərə qorxunc bir xəbərdarlıqdır.
Onlar gözləyirdilər ki, Muhəmməd Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) və onun ardıcıllarına fələyin zalım dönüklüyü düçar olacaqdır. Allah isə
onlara səbr edib gözləməyi buyurmuşdu – çox yaxın vaxtda onlar görəcəkdilər ki,
insanlardan kimlərin özlərini təhlükəsizlikdə hiss etməyə daha çox əsası
vardır.
Bu
ayə, Fövqəluca Allahın Öz iradəsi ilə yerinə yetirdiyi əməllərə inanan Sünnə və
camaat əhlinin baxışlarının lehinə şəhadət verən bir dəlildir. O, səmaya yüksəlir,
enir və gəlir, lakin Onun ilahi əməlləri məxluqların əməllərinə oxşamır. Bu
müddəalar Quran və Sünnənin bir sıra mətnləri ilə təsdiq olunur.
Bu
ayədən aydın olur ki, günəşin qərbdə çıxması Qiyamət əlamətlərindəndir.
Buradan belə çıxır ki, Fövqəluca Allah müdrikdir və Onun müəyyən etdiyinə görə,
iman gətirmək məcburiyyət altında deyil, könüllü olduğu zaman fayda verir.
Buradan həmçinin aydınlaşır ki, insan öz imanı sayəsində nemət əldə edir və
itaətkarlıq, xeyirxahlıq və Allahdan qorxmaq hissi, qul düzgün iman sahibi
olduqda ona fayda verir və artır. Əgər onun qəlbi imandan məhrumdursa, ona heç
bir şey fayda verə bilməz.
ﭹﭺﭻﭼﭽﭾﭿ ﮀ ﮁ
ﮂﮃ ﮄ ﮅ
ﮆ ﮇ ﮈ
ﮉ ﮊ ﮋ ﮌ ﮍ
(6.159)
“(Ey Elçim!) Şübhəsiz ki, sənin firqə-firqə olub dinini parçalayanlarla heç
bir əlaqən yoxdur. Onların işi Allaha qalmışdır. (Allah) sonra (Qiyamətdə)
onlara nə etdiklərini bildirəcəkdir!”
Fövqəluca Allah müxtəlif məzhəblərə mənsub
olan və özlərinə müvafiq adlar uyduranları hədələyir. Onlar özlərini yəhudiliyin,
xristianlığın və ya zərdüştiliyin ardıcılları adlandırırlar, halbuki bu
onların dindarlığına fayda vermir. Allah imanı kamil olmayanı da hədələyir,
çünki onlar şəriətin bir hissəsini qəbul edir, o biri hissəni özlərinin dininə
çevirir, digər hissəsini isə, ola bilsin ki, daha çox vacib olanı, kənara
atırlar. Bidət və azğın məsləklərə etiqad edən müxtəlif dini təriqətlərin tərəfdarları
məhz belə davranır və müsəlmanların sırasına təfriqə - nifaq salırlar.
Bu
kəramətli ayə İslam dininin insanların birliyinə hökm verdiyini, təriqətlərə
bölünməsini və habelə dinin əsas və fərdi məsələlərində[6]
onların ziddiyyətə qapılmasını qadağan etdiyini sübuta yetirir. Elə buna görə də, Allah Öz Peyğəmbərinə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) buyurur ki, müsəlmanların sıralarına
təfriqə salanlardan üz döndərsin. Muhəmməd Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) belə insanlarla heç bir əlaqəsi yox idi və onların da ona (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) heç bir aidiyyəti yox idi, çünki onlar ona (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) itaətsizlik
göstərmiş və onun (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əleyhinə çıxmışdılar.
Onlar mütləq Allaha qaytarılacaqlar və O, onlara layiq olduqlarının əvəzini və
bütün törətdikləri əməllər haqqında xəbər verəcəkdir.
ﮎ
ﮏ ﮐ ﮑ
ﮒ ﮓﮔ ﮕ
ﮖ ﮗ ﮘ
ﮙ ﮚ ﮛ
ﮜ ﮝ ﮞ
ﮟ
(6.160)
“Kim yaxşı bir iş görərsə, ona həmin işin on qat əvəzi (savabı) verilər. Kim
pis bir iş görərsə, ona həmin işin misli qədər cəza verilər. Onlara haqsızlıq
edilməz”.
Allah
Axirətdə əvəzi necə verəcəyi barədə bildirir. Əgər insan Onun qarşısında qəlbən
və ya cismən ifadə etdiyi və ya onun Allah və məxluqlar qarşısındakı öhdəlikləri
ilə bağlı xoş sözləri və ya yaxşı əməlləri ilə dayanarsa, onda o, etdiklərinin əvəzini
on qat ölçüdə alacaq. Bu, xeyirxahlıq edilməsinə görə ən minimal mükafatdır. Əgər
insan Allahın hüzuruna cinayətləri ilə gələrsə, onun cəzası artırılmayacaq,
lakin törətdiklərinə uyğun olacaqdır ki, bu da Fövqəluca Allahın mütləq ədalətini
və xeyirxahlığını təsdiq edir. O, heç kimlə, hətta zərrə qədər belə, ədalətsiz
davranmır. İnsanlar incidilməyəcəklər.
[1] Dəvə balası. F.S.
[2] Yəni,
haram məhsuldan yeməmək, onun həyatını aclıq üzündən təhlükə altında qoyduqda.
F.S.
[3] Quranda. F.S.
[4] Yəni, “doğru yollar” (cəm
halında) demir və yeganə bir doğru (düz) yolun olduğunu bildirir.
F.S.
[5]
Burada: fərdi müddəalar dedikdə, İslam dini ədəbiyyatında əsas müddəalardan
başqa ikinci dərəcəli fəri müddəalar adlandırılan istilah nəzərdə
tutulur. Tərcüməçi “ikinci dərəcəli”, “fəri” sözlərinin qarşılığı kimi “fərdi”
sözünün işlədilməsini məqsədəuyğun sayır. Çünki azərbaycanca “fəri” və “ikinci
dərəcəli” müddəa bu ifadələrlə əks etdirilən İslam anlayışlarının mənasını
azaldır. İslam elmində “fəri” adlandırılan prinsiplər heç də ikinci dərəcəli
hesab oluna bilməz. Terminə müvafiq qarşılıq tapılana qədər dilimizdə onu, müvəqqəti
olaraq “fərdi müddəalar, prinsiplər, hökmlər” kimi ifadə etmək olar. F.S.
[6] Yəni fəri məsələlərdə.
F.S.
Комментариев нет:
Отправить комментарий