Ə.N. əs-Səədi. Təfsir. II c. 6.54-6.71 ayələr
(6.54)
“Ayələrimizə iman gətirənlər yanına gəldikdə onlara de: “Sizə salam olsun! Rəbbiniz
Özünə rəhmli olmağı yazmışdır (bəndələrinə qarşı rəhmli olmağı əzəldən O Özü
üçün müəyyən etmişdir) ki, sizlərdən hər kəs pis iş görsə, sonra tövbə edib düzəlsə
(Allah onun günahından keçər). Şübhəsiz ki, Allah bağışlayandır, rəhm edəndir!”
Möminlər
yanına gələndə onlarla görüşərək, salam ver və onları xoş sözlərlə qarşıla,
onlara əmin-amanlıq dilə. Onlara elə sözlər de ki, onların qətiyyətini
artırsın, Allahın hədsiz lütfkarlığına və bol nemətlərinə layiq olmalarını
arzulasınlar. Bu gözəl məqsədə nail olmaq üçün onları hər cür imkanlardan istifadə
etməyə dəvət et. Onları günah işlətməkdən çəkindir və etdikləri günahlara görə peşmançılıq
çəkmələrini əmr et ki, Rəbbin bağışlamasına və mərhəmətinə layiq ola bilsinlər.
O, Özünə Rəhmli olmağı buyurmuşdur və əgər siz öz cahilliyiniz üzündən pislik etmiş
olsanız, tövbə edib əməllərinizi düzəltməlisiniz. Bu zaman sadəcə günah etməmək
kifayət deyil, günahlardan birdəfəlik əl çəkməli, törədilən əməllərə qəlbən təəssüflənməlisiniz
və bundan sonra Allahın fərz qıldığı hökmlərini yerinə yetirməli, işlərinizdə
olan, qəlbən və hərəkətinizlə yol verdiyiniz çatışmazlıqları islah etməlisiniz.
Əgər belə etsəniz, onda Allah hər birinizi Öz mərhəməti ilə himayəsi altına
alar və vəzifələrinizi yerinə yetirmə dərəcəsindən asılı olaraq sizə bağışlanma
əta edər.
(6.55) “Biz ayələrimizi belə müfəssəl izah
edirik ki, günahkarların yolu açıq-aydın bilinsin”.
Biz ayələrimizi izah edərək, doğru yolla
azğınlıq arasındakı, haqq təlimlə aldadılma arasındakı fərqi xüsusilə nəzərə
çarpdırırıq ki, düz yolla getmək istəyənlər bu yola yönələ bilsinlər və iman gətirəcəkləri
həqiqəti özləri üçün aydınlaşdıra bilsinlər. Biz ayələri açıqlayırıq ki,
insanlar Allahın qəzəbinə səbəb olan və onları cəzalandırılmaya məhkum edən
cinayətkarların yolunu ayırd edə bilsinlər. Bu yoldan çəkinmək və canilərin
yolundan uzaqlaşmaq, onu yaxşıca tanımaq və aydınlaşdırmaqla mümkündür. Əgər o
yolu ayırd etmək çətin olarsa, onda insanlar ondan qurtulmağa və uğur əldə etməyə
nail ola bilməzlər.
(6.56)
“(Ey Elçim) De: “Sizin Allahdan qeyri tapındığınız bütlərə ibadət etmək mənə
qadağan edilmişdir”. De: “Mən sizin nəfsinizin istəklərinə əsla uymaram. Belə
ola biləcəyi təqdirdə mən (haqq yoldan) azar və doğru yola yönəlmişlərdən
olmaram!”
Ey
Peyğəmbər! Allahla bərabər uydurulmuş tanrıcalara səcdə edən müşriklərə de ki:
“Mənə, sizin Allaha şərik qoşaraq ibadət etdiyiniz, nə xeyir gətirməyi, nə də zərər
vurmağı bacarmayan, həyata, ölümə və dirilişə aidiyyəti olmayan bütlərə və heykəllərə
ibadət etmək qadağan edilmişdir. Sizin əməliniz qüsurlu və faydasızdır. Siz bu
davranışınızı nəinki inandırıcı dəlillərlə, hətta şübhəli sübutlarla belə əsaslandıra
bilmirsiniz. Siz ancaq öz nəfsinizə uyursunuz, halbiki məhz bu, yoldan azmağın
ən böyük təzahürüdür. Mən sizin istəklərinizə yol verə bilmərəm, çünki belə
olsa, onda mən hökmən yoldan azaram, doğru yolla yönəldilənlərin sırasında
olmaram. Mən tövhidə etiqad edirəm və səmimi qəlbdən bir Allaha qulluq göstərirəm
və mənim baxışlarım haqdır, çoxsaylı sübutlar və təkzibolunmaz dəlillərlə təsdiq
olunur”.
(6.57) “De: “Mən Rəbbimdən açıq-aydın bir dəlilə
(Qurana) istinad edirəm. Siz isə onu yalan hesab etdiniz. Sizin tələm-tələsik
istədiyiniz (ilahi əzab) məndə (mənim əlimdə) deyildir. Hökm ancaq Allahındır.
Haqqı yalnız O bəyan edər. O (haqla batili) ayırd edənlərin ən yaxşısıdır!”
Peyğəmbərə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əmr edilmişdi ki, təliminin gerçəkliyinə
qəti etiqad etməsi və ona zidd olan hər şeyin yanlış olması barədə bəyan etsin.
O (ona Allahın salavatı və salamı olsun!), elə bir inandırıcı sübut gətirdi ki,
onun gerçəkliyinə heç bir şübhə yeri qalmadı, çünki o (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!), bütün şahidlərin ən qərəzsizi idi. Möminlər ona (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) inanmamışdılar və onun (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) dəlillərinin sübuta yetməsinə, Allahın onlara bəxş etdiyi imanın
yol verdiyi qədər müşahidə etmişdilər. Müşriklər isə onu (ona Allahın salavatı
və salamı olsun!) yalançı sayırdılar, halbuki o (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!), qətiyyən belə bir münasibətə layiq deyildi. O (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!), təkcə onların etibarına və razılığına layiqdi. Buna görə də
onlar bilməliydilər ki, bundan sonra da onun (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) peyğəmbərliyini inkar etməkdə davam etsələr, onda onlar hökmən Allahın
cəzasına gələcəklər, çünki O, kafirləri, istədiyi vaxt və istədiyi kimi,
amansız cəzaya məhkum edəcəyini vəd etmişdi.
Kafirlər
belə bir cəza verilməsini tələsdirirdilər. Lakin Muhəmməd Peyğəmbər (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) onun baş verməsini sürətləndirmək hakimiyyətinə
malik deyildi, çünki belə məsələlərin həlli təkcə Allaha məxsusdur. O, hökmlər
və qadağalar nazil etməklə dini qanunlar qoyur, əməllərə görə əvəz verilməsi
haqqında qərarlar qəbul edir, ilahi müdrikliyinə uyğun olaraq istədiyi kəsi mükafatlandırır,
istədiyini də cəzalandırır. Onun hökmlərinə qarşı etiraz etmək – mənasızdır,
axı O, Öz qullarına yolu göstərib izah etmiş və həqiqəti onlara xəbər vermişdir
və bununla da onları törətdikləri cinayətə görə özlərinə bəraət qazanmaq
imkanından məhrum edib ki, hər məhv olan nəyə görə məhv olduğunu aydın başa
düşsün və hər sağ qalan da sağ qalmasının səbəbini tamamilə açıq-aşkar anlaya
bilsin. O, həm bu dünyada və həm də Axirətdə ən gözəl Hakimdir, çünki Onun
bütün qərarları və hökmləri hər cür tərifə və həmdə layiqdir. Onu hətta cəzaya
məhkum olunanlar və törətdiklərinə görə məsuliyyətə cəlb edilənlər də tərifləyəcəklər.
(6.58) “De: “Əgər təcili istədiyiniz (əzab) mənim
əlimdə olsaydı, iş mənimlə sizin aranızda əlbəttə, bitmiş olardı (sizi dərhal məhv
edərdim), Allah zalımları daha yaxşı tanıyandır!”
Ey
Peyğəmbər! Öz cahilliyi, inadkarlığı və zalımlığı üzündən cəzanın tezləşdirilməsinə
tələsənlərə de ki: “Sizin tələsdiyiniz cəzalandırma mənim əlimdə olsaydı, onu
sizin üstünüzə göndərərdim, amma bu sizə heç bir xeyir gətirməzdi. Lakin
hakimiyyət Təmkinli və Səbirli Rəbbə məxsusdur, o Rəbbə ki, hətta itaətdən
çıxan kobud cinayətkarlara belə möhlət verir, onlara ruzi nazil edir, onlara
açıq-aydın və gözlə görülməyən nemətlər əta edir. Ona, zalımlar və onların əməlləri
haqqında hər şey məlumdur və O, onlara möhlət verir, lakin onların cinayətlərini
unutmur”.
(6.59)
“Qeybin açarları Onun yanındadır. Onları ancaq O bilir. O, suda və quruda nə
varsa bilir. Yerə düşən elə bir yarpaq yoxdur ki, (Allah) onu bilməsin. Yerin
zülmətləri içində elə bir toxum, yaş-quru elə bir şey yoxdur ki, Aydın Kitabda
olmasın!”
Bu
– Allahın Hərşeyiəhatəedən elmindən müfəssəl bəhs edən ayələrdən biridir. O,
bir hissəsini Öz istədiyi qullarına açan, qeyb haqqında hər şeyi bilir. Lakin
bu biliklərin böyük hissəsi, bütün yaradılmışlar bir yana qalsın, hətta ən yaxın
mələklərdən və elçilərindən də gizli saxlanmışdır.
Allah
yer kürəsinin ucsuz-bucaqsız ərazilərində yerləşən bütün canlı varlıqlar,
bitkilər, daşlar və qumsallıqlar haqqında biliyə malikdir. O, dənizlərdə və
okeanlarda olan və su laylarının altında qalan bütün heyvanlar və xəzinələr
haqqında bilir. O, bu dünyada və Axirət aləmində hər bir məskunlaşmış şəhərdə və
ya insanların yaşamadığı çöl və səhralarda ağaclardan yer üstünə və ya su üzərinə
düşən hər hansı bir yarpaq haqqında da bilir. O, insanların əkdiyi və ya
özbaşına münbit torpağa düşərək onlardan müxtəlif bitkilər becəriləcək bütün
taxıl və meyvə toxumları haqqında biliyə malikdir. O, yaş və ya quru olan hər
şey haqqında da bilir və bunun yada salınması xüsusidən sonra ümuminin
xatırlanmasının nümunəsidir.
Bütün
bunların hamısı Aydın Kitabda yazılmışdır. Bu ad altında Lövhi-Məhfuz nəzərdə
tutulur. O özündə bütün varlıqlar haqqında bilikləri əks etdirir və hətta onun
kiçicik bir hissəciyi belə ağıllı və alicənab insanların zəkasını heyran qoyur.
Əlbəttə ki, bu, Rəbbin əzəmətinin dəlili və Onun bütün ilahi sifətlərinin əhatəedilməzliyidir.
Onlar o dərəcədə təsəvvürolunmaz ölçülüdür ki, əgər bütün məxluqlar onlardan
heç olmazsa birini hərtərəfli əhatə etmək üçün bir yerə toplaşsaydılar belə,
bunu etməyi bacarmazdılar. O Böyük, Hərşeyiəhatəedən, Alim, Hərtərifəlayiq,
Şanı Uca Rəbb Müqəddəsdir! Allah Müqəddəs və Pakdır və Onu Özünə layiq tərifləməyə,
Onun Özündən başqa heç kim qadir deyil! O, qullarının Ona etdiyi hər cür tərifdən
Yüksəkdir!
Bu
ayə, Allahın hədsiz-hüdudsuz elminin və bütün Kainatda baş verənləri əhatə edən
yazının dəlillərindəndir.
(6.60) “Sizi gecələr yuxuya daldıran (bu
minvalla sizi bir növ ölüm halına salıb hiss-həyacandan məhrum edən), gündüz isə
nə etdiyinizi (nə qazandığınızı) bilən Odur. Sonra O sizi gündüz (yuxudan)
oyandırır ki, müəyyən olunmuş vaxt (əcəl) gəlib yetişsin. Sonra onun hüzuruna
qayıdacaqsınız və sonra da O sizə etdiyiniz əməllər barəsində xəbər verəcəkdir”.
Bu
ayə Allahın ilahlığını təsdiq edir və müşriklərin Ona şərik qoşan baxışlarını təkzib
edir. Ayədə izah edilir ki, ancaq Fövqəluca Allah məhəbbətə və ehtirama, əzəmətə
və söhrətə layiqdir. O, qulları ayıq və ya yatmış olduqları halda onları Təkbaşına
idarə edir. O, onların canını, onlar yatdıqda alır və onların bədəni günün qayğılarından
ayrılıb istirahət edir. Qullar yuxudan oyandıqda, O, onların canını onlara
qaytarır ki, öz dini və dünyəvi vəzifələrini yerinə yetirsinlər. O, onların
etdiyi bütün əməllərdən agahdır və onları bu minvalla təyin olunmuş müddət
çatana qədər idarə edir. Bu ifadə altında ayrı-ayrı insanların ölüm vaxtı və
bütün bəşəriyyətin ölümündən sonra dirildilməsi nəzərdə tutulur. Bu son müddət
çatdıqda, Allah qullarını Öz yanına qaytaracaq və onlara etdikləri və törətdikləri
bütün yaxşı və pis işləri xəbər verəcəkdir.
(6.61) “(Allah) Öz bəndələri üzərində
hakimi-mütləqdir. O sizə (yaxşı və pis əməllərinizi yazan, sizi Şeytandan
qoruyan) gözətçi mələklər göndərir. Nəhayət, birinizin əcəli gəlib çatdıqda
onun canını (göndərdiyimiz) mələklər alar. Onlar (öz vəzifələrində) heç bir əyər-əskikliyə
yol verməzlər!”
Allahın
iradəsi Kainatda baş verən bütün proseslərə aiddir və şərtsiz-sübutsuz icra
edilir. Məxluqlar cərəyan edən hadisələrə təsir göstərmək haqqına malik deyillər
və bir şeyi yerindən tərpətməyə belə, Onun iradəsi olmadan, qadir deyillər. O,
qullarına nəzarət etməyi və onların etdikləri əməlləri olduğu kimi saxlamağı mələklərinə
həvalə etmişdir.
Bununla
əlaqədar Fövqəluca Allah belə buyurur: “Sizin üstünüzdə gözətçi mələklər - (əməllərinizi) yazan və (Allah dərgahında) çox hörmətli olan mələklər
vardır. Onlar sizin nə etdiklərinizi bilirlər”. (İnfitar,
82/10-12);
“Xatırla
ki, (insanın) sağında və solunda (onun bütün əməllərini) təsbit edən (qeydə
alan) iki mələk oturmuşdur! Dediyi hər sözü (yazmaq üçün)
onun yanında hazır durub gözləyən (iki mələk) vardır!” (Qaf, 50/17-18).
Allah
bu qayda ilə Öz qullarına, onlar yerdə yaşadıqları müddətdə, nəzarət edir.
Onlara ölüm gəldikdə isə, Allah onları vəzifələri məxluqların canını almaq olan
mələklərinə tapşırır. O mələklər öz vəzifələrini, heç bir səhvə yol vermədən,
Allahın təyin etdiyi müddətə heç nə artırmadan və azaltmadan yerinə yetirirlər.
Onlar Allahın planına və qədərinə tam uyğun olaraq hərəkət edirlər.
(6.62) “Sonra insanlar Allahın – özlərinin həqiqi
ixtiyar sahibinin, hüzuruna qaytarılar. Bilin ki, hökm Onundur (Allahındır) və
O, ən tez haqq-hesab çəkəndir!”
Ölümdən
və Qiyamət gününədək davam edəcək, fərəh və ya cəza ilə müşayiət ediləcək bərzəx
həyatından sonra, məxluqlar özlərinin Əsil Himayədarına qaytarılacaqlar. O, onların
taleyini istədiyi kimi və həm də Öz şəriət hökmləri ilə qərarlar çıxarmaqla, Öz
Qədər qanunları əsasında onları idarə edir, onlar üçün hökmlər verir və
qadağanlar qoyur, onlara elçilər göndərir və Müqəddəs Kitablar nazil edir.
Onlar Onun yanına qaytarıldıqdan sonra isə O, onlara ədalətli əvəz
qanunlarına uyğun olaraq sərəncam çəkəcək, xeyirxah işlərinə görə
mükafatlandıracaq və günahlarına, cinayətlərinə görə isə cəzalandıracaq. O, qərarlarını
müstəqil qəbul edir və haqq-hesab çəkməyi ləngitmir, çünki mütləq biliyə
malikdir, Öz qullarının Mühafizəolunan Lövhədə yazılmış və alicənab mələk-
katiblərin əllərindəki dəftərlərə qeyd olunmuş əməllərini nəzərindən qaçırmır.
Əgər
Fövqəluca Allah – Vahid Yaradan və qullarına hakim olan Hökmdar hər zaman ən
kamil formada onların qayğısına qalırsa və onları Öz Qədər, Din və ədalətli Əvəz
qanunları ilə idarə edirsə, onda niyə müşriklər Ona ibadət etməkdən boyun
qaçırır və hakimiyyət sahibi olmayan, azca da olsa belə xeyir verməyə qabiliyyəti
çatmayan və hətta müstəqil iradəyə malik olmayan məxluqlar qarşısında diz
çökürlər?!
Allaha
and olsun, əgər müşriklər bilsəydilər ki, onlar çoxallahlığa və kafirliyə
etiqad etməklə böyük bir yalan uydurur və Allahın əleyhinə çıxırlarlar, o
Allahın ki, onları əmin-amanlıqla və ruzi ilə təmin etməkdə davam edir, əgər
onlar Onun dözümlülüyü, güzəştə getməsi və mərhəməti haqqında bilsəydilər, onda
onların qəlbi Onu dərk etmək istəyi ilə aşıb-daşar, ağılları isə Ona məhəbbət
hissi ilə nurlanardı və o zaman onlar şeytana tabe olaraq özlərini rüsvayçılığa
və zərərə məhkum etdiklərinə görə özləri özlərinə nifrət edərdilər. Lakin bu
belə deyil, çünki onların sağlam düşüncə qabiliyyəti yoxdur.
(6.63) “(Ey Elçim!)De: “Gizlində (Allaha) dua
edib:” Əgər bizi suyun və qurunun zülmətindən qurtarsan, əlbəttə, şükür edənlərdən
olarıq”, - deyə yalvardığınız zaman sizləri bunlardan xilas edən kimdir?”
(6.64)
“De: “Sizi ondan xilas edən və hər bir qəmdən qurtaran Allahdır. (Bütün
bunlardan) sonra siz yenə də (Ona) şərik qoşursunuz?”
Ey
Peyğəmbər! Allaha şərik qoşan və Ondan başqa tanrıçalara dua edən müşriklərə
müraciət et. Bir Rəbbin varlığına etiqada istinad edərək, təkcə vahid Allaha
ibadət etməyin zəruriyyətinə onları inandır. Onlara belə de: “Sizinlə quruda və
dənizdə özünüz müstəqil qurtula bilmədiyiniz bədbəxtliklər və çətinliklər baş
verərkən, onlardan sizi kim xilas edir? Belə hallarda siz mütiliklə və bütün
varlığınızla dua edirsiniz, diliniz duaları təkrarlamaqdan yorulmur. Siz Ona
sizi bəladan qurtarmağı yalvarırsınız, Ona minnətdar olacağınıza, Onun nemətlərinə
görə şükür edəcəyinizə və onları saleh əməllər üçün istifadə edəcəyinizə və
günah məqsədlərə yönəltməyəcəyinizə söz verirsiniz. Allah sizi bu bədbəxtçilikdən
və bir çox başqalarından xilas edir, lakin siz öz vədinizi yerinə yetirmirsiniz
və Onun sizə göstərdiyi neməti unudursunuz. Bütpərəstliyin yanlışlığına və
tövhidin ədalətliliyinə bundan da inandırıcı dəlil nə ola bilər?!”
(6.65)
“De: “Allah başınızın üstündən və ayaqlarınızın altından (göydən və yerdən) sizə
əzab göndərməyə, sizi dəstələr halında qarışdırmağa və birinizə digərinizin
zorunu daddırmağa qadirdir!” Gör ayələrimizi onlara nə cür izah edirik ki, bəlkə,
başa düşsünlər!”
Fövqəluca
Allah sizin üstünüzə hər tərəfdən cəza göndərməyə qadirdir. O, sizə yuxarıdan
da, aşağıdan da zərbə vura, sıralarınızı yara və sizi kiçik dəstələrə bölə bilər.
Əgər bu baş versə, qarışıqlıq düşər, siz bir-birinizı öldürərsiniz, biriniz digərinizin
qəddarlığını dadarsınız. Allah sizi belə bir cəzaya məhkum edə bilər. Siz itaətsizliyinizdən
çəkinin ki, sizi məhvə uğradan və yox edə bilən amansız cəza sizə düçar
olmasın.
Allah
ayədə xəbər verir ki, O, insanları amansız cəzaya məhkum etməyə qadirdir, lakin
O, müsəlmanlara qarşı mərhəmətlidir və onlara cəzanı nə aşağıdan, nə də
yuxarıdan göndərmir. O, onların üstünə daş yağışı yağdırmır və ayaqlarının
altındakı yeri yarmır. Amma bəzi xalqlar digərlərinə üstün gəldikdə onlardan bəziləri
digərlərinin qəddarlığını dadmalı olur, yuxarıda təsvir edilən əziyyətləri
onların başına gətirir. Yerdə alınan belə cəzalar nəsihətlərə diqqətlə yanaşan
və zəhmətə qatlaşanlar üçün ibrət dərsi olur. Allah insanlara müxtəlif möcüzələr
göstərir və onlardan hər biri həqiqəti təsdiq edir və bu da ona görədir ki, nəyə
görə xəlq edildiklərini dərk etsinlər, dini müddəaları və ilahi dəyərləri özləri
üçün aydınlaşdıra bilsinlər.
(6.66) “(Ey Elçim!)Sənin camaatın onu
(Quranı), haqq olduğu halda, yalan hesab etdi. (Onlara) de: “Mən sizin vəkiliniz
deyiləm!”
(6.67)
“Hər bir xəbərin (Quranda sizə xəbər verdiyim əzabın Allah tərəfindən təqdir
olunmuş) müəyyən bir vaxtı vardır və siz (onu) biləcəksiniz”.
Ey
Muhəmməd! Sənin xalqın Quranı yalan saydı, halbuki o – şübhə doğurmayan Həqiqətdir.
Lakin sən onlara zamin deyilsən, çünki onların yaramazlığını yadda saxlamaq və
onları cinayətlərinə görə cəzalandırmaq sənin vəzifənə daxil deyil. Sən
insanlara ancaq öyüd-nəsihət verməli və həqiqəti onlara çatdırmalısan və hər
öncədən vəhy edilənlər dəqiq müəyyən olunmuş müddətdə (nə gec, nə də tez) gerçəkləşəcəkdir.
Bax buna görə, onlara vəd edilən cəzaya yaxın vaxtda əmin olacaqlar.
(6.68)
“Ey Elçim!) Ayələrimizə istehza edənləri gördüyün zaman onlar söhbəti dəyişənə
qədər onlardan üz çevir. Əgər Şeytan (bu qadağan əmrini) sənə unutdursa,
xatırlayandan sonra o zalım tayfa ilə bərabər oturma”.
Allahın
ayələri haqqında boşboğazlıq etmək həqiqətin əksinə danışmaq, yalançı baxışları
bəzəmək, yanlış etiqadları təbliğ etmək, yalan təəssübkeşlərini tərifləmək,
haqdan dönmək və həqiqət tərəfdarlarını yamanlamaq deməkdir.
Allah
Öz Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) və onun (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) tərəfdarlarına əmr edir ki, Onun ayələri barədə
boşboğazlıq edən hər kəsdən və sadalanan əməllərdən, heç olmazsa, birini edənlərdən
üz döndərsinlər. Müsəlman, insanların yalandan naqqallıq etdikləri yığıncaqlarda,
söhbət dəyişdirilənə qədər iştirak etməməlidir. Digər mövzulardan bəhs edildikdə
isə, belə yığıncaqlarda oturmaq qadağan edilmir. Belə yığıncaqlarda iştirak
xeyirlidirsə, onda orada iştirak etmək zəruridir; əks halda isə iştirak vacib
deyil. Burada, qeyd etmək lazımdır ki, yalan haqqında boşboğazlıq edənləri
qınamaq, həqiqəti müzakirə etməyə çağırış və haqqı araşdırıb üzə çıxarmaq
xatirinə mübahisə etmək nəzərdə tutulur.
Müsəlman
səhvən və ya unutqanlığı ucbatından yalan şeylər haqqında boşboğazlıq edən,
haram söhbətlər aparan və günah işlər tutan zalım adamların arasına düşə bilər.
Ona, qınanılan hərəkətlərlə məşğul olan belə adamların arasında qalmaq, əgər
o, onları belə hərəkətlərdən çəkindirə bilmirsə, haramdır. Bu qəti qadağa o şəxslərə
aiddir ki, onlar günahkarlarla yanaşı oturmaqda davam edir və Allah qarşısında
qorxu hissi keçirmirlər, onlar haram mövzulara dair danışıqlarda iştirak edir və
başqaları ilə birlikdə günah işlər törədir, onların dedikləri ilə sakitcəsinə
razılaşır və onları məzəmmət etmirlər. Əgər kimsə Fövqəluca Allah qarşısında
qorxu hissi keçirərək, başqalarını xeyirxahlıq etməyə çağırır, onları xatakarlıq
etməkdən və günah söhbətlərdən çəkindirirsə və bunun sayəsində yaramazlığın
qarşısı alınır və ya onun ağırlığı yüngülləşdirilirsə, onda o, belə yığıncaqda
iştirak etməsinə görə məsuliyyət daşımır və bu zaman günahkar sayılmır.
(6.69)
“Müttəqilərə onların (iman gətirməyənlərin) əməllərindən heç bir günah gəlməz.
Lakin bu, bir öyüddür ki, bəlkə, (kafirlər onun təsirilə) pis əməllərdən çəkinsinlər”.
Bu
ayədən aydın olur ki, moizələr və öyüd-nəsihət verilən zaman dəvətçi elə sözlərdən
istifadə etməlidir ki, onlar onun qarşısına qoyduğu məqsədə nail olmağa kömək
göstərsin və insanlarda Allahdan qorxu hissi oyatsın. Bundan başqa, əgər moizələr
və nəsihətlər öyüd veriləni daha ağır cinayətlər törətməyə sövq edirsə, onda dəvətçi
onlardan əl çəkməlidir, çünki əgər törədilmiş əməl dəvətçini qoyulmuş məqsəddən
uzaqlaşdırırsa, onda o, həmin əməli rədd etməlidir.
(6.70)
“Dinlərini oyun və əyləncə sayanları, dünya həyatının məğrur etdiyi (və ya
aldatdığı) şəxsləri boşla getsinlər. (Onlara Quranı) xatırlat ki, heç kəs
qazandığı əmələ görə özünü həlaka düçar etməsin. Allahdan başqa onun nə bir
dostu var, nə də bir şəfaətçisi (havadarı). O, hər hansı bir fidyəni versə belə,
qəbul olunmaz. Onlar etdikləri əməllərə görə əzaba düçar olanlardır. Onları
küfr etdiklərinə görə qaynar su (Cəhənnəm içkisi “həmim”) və şiddətli əzab gözləyir!”
Qullardan
tələb olunanlar Allaha səmimiyyətlə qulluq etmək, təkcə Ona ibadət etmək və şərik
qoşmamaq, bütün gücü ilə Onun mərhəmətini və məhəbbətini qazanmaqdır. Bundan
ötrü qullar bütün varlığı ilə Allaha yönəlməli və Ona can atmalıdırlar. Onlar səylə
çalışmalı və faydalı işlər görməli, günü əyləncə ilə keçirməməlidirlər. Onlar
xeyirxah əməlləri ətrafdakılara nümayiş etdirmək və şöhrətpərəstlik naminə
deyil, səmimi qəlbdən Onun xatirinə yerinə yetirməlidirlər. Ancaq belə din əsil
dindir və ümumiyyətlə, din adlandırılmağa layiqdir.
Əgər
insan özünün düzgün davrandığını güman edirsə və özünü dindar və təqvalı
sayırsa, lakin bununla yanaşı dinini əyləncəyə və kef məclislərinə çevirirsə, əgər
onun ürəyi Allaha məhəbbətdən, Onu dərk etməyə can atmaqdan məhrumdursa, əgər
o, özünü ona zərər verən şeyə həsr edirsə və öz yanlış baxışlarına sevinirsə, əgər
onun səyləri adicə bir əyləncədirsə, - Allaha xatirinə edilməyən bütün səy və əməllər
belə adlandırmaq olar, - onda belə adamdan uzaq olmaq və çəkinmək lazımdır. Fövqəluca
Allah belə insanlardan kənar gəzməyi və onların sözlərinə aldanmamağı, onların
halını düşünməyi, əməllərindən çəkinməyi və onların xatirinə insanı Allaha
yaxınlaşdıran şeylərdən boyun qaçırmamağı buyurmuşdur.
O,
həmçinin qullarına Müqəddəs Quranla nəsihət verməyi, onlara xeyir verən şeyə
onları dəvət etməyi, belə əməlləri onlara izah etməyi, onların gözəlliyini və
onlarla əlaqədar yaxşı keyfiyyətləri xüsusilə vurğulamağı, həmçinin onları özlərinə
zərər vura biləcək hər şeydən çəkindirməyi, hər insandan çəkinməsi tələb olunan
yaramaz hərəkətləri və onlarla bağlı qüsurlu keyfiyyətləri onlara başa salmağı
əmr etmişdir.
Bütün
bunlar ona görə edilir ki, qulun əməlləri onu məhvə məhkum etməsin. Əgər o,
günah işlədir və özünü təhlükəyə ataraq ötkəmliklə Qeybibilən Allahın əleyhinə
çıxırsa, onda ona nəsihət vermək və xəbərdarlıq etmək lazımdır ki, o, sakitləşsin
və itaətsizlikdən əl götürsün. Günahları onu hər tərəfdən bürüyərsə, onda məxluqlardan
heç kim ona fayda verə bilməz. Nə qohumları, nə dostları Allahın yerinə ona
himayəçilik etməzlər və Onun qarşısında ona havadar çıxmazlar. Hətta o özü cəzadan
qurtarmaq üçün Yer kürəsi həcmində qızıl fidyə verməyə cəhd göstərsə də, bu ona
heç bir fayda verməz, çünki ödəniş ondan qəbul edilməyəcəkdir.
Belə
keyfiyyətlərə malik olan insanlar özlərini məhvə məhkum edir və hər cür xeyrə
ümid bəsləməkdən məhrum olurlar və bunun səbəbi onların əməlləri və qazandıqlarıdır.
Onların nəsibi son həddə qədər qızdırılmış qaynar su olacaqdır. O su onların
üzünü yandıracaq, bağırsaqlarını dağıdacaq – kafir olduqları üçün onları işgəncəli
cəzaya məruz qoyacaqlar.
ﮏ ﮐ ﮑ
ﮒ ﮓ ﮔ ﮕ ﮖ
ﮗ ﮘ ﮙ
ﮚ ﮛ ﮜ
ﮝ ﮞ ﮟ
ﮠ ﮡ ﮢ
ﮣ ﮤ ﮥ
ﮦ ﮧ ﮨ
ﮩ ﮪ ﮫﮬ
ﮭ ﮮ ﮯ
ﮰ ﮱ ﯓﯔ
ﯕ ﯖ ﯗ
ﯘ ﯙ
(6.71)
“De: “Biz Allahı qoyub bizə nə bir xeyir, nə də bir zərər verə bilməyən bütlərəmi
tapınacaq və Allah bizi düzgün yola yönəltdikdən sonra yer üzündə şaşqın
dolaşarkən şeytanların azdırdığı adam kimi geriyəmi (küfrə) döndə- riləcəyik? Halbuki
dostları onu: “Bizə tərəf gəl!” – deyərək haqq yola çağırırdılar! De: “Allahın
hidayəti (islam dini) doğru yoldur. Bizə aləmlərin Rəbbinə təslim olmaq əmr
edilib”
Ey
Elçi! Allaha şərik qoşan müşriklər və Onun yerinə başqa tanrıçalara dua edənlər
sizi öz dinlərinə çağırırlar və öz tanrıçalarının keyfiyyətlərini sizə izah
edirlər. Axı onların haqqında bir xatırlatma bəs edər ki, ağıllı insan onlara
ibadət etməkdən boyun qaçırsın. Dərrakəli insana müşriklərin baxışları ilə sadəcə
tanış olmaq kifayətdir ki, hələ təkzibedilməz
dəlillər əldə edilənə qədər, onların qüsurluluğuna əmin olsun.
Doğrudanmı
onlar güman edirlər ki, siz Allahdan başqa hələ sizə kömək edə və ya zərər vura
bilməyən məxluqlara ibadət edəcəksiniz? Bu keyfiyyətlər Allahdan başqa ibadət
edilən məxluqların hamısına məxsusdur, çünki yaradılmışlar kiməsə özbaşına
xeyir gətirməyə və ya zərər verməyə qadir deyillər. Kainatda baş verənlər
onların sərəncamında deyil, çünki hakimiyyət bütövlükdə bir olan Allaha məxsusdur.
Doğrudanmı onlar elə fikirləşirlər ki, O, sizi doğru yola yönəltdikdən sonra
siz geriyə dönəcəksiniz? Doğrudanmı onlar elə düşünürlər ki, siz azğınlıq
xatirinə hidayət yolundan əl çəkəcəksiniz və işgəncəli cəzalara aparan yollar
xatirinə Cənnət bağları səadətinə aparan yoldan dönəcəksiniz? Ağlı başında olan
adam heç vaxt bu seçimlə razılaşmaz, çünki belə edən şəxs şeytanların yerdə
azdırdığı, düz yoldan çıxartdığı, arzu edilən məqsəddən uzaqlaşdırdıqları kəslər
ola bilər ki, onlar xeyirlə şərin dəvətçiləri arasında tərəddüd içində qalaraq
nə edəcəklərini bilmirlər.
Fövqəluca
Allahın qoruduqlarından başqa yerdə qalan bütün insanların vəziyyətini belə səciyyələndirmək
olar, çünki adamlar həmişə ziddiyyətli maraqlara malik olur və müxtəlif qüvvələrin
təsiri altına düşürlər. Bir tərəfdən, onlar insanları doğru yolla getməyə və
böyük yüksəkliklərə qalxmağa çağıran peyğəmbər təliminin, sağlam düşüncənin və
qüsursuz təhtəlşüurun təsirini hiss edirlər. Digər tərəfdən isə onlar
şeytanın, onun ardıcıllarının və öz nəfslərinin pislik törətmək çağırışının təsirinə
məruz qalırlar. Bu amillər insanları azğınlığa itələyir və onları Cəhənnəmin
lap dibinə sürükləyirlər. İnsanlar arasında elələri var ki, həmişə və ya əksər
hallarda doğru yolu göstərənlərin çağırışlarını dinləyirlər. Onların arasında
elələri də var ki, əksinə davranırlar. Elələri də var ki, hər iki çağırışa
qulaq asırlar və bir- birinə zidd olan hər iki tərəfin eyni dərəcədə təsiri
altındadırlar. Bu meyarı bildikdən sonra və ondan istifadə edərək xoşbəxt möminləri
və bədbəxt günahkarları ayırd etmək mümkündür.
Allah
qeyd edir ki, yeganə doğru yol, Onun Öz Elçisinin (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) dili ilə qanuniləşdirdiyi yoldur, çünki bütün qalan yollar
azğınlığa və məhvə doğru aparır. Müsəlmanlara tövhidə etiqad etmək, dini hökmlərə
və qadağalara riayət etmək və öz Rəbbinə ibadət etmək əmr olunmuşdur. Həqiqətən,
bu, Allahın qullarına göstərdiyi ən əzəmətli və mükəmməl qayğısının təzahürüdür.
Комментариев нет:
Отправить комментарий