Ə.N. əs-Səədi. Təfsir. II c. 6.94-6.108 ayələr
(6.106) “(Ey Elçim!) Rəbbindən sənə vəhy edilənə (Qurana) tabe ol. (Sən yəqin bilirsən ki) Ondan başqa heç bir tanrı yoxdur. Müşriklərdən isə üz çevir!”
(6.94) “Siz Bizim hüzurumuza ilk dəfə sizi
yaratdığımız kimi tək-tənha, özü də sizə verdiyimiz (var-dövləti, əhli-əyalı)
arxanızda (dünyada) qoyub gəlmisiniz. Artıq sizin (vaxtı ilə) öz aranızda
Allahın şərikləri iddia etdiyiniz şəfaətçilərinizi görmürük. Artıq aranızdakı
(rabitə) qırılmış və (Allaha şərik) iddia etdikləriniz (bütlər) də sizdən
(uzaqlaşıb) qeyb olmuşdur”.
Bərzəx
aləmində zalımların aqibətini xatırladaraq, Fövqəluca Allah xəbər verir ki, Qiyamət
günü onlar tamamilə tək-tənha qalacaq və büsbütün var-yoxdan çıxıb səfalətə
uğrayacaqlar. Onlar ailələrindən və cah-cəlallarından, uşaqlarından, mühafizəçilərindən
və köməkçilərindən məhrum olacaqlar. Onlar ilk dəfə xəlq edildikləri kimi
Allahın qarşısında dayanacaqlar. Onlar tamamilə lüt olacaqlar, çünki insan
var-dövləti və digər nemətləri, bunun üçün zəruri əməlləri yerinə yetirdikdən
sonra doğulduqdan sonra əldə edir. Həmin gün qullar dünyada malik olduqları
yaxşı və yaramaz əməllərindən başqa nə varsa itirirlər, çünki Axirət həyatında
insanın taleyini müəyyənləşdirən məhz onun əməlləri olacaqdır. Onun əmin-amanlığı
və ya bədbəxtliyi, sevinci və ya kədəri, məmnunluğu və ya əzab-əziyyəti o əməllərdən asılı olacaqdır. Həmin əməllər
fayda və zərər verəcək, məhzunlaşdıracaq və şadlandıracaqdır. Yerdə qalan nə
varsa, o cümlədən, zövcələr, övladlar, əmlak və yoldaşlar insan həyatında təsadüfi
anlar və əldə edərək itirdiyi nemətlər olacaqdır.
Allah
müşriklərə deyəcək: “Siz Bizim hüzurumuzda tamamilə tək-tənhasınız. Biz sizə
nemətlər vermişdik, lakin siz onları arxanızda qoymuşsunuz və indi Biz öz Rəbbinizə
şərik qoşduğunuz havadarlarınızı sizin yanınızda görmürük”.
Müşriklər
Allaha şərik qoşaraq, Onunla bərabər mələklərə, peyğəmbərlərə, saleh insanlar
və başqa məxluqlara ibadət edirlər. Bütün qulların bütövlüklə Ona məxsus
olmasına baxmayaraq, müşriklər Ona ibadət etmək əvəzinə onlara sitayiş edirlər.
Onlar özlərini zalımcasına aparırlar, çünki onların hamısı – Allahın qullarıdır
və ancaq tək Ona ibadət etməliydilər. İbadət ayinlərini yaradılmışlara həsr edərək
müşriklər Uca Yaradan və Hökmdarla onları bir pilləyə qoyurlar və buna görə Qiyamət
günü onları amansızlıqla qınayacaqlar.
Onlara
deyiləcək: “Biz Allaha qoşduğunuz havadarlarınızı sizinlə yanaşı görmürük.
Sizinlə şərikləriniz arasındakı əlaqələriniz qırılmışdır və heç kim sizi müdafiə
etməyəcək və sizə yardım göstərməyəcək. Ümid bəslədiklərinizin hamısı sizi tərk
etmişlər. Siz öz əməllərinizdən xeyir götürəcəyinizə, əmin-amanlıqda
olacağınıza, xoşbəxtliyə və xilas olacağınıza inanırdınız, çünki şeytan sizə təmtəraqlı
gələcək vəd etmiş və onu qəlbinizdə bər-bəzəkli göstərmişdi. Siz onun vədlərini
öz dilinizlə tələffüz edir və bu yalana valeh olurdunuz, halbuki o yalan heç
bir əsasa söykənmirdi. Lakin artıq indi siz hər şeyin tərsinə əmin oldunuz və
başa düşdünüz ki, siz özünüz özünüzü itirmisiniz, ailənizdən və var-dövlətinizdən
məhrum olmusunuz”.
(6.95)
“Şübhəsiz ki, toxumu da, çəyirdəyi də cücərdib çatladan, ölüdən diri, diridən də
ölü çıxardan (ölü yumurtadan diri toyuq, diri toyuqdan ölü yumurta yaradan)
Allahdır. Budur Allah! Axı siz Ondan (haqq olan Allahdan) nə cür döndərilirsiniz?”
Fövqəluca
Allah burada Özünün kamilliyidən, hakimiyyətinin əzəmətindən, qüdrətinin
hüdudsuzluğundan, rəhminin əhatəedilməzliyindən, alicənablığının hərşeyi ehtiva
etməsindən və yaratdığı məxluqlara qayğıkeşliyindən bəhs edir.
Allah
toxumu və çəyirdəyi cücərməyə məcbur edir. Bu, insanların əkdiyi və Allahın
çöllərə və səhralara səpib yaydığı bütün toxumlara aiddir. O, müxtəlif növlərə
aid və müxtəlif görünüşdə olan və hər cür fayda verən taxıl və digər bitkilərin
toxumlarını çatladıb cücərdir. O, xurma və digər meyvə ağaclarının çəyirdəyini
cücərdir. Bu, toxumdan və çəyirdəkdən çıxan məhsulları yeyərək zövq alan
insanlara, ev heyvanlarına və bütün digər heyvanlara böyük fayda verir. Onlar
meyvələrdən qidalanmaq üçün istifadə edir və Allahın müəyyən etdiyi qaydada
onlardan hər cür fayda əldə edirlər. Bu minvalla O, onları heyrətləndirən və
ağıllı insanları məftun edən Öz səxavətinin və yaxşılıqlarının təzahürünü göstərir.
O, onlara Özünün ən kamil istedada, nəhayətsiz müdrikliyə malik olduğunu göstərir
və bunların sayəsində insanlar Onu dərk etmək və ancaq tək Ona ibadət etmək
imkanı qazanırlar. Onlar əmin olurlar ki, O – Həqiqi Allahdır, qalan bütün
başqa tanrıçalara ibadət etmək isə yalan və faydasızdır.
Allah
canlı məxluqu spermanın bir damcısından yaratmaqla ölünü diriyə çevirir,
yumurtadan toyuq çıxarır, toxumdan və çəyirdəkdən isə taxıl və ağaclar
yetişdirir. Sonra O, canlını cansıza çevirir – sünbüllərdən və ağaclardan toxum
və çəyirdək çıxardır, toyuqları yumurtladır. Burada ölü dedikdə, inkişaf edib
böyüməyən və canı olmayan şeylər nəzərdə tutulur. Allah bu məxluqları Özü təkbaşına
yaradır və onları idarə edir. O – Rəbdir və bütün yaradılmışlar Ona ibadət etməlidirlər.
O, aləmlərin qayğısına qalır, Öz səxavətini onlara bəxş edir və mərhəməti sayəsində
onlara ruzi verir. Bu mükəmməl keyfiyyətlərə malik olan Tək Allaha ibadət etməkdən
boyun qaçıranlar gör nə qədər aldadılıblar ki, nə fayda verməyən
və də nə zərər vurmayan, nə ölümə, nə də dirilişə sahib olmayan kəslərə ibadət
edirlər.
(6.96)
“(Gecənin zülmətindən) səhəri yarıb çıxaran, gecəni bir istirahət vaxtı, günəşi
və ayı (vaxt üçün) bir ölçü vasitəsi edən də Odur. (Bütün) bunlar yenilməz qüvvət
sahibi, (hər şeyi) bilən Allahın təqdiridir (əzəli hökmüdür)”.
Məxluqların
nə ilə qidalanmasını xatırlatdıqdan sonra, Allah buyurur ki, Öz mərhəməti sayəsində
O, qulları üçün yeri məskunlaşdırdı və onların ehtiyacı ola biləcək hər şeyi
yaratdı. O, işığı və qaranlığı və onların məxluqlara verdiyi böyük faydasını
yaratdı. O, toxum və tumları yararaq cücərdir, yerin səthində hər şeyi
çulğalayan gecə qaranlığını ziyalandırır. O, sübh şəfəqi ilə tədricən qaranlığı
parçalayır və o tamamilə yox olduqda onu parlaq işıq əvəz edir. Məxluqlar isə
öz xeyirləri üçün işləmək, ruzi əldə etmək, öz dininin və dünyasının qayğısına
qalmaq imkanı əldə edirlər. Lakin bununla yanaşı onlar rahatlığa və istirahətə
ehtiyac duyurlar. Amma gün davam etdikcə və hava işıqlı olduqca mükəmməl
istirahət etmək mümkün olmur. Buna görə Allah istirahət üçün gecəni təyin
etmişdir. Bu zaman insanlar evlərinə dönür, mal-qara tövlə-axuruna qayıdır, çöl
heyvanları da öz kahalarına girir, quşlar yuvalarına qonur və onların hər biri
istirahət etmək imkanı tapır. Sonra Allah qaranlığı işıqla əvəz edir və bu qayda
ta Qiyamət gününədək davam edəcəkdir.
Allah
günəşi və ayı da ona görə yaratmışdır ki, insanlar illərin hesabını apara və
vaxtı müəyyən edə bilsinlər. Bunun sayəsində onlar Allaha ibadətin və bir-birilərinin
qarşısında öhdəliklərinin vaxtını dəqiq müəyyən edə bilirlər. Əgər günəş və ay
olmasaydı, əgər onlar bir-birilərini əvəz etməsəydi, insanların əksəriyyəti
vaxtı bilməzdilər. Ancaq onların bəziləri çox böyük səylərin nəticəsində dəqiq
vaxtı təyin edə bilərdi və onda qullar onların yaşaması üçün zəruri şeylərdən məhrum
olardılar.
Xatırlatdığımız
qayda – Qüdrətli və Alim Allahın qoyduğu qaydadır. Onun qüdrəti o dərəcədə əzəmətlidir
ki, xəlq edilmiş bu nəhəng yaradılmışlar belə Ona mütidir. Onlar Allahın hökmünə
tabe olaraq itaətkarlıqla hərəkət edir. Onlar Onun qoyduğu məhdudiyyətləri
keçmir, müəyyən olunmuş vaxt hədlərini aşmır və geriyə də qalmır. Onun biliyi
bütün aşkar və gizli olana, birinci və sonuncu olana aiddir və həm də Allahın
biliklərinin hüdudsuzluğunun xeyrinə olan dəlillərdən biri də Kainatda bərqərar
olan ecazkar tarazlığın mövcudluğudur. Bu qayda öz mükəmməlliyi, müdrikliyi və
onlara verdiyi fayda ilə məxluqların ağlını məəttəl qoyur.
(6.97) “Suyun və qurunun zülmətində (yolunuzu)
düz getmək üçün ulduzları sizin üçün yaradan da Odur. Biz bu ayələri anlayan
bir camaat üçün bu cür ətraflı izah etdik”.
Allah
ulduzları yaratmışdır ki, insanlar onların vasitəsilə quruda və dənizdə, yolu
azanda onu tapa bilsinlər. Onların sayəsində insanlar öz məqsədlərini güdərək
yer üzündə səyahətə çıxır, ticarət səfərlərinə yollanır və gəzib dolaşırlar. Bəzi
ulduzları ilin hər vaxtında görmək olur, çünki onlar səmada öz vəziyyətlərini
dəyişmirlər. Digər ulduzlar daima hərəkət edir və təcrübəli səyahətçilər
onların hərəkət istiqamətini bilir və onlara müvafiq cəhətləri və vaxtı təyin
edirlər.
Bu
və buna bənzər digər ayələr sübut edir ki, şəriət səma cisimlərinin yerləşməsini
və hərəkətini öyrənməyə icazə verir və bu sahəyə həsr olunmuş elm astronomiya
adlanır. Bu da onunla izah olunur ki, müvafiq biliklər olmadan insanlar
ulduzlara görə yolu düzgün təyin etmək qabiliyyətinə malik deyillər..
Allah
Öz ayələrini edərək bir sıra ayələri digərlərindən fərqləndirir, onları biliyi
olanlar üçün daha anlaşıqlı və aydın edir. Quran ayələri məhz belə insanlara
müraciət edir və onlardan layiqli cavab gözlənilir. Allahın ayələrindən və Onun
elçilərinin gətirdiyi biliklərdən üz döndərən yonulmamış nadanlara gəldikdə isə,
heç bir izahat onlara fayda gətirə, onları şübhələrdən xilas edə və onların
problemlərini həll edə bilməz.
(6.98) “Sizi tək bir insandan yaradan da Odur.
Sizə bir qərar yeri, bir də bir əmanət yeri vardır. Biz ayələrimizi başa düşən bir xalq üçün belə müfəssəl bəyan etdik”.
Bütün
insanlar bir nəfərdən – Adəmdən törəmişlər. Allah ondan bütün yer kürəsinə
yayılan bəşəriyyəti yaratmış və o, bu günədək artmaqda davam edir. İnsanlar bir-birilərindən
əxlaqi keyfiyyətlərinə, zahiri görünüşə və bir çox başqa xüsusiyyətlərinə görə
fərqlənirlər, özü də bu fərqlər o dərəcədə böyükdür ki, onları dəyərləndirmək və
sözlə təsvir etmək mümkün deyil.
Allah
insanlar üçün son yaşayış məskəni kimi Axirət yurdunu müəyyənləşdirmişdir
ki, bütün məxluqlar oraya düşəcəklər. Ora onların ən axırıncı və heç vaxt tərk
etməyəcəkləri Sığınacaq olacaqdır. Onlar məhz həmin Sığınacaq xatirinə yaradılıblar
və yer üzünə gəlmələri öz əməlləri ilə oranı abadlaşdırmaq məqsədi daşıyırdı.
Allah
insanların saxlanılması üçün də yer müəyyənləşdirmişdir. O, onları atalarının
onurğa sütununda və analarının bətnində saxlayır. O, onları həyatda olduqları
zaman yerdə və ölümdən sonra isə bərzəx aləmində saxlayır. Lakin bütün bunlar
müvəqqəti mərhələlərdir, çünki insanlar həmin mərhələlərdə çox qalmırlar, son
dayanacaq məntəqəsinə çatana qədər növbəti mərhələyə yola salınırlar. Son məntəqə
onların axırıncı Sığınacağı, dünya həyatı isə ancaq müvəqqəti məskən və
qısamüddətli dayanacaqdır. Allah Öz ayələrini, dəlillərini və sübutlarını başa
düşənlər üçün bu minvalla izah edir.
(6.99) “Göydən su (yağış) endirən Odur. Biz
onunla hər bir bitkini yetişdirdik, yaşıl fidanlar göyərtdik, onlardan
bir-birinə sarmaşmış (sünbül olmuş) dənələr çıxartdıq. Biz xurma ağacından,
onun tumurcuğundan bir-birinə sarmaşmış salxımlar yetişdirdik. (Biz, həmçinin)
üzüm bağları, bir-birinə bənzəyən və bənzəməyən zeytun və nar yetişdirdik.
(Onlardan hər birinin) bar verdiyi vaxt meyvəsinə və onun yetişməsinə baxın.
Şübhəsiz ki, bunda (Allahın Öz qüdrəti ilə yaratdığı bu şeylərdə) iman gətirən
bir camaat üçün (Rəbbinizin varlığını sübut edən) dəlillər vardır”.
Fövqəluca
Allah insanların və başqa məxluqların ehtiyacı olduğu ən böyük nemətlərdən birini
yada salır. Bu, insanların ona ehtiyacı olduğu zaman torpağı sulayan yağışın
yağmasıdır. Yağış suyunun vasitəsilə Allah insanların yeməyinə və heyvanların
yeminə yarıyan bitkilər yetişdirir. Məxluqlar Onun səxavətindən zövq alır və
onlara hədiyyə edilmiş azuqəyə və Onun mərhəmətinə görə şad olurlar. Onlar
quraqlıqdan və qıtlıqdan qurtulur və sevinc onların qəlbini və çöhrələrini
nurlandırır. Mərhəmətli və Rəhmli Allah Öz lütfkarlığı ilə onları himayə edir və
bu da insanlara həyatdan həzz almağa imkan verir və onlara yorulmadan nemətlər
Bəxşedənə ciddi-cəhdlə minnətdarlıq etməyi, Ona ibadət etməyi, Ona doğru can
atmaği və Onu sevməyi zəruriləşdirir.
Suyun
hesabına bitib-böyüyən ağacları və sair bitkiləri xatırlatdıqdan sonra, Fövqəluca
Allah taxılı və xurmanı xüsusilə qeyd edir, çünki onlar məxluqlara böyük fayda
verir və əksər insanları qida ilə təmin edir. Allah yaşıl bitkilər əkərək onlardan
buğda, arpa, qarğıdalı, düyü və digər taxıl bitkiləri törədir ki, bunların
toxumları bir-birinə sıx yerləşmişdir. Bir sünbüldə və ya qıçada çoxsaylı
toxumlar yetişir və onlar bir-biri ilə əsla bitişmirlər. Onlar ayrı-ayrı danələr
olmaqla ümumi mənşəyə malikdir. Bu barədə xatırlatma onu göstərir ki, taxıl məhsulu
bol və insanların həm yeməsi və həm də növbəti əkin sahəsinə səpməkdən ötrü
ehtiyatını tutması üçün kifayət qədər artımlı olur.
Xurma
ağaclarındakı tumurcuqlardan aşağı sallanan və onu dərmək istəyənlər üçün asan
başa gələn xurma salxımları yetişir. Xurma dərmək elə də çətinlik yaratmır, hətta
əgər xurma ağacı hündür olsa da, onun qurumuş geniş budaqlarından yapışaraq
ağaca dırmaşmaq çox asandır. Fövqəluca Allah xurma ağacları ilə bərabər yağış
suyu suvarılan üzüm tənəkləri, zeytunluqlar və nar bağları becərdir. Bu ağaclar
da böyük faydalar verir və insanların həyatında mühüm yer tutur. Məhz buna görə
Allah onları başqa ağaclar və bitkilər arasında fərqləndirmişdir.
Allah
xəbər verir ki, onlar həm oxşar və həm də bir-birindən fərqlidir. Belə bir rəy
var ki, bu vəhy həm zeytuna və həm də nara aiddir, çünki bu ağaclar və onların
yarpaqları çox oxşardır, amma meyvələri bir-birindən tam fərqlənirlər. Başqa
bir şərhə görə isə bu bütün ağaclara və meyvələrə aiddir. Onların bəziləri
çoxlu oxşar cəhətlərə malikdir, bəziləri isə qətiyyən bir-birinə bənzəmir.
Lakin onları hamısı qullara fayda verir, onları məmnun edir, aclığını aparır və
onlar üçün nəsihət rolunu oynayır. Məhz buna görə Allah sonra, meyvə və bəhrələr
üzərində düşünməyi əmr edir. Bu, bütövlükdə bütün meyvə ağaclarına, o cümlədən,
xüsusilə xurma ağaclarına aiddir.
Baxın
görün onlarda meyvələr necə tumurcüqlanır və onlar necə yetişirlər. Bunlarda həqiqətən
Allahın mərhəmətinin, Onun hüdudsuz lütfkarlığının, mütləq qüdrətinin və
qullarına qarşı xüsusi şəfqətinin dəlilləri olan coxlu möcüzələr vardır. Lakin
heç də hamı bundan özü üçün ibrət dərsi götürmür və bu möcüzələr üzərində
düşünmür və onların üzərində hər düşünən də onların özündə təcəssüm etdirdiyi mənanı
dərk etmir. Elə buna görə, Allah qeyd edir ki, ancaq möminlər ayələrdən
faydalana bilirlər. İman onları xeyirxah əməllər işlətməyə sövq edir ki, bu əməllər
imanın mütləq şərti və vacib tələblərindəndir. Bunlardan biri də Allahın ayələri
üzərində düşünmək və onların əsil mənalarını dərk etməkdir ki, ağıl, təhtəlşüur
və şəriət bunun lehinə şəhadət verir.
(6.100)
“Cinləri (Allah) yaratdığı halda, (kafirlər və cahillər) onları Allaha şərik
qoşdular, (nəyə inandıqlarını, nə danışdıqlarını) bilmədən (özlərindən) Onun
üçün oğullar və qızlar uydurub düzəltdilər. Allah isə onların Ona aid etdikləri
sifətlərdən uzaqdır (pakdır) və yüksəkdə durur”.
Fövqəluca
Allah bu ayədə bildirir ki, O, Öz qullarına xeyirxahlıq edir və onlara Özünün
açıq-aşkar ayələrini və aydın dəlillərini göstərir. Buna baxmayaraq, qureyş
müşrikləri və digər müşriklər Ona şərik qoşurdular, öz bütlərinə dua üçün
müraciət edir və Allahla bərabər, Onun sadəcə yaratdıqları olan və Rəbbin heç
bir keyfiyyətlərinə malik olmayan şeytanlara və mələklərə ibadət edirdilər.
Onlar məxluqları, Yaradan, İdarəedən, hər növ nemətlərlə Təminedən, hər cür Şərdənqoruyan
Allahla bərabər tuturdular. Onlar olduqca böyük yalan uydurur və heç bir əsasları
olmadan Allaha oğullar və qızlar isnad edirlər. Allah haqqında heç bir dəqiq məlumata
əsaslanmadan, Onun sonsuzluğa qədər uzaq olduğu dəhşətli qüsurları Ona aid edərək
iftira atandan da zalım kim ola bilər?!! Allah pakdır və müşriklərin Ona aid
etdikləri hər şeydən ucadır. Çünki O, bütün kamil sifətlərə sahib olandır və hər
cür nöqsandan, qüsurdan, çatışmazlıqdan və xətadan yüksəkdədir.
(6.101)
“O, göyləri və yeri (yoxdan) var edəndir. Allahın necə övladı ola bilər ki,
Onun heç bir yoldaşı (zövcəsi) yoxdur. Hər şeyi O yaratmışdır. O, hər şeyi biləndir!”
Allah
göyləri və yeri mükəmməl biçimdə yaratmışdır. O, onları bütün başqa məxluqlarına
bənzər etməmiş, onlara gözəl sima vermiş və onlarda mütləq qaydalar qoymuşdur.
Hətta ən dərin zəka sahibləri də bunlardan daha gözəl, heyranedici şeylərin
oxşarını belə yarada bilməzlər. Allah isə onları heç bir nümunə olmadan, kiminsə
iştirakı olmadan, təkbaşına yaratmışdır.
Mütləq
Rəbb olan və heç nəyə ehtiyacı olmayan Allahın uşağı necə ola bilər? Onun zövcəsi
yoxdur, O, Öz yaratdıqlarına möhtac deyil, amma onların hamısı bütün hallarda
Ona kəskin ehtiyac duyurlar. Uşaq hökmən öz valideyninə oxşamalıdır. Allah isə
bütün varlığın Xaliqidir və yaratdıqları arasında eləsi yoxdur ki, Onun ilahi
sifətlərindən heç olmazsa birinə oxşar sifətə malik olsun.
Bütün
məxluqların Onun tərəfindən yaradıldığını xatırlatdıqdan sonra, Allah Özünün hərşeyiəhatəedən
elmi haqqında xəbər verir. Bu barədə yaradılışdan sonra yada salma özlüyündə
Allahın elminin lehinə olan məntiqi dəlillərdəndir, çünki Kainatda mövcud olan
mükəmməl intizam və məxluqlarının valehedici görünüşü Yaradanın hüdudsuz
biliyinə və Onun müdrikliyinin kamilliyinə sübutdur. Fövqəluca Allah buyurur: “Məgər
Yaradan (sizin gizli saxladığınız hər şeyi) bilməzmi?! O, (hər şeyi) incəliyinə
qədər biləndir, (hər şeydən) xəbərdardır!” (Mülk, 67/14);
“...Əlbəttə
(qadirdir). (Hər şeyi) Yaradan, (hər şeyi) Bilən Odur!” (Yasin,
36/81).
Budur
məxluqları yaradan və hadisələri öncədən müəyyənləşdirən Allah!
(6.102)
“O Allah Rəbbinizdir! Ondan başqa heç bir tanrı yoxdur. Hər şeyi yaran Odur.
Buna görə də yalnız Ona ibadət edin. O, hər şeyə vəkildir!”
Allah
– qüsursuz itaətə və ən mükəmməl məhəbbətə
layiq olan Yeganə Rəbdir.
O,
məxluqlarına hər növ nemətlər bəxş edən və onları müxtəlif bəlalardan qoruyan Rəbdir!
Ondan – bütün varlığın Yaradanından başqa ilah yoxdur! Əgər siz Onun – Vahid
Haqq Allah olduğuna şübhə etmirsinizsə, onda Ona ibadət edin, Ona səmimiyyətlə
qulluq göstərin və Onun Üzünü görməyə can atın, axı bütün məxluqlar məhz buna
görə yaradılmışdır. Fövqəluca Allah buyurur: “Mən cinləri və insanları
yalnız Mənə ibadət etmək üçün yaratdım!” (Zariyat, 51/56).
Allah
hər şeyin Sərəncamçısıdır, çünki bütün varlıqları O yaratmışdır və onlar Onun
hakimiyyəti altındadırlar. Yaxşı məlumdur ki, səlahiyyət verən şəxsin işlərinin
vəziyyəti onun işlərinə sərəncam çəkəndən asılı olur, lakin Fövqəluca Allah məxluqlarının
işinə onların etdiyi kimi sərəncam çəkmir. İnsana bir başqasının işinə sərəncam
çəkmə tapşırılanda, o, ona səlahiyyət verən şəxsin ancaq nümayəndəsi vəzifəsini
yerinə yetirir və ondan tamamilə asılı vəziyyətdə qalır. Mərhəmətli və Uca
Yaradan isə Öz kamil elminə, düzgün qərarlar qəbul etmək istedadına, rəhmliliyinə
və ədalətliliyinə istinad edərək Özü Özünü səlahiyyətləndirir və heç kim Onun qərarlarına
düzəliş verməyə qadir deyil, çünki Onun əməlləri və hökmləri hər hansı
qüsurdan və nöqsandan xalidir. Fövqəluca
Allahın məxluqlarının işlərinə sərəncam çəkməsinin nümunəsi kimi – Onun dini
hökmləri izah etməsini, İslam dinini təhriflərdən qorumasını və möminləri
imandan məhrum edən şeylərdən mühafizə etməsini göstərmək olar.
(6.103) “Gözlər Onu (görüb) dərk etməz. O,
gözləri dərk edər. O, lətifdir (cismlikdən uzaqdır), (hər şeydən) xəbərdardır!”
Allah
elə əzəmətli, elə möhtəşəm və elə kamildir ki, gözlər baxmaqla Onu qavramağa qadir
deyil. Buna baxmayaraq Axirətdə möminlər Onu görəcək və Onun Mərhəmətli Üzünə baxmaq
imkanından həzz alacaqlar. Allahı baxmaqla dərk və əhatə edə bilməmək o demək
deyildir ki, insanlar Onu görə bilməzlər. Əksinə, bu onu göstərir ki, onlar Onu
görəcəklər, çünki obyektə baxmaqla onu dərk etmə öz gözü ilə görmənin xüsusi
formasıdır ki, bunu inkar etmək obyekti seyr etmək imkanını nəzərdə tutur.
Əgər
Allah məxluqlarının Onu ümumiyyətlə gözləri ilə görə bilməyəcəyini nəzərdə
tutsaydı, onda bu ayədə deyilərdi ki, baxışlar Onu görə bilməz. Buradan aydın
olur ki, şərh etdiyimiz ayə, Allahın sifətlərini inkar edən və Axirətdə Rəbbi
öz gözləri ilə görmək imkanını danan bidət əhlinin baxışlarına haqq qazandırmır.
Ayə tamamilə əksinə olan nəzər nöqtələrini təsdiq edir.
Allah
– baxışları Dərkedəndir. O, aşkarı və qeybi Biləndir, səslə tələffüz edilən və
pıçıltı ilə deyilənlərin hamısını eşidir, böyük və kiçik varlıqları görür. Onun
gözəl adları arasında Nüfuzedən, Hərşeyibilən adlarına diqqət yetirək. Özünün
Nüfuzedən adı sayəsində O, ən gizli, ən məxfi və ən gözəgörünməz şeyləri dərk
edir. Öz xeyirxahlığına görə O, qullarına kömək edir ki, onlar dindarlığa yiyələnsinlər
və onları, heç özlərinin ağıllarına gətirmədikləri,
yollarla aparır. O, onlara əbədi səadətə və sonsuz uğurlara elə yollarla layiq
olmağa yardım edir ki, bu onların heç fikrinə belə gəlməzdi. O, istəyir ki, bəzən
qulların qismətinə, onlara əziyyət verən və onların xilas olmaq istədikləri çətinliklər
nəsib olsun, çünki Allah bilir ki, onların möminliyi üçün belə olması daha
yaxşıdır və ancaq belə çətinliklər sayəsində kamilləşməyə nail olmaq mümkünləşir.
Allah Pak və Əzəmətlidir. O, möminlərə qarşı rəhmlidir və istədiyini mərhəmətinin
kölgəsi altına alır!
(6.104)
“Rəbbinizdən sizə parlaq dəlillər gəlmişdir. Kim (onları) görsə, öz lehinə, kim
görməsə, öz əleyhinədir. Mən sizə nəzarətçı deyiləm. (Mənim vəzifəm ancaq dini
təbliğ etməkdir)”.
Həqiqi
dəyərləri və döru niyyətləri təsdiq edən ayə və dəlilləri izah etdikdən sonra, Fövqəluca
Allah qullarının diqqətini bu ayələrə yönəldir və xəbər verir ki, əməllərinin bəhrələri
onların özlərinə qismət olacaqdır. Quran ayələri həqiqəti əyani surətdə
açıqlayır və ürəklərə imkan verir ki, baxışlar günəşi görə bildikləri kimi,
onlar da onu beləcə aydın görə bilsinlər. Bunun səbəbi ondadır ki, vəhyin
gözəl və aydın sözləri onun mənasını tam izah edir və heyranedici haqqı
işıqlandırır. Buna görə təəccüblənmək lazım deyil, axı onlar, Öz məxluqlarına
çoxsaylı görünən və görünməyən nemətlər bəxş edən Allah tərəfindən nazil
edilmişdir. Ayələrin izah edilməsi və hər hansı anlaşılmazlığın aradan
qaldırılması da Allahın əzəmətli və gözəl
nemətlərindəndir.
İnsan
Allahın ayələrindən faydalı ibrət alırsa və onların tələblərinə müvafiq olaraq
davranısa, o, bunu öz rifahı naminə etmişdir, çünki Allah zəngindir və ancaq həmdə
layiqdir. Lakin əgər insan əyələri görüb onların mənasını anlaya bilmirsə; xəbərdarlığı
eşidir, amma ona diqqət yetirmirsə; haqqı başa düşərək, onun qarşısında itaətkarlıq
göstərmirsə, onda o, ancaq özünə ziyan vurmuş olur.
Muhəmməd
Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) insanlara nəzarət etmək və
onların əməllərini yadda saxlamaq tapşırılmamışdı. Onun vəzifəsi həqiqəti
onlara izah etmək idi və o (ona Allahın salavatı və salamı olsun!), öz vəzifəsini
yerinə yetirmiş və ona nazil edilmiş Vəhyi bütün bəşəriyyətə çatdırmışdı. Ona (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) təkcə bu vəzifə həvalə edilmişdi və o (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!), qalan başqa məsələlərə görə məsuliyyət
daşımayacaqdır.
(6.105) “Biz ayələrimizi belə açıqlayırıq ki,
onlar (sənin peyğəmbərliyini inkar edənlər): “Sən dərs almısan (bunları
başqalarından öyrənmisən)”, - desinlər və Biz də onu (Quranı) bilən (elm və
bilik sahibi olan) bir camaata izah edək. (Kafirlər Allahın birliyini, qüdrət və
əzəmətini inkar etməklə daha şiddətli əzaba layiq olsunlar, möminlər isə onları
təsdiq etdikləri üçün daha çox savab qazansınlar).
Fövqəluca
Allah ecazkar mənaya malik və qəribə həqiqətlərə nur saçan müxtəlif ayələr
nazil edir. Allahın verdiyi açıqlamalar qüsursuzdur və həm də onlar o dərəcədə
mənaca heyranedicidir ki, yaradılmışların təkbaşına başa düşə biləcəkləri həddə
sığmır. Allah Quran ayələrini izah edir, amma hər şey onunla bitir ki,
insanların bəziləri: “Muhəmməd Peyğəmbər (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) bunları Kitab əhlinin kitablarından öyrənmişdir” – söyləyir. Bəziləri
isə belə deyir: “Biz bu ayəni eşitmişik”. Bir başqaları da deyirlər: “Bu – Muhəmmədin
Kitab əhlindən öyrəndiyi qədim xalqların nağıllarıdır”.
Öz
söz məcmusunun quruluşuna görə bu ayə aşağıdakı vəhyə bənzəyir: “Fironun
adamları axırda özlərinə düşmən kəsiləcək və başlarına bəla olacaq Musanı (içində
olduğu sandıqla birlikdə) götürüb gəldilər” (Qəsəs, 28/8). Şübhəsiz ki,
Fironun ailə üzvləri uşağı ona görə götürməmişdilər ki, onu öz düşmənləri kimi
böyütsünlər. Onlar bunu etmişdilər ki, uşaq onlara sevinc gətirsin, lakin belə
oldu ki, onların arasında düşmənçilik yarandı. Allah Öz ayələrini ona görə izah
etmir ki, sonradan insanlar desinlər: “Muhəmməd Peyğəmbər bunları Kitab əhlindən
öyrənmişdir”, lakin Quran ayələrinin aydınlığı və müxtəlifliyi onları əvvəlki
Kitablara oxşadır.
Allah
ayələrini müxtəlif üslublarla ifadə etməklə Quranı haqqı nahaqdan ayırmağı
bacaran insanlar üçün açıqlayır. Bu ayədə söhbət Müqəddəs Qurandan gedir, hərçənd
onun adı burada çəkilməsə də, bu açıq-aydındır. Ola bilsin ki, burada işarə əvəzlikləri
müxtəlif ayələrə aiddir, amma onlar da Quranı nəzərdə tutur.
Bir
sözlə desək, bu sözlərin mənası ondadır ki, Allah Kainatda yaratdığı
cürbəcür möcüzələrlə yanaşı, Müqəddəs Quranda da müxtəlif möcüzəli ayələr nazil
etmiş və onların izahını vermişdir ki, həqiqəti kafirlərə çatdırsın. Onlar Muhəmməd
Peyğəmbəri (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) Kitabı qondarmasında və ya yalan
uydurmasında ittiham edə bilməzlər, buna görə də onlara, onu Allahdan deyil,
başqa adamlardan öyrənməsində günahlandırmaq qalırdı. Allah bir daha Öz ayələrini
ona görə izah edir ki, öz nəfslərinə uymayan, haqqı başa düşən və ona itaət edən
insanlar üçün nazil etdiyi həqiqətləri işıqlandırsın.
(6.106) “(Ey Elçim!) Rəbbindən sənə vəhy edilənə (Qurana) tabe ol. (Sən yəqin bilirsən ki) Ondan başqa heç bir tanrı yoxdur. Müşriklərdən isə üz çevir!”
Ey
Peyğəmbər! Taleyini həll edəcək və işlərini idarə edən Allahın sənə verdiyi vəhyə
tabe ol. O, itaət edilməsinə layiq olan yeganə Allahdır. Buna görə, Ona müti ol
və müşriklərin inadkarlığına və yalan sözlərinə fikir vermə!
(6.107) “Əgər Allah istəsəydi, onlar müşrik
olmazdılar. Biz səni onların üzərində gözətçi qoymamışıq və sən onların vəkili
də deyilsən!”
Ey
Muhəmməd! Əgər Allah müşrikləri iman sahibi etmək istəsəydi, onlar Ona şərik
qoşmazdılar. Bununla Fövqəluca Allah izah edir ki, onlar uydurulmuş tanrılara
Onun ilahi iradəsinin əleyhinə olaraq ibadət etmirlər. Əgər onların haqq dinə
üstünlük verəcəkləri Allaha məlum olsaydı, O, onları hökmən doğru yola yönəldərdi.
Lakin O bilir ki, onlar müşrikliyə üstünlük verəcəklər və buna görə də müşrikləri
uydurulmuş tanrılara ibadət etməkdən çəkindirmir. Sən onların üstündə gözətçi
deyilsən, sənə onların əməllərini yadda saxlamaq da həvalə edilməyib və sən
onların cinayətlərinə görə məsuliyyət daşımayacaqsan. Biz sənə belə tapşırıqlar
verməmişik və onlar səni özlərinə vəkil təyin etməyiblər ki, işlərinə sərəncam
çəkəsən və onların mənafelərinə riayət edilməsinin qayğısına qalasan.
Bu
ayənin ümumi mənasından aydın olur ki, əgər Allah müşriklərin tək Ona ibadət
etmələrini istəsəydi, Öz qüdrəti və hakimiyyəti sayəsində onları buna məcbur edərdi,
lakin O istəyir ki, onlar bu seçimi özləri könüllü etsinlər. Muhəmməd Peyğəmbərə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) gəldikdə isə, ona müşrikləri nəzarət
altında saxlamaq, etdiklərini hesablamaq və işlərini yoluna qoymaq tapşırılmamışdı.
(6.108) “Allahdan başqalarına tapınanları söyməyin.
Yoxsa onlar da (Allaha qarşı hörmət və ehtiram) bilmədikləri üzündən Allahı
düşməncəsinə söyərlər. Beləcə, hər bir ümmətə öz əməllərini gözəl göstərdik.
(Möminlərə Allah rizasına gördükləri işləri gözəl göstərdiyimiz kimi, kafirlərə
də çirkin əməllərini yaxşı göstərdik). Sonra onlar Rəbbinin hüzuruna
qayıdacaqlar. (Allah isə) onlara etdikləri əməllər barəsində xəbər verəcəkdir!”
Bu
ayədə Allah möminlərə, əslində, yol verilən, hətta şəriətə uyğun gələn bir hərəkəti
yasaq etmişdi. Söhbət müşriklərin Allahla bərabər ibadət etdikləri “tanrıları”
söyməkdən gedir. Sözsüz ki, bu “tanrıların” təhqir edilməsi və onlara nifrət bəslənməsi
insanı Allaha yaxınlaşdırır, lakin bu, müşrikləri aləmlərin Rəbbini təhqir etməyə
təhrik edə bilərdi, halbuki qulları Onu hər hansı qüsur, nöqsan, təhqir və
söyüşlərdən qorumalıydılar. Allahın müşriklərin “tanrılarını” təhqir etməyi
qadağan etməsinin səbəbi, onların öz dinlərini azğınlıqla müdafiə etməsi və öz
nəzər nöqtələrini qorumaları ilə bağlı idi. Çünki hər bir xalqa öz əməllləri
düzgün və gözəl görünür. Müşriklər özlərini haqlı hesab edirlər və öz
baxışlarını müdafiə etmək üçün heç nədən çəkinməzlər. Belə olduğu halda, müsəlmanlar
onların “ilahlarını” təhqir etsələr, onda onlar əvəzində möminlərin də,
günahkarların da ürəklərində sonsuz ehtiram bəslədikləri Allahı, aləmlərin Rəbbini
təhqir edə bilər.
Qiyamət
günü başladıqda bütün məxluqlar Allahın yanına qaytarılacaq və öz əməlləri ilə
Onun hüzurunda dayanacaqlar və o zaman O, onların etdikləri yaxşı və pis əməlləri
onlara xəbər verəcəkdir.
Bu
kərim ayə bir şəriət qaydası üçün əsasdır. Bütün əməllər nəticələrinə görə müəyyənləşdirilir.
Əgər yol verilən əməl yaramaz nəticələrə gətirərsə, onda o, haram sayılır.
Комментариев нет:
Отправить комментарий