Ə.N. əs-Səədi. Təfsir. II c. ayələr
(6.109) “(Məkkə müşrikləri) Allaha ürəkdən and
içdilər ki, əgər onlara bir ayə gəlsə, ona mütləq inanacaqlar. (Onlara) de: “Ayələr
ancaq Allahın yanındadır. (Ey müşriklərin imana gəlməsini istəyən müsəlmanlar!)
Siz nədən bilirsiniz ki, onlara (istədikləri) ayə (möcüzə) gəldikdə yenə də
iman gətirməyəcəklər!”
Muhəmmədin
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) peyğəmbərliyini rədd edən müşriklər ürəkdən
Allaha and içmişdilər ki, əgər onlar onun (ona Allahın salavatı və salamı
olsun!) doğruluğunu təsdiq edən bir möcüzə görsələr hökmən ona inanarlar. Onlar
bunu düz yola gəlmək niyyətində olmadan demişdilər. Onlar sadəcə Muhəmməd Peyğəmbərə
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) etirazlarını bildirmək və Allahın elçilərinin
(onlara salam olsun!) təbliğ etdikləri hər şeyi rədd etmək istəyirdilər. Allah
ona (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) açıq-aşkar möcüzələr və aydın dəlillər
göstərməyə imkan verdi ki, bunlar onun (ona Allahın salavatı və salamı olsun!)
bütün təbliğ etdiklərinin doğruluğuna şübhə yeri qoymurdu. Buna baxmayaraq,
müşriklər ondan (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) möcüzə tələb etməkdə
davam edir, öz kafirliklərində inad göstərirdilər. Əlbəttə ki, bu, onların qələblərini
yerinə yetirməyə onu (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) məcbur etmirdi.
Bundan başqa, onlar üçün ən yaxşısı, tələblərinin cavabsız qalması idi, çünki əgər
insanlar Allahın elçilərindən möcüzə göstərmələrini istəyirlərsə, möcüzələr
göstərilir, amma yenə iman gətirməkdən boyun qaçırırlarsa, Allah onları ləngitmədən
cəzalandırır. Allah Öz qulları ilə belə rəftar edir.
Buna
görə, sonra Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) əmr edilmişdi
ki, belə desin: “Möcüzələr Allahın ixtiyarındadır, O, istəsə, möcüzə göstərər,
istəməsə - göstərməz. Mən Kainatdakı işlərin sərəncamçısı deyiləm. Siz məndən
möcüzə tələb edərək, zalımlıq edirsiniz, çünki məndən mənim ixtiyarımda olmayan
şeyi tələb edirsiniz. Əgər siz doğrudan da mənim gətirdiklərimin izah edilməsini
eşitmək və mənim doğruçuluğuma əmin olmaq istəyirsinizsə, onda sizə artıq belə
bir imkan verilir”.
Müşriklərin
tələblərinə baxmayaraq, onların möcüzəni gördükdən sonra haqq dinə iman gətirəcəklərinə
inanmaq olmaz. Bundan başqa, çox vaxt belə hallarda onlar iman gətirməkdən
boyun qaçırırlar. Buna görə Allah buyurur ki, möcüzələr onlara göstərilsə də
onlar inanmayacaqlar.
(6.110) “Biz onların ürəklərini və gözlərini əvvəlcə
ona (Qurana və ya göndərdiyimiz hər hansı ayəyə) iman gətirmədikləri kimi tərsinə
çevirər və onları öz azğınlıqları içində şaşqın bir vəziyyətdə qoyarıq”.
Biz
kafirləri, dəvətçilərimizin onlara ilk dəfə çatdırdıqları haqqa iman gətirməkdən
boyun qaçırdıqlarına görə cəzalandırırıq. Biz onların üzünü döndərir, haqq dinə
iman gətirmələrini imkansız edir və onlara düz yola çıxmağa yardım etmirik. Biz
onlarla ədalətli və müdrikcəsinə davranırıq, çünki onlar üçün açılmış qapıları
gördükdə, oraya daxil olmamış, doğru yolu görüb o yolla getməkdən imtina edərk
özləri özlərinə qarşı cinayət işlətmişlər. Onlar ancaq bundan sonra haqq olan təlimdən
məhrum edilmişlər və elə buna görə də belə cəzaya tam layiqdirlər.
(6.111)
“Əgər Biz (istədikləri kimi) mələkləri onlara göndərsəydik, ölülər onlara
danışsaydı və hər şeyi dəstə-dəstə toplayıb onların qarşısına qoysaydıq belə,
Allah istəmədikcə, onlar iman gətirməzdilər. Lakin onların əksəriyyəti (bunu)
bilməz”.
Onlar
Allaha ümid bəsləməyərək, özləri haqq imana nail ola biləcəklərini qərara
alanda böyük səhvə yol vermişdilər. Əgər mələklər onların yanına enib Muhəmmədin
(ona Allahın salavatı və salamı olsun!) peyğəmbərliyini təsdiq etsələr və ya
ölülər onlarla ünsiyyətə girib onları ölümdən sonra dirilmənin həqiqət olduğuna
inandırmaq üçün şahidlik etsələr və yaxud Kainatda olan bütün varlıqlar onların
qarşısında toplaşıb Allahın Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) təbliğ
etdiyinin həqiqət olduğuna şahidlik etsələr belə onlar özləri özbaşına iman gətirə
bilməzlər. Heç bir möhtəşəm möcüzə, əgər Allah bunu istəməsə, onları möminə
çevirə bilməz. Lakin onların böyük əksəriyyəti bunu anlamır və buna görə belə
güman edirlər ki, möcüzə göstərilən kimi iman gətirəcəklər. Qulun dərrakəli və
bilikli olması o zaman özünü büruzə verir ki, o, haqqa itaət etsin və Allahın
öyrətdiyi kimi onu tapmasına səy göstərsin və əgər qul həqiqətə uyğun olaraq
davranırsa, bu barədə Rəbbindən ona kömək etməsini diləsin, öz gücünə və
bacarığına güvənməyərək, ona heç bir xeyir gətirməyəcək möcüzələr göstərilməsini
tələb etməsin.
(6.112)
“Beləcə, Biz hər peyğəmbər üçün insan və cin şeytanlarından düşmənlər yaratdıq.
Onlar (biri digərini) aldatmaq məqsədilə bir-birinə təmtəraqlı (zahirən gözəl,
daxilən çirkin) sözlər təlqin edərlər. Əgər Rəbbin istəsəydi, onlar bunu etməzdilər.
Onları uydurduqları yalanlarla birlikdə boşla getsinlər!”
(6.113)
“(İnsanlardan və cinlərdən olan şeytanlar bu təmtəraqlı sözləri) Axirətə
inanmayanların ürəkləri onlara meyl etsin, onlar ondan (həmin sözlərdən) xoşlansınlar
və gördükləri çirkin işləri bir daha görsünlər (deyə, təlqin edərlər)”.
Fövqəluca
Allah Muhəmməd Peyğəmbərə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) müjdə ilə təsəlli
verərək bildirir ki, düşmənlər onun (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) təbliğatını
rədd edir, onunla (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) döyüşür və ona (ona
Allahın salavatı və salamı olsun!) paxıllıq edirlər, çünki Allah bütün peyğəmbərlərlə
belə rəftar etmişdir. İnsanlara hansı peyğəmbər göndərilirdisə, onun hökmən
cinlər və insanlar arasından düşmənləri yaranırdı ki, onlar xalis şeytanlar idilər
və elçilərin təbliğ etdikləri hər şeyə qarşı mübarizə aparırdılar[1].
Belə
şeytanlar yanlış baxışlara etiqad etməyə çağırır, onları təmtəraqla bəzəyərək
axmaqları şirnikləndirir və haqqı dərk etmək qabiliyyəti olmayan və ətrafda baş
verən proseslərin mahiyyətini araşdıra bilməyən düşüncəsiz insanları öz tərəflərinə
çəkirdilər. Belələri gözəl sözləri və sürüşkən ibarələri böyük məmnuniyyətlə
dinləyir, haqqı – uydurma, uydurmanı isə haqqın yerinə qəbul edirdilər.
Lakin
belə aldadıcı sözlərə təkcə Qiyamət gününə inanmayanların qəlbi meyl edir. Məhz
Qiyamət gününə inamın və sağlam düşüncə qabiliyyətinin olmaması insanları belə
davranmağa sövq edir. Əvvəlcə onlar ancaq cazibədar sözlərə meyl edir və həqiqətdən
yayınan kimi və onlara füsunkar görünən sözləri eşidən kimi, öz seçimlərini bəyənir
və ürəklərində buna sevinirlər. Bunun nəticəsində yanlış baxışlar onların qəti
etiqadlarına və ayrılmaz keyfiyyətlərinə çevrilir. Bu hal ona gətirir ki, onlar
öz çirkin baxışlarının nəticəsi olaraq yalan danışmağa və yaramaz işlər görməyə
başlayırlar. Mənfur yalanlar uyduran insanlar və cinlərdən olan şeytanların vəziyyəti
belə olur.
Axirət
həyatına inanan və mükəmməl idraka malik olan möminlərə gəldikdə isə, onlar
yalana aldanmır və onun məhvedici təsiri altına düşmürlər. Əksinə, onlar bütün
varlıqları ilə haqqı öyrənməyə can atır və onun, təbliğatçıların dəvət etdiyi mənası
üzərində düşünürlər. Onları haqqa dəvət edəndə, onlar onunla razılaşır və ona
itaət edir və hətta onu adi sözlər və təvazökar kəlmələrlə ifadə edirlər. Təbliğatçıların
sözləri uydurma olduqda isə, bu əqidənin kim tərəfindən təklif olunmasına,
onların yalanlarının cəzbedici, ipəkdən də yumşaq qiyafələrə geyindirilməsinə
baxmayaraq onu rədd edirlər.
Fövqəluca
Allah Özü istəmişdir ki, peyğəmbərlərin yalanı müdafiə edən düşmənləri olsun
ki, Öz qullarını sınaqdan keçirə bilsin, doğruçu möminləri yalançılardan,
ağıllı insanları – nadanlardan, görənləri – korlardan fərqləndirə bilsin. Belə
bir tələbin hikməti həm də ondadır ki, o, həqiqəti izah etməyə imkan verir. Axı
yalan həqiqətə müqavimət göstərdiyi zaman o, aydınlaşmağa başlayır. Məhz belə
hallarda həqiqətin doğruluğunu təsdiq edən və yalanın qüsurluluğunu ifşa edən dəlillər
və sübutlar aydınlaşır. Şübhəsiz ki, məhz bu məqsədə nail olmaq üçün yarışanlar
bir-biriləri ilə yarışmalıdırlar.
(6.114) “Allah sizə Kitabı (Quranı) müfəssəl
surətdə nazil etdiyi halda, mən (haqq ilə batili ayırd etmək üçün) Ondan
başqasınımı özümə hakim istəməliyəm?! Kitab verilmiş şəxslər Quranın sənin Rəbbindən
haqq olaraq nazil edildiyini bilirlər. Sən şübhəyə düşənlərdən olma!”
Ey
Elçi! Doğrudanmı sən Allahın sərəncamlarından asılı olan və heç bir qərar qəbul
etməyən məxluqların hökmlərinə və qadağalarına əsaslanaraq, onların mühakiməsinə
ümid edirsən? Məxluqların özlərinin verdikləri sərəncamları və qanunları
qüsurla doludur və ədalətsizdir və buna görə insanlar, heç bir şəriki olmadan məxluqları
və qanunları yaradan Allahın mühakiməsinə müraciət etməlidirlər.
O,
sizə Kitab nazil etmiş, haram və halalı, şəriət hökmlərini və həmçinin dinin əsas
və fərdi məsələlərini təfərrüatı ilə o Kitabda izah etmişdir. Onun izahatları ən
inandırıcıdır, Onun dəlilləri ən aydın, Onun hökmləri ən gözəl, Onun sözləri ən
doğrudur, çünki Onun bütün hökmləri hikmət və şəfqətlə icra edilmişdir. Əvvəlki
Səmavi Kitabların əta edildiyi yəhudilər və xristianlar bunu etiraf edir və
başa düşürlər ki, Rəbb Müqəddəs Kitabları həqiqət xatirinə nazil etmişdir. Səma
Kitabları arasında ziddiyyət yoxdur və siz tərəddüd və şübhə etməməlisiniz.
(6.115) “(Ey Elçim!) Rəbbinin sözü düzgün və ədalətli
şəkildə tamam oldu. Onun sözlərini dəyişdirə biləcək bir kimsə yoxdur. O, (hər
şeyi) eşidəndir, biləndir!”
Allah
izah edir ki, Onun sözləri həqiqi hekayətlərdən, ədalətli hökm və qadağalardan
ibarətdir. Allahın Özünün Müqəddəs Kitabında nazil etdiyi gerçək hekayətlərdən
daha gerçəyi və ədalətli hökm və qadağalardan daha ədalətlisi yoxdur. Onun sözləri
ləğv edilə bilməz, çünki onlar – təhrif edilməsi və ya daha mükəmməli ilə dəyişdirilməsi
mümkün olmayan ali həqiqət və mütləq haqdır.
Onun
gözəl adları arasında – Eşidən və Bilən adları da vardır. O, müxtəlif xahişlərlə
müxtəlif dillərdə Ona müraciət edən bütün məxluqlarının səslərini eşidir. O,
aşkarı da, qeybi də, keçmişi də, gələcəyi də bilir.
(6.116) “Əgər yer üzündə olanların çoxuna itaət
etsən, onlar səni Allahın yolundan azdırarlar. Onlar ancaq zənnə uyar və ancaq
yalan danışarlar!”
Fövqəluca
Allah Peyğəmbərini (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) bəşəriyyətin əksər
hissəsinə itaət etməkdən çəkindirir, çünki insanların çoxu başqalarını Allahın
yolundan çıxarırlar. Onlar öz əqidələrində, əməllərində və biliklərində
yanılırlar. Onların dini inancları qüsurludur, əməlləri isə alçaq ehtiraslarından
asılı vəziyyətdədir, bilikləri isə möhkəm dəlillərə və düz yol tapmaq istəyinə
istinad etmir. Əksinə, onlar heç bəchlə həqiqəti vəz etməyə qabil olmayan fərziyyələrə
əsaslanır və nahaq yerə Allahın adından onlara qətiyyən məlum olmayan şeylərdən
danışırlar.
(6.117) “Şübhəsiz ki, yolundan azanları ən
yaxşı tanıyan Rəbbindir. Haqq yola yönələnləri də ən yaxşı bilən Odur!”
Fövqəluca
Allah ancaq həqiqətdən danışır və yolundan azanları və düz yolla gedərək ətrafındakıları
da bu yolla aparanları yaxşı tanıyır. O, insanlara nəyin fayda verdiyini daha
yaxşı bilir və O, qullarına onların özlərindən daha mərhəmətlidir və buna görə
möminlər Onun nəsihətlərinə qulaq asmalı, Onun hökmlərini və qadağalarını rəhbər
tutmalıdırlar.
Bu
ayədən aydın olur ki, həqiqət tərəfdarlarının çoxluğu ilə müəyyənləşdirilmir və
əgər müəyyən nəzər nöqtəsinin daşıyıcıları kiçik bir insan dəstəsidirsə, onda
bu hələ onların düz yolda olmadıqlarına dəlalət etmir. Bundan başqa, çox vaxt əksinə
olur haqqın tərəfdarları azsaylı olurlar, hərçənd onlar Allah qarşısında yüksək
mövqe tutur və böyük mükafata layiq görülürlər. Həqiqətlə yalan arasındakı fərqlənməyə
gəldikdə isə bunun üçün müvafiq meyarlar və ölçüdən istifadə etmək lazımdır.
(6.118)
“Əgər siz Allahın ayələrinə inanan kimsələrsinizsə, ancaq üstündə Onun adı çəkilmiş
(bismillah deyilərək kəsilmiş) heyvanları yeyin!”
Fövqəluca
Allah Öz mömin qullarına buyurur ki, haqq dinin tələblərini yerinə yetirsinlər,
çünki insan doğrudan da iman gətirmişsə, o, qida məhsulu kimi təkcə elə ev
heyvanı və təkcə elə halal heyvanların ətini yeməlidir ki, onlar kəsildikləri
zaman Allahın adı çəkilmiş olsun. Allahın ona halal etdiyini, müşriklərin
cahiliyyə dövründə öz qanunlarını uyduraraq və şeytanların yanlış istəklərinə
güzəştə gedərək etdikləri kimi, özünə haram etməməlidir.
(6.119)
“Sizə nə olub ki, üstündə Allahın adı çəkilmiş (heyvanların) ətindən yeməyəsiniz?
Halbuki məcburiyyət qarşısında (yeməli) olduğunuz şeylər istisna edilməklə,
sizə haram buyurduqlarını artıq O (Allah) müfəssəl şəkildə sizə bildirmişdir.
Şübhəsiz ki, çoxları (şəriəti) bilmədiklərindən nəfslərinin istəklərinə uyaraq
(xalqı) düz yoldan azdırarlar. Rəbbin həddi aşanları ən yaxşı Tanıyandır!”
Allah
xüsusilə vurğulayır ki, möminlər cahil insanlardan fərqlənirlər və Rəbbin şəriətinə
zidd olan bu yanlış adətə tərəfdar deyillər. Niyə də möminlər, kəsilərkən Onun
adı çəkilmiş əti yeməsinlər, əgər O, qullarına nəyin yeməyə qadağan olunduğunu
təfərrüatı ilə ifadə və izah etmişdir? Bu məsələdə heç bir bəlli olmayan və
şübhəli qalan məqamlar yoxdur ki, halal məhsulları yedikləri halda dindarlar günah
işlədəcəklərini düşünüb ehtiyat etməli olsunlar.
Bu
kərim ayədən aydın olur ki, bütün şeylər və məhsullar, əksi sübuta yetirilməyincə,
halal sayılır. Əgər müqəddəs mətnlər hər hansı bir şeyi istifadə etməyi haram
elan etmirsə, onda o halaldır. Əgər əşya şəriət mətnlərində ümumiyyətlə
xatırlanmırsa, onda onun istifadə edilməsi də halaldır. Allah haram olan şeyləri
müfəssəl surətdə təsvir edib göstərmişdir və buna görə də Onun qeyd etmədiyi
şeylər haram deyildir.
Bundan
başqa, kəskin zəruriyyət və şiddətli aclıq zamanı insanlara hətta Allahın haram
etdiyi məhsullardan yeməyə icazə verilir. Fövqəluca Allah buyurur: “Ölü (kəsilmədən
ölüb murdar olmuş) heyvan, qan, donuz əti, Allahdan başqasının adı ilə
(bismillah deyilmədən) kəsilmiş, boğulmuş, (küt alət və ya silahla) vurulmuş,
(bir yerdən) yıxılaraq ölmüş, (başqa bir heyvanın buynuzu ilə) vurulub gəbərmiş,
vəhşi heyvanlar tərəfindən parçalanıb yeyilmiş – canı çıxmamış kəsdiyiniz
heyvanlar müstəsnadır – dikinə qoyulmuş daşlar (bütlər və ya Kəbənin ətrafındakı
bütpərəst qurbangahlar) üzərində kəsilmiş heyvanlar və fal oxları ilə pay bölmək
sizə haram edildi. Bunlar günahdır. Bu gün kafirlər dininizdən (onu məhv edə
bilmədikləri üçün) əllərini üzdülər. Onlardan qorxmayın, Məndən qorxun! Bu gün
dininizi sizin üçün kamil etdim, sizə olan nemətimi (Məkkənin fəthi, islamın
mövqeyinin möhkəmlənməsi, Cahiliyyət dövrünün bir sıra zərərli adətlərinin
aradan qaldırılması və i. a.) tamamladım və sizin üçün din olaraq islamı bəyənib
seçdim. Kim aclıq üzündən naçar qalarsa (çətinliyə düşərsə), günaha meyl etmək
niyyətində olmayaraq (zəruri ehtiyacını ödəyəcək qədər bu haram ətlərdən yeyə
bilər). Həqiqətən, Allah Bağışlayandır, Rəhmedəndir!” (Maidə, 5/3)
Sonra
Allah möminləri xəbərdar edir ki, insanların çoxu heç bir dəlil və sübuta
istinad etmədən əsassız iddiaları ilə başqalarını azdırmaq qabiliyyətinə
malikdirlər. Qoy qullar, inandırıcı dəlillərə və müqəddəs mətnlərə əsaslanmayan
təbliğat aparmaqla fərqlənən insanlardan çəkinsinlər. Onlar özlərinin
uydurduqları yanlış iiftiralarına və dayaz baxışlarına söykənərək şübhə
yayırlar – Allah onları məhz bu cür təqdim edir. Onlar Allahın şəriətini pozur
və Allahın qullarına qarşı günah işlədirlər, amma unudurlar ki, O, cinayətkarları
sevmir. Onlar qətiyyən doğru yolun adamlarına, başqalarını da bu yolla aparan –
haqqa və hidayət yoluna çağıran, öz dəvətini məntiqi dəlillərlə və inandırıcı naslarla
təsdiq edən, öz baxışlarını Rəbbin rizası və Ona yaxınlaşmaq üçün təbliğ edənlərə
bənzəmirlər.
(6.120) “Günahın aşkarından da, gizlisindən də əl çəkin! Günah qazananlar etdikləri əməllərə görə cəzalandırılacaqlar!”
Burada
günah dedikdə, Allah qarşısında və Onun qulları qarşısında öz vəzifələrini
pozan qulların bütün xətaları nəzərdə tutulur. Allah qullarına aşkar və gizli
günahlar törətməyi, bədənləri və ya qəlbləri ilə Ona açıq və gizlicə itaətsizlik
göstərməyi qadağan etmişdir.
Günahların
çoxu, xüsusilə, hisslərlə və qəlblə bağlı olanlar əksər adamlar tərəfindən nəzərdən
qaçırılır. Bu, təkəbbürə, özünü bəyənməyə, şöhrət düşkünlüyünə və digər belə
günahlara aiddir. Bəzən insan bir çox günahlar etsə də, etdiyinin günah olması
hətta ağlına belə gəlmir. Bunun səbəbi – onun bilik əldə etməyə laqeyd
yanaşması və fərasətsizliyidir.
Fövqəluca
Allah xəbər verir ki, insanlar qazandıqları günahlara görə hökmən həm açıq və həm
də gizli əvəz alacaqlar. Onlardan hər biri qazandıqlarının ağırlığından və törətdikləri
cinayətlərin sayından asılı olaraq cəzalandırılacaq. Bu əvəz Axirətdə veriləcək,
hərçənd qullar cəzanın bir hissəsini elə bu dünyada da ala bilərlər və bu
onların ölümdən sonra aqibətini bir qədər yüngülləşdirəcək.
(6.121) “Üstündə Allahın adı çəkilməmiş
heyvanların ətindən yeməyin. Bu, şübhəsiz ki, günahdır. Həqiqətən, şeytanlar
öz dostlarına sizinlə mücadilə etmək üçün (çirkin fikirlər və yaramaz əqidələr)
təlqin edirlər. Əgər onlara itaət etsəniz, şübhəsiz ki, siz də müşrik
olarsınız”.
Allah
üstündə Onun adı çəkilmədən kəsilən heyvanların ətini yeməyi haram etmişdir.
Bu haram, Allah xatirinə deyil, bütlər və müşriklərin “tanrılarının” adı ilə kəsilən
heyvanlara da aiddir. Belə heyvanları Allah üçün qurban kəsmədiklərinə görə,
onların ətini yemək qəti qadağandır və bunu dəqiq Quran mətni təsdiq edir.
Bu
qadağa, Qurban bayramında Allah üçün, həcc ziyarətində qurban kimi və yaxud
sadəcə yeyilməsi üçün kəsilən zaman üstündə bilərəkədən Allahın adı çəkilməyən
heyvanlara da aiddir. Alimlərin əksəriyyəti bu rəyin tərəfdarıdır. Lakin bu ayənin
ümumi mənasından belə çıxır ki, heyvan kəsilən zaman Allahın adının çəkilməməsinin
unutqanlıqdan irəli gəlməsi istisna təşkil edən haldır, çünki digər mətnlər
belə diqqətsizliyin bağışlandığını təsdiq edir.
Bu
ayə kəsilmədən gəbərmiş heyvanlara da aiddir, çünki onların üstündə də Allahın
adı çəkilməmişdir. Bu barədə qəti qadağa leşin yeyilməsinin haram edilməsi
haqqında nazil olunmuş ayədə öz əksini tapmışdır.
Bu
ayənin nazil edilməsinin səbəbi müsəlmanlarla müşriklər arasında yaranmış
mübahisə olmuşdu. Sonuncular möhkəm biliklərə əsaslanmırdılar və şeytanları tərəfindən
idarə edilirdilər – onlar leşin[2]
yeyilməsini halal sayırdılar. Onlar Allahın və Onun Elçisinin (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) leş yeməyi haram etdiklərini və ancaq kəsilən
heyvanları yeməyə icazə verdiklərini eşitdikdə, dedilər: “Doğrudanmı siz öz
öldürdüklərinizi yeyirsiniz, Allahın öldürdüyünü isə yemək istəmirsiniz?”
Onlar
Allaha və Onun Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) etiraz etməyə cəhd
göstərdilər və inandırıcı dəlillərə və sübutlara əsaslanmadan mübahisəyə
girişdilər. Onların imansız və əsaslandırılmamış mülahizəsi onların ancaq
yanlış mühakiməsinə söykənirdi. Əgər haqq onlardan asılı olsaydı onlar bu
mühakimələri ilə bütün göyləri və yeri öz sakinləri ilə birlikdə məhv edərdilər[3].
Vay
o kəsin halına ki, o, insana və cəmiyyətə fayda verən Allahın şəriəti və hökmləri
müqabilində belə yanlış mühakimə yürüdənləri üstün tutur. Müşriklərin belə
davranmalarında qəribə sayılacaq bir şey yoxdur, çünki onların bu və ya digər
fikirləri əlbir olduqları şeytanlarının təhrikinin nəticələri idi. Şeytanlar mümkün
olduqca insanları dinlərindən uzaqlaşdırmaq istəyir və onları Cəhənnəm odunun
sakinləri olmağa çağırırlar.
Əgər
insanlar Allaha şərik qoşaraq, harama icazə verməklə, halalı haram etməklə
şeytanlara itaət etsələr, onda onlar hökmən müşriklərin arasına düşərlər, çünki
özlərinə Allahdan başqa himayəçilər götürmüş olarlar, onlarla müsəlmanların əqidəsinə
zidd olan məsələlərdə razılaşarlar və onların yollarını öz yolları sayarlar.
Bu
kərim ayədən aydın olur ki, “nurlanma” və “ilhamlanma” kimi, əsasən, sufilərə
və onlara bənzəyənlərə xas olan hallar asanlıqla uydurula bilər. Buna görə
onların doğru-düzgünlüyünü dəyərləndirmək üçün onları Allahın Kitabı və Onun
Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) Sünnəsi ilə müqayisə etmək
lazımdır. Əgər onlar bu iki ilk mənbəyə uyğun gəlirsə, onda onları qəbul etmək
olar. Əgər onlar Kitab və Sünnəylə ziddiyyət təşkil edirsə, onda onları rədd
etmək lazımdır. Əgər onların mənşəyi aydın deyilsə, onda onları müzakirə etməkdən
çəkinmək zəruridir. Belə halda onları qətiyyətlə nə yalan, nə də kerçək
adlandırmaq olmaz. Bütün bunlar onunla izah olunur ki, “nurlanmalar” və “ilhamlanmalar”
sadəcə şeytanın təlqini ola bilər ki, bunu Fövqəluca Allahın ruhlandırmasından
fərqləndirmək vacibdir. Əgər insanlar bu iki anlayış arasında fərqliliyi görə
bilməsələr, onda onlar ancaq Allaha məlum olan sayda səhvlərə yol verərlər.
(6.122) “Heç (küfrlə) ölü olub diriltdiyimiz,
sonra insanlar arasında gəzmək üçün özünə bir nur (İslam dini) verdiyimiz kəs
zülmət içində qalıb oradan çıxa bilməyən kimsə kimi ola bilərmi? Etdikləri əməllər
kafirlərə belə gözəl göstərildi”.
Adamlar
arasında elələri də var ki, onlar düz yola gətirələnə qədər ölü kimi idilər və
imansızlıq, nadanlıq və itaətsizlik cəhaləti içindəydilər. Allah elmin, imanın
və itaətkarlığın nuru ilə onları həyata qaytardı və onlar insanlar arasında parlaq
işıqda, ətrafda baş verənləri dərk edərək və doğru yolla gedərək yaşamağa
başladılar. Onlar yaxşılığı anlamağı öyrənir, ona üstünlük verir, var qüvvə ilə
xeyirxahlığa can atır və ətraflarındakılara yardım göstərirlər. Bundan başqa,
onlar şər qüvvəni tanımağı öyrənir, ona nifrət edir və böyük səylə onu özlərindən
və başqalarından uzaqlaşdırmağa cəhd göstərirlər. Məgər onlar cahillik,
azğınlıq, kafirlik və itaətsizlik qaranlıqlarına bürünmüş, aydın yolu görməyən
və hər hansı vəziyyətdən çıxa bilməyən və zillətə, dərdə-qəmə və bədbəxliyə məhkum
edilmiş insanlara bənzəyirlərmi?
Fövqəluca
Allah bu insanlar arasındakı fərqi elə vurğulayır ki, qullar onu başa düşə və
ayırd edə bilsinlər. Şübhəsiz ki, gecə gündüzə, işıq qaranlığa, canlılar ölülərə
oxşamadığı kimi, bu adamlar da bir-birilərinə oxşamırlar. Əgər insanın azca da
olsa ağlı varsa, onda necə ola bilər ki, o, kafirliyə üstünlük versin və cəhalət
qaranlığında şaşqın halda qalsın? Bir sözlə, bu sualı cavablandıraraq Allah xəbər
verir ki, kafirlər elə bilir ki, onların etdiklərinin hamısı gözəldir. Şeytan
onların törətdiyi cinayətlərin düzgün və ləyaqətli əməllər olduğuna onları
inandırana qədər bu əməlləri onlara əla şəkildə təqdim etməkdən yorulmur. Bu
yanlış baxışlar tədricən onların qəlbində kök salır və onların ayrılmaz sifətinə
çevrilir və onlar öz şər və yaramaz hərəkətlərindən məmnun olmağa başlayırlar.
Bu – o insanlardır ki, uydurulmuş şübhələrdən iztirab çəkərək qaranlıqda kor-koranə
dolaşır və düz yolu tapa bilmirlər. Onların arasında başçılar da, ağsaqqallar
da var və qalan insanlar və həmçinin başçıların idarə etdiyi sadə adamlar
onların ardınca gedirlər. Bu başçılardan bəziləri – insanların arasında ən bədbəxt
olanlarıdır və buna görə Fövqəluca Allah sonra belə buyurur:
(6.123)
“Beləliklə, hər bir obanın günahkarlarını oranın başçıları təyin etdik ki,
onlar (günahlarını, bunun nəticəsində də Axirətdə əzablarını daha da artırmaq
üçün) orada bacardıqları qədər məkrlə məşğul olsunlar. Onlar yalnız özlərinə
qarşı məkr edərlər, lakin (bunun) fərqinə varmazlar”.
Hər
şəhərdə ən ağır günahlar törədən və bütün halal hədləri aşan ağsaqqallar və rəislər
mövcuddur. Onlar xalqı aldadır və həm də söz və əməllərilə onu şeytanın yoluna və
elçilərlə və onların tərəfdarları ilə döyüşə çağırırlar. Lakin onların fitnə-fəsadları
və hiylələri ancaq özlərinə zərər vurur, çünki Allah onlara qarşı tələ
hazırlayır. Qoy bilsinlər ki, O, fəndgirlərin Ən Məharətlisidir.
Allah
təqlid edilməyə nümunə olan, cinayətkarlara qarşı mübarizə aparan, onların
iddialarını rədd edən və Onun yolunda onlarla döyüşən şərəfli insanları düz
yola yönəldir. Belə insanlar bu məqsədə yetişmək üçün istənilən imkanlardan
istifadə edirlər və Allah da onlara kömək göstərir, baxışlarını islah edir və addımlarını
möhkəmlədir. Onların düşmənləri ilə aralarında gedən mübarizəsi dəyişən uğurla
davam edir, amma axırda qələbə və zəfər möminlərə məxsus olur, çünki yaxşı
sonluq ancaq Allahdan qorxanların qismətidir.
(6.124)
“Onlara bir ayə gəldiyi zaman: “Allahın peyğəmbərlərinə verildiyinin (nübüvvətin,
möcüzələrin) misli bizə verilməyincə biz iman gətirməyəcəyik!” – deyərlər.
Allah peyğəmbərliyi hara (kimə) göndərəcəyini Özü daha yaxşı bilir. Günahkarlar
Allahın hüzurunda etdikləri məkrlərə görə zillətə və şiddətli əzaba düçar
olacaqlar!”
İslahedilməz
cinayətkarlar öz yalançı nəzəriyyələrini müdafiə edir və elçilərin gətirdiyi
haqqı öz paxıllıqları və zalımlıqları üzündən inkar etməyə cəhd göstərirlər. Onlar
Allahın elçilərinə bəxş edilən peyğəmbərlik vəhyi onların özlərinə verilməyənə
qədər iman gətirməkdən boyun qaçırırlar. Onlar Allahın Özünə qarşı etiraz edir,
özləri özlərini azdırır, elçilərə nazil edilən haqqı təkəbbürlə rədd edir və
Onun nemətinə müqavimət göstərirlər.
Allah
onların yanlış etirazlarını rədd edir və xəbər verir ki, onlar xeyirxah təşəbbüslər
üçün yaramırlar və Onun mömin qullarına, xüsusilə də, peyğəmbərlərinə və elçilərinə
zəruri olan keyfiyyətlərə malik deyillər. Allah vəhyini kimə etibar edəcəyini,
bu şərəfə kimin layiq olduğunu və kimin bu ağır yükü aparmağı bacaracağını daha
yaxşı bilir. Allah onu, bütüm gözəl keyfiyyətlərə sahib və yaramaz əxlaqdan
xali olan insanların arasından seçir və ilahi hikmətinin tələblərinə uyğun
olaraq onlara əta edir. İnsan belə keyfiyyətlərə malik olmadıqda, onda Allah ona
peyğəmbərlik haqqı vermir. Axı O, layiq olmayan şəxsə heç vaxt belə böyük bir şərəfli
vəzifə[4]
nəsib etməz.
Bu
ayə Fövqəluca Allahın kamil müdrikliyinin sübutudur. O, Rəhmlidir, Mərhəmətlidir,
etdiyi yaxşılıqlar isə saysız-hesabsızdır, lakin O, Öz hikməti əsasında ancaq
layiq olanlara mərhəmət göstərir. Cinayətkarlara gəldikdə isə onların nəsibi
alçaldılma və nifrət olacaqdır. Allah onları, özlərini haqdan üstün
tutduqlarına görə alçaldacaq və fitnə-fəsad törətdikləri üçün şiddətli cəzaya
məruz qoyacaq. Onların qəddar hiylələri öz əziyyətlərinə səbəb olacaq və Fövqəluca
Allah onlarla ədalətsizcəsinə davranmayacaq.
Комментариев нет:
Отправить комментарий