ﮔ
ﮕ ﮖ ﮗﮘ
ﮙ ﮚ ﮛ
ﮜﮝ ﮞ ﮟ
ﮠ ﮡ ﮢ
ﮣ ﮤ ﮥ
ﮦﮧ ﮨ ﮩ
ﮪ ﮫ ﮬ
ﮭ ﮮ ﮯﮰ
ﮱ ﯓﯔ ﯕ
ﯖ ﯗ ﯘ
ﯙ
(5.4.) “Onlar üçün
nəyin halal edildiyini səndən soruşurlar. De: “Təmiz olan bütün şeylər sizə
halal edilmişdir. Allahın sizi öyrətdiyi kimi, sizin də təlim keçdiyiniz vəhşi
heyvanların tutub gətirdiyi ovdan, “Bismillah” deyərək, yeyin. Allahdan çəkinin.
Bilin ki, Allah Tezhesabçəkəndir”.
Fövqəluca
Allah Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) yadına salır ki,
adamlar ondan yeyilməli halal məhsullar haqqında soruşurlar və ona (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) əmr edir desin ki, onlara təmiz olan bütün yeyiləcək
məhsullar halal edilmişdir. Bunlar, faydalı və ya ləzzətli olan və insan
orqanizminə və ağlına zərər verməyən istənilən ərzaq məhsullarıdır. Onlara
insanların yaşadığı və ya məskunlaşmadığı ərazidə bitən hər cür taxıl məhsulları
və meyvələr aiddir. Onlara həm də quruda yaşayan, Qanun Sahibinin yeyilməsini
qadağan etdiyi yırtıcı və murdar heyvanlar istisna edilməklə, bütün digər
heyvanlar daxildir. Natəmiz məhsulların yeyilməsinin haram edilməsi bu ayənin
mahiyyətindən irəli gəlir və Fövqəluca Allahın bu kəlamında aydın xatırlanır: “...O, onlara yaxşı işlər görməyi buyurar,
pis əməlləri isə qadağan edər, onlara pak şeyləri halal, murdar şeyləri isə
haram edər. Onların ağır yüklərini yüngülləşdirər və onları buxovlardan xilas
edər...” (Əraf, 7/157).
Sonra
Allah, Özünün insanlara öyrətdiklərindən onların təlim verdikləri ov itləri və
ya quşları tərəfindən tutulmuş heyvanların yeyilməsinə icazə verir. Lakin
insanlar tutulmuş heyvanlar üzərində öncədən “Bismillah” deməlidirlər.
Buradan
bir neçə faydalı nəticələr çıxarmaq olar. Birincisi, Allah qullarına mərhəmət
göstərib rəhm etməklə halal qapısını onların qarşısında geniş açmış və onlara hətta
şəriət qaydaları ilə kəsilməyən heyvanların da, onlar ov heyvanları tərəfindən
ovlandıqda belə, yeyilməsinə icazə vermişdir. Bu heyvanlara itlər, bəbirlər,
şahinlər, qırğılar və köpək dişləri və dimdiyi vasitəsi ilə ovu tutan əhliləşdirilmiş
digər vəhşi heyvanlar və quşlar da şamil edilir.
İkincisi,
ov heyvanları ilə hökmən təlim keçilməlidir. Bu isə o deməkdir ki, onlar
hazırlaşdırılmalıdır. Adətən, ov heyvanları ilə belə hazırlıq keçirilir. Ov
heyvanlarını ovun ardınca göndərdikdə, ona basqın etməli və onları ovdan kənarlaşdırmaq
istəyəndə isə kənara çəkilməli və ovu tutandan sonra onu yeməməlidir. Məhz buna
görə, Allah ov heyvanının insan üçün ovladığı heyvanı yeməyə icazə verir. Əgər
heyvan ovladığını özü yeməyə başlayarsa, biz onun ovu öz sahibi üçün tutduğuna
inana bilmərik və tam ehtimalla güman etmək olar ki, ov heyvanı yediyi ovu özü
üçün tutubmuş.
Üçüncüsü,
ov iti və quşu ovladığı qurbanını yaralamalıdır, “cərih” (“yırtıcı”) sözü “cərəhə”
(“yaralamaq”) felindən törəmişdir. Öncə biz qeyd etmişdik ki, boğulmuş
heyvanları yemək haramdır və əgər ov iti və ya başqa yırtıcısı tutduğu ovu
boğmuş və ya öz ağırlığı altında qoyub öldürmüş olsa, onda onu yemək olmaz. Bu
rəyə görə ərəb dilində, öz köpək dişləri ilə və ya dimdiyi ilə ovu yaralayan heyvanları
yırtıcı adlandırırlar. Lakin daha geniş yayılan rəy – heyvanı qovub ona çata
bilən və onu tuta bilən heyvanlar yırtıcı adlandırılır. Bu şərh bizim çıxartdığımız
nəticənin xeyrinə deyildir. Bu barədə ən yaxşısını bilən Allahdır.
Dördüncüsü,
şəriətin ov iti saxlamağa icazə verməsi səhih hədislə təsdiq edildiyi halda,
adi itlərin saxlanması qadağan edilmişdir. Bu onunla izah olunur ki, itlərlə ov
etməyə və onlara təlim verməyə icazə verilməsi onların saxlanmasını da nəzərdə
tutur.
Beşincisi,
ov itinin ağzının toxunduğu ovun hissəsi təmiz hesab olunur, çünki Allah onu
yeməyə icazə vermiş və it toxunandan sonra o hissəni yumaq əmri verməmişdir.
Bu o deməkdir ki, ov bundan sonra da təmiz qalır.
Altıncısı,
şərh etdiyimiz ayə biliyin üstünlüyünü xüsusilə vurğulayır, çünki təlim görmüş
yırtıcı heyvanın tutduğu ovun yeyilməsinə icazə verildiyi halda, təlim görməmiş
yırtıcının tutduğu ov haram sayılır.
Yeddincisi,
ov itlərinin, quşlarının və digər heyvanların təlimləndirilməsinə qınaq yoxdur
və bu faydasız vaxt itirməyə aid edilmir. Əksinə, bu məşğələ tərifəlayiqdir,
çünki onun sayəsində insanlar ovladıqları heyvanı yeyə və ya onları başqa məqsədlər
üçün istifadə edə bilirlər.
Səkkizincisi,
şərh etdiyimiz ayə ov itlərinin satılmasına icazə verilməsinin lehinə olan bir
dəlildir, çünki bəzən bu yol ov itlərinin əldə edilməsinin yeganə vasitəsi
olur.
Doqquzuncusu,
ovçu ov itini və ya quşunu ovun dalınca göndərərkən, “Bismillah” deməlidir. Əgər
o, bunu bilərəkdən etmirsə, onda həmin ovun yeyilməsi haramdır.
Onuncusu,
ov heyvanının tutub gətirdiyi ovun ölməsinin, onu tutan yırtıcının basqınının nəticəsi
olub olmamağından asılı olmayaraq, yeyilməsinə icazə verilir. Lakin ovçu tutulmuş
heyvanın canı çıxanadək ona çatdıqda, həmin ov şəriətə müvafiq kəsilərsə, halal
olar. Allah bunu xatırlatdıqdan sonra qullarına təqvalılığa etiqad göstərmək
hökmü verərək, xəbərdar edir ki, Qiyamət günü onların hamısı cavab verməli
olacaqlar. Allah xatırladır ki, həmən Gün artıq yaxınlaşmışdır və çox tez gəlib
çatacaqdır.
ﯚ
ﯛ ﯜ ﯝﯞ
ﯟ ﯠ ﯡ
ﯢ ﯣ ﯤ
ﯥ ﯦ ﯧﯨ
ﯩ ﯪ ﯫ
ﯬ ﯭ ﯮ
ﯯ ﯰ ﯱ
ﯲ ﯳ ﯴ
ﯵ ﯶ ﯷ
ﯸ ﯹ ﯺ
ﯻﯼ ﯽ ﯾ
ﯿ ﰀ ﰁ
ﰂ ﰃ ﰄ
ﰅ ﰆ ﰇ
ﰈ
(5.5.) “Bu gün
sizə təmiz və yaxşı yeməklər halal olundu. Kitab əhlinin yeməkləri sizə, sizin
yeməkləriniz də onlara halal olundu və həmçinin iman gətirmiş iffətli qadınlar
və sizə qədər Kitab verilmişlərdən olan iffətli qadınlar da, əgər siz onlara, ismətinizi
qorumağı diləyərək, mehrlərini versəniz, pozğunluq etməsəniz, onları özünüzə
aşna kimi götürməsəniz, sizə halal
edilmişlər. Dindən üz çevirənin əməlləri əbəsdir, çünki Qiyamət günü o, zərərə
uğramışların arasında olacaq”.
Fövqəluca
Allah insanlara göstərdiyi nemətini izah etmək üçün bir daha bildirir ki, təmiz
və pak məhsullar halaldır. Onlar isə, öz növbəsində, minnətdar qullar olmalı və
öz Rəbbini tez-tez xatırlamalıdırlar. Axı O, onlara, kəskin ehtiyac duyduqları
və onlara fayda verə bilən nemətlərdən istifadə etməyə icazə vermişdir.
Allah
müsəlmanlara Kitab əhlinin kəsdiyi heyvanları yeməyi də halal etmişdir. Bu, digər
kafirlər tərəfindən kəsilmiş heyvanlara aid edilmir və müsəlmanların onların kəsdiyi
heyvanların ətini yeməyə ixtiyarı yoxdur. Bunun səbəbi ondadır ki, Kitab əhli
özlərini peyğəmbərlərin ardıcılları və Müqəddəs Kitabların tərəfdarları hesab
edirlər, ancaq məlum olduğu kimi, Allahın elçiləri Allahdan başqa kiminsə adı
ilə qurban kəsməyi qadağan edirdilər, çünki bu əməl müşrikliyin təzahürü idi. Yəhudilər
və xristianlar etiraf edirlər ki, Allahdan başqa kiməsə qurban kəsmək qəti
qadağandır və bu səbəbə görə müsəlmanlara onların kəsdiyi əti yeməyə icazə
verilmişdir. Bununla onlar qalan bütün başqa kafirlərdən fərqlənirlər.
“Kitab
əhlinin yeməyi” adı altında nəzərdə tutulan onların kəsdikləri heyvanların
yeyilməsinin dəlili, Kitab əhlinin taxıl və meyvələrinin digər kafirlərin taxıl
və meyvələrindən fərqlənməməyindədir. Buna görə, müsəlmanların, istənilən dini
inanc nümayəndələrinin istehsal etdikləri taxıl və meyvələri yeməsinə icazə
verilir. Bundan başqa, bu ayədə söhbət Kitab əhli ilə bağlı olan yeməkdən
gedir. Bu isə o deməkdir ki, yemək sözü ilə onların kəsdikləri heyvan nəzərdə
tutulur.
Biz
deyə bilmərik ki, burada söhbət Kitab əhlinə məxsus istənilən bütün yeməklərdən
gedir, çünki müsəlmanlara onların yeməyini güclə əllərindən almağa icazə verilməmişdir.
Sonra Allah bildirir ki, müsəlmanların yeməklərini yeməyə də Kitab əhlinə icazə
verilmişdir. Bu o deməkdir ki, müsəlmanlara yeməklərini onlarla bölüşməyə icazə
verilir.
Bundan
sonra, Allah müsəlmanlara azad və ismətli mömin qadınlarla və həmçinin Kitab əhlindən
olan azad və ismətli qadınlarla, yəni yəhudi və xristian qadınlarla evlənməyə
icazə vermişdir. Bu ayə Fövqəluca Allahın: ““Müşrik
qadınlar iman gətirməyincə onlarla evlənməyin...” (Bəqərə, 2/221) kəlamını
daha da dəqiqləşdirir.
Şərh
olunan ayənin mənasından aydın olur ki, azad müsəlman kişilərin mömin kölə
qdınlarla evlənmək haqqı yoxdur və çıxarılmış bu nəticə doğrudur. Kölə qadın
Kitab əhlinə mənsub olduqda, azad müsəlman kişi heç bir şəraitdə onunla evlənmək
hüququna malik olmur, çünki Fövqəluca Allah buyurmuşdur: ““Sizlərdən hər kəs maddi imkanı olmadığına görə azad mömin qadınlarla
evlənə bilmirsə, onda sahib olduğu mömin kənizlərdən alsın...” (Nisa,
4/25). Əgər kölə qadın müsəlmandırsa, müsəlman kişiyə onunla evlənməyə ancaq
iki şərtlə icazə verilir: kifayət qədər maddi imkanı olmadıqda və subay
qalmasının ona zərər vuracağından və yaxud onu zinakarlığa sövq edəcəyindən
ehtiyat etdikdə.
Əgər
qadın əxlaq sahibi deyilsə və zinakarlıq edirsə, onun müsəlman və ya Kitab əhlinə
mənsubiyyətindən asılı olmayaraq, müsəlmana onunla evlənmək qadağandır, çünki Fövqəluca
Allah buyurur: “Zinakar kişi ancaq
zinakar, yaxud müşrik bir qadınla evlənə bilər. Zinakar qadın da yalnız
zinakar, yaxud müşrik bir kişiyə ərə gedə bilər. Bu, möminlərə haram
edilmişdir”.
Sonra
Allah xəbər verir ki, qadınlarla evlənməyə, onlara mehr verdikdən sonra, icazə
verilir və əgər kişi mehr vermək niyyətində olmazsa, ona nikah bağlamağa icazə
verilmir. Allah mehri həddi-buluğa çatmış qadının özünə verməyi əmr etmişdir.
Əks halda, ər onu gəlinin qəyyumuna verməlidir.
Mehrin
zövcələrin mükafatı olduğunun xatırlanması, cehizin bütövlükdə arvadın şəxsi
mülkiyyətinə məxsusluğunu göstərir. Qadın öz razılığı ilə onu öz ərinə, qəyyumuna
və ya hər hansı başqa bir adama verməsə, heç kim onu mənimsəmək haqqına malik
deyil.
Sonra
Allah ərlərə əmr edir ki, öz zövcələrinin əxlaqı haqqında qayğı çəksinlər və
digər qadınlarla cinsi yaxınlıqdan uzaq olsunlar. Bunlarla yanaşı, Allah hər
hansı qadınla zinakarlıq etməklə pozğun həyat sürməyi, aşnalarla nikahsız
yaşamağı qadağan edir. Bu onunla izah edilir ki, cahillər arasında elə əxlaqsızlar
da var ki, istənilən qadınla zina etməyə və elələri də var ki, öz rəfiqələri və
ya sevgililəri ilə zina etməyə hazırdırlar. Fövqəluca Allah bildirir ki, bütün
buna bənzər əməllər ismət və namusla bir araya sığmır və evlənən kişi zinakar
olmamalıdır.
Daha
sonra, Allah xəbər verir ki, hər bir insan, iman gətirməyə borclu olduğu
Allaha, Müqəddəs Kitablara və ya elçilərə iman gətirməkdən boyun qaçırırsa və əgər
o, dini qanunların hər hansı birini şüurlu surətdə rədd edirsə, onda onun bütün
əməlləri əbəs və faydasız olacaqdır. Bu, o, kafir kimi ölərsə, belə olacaqdır. Oxşar
bir ayədə Fövqəluca Allah buyurur: “...Sizlərdən
hər kim dinindən dönüb kafir olaraq ölsə, onun əməlləri dünyada və Axirətdə
puça çıxar. Onlar Od sakinləridir və orada əbədi qalacaqlar...” (Bəqərə,
2/217). Axirət həyatında belə insanlar ziyana uğramışların arasında olacaqlar.
Qiyamət gününün başlaması ilə onlar özlərini itirəcək, var-dövlətlərindən və öz
ailələrindən məhrum olacaq və əbədi olaraq bədbəxtliyə düçar ediləcəklər.
ﭑ
ﭒ ﭓ ﭔ
ﭕ ﭖ ﭗ
ﭘﭙﭚﭛﭜ ﭝ ﭞ
ﭟ ﭠ ﭡﭢ
ﭣ ﭤ ﭥﭦﭧ ﭨﭩ
ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ ﭮ
ﭯ ﭰ ﭱ
ﭲ ﭳ ﭴ
ﭵ ﭶ ﭷ
ﭸ ﭹ ﭺ
ﭻ ﭼ ﭽ
ﭾ ﭿ ﮀﮁ
ﮂ ﮃ ﮄ
ﮅ ﮆ ﮇ
ﮈ ﮉ ﮊ
ﮋ ﮌ ﮍ
ﮎ ﮏ ﮐ
ﮑ
(5.6.) «Ey
iman gətirənlər! Namaz qılmağa qalxarkən, üzünüzü və əllərinizi dirsəyədək
yuyun, başınıza məsh çəkin və ayaqlarınızı topuğadək yuyun. Cinsi əlaqədən
sonra qüsl edin. Xəstə və ya səfərdəsinizsə, ayaq yolundan gəlmişsinizsə və ya
qadınlarla yaxınlıqdan sonra su tapa bilmirsinizsə, əllərinizi təmiz torpağa vurub,
əvvəlcə üzünüzə, sonra da əllərinizi bir-birinə sürtün. Allah sizə çətinlik
yaratmaq fikrində deyil, sizi pak etmək və sizə Öz nemətini axıradək çatdırmaq
istəyir ki, bəlkə təşəkkür edəsiniz”.
Bu
əzəmətli ayə özlüyündə çoxlu hökmlərdən ibarətdir ki, onlardan Allahın bizim
üçün asanlaşdıracağının bir neçəsini nəzərdən keçirməyə çalışacağıq.
1.
Ayədə sadalanan bütün hökmlərin yerinə yetirilməsi imanın vacib tələblərindəndir,
çünki o, möminlərə müraciətlə başlayır. Bu isə o deməkdir ki, möminlər hər
hansı bir əməli imanın tələblərinə uyğun olaraq, onlara əmr edilən tərzdə yerinə
yetirməlidirlər.
2.
Allahın “namaz qılmağa qalxarkən” ifadəsi, əslində namazın müsəlman üçün
vacibliyini bəyan edir.
3.
Namaz qılmaq üçün niyyət etmək lazımdır, çünki onu şüurlu surətdə və qəti niyyətlə
yerinə yetirmək lazımdır.
4.
Namazın qəbul olunması üçün dəstəmaz alınması vacib şərtidir. Allah namazdan
qabaq təmizlənməyi əmr edir. Məlumdur ki, hər hansı əmr, onun əksi sübuta
yetirilməyibsə, vacib hökm hesab olunur.
5.
Dəstəmaz almaq üçün fərz namazın vaxtının girməsi vacib deyil, sadəcə, namaz
qılmağa niyyətin olması kifayətdir.
6.
Dəstəmaz, fərz və ya könüllü olmasına, əsasən camaat üçün vacibliyinə[1]
və ya cənazə üzərində yerinə yetirilməsindən asılı olmayaraq, namaz adlandırıla
bilən hər hansı bir ibadət ayininin vacib şərtidir. İslam alimlərinin bir çoxu
belə hesab edir ki, hətta Quran oxunarkən edilən səcdələri və şükür səcdəsini
ancaq dəstəmazlı olarkən yerinə yetirmək olar.
7.
Dəstəmaz alınan zaman üzün, yəni başın ön hissəsinin tük bitən nahiyədən çənə kənarı
və buxaq altının uzununa və bir qulaqdan digərinə qədər eninə olan bütün səthinin
yuyulması vacibdir. Üzün yuyulmasına ağzın yaxalanması, buruna su çəkilməsi və
saqqalın yuyulması da daxildir ki, bunlar Sünnə ilə təsdiq edilir. Saqqal seyrək
olduqda, su üzün dərisinə toxunmalıdır. Saqqal gur olduqda, onun ön hissəsini
yumaq kifayətdir.
8.
Müsəlmanlara əllərini dirsəklərinə qədər yumaq əmr olunmuşdur. Quranın əksər şərhçiləri
hesab edirlər ki, “ilə” (“qədər”, “...dək”) şəkilçisi burada “...ilə birlikdə”
mənasını bildirir. Bu mənada həmin şəkilçi: “...Onların mallarını öz mallarınızla birlikdə yeməyin...” (Nisa,
4/2) ayəsində istifadə edilmişdir. Həm də dəstəmaz alan hər iki dirsəyini tam
yumadıqca, onun dəstəmazı qəbul olunmur.
9.
Müsəlman başına məsh çəkməlidir.
10.
Baş bütövlüklə məsh edilməlidir, çünki burada “bi” ön şəkilçisi başın ancaq bir
hissəsinin məsh edilməsi ilə özünü məhdudlaşdırma mənasını vermir. Məsh edilərkən
əllərlə başın bütün səthinin əhatə edilməsi nəzərdə tutulur.
11.
Başı istənilən üsulla: iki əllə, bir əllə, əski parçası ilə, taxta parçası ilə
və ya digər oxşar əşya ilə məsh etmək olar, çünki Allah məshi ən geniş mənada
xatırlatmışdır. Allah başı məsh etmənin müəyyən formasını təyin etməmişdir və
buradan belə aydın olur ki, onu istənilən üsulla məsh etmək olar.
12.
Çimərkən başa məsh çəkilməlidir və əgər müsəlman başını yuyub ona əli ilə məsh
çəkməsə, o, Allahın əmrini yerinə yetirməmiş sayılır.
13.
Allah ayaqları topuğa qədər yumağı əmr etmişdir və əllərin yuyulması haqqında
deyilənlər ayaqlara da aiddir.
14.
Alimlərin yekdil rəyinə görə “ərcul” (ayaqlar) sözü təsirlik halındadır. Bu isə
rafizilərin məsələyə baxışlarının əksinə olaraq göstərir ki, yalın ayağa məsh çəkilməsi
qəbul edilmir.
15.
Bu ayədə dəri məstlərə məsh çəkilməsinin qanuniliyini təsdiq edən göstəriş
vardır. Bununla əlaqədar “ərcul” (“ayaqlar”) sözünün yiyəlik halında olan
oxunuşu mövcuddur. Bu iki oxunuşun hər birini öz mənasına görə təfsir etmək
lazımdır. Əgər ayaqlar yalındırsa, təsirlik halında olan sözün oxunuşuna uyğun
olaraq onları yumaq zəruridir. Əgər ayaqlar dəri məstlərdədirsə, həmin sözün
yiyəlik halında olan oxunuşuna uyğun olaraq, onlara məsh çəkmək kifayət
edir.
16.
Dəstəmaz alınarkən hərəkətlərin ardıcıllığına riayət etmək əmr edilmişdir.
Allah onları müəyyən ardıcıllıqla sıralamışdır. Bu ayədə başın məsh edilməsi bədənin
digər hissələrinin yuyulması arasında xatırlanır ki, bunun da yeganə izahı göstərilən
ardıcıllığa riayət edilməsinin vacibliyidir.
17.
Ardıcıllığa riayət edilməsi ayədə xatırlanan təkcə dörd hərəkətə aiddir. Ağzın və
burunun yaxalanması ilə üzün yuyulmasından əvvəl ardıcıllığa gəldikdə isə,
habelə sağ və sol əl-ayağın yuyulması arasında ardıcıllığa riayət edilməsi
vacib deyil. Lakin üzün yuyulmasından öncə ağız və burunun yaxalanması, sağ ətrafların
soldan əvvəl yuyulması və başın qulaqlardan əvvəl məsh edilməsi arzu olunandır.
18.
Müsəlmanlara Quranın hökmünü dəqiqliklə yerinə yetirmələri üçün hər namazdan əvvəl
dəstəmazı təzələmək əmr edilmişdir.
19.
Cinsi kirlənmədən sonra müsəlman qüsl etməlidir.
20.
Qüsl zamanı hökmən bütün bədən yuyulmalıdır, çünki Allah bədənin tamamilə təmizlənməsini
əmr etmiş və bu hökmü onun ayrı-ayrı hissələri ilə əlaqələndirməmişdir.
21.
Cinsi kirlənmədən sonra çimərkən nəinki saçın səthini, həm də baş tüklərinin
diblərini də yumaq əmr olunmuşdur.
22.
Kiçik kirlənmə böyük kirlənməyə daxil olduğu üçün hər iki halda kirlənmədən
sonra onları yumalı olan şəxsin niyyət etdikdən sonra bədənini tamamilə yuması
kifayətdir. Çünki bu halda Fövqəluca Allah ancaq təmizlənməyi əmr edərək, dəstəmaz
almağı yad etmir.
23.
Yuxuda və ya oyaq ikən və cinsi əlaqədə olduğu zaman insanın mənisi çıxdıqdan
sonra və ya hətta məni çıxmasa da, cinsi kirlənmə baş verir.
24.
Əgər insan erotik yuxu gördüyünü xatırlayarsa, lakin məni çıxmadığını görərsə,
kirlənmədiyi üçün qüsl etməyə ehtiyac yoxdur.
25.
Fövqəluca Allah Öz qullarına təmiz torpaqla təyəmmüm etməyə icazə verməklə
onlara böyük mərhəmət göstərmişdir.
26.
Xəstəlik zamanı sudan istifadə edilməsinin sağlamlığa zərər vura biləcəyi
hallarında, torpaqla təyəmmüm etməyə icazə verilir. Səfərdə olarkən və dəstəmazın
kiçik və böyük pozulması zamanı su tapılmadıqda da, buna icazə verilir. Xəstəlik
zamanı suyun istifadə edilməsinin sağlamlığa zərər bura biləcəyini nəzərə
alaraq, hətta su olduqda belə, təyəmmüm etməyə icazə verilir. Bütün qalan
hallarda isə ancaq su olmadıqda təyəmmümə icazə verilir. Bu, daimi yaşayış yerlərində
yaşayanlara da aiddir.
27.
Sidik kanalından və anus dəliyindən çıxan ifrazatlar dəstəmazı pozur.
28.
Bu ayəyə istinad edərək bəzi alimlər iddia edirlər ki, dəstəmaz ancaq sidik və
düz bağırsaqdan nəcis çıxanda pozulur, ancaq cinsi orqana toxunanda və bir sıra
başqa hallarda isə dəstəmaz pozulmur.
29.
Xoşagəlməz və murdar şeylərdən bəhs edildikdə eyhamlardan istifadə edilməlidir,
çünki Fövqəluca Allah təbii ehtiyacı təmin etməyi – ayaqyolundan qayıtmaq formasında
ifadə etmişdir.
30.
Qadına ehtiras və məmnuniyyətlə toxunmaq dəstəmazı pozur.
31.
Suyun olmaması təyəmmümün qanuniliyinin vacib şərtidir.
32.
İnsan suyun gəlməsi ilə, hətta o, namaz üstündə olsa da, təyəmmüm öz qüvvəsini
itirir, çünki Allah ondan su olmadığı zaman istifadə etməyə icazə vermişdir.
33.
Namaz vaxtı girdikdən sonra su olmazsa, insan onu yaxınlıqda axtarmağa
başlamalıdır, çünki ancaq suyu axtaran şəxs onu tapmaya bilər[2].
34.
Ritual təmizlənməsi üçün su çatmadıqda, olan suyu tam istifadə etdikdən sonra,
təyəmmüm edilməlidir.
35.
İçinə müxtəlif təmiz şeylərin düşməsi nəticəsində keyfiyyəti dəyişmiş sudan
istifadə etmək təyəmmümdən daha üstündür. Belə su dəstəmaz üçün təmiz və
yararlı qalır, çünki onun keyfiyyətinin dəyişməsinə baxmayaraq, o, su olaraq
qalır, Fövqəluca Allah isə ancaq su olmadıqda təyəmmüm etməyə icazə verir.
36.
Təyəmmüm edərkən qəti niyyət tutmaq lazımdır, çünki “təyəmməmə” feli “niyyətli
olmaq”, “cəhd göstərmək” deməkdir.
37.
Təyəmmüm etmək üçün narın torpaqdan, qumdan və yaxud hər hansı torpaqdan
istifadə etməyə icazə verilir. Bu şərhə uyğun olaraq, üzü və əlləri torpaqla təyəmmüm
etmək onunla izah edilir ki, yerin üstündə, adətən, narın torpaq və toz olur və
onlarla üzə və əllərə məsh çəkmək mümkündür. Bunu həm də onunla izah etmək olar
ki, Allah həmişə daha üstün tutulanı göstərir və əgər torpaqla və ya tozla təmizlənmək
imkanı varsa, onu yerinə yetirmək daha yaxşıdır.
38.
Natəmiz torpaqla təmizlənmək məqbul deyil, çünki təyəmmüm təmiz tozla edilməlidir.
39.
Torpaqla təyəmmüm edəndə torpağı ancaq üzə və əllərə sürtmək lazımdır, onu bədənin
başqa üzvlərinə çəkmək olmaz.
40.
Üz bütövlüklə təyəmmüm edilməlidir, amma torpağı ağıza almağa, buruna çəkməyə,
saqqal seyrək olsa da tüklərin dibinə sürtməyə ehtiyac yoxdur.
41.
Əllər biləklərə qədər təyəmmüm edilməlidir, çünki əllər haqqında əlavə izahat
verilmədən xatırlandıqda əlin ancaq biləklərə qədər hissəsi nəzərdə tutulur.
Əlləri dirsəyə qədər məsh etmək lazım gəlsəydi, Allah dəstəmaz alınması
qaydasını təsvir etdiyi kimi, bunu da izah edərdi.
42.
Torpaqla təyəmmüm insanı kiçik və böyük kirlənmə nəticəsində dəstəmazın pozulmasından
və hətta bədəndəki natəmizliklərdən təmizləyir, çünki Allah torpaqla təmizlənməyə
ən geniş mənada icazə vermişdir və əlavə izahlara ehtiyac görməmişdir. Buna
baxmayaraq, alimlərin əksəriyyəti belə hesab edirdilər ki, torpaqla təyəmmüm
etməklə bədəndən natəmizlikləri təmizləmək olmaz, çünki Quran ayəsində söhbət təkcə
müxtəlif kirlənmə formalarından gedir.
43.
Böyük və kiçik kirlənmə zamanı bədənin eyni sahələri, yəni təkcə əllər və üz
torpaqla təyəmmüm edilməlidir.
44.
Hər iki kirlənmə formasından təmizlənmək üçün müvafiq niyyətlə ancaq bir dəfə
torpaqla təyəmmüm edilməlidir, çünki şərh etdiyimiz ayə ümumi məna daşıyır.
45.
Üzü və əlləri təyəmmüm etmək ya əllərlə, ya da hər hansı bir əşya ilə edilə bilər.
Allah bədənin bu hissələrini təyəmmüm etməyi əmr edib, amma nə ilə təyəmmüm etməyi
bildirməyib. Deməli, onların hər hansı bir üsulla təyəmmüm edilməsinə yol
verilir.
46.
Dəstəmaz alındığı kimi, torpaqla məsh edilmə zamanı da ardıcıllığa riayət edilməlidir.
Allah əldən qabaq üzün məsh edilməsini xatırlatmışdır.
47.
Fövqəluca Allah nazil etdiyi qanunları bizim üçün ağır və yorucu etməmişdir.
Əksinə, O, Öz qullarına mərhəmət göstərərək, onları təmizləmək və onlara olan
lütfkarlığını sona çatdırmaq istəmişdir.
48.
Su və torpaq vasitəsilə maddi təmizlənmə, Allahın vahidliyini qəbul etməklə və
səmimi tövbə vasitəsi ilə həyata keçirilən mənəvi paklaşmanı tamamlayır.
49.
Torpaqla təyəmmüm hiss olunan və ya gözlə görülə bilən təmizliyi gətirmir. Bu təmizlik
mənəvi təmizlikdir və onun mahiyyəti – insanın Fövqəluca Allahın əmrini yerinə
yetirməsindən ibarətdir.
50. Qul, Allahın təmizlənmə ayini və
digər hökmləri ilə bağlı hikməti və qanunlarının sirri üzərində yaxşıca düşünməli
və bunun sayəsində o, öz biliyini artırmalı, Allaha daha yaxşı həmd etməyi öyrənməli
və qullarına böyük yüksəkliklərə nail olmağa imkan verən qanunlar müəyyənləşdirdiyinə
görə Onu daha möhkəm sevməlidir.
ﮒ
ﮓ ﮔ ﮕ
ﮖ ﮗ ﮘ
ﮙ ﮚ ﮛ
ﮜ ﮝﮞ ﮟ
ﮠﮡ ﮢ ﮣ
ﮤ ﮥ ﮦ
ﮧ
(5.7.) “Yadınıza
salın Allahın sizə göstərdiyi lütfünü və: “Eşidirik və itaət edirik” dediyiniz
vaxt sizlə bağladığı əhdini! Qorxun Allahdan! Bilin ki, Allah köksünüzdəkilərdən
agahdır”.
Fövqəluca
Allah qullarına əmr edir ki, Onun onlara bəxş etdiyi mənəvi və dünyəvi nemətləri
qəlbən və dillə xatırlasınlar. Əgər insan bu nemətləri daima xatırlayırsa, bu
onu Fövqəluca Allaha həmd etməyə və Onu sevməyə sövq edir və onun qəlbi Allahın
yaxşılıqlarını dərk etməklə vəcdə gəlir. Bunun sayəsində insan mənəvi zənginlik
əldə edir, özündənrazılıq hissindən qurtulur və Rəbbin daha çox lütfkarlığına
nail olur.
Fövqəluca
Allah həmçinin möminlərlə bağladığı əhdi, yəni Ona verdikləri vədi yadlarına
salmalarını əmr edir. Bu, onların həmin vədi dillə verdiklərini bildirmir. Vədin
mahiyyəti ondadır ki, onlar Allaha və Onun Elçisinə (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) iman gətirməklə öz üzərlərinə hər ikisinə itaət edəcəkləri öhdəliyini
götürmüşlər. Onlar demişdilər: “Ey Rəbbimiz! Biz Sənin bizə yönəltdiyin dəvətini
eşitdik. Biz Quran ayələrini dinlədik və Öz möcüzələrini bütün Kainata
yaydığını dərk etdik. Biz onlara o dərəcədə diqqətlə yanaşdıq ki, mənalarını
başa düşüb itaət etdik. Biz Sənin əmrlərinə tabe oluruq və Sənin qoyduğun
haramları pozmuruq. Biz dinin bütün hökmlərini qəlbimiz və canımızla yerinə
yetiririk”.
Möminlər
Allaha verdikləri vədi həmişə xatırlayırlar və həmişə Allahın hökmlərini ən mükəmməl
tərzdə, heç nəyi unutmadan yerinə yetirməyə can atırlar. Onlara Allahdan
qorxmaq tapşırılmışdır, çünki Ona, insanların qəlbində yerləşən bütün fikirləri,
sirləri və niyyətləri haqqında hər şey məlumdur. Qoy onlar Allahın onların qəlbində
aşkar edəcəklərindən çəkinsinlər, qoy onlar Onu qəzəbləndirən əməllərdən çəkinsinlər.
Onlar Allahı dərk etmələri, Ona məhəbbət və Onun qullarına xeyirxah münasibət bəsləmək
sayəsində öz qəlblərini yenidən qurmalıdırlar, çünki əgər onlar buna nail
olsalar, onda Allah mütləq biləcək ki, onların qəlbi artıq möminlik mənbəyinə
çevrilmişdir. Belə olduqda, O, onların günahlarını bağışlayar və saleh əməllərini
artıracaqdır.
ﮨ
ﮩ ﮪ ﮫ
ﮬ ﮭ ﮮ
ﮯﮰ ﮱ ﯓ
ﯔ ﯕ ﯖ
ﯗ ﯘﯙ ﯚ
ﯛ ﯜ ﯝﯞ
ﯟ ﯠﯡ ﯢ
ﯣ ﯤ ﯥ
ﯦ ﯧ
(5.8.) «Ey
iman gətirmişlər! Allah xatirinə qərəzsiz şahidlik edərək dözümlülük göstərin
və insanların nifrəti sizi zalımlığa sövq etdirməsin! Ədalətli olun, çünki bu,
təqvalılığa daha yaxındır. Allahdan ehtiyat edin, bilin ki, Allah etdiklərinizdən
agahdır”.
Ey
Allahın iman gətirilməsini əmr etdiyi hər şeyə iman gətirənlər! Dininizin tələblərini
yerinə yetirin və ədalətliliyi müdafiə edərkən həm qəlbən və həm də bədəncə
dözümlü olun! Allah xatirinə səmimiyyətlə davranın və tamahkar dünyəvi məqsədlər
güdməyin! Ədalətli və qərəzsiz olun! Sözlərinizdə və əməllərinizdə ifrata
varmayın və səhlənkarlıq göstərməyin! Bu rəftarı həm yaxınlarınıza və kənar
insanlara, həm də dostlara və düşmənlərə eynilə göstərin![3]
Qoy
insanların nifrəti sizin ədalətsizlik etməyinizə səbəb olmasın, çünki ancaq
zalımlar belə davranırlar[4].
Əgər siz yaxınlarınızın və dostlarınızın lehinə qərəzsiz şahidlik etməyə
hazırsınızsa, onda onların əleyhinə şəhadət verməyə məcbur olduğunuz zaman da
eynilə qərəzsiz olmağa çalışın. Əgər siz öz düşmənlərinizə qarşı qərəzsiz şəhadət
verməyə hazırsınızsa, onda siz onların lehinə də qərəzsiz olaraq şahidlik edin.
Əgər onlar hətta kafir və ya bidət əhli olsalar belə, siz onlara ədalətlə
yanaşmalı, onların söylədiyi həqiqəti qəbul etməlisiniz və bilin ki, siz onu,
düşmənlərinizin xatirinə deyil, həqiqət olduğuna görə qəbul edirsiniz. Sizin, o
həqiqəti, ancaq düşməninizin söylədiyinə görə, rədd etmək haqqınız yoxdur,
çünki belə bir hərəkət həqiqətə qarşı haqsızlıq olardı.
Ədalətli
olun, çünki bu rəftar təqvalılığa yaxındır. Əgər siz belə davranmağa səy göstərsəniz
və bu yöndə qeyrətlə çalışsanız, təqvalılığa yaxınlaşmağa nail olarsınız və əgər
bütün əməllərinizdə insaflı olsanız, onda Allahdan qorxu hissiniz kamilləşər.
Allaha sizin əməlləriniz məlumdur və siz mütləq öz xeyirxah və şər, böyük və
kiçik əməllərinizə görə əvəz alacaqsınız. Siz əvəzi həm bu dünyada və həm də
ölümünüzdən sonra alacaqsınız.
ﯨ ﯩ ﯪ
ﯫ ﯬ ﯭﯮ ﯯ ﯰ
ﯱ ﯲ ﯳ
(5.9.) “Allah
iman sahiblərinə saleh əməllərinə görə əfv olunma və böyük mükafat vəd
etmişdir”.
Allah
vədini heç vaxt pozmur və Onun sözləri ən doğrudur. O, Ona, Onun Kitablarına,
Onun elçilərinə və Qiyamət gününə iman gətirmiş və dinin fərz və nafilə hökmlərini
yerinə yetirən möminlərə onların günahlarını bağışlamağı, günahlarının pis nəticələrindən
onları xilas edəcəyini və onlara, ölçüsü təkcə Ona məlum olan böyük ənam verəcəyini
vəd etmişdir. Fövqəluca Allah bununla əlaqədar buyurur: “Etdikləri əməllərin mükafatı kimi onların gözlərinə sevinc gətirəcək nələrin
saxlandığını heç kəs bilmir” (Səcdə, 32/17).
ﭑﭒﭓﭔﭕﭖ ﭗ
ﭘ
(5.10.) “Məhz
iman gətirməyib ayələrimizi yalan sayanlar Cəhənnəm sakinləridir”.
Haqqı
təsdiq edən açıq-aydın ayələrimiz onlara bəyan edildikdən sonra, iman gətirməkdən
boyun qaçıraraq, onları yalan hesab edən kəslər mütləq Cəhənnəm sakinləri
arasında olacaqlar. İnsan öz yoldaşı və dostundan ayrılmadığı kimi, onlar da Cəhənnəmdən
ayrılmayacaqlar.
ﭙ ﭚ ﭛ
ﭜ ﭝ ﭞ ﭟ ﭠ
ﭡ ﭢ ﭣ
ﭤ ﭥ ﭦ
ﭧ ﭨ ﭩﭪ
ﭫ ﭬﭭ ﭮ
ﭯ ﭰ ﭱ
ﭲ
Ə.N. əs-Səədi. Təfsir. II c. 5.4-5.11. ayələr
(5.11) «Ey
iman gətirmişlər! Adamlar sizə əl qaldırmaq istədikdə, Allahın, sizi onların əlindən qurtarmaqla, sizə göstərdiyi
mərhəmətini xatırlayın. Allahdan qorxun və qoy iman gətirənlər Allaha təvəkkül
etsinlər”.
Fövqəluca
Allah mömin bəndələrinə bəxş etdiyi böyük nemətlərini yadlarına salır və
insanları onları ürəklərində və dilləri ilə xatırlamağa çağırır. Onlar düşmənləri
darmadağın etməyə, onların əmlakını və torpaqlarını ələ keçirməyə və bəzilərini
əsir götürməyə nail olsalar, bunu Allahın mərhəməti sayarlar. Qoy onlar bilsinlər
ki, Allah onları düşmənlərdən qoruyanda da möminlərə mərhəmətini göstərir və
onların düşmənlərinin məkrli hiylələrini özlərinə qarşı yönəldir.
Düşmənlər
həmişə plan çəkir və zənn edirlər ki, onları həyata keçirə biləcəklər. Onlar
möminlər üzərində istədikləri qələbəni qazana bilmədikdə isə, bunu Allahın köməyi
ilə möminlərin qələbəsi adlandırmaq olar. İman sahibləri Allaha bu köməyinə görə
minnətdarlıq bildirməli, ibadət etməli və Onu xatırlamalıdırlar.
Bu
ayə mömin müsəlmanlara pislik etmək niyyətində olan, lakin, Allahın müsəlmanlara
yardım etməsi sayəsində, məqsədlərinə çata bilməyən bütün kafirlərə, müşriklərə
və zülmkarlara şamil edilir. Həmin ayə onların hər birinə aiddir.
Sonra
Allah möminlərə əmr edir ki, bütün qalan məsələlərdə, düşmənlə mübarizədə köməklə
əlaqədar ancaq Ona yalvarmalıdırlar. Onlar Allaha təvəkkül etməli, yəni Ona
ümid bəsləməlidirlər ki, dini və dünyəvi işlərdə xeyir əldə etməkdə O, onlara
kömək etsin. Onlar öz qüvvə və bacarıqlarına bel bağlamamalı və qəti inanmalıdırlar
ki, sevdiyi şeyləri əldə etmək üçün onlara təkcə Fövqəluca Allah yardım göstərəcəkdir.
Qulun
Allaha təvəkkül etməsi onun imanından asılıdır və bu, insanın qəlbində gerçəkləşdirməli
olduğu vacib əməllərdən biridir.
[1] “Əsasən camaat üçün vacib olan” – ifadəsi ilə, şəriət termini olan fərzi-kifayə deyilən
və müsəlmanların müəyyən bir hissəsi camaat halında onu yerinə yetirdikdə, digər
müsəlmanlar üçün vacib olmayan ibadət ayini nəzərdə tutur. F.S.
[2] Yaxın ətrafda su
axtarmadan onun olmaması qərarını qəbul etmək yolverilməzdir. F.S.
[3] İmam əl-Kurtubi
(Allah ona rəhmət etsin) bu ayənin şərhində yazır: “Bu ayə onu göstərir ki,
imansızın kafirliyi ona qarşı ədalətli yanaşmaya maneə yaratmır”. (Bax: “Təfsir
əl-Kurtubi”, 5/85). F.S.
[4] Şeyx əs-Səədinin
bu müddəası ilə əlaqədar Şeyxülislam İbn Teymiyyənin (Allah ona rəhmət etsin)
bir ifadəsi yerinə düşür: “Hər bir insan üçün (zəruri olan) – hər şeyə və hər kimə qarşı ədalətli olmasıdır. Həmçinin
hər bir insan üçün ədalətsizlik özünün bütün formalarında və hər bir kəsə
qarşı, istər müsəlman olsun, istər kafir və yaxud zülmkar olsun, qadağandır”.
Macmuul-fətava. F.S.
Комментариев нет:
Отправить комментарий