Ə.N. əs-Səədi. Təfsir. II c. 6.1-6.13
“ƏL-ƏNAM”
(“MÜLK”)
SURƏSİNİN
ŞƏRHİ
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ
Mərhəmətli və Rəhmli Allahın
adı ilə!
(6.1)
“Göyləri və yeri (yoxdan) xəlq edən, zülmətləri və nuru yaradan Allaha həmd
olsun! (Bu qüdrəti gördükdən) sonra kafir olanlar yenə (bütləri) öz Rəbbinə tay
tuturlar”.
Fövqəluca
Allah bəyan edir ki, Özünün kamil sifətlərinə və əzəmətli özəlliklərinə görə
ümumiyyətlə və sadalanan əməllərinə görə isə xüsusilə Ona həmd edilməsinə
layiqdir. O, Onun hüdudsuz qüdrətini, mükəmməl elmini, hər şeyi əhatə edən mərhəmətini
və kamil müdrikliyini təsdiq edən göyləri və yeri yaratmasına görə Özünü tərifləyir.
Bununla yanaşı onlar Onun Vahid Xaliq və Hökmdar olmasının dəlilləridir.
Allah
Özünü qaranlığı və işığı yaratdığına görə tərifləyir. Qaranlıq və işıq həm
maddi (gecə və gündüz, günəş və ay) və həm də mənəvi (nadanlıq, şübhələr,
müşrikliyin, günahların və laqeydliyin zülməti və elmin, imanın, etiqadın,
mütiliyin nuru) ola bilər.
Bütün
deyilənlər onu göstərir ki, Fövqəluca Allah ibadətə və həm də ən səmimi xidmət
(qulluq) edilməsinə layiqdir. Lakin bu aydın dəlillərə baxmayaraq, kafirlər Onu
yaratdıqları ilə bərabər tutmaqda davam edirlər. Onlar öz bütlərinə ehtiram bəsləyir
və onlara, təkcə Ona ibadət etməli olduqları kimi ibadət edirlər, halbuki bütlərin
məziyyətlərinin Rəbbin kamil sifətləri ilə heç bir oxşarlığı yoxdur. Həqiqətən
də, onlar zəif və köməksizdirlər və çoxlu qüsurlara malikdirlər.
Qeyd
etmək lazımdır ki, Allah çoxsaylı zülmətlərin (qaranlıqların) mövcud olmasını
və ancaq tək bir işığın (nurun) varlığını xatırladır, çünki zülmətin çoxlu mənbələri
və yolları olduğu halda, Allaha doğru aparan işıqlı yol birdir. O haçalanmır və
müvafiq əməlləri dərk etməyə əsaslanır. Fövqəluca Allah buyurur: “Bu, şübhəsiz
ki, Mənim doğru yolumdur. Onu tutub gedin. Sizi (Allahın) yolundan sapdıracaq
yollara uymayın. (Allah) sizə bunları tövsiyə etdi ki, pis əməllərdən çəkinəsiniz!”
(Ənam, 6/153).
(6.2) “Sizi palçıqdan yaradan, sonra da (sizin
üçün) bir əcəl (ölüm vaxtı) müəyyən edən Odur. (Allahın) yanında məlum bir əcəl
də (bütün ölülərin diriləcəyi qiyamət günü) vardır. (Bütün bunlardan) sonra siz
yenə də şübhə edirsiniz!”
Allah
sizin ulu babanız Adəmi gildən yaratmış, sonra isə sizin Yerdə yaşama müddətinizi
müəyyən etmişdir. Siz həmin müddət ərzində nemətlərdən zövq alacaqsınız və Onun
elçilərinin sizin aranızda təbliğ etdiklərinə sadiqliyiniz sınaqdan keçiriləcəkdir.
O (Müqəddəs və Müdrik Allah), sizə hər ağıllı olmaq istəyənin ağıllanması üçün
lazım olan qədər ömür bəxş edəcəkdir. Allah Qiyamət günü üçün də vaxt müəyyən
etmişdir. Yaradılmışlar oraya dünya həyatından ayrıldıqdan sonra düşürlər ki,
etdikləri yaxşı və pis əməllərə görə əvəzini alsınlar. Lakin bu qüsursuz
izahata və inandırıcı sübutlara baxmayaraq, siz yenə də Allahın vədinə və təhdidinə
şübhə gətirməkdə davam edirsiniz və Qiyamət günü əvəz veriləcəyinin həqiqiliyinə
əmin deyilsiniz.
(6.3) “Göylərdə də, yerdə də yalnız O –
Allahdır! Sizin gizlində də, aşkarda da nəyiniz varsa, tutduğunuz (bütün) əməlləri
də O bilir!”
Allah
göylərdə də, yerdə də Müqəddəsdir. Ona yaxın olan mələklər və elçilər, saleh
insanlar, şəhidlər və möminlər – göylərin və yerin bu və digər məskunları Ona
ibadət edir, Onun əzəməti önündə itaət edir və Onun qüdrəti qarşısında baş əyirlər.
O, onların gizlətdiyi və ya aşkarda etdikləri və nail olduqları hər şeyi bilir.
Qoy onlar özlərini Ondan və Onun mərhəmətindən uzaqlaşdıran günahlardan və hər
hansı digər addımlardan çəkinsinlər. Qoy onlar özlərini Ona və Onun mərhəmətinə
yaxınlaşdıran əməllər etməyə can atsınlar.
(6.4) “Onlara (Məkkə müşriklərinə) Rəbbinin ayələrindən
elə bir ayə gəlməz ki, onlardan üz çevirməsinlər!”
Fövqəluca
Allah, Rəbbin ayələrindən heç bir fayda götürməyən müşriklərin, nümunəvi cəzalandırılmasına
layiq görülənə qədər, nifrəti, kafirliyi və qərəzkarlıqları barədə xəbər verir.
Onlara haqqı təsdiq edən və onları onu qəbul etməyi və ona boyun əyməyi vacib
edən təkzibolunmaz möcüzələr göstərilmişdi, lakin onlar dəlillərə diqqət yetirmədilər
və onlara heç bir əhəmiyyət vermədilər. Onların qəlbi əks səmtə can atırdı və
onlar haqqa arxa çevirdilər.
(6.5)
“Onlara haqq olan (Quran) gəldiyi zaman onu yalan hesab etdilər. (Müşriklərin)
məsxərəyə qoyduqlarının (Quranın müsəlmanların qalib gələcəyi, müşriklərin məğlub
olacağı və axirətdə şiddətli əzab görəcəkləri barəsindəki) xəbərləri onlara gəlib
çatacaq!”
Həqiqət
insanlardan ona itaət edilməsini və Allaha göstərdiyi köməyə və zəruri izahatlarına
görə minnətdarlıq bildirilməsini tələb edir. Kafirlər isə öz Rəbbinin lütfünə
tamamilə başqa tərzdə cavab verdilər və bununla da sərt cəzaya layiq oldular.
Tamamilə az bir müddət keçdikdən sonra onlar əmin olacaqlar ki, məsxərəyə
qoyduqları əsil həqiqət imiş, çünki Allah onların yalanını və iftiralarını ifşa
edəcəkdir. Onlar dirildilmənin, Cənnət bağlarının və Cəhənnəmin gerçəkliyinə
istehza edirdilər, amma Qiyamət günü başladıqda onlara deyəcəklər: “Bu
sizin (dünyada) yalan hesab etdiyiniz həmin cəhənnəm odudur!” (Tur, 52/14).
Fövqəluca
Allah belə buyurur: “Onlar: “Allah, ölən bir kimsəni diriltməyəcəkdir!” –
deyə Allaha möhkəm and içdilər. Xeyr! (Allah Qiyamət günü ölüləri qəbirlərindən
çıxarıb dirildəcəyi haqda) doğru vəd vermişdir. Lakin insanların əksəriyyəti
(bunu) bilməz! (Allah hər bir mömini və kafiri öləndən sonra
dirildəcəkdir ki,) ixtilafda olduqları məsələləri izah etsin və (Qiyamət günü
ölülərin diriləcəyini) inkar edənlər də özlərinin yalançı olduqlarını bilsinlər”.
(Nəhl, 16/38-39).
(6.6)
“Məgər özlərindən əvvəl neçə-neçə nəsilləri (ümmətləri) məhv etdiyimizi görmədilərmi?
Onlara yer üzündə sizə (məkkəlilərə) vermədiyimiz imkanlar (qüvvət və sərvət)
vermişdik. Göydən onlara bol yağış göndərmiş, (evlərinin, saraylarının və
bağçalarının) altından çaylar axıtmışdıq. Biz onları günahlarına görə məhv
etdik və onlardan sonra başqa yeni bir nəsil (ümmətlər) yaratdıq”.
Allah
bu ayədə insanlara buyurur ki, qədim xalqlar haqqında hekayətlərdən faydalı nəticələr
çıxartsınlar. O, onlara möhlət verdikdən, var-dövlət, övladlar və əmin-amanlıq əta
etdikdən sonra onları bir-birinin ardınca məhv etmişdir. Səmadan onlar üçün bol
yağış yağdırılmışdı, yerdə isə onlar üçün bol sulu çaylar salınmışdı ki,
onların sayəsində Allahın istədiyi taxıl və meyvələr yetişdirsinlər. Onlar bu
nemətlərdən ləzzət alır və ürəkləri istədikləri şeylərdən yeyirdilər, lakin
nazil etdiyi nemətlər üçün Ona təşəkkür etmək istəmirdilər. Kef çəkmək onları
özünə o dərəcədə aludə etmişdi ki, onlar təkcə öz nəfslərini düşünməyə
başlamışdılar. Allahın elçiləri onların yanına gəldikləri zaman, onları qəbul
etmədən rədd etdilər və hətta yalançı adlandırdılar və belə olduqda, Allah
onları günahlarına görə məhv etdi və onlardan sonra insanların yeni nəsillərini
yaratdı. Allah kafirlərin nəsilləri ilə – həm birinci və həm də sonuncularla,
bax, belə rəftar etdi. Qoy insanlar Allahın onlara rəvayət etdiyi hekayətlər üzərində
düşünsünlər!
(6.7)
“(Ey Elçim!) Əgər sənə kağız üzərində bir Kitab nazil etsəydik və kafirlər əlləri
ilə ona toxunmuş olsaydılar belə, yenə də: “Bu, açıq-aydın bir sehrdir” – deyərdilər”.
Allah
Öz Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) kafirlərin möhkəm
inadkarlığından xəbər verir və izah edir ki, onların haqqı danması peyğəmbər dəvətinin
qüsurları ilə və ya onun onlar üçün dərk olunmazlığı ilə bağlı deyildir.
Onların ədavətinin səbəbi zalımlıqlarında və ədalətsizliklərindədir və bu xislətlə
artıq heç nə etmək mümkün deyil. Əgər Allah onların əlləri ilə toxuna və
yaradılmasına əmin ola biləcəkləri kağızda Səmavi Kitab nazil etsəydi belə,
kafirlər onsuz da ədalətsiz davranacaq və bunu açıq-aydın bir sehrbazlıq
adlandıracaqdılar. Bundan da daha böyük möcüzə nə ola bilərdi? Əllə
toxunulması mümkün olan və heç olmazsa bir qətrə ağlı olan insanın belə rədd
etməyi boynuna götürmədiyi həqiqəti inkar edənlərin sözlərindən də dəhşətli nə
ola bilər?!
(6.8) “Onlar
dedilər: “Məgər ona (Həzrəti Muhəmmədə peyğəmbərliyinin həqiqi olmasını təsdiq
edən) bir mələk endirilməli deyildimi?” Əgər Biz bir mələk göndərsəydik, iş
bitmiş olar (iman gətirməyəcəkləri üçün onlar məhv edilər) və (tövbə etmək
üçün) onlara bir an belə möhlət verilməzdi”.
Səbəbi
nadanlıq və məntiqi təfəkkürdən xali olan müşriklər inadkarlıq göstərərək, Muhəmməd
Peyğəmbərin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) yanına onun vəzifəsini
yerinə yetirməyə kömək edən mələyin göndərilməməsinə
təəccüb edirdilər. Onlar belə güman edirdilər ki, Allah Öz vəhylərini ancaq mələklər
vasitəsilə göndərir və adi bir insan olan Muhəmmədin (ona Allahın salavatı və
salamı olsun!) peyğəmbərliyini qəbul etmirdilər. Allah isə onlara ayədə izah
edir ki, insanlar arasından elçinin seçilməsi Onun qullarına mərhəmətinin və rəhminin
təzahürüdür, çünki insanlar mükəmməl bilik və tam əminlik əsasında qeybə iman
gətirmək imkanı əldə etmişdilər.
Əgər
Allah vəhylərini insanlara mələklər vasitəsilə göndərsəydi, onda onların imanı
gerçək biliklərə istinad edə bilməzdi. Əksinə, onların imanı adi olan bir şeyin
qəbul olunması kimi təsəvvür edilərdi ki, bu da özlüyündə insanlara heç bir
fayda gətirmir. Lakin ən başlıcası, kafirlərin əksəriyyəti, onsuz da, bundan
sonra da iman gətirməkdən boyun qaçıracaqdılar və belə olduqda, Allah mütləq
hökm çıxararaq təxirə salmadan onları həlak edərdi. Onda müşriklərdən heç birinə
möhlət verilməzdi, çünki Allah həmişə möcüzə göstərilməsini tələb edən və sonra
ona inanmayanların hamısı ilə belə rəftar edir.
Allah
insanlar arasından onlara elçi göndərdikdə, onu açıq-aşkar möcüzələrlə qüvvətləndirdikdə
və naşükürlərə və kafirlərə möhlət verdikdə onlar daha çox faydalanırlar. Allah
bilir ki, insanlar üçün belə olması daha yaxşıdır və ona görə də onlara rəhm
edir. Kafirlərin onlara mələk göndərilməsi
tələbinə gəldikdə isə belə tələblər çox təhlükəlidir, əgər onlar bunu başa düşsəydilər!...
Amma hətta Allah onlara mələk göndərsəydi də, onlar ondan bilik ala bilməzdilər
və belə bir sınağa dözməzdilər, çünki onların imkanları olduqca məhduddur. Bax
buna görə sonra Fövqəluca Allah belə buyurur:
(6.9)
“Əgər Biz onu (peyğəmbəri) mələk etsəydik (və ya kafirlərə mələklərdən bir peyğəmbər
göndərsəydik), yenə də onu bir insan qiyafəsində göndərər və onları (göndərilənin
mələk deyil, özləri kimi bir adam olması barəsində) bir daha düşdükləri şübhəyə
salardıq”.
Allahın
müdrikliyi insanlara göndərilən elçinin insan olmasını tələb edirdi və hətta əgər Allah yer üzünə mələk
nazil etsəydi belə, o özünü onsuz da kişi qiyafəsində təqdim etməliydi. Lakin belə
olduqda insanlar çaşıb qalardılar. Bunun səbəbi isə onların özlərində olardı,
axı onlar özləri üçün şübhəli bir yolu üstün tutmuşdular ki, bu yolda həqiqəti
açıq-aşkar görmək mümkün deyildi. Haqq onlara düz yolla gələndə onlar doğru rəhbərlikdən
istifadə etmədilər, halbuki bir çox başqaları onun sayəsində həmin yolu
tutmuşdular. Onlar öz günahlarında özləri müqəssirdirlər, çünki qarşılarında
olan və doğru yola aparan qapıları bağlamış və azğınlığa aparan qapıları isə
laybalay açmışdılar.
(6.10)
“Əlbəttə, səndən əvvəlki peyğəmbərlər də məsxərəyə qoyulmuşdular. Lakin məsxərəyə
qoyanları məsxərəyə qoyduqlarının özü məhv etdi”.
Ayədə
Allahın aydın möcüzələrlə gələn əvvəlki elçilərini rədd etmiş, hətta onları və
dəvətlərini məsxərəyə qoymuş qədim xalqları yer üzündən yox edən cəza haqqında Fövqəluca
Allah rəvayət edərək Elçisinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) təsəlli
verir və onun (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) düşmənlərini hədələyir.
Allah onları kafirliklərinə və həqiqəti danmalarına görə qorxunc cəza ilə tələf
etmişdir. Onlar veriləcək amansız cəzaya istehza etmiş, lakin o cəza onları hər
tərəfdən bürümüşdür. Qoy kafirlər bundan sonra da haqqı inkar etməkdən çəkinsinlər
ki, onlardan əvvəlkilərin başına gələnlər onların başına gəlməsin!
(6.11) “(Ey Elçim!) De: “Yer üzünü dolaşın və
sonra görün ki, (peyğəmbərlərə) yalançı deyənlərin aqibəti necə oldu?”
Ey
kafirlər! Əgər siz əvəz veriləcəyinin doğruluğuna şübhə edirsinizsə, onda yer
üzündə gəzib dolaşın və sonra yalançıların aqibətinin nə ilə sonuclandığına
baxın! Siz ancaq nümunə olaraq cəzalandırılıb məhv edilmiş xalqların və qəbilələrin
sür-sümüyündən başqa bir şey tapmazsınız. Onların evləri boşalmış və bir zaman
onlarda şənlənən və əylənən sahiblərsiz qalmışdır. Onlar Qüdrətli Hökmdar tərəfindən
məhv edilmiş və onların haqqında gəzən əhvalatlar ağıllı insanlar üçün ibrət
nümunəsi olmuşdur.
Fövqəluca
Allah yer üzündə gəzib səyahət etməyi təkcə vücudla deyil, həm də qəlbən yerinə
yetirməyi buyurmuşdur ki, insanlar gördükləri hər şeydən ibrət dərsi ala
bilsinlər. Əgər onlar sadəcə ətrafa baxmaqla qane olsalar və özləri üçün
faydalı nəticələr çıxarmasalar, edəcəkləri səfərlər onlara fayda verməyəcək.
(6.12)
“De: “Göylərdə və yerlərdə olanlar kimindir?” De: “Allahındır!” O Özünə rəhmli
olmağı yazmışdır. (Bəndələrinə qarşı rəhmli olmağı Özü üçün əzəldən O Müəyyən
etmişdir). Olacağına heç bir şübhə edilməyən qiyamət gününə sizi O
toplayacaqdır. Özlərinə zərər vuranlar, əlbəttə, iman gətirməzlər!”
(6.13)
“Gecədə və gündüzdə mövcud olan hər bir şey Onundur. O, (hər şeyi) eşidəndir, biləndir”.
Fövqəluca Allah Muhəmməd Peyğəmbərə (ona Allahın
salavatı və salamı olsun!) buyurmuşdur ki, müşrikləri tövhidin gerçəkliyinə əmin
etsin və onlardan göylərin və yerin Yaradıcısı, Hökmdarı və Hakiminin kim
olduğunu soruşsun. Müşriklər çox yaxşı bilirlər ki, bu sifətlərə Sahib olan
yalnız Allahdır və onlar bunu inkar etməyəcəklər. Əgər onlar Onu Kainatın Yeganə
Hökmdarı və Hakimi qəbul etsələr, onda onlar niyə Tək Ona ibadət və səmimi qəlbdən
qulluq etməyə razılaşmırlar?!
Onun
mütləq hakimiyyəti, Onun ilahi mərhəməti ilə əhatə olunmuş göy və yer aləmlərinə
şamildir. O, Kainatı Öz Mərhəməti və xeyirxahlığı ilə sarmış və Onun Mərhəmətinin
həmişə Onun Qəzəbinə üstün gəlməsini istəmişdir. O, Öz qullarını Öz səxavətindən
məhrum etməkdən daha çox, onları mükafatlandırmağı sevir. O, mərhəmət
qapılarını bütün qullarının qarşısında açmışdır, təkcə onların günahları o
qapıları onların qarşısında bağlayır. O, qullarını həmin qapılardan girməyə dəvət
edir, amma onların itaətsizliyi və nöqsanları o qapıları tapmaqda onlara mane
olur.
Sonra
Allah and içir ki, Qiyamət günü insanları mütləq bir yerə toplayacaq və həqiqətən,
Onun sözləri ən doğru sözlərdir. O, Öz vədinin gerçəkliyini o qədər dəlil və
sübutlarla təsdiq edir ki, o, artıq hiss olunan və ya əllə toxunula bilən həqiqətə
çevrilir. Lakin zalım insanlar kafirlikdən başqa hər şeydən əl çəkirlər. Onlar
Allahın məxluqlarını diriltmək bacarığını inkar edir, itaətsizlik burulğanına
batır, kafirliyə etiqad göstərməyə cəsarət edir və həm yer üzündə və həm də öləndən
sonra üçün özlərinin xoşbəxtliyinə islaholunmaz zərbə vururlar. Məhz buna görə
Allah buyurur ki, öz mənliyini itirmiş günahkarlar heç vaxt iman gətirməzlər.
Bu
gözəl surə tövhidin həqiqiliyini sübut edən müxtəlif məntiqi dəlillər və
inandırıcı mətnlərdən ibarətdir. Hətta demək olar ki, surə bütövlüklə Allahın Təkliyinə
və Allahın Elçisinin (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) peyğəmbərliyini
inkar edən müşriklərin baxışlarının təkzib edilməsinə həsr olunmuşdur.
Surənin
yuxarıdakı ayələrində, Allah doğru yolu aydınlaşdırmağa və müşriklikdən əl çəkməyə
imkan verən həqiqətləri xatırladır. Fövqəluca Allah həm də yada salır ki, gecə
və gündüz məskunlaşanların hamısı Ona mənsubdur. Onun hakimiyyəti bütün məxluqlara:
insanlara, cinlərə, mələklərə, heyvanlara və həmçinin cansız əşyalara da aiddir.
Bütün yaradılmışlar Onun qullarıdır və öz Əzəmətli Rəbbinin və Qüdrətli
Hökmdarının iradəsinin hakimiyyəti altındadırlar.
Məgər
məntiqi sübutlar və müqəddəs mətnlər[1]
insanları, özlərinə nə xeyir və nə də zərər verə bilməyən qullara ibadət etməyə
yönəldir? Məgər onlar xeyir verməyə və zərər vurmağa qadir olan Yaradana, Hakimə,
Hökmdara və Tək Allaha səmimi qulluq etməkdən boyun qaçırmağa dəvət edir? Bəlkə,
elə sağlam düşüncə və qüsursuz təhtəlşüur[2]
təkcə Ona məhəbbət və qorxu hissi bəsləyərək, Bir Allaha, aləmlərin Rəbbinə səmimi
ibadətə çağırır və tək Ona ümid edir?!
Həqiqətən,
O, Ona hər cür mümkün olan dildə ən müxtəlif istəklərlə müraciət edən məxluqlarının
səslərini eşidir. O, baş verən və baş verəcək hər şey haqqında öncədən bilir.
O, baş verməyəcək şeyləri də bilir və hətta onlar baş versəydi, hansı formada
ola biləcəyini də bilir. Ona bütün aşkarda olanlar və gizli qalanlar agahdır.
Комментариев нет:
Отправить комментарий