“ALİ-İMRAN”
(“İMRANIN AİLƏSİ”)
SURƏSİNİN TƏFSİRİ
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ
Mərhəmətli və Rəhimli Allahın adı ilə!
ﭑ ﭒ
(3.1) “Əlif. Ləm. Mim”.
Bu hərflərin
mənası Allahdan başqa heç kimə məlum deyil.
ﭓ ﭔ
ﭕ ﭖ ﭗ
ﭘ ﭙ ﭚ
(3.2)
“Allah, Ondan başqa ilah yoxdur, əbədi Yaşayandır, bütün
yaradılanların Qəyyumudur”.
ﭛ ﭜ
ﭝ ﭞ ﭟ
ﭠ ﭡ ﭢ
ﭣ ﭤ ﭥ
ﭦ
(3.3)
“O, sənə Kitabı gerçək olaraq, ondan əvvəlkiləri təsdiqləməsi üçün nazil etdi.
Tövratı və İncili də O nazil etdi – ”
ﭧ ﭨ
ﭩ ﭪ ﭫ ﭬﭭ ﭮ
ﭯ ﭰ ﭱ
ﭲ ﭳ ﭴ ﭵﭶ ﭷ ﭸ ﭹ
ﭺ ﭻ
(3.4)
“daha əvvəl insanlara doğru yolu göstərən rəhbər olmaq üçün. Furqanı da O nazil
etdi. Şübhəsiz ki, Allahın ayələrini inkar edənlər üçün şiddətli bir əzab
vardır. Allah Qüdrətlidir, intiqam almağa qadirdir”.
Fövqəluca
Allah ən kamil həyat sürəndir və Canlı olaraq müstəqil sürətdə Öz həyatını və
bütün məxluqların mövcudluğunu təmin edir. O (Pak və Müqəddəs), onların dini və
dünyəvi işlərini idarə edir və Öz qədərini həyata keçirir. O (Pak və Müqəddəs),
Öz Peyğəmbərinə (ona Allahın salavatı və salamı olsun!) mütləq həqiqəti əks
etdirən Kitab nazil etmişdir ki, ona şübhə etmək olmaz! Bu Kitab əvvəlki səmavi
Kitabların həqiqiliyini təsdiqləmişdir. O, əvvəlki Kitablarda nazil edilmişlərə
uyğun gələn Haqqı bəyan etmiş və əvvəlki elçilərin doğruçuluğunu sübuta yetirmişdir.
Mübarək
Qurana qədər nazil edilmiş Tövrat və İncil, peyğəmbərlər silsiləsində sonuncu
olan Muhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s.) gəlişinə qədər insanlar üçün doğru rəhbərlik
kimi qalmışdı. Ona nazil edilmiş Böyük Kitab doğru yol göstərən rəhbər oldu və
onun sayəsində məxluqlar yanlışlıqlardan azad olmaq, cahillikdən qurtulmaq, həqiqəti
yalandan, xoşbəxtliyi bədbəxtlikdən, doğru yolu – Cəhənnəmə aparan yollardan
ayırmaq imkanı əldə etdilər. Kim bu Kitaba iman gətirib düz yolla gedibsə, o,
həm bu dünyada, həm də Axirətdə böyük nemət və mükafat əldə etmişdir. Kim
Allahın Kəramətli Quranda və Allahın Elçisinin (s.ə.s.) dili ilə izah etdiyi ayələrə
iman gətirməkdən boyun qaçırmışdırsa, o, özünü çox ağır cəzaya məhkum etmişdir.
Axı Allah nəhəng hakimiyyətə sahibdir və hər bir itaətsiz quldan intiqam
almağa qadirdir.
ﭼﭽﭾﭿ ﮀ ﮁﮂﮃﮄ
ﮅ ﮆﮇ
(3.5)
“Şübhəsiz ki, nə yerdə, nə də göydə heç bir şey Allahdan gizli qalmaz”.
ﮈ ﮉ
ﮊ ﮋ ﮌ
ﮍ ﮎﮏ ﮐ
ﮑ ﮒ ﮓ
ﮔ ﮕ ﮖ
(3.6)
“Bətnlərdə sizə istədiyi surəti verən Odur. Ondan başqa ilah yoxdur, Qüdrətlidir,
Müdrikdir”.
Fövqəluca
Allahın mükəmməl hakimiyyətinin dəlili, Onun məxluqlarının hər birinin haqqında
hərtərəfli biliyə malik olmasıdır, çünki nə göylərdə və nə də yerdə heç nə
Ondan gizlənə bilməz. Ona hətta ana bətnində olanlar da məlumdur və orada O, məxluqlarını
istədiyi şəklə salır. O, onları kişi və qadın, erkək və dişi kimi yaradır, bəzilərinin
simasını kamil və nöqsansız, digərlərini isə qüsurlu və nöqsanlı yaradır və
onların hamısı Onun ecazkar hikmətinə müvafiq olaraq mərhələlər üzrə inkişaf
edirlər. O, Öz yaratdıqlarına, onları xəlq etdiyi andan onların tam yox
olmasına qədər, fasiləsiz qayğı göstərir. Heç kim Onun bu hakimiyyətinə
şərik deyil və heç kimin onunla bərabər ibadət olunma haqqı yoxdur. Allahdan
başqa ilah yoxdur, O Öz hakimiyyəti sayəsində bütün yaratdıqlarını Özünə tabe
etmişdir. O, bütün nöqsanlardan və qınaqlardan ucadır və O, ancaq ilahi hikmətinə
əsasən yaradır və hökm verir.
ﮗ ﮘ ﮙ ﮚ
ﮛ ﮜ ﮝ
ﮞ ﮟ ﮠ
ﮡ ﮢ ﮣﮤ ﮥ
ﮦ ﮧ ﮨ
ﮩ ﮪ ﮫ
ﮬ ﮭ ﮮ
ﮯ ﮰ ﮱﯓ ﯔ
ﯕﯖﯗ ﯘﯙ ﯚ
ﯛ ﯜ ﯝ
ﯞ ﯟ ﯠ
ﯡ ﯢ ﯣﯤ ﯥ
ﯦ ﯧ ﯨ ﯩ ﯪ
(3.7)
“Kitabı sənə nazil edən Odur. O Kitabın hər qismi mənası aydın ayələrdir ki,
bunlar da Kitabın anasıdır. Digərləri isə mənası aydın olmayan ayələrdir. Qəlbində
əyrilik olanlar fitnə-fəsad törətmək və istədikləri kimi yozmaq məqsədilə mənası
aydın olmayanın ardınca düşərlər. Onun yozumunu isə Allahdan başqa heç kəs bilməz.
Elmdə qüvvətli olanlar isə deyərlər: “Biz onlara iman gətirdik, hamısı bizim Rəbbimizdəndir”.
Bunu isə ancaq ağıl sahibləri dərk edərlər”
Fövqəluca
Allah bu gözəl ayədə Özünün Əzəməti, Öz hakimiyyətinin mükəmməlliyi və
özünəbəsliyi haqqında xəbər verir. Müdrik nəsihətlərdən, bəlağətli ayələrdən,
yığcam hekayətlərdən və faydalı hökümlərdən ibarət olan və başqa Kitablara
üstün gələn bu Böyük Kitabı O, təklikdə nazil etmişdir. Bu Kitabın ayələri içərisində
elə aydın mənalı vəhylər vardır ki, onları
mənalarının əksinə izah etmək mümkün deyil. Lakin onların arasında məcazi
məna daşıyan (mütəşabeh) ayələr də var ki, onları eyni zamanda bir neçə
formada şərh etmək olar və onların səhihliyini ancaq aydın ifadə edilmiş ayələrin
müqayisəli şəkildə tutuşdurulması ilə müəyyənləşdirmək mümkündür.
Qəlbində xəstəlik
olanlar – öz bəd niyyətlərinə görə haqdan yayınanlar, mütəşabeh ayələrin
dalıyca düşərək, onları öz yanlış fikirlərini və nöqsanlı baxışlarını əsaslandırmaq
üçün istifadə edirlər. Bu üsulla onlar fitnə-fəsad yayır, Allahın Kitabını təhrif
edir və onu öz istəklərinə uyğun tərzdə yozurlar. Onlar azğınlıq içində sərgərdan
gəzir və ətrafdakıları da yoldan sapdırırlar. Əsaslı biliklərə malik olan və qəlbi
bilik və imanla dolu möminlərə gəldikdə isə, onlar yaxşı işlər görür, müdrik qərarlar
qəbul edir və qəti inanırlar ki, Müqəddəs Quran bütövlüklə Allah tərəfindən nazil
edilmişdir. Onlar bilirlər ki, bütün ayələr – açıq və məcazi mənalı ayələr – həqiqidirlər və
bir-birilərinə zidd ola bilməzlər.
Onlar
bilirlər ki, aydın ifadə edilmiş ayələrin mənası heç bir şübhə doğurmur və onu
kamil bilik və müdrikliyə sahib olmayanları çaşdıran mütəşabeh (məcazi mənalı)
ayələrin şərhi ilə müqayisə edirlər. Aydın və mütəşabeh ayələrin müqayisə edilməsi
sayəsində bütün Quran vəhyləri tamamilə aydınlaşır və buna görə onlar Müqəddəs
Quranı bütöv və tamamilə qəbul edirlər. Lakin bu faydalı bilikləri təkcə
düzgün düşüncə və təfəkkür qabiliyyətinə malik olan ağıllı kişilər mənimsəyirlər.
Bütün
deyilənlərdən aydın olur ki, aydın və məcazi mənalı ayələrin müqayisə edilməsi
– dərrakəli insanların xüsusiyyətidir, təkcə məcazi ayələrin ardıyca düşmək isə,
baxışları yanlış olan, sağlam düşüncə qabiliyyəti olmayan bəd niyyətli
insanları fərqləndirən əlamətdir.
Sonra
Allah bildirir ki, mütəşabeh ayələrin yozumunu Ondan başqa heç kim
bilmir. Bu halda yozum dedikdə, həqiqəti hərtərəfli dərk etmək və vəhyin ən dərin
mənalarını anlamaq nəzərdə tutularsa, belə tərcümə doğrudur, çünki belə biliklərə
sahib olan təkcə Allahdır. Yox, əgər yozum dedikdə ayənin mənası nəzərdə tutulursa,
onda bu ayəni aşağıdakı kimi tərcümə etmək daha düzgün olardı: “Qəlbi kənara
meyl edənlər məcazi ayələrin ardıyca gedirlər ki, fitnə-fəsad yaysınlar və istədikləri
yozuma nail olsunlar, halbuki Allahdan və əsas bilikləri bilənlərdən başqa
heç kim bunun yozumunu bilmir”. Bu sözlərdə əsaslı biliklərə malik
olanların, Quranın və Sünnənin həm aydın və həm də məcazi mətnlərini düzgün
anlamaq qabiliyyəti olan İslam alimlərinin ünvanına tərif vardır.
ﯫ ﯬ
ﯭ ﯮ ﯯ
ﯰ ﯱ ﯲ
ﯳ ﯴ ﯵ ﯶﯷ ﯸ
ﯹ ﯺ ﯻ
(3.8)
“Ey Rəbbimiz! Bizi hidayət yoluna yönəltdikdən sonra qəlbimizi sapdırma və bizə
Öz tərəfindən mərhəmət bəxş et. Həqiqətən, Sən Bəxşedənsən”.
Bu ayələrdə söhbət, yanlış baxışlara etiqad edənlər
və doğru yolla gedənlər arasında həddin müəyyənləşdirilməsi məsələsinə aid
olduğuna görə, Fövqəluca Allah bildirir ki, bilik sahibi olan möminlər həmişə
Ona dua edirlər ki, onları imanlarında möhkəmlətsin və O, onları doğru yola yönəltdikdən
və əməllərini islah etdikdən sonra, onların qəlbini həqiqətdən yayındırıb
azdırmasın, axı onların Rəbbinin mərhəməti və nemətləri hədsiz dərəcədə
böyükdür.
Başqa ayələrdə
isə Allah ürəklərin azğınlığa meyl etməsinin səbəbləri haqqında xəbər verir.
Bu səbəb – insanların özlərinin bəd əməlləridir və buna görə Fövqəluca Allah
buyurur: “...Onlar doğru yoldan sapdıqda, Allah da onların qəlbini
sapdırdı. Allah fasiqləri doğru yola yönəltməz” (Saff, 61/5).
“Bir
surə nazil edildiyi zaman onlar: “Sizi kimsə görürmü?” – deyə bir-birilərinə
baxır, sonra da üz çevirib gedirlər. Anlamayan adamlar olduqlarına görə Allah
onların qəlbini imandan məhrum etmişdir” (Tövbə, 9/127).
“Biz
onların ürəklərini və gözlərini ilk dəfə ona iman gətirmədikləri kimi tərsinə
çevirər və onları öz azğınlıqları içərisində sərgərdan dolaşan vəziyyətdə tərk
edərik” (Ənam, 6/110).
Əgər qul
öz Rəbbindən üz döndərirsə və düşmənini özünə hami seçirsə, əgər o, haqqı görərək
onu qəbul etməkdən boyun qaçırırsa, əgər o, açıq-aşkar yalana üstünlük verirsə,
onda Allah onu özünün çevrildiyi tərəfə döndərir. Onun qəlbini isə, Allah, bir
cəza kimi, həqiqətdən yayındırır, çünki o özü həqiqətdən yayınmağı üstün
tutmuşdu. Allah onunla zalımcasına davranmır, o, özü özünə qarşı zalımlıq
edir. Buna görə, o, özündən başqa, heç kimi qınamamalıdır. Bu barədə ən yaxşı
bilən Allahdır.
ﯼ ﯽ
ﯾ ﯿ ﰀ
ﰁ ﰂ ﰃﰄ ﰅ
ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ ﰊ
(3.9)
“Ey Rəbbimiz! Həqiqətən, gerçəkləşəcəyinə şübhə edilməyən bir gündə
insanları bir yerə Sən yığacaqsan. Həqiqətən, Allah vədinə xilaf
çıxmaz!”
Bu – dərin
biliklərə malik insanların sözləridir. O sözlər yenidən dirilmə və əməllərə
görə əvəzin veriləcəyi gerçəkliyini ehtiva edir, o insanların Axirət həyatına
qəti iman gətirdiklərini və Allahın Öz vədini mütləq yerinə yetirəcəyini sübut
edir. Bu o deməkdir ki, dərin biliklərə malik olan möminlər dirildiləcəklərini
bilərək çalışır və ona hazırlaşırlar, çünki əsil möminliyin əsasını təşkil edən
dirilməyə və əməllərin əvəzini almağa iman insanda yaxşılıq etmək meyli və
cinayət törətməmək istəyi – xeyirxahlığın və müvəffəqiyyətin rəhni olan iki
güclü hiss yaradır.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘ
ﭙ ﭚ ﭛ ﭜﭝ ﭞ
ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ
(3.10)
“Kafir olanların nə malları, nə də övladları onlara Allahın dərgahında heç bir
şeylə fayda verə bilməz. Onlar Cəhənnəmin yanacağıdırlar”.
ﭣ ﭤ ﭥ ﭦ
ﭧ ﭨﭩ ﭪ
ﭫ ﭬ ﭭ ﭮﭯ ﭰ
ﭱ ﭲ ﭳ
(3.11)
“Onların əməli Firon nəslinin və onlardan əvvəlkilərin əməlinə bənzəyir.
Onlar Bizim ayələrimizi yalan hesab etdilər, Allah da onları günahlarına görə
yaxaladı. Allah şiddətli cəza verəndir”.
Fövqəluca
Allah Qiyamət gününü yada saldıqdan sonra, bildirir ki, Allaha iman gətirməyi rədd
edən və elçiləri yalan söyləməkdə günahlandıran kafirlər mütləq Cəhənnəmə düşəcəklər,
çünki nə var-dövlət, nə övladları heç nə ilə onlara Onun verəcəyi cəzadan
xilas olmağa kömək edə bilməyəcəklər. Onlara bu dünyada da, Allahın ayələrinə
iman gətirməkdən boyun qaçırmış Fironun və bütöv xalqların başına gətirilmiş, əzaba
qatlaşmağa və bədbəxtliyə düçar olacaqlar, çünki Allahın belə insanları dünyəvi
cəzalara məruz qoyması onların birbaşa Axirət həyatındakı cəzalarla bilavasitə
bağlı olmasına görədir. Allah şiddətli Cəzaverəndir və insanlar Onun dəhşətli
intiqam alacağına laqeyd münasibət bəsləməməli və kafirliyin və haqqı danmağın
təhlükəsini layiqincə qiymətləndirməməkdən çəkinməlidirlər.
ﭴ ﭵ
ﭶ ﭷ ﭸ
ﭹ ﭺﭻ ﭼ ﭽ ﭾ
(3.12)
“Kafirlərə de: “Siz tezliklə məğlub olacaq və Cəhənnəmə toplanacaqsınız! Ora nə
pis yataqdır!”
ﭿ ﮀ
ﮁ ﮂ ﮃ
ﮄ ﮅﮆ ﮇ
ﮈ ﮉ ﮊ
ﮋ ﮌ ﮍ ﮎ ﮏ
ﮐ ﮑﮒ ﮓ
ﮔ ﮕ ﮖ ﮗﮘ ﮙ ﮚ ﮛ
ﮜ ﮝ ﮞ ﮟ
(3.13)
“Qarşı-qarşıya gələn iki dəstədə sizin üçün bir ibrət var idi. Dəstələrdən biri
Allah yolunda vuruşurdu, digəri isə kafirlər idi. Onlar kafirlərin sayca iki
qat artıq olduqlarını öz gözləri ilə görürdülər. Allah istədiyi kəsi Öz köməyi
ilə qüvvətləndirir. Həqiqətən, bunda bəsirət sahibləri üçün bir ibrət vardır”.
Bu ayə
möminlər üçün müjdə və kafirlər üçün qorxuducu xəbərdarlıq oldu və sonunculara
vəd edildi ki, onlar elə bu dünyadaca mütləq məğlubiyyətə uğradılacaqlar.
Sonradan hər şey Allahın öncədən dediyi kimi oldu və kafirlər, tarixdə o vaxtadək
eşidilməmiş bir tərzdə, məğlub edildilər.
Fövqəluca
Allah Bədr döyüşünü Onun Elçisinin (s.ə.s.) doğruluğunu təsdiq edən möcüzələrindən
biri etdi. O döyüş, Muhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s.) düz yol tutduğuna, onun (s.ə.s.)
düşmənlərinin isə yalana etiqad etdiklərinə parlaq bir nümunə oldu. Bu döyüşdə
üz-üzə iki qoşun dayanmışdı. Müsəlmanların sayı üç yüz on nəfərdən bir az çox
idi, pis silahlanmış və pis təchiz olunmuşdular, kafirlərin sayı isə min nəfərə
çatırdı. Onlar hamısı yaxşı hazırlanmış, silahlanmış və döyüş üçün zəruri olan
hər şeylə təchiz edilmişdilər. Buna baxmayaraq, Allah möminlərə yardım göstərdi
və öz Rəbbinin iradəsi ilə onlar kafirləri sarsıdıcı məğlubiyyətə uğratdılar
ki, bu da, bütün sağlam ağıl sahibləri üçün ibrət dərsi oldu. Əgər İslam dini,
yalanın onun qarşısında dayana bilmədiyi haqq din olmasaydı, kafirlər öz
açıq-aşkar üstünlüklərinə görə bu döyüşdə qələbə çalardılar.
ﮠ ﮡ
ﮢ ﮣ ﮤ
ﮥ ﮦ ﮧ
ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮭﮮﮯﮰﮱ ﯓ
ﯔ ﯕﯖ ﯗ
ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ
(3.14)
“Qadınların, uşaqların, yığın-yığın qızıl-gümüşün, yaxşı cins atların,
mal-qaranın və əkin yerlərinin verdiyi zövqlərə olan istək insanların gözünə
gözəl göstərilmişdir. Bunlar, dünya həyatının keçici zövqüdür, gözəl qayıdış - isə Allahın dərgahındadır”.
Bu və
bundan sonrakı ayələrdə Fövqəluca Allah bildirir ki, insanlar gələcək Axirət
həyatı qarşısında dünyəvi həyata üstünlük verirlər. Fövqəluca Allah həmçinin
izah edir ki, yerdəki məskənlə Axirət aləmindəki həyat arasında nəhəng bir fərq
vardır. Adamların gözlərini qamaşdıran dünyəvi zövq onlara xoş gəlir və
onların ürəklərini özünə bağlayır. Hər bir adam, onun ən əziz istəklərindən
birinə və ən yüksək məqsədinə çevrilmiş saydığımız dünyəvi nemət növlərindən
birinə aludə olur, halbuki, əsil həqiqətdə, onlar ancaq cüzi əhəmiyyətə malik
və keçicidir və tez də yoxa çıxar.
ﯜ ﯝ
ﯞ ﯟ ﯠ ﯡﯢ ﯣ
ﯤ ﯥ ﯦ
ﯧ ﯨ ﯩ
ﯪ ﯫ ﯬ
ﯭ ﯮ ﯯ
ﯰ ﯱ ﯲﯳ ﯴ
ﯵ ﯶ ﯷ
(3.15)
“De: “Sizə bunlardan daha yaxşısı barədə xəbər verimmi? Allahdan qorxanlar
üçün Rəbbi yanında ağacları altından çaylar axan, içində əbədi
qalacaqları Cənnət bağları, pak zövcələr və Allahın rizası vardır”. Allah
qullarını görür”.
Fövqəluca
Allah bildirir ki, əgər insan Allahdan qorxarsa və Ona layiqincə ibadət edərsə,
onda o, yerdə mövcud olan bütün ləzzətlərdən dəfələrlə yaxşı mükafata nail
olar. Belə insanlar cürbəcür həzzverici ləzzətlərdən zövq alacaq, əbədi
səadətdən və gözlərin görmədiyi, qulaqların eşitmədiyi və təsəvvür edilməsi belə
mümkün olmayan ecazkarlıqlardan məmnuniyyət duyacaqlar. Onlar Allahın
lütfkarlığını qazanacaqlar ki, bu hər hansı mükafatdan yaxşıdır. Bunlarla
yanaşı onlar bütün nöqsanlardan və qüsurlardan azad və kamil əxlaqa və gözəl
simaya malik pak zövcələrlə əylənməkdən zövq alacaqlar. Bir sıra keyfiyyətlərin
inkarı həmişə digərlərinin təsdiqini nəzərdə tutur və buna görə Cənnət zövcələrinin
qüsurlarının olmaması onlarda ən gözəl keyfiyyətlərin varlığına dəlalət edir.
Allah
qullarını müşahidə edir və onların xəlq edildiyi məqsədə müvafiq olaraq fəaliyyət
göstərmələrinə imkan verir. Əgər insana bəxtəvər möminlik nəsib olarsa, onda
Allah ona əbədi Son həyat naminə çalışmağa və dünyəvi nemətlərdən istifadə etməyə
kömək göstərir ki, o, ancaq Ona yaxşı ibadət etsin və müti olsun. Əgər insana bədbəxt
günahkarlıq nəsib olarsa və o, haqdan dönərsə, onda Allah ona günah etməyə,
dünyəvi həyatdan ləzzət almağa, onu son məskəni sayaraq öz ümidlərini onunla
bağlamağa mane olmur.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘ
ﭙ ﭚ ﭛ ﭜ
(3.16)
“O kəslər ki: “Ey Rəbbimiz! Həqiqətən, biz iman gətirdik, bizim günahlarımızı
bağışla və bizi Od əzabından qoru!” –
deyirlər”.
Dərin
biliklərə və möhkəm imana sahib olan möminlər özlərinin imanı sayəsində Allaha
yaxınlaşmağa səy göstərirlər ki, Onun əfvinə layiq olsunlar və Cəhənnəm cəzasından
xilas edilsinlər. Allah qullarının həqiqi iman və şərəfləndirdiyi xeyirxah əməllərlə
Ona yaxınlaşmalarını xoşlayır. O, belə qullarına ən gözəl nemətlərini bəxş
edir ki, onlar kamil mükafatlar əldə etsinlər və cəzadan qurtula bilsinlər.
Sonra Allah bu möminlərin gözəl keyfiyyətlərini təsvir edərək buyurur:
ﭝ ﭞ
ﭟ ﭠ ﭡ ﭢ ﭣ
(3.17)
“onlar səbir edən, doğru danışan, müti olan, xərcləyən
və sübh çağına yaxın bağışlanma diləyən kimsələrdir”.
Səbirli
olmaq dedikdə, özünü Allaha xoş gələn işlərə həsr etmək, Onun rəğbətini
qazanmaq nəzərdə tutulur. Möminlər Allahın hökmlərini səbirlə yerinə yetirirlər,
səbirlə itaətsizlikdən çəkinirlər və taleyin çətinliklərinə mətanətlə üstün
gəlirlər. Onlar sözlərində də, işlərində də doğruçudurlar, onların zahiri görkəmi
mənəvi simasına tamamilə uyğun gəlir, çünki onların doğru yolla getmək niyyəti
səmimidir. Onlar müti olaraq və usanmadan Allaha tabe olur, Onun qarşısında öz
itaətkarlığını büruzə verərək, qorxu hissi keçirirlər. Onlar öz əmlakını
xeyirxah məqsədlərə xərcləyir və kasıbların, ehtiyacı olanların xeyrinə sədəqə
verirlər. Bunlarla yanaşı, möminlər Allaha onları bağışlaması üçün, xüsusilə,
sübh çağına yaxın vaxtda dua edirlər, çünki onlar Fövqəluca Allahdan əfv etməsini
diləyəndə gecə namazları sübhə qədər uzanır.
ﭤ ﭥ
ﭦ ﭧ ﭨ
ﭩ ﭪ ﭫ
ﭬ ﭭ ﭮ ﭯﭰ ﭱ
ﭲ ﭳ ﭴ
ﭵ ﭶ ﭷ
(3.18)
“Allah Özündən başqa tanrının olmadığına şahidlik etdi, mələklər və elm sahibləri
də şahidlik etdilər. Allah əbədi olaraq ədalətli olmaqdadır. Ondan başqa
ilah yoxdur, Qüdrətlidir, Müdrikdir”.
Qüdrətli
Hökmdar, mələklər və elm sahibi olan qullar Allahın birliyi və Onun ədalətliliyindən
ibarət olan ən böyük həqiqəti təsdiq etmək üçün bu şərəfli şəhadəti vermişlər.
Bu şəhadət, İslam şəriətinin və Allahın əməllərə görə əvəz verməklə bağlı olan
bütün qanunlarının ədalətliliyini və təkcə Onun ilahi qüdrətə, şöhrətə,
hakimiyyətə, səxavətə, yaxşılığa, rəhmə, gözəlliyə və digər əzəmətli keyfiyyətlərə
malik olduğunu qəbul etməyi və həmçinin heç bir məxluqun nail ola bilməyəcəyi
Allahın mütləq kamilliyini qəbul etməyi nəzərdə tutur. Bundan başqa,
yaradılmışlar Allahın Kamilliyini layiqincə nə dərk etmək, nə də tərifləmək
bacarığına malik deyillər.
Allahın ədalətliliyinə
gəldikdə isə, əmr olunmuş bütün ibadət ayinləri və insanlar arasında qanuniləşdirilmiş
münasibətlər və həmçinin dini hökmlər və qadağalar ədalətli və qərəzsizdir.
Onlarda özbaşınalığa və ədalətsizliyə yer yoxdur, çünki onların hamısı hikmətli
və kamildir. Məxluqlara xeyirxah və bəd əməllərinə görə əvəz verilməsi də ədalətli
və qərəzsiz olacaqdır.
Fövqəluca
Allah buyurur: “De: “Kimin şahidliyi daha böyükdür?” De: “Allah mənimlə
sizin aranızda Şahiddir...” (Ənam, 6/19). Tövhid, İslam dini və ədalətli əvəz,
ən şübhəsiz bir həqiqətdir ki, şəkk gətirilməsi mümkün olmayan dəlillərlə təsdiq
edilmişdir. Allah bu həqiqəti o qədər sübut və dəlillərlə əsaslandırmışdır ki,
onları saymaq mümkün deyildir.
Bu ayə
biliyin faydasını və şəriət alimlərinin üstünlüyünü xüsusilə vurğulayır, çünki
Allah onları digər insanlardan ayırır və onların şahidliyini Özünün və mələklərinin
şahidliyi ilə yanaşı xatırladaraq, onların şəhadətini tövhidin, İslam dininin və
əməllərə görə veriləcək əvəzin həqiqiliyini sübut edən ən böyük dəlillərdən
biri kimi bəyan edir. Bu isə o deməkdir ki, insanlar onların ədalətli və doğru
şahidliklərini qəbul etməyə borcludurlar. Bu həm də onu göstərir ki, İslam
alimləri etibara layiqdirlər və insanlar onların ardıyca getməlidirlər. Məhz
onlar təqlid olunmaq üçün nümunədir və bu, onların şöhrətini, böyüklüyünü və hətta
təsəvvür etmək çətin olan yüksək mövqeyini təsdiq edir.
ﭸ ﭹ
ﭺ ﭻ ﭼﭽ ﭾ
ﭿ ﮀ ﮁ
ﮂ ﮃ ﮄ
ﮅ ﮆ ﮇ
ﮈ ﮉ ﮊﮋ ﮌ
ﮍ ﮎ ﮏ
ﮐ ﮑ ﮒ ﮓ ﮔ
(3.19) “Həqiqətən, Allahın dərgahında din – İslamdır! Kitab verilənlər ancaq özlərinə elm gəldikdən sonra
aralarındakı zülm və həsəd üzündən ixtilafa düşdülər. Kim Allahın ayələrini
inkar edərsə, bilsin ki, Allah tez haqq-hesab çəkəndir”.
Fövqəluca
Allah bu ayədə ki, İslam – yeganə dindir ki, O, onu Öz qullarından qəbul
edir. İslam – bir olan Allaha qulun qəlbi və canı ilə tam təslim olmasıdır ki,
O, bunu Özü elçilərinin dili ilə əmr etmişdir. Fövqəluca Allah buyurur: “İslamdan
başqa bir din axtaran şəxsdən, o din heç vaxt qəbul olunmaz və o, Axirətdə
ziyana uğrayanlardan olar” (Ali-İmran, 3/85). Əgər insan İslam dininə
etiqad etmirsə, deməli o, Allaha layiqincə xidmət etmir, çünki o, Allahın Öz
elçilərinin dili ilə əmr etdiyi yolla getmir.
Sonra Fövqəluca
Allah bildirir ki, Kitab əhli həqiqəti bilirlər, lakin aralarındakı ziddiyyətlərə
görə, öz inadcıllıqları və zalımlıqları üzündən ondan yayınırlar. Onlara
ixtilaf etməməyi və qəti olaraq həqiqi dinin ardıyca getməyi məcburi edən elm
çatdırılmışdır. Muhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s.) peyğəmbərliyinin başlanması ilə
onlar onun (s.ə.s.) həqiqi peyğəmbər olduğunu bilmişdilər, buna baxmayaraq, həsəd,
ədalətsizlik və Allahın ayələrini inkar etmələri onların haqqa tabe olmalarına
imkan vermədi. Əgər insan Allahın vəhylərinə iman gətirməyi rədd edirsə, qoy o,
yaxın haqq-hesab Saatını gözləsin, çünki o Saat mütləq gələcək və onda Allah
bütün insanlara etdikləri əməllərinə görə əvəzlərini verəcəkdir.
ﮕ ﮖ
ﮗ ﮘ ﮙ
ﮚ ﮛ ﮜﮝ ﮞ
ﮟ ﮠ ﮡ
ﮢ ﮣﮤ ﮥ
ﮦ ﮧ ﮨﮩ ﮪ
ﮫ ﮬ ﮭ ﮮﮯ ﮰ
ﮱ ﯓ ﯔ
(3.20)
“Əgər onlar səninlə mübahisə edərlərsə, de: “Mən özümü ardımca gələnlərlə
birlikdə Allaha təslim etmişəm!” Kitab verilənlərə və savadsızlara isə de: “Siz
də təslim oldunuzmu?” Əgər təslim olsalar, doğru yola yönəlmiş olarlar. Üz
döndərsələr, bil ki, sənin öhdənə düşən ancaq haqqı təbliğ etməkdir.
Allah qullarını görür”.
İslamın –
Allahın yeganə gerçək dini olduğunu və Kitab əhlinin Muhəmməd Peyğəmbərlə (s.ə.s.)
açıqcasına mübahisə edərək, onun təliminin həqiqiliyinə əmin olduqdan
sonra, ona iman gətirməkdən boyun qaçırdıqlarını izah etdikdən sonra, Fövqəluca
Allah Öz Elçisinə (s.ə.s.) əmr edir ki, o özünün, Rəbbinə tam tabe olmağa
razılaşan ardıcılları ilə bərabər, qəlbi və cismi ilə Allaha itaət etdiyini bəyan
etsin.
Fövqəluca
Allah ona (s.ə.s.) buyurur ki, Kitab əhlinə və həmçinin Müqəddəs Kitab verilməmiş
savadsız ərəblərə və digər xalqlara desin: “Əgər siz İslamı qəbul etsəniz, onda
düz yolla gedəcək, doğru rəhbərliyə və haqqa nail olacaqsınız. Yox, əgər üz çevirsəniz,
onda Allahın qarşısında cavab verməli olacaqsınız. Mən sizə, sadəcə, mənə vəhy
olunmuş xəbəri çatdırıram və mən artıq öz vəzifəmi yerinə yetirdim və haqqı sizə
çatdırdım”.
ﯕ ﯖ
ﯗ ﯘ ﯙ
ﯚ ﯛ ﯜ
ﯝ ﯞ ﯟ
ﯠ ﯡﯢﯣﯤ ﯥ ﯦﯧ
(3.21)
“Allahın ayələrini inkar edənləri, peyğəmbərləri haqsız yerə öldürənləri və ədalətə
çağıran insanları öldürənləri üzücü bir əzabla müjdələ”.
ﯨ ﯩ
ﯪ ﯫ ﯬ
ﯭ ﯮ ﯯ
ﯰ ﯱ ﯲ ﯳ
(3.22)
“Onların əməlləri həm bu dünyada, həm də Axirətdə heç olacaq, onların yardımçıları
da olmayacaqdır”.
Burada
Allahın ayələrinə iman gətirməyi rədd edən canilərdən bəhs edilir. Onlar
Allahın elçilərini yalançılıqda günahlandırır və insanların qarşılarında ən
çox borclu olduqları adamların əleyhinə ən dəhşətli cinayətlər törədirdilər.
Onlar, səmavi dinlərin və sağlam ağıl sahiblərinin dəvət etdikləri ədaləti tələb
edən Allah elçilərinin və mömin alimlərin çoxunu həyatdan məhrum edirdilər. Bu
günahkarların əməlləri bu dünyada faydasız idi və Axirət həyatında da səmərəsiz
olacaqdır, çünki onlar ancaq işgəncəli cəzalar qazanmışlar. Heç kim onları
qisasdan xilas etməyəcək və heç kim onları amansız cəzadan qoruya bilməyəcək.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘ
ﭙ ﭚ ﭛ
ﭜ ﭝ ﭞ
ﭟ ﭠ ﭡ
ﭢ ﭣ ﭤ ﭥ
(3.23)
“Kitabdan özlərinə bir pay verilmiş kəsləri görmədinmi? Onlar, aralarında hökm
versin deyə, Allahın Kitabına dəvət olunurlar, sonra da onlardan bir dəstə haqdan
üz çevirir”.
Doğrudanmı
sən, Kitabdan bir hissə pay verilmiş insanları görməmiş və onlara təəccüblənməmişdin?
Onları, Allahın elçilərinə nazil etdiyi əvvəlki vəhylərini təsdiq edən Kitabına
iman gətirməyə dəvət edəndə, onlar ondan üz döndərdilər və haqqa boyun əyməyi rədd
etdilər. Onları, haqqa başqalarından daha yaxın olduqları və Muhəmmədin (s.ə.s.)
təbliğ etdiyi təliminin gerçək olduğunu hamıdan yaxşı bildikləri halda, ondan
dönməyə nə vadar etdi? Sonra Allah onların kafirliyinin iki səbəbi haqqında xəbər
verərək bildirir:
ﭦ ﭧ
ﭨ ﭩ ﭪ
ﭫ ﭬ ﭭ ﭮﭯ ﭰ
ﭱ ﭲ ﭳ
ﭴ ﭵ ﭶ
(3.24)
“Bu, onların: “Od bizə ancaq bir neçə gün toxunar!” – demələrinə görədir.
Onları öz dinlərində uydurduqları şeylər aldadıb yoldan çıxartdı”.
ﭷ ﭸ
ﭹ ﭺ ﭻ
ﭼ ﭽ ﭾ
ﭿ ﮀ ﮁ
ﮂ ﮃ ﮄ
ﮅ ﮆ
(3.25)
“Baş verəcəyinə şübhə edilməyən bir gündə onları topladığımız və hər kəsə
qazandığının əvəzi ödəniləcəyi, özlərinə də heç bir haqsızlıq edilməyəcəyi
zaman onların halı necə olacaq?”
İlk səbəb
o idi ki, onlar özlərini əmin-amanlıqda hiss edirdilər və xilas olacaqları barədə
yalandan şahidlik edirdilər. Onlar elə zənn edirdilər ki, guya Cəhənnəm alovu onlara
ancaq bir-neçə gün ərzində toxunacaq.
Onlar, sanki Rəbbin niyyəti onların arzusundan asılıymış kimi, öz istəklərinə
uyaraq, özləri özlərini məhkum etdilər. Onlar hətta belə demişdilər: “...Yəhudilərdən
və xaçpərəstlərdən başqa heç kəs Cənnətə daxil olmayacaq!..” (Bəqərə,
2/111). Lakin bu, onların dinə və sağlam düşüncəyə zidd olan xülyası və arzusu
idi.
İkinci səbəb
isə şeytanın onları yoldan çıxartması və cinayətlərini onlara gözəl göstərməsi
idi. Onlar Allahın ayələrini rədd edir, Ona böhtan atır və elə bilirdilər ki,
düz hərəkət edirlər. Haqdan üz çevirənlərin cəzası belə olur. Qiyamət günü
Allah bu mürtədləri bir yerə toplayıb hər kəsə layiq olduğunu verəndə və Öz ədalətli
hökmünü çıxaranda onların halı necə olacaq? Onların cəzasının necə dəhşətli və
onlara dəyəcək zərərin necə müdhiş olacağı və bunların sayəsində itirəcəkləri
xeyir və mükafatlar barədə danışmağa ehtiyac yoxdur. Onlar öz əməllərinə layiq
nəticələr alacaqlar, çünki Rəbb Öz qulları ilə ədalətsiz davranmır.
ﮇ ﮈ
ﮉ ﮊ ﮋ
ﮌ ﮍ ﮎ
ﮏ ﮐ ﮑ
ﮒ ﮓ ﮔ
ﮕ ﮖ ﮗ ﮘﮙ ﮚ ﮛﮜ ﮝ
ﮞ ﮟ ﮠ
ﮡ ﮢ
(3.26)
“De: “Ey mülkün Sahibi Allahım! Sən istədiyin kəsə mülkü verir və istədiyindən
də onu geri alırsan; istədiyin kimsəni yüksəldir və istədiyini də alçaldırsan.
Xeyir yalnız Sənin Əlindədir. Həqiqətən, Sən – Hərşeyəqadirsən”.
Fövqəluca
Allah Öz Peyğəmbərinə (s.ə.s.) və onun ardıyca gedənlərə buyurur ki, Rəbb –
Kainatın işlərinin sərəncamçısı olan Tənha Kəsdir ki, göy və yer aləmlərini
idarə edir və mütləq hakimiyyətə malikdir. O, hakimiyyəti istədiyinə bağışlayır
və istədiyini ondan məhrum edir, istədiyini ucaldır, istədiyini də alçaldır.
Kainatda
baş verənlər Kitab əhlinin və ya başqa məxluqların arzu-istəklərinə tabe deyil,
çünki bütün varlığın taleyi Allahın iradəsi və qərarlarından asılıdır. Heç kim
Onun İradəsinə müqavimət göstərməyə və ya Onun Qədərinə təsir göstərməyə qabil
deyil. O, zaman üzrə insanların taleyini idarə edir və zamanın özü Onun sərəncamındadır.
Ən xeyirli və yaxşı olan şey Ondan başlanğıc alır, çünki təkcə O, qullarını nemətləndirir
və mükafatlandırır. Şəri Allahın adları, sifətləri və əməlləri ilə əlaqələndirmək
lazım deyil, lakin o da Onun tərəfindən xəlq edilmişdir və Onun müəyyənləşdirdiyi
qədərdən və taledən asılıdır.
Allahın qədəri
həm xeyri və həm də şəri ehtiva edir, çünki Onun mülkində ancaq Öz istədiyi baş
verir. Lakin şəri Onunla əlaqələndirmək, məsələn: “Ey Rəbbimiz! Xeyir də, şər də
Sənin Əlindədir” demək olmaz. Müsəlman, Allahın və Onun Elçisinin (s.ə.s.) bizə
öyrətdiyi kimi, hər cür xeyrin Allahdan asılı olduğunu deməlidir.
Bəzi təfsirçilər
qeyd etmişlər ki, şər də Allahın Əllərindədir, lakin bu əlavə, açıq-aşkar
yanlışdır. Onlar hesab edirdilər ki, əgər insan ancaq xeyri Allahla bağlayarsa,
bu, Allahın ümumiyyətlə qəza və qədəri ilə ziddiyyət təşkil edər, lakin biz belə
əsassız iddiaları artıq izah etmişik.
ﮣ ﮤ
ﮥ ﮦ ﮧ
ﮨ ﮩ ﮪﮫ ﮬ
ﮭ ﮮ ﮯ
ﮰ ﮱ ﯓ ﯔﯕ ﯖ
ﯗ ﯘ ﯙ ﯚ ﯛ
(3.27)
“Sən gecəni gündüzə qatır, gündüzü də gecəyə qatırsan; ölüdən diri çıxarır,
diridən isə ölü çıxarırsan. Sən istədiyin kəsə hesabsız ruzi verirsən”.
Allah günləri
bir-biri ilə əvəz etmək sayəsində gecəni gündüzə, gündüzü də gecəyə qatır.
Bunun nəticəsində günün bir vaxtı, günün başqa vaxtının azalması hesabına,
artır və bu məxluqlara olduqca böyük fayda verir. Allah həmçinin ölüdən diri
çıxarır, yəni, toxumları müxtəlif otlara, ağaclara çevirir və yaxud imansız
adamı möminə döndərir, diridən də ölü çıxardır, yəni, ağaclarda və zəmilərdə
toxumlar və taxıl yetişir və yaxud quşlar yumurtlayır. Allah bir-birinin ziddi
olan şeyləri bir-birinə çevirir və istənilən maddə və materiya Onun hakimiyyəti
altındadır.
Allah
bildirir ki, O, heç bir hesab çəkmədən istədiyi kəsə ruzi verir. Bir başqa ayədə
isə bu dünyada qismət əldə etməyə səbəb olan amillər haqqında bəhs edilir. Fövqəluca
Allah buyurur: “...Allahdan qorxana, Allah çıxış yolu göstərər və ona
təsəvvürünə gətirmədiyi bir yerdən ruzi bəxş edər. Kim Allaha təvəkkül etsə, Allah
ona kifayət edər. Allah Öz əmrini yerinə yetirəndir. Allah hər şey üçün bir
ölçü qoymuşdur” (Talaq, 65/2-3). Bax elə buna görə, qullar ancaq Allahdan
ruzi istəməli və dünya malını əldə etməyə kömək göstərən işlər görməlidirlər.
ﯜ ﯝ
ﯞ ﯟ ﯠ
ﯡ ﯢ ﯣﯤ ﯥ
ﯦ ﯧ ﯨ
ﯩ ﯪ ﯫ
ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ
ﯰ
ﯱﯲ
ﯳ ﯴ ﯵﯶ ﯷ
ﯸ ﯹ ﯺ
(3.28)
“Möminlər möminləri qoyub kafirləri dost tutmasınlar! Bunu edən kimsə bilsin
ki, Allah ilə onun heç bir əlaqəsi yoxdur. Ancaq onlardan gələn təhlükədən
çəkinməklə ehtiyat etməyiniz istisnadır. Allah sizi Özündən çəkindirir.
Dönüş də ancaq Allahadır”.
Allah
möminlərə kafirləri, möminlərin yerinə, özlərinin dostları və hamiləri hesab
etməyi qadağan etmiş və onları belə bir addım atmamaq barədə xəbərdar etmişdir,
çünki möminlər bir-birinin dostudur, Fövqəluca Allah isə onların Hamisidir.
İnsan kafirlərə yaxınlaşmağa başladıqda, onun Allaha heç bir dəxli olmur. Belə
adam Allahdan üz döndərir, Allah da ondan üz döndərir. Bu barədə Rəbbimiz
buyurur: “Ey iman gətirənlər! Yəhudi və xaçpərəstləri dost tutmayın! Onlar
bir-birinin dostudurlar. Sizlərdən kim onları özünə dost tutarsa, o da
onlardandır. Allah zalım adamları doğru yola yönəltməz” (Maidə, 5/51).
Əgər kimsə
kafirlərə qarşı açıq düşmənçilik münasibətinin ona zərər verəcəyindən ehtiyat
edərsə, onda ona onlarla sülh şəraitində yaşamağa icazə verilir, lakin ürəkdə
kafirlərə rəğbət bəsləmək qadağan edilmişdir çünki əks halda o, onlara kömək və
yardım etməyə başlayar.
Allah
insanların Onun Özündən də çəkinmələrini tələb edir. Belə ki, insanlar,
adamlara nisbətən, daha çox Ondan qorxmalıdırlar. Rəbb Öz qullarının işlərini təklikdə
idarə edir və talelərini həll edir. Onlar təkcə Onun yanına qayıtmalıdırlar və
bu baş verəndə, O, Allah qarşısında öz vəzifələrini yerinə yetirməyə üstünlük
verənlərin və başqalarına nisbətən Ondan bərk qorxanların hər bir nəfərinə bol
mükafatla lütfkarlığını göstərəcək. Kafirləri və onlarla dostluq edənləri,
onları özlərinə yaxın və hami sayanları isə, O, hökmən dəhşətli cəzaya məruz
qoyacaqdır.
ﯻ ﯼ
ﯽ ﯾ ﯿ
ﰀ ﰁ ﰂ
ﰃ ﰄﰅ ﰆ
ﰇ ﰈ ﰉ
ﰊ ﰋ ﰌﰍ ﰎ
ﰏ ﰐ ﰑ ﰒ ﰓ
(3.29)
“De: “Kökslərinizdə olanı gizlətsəniz də, üzə çıxarsanız da, Allah onu bilir.
O, göylərdə və yerdə olanları da bilir. Allah hər şeyə qadirdir”.
Fövqəluca
Allah bildirir ki, insanların qəlbindən keçənlər, onların öz hislərini gizlətməsindən
və açıq bildirməsindən asılı olmayaraq, büsbütün Ona məlumdur. Onun biliyi həm
göylərdə və həm də yerdə bütün varlıq aləmini əhatə edir və heç nə Ondan gizli
qala bilməz. Allah Hərşeyiəhatəedən biliyi ilə yanaşı mükəmməl qüdrətə malikdir
və buna görə heç nə Onun İradəsinə müqavimət göstərmək qabiliyyətində deyil.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘ
ﭙ ﭚ ﭛ
ﭜ ﭝ ﭞ
ﭟ ﭠ ﭡ
ﭢ ﭣ ﭤﭥ ﭦ
ﭧ ﭨﭩ ﭪ
ﭫ ﭬ ﭭ
(3.30)
“O gün ki, hər kəs etdiyi yaxşı və pis əməlləri qarşısında hazır görəcək,
özü ilə pis əməllərinin arasında çox böyük məsafə olmasını
arzulayacaqdır. Allah sizi Özündən çəkindirir. Allah qullarına Şəfqətlidir”.
Qullarını
Onu unutmamağa vadar edən qüdrəti və həddi-hüdudu olmayan sifətlərini
xatırlatdıqdan sonra, Fövqəluca Allah, insanları öz Rəbbini daima yadda
saxlamağa və Ondan qorxmağa məcbur edən yenə bir səbəb haqqında xəbər verir. Bu
səbəb ondan ibarətdir ki, bütün yaradılmışlar mütləq Allahın yanına
qayıdacaqlar və orada törətdikləri yaxşı və pis əməlləri ilə qarşılaşacaqlar.
Bax o zaman möminlər özləri üçün tədarük etdikləri əməllərinə sevinəcəklər,
zalımlar isə öz pis əməlləri ilə qarşılaşmaqdan xəcalət çəkəcək və öz əməllərinin
onlardan sonsuzluğa qədər uzaq olmasını arzulayacaqlar.
Allahın
qulu biləndə ki, dünya həyatı – onu, sadəcə, Rəbbinə aparan yoldur və o, hökmən
Onun qarşısında duracaq və öz əməlləri ilə görüşəcək, onda o, ehtiyat tədbirləri
görməli, onu rüsvay edə və cəzalandıra biləcək əməllərdən çəkinməli və özü
üçün xoşbəxtlik əldə etmək və mükafat qazanmaqdan ötrü xeyirxah əməllər tədarük
etməlidir.
Allah
qullarına, Özünün əzəmətli sifətlərindən, kamil ədalətliliyindən və şiddətli cəza
verəcəyindən xəbər verərkən, onları Özündən çəkindirir, hərçənd Rəbbin cəzası
doğrudan da dəhşətli olsa belə, Allah yenə də Mərhəmətli və Rəhimlidir. Məhz
Onun Rəhimli olması və mərhəmətliliyi Onu qullarını qorxutmağa və onları
azğınlıqdan və şərəfsizlikdən çəkindirməyə sövq edir. Əbəs deyil ki, Cəhənnəmdə
cəzalandırılma haqqında xatırladıqdan sonra Fövqəluca Allah bildirir: “...Allah
Öz qullarını bununla qorxudur. Ey qullarım! Məndən qorxun!” (Zumər, 39/16).
Allah Öz mərhəməti
və rəhmi sayəsində insanlara böyük nemətlər əldə etməyə imkan verən əməlləri
yüngülləşdirmişdir. O, mərhəməti və rəhmi sayəsində insanları bədbəxtliyə və
möhnətə məhkum edən əməllərdən xəbərdar edir və biz Fövqəluca Allahdan təvəqqe
edirik ki, bundan sonra da bizə mərhəmətini göstərsin, bizi doğru yolla aparsın
və Cəhənnəm oduna yönəldən bütün yollardan bizi qorusun!
ﭮ ﭯ
ﭰ ﭱ ﭲ ﭳ
ﭴ ﭵ ﭶ
ﭷ ﭸﭹ ﭺ
ﭻ ﭼ ﭽ
(3.31)
“De: “Əgər siz Allahı sevirsinizsə, mənim ardımca gəlin ki, Allah da sizi
sevsin və günahlarınızı bağışlasın. Allah Bağışlayandır, Rəhimlidir”.
Bu ayə
Allahı həqiqətən sevən insanları, Onu ancaq sözdə sevən günahkarlardan fərqləndirmək
üçün meyardır. Ona bəslənən əsil məhəbbətin əlaməti Muhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s.)
yolu ilə getməkdir, çünki onun (s.ə.s.) hökmlərinin yerinə yetirilməsi və kəlamlarından
istifadə etmək – Allahın məhəbbətinə layiq olmaq və Onun mərhəmətini qazanmaq
üçün yeganə vasitədir. İnsan, Quranın və Muhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s.) kəlamlarından
ibarət olan Sünnəsinin gerçəkliyini qəbul etməzsə, onların hökmlərini yerinə
yetirməzsə və qadağan etdiyi günahlardan çəkinməzsə, Allahın məhəbbətinə layiq
ola, Onun mərhəmətini qazana və Onun mükafatını əldə edə bilməz.
O, əgər
belə etsə, onda Allah onu hökmən sevər, onu, sevdiyi qullarını layiq gördüyü
mükafatlarla təltif edər, onun günahlarını bağışlayar və naqisliklərinin üstünü
örtər. Yaxşı, bəs onda insan Muhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s.) yolu ilə necə getməlidir?
Sanki bu suala cavab olaraq, sonra Fövqəluca Allah buyurur:
ﭾ
ﭿ ﮀ ﮁﮂ ﮃ
ﮄ ﮅ ﮆ
ﮇ ﮈ ﮉ ﮊ
(3.32)
“De: “Allaha və göndərdiyi Elçiyə itaət edin!” Əgər üz döndərərlərsə,
şübhəsiz ki, Allah kafirləri sevməz”.
Müsəlman
Allaha və Elçisinə (s.ə.s.) itaət etmək üçün şəriətin tələblərini yerinə
yetirməli, günahlardan çəkinməli və Quranla Sünnənin bütün müddəalarını qəbul
etməlidir. Əgər insan bunu etməkdən boyun qaçırırsa, onda o, kafir olur; Allah
isə kafirləri sevmir.
ﮋ ﮌ
ﮍ ﮎ ﮏ
ﮐ ﮑ ﮒ
ﮓ ﮔ ﮕ
ﮖ ﮗ
(3.33)
“Allah Adəmi, Nuhu, İbrahimin nəslini və İmranın nəslini seçib aləmlərdən
üstün etdi”.
ﮘ ﮙ
ﮚ ﮛﮜ ﮝ
ﮞ ﮟ ﮠ
(3.34)
“Onlar biri digərindən olan hənif bir nəsil idilər. Allah Eşidəndir, Biləndir”.
Fövqəluca
Allahın seçilmiş qulları var və O, onları seçərək digər məxluqlarından uca
tutmuş, onlara yüksək keyfiyyətlər və gözəl məziyyətlər vermiş, faydalı biliklər
və xeyirli əməllərlə şərəfləndirmiş və qəribə xüsusiyyətlərlə
mükafatlandırmışdır. Bu ayədə Allah, əzəmətli və qüsursuz keyfiyyətlərə
malik kamil insanların böyüdüyü qüdrətli ailələri xatırladır. Alicənablıq, fədakarlıq,
comərdlik və möminlik kimi keyfiyyətlər bu ailələrdən çıxmış kişi və qadınlara
nəsildən nəslə ötürülmüşdür və bu, Allahın onlara olan mərhəməti və səxavəti
idi.
Allahın
gözəl adları arasında – Eşidən, Bilən də vardır. Allahın mərhəmətinə və başqalarından
yüksək üstünlüyə kimin layiq olması Ona məlumdur və O, Öz qullarını Özünün
ilahi hikmətinə uyğun olaraq mükafatlandırır.
ﮡ ﮢ
ﮣ ﮤ ﮥ
ﮦ ﮧ ﮨ
ﮩ ﮪ ﮫ
ﮬ ﮭ ﮮﮯ ﮰ
ﮱ ﯓ ﯔ ﯕ
(3.35)
“Bir zaman İmranın arvadı demişdi: “Ey Rəbbim! Mən bətnimdəkini Sənə qul olmaq
üçün nəzir etdim. Məndən qəbul et! Həqiqətən, Sən Eşidənsən, Bilənsən”.
Allah
seçdiyi ailələrin şöhrəti və əzəməti haqqında xəbər verdikdən sonra, bu ailələrə
mənsub olan Məryəm və onun oğlunun hekayətini danışır. Allah onların tarixini əvvəldən
axıra kimi rəvayət edir. Bu tarix, İmranın zövcəsinin bir dəfə Allaha mütiliklə
ibadət etdiyi zamandan başlamışdı. O, Allah dua edərək, uşağını Allahın, həmişə
ibadət edənlərlə dolu olan, məscidinin xidmətçisi olmasını nəzir etmişdi. O,
çalışırdı ki, Rəbbin məbədinin əzəmətini və Ona tam itaətini xüsusilə əks etdirən
faydalı sözlər söyləmək vasitəsilə Allaha yaxınlaşsın. O, Allahdan xahiş
etmişdi ki, onun nəzirini qəbul etsin və ümid edirdi ki, etdiyi hərəkət pak
imanının və səmimiyyətinin nəticəsi olduğu üçün ona faydalı bar və mükafat gətirəcəkdir.
ﯖ ﯗ
ﯘ ﯙ ﯚ
ﯛ ﯜ ﯝ
ﯞ ﯟ ﯠ
ﯡ ﯢ ﯣﯤ ﯥ
ﯦ ﯧ ﯨ
ﯩ ﯪ ﯫ
ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ
(3.36)
“Ondan azad olduğu zaman demişdi: “Ey Rəbbim! Mənim qızım oldu” – Allah onun nə
doğduğunu daha yaxşı bilirdi, - “axı oğlan qız kimi deyildir. Mən onun adını Məryəm
qoydum, onu və onun nəslini lənətlənmiş şeytandan qorumağı Sənə həvalə
edirəm”.
Bu sözlərdə
təəssüf və məyusluq hiss olunur. Bunun səbəbi isə qadının söz verdiyi nəzirlə
bağlı idi. O istəyirdi ki, dünyaya gətirdiyi uşaq oğlan və kifayət qədər güclü
olsun ki, məbəddə xidmət edə və onun nəzirini yerinə yetirə bilsin. Bu işi
ancaq kişi bacara bilərdi, qadın onu bacarmazdı. Lakin Allah anaya təsəlli verərək
onun nəzirini qəbul etdi və dünyaya gələn qızcığaz sonralar çox kişiləri ötüb
keçdi. Bundan əlavə, o, əksər kişiləri ötüb geridə qoydu və kişilərin layiq
görülə bilmədiyi bir şərəfə nail oldu.
ﯰ ﯱ
ﯲ ﯳ ﯴ
ﯵ ﯶ ﯷ ﯸﯹ ﯺ
ﯻ ﯼ ﯽ
ﯾ ﯿ ﰀ ﰁﰂ ﰃ
ﰄ ﰅ ﰆ ﰇﰈ ﰉ
ﰊ ﰋ ﰌ ﰍﰎ ﰏ
ﰐ ﰑ ﰒ
ﰓ ﰔ ﰕ ﰖ
(3.37)
“Rəbbi onu yaxşı tərzdə qəbul etdi, onu gözəl bir bitki kimi yetişdirdi və onu
Zəkəriyyəyə həvalə etdi. Zəkəriyyə hər dəfə onun yanına ibadətgaha daxil
olduqda, onun yanında rusi olduğunu görərdi. O dedi: “Ey Məryəm! Bu, sənin üçün
haradandır?” Məryəm dedi: “Bu,
Allah tərəfindəndir. Həqiqətən, Allah istədiyi kimsəyə hesabsız ruzi verir”.
Allah Məryəmin
anasının niyyətini qəbul etdi və onun qızını heyrət ediləcək bir tərzdə tərbiyələndirdi.
O, dindarlıq və yüksək əxlaqlılıq ruhunda tərbiyə aldı və bunun sayəsində onun
davranışı qüsursuz, sözləri və əməlləri isə möminliyin təcəssümü oldu. Məryəm
kamilliyə nail oldu, Allah Zəkəriyyə peyğəmbəri onun himayəçisi təyin etmişdi.
Allah, özləri kamilliyə çatmış və ətrafındakılara
da möminliyə nail olmağa kömək göstərən salehlərdən tərbiyə almış adamlara böyük
mərhəmət göstərir.
Fövqəluca
Allah Zəkəriyyə və Məryəmə bəslədiyi qayğısı sayəsində, ona, heç bir çətinlik
vermədən, ruzisini çatdırırdı. Bu, bir ənam idi ki, Allah onu quluna bəxş
etmişdi. Məryəm çox dua edirdi və vaxtının çoxunu ibadətgahda keçirirdi və hər
dəfə Zəkəriyyə oraya onun yanına gələndə, Məryəmin yanında yemək üçün hazır vəziyyətdə
olan cürbəcür ləzzətli şeylər görürdü. O, bir dəfə soruşdu: “Ey Məryəm! Bu
sövqatlar haradandır?” O da belə cavab vermişdi: “Onları mənə Allah bəxş
etmişdir. Axı O, istədiyi kimsəyə hesabsız ruzi verir”.
Комментариев нет:
Отправить комментарий