ﮭ ﮮ
ﮯ ﮰ ﮱ
ﯓ ﯔ ﯕ
ﯖ
ﯗ ﯘﯙ ﯚ
ﯛ ﯜ ﯝ
ﯞ
(2.208)
“Ey iman gətirənlər! İslamı bütövlükdə qəbul edin və şeytanın addım izləri ilə
getməyin. Şübhəsiz ki, o, sizə açıq-aydın düşməndir”.
Fövqəluca
Allah möminlərə İslamı bütövlükdə qəbul etməyi, dinin bütün hökmlərini yerinə
yetirməyi və onların hətta bəzilərindən belə boyun qaçırmamağı əmr edir. Müsəlman
özünü, öz istəklərini ilahiləşdirən, Allahın hökmləri onun istəklərinə uyğun gəldikdə
onları yerinə yetirən, istəklərinə uyğun gəlmədikdə isə onları rədd edən şəxslərə
bənzətməməlidir. Müsəlman öz istəklərini dinin tələblərinə tabe etməli və gücü
çatdığı bütün saleh əməlləri həyata keçirməlidir. Əgər o, hökmlərin bir hissəsini
yerinə yetirməyi bacarmırsa, onda ilk imkan yaranan kimi onları qətiyyətlə
icra etmək niyyətində olmalı və öz niyyəti sayəsində etmədiklərinin yerini
doldurmalıdır.
İnsan
şeytanın yolundan dönmədikcə İslamı bütövlüklə qəbul etməyi bacarmayacağına görə,
Fövqəluca Allah möminlərə günahlar və xətalar törədərək şeytanın ayaq izləri ilə
addım atmağı qadağan etmişdir, axı şeytan – bəşəriyyətin aşkar düşməni –
insanlara ancaq alçaqlıq və qınanılan hərəkətlər törətməyi təlqin edir və
onları, onlara zərər verən nə varsa, ona dəvət edir. Lakin insan səhv və
yanlışlıqlardan azad olmadığı bacarmadığı üçün Fövqəluca Allah sonra belə
buyurur:
ﯟ ﯠ
ﯡ ﯢ ﯣ
ﯤ ﯥ ﯦ
ﯧ ﯨ ﯩ
ﯪ ﯫ
(2.209) “Sizə açıq-aydın dəlillər gəldikdən
sonra yoldan çıxsanız, bilin ki, Allah Qüdrətlidir, Müdrikdir”.
Əgər siz
bilik əldə etdikdən və möhkəm əqidə sahibi olduqdan sonra səhvə yol versəniz və
günah işləsəniz, onda bilin ki, Rəbbiniz – Qüdrətli və Müdrikdir.
Bu vəhy səhvlərə
və günahların törədilməsinə qarşı sərt xəbərdarlıqdan ibarətdir. Burada Allah
Öz Qüdrətini ilahi Müdrikliyi ilə bağlayır. İnsan günah işlədirsə, Allah onu Öz
Qüdrəti sayəsində sarsıdır və Öz Müdrikliyinə müvafiq olaraq cəzaya uğradır,
çünki ilahi müdrikliyi itaətsizlik göstərənləri və cinayətkarları cəzalandırmağı
tələb edir. Bu sərt və qorxunc xəbərdarlıqdan adamın ürəyi üzülür və yer
ayağının altından qaçır.
ﯬ ﯭ
ﯮ ﯯ ﯰ
ﯱ ﯲ ﯳ
ﯴ ﯵ ﯶ ﯷﯸﯹ ﯺ
ﯻ ﯼﯽﯾ
(2.210)
“Yoxsa onlar ancaq onu gözləyirlər ki, Allah bulud kölgəsində mələklərlə
birlikdə gəlsin və iş bitmiş olsun? Bütün işlər Allaha qaytarılacaqdır”.
Doğrudanmı
yer üzündə fitnə-fəsad yayan və şeytanın ayaq izləri ilə gedən və Allahın hökmlərinə
saymazyana yanaşan günahkarlar, insanların etdikləri əməllərinə görə əvəz
alacaqları Qiyamət gününün gələcəyini gözləmirlər? Həmin günün dəhşətləri və bədbəxtlikləri
zalımları rahatlıqdan məhrum edəcək, şiddətli intiqam isə günah əməllər yayan
insanları hər tərəfdən mühasirəyə alacaqdır. Həmin gün Fövqəluca Allah səmaları
bükəcək və yeri dümdüz edəcək. Göy cisimləri töküləcək, Günəş və Ay qatlanacaq.
O vaxt mələklər göydən enəcəklər və yerin məxluqları onları hər tərəfdən əhatə
edəcəklər. Bundan sonra Öz qulları üzərində ədalətli məhkəmə qurmaq üçün
Xeyirxah və Fövqəluca Allah buludların kölgəsində aşağı enəcəkdir.
Həmin gün
Tərəzi qurulacaq və əməl dəftərləri açılacaq, bax onda xoşbəxt möminlərin üzü
işıqlanacaq, bədbəxt günahkarların üzü isə qaralacaq. Möminlər cinayətkarlardan
ayrılacaq və onlardan hər biri etdikləri əməllərinə görə əvəzini alacaqlar. Bax
onda zalımlar öz barmaqlarını çeynəməyə başlayacaqlar, axı onlar başa düşəcəklər
ki, özlərini nəyə məhkum etmişlər.
Bu və buna
bənzər digər ayələr, Allahın Özünün Özünü səciyyələndirdiyi və Allahın
Elçisinin (s.ə.s.) Onu səciyyələndirdiyi istiva etmə, enmə, zahir olma və digər
sifətlərini Sünnə və camaat əhlinin qəbul etməkdə haqlı olduqlarını təsdiq
edir. Onlar bu sifətlərin aydın mənalarını Allahın böyüklüyünə və kamilliyinə
uyğun formada qəbul edərək, Onun sifətlərini yaratdıqlarının keyfiyyətlərinə bənzətmir,
onları təhrif etmir və mənadan məhrum etmirlər. Onlar özlərini, Allahın ilahi
sifətlərini inkar edən, Quran ayələrini ağılları əsasında şərh edən cəhmiyyəçilərə,
mötəzilələrə, əşarilərə və başqa bidətçilərə bənzətmirlər. Belə təfsirlər
Allahın Özünün nazil etdiyi etibarlı dəlillərə əsaslanmır və Allahın və Onun
Elçisinin (s.ə.s.) haqqı sadə üsulla izah edə bilmədiklərini zənn edirlər və əslində
demək istəyirlər ki, Onun əsil sifətləri haqqında bilmək ancaq idrak əsasında təfsir
etməklə mümkündür.
Lakin bu
bidətçilər öz doğruçuluqlarını etibarlı müqəddəs mətnlərlə sübut etməyi
bacarmırlar. Bundan əlavə, onlar hətta inandırıcı məntiqi dəlillərə də malik
deyillər.
Müqəddəs mətnlərə
gəldikdə isə, ağıla əsaslananlar da etiraf edirlər ki, Quran və Sünnənin müqəddəs
mətnlərinin aydın və hətta aşkar mənası Sünnə və camaat əhlinin baxışlarının
xeyrinə dəlalət edir. Onlar həmçinin etiraf edirlər ki, onların yanlış
baxışlarını izah etmək üçün mətnlərin aydın mənalarını inkar etmək və əlavələr
və azaltmalar etmək yolu ilə dəyişmək lazımdır. Şübhəsiz ki, bu hal qəlbində
heç olmazsa bir qətrə iman olan insanı qane edə bilməz.
Məntiqi dəlillərə
gəldikdə isə, sağlam ağıl yuxarıda qeyd olunan ilahi sifətləri inkar edə bilməz.
Əksinə, sağlam ağıl sübut edir ki, hərəkət qabiliyyəti hərəkətsizlikdən daha
kamil bir keyfiyyətdir və Allahın əməlləri Onun ilahi mahiyyəti və Onun məxluqları
ilə bağlıdır. Kamillik ancaq belə ola bilər və əgər ağıla əsaslanan kəslər zənn
edirlərsə ki, Allahın sifətlərinin etirafı Allahı Onun yaratdıqlarına
oxşatmalıdır, onda biz deməliyik ki, Allahın sifətlərinin müzakirəsi Allahın
mahiyyətinin müzakirəsinə bənzədilməlidir. Əgər Allah mahiyyətə malikdirsə, və
o, məxluqların mahiyyətinə oxşamırsa, onda Onun məxluqların keyfiyyətlərinə
oxşamayan sifətlərə malik olmasında da heç bir qəribəlik olmamalıdır. Allahın
sifətləri Allahın mahiyyəti ilə bağlı olduğu kimi, məxluqların keyfiyyətləri də
onların mahiyyəti ilə bağlıdır. Bu isə o deməkdir ki, Allahın sifətlərinin qəbul
edilməsi Allahın məxluqlarına oxşaması demək deyildir.
Biz həmçinin
Allahın bəzi sifətlərini qəbul edib, bəzilərini inkar edən və ya Allahın
adlarını qəbul edib, Onun sifətlərini inkar edən hər bir kəsə bildirməliyik ki,
daha məntiqli olardı ki, ya Allahın bütün ad və sifətlərini qəbul edəsən, ya da
Onun bütün ad və sifətlərini inkar edəsən, amma bu halda insan aləmlərin Rəbbinin
özünü inkar etməli olacaq. Əgər o, bəzi adları və sifətləri qəbul edib digərlərini
inkar edirsə, onda onun baxışları ziddiyyətlidir. Əgər o, ad və sifətlərin bəzilərini
qəbul və bəzilərinin inkarını hansı əsaslara istinadla etdiyini sübut etməyə cəhd
göstərərsə, buna müyəssər ola bilməyəcəkdir. O, deyə bilər ki: “Mən Allahın
Onu məxluqlarına bənzətməyən sifətlərini qəbul edirəm”. Belə olduqda, Sünnə əhli
ona etiraz edərək deməlidir: “Biz hesab edirik ki, ağıla istinad edənlərin
ilahi sifətləri inkar etmələri Allahın Öz yaratdıqlarına oxşarlığını nəzərdə
tutur”. Əgər o desə ki: “Mən hesab edirəm ki, bu sifətlərin qəbul edilməsi
Allahın məxluqlarına oxşadığını bildirir” – onda Allahın bütün sifətlərini
inkar edən hər hansı bidətçi ona belə etiraz edə bilər: “Mən isə hesab edirəm
ki, sənin Allahın bəzi sifətlərini qəbul etməyin Allahı yaratdıqlarına oxşatmaq
deməkdir”. Əgər o, Allahın bütün ilahi sifətlərini inkar edən bidətçilərin
etirazına cavab verərsə, onda Sünnə əhli eyni qayda ilə onun etirazına cavab
verərlər.
Bir sözlə,
əgər insan Quran və Sünnənin təşviq etdiyi müddəaları inkar edirsə, onun öz
iddiaları təzadlı olur. Onlar nə müqəddəs mətnlər və nə də məntiqi dəlillərlə təsdiq
olunmur. Əksinə, onlar sağlam düşüncə və Allahın vəhyi ilə ziddiyyət təşkil
edirlər.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘﭙ ﭚ
ﭛ ﭜ ﭝ
ﭞ ﭟ ﭠ
ﭡ ﭢ ﭣ
ﭤ ﭥ ﭦ
(2.211)
“İsrail oğullarından soruş ki, Biz onlara nə qədər aydın dəlillər göndərdik.
Allahın nemətini əldə etdikdən sonra onu dəyişdirənlərə Allah şiddətli cəza
verəcəkdir”.
Allah
İsrail oğullarına haqqı təsdiq edən və Allahın elçilərinin gerçəkliyini sübuta
yetirən çoxlu möcüzələr nümayiş etdirir. Onlar həmin əlamətlərin həqiqiliyinə əmin
olub mənalarını başa düşmüşdülər, lakin bu lütfkarlığına görə
Allahı tərifləməkdən boyun qaçırdılar. Bundan başqa, onlar bu möcüzələrə iman gətirməyib,
Rəbbin xeyirxahlığına naşükürlüklə cavab verdilər. Onlar Onun cəzasına layiq
görülərək mükafatından məhrum oldular.
Fövqəluca
Allah göstərilən lütfkarlığa görə nankorluğu mübadilə adlandırdı, çünki əgər
Allah insana maddi və mənəvi nemətlər verməklə ona xeyirxahlıq etdikdə, o, isə
bu lütfün əvəzində minnətdarlıq etməkdən boyun qaçırdaraq öz vəzifəsini yerinə
yetirmədikdə, belə insan hökmən Allahın mərhəmətindən məhrum olar və onun
yerini küfr və itaətsizlik tutar. Əgər insan Allaha minnətdarlığını bildirsə və
öz vəzifələrini yerin yetirsə, onda o, ona bəxş edilmiş nemətləri qoruyub
saxlayar və Fövqəluca Allah, ola bilsin, onları hətta artırar da.
ﭧ ﭨ
ﭩ ﭪ ﭫ
ﭬ ﭭ ﭮ ﭯﭰ ﭱ
ﭲ ﭳ ﭴ ﭵﭶ ﭷ
ﭸ ﭹ ﭺ
ﭻ ﭼ ﭽ
(2.212) “Dünya həyatı kafirlər üçün gözəlləşdirildi.
Onlar iman gətirənləri məsxərəyə qoyurdular. Halbuki müttəqilər Qiyamət günü
onlardan üstün olacaqlar. Allah istədiyi kəsə hesabsız ruzi verər”
Fövqəluca
Allah bildirir ki, Allaha, Onun ayələrinə və Onun elçilərinə iman gətirməkdən
boyun qaçıran və Onun dininin qanunlarına riayət etməyən kafirlər dünya həyatı
ilə yoldan çıxarılmışlar. Dünya həyatı onların gözləri qarşısında və qəlbində
gözəl göstərilir. Onlar dünya həyatından məmnundurlar və ona böyük ümidlər bəsləyirlər.
Onların arzuları, düşüncələri və əməlləri onunla bağlanmışdır. Onlar bu
dünyanın nemətlərini əldə etmək xatirinə ona can atır və ciddi-cəhdlə
çalışırlar. Onlar yerə məxsus sərvəti bütləşdirir, onların nəzər nöqtəsini bəyənənlərə
hörmət bəsləyir, möminlərə isə nifrət edirlər. Onlara istehza edir və deyirlər:
“Doğrudanmı bizim hamımızın arasında Allah ancaq bunlara lütfkarlıq etmişdir?”
Bu rəftarın
səbəbi – bu dünyanın sınaq və azdırma məskəni olmasını anlamayan kafirlərin
düşüncəsizliyidir; dünya həyatının ağır yükü möminlərin qismətinə düşdüyü
kimi, kafirlərin də qismətinə düşür. Lakin möminə bədbəxtlik üz verəndə o, səbir
edir və mükafat alacağına ümid bəsləyir və Allah da, onun imanına və göstərdiyi
səbirliliyinə görə, onun taleyini yüngülləşdirir, halbuki başqa insanlar üçün
bu yüngülləşdirilmə baş vermir. Ən vacib olan odur ki, insan (bu minvalla) əbədi
dünyada əsil üstünlük qazanır və buna görə də Fövqəluca Allah buyurur ki, Qiyamət
günü təqvalı möminlər kafirlərdən uca olacaqlar.
Allah xofu
olan qullar yüksək pillələrə qalxacaq və hər cür nemətdən, gözəllikdən və
könülaçan şeylərdən istifadə edərək ləzzət alacaqlar. Kafirlər isə Cəhənnəmin
müxtəlif pillələrində cəzalandırılacaq, alçaldılacaq və orada onların qisməti
sonu olmayan əbədi bədbəxtlik olacaqdır. Beləliklə, bu ayə möminlərə təskinlik
verdiyi halda, kafirlərə əbədi zülmə məhkum olunacaqları barədə öncədən xəbərdarlıq
edir.
Məxluqların
bu dünyada və Axirətdə Allahın qədərinə və iradəsinə uyğun olaraq səadətə nail
olduqları üçün, Fövqəluca Allah sonra bildirir ki, O, istədiyi kəsə hesabsız sərvət
verir. Yer üzündə olan var-dövlət möminlərə də, kafirlərə də qismət olur. Lakin
mənəvi sərvət - əsil bilik, həqiqi iman, Allaha məhəbbət, Onun qarşısında qorxu
hissi keçirmək və Ona ümid bəsləmək və habelə digər gözəl keyfiyyətlər – təkcə
Allahın sevimli bəndələrinə nəsib olur.
ﭾ ﭿ
ﮀ ﮁ ﮂ ﮃ
ﮄ ﮅ ﮆ
ﮇ ﮈ ﮉ
ﮊ ﮋ ﮌ
ﮍ ﮎ ﮏ ﮐﮑ ﮒ
ﮓ ﮔ ﮕ
ﮖ ﮗ ﮘ
ﮙ ﮚ ﮛ
ﮜ ﮝ ﮞﮟ ﮠ
ﮡ ﮢ ﮣ
ﮤ ﮥ ﮦ
ﮧ ﮨ ﮩﮪ ﮫ
ﮬ ﮭ ﮮ
ﮯ ﮰ ﮱ
ﯓ
(2.213) “İnsanlar tək bir millət idi. Allah onlara
müjdə verən və qorxudan peyğəmbərlər göndərdi, onlarla birlikdə haqq olan
Kitab nazil etdi ki, insanlar arasında onların ixtilafa düşdükləri şeylərə dair
hökm versin. Halbuki kitab verilmiş şəxslər özlərinə açıq-aydın dəlillər
gəldikdən sonra aralarındakı paxıllıq üzündən ixtilafa düşdülər. Allah isə Öz
izni ilə iman gətirənləri ixtilafda olduqları məsələlərdə haqqa yönəltdi.
Allah istədiyini düz yola yönəldər”.
Bütün bəşəriyyət
küfrə etiqad edirdi, azğınlıq içində çaşıb qalmış və xoşbəxtlikdən məhrum
olmuşdu. İnsanların nuru və imanı əldən getmişdi, lakin Fövqəluca Allah Öz rəhmini
göstərərək, onlara müjdə aparan və qullarını xəbərdar etməklə çəkindirən elçilərini
göndərir. Onlar Allaha itaət edənlərə onlara nəsib olacaq xeyirli qismət,
fiziki və mənəvi qüvvə, bəxtəvər həyat və saleh əməllərin meyvələri haqqında
müjdə verirlər. Ən başlıcası isə, onların insanlara Allahın razılığı və Cənnət
bağları haqqında xəbər vermələri idi. Allaha itaətsizlik göstərənləri isə elçilər
maddi məhrumiyyətlər, zəiflik, alçalma, dözülməz həyat, habelə itaətsizliyin
və etinasızlığın digər pis nəticələri haqqında xəbərdarlıq edirlər. Ən
başlıcası isə onları Allahın qəzəbi və Cəhənnəmin odu barədə xəbərdar edirdilər.
Allah göndərdiyi
peyğəmbərləri ilə gerçək hekayətlərin və ədalətli hökmlərin əks olunduğu
Kitablar da nazil etmişdi. Bu Kitablarda təcəssümünü tapmış bütün vəhylər həqiqət
və doğru idi, onlar dinin əsas və ikinci dərəcəli məsələləri üzrə istənilən
mübahisəni həll edirdilər. Məhz buna görə, hər hansı ixtilaflar və ziddiyyətlər
baş verəndə müsəlmanlar Allahın məhkəməsinə, Onun Elçisinə (s.ə.s.) müraciət
etməlidirlər, çünki Allahın Kitabı və Onun Elçisinin (s.ə.s.) Sünnəsi istənilən
ziddiyyətləri həll edə bilməsəydi, onda Fövqəluca Allah Öz qullarına məsələlərinin
həll edilməsi üçün onlara müraciət etmək əmri verməzdi.
Fövqəluca
Allah Kitab əhlinə əta edilmiş və Müqəddəs Kitabların nazil edilməsindən və onları Allahın vəhyləri ətrafında
birləşməyə yönəltməkdən ibarət olan böyük lütfkarlığını xatırlatdıqdan sonra,
bildirir ki, Kitab əhli ədalətsiz davrandılar və çoxsaylı ziddiyyətlərə düçar
oldular. Onlar bütün insanlardan əvvəl tərəfini saxlamalı olduqları Kitaba
münasibətlərində müxtəlif mövqelər tutdular. Onlar aydın ayələri və təkzibolunmaz
dəlilləri biləndən və onların həqiqiliyinə əmin olandan sonra bu mövqelər
yarandı və buna görə onlar dərin azğınlığa düçar oldular. Fövqəluca Allah isə
ancaq müsəlmanları düz yola yönəltdi və Kitab əhlinin bir-biriləri ilə barəsində
mübahisə etdikləri və zəlalətə düşdükləri haqqı onlara izah etdi. Allah Öz iradəsi
ilə haqqı müsəlmanlara izah edərək onların taleyini asanlaşdırdı və onlara rəhm
etdiyini göstərdi.
Fövqəluca
Allah doğru yolu istədiyinə göstərir. O, doğru yola tamamilə bütün məxluqatı dəvət
edərək, ali ədalət nümunəsi nümayiş etdirir və haqqı insanların nəzərinə
çatdıraraq onları özlərini doğrultmaq imkanından məhrum edir ki, deməsinlər:
“Bizə müjdə gətirənlər və öyüd-nəsihət verənlər gəlməmişdilər!” Lakin Allah
doğru yola ancaq Özünün seçilmiş qullarını yönəltmiş, onlara nemət bəxş etmiş və
kömək göstərmişdir. Xeyirxah və Fövqəluca Allah bu qullarına Öz lütfünü əta
etmiş, bütün qalanları ilə isə Öz ədaləti və müdrikliyinə əsaslanaraq rəftar
etmişdir.
ﯔ ﯕ
ﯖ ﯗ ﯘ
ﯙ ﯚ ﯛ
ﯜ ﯝ ﯞ ﯟﯠ ﯡ
ﯢ ﯣ ﯤ
ﯥ ﯦ ﯧ
ﯨ ﯩ ﯪ
ﯫ ﯬ ﯭﯮ ﯯ
ﯰ ﯱ ﯲ
ﯳ ﯴ
(2.214)
“Yoxsa siz elə güman edirdiniz ki, sizdən əvvəlkilərin başına gələnlər sizin
başınıza gəlmədən Cənnətə daxil olacaqsınız? Onlara elə sıxıntı və xəstəlik üz
vermiş, elə sarsılmışdılar ki, hətta Peyğəmbər və onunla birlikdə olan möminlər
də: “Allahın köməyi nə vaxt gələcək?” – deyirdilər. Həqiqətən, Allahın
köməyi yaxındır”.
Xeyirxah və
Fövqəluca Allah bu ayə ilə xəbər verir ki, qullar, onlardan əvvəlki nəsillər
sınaqdan keçirildikləri kimi, hökmən firavanlıqla, bədbəxtliklə və ya çətinliklərlə
imtahana çəkiləcəklər. Bu, Allahın müəyyən etdiyi qanundur, həmişə qüvvədə
qalır və dəyişikliyə uğramır. Əgər insan dini əqidəyə malikdirsə və Allahın
qanunlarına riayət edirsə, onda o, hökmən bu sınaqdan keçməlidir və əgər o, bu
yolda qarşıya çıxan çətinliklərə baxmadan Allahın hökmlərini səbirlə yerinə
yetirirsə, onda o, əsil mömindir və ən yüksək səadətə və əzəmətə nail
olacaqdır. Yox, əgər o, insanların onu yoldan çıxarmasını Allahın cəzası kimi qəbul
edirsə və fəlakətlər və çətinliklər üzündən düz yoldan dönürsə, əgər sınaqlar
onu müəyyən olunmuş yolla getməyə mane olursa, onda onun imanlı olması iddiası
yalandır. İman gözəl sözlər, təmtəraqlı istəklər və boş ifadələr üzərində
qurulmamışdır – o, insanın əməlləri və fəaliyyəti ilə ya təsdiq olunur, ya da
inkar edilir.
Fövqəluca
Allah bildirir ki, əvvəlki insanların nəsillərini də səfalət və cismani xəstəliklər
bürüyərdi. Onları ölümlə, sürgünlə, əmlakından məhrum etməklə və sevgilisinin
qətli ilə təhdid edərdilər və bəzən çətinliklər o qədər dözülməz olurdu ki,
möminlər hətta Allahın köməyinin gecikdiyini güman edirdilər, halbuki onlar
onun gələcəyinə qəti əmin idilər. Fövqəluca Allah vəziyyətin yüngülləşdirilməsini
çətinliklərdən sonra nazil etdiyinə görə, köməyini sıxıntılı vəziyyətdə
qalanlara göstərir. Allah ayədə xəbər verir ki, Allahın köməyi yaxındır.
Öz vəzifəsini
yerinə yetirən hər bir kəs labüd olaraq sınaqlarla rastlaşır və onlar hər dəfə
daha mürəkkəb və daha ciddi forma kəsb edir. Əgər o, layiqincə səbirlilik göstərib,
öz vəzifələrini yerinə yetirməkdə davam edirsə, onda belə sınaqlar onun üçün
nemətə çevrilir, çətinliklər isə əmin-amanlıq və rahatlıqla əvəz olunur. O, öz
düşmənləri üzərində qələbə çalır və qəlbinin əziyyət çəkdiyi xəstəliklərindən şəfa
tapır. Bu barədə Fövqəluca Allah buyurur: “Yoxsa elə güman edirdiniz ki,
Allah içərinizdən cihada çıxanları və səbir edənləri bəlli etmədən siz Cənnətə
daxil olacaqsınız?” ( Ali-İmran, 3/142).
“Əlif.
Ləm. Mim. İnsanlar elə güman edirlər ki, təkcə: “İman gətirdik!” – demələri ilə
onlardan əl çəkiləcək və onlar imtahan edilməyəcəklər? Biz onlardan öncəkiləri
də sınaqdan keçirmişdik. Sözsüz ki, Allah doğru danışanları da, yalançıları
da aşkara çıxardacaqdır” (Ənkəbut,
29/1-3).
Bir sözlə,
insan sınaq zamanı özünü ya böyüklük qazanmağa, ya da alçaldılmağa düçar edir.
ﯵ ﯶ ﯷﯸ ﯹ
ﯺ ﯻ ﯼ
ﯽ ﯾ ﯿ
ﰀ ﰁ ﰂ ﰃﰄ ﰅ
ﰆ ﰇ ﰈ
ﰉ ﰊ ﰋ
ﰌ ﰍ
(2.215) “Səndən Allah yolunda nə verəcəklərini
soruşurlar. De: “Verəcəyiniz hər bir xeyir valideynlərə, qohum-əqrəbaya, yetimlərə,
kasıblara və müsafirlərə aiddir. Siz nə yaxşılıq edirsinizsə, şübhəsiz ki,
Allah onu bilir”.
Adamlar
Muhəmməd Peyğəmbərdən (s.ə.s.) soruşurdular ki, onlar nəyi sədəqə verməlidirlər
və sədəqə kimə verilməlidir. İstənilən böyük və ya kiçik sədəqələr ilk növbədə
valideynlərə verilməlidir, çünki onlar hamıdan çox yaxşı münasibət bəslənilməyə
layiqdirlər və insan hamıdan çox məhz onlara borcludur. Valideynlərə yaxşılıq
etmək – hər bir müsəlmanın vəzifəsidir və valideynlərə itaətsizlik göstərmək qəti
qadağandır. Onlara maddi yardım göstərmək valideynlərə bəslənən yaxşı münasibətin
ən üstün göstəricisidir, onlara belə kömək göstərilməsindən boyun qaçırılması
isə, onlara edilə biləcək hörmətsizliyin ən dəhşətli təzahürüdür. Bu isə o deməkdir
ki, zəngin adam öz valideynlərini maddi cəhətdən təmin etməlidirlər.
Onların
ardıyca maddi yardım almaq haqqına yaxın qohumlar, özü də onların hüququ
qohumluğun dərəcəsi və maddi vəziyyətləri ilə müəyyən edilir. Əgər bir adam
qohumuna maddi yardım edirsə, bu onun üçün həm sədəqə və həm də qohumluq əlaqələrinin
saxlanması kimi hesab olunur.
Sədəqə həmçinin
yetimlərə, yəni, ailə başçısından məhrum olan azyaşlı uşaqlara verilməlidir. Adətən
belə uşaqlar ehtiyac içində olurlar, axı onlar özlərini dolandırmağı hələ
bacarmırlar və onları dolandırmaq üçün qazanc gətirən şəxsi itirmişlər. Buna
görə, yetimlərə yardım etmək hökmü, Öz qullarına Allahın mərhəmətini və rəhmini
göstərməsindən irəli gəlir.
Sədəqə,
ehtiyacın miskinləşdirdiyi və alçaltdığı kasıblara da verilməlidir. Müsəlmanlar
onlara maddi kömək göstərməlidirlər ki, onlar zəruri olan şeyləri əldə edə
bilsinlər və ehtiyac duymasınlar.
Sədəqə,
yad ölkəyə düşmüş və maddi vəsaitlərindən məhrum olmuş müsafirlərə də verilməlidir.
Belə insanları hər şeylə təmin etmək lazımdır ki, onlar öz yollarına davam edə
bilsinlər.
Fövqəluca
Allah bir neçə dərəcələrdən olan və daha çox ehtiyac duyan insanlara sədəqə
verməyi konkret olaraq yad etdiyinə görə, O, sonra geniş mənalı bir vəhy nazil
edir və bəyan edir ki, sadalanan dərəcələrdən ehtiyacı olanların və digər insanların
xeyrinə verilən hər hansı sədəqə və hər hansı yaxşı əməllər və bəxşişlər, haqlı
olaraq xeyirxah əməl hesab edilənlər, Allaha çox gözəl məlumdur. O, bu əməlləri
unutmur və onlara görə qullarını hökmən mükafatlandıracaqdır, özü də bu
mükafatların ölçüsü onların niyyəti və səmimiyyətindən, sədəqənin ölçüsündən,
insanların onlara ehtiyacından, onların vaxtında verilməsindən və
faydalılığından asılı olacaqdır.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖﭗ
ﭘ ﭙ ﭚ
ﭛ ﭜ ﭝ ﭞﭟ ﭠ
ﭡ ﭢ ﭣ
ﭤ ﭥ ﭦﭧ ﭨ
ﭩ ﭪ ﭫ ﭬ ﭭ
(2.216) “Sizin xoşunuza gəlməsə də, cihad sizə
vacib edildi. Ola bilsin ki, sevmədiyiniz bir şey sizin üçün xeyirli,
sevdiyiniz bir şey isə sizin üçün zərərli olsun. Allah bilir, siz isə bunu bilmirsiniz”.
Bu ayə
özündə Allah yolunda hökmən döyüşmək hökmünü ifadə edir, hərçənd əvvəllər
möminlərə döyüşlərdən çəkinmək əmr olunmuşdu, çünki o vaxt onlar zəif idilər və
belə sınaqlara davam gətirə bilməzdilər. Peyğəmbər (s.ə.s.) Mədinəyə hicrət
etdikdən sonra müsəlmanların sayı artdı və onlar möhkəmləndilər. Ancaq bu halda
Fövqəluca Allah kafirlərlə döyüşməyi əmr edir və bildirir ki, döyüş əməliyyatlarında
iştirak etmək insanın qəlbinə xoş gəlmir, çünki müharibə böyük çətinliklərlə və
məhrumiyyətlərlə bağlıdır. O, insanları təhlükəyə məruz qoyur və çoxlu ölümlərə
bais olur. Amma buna baxmayaraq, müqəddəs müharibə mütləq səadətdir, çünki
möminlərə ən böyük mükafat qazandırır, onları əzabverici cəzadan xilas edir,
onların düşmənlərin öhdəsindən gəlməsinə və qənimət əldə etməsinə imkan
yaradır, çoxlu digər faydalar verir ki, bunlar onun mənfi tərəflərindən dəfələrlə
üstündür.
Sonra Fövqəluca
Allah buyurur ki, bəzən insanlar, həqiqətdə onlara zərər verən şeyi sevirlər.
Bu, müqəddəs müharibədə iştirak etməkdən boyun qaçırmağa və rahat həyatdan zövq
almaq arzusuna aiddir. Cihaddan boyun qaçırmaq böyük müsibətdir, çünki belə müsəlmanlar
Allahın yardımından məhrum olur və düşmənlərə İslam və onun tərəfdarları üzərində
qələbə çalmağa imkan verir. Onlar özlərini alçaldılmaya və namussuzluğa məhkum
edir, ən böyük mükafatdan məhrum edir və amansız cəzaya məruz qoyurlar.
Bu vəhy, dini hökmlərin mütləq xoşbəxtlik
olduğunu bildirən ümumi qaydalardan ibarətdir. Bununla yanaşı, onların icra
edilməsi insanlar üçün ağır da olsa (insan üçün istirahət etmək və əylənmək
daha xoşdur), onların yerinə yetirilməsindən boyun qaçırmaq, mütləq bədbəxtlikdir.
Yer üzündəki hadisələrə nəzər saldıqda isə, onların heç də hamısı mütləq xoşbəxtliyi
əks etdirmir, hərçənd əksər hallarda Allahın dindar qulu qarşısına qoyduğu məqsədə
nail olmağı arzulayır, lakin Allah, bir sıra səbəblər üzündən, ona, niyyətinə
çatmağa imkan vermir və belə olduqda, baş verənlər onun üçün nemət olur. Belə
bir şəraitdə insan Rəbbinə minnətdarlığını bildirərək həmd etməli və gözləmədiyi
halda hadisələrin belə dönüşünün onun üçün ən xeyirli olduğuna şəkk gətirməməlidir,
çünki Fövqəluca Allah Öz quluna onun özündən daha çox can yandırır və Allah ona
daha çox xeyir gətirə biləcəyi üçün, ona məhz nəyin daha faydalı olacağını
yaxşı bilir. Allahın bildiyini insanlar bilmir və buna görə onlar Onun təyin
etdiyi qədərə, onları sevindirməsindən və ya kədərləndirməsindən asılı
olmayaraq, itaət etməlidirlər.
ﭮ ﭯ
ﭰ ﭱ ﭲ ﭳﭴ ﭵ
ﭶ ﭷ ﭸﭹ ﭺ
ﭻ ﭼ ﭽ
ﭾ ﭿ ﮀ
ﮁ ﮂ ﮃ
ﮄ ﮅ ﮆ ﮇﮈ ﮉ
ﮊ ﮋ ﮌﮍ ﮎ
ﮏ ﮐ ﮑ
ﮒ ﮓ ﮔ
ﮕ ﮖﮗ ﮘ
ﮙ ﮚ ﮛ
ﮜ ﮝ ﮞ
ﮟ ﮠ ﮡ
ﮢ ﮣ ﮤ ﮥﮦ ﮧ
ﮨ ﮩﮪ ﮫ
ﮬ ﮭ ﮮ
(2.217)
“Səndən haram ayda vuruşmaq barəsində soruşurlar. De: “Bu ayda vuruşmaq böyük
günahdır. Lakin Allah yolundan sapdırmaq, Onu inkar etmək, Məscidülharama
buraxmamaq və onun sakinlərini oradan çıxartmaq Allah yanında daha böyük
günahdır. Fitnə isə qətldən də böyük günahdır”. Onlar bacarsalar, sizi
dininizdən döndərənə qədər sizinlə vuruşmaqdan əl çəkməyəcəklər. Sizlərdən hər
kim dinindən dönüb kafir olaraq ölsə, onun əməlləri dünyada və Axirətdə puça
çıxar. Onlar Od sakinləridir və orada əbədi qalacaqlar”.
Əgər Allah
yolunda döyüşmək hökmünün mənası ümumi olsaydı, onda o, hətta haram aylara da
aid edilərdi, lakin Fövqəluca Allah onu dəqiqləşdirərək, haram ayları üçün bir
istisna hal edir.
İslam
alimlərinin əksəriyyəti belə hesab edirdilər ki, haram aylarda döyüşməyin
qadağan olması, müsəlmanlar müşriklərlə, harada rastlaşmalarından asılı
olmayaraq, onlarla döyüşməlidirlər hökmü ilə ləğv edilmişdi. Amma bir sıra şərhçilər
belə sayırdılar ki, bu qadağa ləğv edilməmişdir, çünki ümumi məna daşıyan müqəddəs
mətnlər, konkret mənalı mətnlər nəzərə alınmaqla, dəyərləndirilməlidir. Müqəddəs
müharibə aparmaq haqqında hökm ümumi əmrdir, şərh etdiyimiz ayə isə onu konkretləşdirir
və buna görə haram aylarında döyüşün haram edilməsi bu ayların özəlliklərindən
biridir. Bundan başqa, o, bu özəlliklərin ən mühümlərindəndir.
Deyilənlərin
hamısı döyüş əməliyyatlarının haram aylarda başlamasına aiddir. Əgər müsəlmanlar
bu dövrdə müdafiə olunmağa məcbur edilsələr, belə də etməlidirlər, çünki düşmənin
basqınına hətta Məscidülharam ərazisində cavab verməyə icazə vardır.
Bu ayə
Abdullah b. Cəhşin komandanlığı altında təşkil olunmuş döyüş səfəri ilə əlaqədar
nazil edilmişdi. Bu döyüş səfərində müsəlmanlar Əmr b. Hadramini öldürmüş və
onun bütün əmlakını ələ keçirmişdilər. Ənənəyə uyğun olaraq, bu rəcəb ayında
baş vermişdi və ərəblər müsəlmanları haram ayda vuruşduqlarına görə qınamağa
başlamışdılar. Amma onların məzəmməti qətiyyən ədalətli deyildi, axı onlar özləri
o qədər çoxsaylı əxlaqsız cinayətlər törətmişdilər ki, onların hər biri öz
ağırlığına görə qınadıqları möminlərin əməlini üstələyirdi.
Fövqəluca
Allah onların bu törətdiklərini sadalayır və bildirir ki, məhz müşriklər Allah
və Onun Elçisinə (s.ə.s.) iman gətirənlərə qarşı maneələr yaradırdılar. Məhz
onlar möminləri yoldan çıxarır, onları əsil dindən döndərməyə cəhd göstərir və
haram ayda, müqəddəs torpaqda açıq-aşkar kafirlik əməlləri törədirdilər.
Kafirlik özlüyündə ən dəhşətli cinayətdir. Haram ayda və müqəddəs torpaqda küfr
əməllərin baş verməsinə nə ad vermək olar?! Bununla yanaşı müşriklər müqəddəs ərazidə
yaşayan insanları Məscidülharamdan qovmuşdular. Onlar oradan Muhəmməd Peyğəmbəri
(s.ə.s.) də, onun səhabələrini də qovub çıxartmışdılar, halbuki onlar bu
torpaqda yaşamağa daha çox haqlıydılar. Qovduqdan sonra da onlara həcc ziyarətinə
gəlməyə icazə vermirdilər, halbuki Məscidülharamda yerli sakinlərlə gəlmələr
arasında heç bir fərq qoyulmur. Sadalanan əməllərin hər biri, haram ayda adam
öldürməkdən daha ağır günahdır. Sadalanan bütün cinayətlərin hamısını bir dəfəlik
törətmiş müşriklərə nə ad vermək olar?!
Bütün
deyilənlərdən aydındır ki, müşriklərin möminlərin ünvanlarına söylədikləri
ittihamları onların növbəti haqsız addımı və günahıydı.
Sonra Fövqəluca
Allah buyurur ki, kafirlər heç vaxt möminlərlə döyüşməkdən əl çəkməzlər. Onlar
möminlərlə onların var-dövlətini əllərindən almaq və ya özlərini də öldürmək
üçün vuruşmurlar. Onlar ona görə vuruşurlar ki, müsəlmanları dinlərindən
ayırsınlar, iman sahibi olduqdan sonra İslamdan dönüb kafir olsunlar, onlar da
şölələnən Alovun sakinləri arasına düşsünlər. Onlar öz məqsədlərinə çatmaq üçün
mümkün olan hər şeyi edirlər, lakin Allah dininin nurunun sönməsinə, bu, kafirləri
hiddətləndirsə də, imkan verməyəcəkdir.
Qeyd
etdiyimiz keyfiyyət, başqa əqidə sahibləri ilə onları dinindən döndərmək üçün
vuruşan bütün kafirlərə xas olan keyfiyyətdir. Xüsusilə bu, müxtəlif cəmiyyətlər
yaradan, bütün ölkələrə öz missionerlərini və həkimlərini göndərən, müxtəlif
xalqları öz dinlərinə döndərmək məqsədilə məktəblər açan, xalqların etiqad
etdikləri din haqqında şübhələr yayan yəhudilərə və xristianlara aiddir.
Biz müsəlmanlar
isə, böyük lütfkarlıq göstərmiş, onlar üçün ən şərəfli din seçmiş, imanlarını
kamil etmiş Fövqəluca Allahdan rica edirik ki, Öz qullarına rəhm etsin və
İslama layiqincə etiqad etmək üçün möminlərə kömək göstərsin. Biz Ondan xahiş
edirik ki, Onun nurunu söndürmək istəyənlərin hamısını yardımından məhrum
etsin, onların bəd əməllərini özlərinə qarşı çevirsin, haqq dini müdafiə etsin
və Öz sözünü şöhrətləndirsin.
Bu ayə, əvvəlkilərə aid olduğu kimi, bütövlükdə
indiki kafirlərə də aiddir. Fövqəluca Allah buyurur: “Şübhəsiz ki, kafir
olanlar insanları Allah yolundan sapdırmaq üçün öz mallarını sərf edirlər.
Onlar onu sərf edəcək, sonra bunun peşmançılığını çəkəcək, daha sonra isə məğlub
ediləcəklər...” (Ənfal, 8/36).
Sonra Fövqəluca
Allah buyurur ki, əgər insan İslamdan üz döndərib kafirliyi üstün tutsa və
kafir olaraq ölsə, onda onun əməlləri həm bu dünyada və həm də Axirətdə
faydasız olacaq. Bunun səbəbi isə, Allahın yaxşı əməlləri qəbul edərkən zəruri
olan bir şərtin olmamasıdır. Bu şərt – İslamın qəbuludur. Bu qəbildən olan
insan Cəhənnəm sakini olacaq və orada əbədi qalacaqdır.
Bu ayədən
aydın olur ki, kimsə dindən döndükdən sonra, yenə İslama qayıtmışsa və yaxud, əgər
o, öz günahlarında tövbə etmiş olarsa, onda onun əvvəllər etdiyi yaxşı əməllər
saxlanılır və hesaba alınır.
ﮯﮰﮱﯓﯔﯕﯖﯗ ﯘ
ﯙ ﯚ ﯛ ﯜﯝ ﯞ
ﯟ ﯠ ﯡ
(2.218)
“Həqiqətən də, iman gətirənlər, hicrət edənlər və Allah yolunda mübarizə aparanlardır.
Onlar Allahın mərhəmətinə ümid edirlər. Allah Bağışlayandır, Rəhimlidir”.
Xatırlanan
üç əməl xoşbəxtliyin rəhni və ibadətin əsasıdır və insanın onlara bağlılığı
sayəsində onun müvəffəqiyyətə nail olacağını və yaxud zərər çəkəcəyini müəyyən
etmək olar.
Bu əməllərdən
birincisi – faydası və üstünlüyünə şübhə edilməyən imandır. Xoşbəxt möminləri bədbəxt
kafirlərdən, Cənnət bağları sakinlərini isə Cəhənnəm əzabkeşlərindən fərqləndirən
əməllərə, ümumiyyətlə necə şəkk gətirmək olar? Əgər insan haqq din sahibidirsə,
Allah onun saleh əməllərini qəbul edir, yox əgər o, haqq dindən məhrumdursa,
onun nə tövbəsi, nə günahını yüngülləşdirən hərəkətləri, nə vacib olan yaxşı işləri,
nə də ki, könüllü sədəqələri qəbul olunur.
İkinci əməl
isə hicrətdir ki, bu ad altında, Fövqəluca Allahın razılığını əldə etmək
xatirinə, insanın sevdiyi və əziz saydığı bütün hər şeydən ayrılıb əl çəkmək nəzərdə
tutulur. Mühacir Allaha yaxınlaşmaq ümidi ilə və Onun dininə kömək göstərmək
üçün vətənini tərk edir, əmlakını atır, qohumları və sevdiyi insanlardan
ayrılır.
Üçüncü əməl
cihaddır. Cihad adı altında İslam düşmənləri üzərində üstünlük qazanmağa,
Allahın dininə kömək göstərməyə və İblisin məzhəbini darmadağın etməyə əzmlə
can atmaq nəzərdə tutulur. Cihad – yaxşı əməllərin ən yüksək pilləsidir və onun
əvəzi, ən gözəl əvəz olacaqdır. Cihad – müsəlman torpaqlarının genişlənməsi və
müşrikliyin yox olmasına kömək edən və müsəlmanların və onların əmlakının təhlükəsizliyini
təmin edən ən əsas amildir.
İnsan bu
üç əməli, onların mürəkkəbliyinə və ağırlığına baxmayaraq layiqincə yerinə
yetirdikdə, dinin qalan bütün hökmlərini daha yaxşı yerinə yetirir. Belə adamın
Allahın mərhəmətinə təvəkkül etməyə haqqı vardır, çünki o, insana Allahın
lütfünü qazanmasını təmin edən səbəbdən istifadə etmişdir. Bu ayədən aydın olur
ki, Allahın mərhəmətinə ümid bəsləmək, insana ancaq xoşbəxt gələcəyi təmin edən
əməllər yerinə yetirdikdən sonra mümkündür. Qul tənbəlliyə və yaxşı əməllər etməkdən
çəkinməyə ümid bağlayarsa, onda onun halını zəiflik, boş xəyallar və özünü
aldatma kimi adlandırmaq olar. Bu, insanın ətalətli olması və ağlının
çatışmazlığına dəlalət edir. Axı belə adamı, qadınla əlaqəyə girmədən uşağı
olmasını istəyən və ya əkin sahəsinə toxum səpmədən və su vermədən məhsul
yığmaq istəyən şəxslə ancaq müqayisə etmək olar.
Ayədə
xatırlanan möminlərin Allahın mərhəmətinə ümid bəsləmələrinə dair Quran müddəaları
onu göstərir ki, insan təkcə öz yaxşı əməllərinə əmin olub, ümid bəsləməklə
qane olmamalı, Rəbbinə təvəkkül etməli, yerinə yetirdiyi yaxşılıqları qəbul etməsi,
günahlarını bağışlaması və nöqsanlarının üstünü örtməsi üçün Allaha yalvarıb
dua etməlidir. Məhz buna görə, sonra Allah bildirir ki, Onun Bağışlayan və Rəhimli
adları vardır. Səmimi qəlblə tövbə edənlər Onun bağışlamasına nail olurlar.
Onun rəhməti bütün məxluqatı qaplayır, xeyirxahlığı isə bütün varlığa aiddir.
Bu ona dəlalət
edir ki, qul yuxarıda xatırlanan yaxşı əməlləri yerinə yetirdikdə, o, Allahın əfvinə
layiq görülür. Saleh əməllər törədilmiş günahları həmişə yuyur və insan Rəbbinin
mərhəmətinə nail olur. Bağışlanmaya layiq olduqca, insan həm bu dünyada və həm
də Axirətdə cəzadan xilas edilir, çünki artıq ona bağışlanmış və mənfi nəticələri
ləğv edilmiş cəza günahların nəticəsi idi. İnsan, Allahın mərhəmətini əldə edərək,
həm bu həyatda və həm də ölümündən sonra, ən gözəl şeylərə nail olur. Bundan
başqa, yuxarıda qeyd olunan xeyirxah əməllərin özü belə Allahın insana yönəltdiyi
mərhəmətidir, çünki Allah onu yönəltməsəydi, o, yaxşılıq etməyi arzulamazdı və
əgər Allah yardım göstərməsəydi, o, həmin yaxşılığı edə bilməzdi və bir də,
Allahın xeyirxahlığı olmasaydı, onda onun yaxşı əməlləri başa çatmazdı və Rəbbin
tərəfindən qəbul edilməzdi. Allah Öz qullarına hər şeydən əvvəl və hər şeyin
sonunda mərhəmətini göstərir. O, səbəbləri və nəticələri təklikdə xəlq edir.
ﯢ ﯣ
ﯤ ﯥ ﯦﯧ ﯨ
ﯩ ﯪ ﯫ
ﯬ ﯭ ﯮ
ﯯ ﯰ ﯱﯲ ﯳ
ﯴ ﯵ ﯶ ﯷﯸ ﯹ
ﯺ ﯻ ﯼ
ﯽ ﯾ ﯿ
ﰀ
(2.219)
“Səndən sərxoşedici və qumar barəsində soruşurlar. De: “İkisində də həm böyük
günah, həm də insanlar üçün mənfəət var. Amma günahları mənfəətlərindən daha
böyükdür”. Səndən nə xərcləyəcəklərini soruşurlar. De: “Artıq qalanı!” Allah ayələri sizə
belə bəyan edir ki, bəlkə fikirləşəsiniz –”.
Möminlər
dinin sərxoşedici içkilər və qumar oyunu haqqında müddəasını bilmək üçün
Allahın Elçisinə (s.ə.s.) sual verirlər. Ərəblər cahillik dövründə və İslamın
ilk yayıldığı illərdə şərab içir və qumar oynayırdılar. Yəqin, elə buna görə,
müsəlmanlar müəyyən çətinliklərlə toqquşmalı olurdular. Onlar Peyğəmbərdən (s.ə.s.)
dinin bu məsələlərə necə yanaşdığını tez-tez soruşurdular və onda Fövqəluca
Allah Peyğəmbərinə (s.ə.s.) şərab içməyin və qumar oyununun faydalı və zərərli
cəhətlərini izah etməyi tapşırır. Bu, sərxoşedici içkilərin və qumar
oyunlarının sonradan qəti qadağan edilməsinin başlanğıcı oldu.
Fövqəluca
Allah bildirir ki, bu əməllərin zərəri – onların insanı ağıldan və sərvətdən məhrum
etməsində, ona Allahı zikr etməyə mane olmasında, onu namazdan saxlamasında və
insanlar arasında düşmənçilik və nifrət yaratmasındadır. Bu ziyan, insanın şərabın
ticarətindən qazanacağından, qumardakı uduşdan və ya bu hərəkətləri edərkən
alacağı ruhi ləzzətdən, dəfələrlə çoxdur.
Belə
izahatlar kifayət edirdi ki, insanlar şərab içməkdən və qumar oynamaqdan çəkinsinlər,
çünki ağıllı adam həmişə elə davranır ki, tutduğu iş ona daha çox qazanc gətirsin
və ona böyük zərər vura bilən əməllərdən çəkinsin. Lakin ərəblər bu vərdişlərinə
çox alışmışdılar və onlardan tezliklə əl çəkə bilmirdilər. Məhz buna görə, şərh
etdiyimiz ayə sonrakı qəti qadağan üçün başlanğıc əsas rolunu oynadı. Bu qadağa
Fövqəluca Allahın aşağıdakı kəlamı ilə ifadə olundu: “Ey iman gətirənlər!
Şübhəsiz ki, sərxoşedici içki də, qumar da, tapınmaq məqsədilə dik
qoyulmuş daşlar da, fal oxları da şeytan əməlindən olan murdar şeylərdir. Bunlardan
çəkinin ki, bəlkə nicat tapasınız. Şübhəsiz ki, Şeytan içki və
qumarla aranıza ədavət və kin salmaqdan və namaz qılmaqdan ayırmaq istər. Artıq
bu işə son qoyacaqsınızmı?”( Maidə, 5/90-91).
Bu hökm Allahın xeyirxahlığının, mərhəmətinin vı müdrikliyinin nəticəsi
idi; o, nazil edilərkən Ömər b. əl-Xəttab ucadan demişdi: “Biz artıq son qoyduq!
Biz artıq son qoyduq!”
Bilmək
lazımdır ki, şərab dedikdə, insanı kefləndirən və onu sağlam düşüncədən məhrum
edən nə varsa, hamısı nəzərdə tutulur. İstənilən oyunda və yarışmada iki tərəf
uduş məqsədilə ortaya pul qoyursa, bu, qumardır. Bunlara, gedişi zamanı ortaya
uduş məqsədilə pul qoyulan nərd, şahmat və digər sözlü və fiziki oyunlar
daxildir. Amma at və dəvə sürücülüyü üzrə yarışlara və habelə atıcılıq
yarışlarına icazə verilir, çünki at çapmaq və sərrast atəş açmaq döyüş əməliyyatları
zamanı kara gəlir. Buna görə, Şəriətlə belə yarışlara icazə verilmişdir.
Möminlər
bu məsələlərlə yanaşı nə qədər sədəqə vermək lazım olduğu barədə də
soruşurdular. Allah onların vəzifəsini yüngülləşdirərək, sədəqə kimi ancaq
artıq qalanı, yəni, ehtiyaclarından artıq olan əmlakın hissəsini verməyi
buyurur. Sədəqənin ölçüsü insanın maddi vəziyyətindən asılıdır. Bütün insanlar
– varlılar, kasıblar və orta təminatlılar sədəqə vermək üçün, hətta bu,
xurmanın yarısı da olsa belə, imkan tapa bilərlər.
Məhz buna
görə Peyğəmbərə (s.ə.s.), müsəlmanları gücləri çatmayacaq vergi ilə yükləmədən,
ehtiyacları olduğundan artıq qalanları sədəqə kimi qəbul etmək əmr olunmuşdu.
Allah o hökmü bizə, əmlakımıza ehtiyacı olduğu üçün və ya bizim gücümüz
çatmayan vəzifələri yerinə yetirməyimizi arzuladığı üçün nazil etməmişdi.
Allahın bizə nazil etdiyi hökmlər bizə xoşbəxtlik verir, bizim bu dünyadakı həyatımızı
yüngülləşdirir və həm bizə və həm də qardaşlarımıza fayda gətirir ki, buna görə
Allah ən yüksək tərifə layiqdir.
İslam şəriətinin
sirlərini belə inandırıcı qaydada izah etdikdən sonra Fövqəluca Allah buyurur
ki, O, insanlara, haqqa dəlalət edən və onlara faydalı biliklər əldə etməyə,
xeyri şərdən ayırmağa imkan verən Öz ayələrini belə aydınlaşdırır. Allah Öz
biliklərini insanlara ona görə izah edir ki, onlar Onun şəriətinin sirləri üzərində
düşünsünlər və başa düşsünlər ki, Allahın qanunlarının yerinə yetirilməsi – həm
bu dünyada və həm də Axirətdə səadətin rəhnidir, dünyəvi həyatın tez keçəriliyi,
yer aləminin qısamüddətli olduğunu və Axirət həyatının isə əbədi qalacağını
fikirləşsinlər. Axirət, əvəz veriləcək bir məkandır ki, insanlar onu yer üzündə
olarkən abadlaşdırmalıdırlar.
ﭑ ﭒ ﭓﭔ ﭕ
ﭖ ﭗﭘ ﭙ
ﭚ ﭛ ﭜﭝ ﭞ
ﭟ ﭠﭡ ﭢ
ﭣ ﭤ ﭥ ﭦﭧ ﭨ
ﭩ ﭪ ﭫﭬ ﭭ
ﭮ ﭯ ﭰ
ﭱ
(2.220)
“dünya və Axirət barəsində. Səndən yetimlər haqqında soruşurlar. De: “Onlara
yaxşılıq etmək xeyirlidir. Əgər onları öz içinizə qatırsınızsa, bilin
ki, onlar sizin qardaşlarınızdır”. Allah fəsad törədəni yaxşılıq edəndən
ayırd edir. Əgər Allah istəsəydi, əlbəttə, sizi çətin vəziyyətə salardı. Şübhəsiz ki, Allah Qüdrətlidir, Müdrikdir”.
Fövqəluca
Allahın: “Həqiqətən, yetimlərin mallarını haqsızlıqla yeyənlər öz
qarınlarına ancaq od doldururlar və onlar yandırıb-yaxan oda girəcəklər” (Nisa,
4/10) ayəsi nazil ediləndə müsəlmanlar
böyük çətinliklərlə rastlaşdılar və yeməklərini yetimlərin yeməklərindən
ayırmağa başladılar. Onlar hətta süfrə arxasında yetimlərin əmlakına
toxunmaqdan qorxurdular, halbuki insanlar, adətən, yeməyi bir-biri ilə
bölüşürlər. Bu barədə Peyğəmbərdən (s.ə.s.) soruşarkən, Fövqəluca Allah ona (s.ə.s.)
xəbər verir ki, möminlərdən tələb olunan şey yetimlərin əmlakını qorumaq,
onlara layiqincə qayğı göstərmək və ticarət vasitəsi ilə onların əmlakını
artırmaqdır. Müsəlmanlara yemək vaxtı və başqa belə hallarda öz əmlakını
yetimlərin əmlakı ilə qarışdırmağa, əgər, əlbəttə, bu, yetimlərə açıq-aydın
ziyan vurmursa, icazə verilmişdir. Bu
hökmün səbəbi, yetimlərin möminlərin qardaşları olmasında idi, axı qardaşların
həmişə ümumi maraqları bir-birinə qarışır. Yetimlərlə qarşılıqlı münasibətlərin
meyarı niyyət və əməldir və əgər müsəlman yetimə səmimi qəlbdən yaxşılıq diləyirsə
və onun əmlakına göz dikmirsə, əgər o qəsd etmədən yetimin malının bir hissəsini
istifadə edərsə də, günah etməz. Əgər Allaha məlum olsa ki, qəyyum, yetimin əmlakını
birləşdirməsi nəticəsində, onun əmlakı hesabına varlanmaq niyyətindədir, onda
belə rəftar günah sayılacaq, çünki məqsədə nail olmaq vasitələri barədə niyyət,
məqsədin özünə dair niyyətdən asılıdır.
Bu ayədən
aydın olur ki, yemək üçün, ticarətdə və başqa bənzər hallarda yetimin əmlakını
birləşdirməyə imkan verilir. Bu ayə Allahın mərhəməti və möminlər üçün
asanlıqdır. Əgər Allah istəsəydi, müsəlmanlara belə etməyə yol verməzdi və
onda onlar çətin vəziyyətdə qalardılar. Onda onlar dinin ağır tələblərini yerinə
yetirə bilməzdilər və tez-tez günaha batardılar. Allah belə edə bilərdi, çünki
Onun qüdrəti kamil və sonsuzdur. Lakin O, müdrikdir və ancaq Özünün
müdrikliyinə uyğun olanı həyata keçirir. Onun qüdrəti Onun müdrikliyinə zidd
deyil və buna görə demək olmaz ki, “O, nə istəyirsə, hətta Öz ilahi müdrikliyinə
əks olanı da edir”. Əksinə, Allahın bütün əməlləri və əmrləri Onun müdrikliyinə
uyğundur.
ﭲ ﭳ
ﭴ ﭵ ﭶﭷ ﭸ
ﭹ ﭺ ﭻ
ﭼ ﭽ ﭾﭿ ﮀ
ﮁ ﮂ ﮃ ﮄﮅ ﮆ
ﮇ ﮈ ﮉ
ﮊ ﮋ ﮌﮍ ﮎ
ﮏ ﮐ ﮑﮒ ﮓ
ﮔ ﮕ ﮖ ﮗ ﮘﮙ ﮚ
ﮛ ﮜ ﮝ
ﮞ ﮟ
(2.221) “Müşrik qadınlar iman gətirməyincə
onlarla evlənməyin. Əlbəttə, iman gətirmiş bir kəniz, sizi heyran edən müşrik
bir qadından daha xeyirlidir. Müşrik kişilər iman gətirməyincə mömin qadınları
onlara ərə verməyin. Əlbəttə, iman gətirmiş bir kölə, sizi heyran edən
müşrik bir kişidən daha xeyirlidir. Onlar Oda çağırırlar. Allah isə Öz izni ilə
Cənnətə və bağışlanmağa dəvət edir. O, Öz ayələrini insanlara bəyan edir ki, bəlkə,
düşünüb ibrət alsınlar”.
Fövqəluca Allah müsəlmanlara
müşrik qadınlarla, onlar Allaha şərik qoşmaqdan əl çəkməyincə və iman gətirməyincə,
evlənməyi qadağan edir, çünki ən kifir mömin qadın ən gözəl müşrik qadından
xeyirlidir. Allahın bu tələbi, Kitab əhlindən olan qadınlardan başqa, Ona şərik
qoşan bütün qadınlara aiddir, çünki Fövqəluca Allah buyurur: “Bu gün pak nemətlər
sizə halal edildi. Kitab verilənlərin yeməkləri sizə halal, sizin yeməkləriniz
də onlara halaldır. İsmətli mömin qadınlar da, sizdən əvvəl Kitab verilənlərin
ismətli qadınları da, namuslu olub zinakarlıq etməmək və aşna saxlamamaq şərti
ilə mehrlərini verdiyiniz təqdirdə sizə halaldır. İmanı inkar edənin əməlləri
boşa çıxar və o, Axirətdə ziyana uğrayanlardan olar” (Maidə, 5/5).
Allah
müsəlman qadınlara da bütpərəstlərə ərə getməyi qadağan edir və bu qaydadan
geniş mənalı istisnalar yoxdur. Fövqəluca Allah müsəlman kişilərin və müsəlman
qadınların İslamı qəbul etməyənlərlə nikah bağlamasının qadağan olmasını və səbəbini
izah edir. Səbəb ondadır ki, kafirlər öz davranışları və həmçinin öz sözləri və
əməlləri ilə ətraflarındakıları Cəhənnəm oduna çağırırlar və onlarla ünsiyyət
möminlər üçün təhlükə yaradır, həm də bu, insanın təkcə dünyəvi əmin-amanlığına
təhlükə yaratmaqla qalmayaraq, onu əbədi bədbəxtliyə də məruz qoya bilər.
Nazil
edilmiş hökmün səbəbini nəzərə alsaq, onda şərh edilən ayədən müşriklər və bidətçilərlə
qarşılıqlı əlaqələrin qadağan olunması aydın olur, çünki əgər müsəlmanlara,
böyük fayda əldə edəcəyinə baxmayaraq, müşriklərlə nikah bağlamaq qadağan
olunursa, xüsusilə, belə əlaqə nəticəsində müsəlman müşrikə xidmət etməli və
ya onun qarşısında alçalmalı olursa, onda adicə ünsiyyət də qadağan
olunmalıdır. Bu ayədən habelə aydın olur ki, müsəlman qadını qəyyumu ərə verməlidir.
Sonra Fövqəluca
Allah bəyan edir ki, O, Öz qullarını Cənnət bağlarına və əfvə layiq olmağa
çağırır ki, bunun nəticələrindən biri də amansız cəzadan qurtuluşdur. Bunlara
saleh əməllərlə, səmimiyyətlə tövbə etməklə və faydalı biliklər əldə etməklə
layiq olmaq mümkündür. Allah insanlara Öz ayələrini belə izah edir ki, onlar
unutduqlarını yadlarına salsınlar, indiyədək bilmədiklərini öyrənsinlər və əvvəllər
laqeyd yanaşdıqları xeyirxah əməlləri həyata keçirtməyə başlasınlar.
ﮠ ﮡ ﮢﮣ ﮤ
ﮥ ﮦ ﮧ
ﮨ ﮩ ﮪﮫ ﮬ
ﮭ ﮮ ﮯﮰ ﮱ
ﯓ ﯔ ﯕ
ﯖ ﯗ ﯘﯙ ﯚ
ﯛ ﯜ ﯝ
ﯞ ﯟ ﯠ
(2.222)
“Səndən heyz barəsində soruşurlar. De: “Bu, əziyyətverici bir haldır. Heyz
vaxtı qadınlardan (cinsi əlaqədən) kənar olun və pak olmayınca onlarla yaxınlıq
etməyin. Onlar təmizləndikdən sonra isə Allahın sizə buyurduğu yerdən onlara
yaxınlaşın”. Şübhəsiz ki, Allah tövbə edənləri də sevir, pak olanları da”.
Fövqəluca
Allah bildirir ki, müsəlmanlar Muhəmməd Peyğəmbərdən (s.ə.s.) qadınların
aybaşı olma vəziyyəti haqqında soruşurlar. Qadına aybaşı dövründə, aybaşı
qanaxmasının başlanmasına qədər gördüyü bütün işləri görməsinə icazə verilirmi?
Yaxud, yəhudilərin iddia etdikləri kimi, qadın aybaşı dövründə tam natəmizmi
olur?
Fövqəluca
Allah bu ayədə xəbər verir ki, aybaşı qadına əziyyət verir və ilahi müdrikliyi
Allahdan tələb edir ki, qulların həmin dövrdə qadınlarına yaxınlaşmasını
qadağan etsin. Məhz buna görə, Allah aybaşı qanaxmaları zamanı qadınlarla qan
axan orqandan cinsi əlaqəyə girməyi qadağan edir, özü də, İslam alimləri bu məsələdə
yekdil rəydədirlər.
Ancaq aybaşı
qanının axdığı orqandan cinsi yaxınlığın qadağan olunması konkret müəyyən
edildiyinə görə aydın olur ki, aybaşı dövründə kişilərə öz zövcələrinə nəvaziş
göstərmək və, cinsi əlaqədən başqa, (yol verilən) hər şey etmək olar.
Lakin qadınlar təmizlənmədən onlara yaxınlaşmamaq hökmündən aydın olur ki,
kişilər qadının cinsi orqanlarına yaxın yerləşən bədən hissələrinə, yəni, göbəyindən
dizinə qədər olan nahiyəsinə toxunmaqdan
çəkinməlidirlər. Bütün deyilənlərdən belə nəticə çıxartmaq olar ki, aybaşı
zamanı qadını göbəyindən dizinə qədər olan nahiyədə əllə oxşamaq (sığallamaq)
olmaz. Bu, Peyğəmbərin (s.ə.s.) davranışı ilə də təsdiq edilir. O, öz zövcəsinə
aybaşı zamanı, izar* geyməyi tapşırdıqdan sonra nəvaziş göstərərdi.
Ər arvadı
ilə cinsi əlaqədən və onun göbəyi ilə baldırları arasına toxunmaqdan, qadın
aybaşı qanaxmasından təmizlənənə qədər, yəni onun dayanmasınadək, çəkinməlidir.
Qanaxmanın kəsilməsi ilə, kişini bu hərəkətlərdən saxlayan səbəb aradan
qalxır. Amma bu hərəkətləri etməyə ona iki şərtlə icazə verilir: qanaxma kəsildikdən
və qadın çimib yuyunduqdan sonra. Qanaxma kəsildikdən sonra birinci şərt yerinə
yetirilir, amma hələ ikincisi yerinə yetirilməmişdir. Qadın yuyunub qüsl
etdikdən sonra kişiyə onunla, Allahın hökmünə uyğun olaraq, yəni, cinsi orqan
yolu ilə (anus dəliyindən olmamaqla) cinsi yaxınlıq etməyə icazə verilir, çünki
məhz uşaqlıq rüşeymin inkişaf orqandır.
Bu ayədən
aydın olur ki, aybaşı kəsildikdən sonra qadın hökmən çimməlidir. Qüsl alma
ancaq aybaşı kəsildikdən sonra doğrudur. Ayədən həm də aydın olur ki, müsəlmanlar
bütün hallarda təmizlənə bilərlər, axı Allah təmiz olanları sevir. Buna görə,
qüsl namaz qılmaq, Kəbənin ətrafını təvaf etmək və Quranın səhifələrinə
toxunmaq üçün vacib tələbdir. Bu ayədə təmizlənmək adı altında həm də pis vərdişlərdən,
yaramaz keyfiyyətlərdən və alçaq əməllərdən ruhən təmizlənmə nəzərdə tutulur.
Комментариев нет:
Отправить комментарий