ﭭ ﭮ
ﭯ ﭰ ﭱ
ﭲ ﭳ ﭴ
ﭵ ﭶ ﭷ
ﭸ ﭹ ﭺ
ﭻ ﭼ ﭽ
ﭾ ﭿ ﮀ
ﮁ ﮂ ﮃﮄ ﮅ
ﮆ ﮇ ﮈ
ﮉ ﮊ ﮋ
ﮌ ﮍ ﮎ
ﮏ ﮐ ﮑ
ﮒ ﮓﮔ ﮕ
ﮖ ﮗ ﮘ
ﮙ ﮚ
(2.258) “Allahın verdiyi hakimiyyətə görə
İbrahim ilə Rəbbi barəsində höcətləşən kəsin əhvalatını bilmirsənmi?
İbrahim: “Mənim Rəbbim həm dirildir, həm də öldürür!” – dedikdə o: “Mən
də həm dirildir, həm də öldürürəm!” – demişdi. İbrahim: “Allah günəşi məşriqdən
gətirir. Sən də onu məğribdən gətir!” – dedikdə, o kafir çaşıb qalmışdı. Allah
zalım qövmü doğru yola yönəltməz”.
Allah bizə
bəzi əvvəlki peyğəmbərlərin hekayətlərini rəvayət edir, çünki onlarda əksini
tapmış tarixi hadisələr haqq olanı izah edir və tövhidin gerçəkliyini sübut edən
dəlillərdən ibarətdir. Bu Quran hekayətində Fövqəluca Allah, Onun sevimli
elçisi İbrahimin, aləmlərin Rəbbinin varlığını inkar edən və şübhə edilməsi
mümkün olmayan həqiqətlə razılaşmayan Babilistanın zülmkar hökmdarı Nəmrud ilə
necə mübahisə etdiyini xəbər verir. Kainatın Allah tərəfindən yaradılması və
idarə edilməsi faktı aydın və mübahisəsiz bir məsələdir, lakin zülmkar hökmdar
öz hakimiyyəti ilə o dərəcədə azmışdı ki, bu həqiqəti inkar edir və hətta bu
barədə, Allahın (Muhəmməd Peyğəmbərdən (s.ə.s.) başqa heç bir elçisinə layiq
görmədiyi) bilik və iman bəxş etdiyi böyük peyğəmbəri İbrahimlə mübahisəyə
qoşulmuşdu.
İbrahim öz
nəzər nöqtəsini müdafiə edərək bildirir ki, Allah məxluqların yaradılmasında
və Kainatın idarə edilməsində, həyat bəxş etməsi və ölüm göndərməsində Təkdir.
O, həyat və ölümə ona görə toxunur ki, onlar Allahın məxluqları üzərində
hakimiyyətinin ən parlaq nümunələridir. İbrahimə cavab verərək zalım hökmdar
özündən razı halda deyir ki, o da həyat və ölüm bağışlayır. Əlbəttə, o, nəzərində
tutur ki, kimi istəsə, edam və ya əfv edə bilər, hərçənd o da aydındır ki, o,
bu dəlillərlə insanları ancaq azdırmağa cəhd göstərir və qarşısında qoyulmuş
sualdan yayınmaq istəyir. Sualın mahiyyəti ondan ibarət idi ki, Fövqəluca Allah
yoxdan canlı yaratmaqda və canlı məxluqu ölüyə çevirməkdə, Öz qullarını və heyvanları
onların yaşmaq müddəti bitdikdən sonra, bu məqsədlə yaratdığı səbəblər vasitəsilə
və ya hər hansı bir səbəb olmadan öldürməkdə Təkdir.
İbrahim (ə)
gördükdə ki, zalım hökmdar gözə qum atır və cahil camaatın arasında istifadə
edilə biləcək yalan sözlər işlədir, ona elə bir dəlil göstərməyi qərara alır
ki, o, onunla razılaşmağa məcbur olsun. İbrahim deyir ki, Allah günəşi şərqdən
qaldırır və əgər Nimrudun dedikləri həqiqətdirsə, qoy onda o da günəşi qərbdən
qalxmağa məcbur etsin. Bu sözlər zalım hökmdarı karıxdıraraq sarsıtdı, onu susmağa
məcbur etdi və onun yaymaq istədiyi şübhələri dağıtdı.
Allahın
sevimlisi İbrahim (ə) ikinci dəlilini xatırladaraq, birinci dəlilindən də əl çəkmədi.
O, dediyi sözləri ilə Nimrudu ancaq qəti inandırmağa, onun sözlərini təkzib etməyə,
ona elə bir sübut gətirməyə çalışırdı ki, onu təhrif etmək və başqa səmtə
yozmaq mümkün olmasın.
Bütün dəlillər,
müqəddəs hekayətlər, məntiqi mühakimələr və fitri istedad kimi fərqli
formalarda olmalarına baxmayaraq, hamısı tövhidin gerçəkliyini sübut edir və
Allahın Kainatı təklikdə yaratdığını və Öz məxluqlarını idarə etdiyini təsdiqləyir.
Onlar sübut edir ki, yuxarıda sadalanan sifətlərə malik olan Allah, tək O, ibadətə
layiqdir. Bütün peyğəmbərlər və elçilər yekdilliklə bu mühüm prinsipi təbliğ
etmişlər. Onu inkar edənlər isə, zalım hökmdar olan Nimrud kimi inadkar və təkəbbürlü
dikbaşlardır və bu da tövhidin haqq olmasına dəlildir.
ﮛ ﮜ
ﮝ ﮞ ﮟ
ﮠ ﮡ ﮢ
ﮣ ﮤ ﮥ
ﮦ ﮧ ﮨ
ﮩ ﮪﮫ ﮬ
ﮭ ﮮ ﮯ
ﮰ ﮱﯓ ﯔ
ﯕ ﯖﯗ ﯘ
ﯙ ﯚ ﯛ
ﯜ ﯝﯞ ﯟ
ﯠ ﯡ ﯢ
ﯣ ﯤ ﯥ ﯦ
ﯧ ﯨ ﯩﯪ ﯫ
ﯬ ﯭ ﯮ
ﯯ ﯰﯱ ﯲ
ﯳ ﯴ ﯵ
ﯶ ﯷ ﯸ ﯹﯺ ﯻ
ﯼ ﯽ ﯾ
ﯿ ﰀ ﰁ
ﰂ ﰃ ﰄ ﰅ ﰆ
(2.259) “Və ya damları uçulub
xarabalığa çevrilmiş bir kəndin yanından keçən kimsənin hekayətini bilmirsənmi?
O demişdi: “Allah bu kəndi ölümündən sonra necə dirildəcək?” Allah onu öldürüb
yüz il saxladı, sonra da dirildib dedi: “Nə qədər qaldın?” O, dedi: “Bir gün və
yaxud bir gündən də az qaldım!” Allah dedi: “Əksinə, sən yüz il qaldın.
Öz yeməyinə və içdiyin suyuna bax, hələ də xarab olmayıb. Uzunqulağına da bax!
Biz səni insanlar üçün bir dəlil etdik. Sümüklərə bax, gör Biz onları necə
bir-birinə birləşdirir, sonra da onların üstünü ətlə örtürük”. Ona həqiqət bəlli
olduqda: “Mən artıq bilirəm ki, Allah hər şeyə qadirdir!” – dedi”.
Bu və
bundan sonrakı ayələrdə dirilmənin və bu dünyada Qiyamət günü başlayanadək əməllərin
əvəzinin veriləcəyinin gerçəkliyini sübuta yetirmiş iki böyük dəlildən bəhs
edilir. Lakin bu iki möcüzədən biri, öləndən sonra dirilmənin həqiqətən baş verəcəyinə
şübhə etmiş bir adamın öz başına gəlmişdir. Bu, şərh etdiyimiz ayəyə istinad edən
ən etibarlı və səhih rəydir. İkinci möcüzə, tarixdə tövhidin gerçəkliyini (öncəki
ayədə təsvir edildiyi kimi) sübuta yetirmiş Allahın sevimlisi İbrahimlə (ə) baş
vermişdir.
Bir vaxt
özülünə qədər dağıdılmış kəndin yanından bir kişi keçirmiş. Kəndin sakinləri
öldürülmüş, binaları və evləri talan edilərək dağıdılmışdı. Kişi, bütün bu
olub keçənlərdən sonra, Allahın o adamları dirildəcəyinə şübhə etdi və belə
fikirləşdi: “Doğrudanmı onlar öləndən sonra Allah onları dirildə bilərmi?
Onların dirilməsi də, bütün qalan insanların dirildilməsi kimi, mümkün deyil!”
O anda onun qəlbində belə bir fikir oyanmışdı, lakin Allah ona da, qalan
qullarına da rəhm edir.
Allah onu
və yanında olan uzunqulağını öldürüb yüz il saxlayır, yemək-içməyini də əl dəymədən
elə saxlayır ki, uzun illər keçməsinə baxmayaraq onlar xarab olmur. Yüz il
keçdikdən sonra Allah onu dirildib soruşur: “Sən nə qədər yatmısan?” O cavab
verir ki: “Mən bir gün və ya onun yarısı qədər yatmışam!” Onun cavabı zənninə əsaslanırdı
və belə olduqda, Allah ona deyir: “Sən yüz il yatmısan!” Ehtimal etmək olar ki,
bu mükalimə dirildilmiş insanla Allahın peyğəmbərlərindən birinin arasında
olmuşdur.
Allahın bu
insana və qalan bütün digər insanlara mərhəməti o dərəcədə mükəmməl idi ki, o,
həmin anda baş vermiş möcüzəni öz gözləri ilə görüb inanmışdı ki, Allah onu
öldürdükdən sonra diriltmişdir. O, yemək-içməyinin, çox illər keçməsinə
baxmayaraq, hətta xarab olmadığını görərək öz Rəbbinin qüdrətinə inanmışdır.
Adətən, ərzaq və su, xüsusilə də, meyvələr və meyvə şirələri (şərhçilər məhz bu
rəyə meyl edirlər) öz keyfiyyətini tez dəyişir, lakin Əzəmət və Qüdrət sahibi
Allah yüz il keçməsinə baxmayaraq, onları çürüməkdən qoruyur.
Kişi görür
ki, eşşəyinin cəsədi çoxdan çürüyüb dağılmış və onun sümükləri belə külə
çevrilmişdir. Sonra Allah torpağa çevrilmiş sümükləri bir yerə yığıb birləşdirmiş,
onları ətlə örtmüş və eşşəyi həyata qaytarmışdır. Kişi bütün bu həqiqi hadisələri
öz gözləri ilə görmüş və bundan sonra daha heç bir şübhəyə düşməmişdir. O,
ucadan demişdir: “Mən qəti bilirəm ki, Allah hər şeyə qadirdir!” Allahın
hüdudsuz qüdrətini etiraf edərək o, insanların çoxu üçün bir möcüzə oldu, çünki
onlar onun ölümü və onun uzunqulağının ölümü haqqında məlumata malik idilər,
onun tarixini yaxşıca bilirdilər və ən böyük möcüzələrdən birini öz gözləri ilə
görə bilərdilər. Bu insan haqqında məlumat məhz belədir.
Lakin bütün bunlara baxmayaraq, təfsirçi alimlərin
çoxu hesab edirdilər ki, bu ayədə Allahın saleh bəndələrindən biri və ya hətta
Onun peyğəmbərlərindən biri haqqında bəhs edilir. Bəziləri iddia edirdilər ki,
söhbət Üzeyrdən gedir, lakin bu barədə başqa rəylər də var. Əgər bu şərhlərə
inanmalı olsaq, bu saleh insan xarabazara çevrilmiş kəndin yanından keçərkən,
demişdir: “Allah bu kəndi belə talan edildikdən və dağıdıldıqdan sonra necə həyata
qaytaracaq?” Allah onu öldürüb ona yüz il keçəndən sonra göstərmək istəmişdir
ki, insanların bu xaraba qalmış kəndə necə qayıdacaqlarını görsün. Ötən müddət ərzində
həqiqətən dağılmış kəndin yerində əhalisinin sayı çox olan qəsəbə salınmışdı.
Qeyd etmək
lazımdır ki, şərh etdiyimiz ayənin mətni də, mənası da yuxarıdakı yozumu təsdiq
etmir. Dağılmış yaşayış məntəqələrinin həyata qayıtmasında bir möcüzə və ya dəlil ola biləcək nə var ki?
Belə hadisələr çox tez-tez baş verir, çünki bir qisim şəhərlər dağıdılır,
başqaları yenidən inşa edilir. Əsil möcüzə ölən adamın və onun uzunqulağının
dirildilməsi və onun yemək-içməyinin də tam yüz il ərzində xarab olmadan qalmasıdır.
Bundan başqa, Fövqəluca Allah bildirir ki, möcüzə dirilmiş adama göstərilmişdir
və buradan aydın olur ki, o, öz gözləri ilə möcüzəni gördükdən sonra Allahın
kamil qüdrətinə əmin olmuşdur.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘﭙ ﭚ
ﭛ ﭜﭝ ﭞ
ﭟ ﭠ ﭡ ﭢﭣ ﭤ
ﭥ ﭦ ﭧ
ﭨ ﭩ ﭪ
ﭫ ﭬ ﭭ
ﭮ ﭯ ﭰ
ﭱ ﭲ ﭳ
ﭴ ﭵﭶ ﭷ
ﭸ ﭹ ﭺ
ﭻ ﭼ
(2.260) “Bir zaman İbrahim: “Ey Rəbbim, ölüləri
necə diriltdiyini mənə göstər!” – dedi. Rəbbi ona: “Məgər sən
inanmırsan?” – dedi. İbrahim dedi: “Əlbəttə inanıram! Amma istəyirəm
ki, qəlbim rahat olsun”. Allah buyurdu: “Quşlardan dördünü tut və
onları özünə tərəf çəkib tikə-tikə et. Sonra hər dağın başına onlardan bir
parça qoy, sonra da onları çağır, tez sənin yanına gələcəklər. Bil ki, Allah
Qüdrətlidir, Müdrikdir!”
Burada
söhbət, İbrahim Allahdan ölülərin dirildilməsinin necə baş verməsini
soruşduqda, Rəbbin İbrahimə göstərdiyi ikinci möcüzəli dəlildən gedir. Allah
ondan soruşur: “Bəs sən inanmırsan?”
Bununla Allah ona əmr edir ki, o, dirilmənin gerçəkliyinə qətiyyən şübhə
etməməlidir. İbrahim (ə) isə belə cavab verir: “Ey Rəbbim! Mən inanıram ki, Sən
bütün məxluqatın üzərində hökmransan, ölüləri diriltməyə və qullarına layiq
olduqlarının əvəzini verməyə qadirsən. Mən ancaq istəyirdim ki, iman qəlbimdə
möhkəmlənsin və inandığımı gözlərimlə görüb əmin olum”. Allah onun duasını qəbul
edərək ona böyük iltifat, qullarına da rəhmini göstərir. Allah ona tapşırır ki,
dörd quş götürsün, ancaq hansı quşlardan götürməsini bildirmir. Buradan aydın
olur ki, bunlar istənilən quşlar ola bilərdi. İbrahimə əmr olunur ki, əvvəlcə
quşları yanında saxlayıb özünə alışdırsın*, sonra onları kəsib tikə-tikə doğrayaraq, hər
parçasını bir təpəliyə atsın və sonra da onları öz yanına çağırsın. O, hər şeyi
ona əmr olunan kimi yerinə yetirdi, dörd quşun hər parçasını ətrafında yerləşən
təpələrə qoydu. Sonra o, quşları öz adları ilə çağırdı və onlar ona doğru gəldilər.
Bu o demək deyil ki, quşlar peyğəmbərin yanına ayaq üstdə qaça-qaça gəldilər.
Onlar çağırılanda, canlı quşlar kimi, sürətlə onun yanına uçdular.
Fövqəluca
Allah ona məhz quşları kəsməyi əmr edir, çünki quşların dirildilməsi, başqa
heyvanların dirildilməsindən daha şübhəsiz və əyani dəlildir. Ona dörd quş
tapmaq və onların hər birini tikə-tikə doğramaq və onların tikələrini təpələrin
başında qoymaq əmr olunmuşdu ki, kafirlərin ürəklərində yarana bilən şübhəyə
yer qalmasın. Bunun sayəsində İbrahim peyğəmbərin (ə) bu möcüzəsi həm yaxından,
həm də uzaqdan açıqca müşahidə edilə bilərdi. Ona əmr olunmuşdu ki, quşların
tikələrini özündən uzaqda yerləşdirsin ki, heç kim onun bir fənd işlədə biləcəyini
düşünməsin. O, öz Rəbbinin hökmünü yerinə yetirəndən sonra tikə-tikə doğranmış
quşları yanına çağıranda, onlar bir anda cəld və sürətlə ona tərəf yönəldilər
ki, bu, Allahın mütləq qüdrətini və müdrikliyini təsdiq edən ən böyük bir dəlil
oldu. Buradan aydın olur ki, diriltmə, Allahın hədsiz qüdrətinin, tam
müdrikliyinin, məhdudiyyətsiz hakimiyyətinin, qüsursuz ədalətinin və böyük mərhəmətinin
dəlilidir.
ﭽ ﭾ
ﭿ ﮀ ﮁ
ﮂ ﮃ ﮄ
ﮅ ﮆ ﮇ ﮈ
ﮉ ﮊ ﮋ
ﮌ ﮍﮎ ﮏ
ﮐ ﮑ ﮒﮓ ﮔ
ﮕ ﮖ ﮗ
(2.261) “Mallarını Allah yolunda xərcləyənlərin
məsəli yeddi sünbül verən bir toxumun məsəlinə bənzəyir ki, sünbüllərin hər birində
yüz ədəd dən vardır. Allah dilədiyi kimsənin mükafatını artırar. Allah hər
şeyi Əhatəedəndir, Biləndir”.
Fövqəluca
Allah qullarını öz mallarını Allah yolunda xərcləməyi və bu yolla gedərək Ona
yaxınlaşmağa çağırır. Bu o deməkdir ki, möminlər öz mallarını faydalı biliklərin
yayılmasına, Allah yolunda cihada hazırlaşmaya, müsəlman döyüşçülər üçün ləvazimatın
və onların özlərinin hazırlanmasına və həmçinin müsəlmanların xeyrinə olan istənilən
xeyriyyə layihələrinin həyata keçirilməsinə sərf etməlidirlər. Buraya habelə,
ehtiyacı olanların, kasıbların və imkansızların xeyrinə ayrılan ianələr və sədəqələr
da daxildir.
Belə ianələr
və sədəqələr iki qat xeyir verir, axı onlar nəinki, ehtiyacı olanların
ehtiyacdan xilas olmasına səbəb olur, həm də ardıcıl olaraq yaxşı əməllər yerinə
yetirilməsinə və Allahı məmnun edən işlərin görülməsinə səbəb olur. Onlara görə
mükafat isə, yeddi yüz dəfə və daha çox artırıla bilər. Məhz buna görə Allah
deyir ki, O, istədiyi adama, onun qəlbində möhkəmlənmiş imanından, niyyətinin
paklığından və sədəqələrinin verdiyi xeyirdən asılı olaraq, mükafatını
artırır. Bir sıra yaxşı məqsədlərə yönəldilmiş sədəqələr uzun müddət bəhrə
verir və onlardan gələn fayda müxtəlif olduğu halda, Allahın mükafatı həmişə
edilən yaxşı əməlin növünə uyğun gəlir.
ﮘ ﮙ
ﮚ ﮛ ﮜ
ﮝ ﮞ ﮟ
ﮠ ﮡ ﮢ
ﮣ ﮤ ﮥﮦ ﮧ
ﮨ ﮩ ﮪ ﮫ ﮬ
ﮭ ﮮ ﮯ
ﮰ ﮱ
(2.262) “Mallarını Allah yolunda xərcləyənlərin
və xərclədiklərinin ardından minnət qoymayan və əziyyət verməyənlərin Rəbbi
yanında mükafatları vardır. Onlara heç bir qorxu yoxdur və onlar kədərlənməyəcəklər”.
Allah,
bütün şərtlərə riayət edərək və hər vasitə ilə onların sədəqələrinə zərər vura
biləcək əməllərdən çəkinərək Onun yolunda öz malını xərcləyən möminlər üçün
hazırlanmış növbəti mükafatlar barəsində xəbər verir. Onlar, insanlara verdikləri
sədəqəni onlara xatırladaraq minnət qoymurlar və nə sözlə və nə də hərəkətləri
ilə onlara xəcalət vermirlər. Məhz belələri öz Rəbbindən, Ona artıq yaxşı məlum
olan onların sədəqələrinə və insanlara verdikləri xeyrə görə, mütləq mükafat
alacaqlar. O, onları Öz mərhəməti ilə elə nemətlərlə mükafatlandıracaq ki,
onlar hətta verdikləri sədəqələrlə buna heç layiq olmayacaqlar. Onlar qorxu
hissi keçirməyəcək və kədərlənməyəcəklər – keçmiş müsibətləri onları bir daha
çulğalamayacaq, gələcəkləri üçün narahatçılıq keçirməyəcəklər. Onlar arzu edə
biləcəkləri nə varsa, hamısını əldə edəcəklər və hər cür pislikdən və xoşagəlməz
şeylərdən xilas olacaqlar.
ﯓ ﯔ
ﯕ ﯖ ﯗ
ﯘ ﯙ ﯚ ﯛﯜ ﯝ
ﯞ ﯟ ﯠ
(2.263) “Xoş söz demək və xətaları bağışlamaq,
minnətlə verilən sədəqədən daha yaxşıdır. Allah Zəngindir, Həlimdir”.
Allah
yaxşılığın dörd dərəcəsini sayır. Onlardan ən yüksəyi təmiz niyyətlə verilmiş sədəqədir
ki, ardıyca nə minnət qoyulur, nə də təhqirə yol verilir. İkinci dərəcə xoş sözə
aiddir və bunun adı altında hər cür saleh, yaxşı sözlər və ifadələr nəzərdə
tutulur. Bu, müsəlmanlara sevinc gətirən gözəl nitq; insanın müəyyən bir şeydən
əl çəkməsi haqqında verdiyi bəraət sözləri və istənilən digər ləyaqətli sözlərdir.
Üçüncü dərəcəyə insanları sözü və ya əməli ilə incidənlərə qarşı bağışlama və onlarla
yumşaq davranma daxildir. Dördüncü dərəcəli, ən aşağı dərəcəli yaxşılıq – sədəqə
verib onu başa qaxmaq, sədəqə verdiyi insanı təhqir etməkdir. Belə rəftara yol
verdikdə, insan öz xeyirxahlığına xələl gətirir, özünün yaxşı əməlindən sonra
günah işlədir. Buradan aydın olur ki, kiçik bir yaxşılıq, sonu pis nəticə verən
böyük sədəqədən daha üstündür.
Bu ayə,
insanlara mərhəmət göstərdikdən sonra onları təhqir edən alçaq, axmaq və nadan
adamlara qarşı yönəldilmiş möhkəm bir xəbərdarlığı özündə əks etdirir. Qoy
insanlar bilsinlər ki, Fövqəluca Allahın onların sədəqəsinə ehtiyacı yoxdur və
Onun, ümumiyyətlə, qullarına ehtiyacı yoxdur. Onun zənginliyi o dərəcədə
kamildir ki, Onun yaxşı əməlləri o dərəcədə bitməz-tükənməzdir ki, O, itaətsizlik
göstərənləri cəzalandırmağa tələsmir və onların, etdikləri kobud günahları və
cinayətlərinə baxmayaraq, Öz yaxşılıqları, ruzisi və müxtəlif nemətləri ilə təmin
olunmalarını davam etdirməkdən vaz
keçmir.
ﯡ ﯢ
ﯣ ﯤ ﯥ
ﯦ ﯧ ﯨ
ﯩ ﯪ ﯫ
ﯬ ﯭ ﯮ
ﯯ ﯰ ﯱ ﯲﯳ ﯴ
ﯵ ﯶ ﯷ
ﯸ ﯹ ﯺ
ﯻ ﯼﯽ ﯾ
ﯿ ﰀ ﰁ ﰂﰃ ﰅﰆﰇﰈﰉﰊ
(2.264) “Ey iman gətirənlər! Sədəqələrinizi,
özünü camaata göstərmək məqsədilə xərcləyən, Allaha və Axirət gününə
inanmayan şəxs kimi minnət qoymaqla və əziyyət verməklə puç etməyin. Bunun məsəli,
üzərində torpaq olan hamar qayanın məsəlinə bənzəyir ki, ona şiddətli yağış
yağıb onu çılpaq hala salmışdır. Onlar qazandıqlarından heç bir şeyə nail
olmazlar. Allah kafir xalqı doğru yola yönəltməz”.
Allah
insanlara verilən sədəqəni minnətə çevirməyi qəti qadağan edir və
bununla əlaqədar bir məsəl çəkir. Bu ayələrdə Fövqəluca Allah bir dəfəyə üç məsəl
gətirir – yaxşı işlər görən insan haqqında, o, öz malından Allah xatirinə
insanlara sərf edərək onlara minnət qoymur; insanlara verdiyi sədəqəni onların
başına qaxan və onları alçaldan şəxs haqqında və nəhayət, özünü başqalarına
göstərmək və hörmət qazanmaq xatirinə sədəqə verən ikiüzlü haqqında.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘ
ﭙ ﭚ ﭛ
ﭜ ﭝ ﭞ
ﭟ ﭠ ﭡ
ﭢ ﭣ ﭤ
ﭥ ﭦ ﭧﭨ ﭩ
ﭪ ﭫ ﭬ
ﭭ
(2.265) “Mallarını Allahın razılığını qazanmaq
və nəfslərini möhkəmləndirmək üçün xərcləyənlərin məsəli təpə üzərindəki bağın
məsəlinə bənzəyir ki, ona şiddətli yağış düşdükdən sonra o öz bəhrəsini iki
qat verər. Hərgah ona şiddətli yağış düşməzsə, narın yağış da bəs edər. Allah
sizin nə etdiklərinizi görür”.
Əgər insan
əmlakını Allah xatirinə sərf edirsə, O, onun sədəqələrini qəbul edir və hətta
onları artırır, çünki onlar onun imanının və dərin səmimiyyətinin nəticələridir.
Belə insan sədəqəni səmimi qəlbdən səxavətlə verir və onun yaxşılıqları hündür
təpəlikdə yerləşən və hər tərəfdən külək dəyən, günəş şüaları düşən və bol
yağışla sulanan bağa bənzəyir. Leysan yağışlar olmadıqda belə, narın yağan
yağış da ona kifayət edir, çünki bu bağ bərəkətli münbit torpaqda və gözəl bir
sahədə yerləşmişdir. Orada ağacların böyüməsi, çiçəklərin açılması və meyvələrin
inkişafı üçün hər cür şərait vardır və buna görə o bağ həmişə bol məhsul
yetirir. Belə bağlar insanların ən çox arzuladığı əziz yerdir və onlar, insanların
yüksək imarətlərdə yaşamağa nail olması üçün uyğun gələn ləyaqətli əməllərə bənzəyir.
ﭮ ﭯ
ﭰ ﭱ ﭲ
ﭳ ﭴ ﭵ
ﭶ ﭷ ﭸ
ﭹ ﭺ ﭻ
ﭼ ﭽ ﭾ
ﭿ ﮀ ﮁ
ﮂ ﮃ ﮄ
ﮅ ﮆ ﮇ
ﮈ ﮉﮊ ﮋ
ﮌ ﮍ ﮎ
ﮏ ﮐ ﮑ
ﮒ
(2.266) “Məgər sizlərdən biri istəyərmi ki,
onun xurma ağaclarından və üzümlüklərdən ibarət, ağacları altından çaylar axan və içində də onun üçün hər cür meyvələr olan
bir bağı olsun, sonra da ona qocalıq üz verdiyi zaman, özünün də o
bağa möhtac olan uşaqları olduğu bir halda bu bağa odlu bir qasırğa
düşüb onu yandırsın? Allah ayələri belə bəyan edir ki, bəlkə fikirləşəsiniz”.
Əgər insan
malını Allah yolunda sərf etdikdən sonra, yaxşılıq etdiyi adamlara minnət
qoyursa, onları alçaldır və ya öz xeyirxahlığına zərər vuran digər əməllər törədirsə,
onda o, bağına odlu qasırğa düşüb onu
yandırmış insana bənzəyir. Bağın əldən düşmüş çox qoca sahibi azyaşlı və köməksiz
uşaqlarla ağır vəziyyətə düşür. Kim onun vəziyyətində olmağa razılaşar? Əlbəttə,
heç kim! Buna görə, Fövqəluca Allah ağsaqqal qocanın ağır vəziyyətini xüsusilə
vurğulayaraq (heç kəs özünü onun yerində görmək istəməzdi), bu ayəni sual
formasında nazil edir.
Ağacların
gül açdıqdan və bar gətirdikdən sonra gözlənilmədən məhv olması böyük müsibətdir.
Bu, bağın sahibinin tamamilə zəif və gücsüz bir adama çevrilməsi nəticəsində
daha da dərinləşir, onun uşaqları isə daha zəif və ona kömək etməyə qabil
deyillər. Əgər insan xeyirxah əməllərini Allah xatirinə səmimiyyətlə həyata
keçirirsə, sonra isə öz cinayətləri ilə onları məhv edirsə, onda o, özünü məhz
həmin pirani qocaya bənzədir ki, müsibət onun rastına, bağa ən çox ehtiyacı
olduğu bir zamanda çıxır.
Üçüncü məsəl,
özünü başqalarına göstərmək və hörmət qazanmaq üçün yaxşılıq edən, doğru iman
sahibi olmayan və Allahdan mükafat alacağına inanmayan adama həsr olunmuşdur.
Onun qəlbi torpaq qatı ilə örtülmüş hamar qayaya bənzər. İnsan belə bir qayaya
baxanda zənn edər ki, yağışdan sonra belə torpaq, adi münbit torpaqlarda olduğu
kimi, yaşıllığa bürünər. Əslində isə, bu qaya, sadəcə bir daş parçasıdır və bir
güclü leysan yağış bəs edər ki, onun üstündəki nazik torpaq örtüyünü yuyub
aparsın və özündən sonra təkcə hamar səth qalsın. Bu məsəl, imandan məhrum, sərt,
Allah qarşısında yumşalmayan və Allah qorxusu ilə dolmayan münafiqlərin qəlbini
dəqiq təsvir edir. Onların əməlləri də, sədəqələri də xeyirxah insanların
istinad etdiyi əsaslardan, yaxşı işlərin yerinə yetirildiyi məqsədlərdən məhrumdur.
Bu məsəldə,
insana fayda verən başlıca şərtdən məhrum olan əbəs və faydasız əməllərdən bəhs
edilir. Bundan əvvəlki məsəldə söhbət bu başlıca şərtdən məhrum olmayan əməllərdən
gedirdi, lakin onlar insanlara fayda gətirməyən əməllərin səbəbləri üzündən səmərəsiz
idi. Birinci məsəldə isə, Allahın qəbul etdiyi və hətta artırdığı əməllərdən
danışılırdı, çünki onlar iman və səmimiyyət əsasında həyata keçirilirdi. Bu, başlıca
şərtin özüdür ki, onsuz heç bir əməl fayda vermir, çünki bu şərt
hər cür şəraitin və bütün amillərin pozucu təsirindən azaddır. Bu üç məsəl
bütün insanlara tətbiq edilə bilər və buna görə də Allahın qulları bu gerçək meyarı
və bu dəqiq təşbihləri rəhbər tutaraq öz əməllərini dəyərləndirməlidirlər. Fövqəluca
Allahın buyurduğu: “Biz insanlara belə məsəllər çəkirik. Onları isə ancaq həqiqəti
dərk edən adamlar anlayırlar” (Ənkəbut, 29/43) kəlamı əsassız deyildir.
ﮓ ﮔ
ﮕ ﮖ ﮗ
ﮘ ﮙ ﮚ
ﮛ ﮜ ﮝ
ﮞ ﮟﮠ ﮡ
ﮢ ﮣ ﮤ
ﮥ ﮦ ﮧ
ﮨ ﮩ ﮪ ﮫﮬ ﮭ
ﮮ ﮯ ﮰ
ﮱ ﯓ
(2.267) “Ey iman gətirənlər! Qazandığınız və
sizin üçün torpaqdan yetişdirdiyimiz şeylərin yaxşısından Allah yolunda xərcləyin.
Özünüzə verildiyi təqdirdə ancaq göz yumub alacağınız pis şeylərdən xərcləməyə
çalışmayın. Bilin ki, Allah Zəngindir, Tərifəlayiqdir”.
Ayədə
Xaliq Öz qullarını ticarətdən və habelə meyvə və taxıl məhsulundan əldə edilən
gəlirdən sədəqə verməyə çağırır. Bu hökm – nağd puldan, ticarət etmək üçün təyin
olunmuş mallardan, meyvə və taxıl məhsulundan yığılan vacib (fərz) zəkatdan və
həm də həmin mülkiyyətdən konüllü verilən sədəqələrdən ibarətdir.
Fövqəluca
Allah əmr edir ki, sədəqə yaxşı və keyfiyyətli maldan verilməli və borc
verdikləri insanlardan gözlərini yummadan almadıqları pis və xarab olmuş malları
Allah yolunda sədəqə kimi paylamamalıdırlar. Müsəlman sədəqəni nə ən yaxşı, nə
də ən pis malından verməmələdir. Ən yaxşı maldan olan sədəqə ən mükəmməldir,
lakin pis əmlakdan olan sədəqənin paylanması qadağan edilmişdir, çünki belə
maldan olan vacib sədəqə hesaba alınmır və ondan verilən könüllü sədəqə, əvəzi
tam veriləcək sədəqə deyil.
Allahın
gözəl adları arasında – Zəngin və Tərifəlayiq adları haqqında. Allah Öz
yaratdıqlarına möhtac deyil və Onun xeyriyyəçilərin sədəqələrinə və müti
qullarının xeyirxah əməllərinə ehtiyacı yoxdur. O, insanlara belə hərəkət etməyi
və xeyirli işlər görməyi ona görə dəvət edir ki, onlar bundan özləri üçün fayda
götürsünlər. Ona görə də, bu dini hökmün mahiyyəti, Allahın Öz yaratdıqlarına
qarşı mərhəmətli və xeyirxah olması ilə bağlıdır.
Allahın
hüdudsuz zənginliyi və mütləq özünəbəsliyi özünü onda göstərir ki, O, qullarına
nazil etdiyi və onlara Allahın Mərhəmət Diyarına düşməsinə imkan verən hikmətli
hökmlərinə görə, mərhəmətlə dolu, ədalətli və müdrik ilahi əməllərinə görə və
həmçinin qullarının dərk etməyə qadir olmadıqları və təsəvvür belə edə bilmədikləri
Öz gözəl və qüsursuz sifətlərinə görə, tərifə layiqdir!
ﯔ ﯕ
ﯖ ﯗ ﯘﯙ ﯚﯛ ﯜ ﯝﯞﯟﯠﯡ ﯢﯣ
(2.268)
“Şeytan sizi yoxsulluqla qorxudur və yaramaz işlər görməyi əmr edir. Allah isə
sizə Öz tərəfindən bağışlanma və mərhəmət olunacağını vəd edir. Allah hər
şeyi Əhatəedəndir, Biləndir”.
Xeyir gətirən
sədəqə vermək və zərər vuran xəsislikdən çəkinmək hökmünü verdikdən sonra, Fövqəluca
Allah izah edir ki, insanlar həmişə iki dəvət arasında seçim etməli olurlar. Rəhimli
Allahın dəvətçiləri onları yaxşılıq etməyə çağırır və buna görə onlara həm bu
dünyada və həm də Axirət həyatında mükafat və onların verdikləri bütün sədəqələrin
və bu məqsədlə sərf etdiklərinin hamısının əvəzinin veriləcəyini vəd edirlər.
Şeytanın təbliğatçıları isə insanları sədəqə verməkdən boyun qaçırmağa çağırır
və qorxudurlar ki, Allah yolunda mallarını xərcləsələr kasıblayacaq və dilənçi
halına düşəcəklər. Əgər insan Rəhimli Allahın dəvətinə cavab verir və Onun ona
bəxş etdiyi nemətdən sədəqə paylayırsa, onda o, günahlarının bağışlanmasına
sevinəcək və arzuladığı nə varsa, ona nəsib olacaq. Əgər o, şeytanın çağırışına
səs verərsə, qoy bilsin ki, şeytan öz tərəfdarlarını Cəhənnəm odunun sakinləri
olmağa çağırır. Qoy hər bir qul layiq olduğu seçimini özü etsin.
Bu ayənin
sonunda Allah Özünün gözəl Əhatəedən və Bilən adlarını xatırladır. Onun sifətləri
hər şeyi əhatə edir, Onun hədiyyələri isə qiymətli və zəngindir. O, çox gözəl
bilir ki, qullarından mükafatının artırılmasına layiq olanlar kimlərdir və O,
belə qullarına saleh əməllər etməkdə və günahlardan çəkinməkdə kömək göstərir.
ﯤﯥﯦﯧﯨﯩ ﯪ
ﯫ ﯬ ﯭ ﯮ ﯯ ﯰﯱﯲﯳ ﯴ
ﯵﯶ
(2.269) “Allah istədiyi kəsə hikmət bəxş
edir. Kimə hikmət verilmişsə, ona çoxlu xeyir nəsib edilmişdir. Bunu isə ancaq
düşüncəli insanlar anlayırlar”.
Xeyirxah əməl
sahibləri olan möminlərin məziyyətlərini və məhz Allahın onlara bəxş etdiyi sərvəti
xeyriyyə məqsədləri üçün xərclədiklərini və bunun sayəsində böyük yüksəkliklərə
nail olduqlarını xatırlatdıqdan sonra, Fövqəluca Allah var-dövlətdən dəfələrlə
üstün olan mərhəməti barədə xəbər verir. Bu – müdriklikdir ki, Allah onu, Öz
qullarından kimə əsil xeyir və xoşbəxtlik diləyirsə, ona da əta edir. Müdriklik
dedikdə, faydalı və doğru biliklər, sağlam ağıl və ehtiyatlılıq və həmçinin bəlağətli
nitq söyləmək qabiliyyəti və xeyirli işlər görmək nəzərdə tutulur. Müdriklik ən
böyük vergidir və ən şərafətli nemətdir və əgər o, insana bəxş edilmişsə, deməli,
o, həqiqətən də böyük nemətlə mükafatlandırılmışdır. Belə olduqda, o,
nadanlığın zülmətindən doğru rəhbərlik nuruna qərq olur, axmaqcasına
uydurmalardan xilas olur və düz sözlər deməyə, doğru addımlar atmağa başlayır.
O, düzgün qərarlar qəbul edir və doğru yolla qətiyyətlə gedir, çünki ona
verilmiş böyük nemət onun özünün kamilləşməsinə, həm də yerdə qalan məxluqlara
dini və dünyəvi məsələlərdə böyük fayda verməyə imkan yaradır.
Müdrik qərarlar
olmadan işləri qaydaya salmaq mümkün deyil, çünki müdriklik – hər şeyi öz yerinə
qoymaq, vaxtında irəliyə hərəkət etmək və zəruriyyət yarandıqda geriyə çəkilmək
bacarığıdır. Lakin bu böyük neməti yadda saxlayıb onu layiqincə qiymətləndirməyi
təkcə mühakimə yürütmək qabiliyyəti və tədbirli olan, nəyin onlara fayda verə
biləcəyini və nəyin zərərli olduğunu anlayan, düzgün hərəkətlər edən və
yanlışlıqlardan uzaq qaçan kişilər bilirlər.
Maddi nemətlərin
sədəqə verilməsi və müdrik qərarların qəbul edilməsi kimi bu iki əməl insanı
Allaha daha yaxşı yaxınlaşdırır və ona imkan verir ki, şərəfli mükafata nail
olsun. Bu iki əməli Muhəmməd Peyğəmbər (s.ə.s.) də xatırlayaraq demişdir: “İnsanlardan
ancaq iki nəfərə həsəd çəkmək olar: Allahın sərvət bəxş etdiyi o insana ki,
onu haqq yolunda sərf edir və o insana ki, Allah ona müdriklik bəxş etmişdir, o
da bu müdrikliyini digər insanlara öyrədir”.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘ
ﭙ ﭚ ﭛﭜ ﭝ
ﭞ ﭟ ﭠ
ﭡ
(2.270) “Xərclədiyiniz hər bir sədəqəni və
verdiyiniz hər bir nəziri, şübhəsiz ki, Allah bilir. Zalımların isə köməkçiləri
olmaz”.
Fövqəluca
Allah bildirir ki, Ona qullarının bütün sədəqələri, xərclədikləri və verdikləri
vədləri çox gözəl məlumdur. Allahın bildikləri haqqında bu xəbərdarlığı labüd əvəz
veriləcəyini nəzərdə tutur, çünki Allah insanın əməllərini, o, hətta zərrə
qədər olsa belə unutmur. O, insanların yaxşı və pis niyyətlərini bilir və onu
da bilir ki, heç kim zalım günahkarların köməyinə gəlməyəcək, çünki onlar öz vəzifələrini
yerinə yetirməyə xəsislik etdikləri halda, qadağan olunmuş əməlləri törətməyə cəsarət
göstərirlər. Onlar özlərinə kömək göstərmək və onları cəzadan qorumaq üçün köməkçilər
tapa bilməyəcək və onlar mütləq amansızlıqla cəzalandırılacaqlar.
ﭢ ﭣ
ﭤ ﭥ ﭦﭧ ﭨ
ﭩ ﭪﭫ ﭬ ﭭ ﭮﭯ ﭰ
ﭱ ﭲ ﭳﭴ ﭵ
ﭶ ﭷ ﭸ
ﭹ
(2.271) “Sədəqələri aşkarda verirsinizsə, bu
çox gözəl. Əgər onu yoxsullara gizlində versəniz, bu sizin üçün daha yaxşı
olar. Allah sizin bəzi günahlarınızdan keçər. Allah nə etdiklərinizdən xəbərdardır”.
Fövqəluca
Allah bildirir ki, əgər insan sədəqəni açıq şəkildə verirsə, bu yaxşı hərəkətdir,
lakin daha yaxşı olardı ki, o, sədəqəni gizlicə paylayaydı və onu ehtiyacı olan
adamlara təqdim edəydi, çünki kasıblara və ehtiyacı olanlara gizli yardım
ayrıca nəzərdə tutulmuş xeyirxah əməldir və xeyriyyəçinin saf niyyətli
olmasına dəlalət edir. Məhz buna görə, sədəqəni gizli paylayan insanlar – belə
ki, onların sol əlinin sağ əlinin nə etdiyindən xəbər tutmayanlar – Allahın Öz
kölgəsində sığınacaq verəcəyi möminlərin yeddi qrupunun arasında olacaqlar.
Müsəlmanlar
üçün sədəqəni gizlicə və dilənçilərə verməyin daha yaxşı olması haqqında Quran
kəlamı özlüyündə incə bir hikmət kəsb edir. Sədəqənin açıq paylanmaqdansa,
gizli verilməsinin hikməti, onun dilənçiyə yardım edilməsi ilə əlaqədardır. Şərh
etdiyimiz ayədə, müxtəlif xeyriyyə layihələrinə sərf edilən maddi vəsaitlərin
gizlicə xərclənməsinin yaxşı olması haqqında heç nə deyilmir. Belə hallarda şəriətin
elə bir prinsipinə istinad etmək lazımdır ki, ona uyğun olaraq, daha çox
faydalı olan əmələ üstünlük verilsin. Ola da bilsin ki, açıq sədəqə vermək əyani
nümunə kimi, başqalarının da belə bir addım atması və digər insanları xeyirxah əmələ
ruhlandırması baxımından, müsəlmanlara daha çox fayda gətirsin.
Fövqəluca
Allah həmçinin qeyd edir ki, sədəqə insanlara ikiqat fayda gətirir, çünki
xeyriyyəçi bol mükafata layiq görülür və həm bu həyatda və həm də Axirət həyatında
şərdən və cəzalandırılmadan xilas olur; Allah onun yol verdiyi günahlarını
bağışlayır. Allah qullarının bütün əməllərindən xəbərdardır və Öz ilahi
müdrikliyinə əsaslanaraq, O, hər kəsə, törətdiyi əməllərinə görə əvəz verəcəkdir.
ﭺ ﭻ
ﭼ ﭽ ﭾ
ﭿ ﮀ ﮁ ﮂﮃ ﮄ
ﮅ ﮆ ﮇ
ﮈﮉ
ﮊ ﮋ ﮌ
ﮍ ﮎ ﮏﮐ ﮑ
ﮒ ﮓ ﮔ
ﮕ ﮖ ﮗ
ﮘ ﮙ ﮚ
(2.272)
“Onların doğru yola gəlməsi sənə aid deyildir. Yalnız Allah istədiyi şəxsi
doğru yola yönəldir. Xərclədiyiniz hər bir sədəqə özünüz üçündür. Siz onu ancaq
Allahın Üzünü dilədiyinizə görə sərf edirsiniz. Malınızdan Allah yolunda nə
xərcləsəniz, əvəzi sizə tam verilər və sizə zülm edilməz”.
Muhəmməd
Peyğəmbərə (s.ə.s.) vəhyi insanlara çatdırmaq, onları xeyirxah işlər görməyə
çağırmaq və bəd əməllərdən çəkindirmək hökmü verilmişdi. Lakin insanları
doğru yola gətirmək təkcə Allaha məxsusdur. Allah bu barədə xəbərdarlıq edərək,
bildirir ki, əsil möminlər təkcə öz Rəbbinin mərhəmətini və mükafatını qazanmaq
üçün sədəqə verirlər, çünki onları buna yönəldən həqiqi iman sahibi
olmalarıdır. Bu ayə möminlərı gözəl surətdə səciyyələndirir və Allaha səmimiyyətlə
ibadət etməyin zəruriliyini onlara xatırladır.
Sonra Fövqəluca
Allah bir daha bildirir ki, insanların verdiyi sədəqələr Ona yaxşı məlumdur və
onlar bilməlidirlər ki, O, onların mükafatını bir toz zərrəsi qədər də olsa
azaltmayacaqdır. Bir başqa Quran ayəsində deyilir: “Həqiqətən, Allah zərrə
qədər də olsa zülm etməz. Əgər qulun gördüyü iş yaxşı əməl olarsa, Allah
bunu artırar və Öz tərəfindən böyük mükafat verər” (Nisa, 4/40).
ﮛ ﮜ
ﮝ ﮞ ﮟ
ﮠ ﮡ ﮢ
ﮣ ﮤ ﮥ
ﮦ ﮧ ﮨ
ﮩ ﮪ ﮫ
ﮬ ﮭ ﮮ
ﮯ ﮰﮱ ﯓ
ﯔ ﯕ ﯖ
ﯗ ﯘ ﯙ
ﯚ ﯛ
(2.273)
“Sədəqə Allah yolunda cihad edən və yer üzündə hərəkət edə bilməyən
yoxsullar üçündür. Bu adamlar həya edib dilənmədiklərinə görə tanımayan
adam onları varlı hesab edir. Sən onları üzlərindən tanıyırsan. Onlar insanlardan
israrla bir şey istəməzlər. Şübhəsiz ki, Allah malınızdan nə sərf
etdiyinizi bilir”.
Müsəlmanlar
əllərindən gələn hər şeyi etməlidirlər ki, sədəqə Allah yolunda çalışan,
Allahın razı qaldığı işlərlə məşğul olan və öz vaxtını dünya nemətlərini əldə
etməyə görə itirməyi istəməyən və ya buna imkanı olmayan, lakin buna baxmayaraq
öz əxlaqını itirməyən möhtaclara çatdırılsın. Cahil adam belə şəxsə baxdıqda
elə bilər ki, onlar zəngindirlər, çünki onlar yalvararaq insanlardan sədəqə
istəmirlər. Kəskin ehtiyac onları yardım haqqında müraciət etməyə məcbur etdikdə
isə, onlar bunu heç də təkidlə etmirlər.
Belə
ehtiyac sahibləri sədəqə verilməsinə ən çox layiq olanlardır. Sədəqə onlara öz
ehtiyaclarını təmin etməyə, qarşılarına qoyduqları məqsədə doğru getməyə və
yaxşı işlər görməyə imkan verir. Onlar layiqincə səbr edərək, öz ümidlərini, məxluqlara
deyil, Qüdrətli Yaradana bağladıqlarına görə müsəlmanlar öz sədəqələri vasitəsilə
onlara minnətdarlıqlarını bildirməlidirlər. Belələrinin xeyrinə verilən sədəqənin
ən yüksək faydası olan sədəqə sayılmasına baxmayaraq, digər ehtiyacı olanlara
da hər hansı xeyriyyə məqsədləri üçün verilən sədəqə xeyirxahlıq nümunəsidir və
Allahın mükafatına layiqdir. Buna görə Fövqəluca Allah buyurur:
ﯜ ﯝ
ﯞ ﯟ ﯠ ﯡ ﯢ
ﯣ ﯤ ﯥ
ﯦ ﯧ ﯨ
ﯩ ﯪ ﯫ
ﯬ ﯭ
(2.274)
“Mallarını gecə və gündüz, gizli və aşkar xərcləyənlərin öz Rəbbi yanında mükafatı vardır. Onlara heç bir qorxu yoxdur
və onlar kədərlənməyəcəklər”.
Allah belə
insanlara, başqa bir kölgənin olmadığı bir gündə, Öz kölgəsində sığınacaq verəcək.
Allah onlara böyük bir səadət əldə etməyə və qəm-qüssədən, qorxudan və digər
xoşagəlməz hallardan qurtulmaya kömək edəcəkdir.
Fövqəluca
Allah xüsusilə vurğulayır ki, xeyir əməl sahibi olan qullarını öz Rəbbi yanında
mükafat gözləyir ki, bu da onların şöhrətini və üstünlüyünü təsdiq edir.
Onların sədəqələri, Peyğəmbərin (s.ə.s.) səhih hədisində deyildiyi kimi: “Əgər
qul, öz əlinin zəhməti ilə qazandığı bir xurma sədəqə verirsə, mərhəmətli Allah
onu Öz əli ilə qəbul edərək, o sədəqəni, nəhəng bir dağa çevrilənə qədər
böyüdür, siz də hər biriniz öz dayçanızı belə böyüdürsünüz”.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘ
ﭙ ﭚ ﭛ
ﭜ ﭝﭞ ﭟ
ﭠ ﭡ ﭢ
ﭣ ﭤ ﭥﭦ ﭧ
ﭨ ﭩ ﭪ ﭫﭬ ﭭ
ﭮ ﭯ ﭰ
ﭱ ﭲ ﭳ
ﭴ ﭵ ﭶ ﭷ ﭸﭹ ﭺ
ﭻ ﭼ ﭽ ﭾﭿ ﮀ
ﮁ ﮂ ﮃ
(2.275)
“Sələm yeyənlər qəbirlərindən şeytan toxunub dəli etmiş kimsənin
qalxdığı kimi qalxarlar. Bu onların: “Alış-veriş də sələmçilik kimidir!” – demələrinə
görədir. Halbuki, Allah alış-verişi halal, sələmçiliyi isə haram etmişdir. Hər
kim özünə Rəbbindən xəbərdarlıq gəldikdən sonra sələmçiliyə son qoyarsa,
olub-keçənlər ona bağışlanar və onun işi Allaha qalar. Sələmçiliyə qayıdanlar
isə Od sakinidirlər. Onlar orada əbədi qalacaqlar”.
Yaxşı əməl
sahibi olan müsəlmanların məziyyətlərini və Allahın yanında onlar üçün
hazırlanmış gözəl mükafatları və həmçinin onların günahlarının və səhvlərinin
bağışlanacağını xatırlatdıqdan sonra, Uca Rəbb sələm yeyən və bədnam sövdə
bağlayan zalımlardan bəhs edir və bildirir ki, onlar törətdikləri cinayətlərə
müvafiq olaraq mütləq əvəz alacaqlar. Dünya həyatında onlar cin vurmuş dəlilər
kimi var-dövlət ələ keçirməklə məşğul idilər və buna görə də öldükdən sonra,
Qiyamət günü onlar öz qəbirlərindən, şeytan toxunub ağlını zay etmiş quduz dəlilər
kimi qalxacaqlar. Bu biabırçı cəza onların sələm yediklərinə və sələmçiliyin və
müamilənin də ticarətə oxşar bir şey olmasını ucadan bəyan etdiklərinə görə
onlardan alınan qisasdır. Onlar cəsarət edərək Allahın haram və halal buyurduğu
hədlərə etinasızlıq göstərərək sələmçiliyi halal elan etmişlər.
Sonra
Allah bütün günahkarları, o cümlədən, sələm yeyən zalımları, xəbərdarlıq
onlara çatdıqdan sonra, yəni, əsil həqiqət onlara izah edildikdən və onlar vəd
edilmiş mükafat və cəza haqqında hökmü bildikdən sonra da günah işlətməkdə
davam edəcəkləri halda, cəzalandıracağını vəd edir. Əgər günahkarlar onlara
verilən öyüd-nəsihətdən sonra sələmçiliklə məşğul olmaqdan əl çəksələr, onda
onların tövbə etdikləri keçmiş günahları bağışlanacaq və onların işi Allaha qalar
və əgər onlar öz tövbələrini pozmasalar, əmin olacaqlar ki, Allah haqlı
insanların mükafatını kəsmir. Yox, əgər öyüd-nəsihətlərdən və xəbərdarlıqlardan
sonra, onlar yenə də müamiləçilik və sələmçiliklə məşğul olsalar, onda onlar əbədi
qalacaqları Cəhənnəm oduna atılacaqlar.
Bu ayədən
aydın olur ki, sələmçilik insanı Cəhənnəmə düşməyə və orada əbədi qalmağa məhkum
edir. Sələmçilik o dərəcədə ağır və mənfur günahdır ki, hətta iman bu
günahkarları əbədi cəzadan qorumağa qadir deyil. Lakin bu dini hökm, ancaq müəyyən
şərait yarandıqda və buna maneçilik edən amillərin heç biri olmadıqda qüvvəyə
minir və buna görə də həm bu ayə və həm də gələcək cəzalar haqqında bütün qalan
ayələr xəvariclərin baxışları üçün dəlil ola bilməz. Müsəlmanlar Quranın və
Sünnənin bütün mətnlərini qəbul etməli və insanın qəlbində heç olmazsa xardal
dənəsi böyüklükdə də imanın olması ilə əlaqədar onun hökmən Cəhənnəmi tərk edəcəyi
barədə çoxsaylı dəlilləri isə inkar etməməlidir. İnsan ancaq ağır cinayətlər
işlədib, onları tövbə etmədiyi halda Cəhənnəmə atılmaqla cəzalandırılır.
ﮄ ﮅ
ﮆ ﮇ ﮈﮉ ﮊ
ﮋ ﮌ ﮍ
ﮎ ﮏ ﮐ
(2.276)
“Allah sələmi puç edir, sədəqələri isə artırır. Allah kafirləri və
günahkarları sevməz”.
Fövqəluca
Allah xəbər verir ki, müamiləçilərin və sələmçilərin qazancını puç edəcək,
xeyriyyəçilərin isə sədəqələrini artıracaq, amma çox vaxt adamlara elə gəlir
ki, əslində hər şey əksinə baş verir. Çox adamlar var ki, onlar sədəqənin
onları var-dövlətdən məhrum etdiyini, sələmin isə xoş güzəranlarını daha da
artırdığını hesab edirlər. Zənginlik və dünya malı Fövqəluca Allahın əlindədir
və onları əldə etməyə layiq olmaq ancaq halal əməllər sayəsində və Allahın
hökmlərini yerinə yetirməklə mümkündür. Əgər insan sələm yeməyə cəsarət edirsə,
o, hökmən cəzaya məruz qalacaqdır. Belə insanların taleyi onların gözlədiklərinin
əksinə yekunlaşır ki, bunu ətrafımızda baş verən hadisələr də təsdiq edir.
Allahın Özündən daha doğru danışan kim ola bilər?! Allahın nazil etdiyi nemətlərə
görə Ona minnətdarlıq etməkdən boyun qaçıran, Onun mərhəmətini inkar edən və
Ona itaətsizlik etməkdən əl çəkməyən naşükür günahkarlar Onda nifrət oyadır.
Bu ayədən
belə bir nəticə çıxarmaq olar ki, Allah Onun çoxsaylı nemətlərinə görə minnətdarlıq,
şükür edən və yol verdikləri günahları və xətalarını tövbə edən qullarını
sevir.
ﮑ ﮒ
ﮓ ﮔ ﮕ
ﮖ ﮗ ﮘ
ﮙ ﮚ ﮛ
ﮜ ﮝ ﮞ
ﮟ ﮠ ﮡ
ﮢ ﮣ ﮤ
(2.277) “Həqiqətən,
iman gətirib saleh əməllər edən, namaz qılan və zəkat verənləri Rəbbinin
yanında mükafatlar gözləyir. Onlara heç bir qorxu yoxdur və onlar kədərlənməyəcəklər”.
Allah bu ayəsini sələmçilik ayələrinin mətni
ilə yanaşı ona görə yerləşdirib ki, imanın möhkəmləndirilməsinin və onun bütün
tələblərinin yerinə yetirilməsinin – sələmdən
uzaqlaşmağa kömək edən ən mühüm amil olmasını insanlara izah etsin.
Xüsusilə, bu, namaza və zəkata aiddir, çünki əgər birinci çirkin və qınanılan əməllərdən
saxlayırsa, sonuncu məxluqlara xeyirxah münasibətin formasıdır ki, özlüyündə,
əsası zalımlıqdan ibarət olan sələmçiliklə bir araya sığışmır.
ﮥ ﮦ
ﮧ ﮨ ﮩ
ﮪ ﮫ ﮬ
ﮭ ﮮ ﮯ
ﮰ ﮱ ﯓ
(2.278) “Ey
iman gətirənlər! Allahdan qorxun və əgər möminsinizsə, sələmdən qalan faizi
almayın”.
ﯔ ﯕ
ﯖ ﯗ ﯘ
ﯙ ﯚ ﯛﯜ ﯝ
ﯞ ﯟ ﯠ
ﯡ ﯢ ﯣ
ﯤ ﯥ ﯦ
(2.279)
“Bunu etməsəniz, Allahın və Onun Elçisinin sizə müharibə elan etdiyini bilin.
Yox, əgər tövbə etsəniz, sərmayəniz sizindir. Nə siz zülm edərsiniz, nə də sizə
zülm olunar”.
Bu ayələrdə
Fövqəluca Allah möminlərə müraciət edərək Ondan qorxmalarını və sələmə əsaslanan
və əvvəllər bağladıqları bütün əqdlərini ləğv etməyi buyurur. O, bildirir ki, əgər
insanlar bunu etməsələr, onlar Allahla və Onun Elçisi (s.ə.s.) ilə düşmən
olacaqlar. Bu, sələmçiliyin və müamilənin əxlaqa zidd olan ən böyük dəlillərindən
biridir. Əgər insan inadla sələm yeməkdə davam edirsə, o, sanki Allah və Onun
Elçisinə (s.ə.s.) qarşı müharibə edir. Əgər o, sələmçilik və müamilə ilə məşğul
olmasına görə tövbə etdikdə, ona ilkin sərmayəsini geri götürməyə icazə
verilir. Belə davrandıqda, o, əvvəllər ona sələm verməyə məcbur etdiyi şəxsləri
incitmir və özü də zərərə düşmür, çünki öz ilkin sərmayəsini geri alır.
Bir sözlə, insan sələmçilik və müamiləçilik
etməkdə tövbə edərsə, onun əvvəllər bunlarla əlaqədar bağladığı və sona
çatdırdığı bütün əqdlər və sazişlər ona bağışlanır. Onların bəziləri hələ qüvvədə
qaldıqda, o, özünün ilkin sərmayəsini götürməklə qane olmalıdır və belə
müqavilələr üzrə sələm almaq artıq azğınlığa bərabər cinayətdir.
Bu ayələrdə
sələmçiliyin qadağan olunmasının hikməti şərh edilir və göstərilir ki, sələm
ehtiyac içində olan insanlara qarşı ədalətsizlikdir. Müamilə verən onlardan zəruri
olduğundan daha artığını götürür, onların borc üzrə öhdəliyini artırır, halbuki
o, öz borclusuna verdiyi möhləti zəruri olduqda artırmalıdır. Məhz buna görə
növbəti ayədə buyurulur:
ﯧ ﯨ
ﯩ ﯪ ﯫ
ﯬ ﯭﯮ ﯯ
ﯰ ﯱ ﯲﯳ ﯴ
ﯵ ﯶ ﯷ
(2.280)
“Əgər borclu olan adam ağır şərait içindədirsə, onun vəziyyəti düzələnə qədər
ona möhlət verin. Bilin ki, borcu bağışlamaq sizin üçün daha xeyirlidir”.
Borclu
olan şəxs ağır şərait içindədirsə və borcunu verə bilmirsə, onda borc verən ona
borclarını ödəmək imkanı yaranana qədər möhlət verməlidir. Borcu qaytarmalı
olan kəs də, öz növbəsində, icazə verilən bütün vasitələrdən istifadə edərək
borcunu ləngitmədən qaytarmağa çalışmalıdır. Əgər borcverən rəhm edərək,
borcunun yarısını və ya hamısını ona bağışlayarsa, bu, borcverənin öz xeyrinə
etdiyi bir əməl olar. İnsana şəriət hökmlərini yerinə yetirməyin asanlaşdırılması,
sələmçiliyə əsaslanan əqdlərin bağlanmasından çəkinməsi və ehtiyacı olanlara
yardım göstərilməsi üçün o, qəti bilməlidir ki, bir dəfə vaxt gələcək, o,
Allaha qayıdacaq və O, ona etdikləri əməllərin əvəzini bütövlüklə verəcək və
onu bir zərrə ağırlığında belə incitməyəcəkdir. Bax elə buna görə Allah sonra
belə buyurur:
ﯸ ﯹ
ﯺ ﯻ ﯼ ﯽﯾ ﯿ
ﰀ ﰁ ﰂ
ﰃ ﰄ ﰅ
ﰆ ﰇ ﰈ
(2.281)
“Allahın dərgahına qaytarılacağınız gündən qorxun! Sonra hər kəsə qazandığının əvəzi
büsbütün veriləcək və onlara zülm olunmayacaqdır”.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ ﭖ ﭗ
ﭘ ﭙ ﭚﭛ ﭜ
ﭝ ﭞ ﭟﭠ ﭡ
ﭢ ﭣ ﭤ
ﭥ ﭦ ﭧ ﭨﭩ ﭪ
ﭫ ﭬ ﭭ
ﭮ ﭯ ﭰ
ﭱ ﭲ ﭳ
ﭴ ﭵﭶ ﭷ
ﭸ ﭹ ﭺ
ﭻ ﭼ ﭽ
ﭾ ﭿ ﮀ
ﮁ ﮂ ﮃ
ﮄ ﮅ ﮆ ﮇﮈ ﮉ
ﮊ ﮋ ﮌﮍ ﮎ
ﮏ ﮐ ﮑ
ﮒ ﮓ ﮔ
ﮕ ﮖ ﮗ
ﮘ ﮙ ﮚ
ﮛ ﮜ ﮝﮞ ﮟ
ﮠ ﮡ ﮢ
ﮣ ﮤﮥ ﮦ
ﮧ ﮨ ﮩ ﮪ
ﮫ ﮬ ﮭ ﮮﮯ ﮰ
ﮱ ﯓ ﯔ
ﯕ ﯖ ﯗ
ﯘ ﯙﯚ ﯛ
ﯜ ﯝ ﯞ
ﯟ ﯠ ﯡ
ﯢ ﯣ ﯤ
ﯥ ﯦﯧ ﯨ ﯩﯪﯫﯬ ﯭ ﯮﯯ ﯰﯱ ﯲ
ﯳ ﯴ ﯵ ﯶﯷ ﯸ ﯹﯺ ﯻ ﯼﯽ ﯾ
ﯿ ﰀ ﰁ
ﰂ
(2.282) “Ey iman gətirənlər! Müəyyən bir müddətədək
bir-birinizə borc verdikdə onu yazın. Qoy bunu aranızda bir katib ədalətlə
qeyd etsin. Katib Allahın onu öyrətdiyi kimi yazmaqdan boyun qaçırmamalıdır.
Qoy o yazsın, borc alan da (götürdüyü borcun miqdarını) yazdırsın, Rəbbi olan
Allahdan qorxsun və borcdan heç nə əskiltməsin. Əgər borc alan ağıldan zəif və
ya acizdirsə və yaxud özü yazdırmağa qadir deyilsə, qoy onun etibarlı yaxın
adamı borcu ədalətlə yazdırsın. Aranızdakı kişilərdən iki nəfəri şahid
tutun. Əgər iki kişi olmazsa, razı olduğunuz şahidlərdən bir kişi və iki qadını
şahid tutun ki, qadınlardan biri unutduqda, o birisi onun yadına
salsın. Şahidlər şahidlik etməyə çağırıldıqda boyun qaçırmasınlar. Az
da olsa, çox da olsa, həmin məbləği və onun vaxtını yazmaqdan usanmayın.
Bu, Allah yanında daha ədalətli, şahidlik üçün daha düzgün və şübhəyə düşməməyiniz
üçün daha münasibdir. Yalnız aranızda gedən nağd ticarət istisnadır. Bunu
yazmamağınız isə sizin üçün günah deyildir. Alver etdikdə şahid tutun. Amma
katibə və şahidə zərər verilməməlidir. Əgər zərər yetirsəniz, şübhəsiz
ki, bu, sizin üçün günahdır. Allahdan qorxun, Allah da sizi öyrətsin. Allah hər
şeyi bilir”.
Yaradan Öz
qullarına əqdlər və müqavilələr bağladıqları zaman faydalı qaydaların
köməyi ilə öz haqlarının qorunması barədə qayğı çəkmələrini tələb edir. Həmin
qaydalar o dərəcədə gözəldir ki, hətta ağıl sahibi olan kişilər belə onlardan
daha kamilini fikirləşməyə qabil deyillər. Bu ayədən bir neçə faydalı nəticələr
çıxarmaq olar.
Şəriət
borc pul götürməyə və kreditlə mal almağa icazə verir, çünki Allah bildirir ki,
möminlər belə edirlər. Möminləri səciyyələndirən istənilən əməl onların
imanının və əqidəsinin nəticəsidir və onların xatırladılması Qüdrətli
Hökmdarın və Hakimin onları bəyəndiyini göstərir.
Borc öhdəliyi
və əmlakın icarəyə götürülməsi haqqında müqavilələr bağlayarkən hökmən müqavilənin
son müddəti göstərilməlidir.
Belə
müqavilələrin bağlanması zamanı onların qurtaracağı son müddət göstərilməzsə,
onlar qanunsuz olur və təhlükəli nəticələr verə bilər və bu qumara oxşayır.
Fövqəluca
Allah borc öhdəlikləri haqqında müqavilələri yazmağı əmr etmişdir. Hüquqlara
riayət edilməsi məcburi olduqca bu hökm də məcburi hesab olunur, məsələn,
etibarnamə veriləndə və ya qəyyumluq haqqında müqavilə bağlandıqda, yetimin əmlakına
sərəncam verildikdə, vəqf (özgəninkiləşdirilməyən) əmlakı (icarəyə)
götürüldükdə və ya zəmanət verildikdə. İnsan kifayət qədər əsası olduqda müəyyən
haqları tələb etdiyi hallarda, o, demək olar ki, məcburidir və şəraitdən bu və
ya başqa dərəcədə asılı olaraq arzuedilən də hesab edilə bilər. Bütün hallarda
müqavilənin yazılı formada tərtib edilməsi hər iki tərəfin hüquqlarının qorunmasını
təmin edən ən mühüm amillərdən biri hesab olunur, çünki heç kimin unutqanlıqdan
və səhvlərdən zəmanəti yoxdur və məhz bu vasitə ilə Allahdan qorxmayan fırıldaqçılardan
qorunmaq mümkündür.
Fövqəluca
Allah katiblərə hər iki tərəfin götürdüyü öhdəliyi, tərəflərdən birinə,
qohumluğuna və ya başqa səbəbə görə, güzəşt etməyərək və digər tərəfin haqqını,
düşmənçilik üzündən və ya başqa səbəbə görə, tapdalamayaraq, ədalətlə yazmağı
tapşırır.
Müqavilələrin
yazılı formada tərtib edilməsi ən bəyənilən əməllərdən biridir və hər iki tərəfə
qarşı yaxşılıq etmək kimi sayılır. Bu, hər iki tərəfin haqlarının qorunmasına səbəb
olur və onları əlavə öhdəliklərdən azad edir və buna görə də katib öz vəzifəsini
vicdanla yerinə yetirməlidir ki, öz mükafatından zövq ala bilsin.
Katib öz vəzifəsini
düzgün və ədalətlə yerinə yetirə bilən və öz ədalətliliyi ilə tanınmış insan
olmalıdır. Əgər bir adam doğru-dürüst müqavilə tərtib etməyi bacarmırsa, onda
öz vəzifəsini yerinə yetirə bilməz; əgər o ədalətli insan deyilsə, etibara və ətrafındakıların
hörmətinə layiq deyilsə, onda onun tərtib etdiyi müqavilə də insanlar tərəfindən
qəbul edilməyəcək və tərəflərə öz hüquqlarını qorumağa kömək etməyəcəkdir.
Katibin ədalətliliyinə
onun öz fikirlərini savadlı ifadə etmək, müxtəlif müqavilələrin tərtibatında zəruri
olan terminologiyadan istifadə etmək bacarığı da əlavə olunmalıdır. Bu zaman adət
və ənənəvi qaydalara riayət edilməsinə mühüm yer verilir.
Müqavilələrin
yazılı formada tərtib edilməsi Allahın Öz qullarına göstərdiyi lütfüdür və
onlar bunsuz öz dini və dünyəvi vəzifələrini qüsursuz yerinə yetirə bilməzlər.
Əgər Allah insana müqavilələri savadlı tərtib etmək bacarığı öyrədibsə, deməli
ona böyük mərhəmət göstərmişdir və buna görə Allaha layiqincə minnətdarlığını
bildirmək üçün, o, başqa insanlara kömək etməli, onlar üçün müqavilələr tərtib
etməli və onlara belə bir xidmət göstərməkdən boyun qaçırmamalıdır. Buna görə,
katiblərə müqavilələr tərtib etməkdən boyun qaçırmamaq əmr edilmişdir, çünki bu
bacarığı onlara Allah öyrətmişdir.
Katib, digər
tərəf qarşısında maddi öhdəliklər daşıyan şəxsi, əgər o, öz öhdəliklərini aydın
ifadə edə bilirsə, tanıdığını qeyd etməlidir. Əgər o, azyaşlı, ağıl zəifliyi, dəliliyi,
lallığı və ya bacarıqsız olması səbəblərinə görə bunu edə bilmirsə, onun əvəzinə
müqaviləni qəyyumu yazdırmalıdır və o, müqavilə bağlanmasında məsuliyyət
daşıyan şəxs rolunda çıxış edir.
Tanıma (təsdiq
etmə), insanların hüquqlarının təsdiq olunması vasitəsi kimi mühüm şərtlərdən
biridir və buna görə Fövqəluca Allah katiblərə məhz maddi məsuliyyət daşıyan tərəfləri
tanıdığını yazmağı əmr edir.
Əgər insan
azyaşlılığına, ağıl zəifliyinə, dəliliyinə və ya başqa səbəblərə görə tam məsuliyyət
daşımaq qabiliyyətinə malik deyilsə, onda onun adından qəyyumu çıxış etməlidir.
Qəyyum öz
himayəsi altında olanın hüquq və vəzifələrinin tanınmasının tələb edildiyi
bütün hallarda onun adından çıxış etməlidir.
Əgər insan
başqa bir şəxsi öz vəkili təyin edirsə və ya ona insanlarla qarşılıqlı münasibətlərinin
tənzimlənməsində müəyyən səlahiyyətlər verirsə, onda onun səlahiyyətli nümayəndəsinin
sözləri məqbul sayılır, çünki o, ona səlahiyyət vermiş şəxsin adından çıxış
edir. Əgər qəyyumlara, tam məsuliyyət daşımaq qabiliyyəti olmayanların
adından danışmağa icazə verilirsə, onda belə icazə, öz iradəsi ilə müəyyən səlahiyyət
verən şəxslərin səlahiyyətli nümayəndələrinə də verilir. Belə səlahiyyətli
nümayəndələrin sözləri qəbul edilir və hüquqi qüvvəyə malik olur, fikir
ayrılığı yarandıqda isə, səlahiyyət verənlərdən daha çox, onların səlahiyyətli
şəxslərinə üstünlük verilir.
Maddi məsuliyyət
daşıyan insan müqaviləni və ya razılaşmanı yazdırarkən Allahdan qorxmalıdır və
digər tərəfin hüquqlarını məhdudlaşdırmamalı, öz öhdəliklərinin kəmiyyət və
keyfiyyət göstəricilərini azaltmamalı və müqavilənin şərtlərini təhrif etməməlidir.
Əksinə, o, digər tərəf qarşısında öz öhdəliklərini tam təsdiq etməli, eynilə də
digər tərəf onun qarşısında öz öhdəliklərini tam təsdiq etməlidir. Tərəflər belə
etmədikdə, onlar çəkidə aldadanlar və fırıldaqçılar sırasına düşürlər.
Müsəlmanlar
öz öhdəliklərini, hətta bu öhdəliklər ətrafdakılar tərəfindən qeyd olunmasa
da, təsdiq etməlidirlər. Belə davranış – təqvalılığın ən şərəfli göstəricisidir.
Əgər insan, digər tərəfin qeyd etmədiyi üçün yadında saxlamadığı, öz öhdəliyi
haqqında xəbər vermirsə, bu onun qüsurluluğuna və təqvalılığının natamamlığına
dəlalət edir.
Müsəlmanlar
ticarət əqdləri bağlayarkən şahid çağırmalıdırlar. Borc öhdəliklər haqqında
müqavilələrin bağlanması şahidlərin iştirakına dair müddəa, belə müqavilələrin
yazılı formada tərtib edilməsinə dair, artıq şərh etdiyimiz, müddəaya bənzərdir,
çünki əslində onların tərtib edilməsində şahidlik qeyd olunur. Nağd sövdələşmələrə
gəldikdə isə, onlar yaxşı olar ki, şahidlərin iştirakı ilə bağlansın, amma bu
zaman yazılı müqavilələr tərtib edilməyə də bilər, çünki nağd alver geniş
yayılmışdır və yazılı müqavilələrin hər dəfə tərtib edilməsi yorucudur.
Şahidlər
iki nəfər ədalətli kişi olmalıdır. Əgər onları tapmaq mümkün deyil və ya çətindirsə,
onda şahidlər bir kişi və iki qadın ola bilər. Bu, istər ticarət əqdlərinin və
ya borc öhdəlikləri haqqında müqavilələrin bağlanması olsun, istərsə də
onların şərtləri ilə və ya sənədlərlə bağlı rəsmiləşdirilmələr olsun, insanlar
arasında bütün qarşılıqlı münasi-bətlərə şamil edilir.
Burada belə
bir məsələ çıxa bilər, şərh etdiyimiz gözəl ayə iki kişinin və ya bir kişinin və
iki qadının şahidliyini tələb etdiyi halda, niyə Muhəmməd Peyğəmbər (s.ə.s.)
andla təsdiq edilmiş bir şəhadətin əsasında qərar qəbul edirdi? İş orasındadır
ki, bu gözəl ayədə Yaradan qullarını öz hüquqlarını qorumaq haqqında qayğı çəkməyə
çağırır və bunun ən kamil və etibarlı formasını xatırladır, lakin bu ayə heç də
Peyğəmbərin (s.ə.s.) bir nəfərin andı ilə təsdiq olunmuş şahidliyinə əsaslanan
qərarına müxalif deyil. Hüquqların qorunması məsələsinə gəldikdə isə, əqdlərin
bağlanması ərəfəsində hər iki tərəf ən mükəmməl ehtiyat tədbirləri qəbul etməlidirlər.
Mülki iddiaların həlli zamanı isə, onların araşdırılmasında ən inandırıcı dəlillər
və sübutlar əsas götürülür.
İki qadının
şahidliyi bir kişinin şahidliyinə ancaq dünyəvi məsələlərdə bərabərdir. Dini məsələlərdə
isə, məsələn, hədislərin ötürülməsi və ya ictihad məsələlərində onlarda bir
qadının şahidliyi bir kişinin şahidliyinə bərabərdir və bu iki şərait arasında
fərq aydındır.
Fövqəluca
Allah bir kişinin şəhadətinin iki qadının şəhadətinə bərabər olmasının səbəbini
göstərir. Bu ondan ibarətdir ki, qadınlar çox vaxt zəif yaddaşa malik olduqları
halda, kişilərin isə yaddaşı yaxşı olur.
Əgər bir
şahid hadisəni yaddan çıxartdıqda, ikinci şahid isə onu onun yadına saldıqda, əgər
ona xatırladıldıqdan sonra hadisəni yaddaşında bərpa edirsə, belə unutqanlıq
şahidin əhəmiyyətini azaltmır. Ayədən aydın olur ki, bir şahid qadın
yanıldıqda, ikinci qadın hadisəni onun yadına salmalıdır. Həmçinin hadisəni
unutduqdan bir qədər sonra heç kəsin xatırlatması olmadan yadına salmış adamın
şəhadəti qəbul edilməlidir, çünki şahidlik hadisədən xəbərdar və əmin olmağa
istinad etməlidir.
Biz indicə
qeyd etdiyimiz kimi, şəhadət xəbərdar və əmin olmağa istinad etməlidir və şübhələr
üzərində qurula bilməz və əgər şahid öz dediklərinə şübhə edirsə, ona ifadə
vermək qadağan edilir. Hətta əgər bir adam müəyyən ifadələr verməyə meyl edirsə
də, o ona ancaq dəqiq məlum olan şeylər haqqında şahidlik etməlidir.
Şahid, şəhadət
vermək məqsədilə dəvət edildikdə ifadə verməkdən boyun qaçırmaq haqqına malik
deyil, özü də şahidlik etmək ləyaqətli əməl sayılır, çünki Allah möminlərə belə
etməyi əmr etmiş və bunun faydası haqqında xəbər vermişdir.
Katibləri
və şahidləri onlar üçün əlverişli olmayan vaxtda və onlara zərər vura bilən şəraitdə
vəzifələrini yerinə yetirməyə çağırmaqla onlara zərər vermək qadağan
edilmişdir. Məsuliyyət daşıyan tərəflərin də katiblərə və şahidlərə zərər
vurmaq haqqı yoxdur, katib və şahidlər də, öz növbəsində, məsuliyyət daşıyan tərəflərə
və ya onlardan birinə zərər vurmamalıdırlar. Buradan aydın olur ki, əgər
müqavilələrin və bağlaşmaların yazılı formada tərtib edilməsi və şahid kimi
ifadə vermək zərərli olarsa, insanlar katib və şahid vəzifələrini yerinə yetirməkdən
boyun qaçırarlar.
Fövqəluca
Allah qeyd edir ki, müsəlmanlar xeyirxahlıq edən şəxslərə zərər verməməlidirlər
və onları öhdəsindən gələ bilməyəcəkləri işlə çətinliyə salmamalıdırlar. Fövqəluca
Allah buyurur: “Yaxşılığın əvəzi ancaq yaxşılıq deyilmi?” (Rəhman,
55/60). Qaldı ki, yaxşılıq edənlərə, onlar öz vəzifələrini ən mükəmməl surətdə
yerinə yetirməli və insanları onlara göstərdikləri xidmətə görə minnətçi etməməli,
nə sözləri və nə də işləri ilə onları incitməməlidirlər, çünki əks halda əməlləri
xeyirxah əməl sayıla bilməz.
Katib və
şahidlər göstərdikləri xidmətə görə mükafat almaq haqqına malik deyillər, çünki
Allah qullarına müqavilələri yazmaq və şahidlik etmək vəzifəsi tapşırdığı
halda, göstərdikləri belə xidmətlərə görə muzd almaq müqavilə və saziş bağlayan
tərəflərə zərər vurardı.
Fövqəluca
Allah Onun bu şərəfli nəsihətlərini qüsursuz yerinə yetirən qullarının diqqətini
əldə edəcəkləri böyük faydaya yönəldir. Onlar öz haqlarını saxlaya, ədalətə
riayət edə, mübahisələrdən və qarşılıqlı iddialardan qurtula, unutqanlıqdan və
huşsuzluqdan sığortalana bilərlər. Məhz buna görə, Allah bildirir ki, nazil
edilmiş hökmlərə riayət edilməsi Onun qarşısında daha ədalətli, şahidlik üçün
daha inandırıcı və şübhələrdən çəkinmək üçün yaxşı olardı. İnsanlar bu məsələlərdə,
həqiqətən də, böyük ehtiyac duyurlar.
Müqavilələrin
yazılı formada tərtib edilməsi qaydalarının öyrənilməsi dini məsələlərə
aiddir, çünki bu qabiliyyət imanı qoruyub saxlamağa və dünyəvi rahatlığı təmin
etməyə və həmçinin ətrafdakılara xidmət göstərməyə imkan verir.
Əgər Allah
bir insana, başqa insanların ehtiyacı olduğu xüsusi bir qabiliyyət bəxş edirsə,
buna görə Ona layiqincə minnətdarlıq bildirmək üçün, həmin insan öz
bacarığından Onun qullarının xeyri üçün istifadə edərək, onların ehtiyaclarını
ödəməlidir. Belə bir nəticəyə ona görə gəlmək olur ki, yazılı şəkildə müqavilələrin
tərtib edilməsindən yayınmanın qadağan olunmasından o saat sonra, Allah katiblərə
xatırladır ki, məhz O, onlara düzgün müqavilə tərtib etməyi öyrətmişdir. Hərçənd
belə xidmət göstərilməsi onların vəzifəsi olsa da, onlar öz qardaşlarının
ehtiyaclarını yerinə yetirdikcə, Allah da onların ehtiyaclarını mütləq təmin edəcəkdir.
Şahidlərə
və katiblərə zərər vurmaq günahdır və bu, Allahın dediklərinə qulaq asmamaq və
Ona itaətsizlik etmək deməkdir. Günahkarlıq özünü az və çox dərəcədə müxtəlif
formalarda büruzə verə bilər və ona görə də, O, bu hökmü yerinə yetirməyən
dindarları fasiq adlandırmır, ancaq onların günah işlətdiklərini bildirir.
İnsan Rəbbinə itaətdən nə qədər uzaqlaşırsa, onun şərəfsizliyi və günahkarlığı
da bir o qədər artır.
Təqva
bilik əldə etmənin vasitəsidir, çünki Allah Ondan qorxan iman sahibləri olan
qullarına təlim verəcəyini vəd edir. Bu məsələyə dair digər ayə daha səciyyəlidir:
“Ey iman gətirənlər! Əgər Allahdan qorxsanız, O sizə haqla nahaqqı ayırd
etmə bacarığı verər, günahlarınızdan keçər və sizi bağışlayar. Allah böyük
lütf sahibidir” (Ənfal, 8/29).
Əldə edilən
faydalı biliklərə təkcə ibadət ayinləri ilə bağlı dini məsələlərin öyrənilməsi
deyil, habelə insanlar arasında qarşılıqlı münasibətlərlə bağlı olan dünyəvi
elmlərin öyrənilməsi də daxildir və bu ona görədir ki, Allah qullarının bütün
dini və dünyəvi işləri haqqında qayğı çəkir və buna görə də Onun Müqəddəs
Kitabında hər cür məsələlər öz izahını tapmışdır.
ŞƏHADƏTNAMƏ: MÜQAVİLƏ İLƏ ŞEYTAN
ОтветитьУдалитьSalam, dostlar.
Forumumda araşdırmalarınızdan sonra sizinlə əlaqə saxladım.
Bir neçə ay əvvəl bir mənəvi məbəd sayəsində müqavilə bağladım.
10 milyon avro məbləğində mükafatımı aldıqdan sonra, indi yaşadığım Mayami şəhərinə bir ev almağa getdim.
İstədiyimi yeyirəm .
İstədiyim hər şeyi içirəm.
İstədiyim hər yerdə səyahət edirəm.
Öz pulum sayəsində mən öz şirkətlərimə sərmayə qoyuram, hansılar ki, çox gözəl işləyirlər.
Bu gün mən birjada multimillionerin iştirak edirəm.
Burada mənə kömək edən nüfuzlu məbəd bir link var: espiritualtemplo@gmail.com