ﮜ
ﮝ ﮞ ﮟ ﮠ ﮡﮢ ﮣ
ﮤ ﮥﮦ ﮧ
ﮨ ﮩ ﮪ ﮫﮬ ﮭ
ﮮ ﮯ ﮰ
ﮱ ﯓﯔ ﯕ
ﯖ ﯗ ﯘ
ﯙ ﯚ ﯛ
ﯜ ﯝﯞ ﯟ
ﯠ ﯡ ﯢ
ﯣ ﯤ
(2.144)
“Biz sənin üzünün göyə tərəf çevrildiyini gördük və Biz səni razı qalacağın
qibləyə tərəf döndərəcəyik. Sən üzünü Məscidülharama tərəf çevir! Harada
olursunuzsa olun, üzünüzü ona tərəf çevirin! Şübhəsiz ki, Kitab verilənlər
bunun öz Rəbbi tərəfindən gerçək olduğunu bilirlər. Allah onların etdiklərindən
xəbərsiz deyildir”.
Fövqəluca
Allah Öz Peyğəmbərinə (s.ə.s.) xəbər verir ki, O, onun tez-tez ətrafa baxdığını
və Kəəbəyə yönəlmək üçün vəhyin nazil olmasını gözləyərək, səmaya diqqət
yetirdiyini görür. Allah demir ki, Peyğəmbər (s.ə.s.) göyə nəzər salır, O,
buyurur ki, o, üzünü səmaya sarı çevirir. Bu isə onun maraqlandığını və
qayğılandığını xüsusilə vurğulamaq üçün idi. Bundan başqa, əgər insan üzünü bir
səmtə çevirirsə, onun baxışları da o tərəfə yönəlir.
Sonra Fövqəluca
Allah Öz Elçisinə (s.ə.s.) buyurur ki, namaz vaxtı üzünü, Allahın Elçisinin
(s.ə.s.) çox sevdiyi Kəəbəyə sarı çevirsin. Bu hal Muhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s.)
üstün tutulduğunu xüsusilə qeyd edir, axı Fövqəluca Allah Özü onu razı salmaq
istəyir.
Əvvəlki ayələrdə
namaz qılarkən məhz hansı tərəfə üzünü tutmaq xatırlanmadığı üçün, sonra Fövqəluca
Allah xəbər verir ki, üzünüzü Məscidülharama tərəf çevirmək lazımdır. “Üz”
dedikdə, əlbəttə ki, insan bədəninin ön tərəfi nəzərdə tutulur. İnsan harada:
suda və ya quruda, şərqdə və ya qərbdə, cənubda və ya şimalda – olmasından
asılı olmayaraq, namaz qılarkən üzünü Məscidülharama tərəf çevirməlidir.
Bu ayə,
üzün Kəəbəyə tərəf çevrilməsinin fərz və nafilə namazlarının şərtlərindən
olduğunu təsdiq edir. Əgər insan üzünü bilavasitə Kəəbəyə tərəf çevirə bilərsə,
o bunu etməlidir. Əgər o, bunu edə bilmirsə, ona Kəəbə səmtinə üzünü çevirmək
kifayətdir. Bu ayədən həm də belə bir nəticə çıxır ki, əgər namaz qılan bütün
gövdəsi ilə Kəəbədən kənara çevrilərsə, namazı qəbul olunmaz, çünki istənilən
hökm əks hərəkətlər etmənin qadağan olunduğunu nəzərdə tutur.
Əvvəlki ayələrdən
birində Fövqəluca Allah Kitab əhlinin və digər cahillərin Kəəbə tərəfə üz
tutmağa etiraz etdiklərini xatırladır və onların etirazına cavab verir. Bu
ayədə Allah xəbər verir ki, Kitab əhli arasında din alimləri bilirlər ki, sən
tamamilə doğru davranırsan, çünki bu barədə bilikləri öz Kitablarından
oxuyurlar. Buna baxmayaraq, onlar etiraz etməkdə və müqavimət göstərməkdə davam
edirlər, axı onlar tərs və zalım adamlardır. Lakin bu, müsəlmanları kədərləndirməməli
və onlar belə hallara diqqət yetirməməlidirlər, çünki etirazla çıxış edənlər o
vaxt insanı qəmgin və narahat edə bilər ki, həqiqət aydın olmasın və etiraz edən
haqlı olsun. İnsan özünün doğru yolda olduğuna qəti əmindirsə və ona etiraz edən
tərs inadcılın biri, sözləri yalan və nöqsanlıdırsa, onda o, belə etirazlara
fikir verməməlidir. Əksinə, o, çox yaxın vaxtlarda ona etiraz edənin ya bu dünyada,
ya da Axirət həyatında cəzaya düçar olacağını gözləməlidir. Məhz buna görə,
Allah qeyd edir ki, O, insanların əməllərinə etinasızlıq göstərmir və onları
saxlayır ki, hər kəs layiq olduğu əvəzi ala bilsin. Bunun yada salınması haqqın
düşmənlərinə xəbərdarlıq və möminlər üçün təsəllidir.
Muhəmməd
Peyğəmbər (s.ə.s.) o dərəcədə böyük şövqlə insanları doğru yola yönəltmək istəyirdi
ki, bir təsadüfi belə nəzərdən qaçırmadan, ətrafda olanlara məsləhətlərini
verirdi. İnsanlar Allahın iradəsinə tabe olmaqdan boyun qaçıranda, o, olduqca
bərk kədərlənirdi. Kafirlərin arasında çoxları var idi ki, Allahın hökmlərinə
qarşı həyasızlıqla qiyam edir, Allahın elçilərini təkəbbürlə inkar edir və
şüurlu surətdə doğru yolla getməkdən boyun qaçırır və, beləliklə, ona düşmənçilik
münasibəti bəsləyirdilər. Məhz yəhudilər və xristianlar belə davranırdılar.
Kitab əhli olduqları halda, onlar birinci olaraq şüurlu surətdə Muhəmməd Peyğəmbərə
(s.ə.s.) iman gətirməyi rədd etdilər. Onların kafirliyi cahilliklərinin və bilməməzliklərinin
nəticəsi deyildi, çünki onlar onun (s.ə.s.) doğruçuluğuna qəti inanırdılar. Elə
buna görə də, sonra Fövqəluca Allah buyurur:
ﯥ
ﯦ ﯧ ﯨ
ﯩ ﯪ ﯫ
ﯬ ﯭ ﯮﯯ ﯰ
ﯱ ﯲ ﯳﯴ ﯵ
ﯶ ﯷ ﯸ ﯹﯺ ﯻ
ﯼ ﯽ ﯾ
ﯿ ﰀ ﰁ
ﰂ ﰃﰄ ﰅ
ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ
(2.145) “Kitab verilənlərə hər cür dəlil gətirsən
də, onlar sənin qiblənə üz tutmazlar. Sən də onların qibləsinə üz tutan deyilsən.
Onlar özləri də bir-birlərinin qibləsinə üz tutan deyillər. Əgər sənə gələn
elmdən sonra onların istəklərinə uysan, sən də zalımlardan olarsan”.
Ey Muhəmməd!
Sən Kitab əhlinə öz sözlərinin və xütbələrinin doğruluğunu təsdiq edən dəlillər
və möcüzələr göstərə bilərsən. Onlar buna baxmayaraq, sənin qiblən tərəfə üz
döndərməyəcəklər, çünki onu qəbul etmək səni qəbul etməyə bərabərdir və elə
buna görə də qiblə böyük əhəmiyyət kəsb edir. Bunun səbəbi isə onların haqdan
şüurlu surətdə üz döndərən inadcıl və tərs insanlar olmasıdır.
Möcüzələr
təkcə o şəxslərə fayda verir ki, onlar haqq olanı axtarır və onun barəsində müəyyən
şübhələr keçirir. Belə insanlar aşkar möcüzələr sayəsində həqiqəti
aydınlaşdırırlar. Həqiqətlə qəti olaraq razılaşmayacaqları niyyətində olan fasiqlərə
gəldikdə isə, onlar Allahın möcüzələrindən faydalanmaq qabiliyyətinə malik
deyillər.
Bundan
başqa, Kitab əhlinin öz aralarında böyük ixtilaflar mövcuddur – onların bir
qismi o birilərinin qibləsini tanımağı rədd edirlər. Ona görə də onların sənin
qiblənə tərəf dönməkdən boyun qaçırmalarında təəccüblü bir şey yoxdur. Onlar əsil
paxıl düşmənlərdir. Onlar sənin qiblənə dönməyəcəklər, sən də onların qibləsinə
dönən deyilsən.
Allah
buyurur ki, Muhəmməd Peyğəmbər (s.ə.s.) Kitab əhlinin qibləsinə tərəf çevrilən
deyil və bu ayə, onların qibləsi tərəfə dönmə, sadəcə, qadağan edilməsindən
başqa, daha dərin mənaya malikdir. Bu hal, Kitab əhli ilə razılaşmamanın – Muhəmməd
Peyğəmbərin (s.ə.s.) şəxsi keyfiyyətlərindən biri olmasını xüsusilə nəzərə
çarpdırır. Bu isə o deməkdir ki, onun Kitab əhlinin qibləsinə tərəf dönməsi
ağlasığmaz və mümkün olmayan bir şeydir. Fövqəluca Allah həm də demir ki,
Kitab əhli, onların doğruluğunu təsdiq edən möcüzələr göstərə bilərlər, çünki
onların iddiaları tamamilə əsassızdır.
Həqiqət
inkaredilməz dəlillərlə sübuta yetirildikdə, şübhəli etirazlara cavab vermək zəruriyyəti
aradan qalxır; belə etirazlar saysız-hesabsız ola bilər. Onların əsassızlığı
tamamilə aydındır, çünki mübahisə doğurmayan həqiqətə zidd olan nə varsa,
yalandır. Buna görə, şübhəli sübutları və iddiaları təkzib etmək vacib deyil.
Sonra Fövqəluca
Allah Kitab əhlinin istəklərinə imkan verməyi Öz Elçisinə (s.ə.s.) qadağan
edir. Allah onların əqidəsini din adlandırmır, çünki onlar yalnız öz istəklərinə
istinad edir və qəlblərinin dərinliyində həqiqi dinə ibadət etmədiklərini dərk
edirlər. İnsan dindən üz döndərdikdə, o, labüd olaraq öz nəfsinə tabe olur. Məhz
buna görə, Fövqəluca Allah buyurur: “Nəfsinin istəyini ilahiləşdirən kimsəni
gördünmü?...” (Furqan, 25/43).
Muhəmməd
Peyğəmbərə (s.ə.s.) məlum idi ki, o, haqqın tərəfindədir, Kitab əhli isə
yalana sitayiş edir. Əgər bundan sonra o, onların istəklərinə göz yumsaydı, o,
mütləq zalım günahkarların sırasına düşərdi. Həqiqəti və yalanı bilən və yanlış
yalana şüurlu surətdə üstünlük verən adamdan daha zalım kim ola bilər?
Bu ayə Muhəmməd
Peyğəmbərə (s.ə.s.) müraciət etsə də, əslində onun (s.ə.s.) bütün xələflərinə
aiddir. Əgər Kitab əhlinin istəklərinə yol vermək Peyğəmbəri (s.ə.s.), onun
yüksək məqamına və çoxsaylı saleh əməllərinə baxmayaraq, zalım günahkara döndərə
bilərdisə, onda yerdə qalan bütün insanlar üçün bu günah daha böyük təhlükədir.
Qeyd etmək
lazımdır ki, “izən” (“o vaxt”) sözü bu ayədə ona görə işlədilmişdir ki, heç kim
sonuncu budaq cümləsini bu ayənin əsas mətnindən ayırmasın və hətta bunu
heç xəyalına belə gətirməsin.
ﭑ
ﭒ ﭓ ﭔ
ﭕ ﭖ ﭗﭘ ﭙ
ﭚ ﭛ ﭜ
ﭝ ﭞ ﭟ
ﭠ
(2.146) “Kitab verdiyimiz şəxslər onu öz
oğullarını tanıdıqları kimi tanıyırlar. Həqiqətən də, onlardan bir dəstə haqqı
bilə-bilə gizlədir”.
Fövqəluca
Allah bəyan edir ki, Kitab əhli Muhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s.) doğrudan da
Allahın Elçisi (s.ə.s.) olduğunu və onun (s.ə.s.) moizələrinin əsil həqiqətdən
xəbər verdiyini qəti bilirdilər. Onlar onu, öz oğullarını tanıdıqları kimi,
tanıyırdılar. Onların Muhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s.) peyğəmbərliyinə əmin
olmaları o dərəcədə böyük idi ki, bunda azacıq da olsa, heç bir şübhələri
yoxdu. Buna baxmayaraq onlar onun (s.ə.s.) peyğəmbərlik vəzifəsinə fərqli
yanaşırdılar.
Onların
böyük bir hissəsi ona iman gətirməkdən boyun qaçırdılar və şüurlu surətdə həqiqəti
gizlətməyi üstün tutdular. Fövqəluca Allah buyurur: “...Allahın onlara nazil
etdiyi şəhadəti gizlədən kimsələrdən daha zalım kim ola bilər?...” (Bəqərə,
2/140). Allah belə kafirlər haqqında xəbər
verir ki, Öz Elçisinə (s.ə.s.) və möminlərə təsəlli olsun və onları Kitab əhlinin
törədə biləcəyi şərdən və onların arasına yaya biləcəyi şübhələrdən xəbərdar
etsin. Kitab əhlinin digər hissəsi həqiqəti şüurlu surətdə gizlətmirdi. Onların
bəziləri haqqa iman gətirdilər, digər hissəsi isə öz nadanlığı üzündən kafir
qaldılar.
Həqiqi
biliklərə malik olan insan həqiqəti, gözəl ifadələrdən istifadə etməklə, sözlərini
dəlillərlə təsdiq etməklə, hikmətli və ibrətamiz şəkildə bəyan etməli, izahını
verməli və digər üsullardan istifadə etməklə doğru-düzgün təqdim etməlidir. O,
həm də bütün üsullardan yararlanaraq yalanı ifşa etməli, onu həqiqətdən
ayırmalı, onun naqisliyini və eybəcərliyini vurğulamalıdır. O ki qaldı haqqı
gizlətməyi üstün tutan Kitab əhlinə, onlar tamamilə əksinə hərəkət etdilər.
ﭡ
ﭢ ﭣﭤ ﭥ
ﭦ ﭧ ﭨ
ﭩ
(2.147)
“Haqq sənin Rəbbindəndir! Odur ki, şübhə edənlərdən olma!”
Ey Muhəmməd!
Sənin Təlimin bütün başqa təlimlərdən daha çox haqq adlandırılmağa layiqdir,
axı o, əzəmətli məqsədlər, gözəl əxlaq və mənəvi təmizlik üzərində qurulmuşdur.
O, insanları onlara fayda verən şeylərə dəvət edir və onları, zərər vura bilən
hər şeydən, qoruyur. O Təlim sənin Rəbbin tərəfindən nazil edilmişdir, Onun
ilahi qayğısı sənə nazil etdiyi Müqəddəs Quranda özünü göstərmişdir. O, idrakı
və qəlbi tərbiyə edir və özündə mütləq neməti əks etdirir və ona şübhə etmək sənə
yaraşmaz. Əksinə, sən onun haqqında düşünməli və möhkəm əqidəyə nail olmalısan,
axı Müqəddəs Kitab üzərində düşünmək insanı şübhələrdən xilas edir və onun
etiqadını mükəmməlləşdirir.
ﭪ
ﭫ ﭬ ﭭﭮ ﭯ ﭰﭱ ﭲ
ﭳ ﭴ ﭵ
ﭶ ﭷ ﭸﭹ ﭺ
ﭻ ﭼ ﭽ
ﭾ ﭿ ﮀ
(2.148) “Hər kəsin üz tutduğu bir istiqamət
vardır. Xeyirli işlər görməkdə bir-birinizlə yarışın. Harada olursanız olun,
Allah sizin hamınızı toplayacaqdır. Həqiqətən, Allah hər şeyə qadirdir”.
Bütün dinlərin
məsləkdaşları ibadət mərasimləri zamanı üzlərini müəyyən bir səmtə tərəf
tuturdular ki, o, heç vaxt həlledici əhəmiyyətə malik olmamışdı. Müxtəlif dini
şəriətlərdə istiqamət dövrdən və şəraitdən asılı olaraq dəyişirdi. Hökümlərin bəzisi
ilə digərləri ləğv edilir və dindarlar digər səmtə üz çevirmək əmri alırdılar.
Bu zaman ən vacib şərt kimi, Allaha itaət və Ona yaxınlaşmağa səy göstərmək, həmişə
əsas olaraq qalırdı. Məhz bu keyfiyyətlər uğur qazanmanın və Allahın mərhəmətinə
nail olmanın rəhnidir. Əgər insan həmin keyfiyyətlərə malik deyilsə, o, həm bu
dünyada, həm də Axirət həyatında ziyana düşəcəkdir. Əgər o, bu keyfiyyətlərə
malik olarsa, onda əsil qazanc əldə etmiş olar. Bu müddəa bütün şəriətlər üçün
ümumi əsasdır və Allah məhz buna görə bəşəriyyəti xəlq etmiş və ona riayət etməyi
buyurmuşdur.
Yaxşı işlərin
görülməsində müsəlmanların bir-biri ilə yarışması haqqında hökm, sadəcə xeyirli
işlər görmək barədə hökmdən daha genişdir. İnsan ətrafdakıların yaxşı əməllərini
müəyyən etməyə çalışarkən, belə əməlləri başqalarından əvvəl və həm də tam
qüsursuz və ən yaxşı şəraitdə yerinə yetirməyə səy göstərir. Əgər bu dünyada
xeyirxah işlərin görülməsində başqalarını ötüb keçmək ona müyəssər olursa,
onda o, Axirət həyatında Cənnət bağlarına başqalarından əvvəl düşməyə və ən
yüksək dərəcələrə yetişməyə nail olacaqdır.
Yaxşı əməl
dedikdə, şəriətin müəyyən etdiyi bütün vacib (fərz) və könüllü surətdə yerinə
yetirilən tələbləri nəzərdə tutulur ki, bunlar: namaz, oruc, zəkat, həcc, ümrə,
cihad və insana, cəmiyyətə fayda verən hər hansı digər xeyirxah əməllərdir.
Nəzərə
alaq ki, insanları xeyirxah əməllər yerinə yetirməkdə yarışmasına təkan verən ən
güclü amil Allahın vəd etdiyi mükafatı və həm də Fövqəluca Allahın Öz Qüdrəti sayəsində
bütün insanları mütləq bir yerə toplayacağını bildirməsidir. Bu, hər bir
insanın layiq olduğu əvəzi alacağı Qiyamət günü baş verəcəkdir. Bununla əlaqədar
Fövqəluca Allah buyurur: “Göylərdə və yerdə nə varsa, Allahındır. Bu,
Allahın pislik edənlərə əməllərinin cəzasını verməsi, yaxşılıq edənləri isə
ən yaxşısı ilə mükafatlandırması üçündür”[1].
Bu şanlı
ayədən çıxan nəticə belədir ki, insan, onun yaxşı əməllərini müşayiət edən hər
bir ləyaqətli şəraitdən faydalanır. Buna aid olanlar: yerinə yetirilməsi
vaxtının ilk saatında qılınan namaz, ötürülmüş orucun qəzasının ləngidilmədən
yerinə yetirilməsi, ilk imkan yaranan kimi həcc və ümrə ziyarətinə can atma, zəkatın
gecikdirilmədən ödənilməsi, ibadət ayinlərinin yerinə yetirilməsi zamanı
arzuolunan hərəkətlərin icra edilməsi və müvafiq nəzakət qaydalarına riayət
olunmasıdır. Bu ayə heyrət ediləsi dərəcədə yığcam və faydalı bir ayədir!
ﮁ ﮂ
ﮃ ﮄ ﮅ
ﮆ ﮇ ﮈﮉ ﮊ
ﮋ ﮌ ﮍﮎ ﮏ
ﮐ ﮑ ﮒ
ﮓ ﮔ
(2.149)
“Haradan yola çıxsan da, üzünü Məscidulharama tərəf çevir! Çünki bu, sənin Rəbbindən
bir haqdır! Allah sizin etdiklərinizdən qafil deyildir”.
Bu ayədə
Allah əvvəlcə Öz Elçisinə (s.ə.s.) səfərə çıxdığı zaman və başqa hallarda üzünü
Kəəbəyə tutmağı əmr edir. Sonrakı ayədə isə Fövqəluca Allah bu hökmlə bütövlükdə
bütün müsəlman millətinə müraciət edir. Fövqəluca Allah həm də bildirir ki, o
hökm Rəbdən gələn bir həqiqətdir. Bu müddəanın mənasını gücləndirmək məqsədilə
iki (leksik) şəkilçidən istifadə olunmuşdur ki, heç kim onun gerçəkliyinə
şübhə etməsin və zənnə qapılmasın ki, bu hökm müsəlmanların məmnun qalmaları
üçün nazil edilmişdir və onu yerinə yetirməmək olar.
Ey
insanlar! Allah sizin əməllərinizə laqeyd deyildir və daima sizə nəzarət edir.
Elə buna görə də Onun hökmlərini yerinə yetirərək və qoyduğu hədləri aşmayaraq
Rəbbinizi xatırlayın! Sizin əməlləriniz unudulmayacaq. Əksinə, hər biriniz
onlara görə əvəzini bütövlüklə alacaq: yaxşılığa görə - yaxşılıq; pisliyə görə
- pislik.
ﮕ ﮖ
ﮗ ﮘ ﮙ
ﮚ ﮛ ﮜﮝ ﮞ
ﮟ ﮠ ﮡ
ﮢ ﮣ ﮤ
ﮥ ﮦ ﮧ
ﮨ ﮩ ﮪ
ﮫ ﮬ ﮭ
ﮮ ﮯ ﮰ
ﮱ ﯓ ﯔ
ﯕ ﯖ
(2.150)
“Hara səfərə çıxsan, namaz qıldıqda üzünü Məscidulharama tərəf
çevir! Harada olursunuzsa olun, üzünüzü ona tərəf çevirin ki, zalımlardan başqa
heç kəsin sizə qarşı bir dəlili olmasın. Onlardan qorxmayın, Məndən qorxun ki,
Mən də sizə olan nemətimi tamamlayım və bəlkə, siz doğru yola yönələsiniz”.
Biz sizə
hökm etmişdik ki, üzünüzü şərəfli Kəəbəyə tərəf çevirəsiniz və Kitab əhli,
müşriklər sizinlə mübahisə edə bilməsinlər. Əgər siz üzünüzü həmişəlik Qüdsə tərəf
tutsaydınız Kitab əhli sizi bunda günahlandıracaqdılar, çünki əvvəlki Müqəddəs
Kitablarda Allahın sonuncu elçisinin Məscidulharama tərəf – Kəəbəyə üz
tutacağı qeyd olunmuşdur. Böyük Kəəbəni özlərinin fəxri və İbrahim peyğəmbərin
(ə.) dininin hissəsi hesab edən bütpərəst ərəblərə gəldikdə isə, onlar Peyğəmbəri
(s.ə.s.) ittiham etməyə başlayacaqdılar ki, o, özünü İbrahimin nəslindən olan
davamçısı adlandıraraq, onun qibləsinə tərəf dönmək istəmir. Lakin siz artıq Kəəbəyə
tərəf çevrilirsiniz və buna görə Kitab əhli və müşriklər sizə qarşı heç bir dəlil
gətirə bilməyəcəklər.
Əgər onlar
sizinlə mübahisə etmək istəsələr, zalımlıq etməli olacaqlar, çünki heç bir
inandırıcı sübuta əsaslana bilməyəcək və ancaq öz nəfslərinin istəyinə uyaraq
zalımlıq edəcəklər. Belə insanları inadından döndərmək mümkün deyil, onların
özlərinin doğruçuluğunu sübuta yetirmək istədikləri şübhəli iddialara isə baş
qoşmağa dəyməz. Onlardan qorxmayın, axı onların sübutları əbəs və yalandır və əgər
bir adam yalanı müdafiə etmək istəsə, o, hökmən Allahın yardımından məhrum
olar, haqq tərəfdarları isə, onlardan fərqli olaraq, bütün zamanlarda qüdrətli
və güclü qalır və öz düşmənlərini qorxuya salırlar.
Fövqəluca
Allah bunu yada saldıqdan sonra, təkcə Ondan qorxmağı əmr edir, çünki Onun
qarşısında qorxmaq əmin-amanlığın əsasıdır və əgər insan Allahdan ehtiyat
etmirsə, onda onu günah işlətməkdən heç nə çəkindirmir və onu Allahın hökmlərini
yerinə yetirməyə sövq etmir.
Qeyd etmək
lazımdır ki, müsəlmanların üzlərini Kəəbəyə tərəf çevirmələri Kitab əhlinin,
münafiqlərin və müşriklərin şişirtdiyi böyük bir fitnə yaratdı. Onlar bu hadisəni
müzakirə etməyə və insanların qəlbinə şübhələr yaymağa başladılar. Məhz buna
görə Fövqəluca Allah nazil etdiyi hökmünü izah edərək onun doğruluğunu bir-neçə
üsulla təsdiq etdi.
Birincisi, Allah nazil etdiyi hökmü üç dəfə təkrar
etdi, halbuki bir dəfə tamamilə kifayət idi. İkincisi, adətən, Quran hökmləri
ya Allahın Elçisinə (s.ə.s.) yönəldilir və bütün müsəlmanlara şamil edilir, ya
da bütövlükdə İslam millətinə ünvanlanır. Şərh etdiyimiz hökm əvvəlcə
birbaşa Allahın Elçisinə (s.ə.s.) yönəldilmişdi, sonra isə - bütövlüklə İslam millətinə
aid edildi. Üçüncüsü, Allah inadkarlıq edən tərs adamların əsassız
etirazlarının hamısını rədd etdi və onların şübhəli ittihamlarını bir-birinin
ardıyca dağıtdı. Bu barədə artıq ətraflı bəhs etmişik. Dördüncüsü, Allah Kitab əhlinin
Allahın Elçisinin (s.ə.s.) onların qibləsinə doğru dönəcəyi ümidini boşa
çıxartdı. Beşincisi, Allah xəbər verdi ki, nazil olunmuş hökm Rəbdən gələn
haqdır. Hərçənd Böyük və Haqq Allahın bir hökmü tamamilə kifayət idi, buna
baxmayaraq, Rəbb onun ədalətli olduğunu təkrarən bir daha təsdiq edir və
buyurur: “...Çünki bu sənin Rəbbindən gələn haqdır!...”( Bəqərə, 2/149).
Altıncısı,
gizlini və qeybi Bilən Rəbb bildirir ki, Kitab əhli nazil edilmiş hökmün
doğruluğuna qəti əmindir və bu şəhadəti qəsdən gizlədirlər.
Sonra Fövqəluca Allah qeyd edir ki, Kəəbəyə tərəf dönmək
hökmü möminlərə bəxş edilmiş böyük bir nemətdir. Allahın müsəlmanlara bəslədiyi
mərhəməti və rəhmi daima artırdı və buna görə hər bir yeni hökm onlar üçün növbəti
böyük nemətdi. Onlar üçün ən başlıca nemət isə İslamı qəbul etmələriydi ki, o
da Allahın Elçisinin (s.ə.s.) gəlişi və Müqəddəs Quranın vəhy edilməsi ilə
mümkün olmuşdu. Qalan bütün nemətlər Allahın bu əsas nemətinə əlavələr idi. Muhəmmədin
(s.ə.s.) peyğəmbərlik vəzifəsinin başlandığı vaxtdan ta bu dünya həyatından
ayrılanadək bu nemətlərin sayı o qədər çox olmuşdu ki, onların hamısını saymaq
da mümkün deyil. Allah onları Öz Peyğəmbərinə (s.ə.s.) və onun davamçılarına
bağışlamışdı və nazil edilmiş din kamilliyə nail olduqda, Fövqəluca Allah
buyurur: “...Bu gün kafirlər sizi dininizdən döndərməkdən əllərini
üzdülər. Onlardan qorxmayın, Məndən qorxun. Bu gün dininizi sizin üçün kamil
etdim, sizə olan nemətimi tamamladım və bir din olaraq sizin üçün İslamı bəyənib
seçdim...” (Maidə, 5/3).
Sayı-hesabını
müəyyən etmək mümkün olmayan və bütün nemətləri və səxavətinə görə layiqincə təşəkkür
edə bilməyəcəyimiz Allaha həmd olsun! O, insanlara olan Öz nemətini tamamlamaq
qərarına gəlir ki, insanlar hidayət yolunu davam etdirsinlər, yəni haqqı dərk
edib, işlərində onu rəhbər tutsunlar. Çoxyaxşılıqedən Fövqəluca AllahF Öz mərhəməti ilə qullarını doğru yola aparan hər
şeyi asanlaşdırmış, bu yolla necə getməyi göstərmiş və bütün bunları ən aydın
bir şəkildə izah etmişdir. O, hətta inadcıl tərs kafirləri də yaratmışdır ki,
onların haqqa dair mübahisələri, haqqın öz əlamətlərini və dəlillərini daha
böyük qüvvətlə büruzə verməsinə və aydın nümayiş etdirməsinə təkan versin ki,
insanlar yalanın naqisliyinə və əsassızlığına əmin ola bilsinlər. Əgər yalan həqiqətə
müqavimət göstərməsəydi, insanların çoxu onun eybəcərliklərini və
nöqsanlılığını dərk edə bilməzdilər, axı hər şey müqayisə edildikdə yaxşıca
başa düşülür. Əgər gecə olmasaydı, insanlar gündüzün üstünlüyünün əhəmiyyətini
anlamazdılar, şər olmasaydı, insanlar xeyri qiymətləndirə bilməzdilər, qaranlıq
olmasaydı, insanlar işığın ləzzətini duymazdılar və o cümlədən, yalan
olmasaydı, insanlar həqiqəti, haqqı belə ən münasib tərzdə qavramazdılar.
Bunlara görə Allaha həmd olsun!
ﯗ ﯘ
ﯙ ﯚ ﯛ
ﯜ ﯝ ﯞ
ﯟ ﯠ ﯡ
ﯢ ﯣ ﯤ
ﯥ ﯦ ﯧ
ﯨ
(2.151) “Həmçinin öz içərinizdən ayələrimizi
sizə oxuyan, sizi təmizləyən, Kitabı və Hikməti sizə öyrədən, habelə bilmədiklərinizi
də sizə öyrədən bir Elçi göndərdik”.
Biz sizə
böyük lütfkarlıq göstərib, namaz qıldığınız zaman sizə üzünüzü Kəəbəyə tərəf
çevirməyə imkan verdik və sizə dininizi daha mükəmməlləşdirən çoxsaylı hökmlər
nazil etdik. Lakin Bizim bu nemətlərimiz sizə verdiyimiz ilk xeyirxahlığımız
deyildi. Əvvəllər də Biz sizə başlıca nemətimizi əta etmişdik ki, onun ardıyca
sonrakılar davam etdirildi. Biz sizə öz mühitinizdən çıxmış alicənab Elçimizi
(s.ə.s.) göndərdik. Siz onun əsil-nəcabətini yaxşı tanıyır, doğruçu olduğunu
gözəl bilir, onun sözündə etibarlı olmasına və qüsursuz səmimiyyətinə əminsiniz.
Elçi (s.ə.s.)
sizə Quran ayələrini oxuyur və ecazkar möcüzələr göstərir ki, həqiqəti
yalandan, doğru yolu isə azğınlıqdan ayıra biləsiniz. Bu rəmzlər, hər şeydən əvvəl,
tövhidi sübuta yetirir və Allahın kamilliyini təsdiq edir. Onlar Elçinin (s.ə.s.)
doğruçuluğuna və ona (s.ə.s.) iman gətirməyin zəruriliyinə şəhadət verir.
Onlar Axirət həyatının və onun (s.ə.s.) qeyb haqqında söylədiyi hekayətlərin
hamısının gerçəkliyini təsdiq edir. Məhz bu ayələrin sayəsində siz doğru yola
çıxa və qəti iman sahibi ola bilərsiniz.
Elçi (s.ə.s.)
sizin əxlaqi keyfiyyətlərinizi və qəlbinizi paklaşdırır, sizi çirkin xislətdən
arındıraraq, yüksək əxlaqi ruhda tərbiyə edir. O (s.ə.s.), sizə Tək olan Allaha
iman gətirməyə və müşriklikdən xilas olmağa, səmimiləşməyə və şöhrət
düşkünlüyündən və özününümayiş mərəzindən qorunmağa, həqiqətsevər olmağa və
yalandan qurtulmağa, sədaqətliliyə və xəyanətkarlıqdan, məkrlilikdən
uzaqlaşmağa, təvazökarlığa və təkəbbürlülükdən canını qurtarmağa, vicdanlı
insanlar olmağa və əxlaqsızlıqdan əl çəkməyə kömək edir. O (s.ə.s.), sizi
bir-birinizi sevməyə, dostluq münasibətləri saxlamağa, qarşılıqlı ədavətdən
xilas olmağa, bir-birinizdən qaçmamağa, mehribanlıq münasibətlərini qırmamağa və
çoxlu digər gözəl keyfiyyətlər qazanmağa dəvət edir.
Elçi (s.ə.s.)
sizə Müqəddəs Quranın mətnini və mənasını öyrədir, sizə Hikməti öyrədir. Belə rəy
var ki, hikmət adı altında Sünnə nəzərdə tutulur. Başqa bir şərhə görə isə,
hikmət dedikdə, şəriətin incəliklərini və İslam hüququnu bilmək, hər şeyi öz
yerinə qoymağı bacarmaq düşünülür. Sonuncu izahdan belə çıxır ki, Sünnəni öyrənmək
Quranı öyrənməyə daxildir, çünki Sünnə Quran ayələrini izah və şərh edir və
onların əsil mənasını aydınlaşdırır.
Elçi (s.ə.s.)
sizə əvvəllər bilmədiklərinizi öyrədir. Çünki onun (s.ə.s.) peyğəmbərliyinin
başlanmasına qədər siz açıq-aydın azğınlıq içində idiniz. Siz haqqı
tanımırdınız, düzgün hərəkətlər etmirdiniz və ancaq Muhəmməd Peyğəmbərin (s.ə.s.)
sayəsində bu keyfiyyətlərə nail oldunuz və buna görə də onun (s.ə.s.) gəlişi
sizin üçün ən böyük nemət olmuşdur. Allah bəşəriyyətə heç vaxt bundan böyük bir
nemət bəxş etməmişdi və siz Ona həmd etməli, Onun qarşısında vəzifələrinizi
yerinə yetirməlisiniz.
ﯩ
ﯪ ﯫ ﯬ
ﯭ ﯮ ﯯ
(2.152)
“Siz Məni yad edin ki, Mən də sizi yad edim! Mənə şükür edin, Məni inkar etməyin!”
Fövqəluca
Allah qullarına buyurur ki, Onu xatırlasınlar və buna görə O, onlara bol ənam
verəcəyini vəd edir. Bu mükafatın təzahürü – Onu xatırlayanların hər birini
Allahın yadında saxlamasıdır. Fövqəluca Allah Öz Elçisinin (s.ə.s.) dili ilə
belə buyurur: “Kim Məni özündə xatırlasa, Mən də onu Özümdə
xatırlayacağam. Kim Məni cəmiyyət arasında
xatırlasa, Mən onu daha gözəl bir cəmiyyətdə xatırlayaram”.
Allahı zikr etmənin (xatırlamanın)
ən mükəmməl forması Onu eyni zamanda dillə və qəlblə xatırlamaqdır. Bunun sayəsində
insan Allahı daha yaxşı dərk edir, Onu daha qüvvətlə sevməyə başlayır və nəticədə
daha böyük əcr alır. Allahı xatırlama minnətdarlığın ali təzahürü olduğu
üçün, Allahı zikr etmə hökmünün ardıyca, Ona ən geniş mənada şükür etmək
haqqında hökm verilir. Allah saysız-hesabsız nemətini müsəlmanlara bəxş etdiyi
və onları hər cür bəladan qoruduğu üçün, onlar Allaha təşəkkür etməli və həm də
Rəbbin xeyirxahlığını etiraf edərək, minnətdarlıqlarını qəlbən bildirməli, Ona
səxavəti və nemətlərinə görə sözlə həmd etməli, əməlləri ilə isə, Onun
qadağalarını pozmadan, hökmlərini yerinə yetirməlidirlər. Belə minnətdarlıq əldə
etdikləri nemətləri saxlamağa və hətta onları artırmağa kömək edir. Bu barədə Fövqəluca
Allah buyurur: “...Əgər şükür etsəniz,
sizə olan nemətimi artıraram, yox əgər nankorluq etsəniz, bilin ki, Mənim
əzabım şiddətlidir” (İbrahim, 14/7).
Dini
biliklərin, əxlaqi paklığın, saleh (yaxşı) əməllərin və digər mənəvi nemətlərin
xatırlanmasından sonra Allaha minnətdarlıq bildirmək haqqında hökm, bu nemətlərin
ən layiqli və ən əla keyfiyyətə malik olmasına dəlalət edir. Bundan əlavə,
ancaq onlar əsil nemətlər adlandırıla bilər, çünki bütün başqa nemətlər yox
olduqdan sonra da onlar qalırlar. Əgər insan bilik əldə etmişsə və yaxşı
əməllər etməyə ruhlandırılmışsa, onda o, Allaha həmd etməyə borcludur ki, Qüdrətli
Rəbb də Öz səxavəti sayəsində onun nemətlərini artırsın, onu özünü bəyənməkdən
qurtarsın və Allaha daha yaxşı həmd etməkdə ona kömək göstərsin.
Sonra Fövqəluca
Allah qullarına, minnətdarlığın tam əksi olan naşükürlüyü qadağan etmişdir.
Ərəb sözü olan “küfr” (“kafirlik”, “naşükürlük”) bir halda naşükürlük, neməti
inkar etmək və bəxş edilmiş hədiyyələri təyinatı üzrə istifadə etməmək kimi
başa düşülür. Başqa bir şərhə görə isə, o, daha geniş mənaya malikdir və hər
cür nankorluğun və naşükürlüyün təzahürü kimi anlaşılır ki, bunların da ən dəhşətlisi
Allahı inkar etməkdir. Bu halda, o, Allaha şərik qoşmağa və digər yüngül
günahlara aid edilir.
ﯰ ﯱ
ﯲ ﯳ ﯴ ﯵﯶ ﯷ
ﯸ ﯹ ﯺ
ﯻ
(2.153) “Ey iman gətirənlər! Səbir etmək və
namaz qılmaqla kömək diləyin. Həqiqətən, Allah səbir edənlərlədir!”
Fövqəluca
Allah möminlərə buyurur ki, dini məsələlərdə kömək üçün səbrə və namaza müraciət
edilməlidir. Səbir dedikdə, qəlbin ona naxoş və ağır gələn şeylərdən çəkinməsi
nəzərdə tutulur. Səbri üç tərkibə ayırmaq olar: Allahın hökmlərini səbirlə yerinə
yetirmək, Ona itaətsizliyi səbirlə rədd etmək və taledən şikayətlənmədən
Allahın qədərinə mətinliklə dözmək. Səbirlilik bütün işlərdə insana böyük
fayda verir və əgər o, layiqincə dözümlülük göstərmirsə, onda o, gözlənilən nəticəyə
nail ola bilmir, xüsusilə, əgər söhbət daima ağır dini hökmlərin yerinə
yetirilməsindən gedirsə. Hər bir adamın Allahın ağır əmrlərinin acısını
udmaqdan ötrü səbirli olmağa ehtiyacı var. Əgər o, səbirli və möhkəm olmağı
bacarırsa, onda uğur qazanır, yox, əgər ağır və xoşagəlməz sınaqlar onu hövsələdən
çıxarırsa, onda o, əliboş qalır və böyük nemətdən məhrum olur.
Eyni şeyi
insan qəlbinin rəzil hisslərinin törədilməsinə təkan verdiyi günahlar haqqında
da demək olar. İnsan günahlardan çəkinməyə qabildir, lakin o buna görə daima
çox möhkəm səbirlilik göstərməli, qəlbinin alçaq duyğularını boğmalı və
Allahdan onu itaətsizlikdən çəkindirməyə dua etməlidir, çünki günahlar insanı
yoldan çıxaran ən böyük tovlayıcılardan biridir.
Eyni şeyi
ağır sınaqlar haqqında da demək olar, xüsusilə, onlar uzun müddət davam etdikdə,
onlar insanın ruhunu və bədənini zəiflədirlər. Əgər insan qəlbən Allah xatirinə,
öz Rəbbinə təvəkkül edərək və Onun köməyinə sığınaraq bu sınaqlardan çıxa
bilmirsə, onda o hökmən taleyindən şikayətlənəcəkdir.
Bütün
deyilənlərdən aydın olur ki, Allahın qulunun səbir etməyə möhkəm ehtiyacı var.
Bundan əlavə, o daima səbirli olmağa kəskin zəruriyyət duyur. Məhz buna görə
Allah qullarına səbirli olmaq hökmü verir və bildirir ki, O, həmişə onlarladır.
Bu o deməkdir ki, əgər səbirlilik insanın ayrılmaz məziyyətlərindəndirsə, onda
Allah ona kömək edir, onu doğru yola yönəldir və səhvlərini düzəldir. Bu
yardımın sayəsində möminlər ağır və xoşagəlməz sınaqların əziyyətini hiss
etmir, ən mürəkkəb buyruqların öhdəsindən asanlıqla gəlir və heç bir çətinlik çəkmirlər.
Bu ayədə
Allah, xüsusi bir tərzdə, məxluqları ilə olduğunu bildirir. Bu, özünü Onun insanlara
məhəbbətində, yardımında və yaxınlığında göstərir. Bu, səbirli möminlərin layiq
görüldüyü böyük bir şərəfdir. Əgər Allahın onlarla olması səbirli insanların
yeganə üstünlüyü olsaydı da belə, bu onlara kifayət edərdi. Allahın ümumiyyətlə
məxluqları ilə olmasına münasibətdə demək lazımdır ki, burada Allahın elmi
və qüdrəti vasitəsilə olması nəzərdə tutulur. Bu fikir Fövqəluca Allahın ayəsində
belə səslənir: “...Siz harada olsanız belə, O sizinlədir. Allah sizin nə
etdiklərinizi görür” (Hədid, 57/4).
Allahın məxluqları ilə olmasının bu forması yaradılmışların istisnasız olaraq
hamısına aiddir.
Fövqəluca
Allah həmçinin namaza müraciət etməyi əmr edir, çünki namaz dinin sütunlarından
biri, möminlərin işığı və qulun Rəbbi ilə əlaqə vasitəsidir. Əgər qul namazı
mükəmməl qılırsa, onun fərz və sünnələrini yerinə yetirirsə, bütün qəlbi ilə Rəbbi
qarşısında itaətkarcasına duraraq namazın mahiyyətini dərk edirsə, əgər o,
namazın başlanğıcından özünü Rəbbi qarşısında hiss edirsə və özünü ağası
qarşısında dayanmış müti qul kimi aparırsa, əgər o, sözlərini və əməllərini
başa düşürsə və Allahla təmasda və Ona dua etməklə məşğul olduğunu bilirsə,
onda qıldığı namaz mütləq ona dinin qalan bütün tələblərini layiqincə yerinə
yetirməyə kömək edəcək, çünki namaz insanları çirkinliklərdən və qəbahətli hərəkətlərdən
qoruyur. Namaz zamanı mütilik hissi insanın qəlbində Allahın hökmlərinə itaət
etmək, Onun qoyduğu qadağanları pozmamaq kimi keyfiyyətlər yaradır. Müsəlman
xeyirxah işlər görmək istəyəndə məhz belə namazların köməyinə bel bağlamalıdır.
ﭑ ﭒ
ﭓ ﭔ ﭕ
ﭖ ﭗ ﭘﭙ ﭚ
ﭛ ﭜ ﭝ
ﭞ ﭟ
(2.154)
“Allah yolunda qətl edilənlərə: “Ölüdür” deməyin. Xeyr, onlar diridirlər,
lakin siz dərk edə bilmirsiniz”.
Bütün işlərdə
səbirli olmağı buyurduqdan sonra Çoxyaxşılıqedən Fövqəluca Allah səbirli olmaq
hesabına yerinə yetirilən yaxşı əməlləri nümunə gətirir. Bu yaxşılıqlardan biri
– Allah yolunda müqəddəs müharibədə iştirak etməkdir. Cihad – ibadətin ən şərəfli
ayinidir və o, cismani iştirakla həyata keçirilir və insan qəlbinin ən ağır
ibadət ayinidir, çünki o, ölümlə və bu dünyadan ayrılmaqla bağlıdır. İnsanlar
bu həyatda yaşamaq müddətini mümkün qədər uzatmaq həsrətindədirlər və bunun
üçün əllərindən gələni edirlər. Onlar öz həyatlarını uzatmaq və ölümü
uzaqlaşdırmaq üçün zəhmət çəkir və əmək sərf edirlər.
Yaxşı məlumdur
ki, ağıllı insan sevdiyi bir şeyi, daha gözəl və daha ecazkar olan bir şeyin
xatirinə tərk edə bilər. Ona görə də, Fövqəluca Allah bildirir ki, əgər insan Rəbbin
Sözünün yer üzündə şan-şöhrət tapması və Onun dininin qələbə çalması naminə
Allah yolunda döyüşmüşsə, əgər o, tamahkarlıq məqsədləri güdmədən müqəddəs
müharibədə həlak olmuşsa, onda o, ona əziz olan həyatından ayrılmır. Əksinə,
ona, elə bir yeni həyat nəsib olur ki, onun gözəlliyi və kamilliyi təsəvvür edilə
biləcəyini ötüb keçir.
Fövqəluca
Allah buyurur: “Allah yolunda öldürülənləri əsla ölmüş sanma. Əksinə, onlar
diridirlər; özlərinin Rəbbi yanında onlara ruzi verilir. Onlar Allahın Öz
lütfündən onlara verdiyi nemətlərə sevinir, arxalarınca gəlib hələ onlara
çatmamış kəslərin heç bir qorxu ilə qarşılaşmayacaqlarına və onların kədərlənməyəcəklərinə
fərəhlənirlər. Onlar Allahın nemətinə, lütfkarlığına, həm də Allahın möminlərin
mükafatını heçə çıxarmayacağına sevinirlər”[2].
Canını fəda
etmiş şəhidlərin həyatını hansı həyatla müqayisə etmək olar? Onlar Fövqəluca
Allahın yaxınlığında əla yemək və içməkdən ibarət olan maddi nemətlərdən və həm
də sevincdən, şənlikdən, habelə hər hansı təhlükədən və qəm-qüssədən uzaq
olan mənəvi nemətlərdən istifadə edərək həzz alırlar. Onların həyatı aralıq bərzəx
aləmində yerdəki həyatdan olduqca mükəmməldir. Muhəmməd Peyğəmbər (s.ə.s.) hətta
xəbər vermişdir ki, şəhidlərin ruhları yaşıl quşcığazların daxilindədirlər və
onlar Cənnət çaylarının ətrafında uçuşur, Cənnət meyvələrindən yeyir və Ərşə
bağlanmış fənərlərin yanına qədər uçub gedirlər.
Bu ayədə
Allah yolunda müqəddəs müharibədə iştirak etməyə əzəmətli çağırış və bu sahədə
layiqincə səbirlilik göstərmək öz əksini tapmışdır. Əgər Allahın qulları
Allahın yolunda canını fəda etmişləri hansı mükafatın gözlədiyini təsəvvür edə
bilsəydilər, onda onlardan bir nəfər də olsun belə müqəddəs müharibədə iştirak
etməkdən boyun qaçırmazdı. Lakin möhkəm əqidənin olmaması müsəlmanların əzmini zəiflədir,
onları daha çox yatmağa məcbur edir və onları böyük mükafatlardan və bol-bol qənimətlərdən
məhrum edir.
Əgər Fövqəluca
Allah buyurursa ki: “Doğrudan da, Allah möminlərdən, Cənnət müqabilində
onların canlarını və mallarını satın almışdır. Çünki onlar Allah
yolunda vuruşub öldürür və öldürülürlər...” (Tövbə, 9/111). – onda məgər bu mükafata şübhə etmək
olarmı?! Allaha and olsun, əgər insanın min həyatı olsaydı və onların hər
birini Allahın yolu uğrunda itirsəydi, yenə də onun etdiyi – alacağı əzəmətli
mükafatın yanında əhəmiyyətsiz olardı! Elə buna görə, canını fəda etmiş şəhidlər
Allahın mükafatının cazibədarlığını öz gözləri ilə görüb əmin olduqdan sonra,
bu dünyaya qayıdıb Allahın yolunda bir daha canlarını fəda etmək imkanından
başqa heç nəyi arzu etmirlər.
Ayə həm də
bərzəx aləmində həzz və cəza alınacağının gerçəkliyinə dəlalət edir ki, bunu
bir çox digər müqəddəs mətnlər də təsdiq edir.
ﭠ ﭡ
ﭢ ﭣ ﭤ
ﭥ ﭦ ﭧ
ﭨ ﭩﭪ ﭫ
ﭬ ﭭ
(2.155)
“Biz sizi bir az qorxu, bir az aclıq, bir az var-dövlət, insan və məhsul
itkisi ilə sınayırıq. Səbir edənlərə müjdə ver”.
ﭮ ﭯ
ﭰﭱﭲﭳ ﭴﭵﭶﭷ ﭸ
(2.156) “O kəslər ki, onlara bir müsibət üz
verdikdə: “Biz, Allaha məxsusuq və Ona da qayıdacağıq!” – deyirlər”.
Fövqəluca
Allah bildirir ki, Onun qulları mütləq sınaqlara məruz qalacaqlar və bunun sayəsində
doğruçu insanlar yalançılardan, səbirsizlər isə səbirlilərdən fərqlənəcəklər. Fövqəluca
Allah qulları ilə həmişə belə davranır, çünki möminlər uzun müddət imtahana çəkilmədikdə,
onlara yalançılar qoşulmağa başlayır ki, bu da xoşagəlməz nəticələrə aparır.
Bax buna görə Allahın müdrikliyi tələb edir ki, iman sahibləri yaramazlardan
ayrılsınlar və sınaqların böyük faydası da elə bundadır. Sınaqlar möminlərin
imanına xələl gətirmir və əsil müsəlmanları onların dinindən döndərmir və
bununla Allah möminlərin imanının yox olmasına heç vaxt imkan vermir.
Bu ayədə
Allah bildirir ki, Onun qulları düşmənləri və aclıq qarşısında qorxu hissi ilə
sınaqdan keçirlər, özü də bu zaman qorxu və aclıq çox cüzi olur, çünki əks
halda möminlər həlak ola bilərlər. Lakin onların qismətinə düşən sınaq onları məhv
etməyə deyil, onların sıralarını təmizləməyə yönəldilir.
Bununla
yanaşı, Allah Öz qullarını var-dövlətini, adamlarını və məhsullarını itirməklə
də sınaqdan keçirir. Var-dövlətin itirilməsi dedikdə, insanın maddi rifahına zərbə
vuran hər hansı hadisə nəzərdə tutulur. Bu, təbii fəlakət, daşqın, itki, hökmdarların
və ya zalımların özbaşınalığı, yolda soyğunçuluq və digər bədbəxtliklər ola
bilər. İnsanların itirilməsi dedikdə, uşaqların, qohumların, dostların və digər
sevimli insanların həlak olması və habelə, insanın özünə və ya ona əziz
olanlara düçar olan xəstəliklər nəzərdə tutulur. Məhsulların itirilməsi dedikdə,
taxıl sahələrinin, xurma ağaclarının və başqa meyvə ağaclarının, giləmeyvə kollarının
kəskin soyuqlar, yanğınlar, qasırğalar, çəyirtkələrin basqını nəticəsində və
başqa amillərin təsiri altında məhv olması nəzərdə tutulur.
Yuxarıda
xatırlanan hadisələr həmişə baş verir və baş verəcəklər, çünki Hərşeyibilən və
Hərşeydənxəbərdar Rəbb bu barədə öncədən bildirmişdir. Onlar baş verəndə
insanlar səbirli və səbirsiz olanlara ayrılırlar. Səbirsiz insanlara o anda iki
bədbəxtlik düçar olur. Onlar sevimli adamlarından və əşyalarından məhrum
olurlar ki, sınağın mahiyyəti də elə budur. Bununla yanaşı onlar daha böyük və
gözəl olandan – onlara tapşırılmış səbir etməyə görə Allahın əcrindən məhrum
olurlar. Onlar zərərə düşürlər və Allahın onları müdafiə etməsindən məhrum
edilirlər və imanları zəifləyir. Onlar səbir etmək, Allaha öz taleyindən
razılıq bildirmək və Ona həmd etmək imkanını əldən verirlər. Bunun əvəzində,
onlar hirslənir və hiddətlənir ki, bu da onların itkilərinin həcmi və
ağırlığını təsdiq edir.
Allah
insanı sınaqdan keçirildiyi zaman ona səbir etməyə və narazılığını sözlə və əməli
ilə bildirməkdən özünü saxlamağa kömək etdikdə, əgər insan Allahdan mükafat
alacağına ümid bəsləyirsə və səbir etməyə görə mükafatın, ona düçar olmuş
sınağın çoxsaylı üstünlüklərə malik olduğunu və baş vermiş bəlanın ona qarşı
Allahın mərhəməti olduğunu, ona bəlalardan və çətinliklərdən daha çox xeyir və
fayda verəcəyini bilirsə, onda o, Allahın iradəsinə tabe olur və mükafata layiq
görülür. Bax buna görə, Allah, heç bir hesab istənilmədən, mükafat alacaqları
haqqında səbirli iman sahiblərinə müjdə verilməsini əmr edir.
Məhz səbirli
möminlər bu şərafətli müjdəyə və böyük ehtirama layiq görülmüşlər. Onlar mənəvi
və ya fiziki əzab mənbəyi olan xoşagəlməz işlərə və təsadüfi hallara məruz
qaldıqda, deyirlər: “Biz – Allahın qullarıyıq və Onun iradəsindən asılıyıq. Biz
öz həyatımız və öz var-dövlətimiz üzərində hakimiyyətə malik deyilik və
Allah bizi sağlamlıqdan və ya malımızın bir hissəsindən məhrum edərsə, bilmək
lazımdır ki, Mərhəmətli Rəbbimiz Öz qulları və Öz mülkü üzərində istədiyi
kimi sərəncam vermək haqqına malikdir. Biz buna qarşı ola bilmərik. Bundan
başqa, Allahın əsil qulu bilməlidir ki, bütün müsibətlər Müdrik Hökmdarın iradəsi
ilə baş verir. O, insanlara onların özlərindən daha çox şəfqətli və Rəhimlidir.
Buna görə biz taleyimizlə razılaşmalı və Allaha, Onun təyin etdiyi, hətta insan
başa düşmədiyi halda, ona fayda gətirən qədərinə görə, həmd etməliyik. Allahın
qulları olaraq biz mütləq Qiyamət günü öz Rəbbimizə dönəcəyik və onda hər bir
insan öz əməllərinin əvəzini alacaq. Əgər biz Allahın mükafatına ümid bəsləyərək
səbirlilik göstərsək, onun əvəzini tam alarıq. Yox, əgər biz qəzəblənsək
və taleyimizdən şikayət etsək, onda bu mükafatdan məhrum olarıq və bizə öz hiddətimizdən
başqa heç nə qalmaz. Bizim, Allaha məxsus olan və hökmən Ona qayıdacaq,
qulların vəziyyəti bizdən dözümlü və səbirli olmağı tələb edir”.
Комментариев нет:
Отправить комментарий